אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

עוד קצת על סבולת

אחרי מבול התגובות על הפוסט האחרון (רבות מהם במייל ישירות אלי, כך שלא רואים אותן בהערות, לצערי), אני שמח שפגעתי בנקודה שמעניינת רבים. מסתבר שספורטאי סבולת רבים מעריצים את הריצה, ורואים אותה כחזות הכל, כך שכל מה לא תורם לריצה נחשב שבעייתי ולכן אין לעשותו (דוגמא קלאסית הוא תרגילים שתורמים להעלאת מסת הגוף, במטרה לשמר כח. יותר מסת שריר פוגעת למעשה בסיכוייך כרץ בלבד, מכיוון שעליך "לסחוב" יותר משקל. לאנס ארמסטרונג למשל, אמר בספרו "בחזרה לחיים" שדווקא אחרי הסרטן, בו איבד את רוב המסה של גופו בשל הטיפולים הכימותרפיים, הוא הפך לספורטאי אופניים טוב יותר, כי הוא שוקל הרבה פחות, ואכן הוא ניצח את הטור חמש פעמים נוספות אחרי הסרטן. עם כל ההערצה ללאנס על היכולת והנחישות האדירים שלו, המחיר ברור). אנחנו מעדיפים ראייה מאוזנת יותר, הוליסטית, המתייחסת, משפרת ומפתחת את כלל היכולות הפיסיות של האדם, ולא יכולת אחת בלבד.
מכל מקום, חלק מהתגובות מעלה סקפטיות לגבי הנכונות של הטענות שהעלתי. טוב, זה תמיד המצב, ועל כל שני יהודים יש בדרך כלל שלוש דעות. לפחות. כך גם בשדה המחקרי, ניתן למצוא תמיד מחקרים שתומכים בדעתך, ולו זו תהיה הזויה ואיזוטרית ככל שתבקש. ובכל זאת, יש מחקרים יותר נרחבים, יותר מבוססים, על בני אדם, בהיקפים גדולים, וממקורות יותר מכובדים, אקדמית.
אז אנחנו לא נעשה עכשיו תחרות אקדמית, אבל הנה צרור מחקרים שפורסמו ממש לאחרונה, והנוגעים למשולש הקדוש של הקשרים שבין סוג תזונה - סוג פעילות - בריאות האדם.
יתרונות של אימונים אינטרוולים על אימוני נפח: למשל המחקר הזה שמסקנתו החד משמעית היא שאימוני אנטרוולים יעילים בהרבה על מנת לשפר את נצולת החמצן המירבית VO2.
מחקר אחד מצא כי פעילות אנטרוולית דווקא היא זו שגורמת לירידה בסיכוי להתקפי לב אצל מבוגרים בסיכון. המדהים הוא שאנטרוולים פעמיים בשבוע היו יעילים יותר מגישה מולטידצפלינרית של דיאטה, אימונים ופסיכולוג כדי לשפר את הבריאות. גם המחקר הזה אומר דברים דומים. האנטרוולים לא טובים רק לאנשים מתחילים/בסיכון. אפילו מתחרי קארטה מקצועניים ברמה עולמית שיפרו מאוד וחד משמעית את יכולתם לאחר שילוב אימוני אנטרוולים. אולי המחקר שמאוד משכנע הוא דווקא זה שבחן אימוני אנטרוולים כחלק משיקום חולי סרטן ומצא את זה כדרך היעילה ביותר וממליץ על כך חד משמעית.
לעומת זאת, בריצות ארוכות מאוד כאמור עלולות להיות ירידה שתפקוד המערכת החיסונית, למשל מה קורה לרצי אולטרה מרתון של 160 ק"מ, וכן מחקרים שנעשו על פגיעות ישירות במערכת המעיים (מחוסר חמצן למערכות לא חיוניות), וכן מחקר על העליה בחומרים רעילים בגוף כבר אחרי חצי מרתון (21 ק"מ).
על התזונה ודיאטות יש כאמור טריליון מחקרים, אבל אני, כאמור מאמין חד משמעית בדיאטה המועטת בפחמימות הבאות מדגנים ומרובה בשומנים טובים וחלבונים. לא נכנס למחקרים הבוחנים דיאטות כדרך לירידה במשקל (גם כאן אני יכול להביא הוכחות למכביר), אלא מחקרים בהקשר עליו דברנו: למשל מחקר סיני על 74 אלף (!) נשים, ומצא קשר הדוק בין צריכה מוגברת של פחמימות לבין הופעת סרטן השד. וכך גם מחקר זה. או מחקרים שמוצאים קשר בין סרטן המעי לצריכה של מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה, ומחקר דומה על כאלפים איש שמצא קשר דומה בין עמידות לאינסולין והופעת קרצינומה.

מה אתם חושבים?
ספרו לנו בהערות!

(ואמש חתרתי חמישה ק"מ, בערך. בגלל שהתקלקל לי המוניטור של מכונת החתירה, החלטתי לחתור 25 דקות).

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 4 comments

4 הערות קוראים:

אהלן דאעל
אחלה פוסטים... אני לא מאמין בריצות ארוכות לפי דעתי הם לא מועילות ןרק מזיקות... כתבת שמאגרי הגליקוגן של רציע המרתון אוזלים אחרי שעה, אבל אל תשכח שהמאגר הדומיננטי אצל רצי סיבולת ממושכת הוא החומצות שומן ולא הפחמימה.
אני קצת הייתי OUT בזמן האחרון מלעקוב אחרי האימונים של האתר כי אני מתאמן עם יוני חבר שלי ללימודים במועדון אימוני לחימה של עידו פריינטה בנתניה הוא לפני קרב MMA התחלתי לאמן אותו להכניסאותו לכושר התחלתי איתו יום אחד כוח ו-2 אימוני סבולת לב ריאה (אילתור של אימון קרוספיט) וריצה עד 5 ק"מ או אינטרוולים.
יש הרבה אמת בקרוספיט כי אני ממש רואה שיפור כל פעם מחדש יום ראשון רצתי 5 ק"מ בזמן של 17:45 12.5 סיבובים באיצטדיון בוינגייט.מקווה שלאחר תקופת המבחנים אני אחזור לטלם.
נשתמע

היי,
אין לי מכונת חתירה, אז החלטתי לגוון ועשיתי את Hellen ב- 14 דקות. היה סבבה.
דעאל- מה התחליף לחתירה?
להשמע

גלעד, אתה משתפר או שרק נדמה לי??
בכל מקרה, לחתירה החלופות הן לא משהו. הפרוטוקול אומר לעשות SDHP עם 20 ק"ג (כלומר הרמות דדליפט עד גובה חזה), חזרה אחת עבור כל 10 מטר, כלומר 500 חזרות (!) עבור 5 ק"מ. אתה יכול גם רק עם מוט, אם 20 ק"ג יהיו קשים מדי בנפח הזה. אלתור חלופי יכול להיות לעשות 100 שכיבות שמיכה ועוד 5 ק"מ ריצה.
בגדול, חתירה עובדת חזק מאוד על שרירים בכל הגוף: כתפיים, ירכיים, תאומים, חזה ובטן ופחות על סבולת, אלא אם אתה בחור מאוד חזק שחותר בקלות, אז הסבולת מורגשת יותר ממאמץ השרירים.
ומושיקו, מה זה התוצאה המדהימה הזו לחמישה ק"מ? אתה אתיופי? :-)

חחחחחחחחח באמת מושיקו.. הפלת אותי על הרצפה כל הכבוד.
כרגיל מעניין דעאל!

הוסף רשומת תגובה