אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

האמנם ירקות ופירות יושיעו אותנו?


אם יש דבר אחד שרוב אוכלי הבשר מסכימים עם הצמחונים הוא שירקות זה סבבה.

כולם מהללים ומשבחים את תרומת הירקות לתזונה הנכונה והבריאה ואין חולק, פוצה פה ומצפצף. הסיבות לאהדה הציבורית הן רבות: (לכאורה) הרבה ויטמינים, הרבה מינרליים, הרבה אנטי-אוקסידנטיים, מעט קלוריות, מזון טבעי. שכחתי משהו? האמת, אעפס, כמו הרבה דברים, מעט רחוקה מאוד מהתפיסה הזו. ותודה למאמר הזה.
בואו נתבונן מעט על העובדות:
ירקות הם עשירים בויטמינים: האמנם? ירקות ופירות טובים רק לויטמין 1 (אחד) מתוך 13 (שלוש עשרה) - ויטמין C. יש בהם גם ויטמין A וויטמין K, אבל אלו נספגים בגוף רק אם אוכלים יחד עם הירקות הרבה שמן. כלומר, ירקות בחמאה או בשמן זית עדיפים בהרבה על ירקות ככה סתם. ויטמין A ו K וויטמינים אחרים (למשל D) נמצאים דווקא במזון מהחי.
ירקות הם מקור טוב למינרליים: האמנם? ירקות טובים בעיקר לפוטסיום, והוא בדרך כלל דווקא לא חסר לנו בגוף. יש עוד 15 מינרליים שאין בירקות בכלל או שיש במידה מועטת מאוד. ברזל למשל, יש גם בירקות (אך בעיקר בקטניות, שזה לא ממש ירקות) אבל בבשר יש פשוט הרבה הרבה יותר.
ירקות הם נוגדי דלקתיות: נכון. אבל, למה יש לנו דלקתיות מלכתחילה? הסוכר והקמח הם הגורמים העקריים לדלקתיות ועדיף שלא תהיה דלקתיות מאשר לאכול כל היום ברוקולי כדי להלחם בה חזרה. מה גם שקפה גם הוא אנטי-דלקתי.
ירקות הם מזון טוב ללא רעלים: האמנם? ירקות חוטפים הרבה מאוד רעלים וריסוס (יש לי דוד שאומר שההבדל בין ירקות אורגניים לירקות רגילים הוא שאת האורגניים מרססים רק בלילה. נקודה למחשבה). לירקות "עלים" (כרובית, חסה, ברוקולי, פטרוזיליה, בצל ירוק, כוסברה, נענע, תה, ועוד) אין קליפה וכל הריסוס נספג בהם. אצל בעלי חיים, גם אם הם אוכלים מזון מרוסס, יש כליות ותהליכים טבעיים המפרקים את הרעלים ומוציאים אותם. לא אידיאלי אבל מציאות.
בטבע, ירקות הם בראש ובראשונה מזון לאוכלי העשב בכדי שאנחנו נוכל לאכול אותם (את אוכלי העשב) אחר כך. במצב זה אנו מקבלים מהירקות את המקסימום תועלת. בתור בשר. במנה אחת של כבד בקר תקבלו את כל הויטמינים והמינרליים הנדרשים לכם למשך שבוע לפחות!
אז מה בעצם אני אומר כאן? האם אני אומר לא לאכילת ירקות ופירות? חלילה. זה לא מה שאני אומר.
אני כן אומר שחשוב לדעת מה אוכלים, אחר כך תעשו בחירות מושכלות. ירקות זה צבעוני, זה נחמד, זה טעים (במיוחד מוקפצים בחמאה), זה נותן גוון וריח, אבל הם לא מקור איכותי במיוחד ובודאי שאינם מקור מספק לתזונה של האדם הבריא. זה משלים לנו את תפריט היומיום. זה טוב למראה ותאווה לעיניים, אבל לא צריך להלל את הירקות ולקשור להם כתרים שלא מגיעים להם. פירמידת התזונה האומללה של משרד הבריאות שלנו מקדשת את הירקות והפירות והנחיות חדשות של האמריקאיים מדברות על המלצה לצרוך שמונה מנות ירקות ופירות ביום, ולא על חמש כמו עד עתה. נו, מילא.
ודאי שעדיף לצרוך ירקות ופירות על פני אכילת מזון מעובד, תעשייתי ומודרני (בכל זאת, ירקות ופירות הם מזון "אמיתי", טבעי, לא ארוז, ללא תוית של ערכים תזונתיים וללא קומיקס על העטיפה), אבל גם אותם צריך לצרוך במידה מתאימה, וכתוספת ולא כעיקר. תזכרו שהאדם הקדמון אכל מה שהוא צד וליקט. הוא לא עבר עם עגלה בסופר והעמיס כמה שיותר. אם הוא רק יכל, הוא צד אנטילופה או היפופוטם וירד להם על הכבד והמוח, ואולי נשנש גם איזה שורש, שבא לו טוב ביחד עם זה.
(הבהרה למען הסר ספק: התמונה צולמה אצלי במטבח)
ומה איתכם? אתם מנשנשים קצת בשר עם הירקות או קצת ירקות עם הבשר?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 5 comments

5 הערות קוראים:

יופי של תמונה, אולי חסר איזה סטייק עסיסי בצד למען השלמות

שאלה לי אלייך..מה אתה אומר על כל השיבולת שועל שיפון ושאר הדגנים המלאים למינהם,שסך הכל הם עשירים בסיבים למרות היותם פחמימות?

שיפון ושבולת שועל הם דגנים. מלאים או לא מלאים, מערכת העיכול של בני האדם אינה יכולה לעכל דגנים ללא טחינה, השריה, לישה, אפיה וגם אז - מערכת העיכול שלנו אינה מתמודדת היטב עם גלוטן (צלייק הוא רק קצה הקרחון). בקיצור, דגנים מעלים מיד את רמת האינסולין, יוצרים בעיות עיכול ומעודדים דלקתיות. בשביל מה לך את זה?
(זהירות, קשה להתרגל למחשבה שלחם בריאות הוא לא כ"כ בריאות)

לא חייבים להיות אסקימואים כדי לחיות בלי ירקות ופירות אפשר גם על קו המשווה:
http://www.bangkokpost.com/print/293059/

ירקות מרפדים יפה את הדרך לבשר.

הוסף רשומת תגובה