אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מה מרגישים כשעוברים לתזונה קדמונית?


לעומת הפוביה הציבורית משומנים, ולמרות שכל מי שאני מכיר שעבר לתזונת פליאו/פריימל (היינו, בלי קמחים וסוכרים ועם הרבה חלבונים ושומנים מהחי) שיפר את מדדי הדם שלו, את ההרגשה ואת הביצועים הספורטיביים, עדיין אנשים לא תמיד מאמינים שזה אפשרי או שזה בריא - עד שהם מנסים בעצמם ומגלים את השינוי.

אני סיפרתי כאן שלאחרונה עשיתי בדיקות דם שנראות מעולה. למרות צריכת השומנים העצומה שלי (כמויות החמאה והביצים שאני מחסל מדאיגה לולים שלמים) הרי שרמת הטריגליצרדים (שומנים) אצלי בדם ממשיכה לרדת (ועכשיו עומדת על 60, כשהערך המומלץ זה נמוך מ 150). למה? כי אני לא אוכל כמעט בכלל פחמימות מעובדות, שהן המקור העקרי לצבירת שומן, דלקתיות מערכתית ועוד רעות חולות ורבות.
אבל למה שתאמינו לי, הנה סיפורונצ'יק, ציטוט ממייל שקיבלתי לפני שבוע מאחת מקוראות בלוג זה:

"...מאז שאני לא אוכלת בצקים, דגנים וסוכרים אני לא מסתובבת רעבה כל היום למרות שאכלתי. אני אוכלת ארוחה גדולה 1 ביום ועוד אחת או שתיים וזה משביע ונשאר יותר זמן ללימודים, בילויים וספורט :) למדתי לבשל בשר טעים! ובמשך היום אני פחות צריכה להתעסק עם אוכל, לא מרגישה צורך לנשנש כל הזמן. (פחמימות לא השביעו אותי אבל פעלתי לפי ההמלצות- פחמימות זמינות לפני אימון (4 שעות לפני פסטה). אין נפיחות וכבדות בבטן והכי חשוב אני לא צריכה לישון שנ"צ!! כי תמיד אחרי ארוחת צהרים עם ספגטי וזה היתי פשוט נרדמת לשעתיים כשיכולתי!
אני לא מזכירה ספורט כי גם לפני המעבר לתזונת קדמונית כשאני מסתכלת על זה היתי די קרוספיטית. זה מה שאני עושה: אימוני כוח עם משקולות יד בחדר כולל סקווטים, לאנג'ים כפיפות בטן, הרמות רגליים. גיוונתי עם תרגילים מהתעמלות אומנותית (היתי בנבחרת מכבי ת"א בגיל העשרה), פילאטיס, יוגה, חוגי אירובי דאנס ואירובי מדרגה, קיקבוקסינג, רכיבה בעליות של חיפה על אופניים, ספינינג, שחיה, טיפוס על קיר, ובעיקר ריצות באיצטדיון עם מאמן (אינטרוולים), ריצות בים ופעם בשנה סנובורד באירופה. זה נשמע הרבה גם לי אבל זה לא בבת אחת כמובן, אלא כל פעם משהו אחר.
אהה ועוד יתרון שהתווסף לי- אין לי בעיות עיכול וכאבי בטן בזמן ריצות מהירות כמו פעם וזה בטוח תודות לתזונה. הרגשה קלילה יותר. תודה רבה!"

עיניכם הרואות.
או כמו שאומר איש הסאונד: "בסדר. עובד".
תמשיכו לשלוח לי את סיפורי ההצלחה שלכם ואם עדיין לא ניסיתם לעבור לתזונה קדמונית, אולי היום זה זמן טוב?
יש לכם תחושות דומות ? ספרו לנו בתגובות.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 10 comments

10 הערות קוראים:

רציתי לשאול את דעתך על גבינה צהובה ולמה אתה מרבה תמיד להוסיף אחוזי שומן לכל מזון.נניח גבינה צהובה לא עדיף 9 אחוז על 28 אחוז?

שאלה טובה, והאמת שאני בדיוק מתכנן פוסט יותר רציני על נושא של מוצרי חלב, כי יש לגביהם דעות לכאן ולכאן ותקצר היריעה כרגע.
בגדול ובקצרה, חלב מעלה במהירות את רמת האינסולין (למרות שיש בו מעט פחמימות) וחלק נרחב מאוכלוסית העולם יש רגישות ללקטוז (בעיות עור, בעיות עיכול, ועוד). לעומת זאת שומן חלב (כמו חמאה, ושמנת) הם שומן רווי מהחי וטובים מאוד.
ככל שאחוז השומן במוצר גבינה גבוה יותר וככל שהגבינה מעובדת פחות (ממש לא צהובה 9%), יורדת רמת הלקטוז ואיכות השומן גבוהה יותר. למשל חלב מלא שאינו עובר תהליך האחדה של השומן איכותי הרבה יותר למרות שהבדל אחוז השומן לחלב רגיל של 3% הוא מזערי.
חוץ מזה, אנחנו חושבים ששומן זה טוב, טעים ובריא אז למה לצמצם? משמינים לא מאחוזי השומן אלא מהפחמימות!
עד כאן על רגל אחת.

ועוד משהו: לשתות חלב של חיה שאינה אדם נראה לך טבעי?
(:

אני רק שאלה - כל הזמן אומרים לי לאכול גלים בריצות ארוכות... מה אוכלים בתזונה פלאו במקום? מה קורה עם העמסת פחמימות לפני תחרות? אשמח לנקודת מבט נוספת

שאלה טובה המגיע (גם לה) תשובה נפרדת בפוסט של ממש. אך בלי תושבה קצרה אי אפשר.
ככל שתתרגל לצרוך פחות פחמימות באופן קבוע, הגוף שלך יהיה יעיל יותר בניצול שומן ולא גליקוגן. זה תלוי בתזונה שלך לאורך זמן ובשיטת האימון (פעילות בעצימות נמוכה מאוד, כמו הליכה מהירה, או בפעילות גבוהה מאוד, כמו אינטרוולים). במצב כזה ירד הצורך ב"תדלוק" פחמימות בריצות ארוכות כי הגוף מנצל טוב יותר ארגיית שומן, אלא בריצות ארוכות מאוד ובהם אפשר לצרוך "כדורי אנרגיה" (למשל, כדורי תמרים עם שקדים טחונים מגולגלים בקוקוס) שעדיפים בהרבה על ג'לים תעשייתיים שעיקרם פחמימות פשוטות.

תודה על התשובה!

הגלים ומשקאות הספורט למניהם מכילים איזהשהו ריכוז מלחים. הופתעתי לגלות שתמרים מכילים אלמנטים דומים, כמו אשלגן, מגנזיום. מה שכן הם מכילים מעט נתרן יחסית. ולכן אולי לא מספיקים. שאלה נוספת היא שאלת הסיבים שיש בתמרים ושאולי הבטן לא מסוגלת להתמודד עימם בפעילויות ארוכות. ככה גם שומן שנמצא בקוקוס ושקדים. למרות שנראה לי שאשמח לבדוק את האופציות שהזכרת. בכל אופן אשמח לפוסט בנושא. אגב שמי אפרת ואני מתכוונת להתחבר לאתר שלך באופן פחות אנונימי :-)

אני בן 13 אני בתזונה קדמונית מלאה אבל יוצא לפעמים להפסקות של כמה ימים.
עשיתי בדיקות דם לא מזמן ואשמח עם תעבור על כמה מערכי בדיקות הדם שלי.(אני לא בטוח כמה הנורמה של הרופאים נכונה)
הגלוקוז שלי 95 שצריך בין 70 ל100
סה"כ כולסטרול 187 שצריך קטן מ-200
הטריגליצרידים שלי 49 שצריך קטן מ150
הHDL שלי 76 שצריך גדול מ-40
וNON HDL שלי 111 שמומלץ קטן מ160
LDL כולסטרול יש לי 101.5 שצריך בין 0 ל160
החריגים:
CK יש לי איזה 550 שצריך 150 שזה חריג מאוד(אמרו לי לקחת
קרניטין) אמרו שזה בגלל שאני עושה הרבה ספורט
5 אימוני אתלטיקה קלה(ספרינטים וקפיצות)ובשבת קיר טיפוס בלי חבל(בולדר)
ועוד כמה חריגים
ויש לי 17 ויטימין D שצריך 20
ויש לי מונוציטים קצת גבוהים וUREA AST (GOT ו ALKP-Alkaline Phosphatas כל אלה חריגים במעט
תודה מראש
תומר

תומר, אני לא מר קדמוני אבל אני 90% קדמוני, אולי אוכל לעזור לך.
פרופיל השומנים של נראה טוב מאוד, הסוכר מעט מוזר לי. האם הקפדת על צום לפני?

לגבי CK- זאת תופעה מוכרת אצל ספורטאים חובבים, אתה צריך להקפיד לא להתאמן יום לפני הבדיקות, כי המדדים משתנים מהותית. אני פעם התאמנתי יום לפני, ואכן היו לי תוצאות חריגות, שבאופן כללי יכולות לרמז על פירוק שריר הלב וסכנה להתקף לב קרוב. הרופא שלי כמעט התפלץ כשראה את המספר. רק אחרי כן חיפשתי לבד והבנתי את הבעיה, בבדיקה חוזרת לא היו לי חריגות. אכן מוזר שהרופא לא ידע לשאול אותי על זה, אבל מילא.
האם אמרו לך לצרוך קריאטין? זהו תוסף מזון שמיועד לשיפור הכוח, יש לו השפעה טובה על מרימי משקולות ועל ספרינטרים. אני משתמש בו והוא בהחלט משפיע עלי.

זה לא קריאטין
זה נקרא קרניטין זה משהו אחר

לתומר/האנונימי שענה לי-
אני יודע מה זה זה קרניטין, אבל בדיקת ה-CK בדם בודקת את הקריאטין, ולכן אני תוהה האם לא אמרו לך משהו אחר.

בכל חיפוש שתבצע ברשת, תמצא כי בדיקה שנעשית לאחר אימון גופני מראה ערכי CK גבוהים.

הוסף רשומת תגובה