אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מה פליאו? תזונה קדמונית! (+ תקציר לעצלנים)


הפתעה: אף פעם לא פגשתי אדם קדמון.
האמת, גם לא פגשתי אף פעם בן לשבט ההדזה, צייד מהאמזונס, אסקימואי, אבוריג'יני או יליד איי האוקיינוס השקט. פשוט לא יוצא לי להסתובב הרבה באיזורים האלה, ומאידך, אין הרבה ילידים כאלו בגליל. לפחות לא לאחרונה.
כתוצאה מכך, הידיעות הישירות שלי על מה ציידים לקטים נוהגים לאכול (או נהגו לאכול, במקרה של האדם הקדמון), מוגבלות למה שאני קורא, ומה שאני קורא מוגבל למה שאנשים כותבים, וזה מוגבל ליכולת הפרשנות והתצפית שלהם.
אוקיי.
כתוצאה מכך, אנשים רבים אומרים: האדם הקדמן היה סבבה, ואכן רק כך נועדנו לאכול. אבל יש בעיה, כי אנשים שונים חושבים אחרת לגמרי לגבי ה"כך". למשל, יש לי ידידים צמחונים שמשוכנעים שהאדם נועד לאכול רק צמחים ולא חיות. באופן דומה, מאז שנולדה היפותזת ההבל ששומן=התקפי לב, גם אנתרופולוגים ותזונאים החלו להמציא טענות שונות ומשונות לגבי מהי התזונה הקדמונית האופטימלית, ונראה כאילו כל המוסיף הנחות משונות הרי הוא משובח מחברו. כתבה יפה מליסה, שכתוצאה מכך, אם אתה אומר היום "תזונת פליאו" (Paleo) אתה עלול לגלות כי תחת הכותרת הזו אנשים שונים מניחים כל מיני רעיונות משונים. למשל:
  • שהאדם הקדמון אכל המון בשר רזה וכמעט ולא שומן מהחי או שומן רווי
  • שהאדם הקדמון אכל טונות של שקדים ואגוזים
  • שהאדם הקדמון אכל כל השנה פירות מתוקים (אפילו שאלו לא היו קיימים ברוב שטח העולם עד לפני כמה מאות שנים, וודאי שהיו עונתיים)
  • שהאדם הקדמון אכל המון חזה עוף בלי עור על הגריל. או דגי סלמון
  • שהאדם הקדמון אכל הרבה ביצים אבל בלי החלמון כדי שלא יהיה לו יותר מדי כולסטרול
  • שגבינות וחלב זה מסרטן
  • שהאדם הקדמון הקפיד על יחס נכון בין מזונות חומציים למזונות "בסיס"
  • ויש אפילו שאומרים שהאדם הקדמון לא אכל בכלל פחמימות, רק בשר. נו.
לאור כל זאת,לפני כשבוע פרסם ד"ר קורט האריס, הרופא ואחד הבלוגרים ה"מובילים" בקהילת הפליאו, פוסט בו הוא קורא למצב מחדש את השם מתזונת פליאו לתזונת פליאו 2.0. זה נשמע אדיוטי, אבל העניין הוא לסלק רעיונות מטופשים כמו הנ"ל שקנו להם אחיזה בקרב חלק מהכותבים על תזונת הפליאו. ד"ר האריס הציע את הכותרת המעודכנת "פליאו 2.0" בעיקר כדי לבדל את עצמו וקורא לחזור לבסיס הפשוט ביותר.
לטעמי האישי, הבסיס של הבסיס בתזונה קדמונית כולל שלושה משפטי מפתח:
  • שומנים מהחי הם טובים מאוד ושמנים תעשייתיים הם רעים מאוד.
  • חיטה ומזון תעשייתי אינם חלק מהתפריט האנושי
  • פרוקטוז נצרך במידה נמוכה בלבד
זהו, בגדול, התקציר האישי שלי.
אני לא זקוק לכותרת "פליאו 2.0", טוב לי עם "תזונה קדמונית". הרי ישלי מתכונים אורגינליים של האדם הקדמון. היתרון של השוק הקטן בעברית, שעדיין לא "התקלקל" לנו בדעות שווא על האדם הקדמון. אבל הדרך עדיין ארוכה מאוד כדי לעקר מהשורש את התפיסה האומללה ששומנים רווים זה רע ולחנך את הציבור שמותר לאכול שומנים ולא טוב לאכול דגנים וסוכרים. (רק לצורך הדוגמא, בבית הספר של ביתי הבכורה הגיעה אתמול תזונאית מומחית לכיתה והרצתה להם על הסכנה שבצריכת חמאה ועל החשיבות שבאכילת לחם מלא. זה מה שמלמדים את הילדים שלנו בבית ספר! מלמדים אותם איך להיות חולים ושמנים באדיבות הממסד. הנחמה היחידה שלי היא שלאחר מעשה אמרה לי ביתי, שכבר מבינה דבר או שניים בתזונה נכונה: "אבל לא אמרתי לה כלום, גם ככה היא לא היתה מאמינה לילדה בת 14").

אז אם אתם רוצים להיות בריאים, ואם חשובה לכם הבריאות של המשפחה שלכם, אין לי דרך יותר דרמטית מלומר מה שאני באמת באמת חושב:
אנשים יקרים, תצילו את החיים שלכם.
תפסיקו לפחד משומנים רווים ותתחילו לאהוב אותם.
תתחילו לפחד מחיטה, סוכר ושמנים תעשייתיים ותפסיקו לאכול אותם.

משהו לא ברור כאן?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 8 comments

8 הערות קוראים:

אומרים גם שהאדם הקדמון לא שרד עד גיל ארבעים ובזמננו חיים יותר

הבת שלך מגניבה.

בקשר לפירות, פה יש פוסט מעניין:
http://rawfoodsos.com/2011/05/31/wild-and-ancient-fruit/

האדם הקדמון חי גם בלי בגדים בלי טיפול רפואי בלי הגיינה בלי אנטיביוטיקה בלי זיהום אויר עם הרבה יותר יערות וטבע והרבה פחות אספלט

מה קשור האדם הקדמון לעכשיו?

אם אתה מניח שהאוכל של האדם הקדמון זה האוכל הנכון למה אתה לא מניח גם שאורח החיים של האדם הקדמון הוא הנכון? (לקום בזריחה לישון בשקיעה, לישון על האדמה לגור במערות ללבוש עורות לצוד בעצמך לדעת לפרק חיה, לא לאכול חלב ומוצריו)

מוזר שמכל הדברים שהאדם הקדמון עשה דווקא באוכל הוא היה גאון ודווקא אז הוא חי הכי מעט...

לצערנו, אנחנו לא יכולים להחזיר את גלגל הזמן לאחור ולשקם את כל שטחי הטבע שאבדו בגלל החקלאות והמעבר ליישובים עירוניים. עולמנו איבד הרבה מתומתו עבור זיהום, אבל אין זו סיבה להרים ידיים ולהתייאש מעתידנו. אני אכן חושב שכדאי שבנוסף לתזונה נאמץ עוד כמה הרגלים של פעם שאיבדנו (כמו לישון הרבה יותר שעות, לעמוד הרבה יותר על הרגליים, ולקום מוקדם).
ספציפית להערתך שהאדם הקדמון ישן על האדמה, אתה עלול להיות טועה:
http://www.newscientist.com/article/dn21258-earliest-human-bedding-didnt-let-the-bedbugs-bite.html

האדם הקדמון לא צרך מוצרי חלב, ובטח ובטח שלא גבינות וחמאה, אז אם אלו מופיעים בתפריט פליאו, אז אני כבר מוותרת!

מלח היה קיים אולי באיזור מסויים וגם אז רק בצורה של אבן פחות או יותר, בטח שלא בתור תיבול.

הקוקוס (למי שהיה) התחיל ונגמר, כך אני מנחשת, במי הקוקוס וב"בשר" שלו. בלי הפיכה של הקוקוס ל"חלב" או שמן.

טיגון? הם צלו את הבשר ישר על האש או למי שחיי לפני האש, כנרה שהבשר היה נע.

הירקות (כפי שאתה כבר יודע, המגוון משתנה ממקום למקום) נאכלו בוודאי בצורה חיה ולא בבישול, אבל אם אם כבר, אז שוב, על אש ישירה.

חיטה אגב, היתה קיימת במינונים מאוד נמוכים ובאיזורים מאוד ספציפיים, רק שהיא לא עברה שום שינויים גנטיים ושום צהליך מטורף שמביא אותה לכדי צורת קמח מודרני או לכדי מצב שבוא ניתן להכין ממנה לחם, עוגיות או עוגות.

סוכר לבן, חום כהה או דמררה גם לא היה להם. לחלקם היו אולי (או שבטוח?) קני סוכר טריים.

אישית אני לא צורכת מוצרי חלב וחיטה.ואוכלת מעט מאוד אורז, תפו"א, בטטה, ותירס. לא נוגעת בסוכר (לבן, חום או דמררה).

אני אוכלת בשר חופשי וכך גם ביצים ואגוזים וזרעים. את ירקות (העונה) אני אוכלת באופן חופשי והפירות (גם כן בעונתם) במידה. לרוב אם פרי הוא מחוץ לעונה ואני אוכלת אותו אז כנראה שהקפאתי אותו או יבשתי אותו, אבל תמיד יש יוצאי דופן וימים שבהם אני "נשברת" לפרי או ירק שישנם בסופר ואינם בעונה. המתוק אצלי בא ממייפל סירופ טהור, דבש, שוקולד מריר 75%-85% ופירות. אני לא מחפשת לאכול פליאו ולא מתכוונת בזמן הקרוב להיכנס לזה בגלל שצורות הבישול לא היו קיימות, וכך גם החלב (ועוד יותר מכך מוצריו המעובדים - גבינה, יוגורט, וכו') ועוד כל מיני.

האדם הקדמון (או לפחות בחלקו) אכן צרך פחמימות, אך הן לא היו כמו הפחמימות המודרניות. אז מהזוית הזו, הפחמימות שלנו (אורז, חיטה, וכו'.) לא ניראו כמו הפחמימות שלהם. - לא מדברת על תפו"א, בטטה ודומיהם.

למר קדמוני, יתכן שאתה צודק לגבי איזורים מסויימים, אבל האבוריג'ינים לדוגמא, כן ישנו (וחלקם עדיין ישנים) על האדמה. הם יצרו (ויוצרים) מעיין גומה באורך ורוחב הגוף בערך שעומקה מספיק בשביל שכל הגוף יהיה בפנים ועוד קצת - כך שהרוח עוברת מעליהם ולא חובטת בהם.

האדם הקדמון כן שתה חלב! חלב קדמוני של אימו, זה בטח לא דומה לחלב פרה אבל גם אותו ניתן לצרוך כי יש לו יתרונות רבים.

הוויכוח על בית שמאי או הילל כנראה יהיה אין סופי

אנונימית, את אוכלת פליאו.
טכנית התזונה שקדמוני דוגל בה היא Primal.
את יכולה לראות את ההבדלים כאן:
http://huntgatherlove.com/content/paleo-vs-primal-vs-atkins

הוסף רשומת תגובה