אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

שאלות קוראים - גם רציניות וגם משעשעות

כרגיל אצלכם, "אתם" שולחים לי שאלות במייל כמעט כל יום. והאמת, אני אוהב את זה. לפעמים אלו שאלות פשוטות שכבר התייחסתי אליהם, ולפעמים שאלות חדשות ולעתים, שאלות מוזרות מאוד. (שאלה מוזרה ואמיתית לגמרי תמצאו בסוף הפוסט הזה), אבל על פי רוב השאלות הן לעניין לגמרי, וכאמור, לא מציקות לי בכלל.

יאללה, נשתף:

שאלה מאתמול:
שלום רב,
קיבלתי הפניה לאתר שלך היום מהמורה שלי ליוגה. אני מאוד רוצה לעשות שינוי!
השאלה שלי היא מה אתה חושב ואומר על וכנית ניקוי קצרה בת שבועיים/עשרה ימים של שייקים שמכילים המון עשבי תיבול טריים אורגניים כגון כוסברה ופטרוזיליה ( לא אוכלים כלום שבועיים חוץ מהשייקים האלה, נניח עם בננה או מיץ תפוזים או תפוחים או תמרים וכד'). ואחר כך להמשיך עם ההצעה שלך לתזונה מבוססת על חלבונים וירקות וכיוצ"ב (עוד לא קראתי הכל).
זה בריא תוכנית ניקוי כזאת? מועיל?
אשמח לשמוע את דעתך.
בברכה, מ'

בוקר טוב מ'
אני יודע שיש ל"תוכניות ניקוי" מעריצים רבים. מצד שני, יש גם מעריצים לתוכניות בוקר בטלויזיה, אז זו לא ערובה.
אישית, אני לא מכיר אף מחקר שמראה תועלת של "הניקוי". יש בהחלט יתרונות בריאותיים לצום במידה, בעיקר לצום לסירוגין (18 או 24 שעות פה ושם) ואפילו לצום ארוך מאוד (נגיד, אפילו כמה ימים בלי לאכול כלום למעט מים).
אם את רוצה לגשת לזה ברצינות:
1. מאוד כדאי לתסף במהלך הצום שמן קוקוס (ג'מוקה הכי טובים)
2. את מתארת "צום" שמבוסס בעיקר על משקאות פחמימיים (בננות, מיץ וכו'). אני לא רואה בזה שום תועלת. אם כבר -מים.
וכל זאת רק אם את "באמת" רוצה לצום.
אם את פשוט רוצה להרגיש יותר טוב, אנרגטית, להוריד במשקל (?), אז תעלימי את הדגנים ואת הסוכרים מהתזונה שלך. זה יותר הגיוני, הרבה יותר טבעי וגם יותר בטוח מלשתות כמויות כוסברה כל יום. קראי את "המדריך המעשי לתזונה קדמונית" אצלי בבלוג. יתן לך כוון. תשאלי אחר כך, בכיף. (ולמה את רוצה לעשות שינוי? במה?)


שואלת ש', העוסקת קבוע בספורט וכבר נמצאת במשקל נמוך יחסית, אבל עדיין לא מרוצה ורוצה "להפטר" משומנים פה ושם. (ויש לה הרבה מאוד שאלות, אבל היא מפצה על זה עם מחמאות...) - אז הנה כמה משאלותיה האחרונות (ערוך קלות לצורך הפשטות):
שלום קדמוני היקר
עליי לציין שהבלוג מעניין, וכתוב לעילא..
וקטלבל 16 קילו??? בקושי הצלחתי להניף את ה-8 :)
אני עדיין חושבת שכדי לשרוף את מעט השומן שעל גופי אני צריכה לאכול כמה שפחות (לא פחות מ-1200 קלוריות כמובן), ולשרוף כמה שיותר...

אובססיביות למטרה תביא תוצאות, בכמעט כל שיטה. השאלה היא האם זו תוצאה טובה לאורך זמן מבחינה בריאותית והאם זוהי תוצאה המאפשרת שמירה. ירידה במשקל כדי להעלות את זה אחר כך טובה אם את בדיוק מתחתנת, אבל לא משום סיבה אחרת, בעיני.
לאור זאת, פרוטוקול של 1200 קלוריות וריצה אינסופית כנראה יורידו לך כמה גרמים אבל הגוף שלך לא ישאר שם ומיד שתתחילי לאכול הגוף יצבור חזרה את זה. זו עובדה ביולוגית פשוטה ומוכחת היטב.
הדרך היותר יעילה היא לעצב את הגוף על ידי שינוי הרגלי התזונה של הגוף. הוא יצבור וישחרר אנרגיה אחרת, ועיקר ההשפעה תבוא משליטה על רמת הסוכר בדם. הורדה משמעותית של הפחמימות ובעיקר דגנים וסוכרים תביא די מהר לרמה קבועה ויציבה ונמוכה של סוכר. כשמתאמנים ברמת סוכר נמוכה שורפים הרבה יותר שומן.
דרך נוספת היא צום לסירוגין. יש לזה מספר שיטות (כאמור פירטתי את חלקן בפוסטים על צום). זוהי דרך יעילה מאוד מאוד להוריד משקל, ומניסיון אין בעיה מיוחדת לשמור אותה לאורך זמן. הפרוטוקול של leangains נראה לי הסביר ביותר בעיני כשיטה מובנית להעלאת מסה וירידה במשקל תוך כדי. שיחקתי עם זה לא מעט, אבל אין לי מטרות להראות כמו מפתח גוף באחוזי שומן אפסיים.
המלצתי גם על קט'לבל. זה יעיל באופן מדהים לעיצוב הגוף אצל נשים. בעיקר לעשות swing בחזרות גבוהות כמה פעמים בשבוע אשתי השתמשה ב 12 ק"ג ואחרי כמה זמן זה נהיה לה קל מדי ועכשיו היא עושה גם אימונים עם ה 24 ק"ג שלי (!).
מגבלות: מיקום השומן העודף בגוף (בטן, תחת, ידיים וכו) משתנה מאדם לאדם ואין דרך יעילה לשנות את זה. יש כאלה שקשה להן מאוד להפטר מהתחת ויש מהבטן. צריך להכיר בעובדה שלא כולנו נולדנו עם גנטיקה של בר רפאלי. נא לזכור את זה.
תתחילי, תנסי, תתנסי ותראי איך את מרגישה.

וש' שואלת עוד:
מאוד קשה לי להוריד דגנים לרבות לחם מהתפריט - זה פשוט משביע ומרגיע אותי (סרוטונין?). לגבי הצום - אעיין במאמרים שלך שוב בנושא, למרות שנראה לי שזה משהו שלא אוכל לבצע.. :)
האם אתה טוען בעצם שאתה אוכל ממש ללא הגבלה? מה קורה עם בשר? יוצא לך גם בלילה לחטוף מנה שכזו, או שמסתפק בחלבונים ממקור צמחי? ולא בא לך לפעמים איזו גלידה טובה או מאפה מתוק אחר? :))
אך אתה לא מאמין שהכל בסופו של דבר זה הוצאה מול הכנסה קלורית??
רק בגרעון שלילי ניתן להגיע לשריפת שומן!!
יכול להיות מאוד שאימון קרוספיט הוא חתיכת הוצאה אנרגטית שמאפשר לאכול יותר, ועדיין להתחטב?

הי ש'. זה שאת נחרצת לא עושה אותך צודקת.
1. אם אתה במאזן קלורי שלילי לא בהכרח "תשרוף שומן". הגוף יודע לנצל שומנים ומסת שריר (lean body mass) ולטובת "חיטוב" אתה רוצה לאבד שומן ולא שריר או רקמה שאינה שומן.
2. אופן ניצול האנרגיה ע"י הגוף תלוי מאוד בתזונה. הגוף יכול ללמוד לנצל יותר שומן, שכן זה גם כך מקור אנרגיה הטוב ביותר. רמות הסוכר משפיעות מאוד על סוג ואופי שריפת האנרגיה, ועל תחושת הרעב או השובע לאחר מכן
3. הגוף שלנו הוא מכונה יותר משוכללת ממה שאת מייחסת לו. למשל, אם תאביסי את עצמך בכוונה, הגוף, גם במנוחה, ישרוף יותר קלוריות. ואם תרעיבי את עצמך, הגוף ישרוף פחות קלוריות במנוחה. מוזר, הא. אבל עובדה.
4. אני הצעתי להשתחרר מהלחץ ומהנוירוטיות של ספירת נקודות/קלוריות/ביסים ולעבוד לתפיסה הוליסטית שאומרת בפשטות שאם נאכל אוכל טבעי ונכון, הגוף שלנו ימצא את האיזון הנכון עבורו, ו"דרך פלא" יעלמו שומנים. זה עובד על כל אחד! אבל אם כבר מאוד רזה ורוצה להעלים שומן, זה עשוי להיות יותר קשה ודורש יותר משמעת.
5. צום לסירוגין הוא דרך מעולה, אבל רוב האנשים לא מסוגלים לדמיין את זה כאופציה בכלל כל זמן שהם מכורים ללחם וסוכר, כי הגוף שלהם "צורח" כל 3 שעות, אז כל ה"מומחים" (תזונאיות מתוסכלות) אומרים "תאכל של שלוש שמעות משהו קטן". זה בולשיט, ואכילה לא סדורה או סדורה במרווחים גדולים היא האופן הטבעי לרוב בני האדם - פשוט מספיק להסתכל איך חיים כל הציידים-לקטים בעולם. וזה עובד מדהים.
6. קרוספיט הם אימונים מאוד מאוד אינטנסיביים אבל גם מאוד מאוד קצרים. אני לא יודע להגיד לגבי סה"כ הקלוריות ששורפים בהם. מעולם לא טרחתי לבדוק. זה גם לא משמעותי, כנ"ל.
7. גם בלי קרוספיט (!) התזונה קובעת לפחות 80% מהמראה.
בהצלחה (ובלי אמונה צאסקה לא היתה אוכלת אותה)


שלום קדמוני, מצאתי את הבלוג שלך ואני נהנה ממנו מאוד , אני גם אוכל תזונה קדמונית ומשלב את זה גם עם warrior diet. רציתי לשאול אותך שאלה שמטרידה אותי: מה בקשר לבשר או עוף לא אורגני ? אין לי כרגע איך להשיג בשר או עוף אורגני בגלל שאני גר בצפון הרחוק ואין פה חנויות שמתעסקות בזה. ההרגשה שלי וגם ממה שאני יודע שהבשר והעוף שאני קונה בסופר מלא בכמיקלים ודברים לא טובים , מה שגם התזונה שאותם חיות אכלו היא דלה ולרוב מדובר בתערובות זולות. אני לא יודע אם אני לא כל כך רוצה להכניס את זה לגוף שלי. מה אתה מציע לעשות במצב כזה ? מהו תחליף ראוי ? כדאי אולי לאכול רק ביצים ודגים ?
אשמח מאוד לשמוע ממך

תודה י'
אני בהחלט אוכל בשר ועוף למרות שגם אני לא קונה אורגני.
הפיקוח על תזונה יבשה של עוף ובקר מאוד התקדם בשנים האחרונות, אחרי דוח מבקר המדינה וכיום החשש להרעלות ולהמצאות חומרים מסוכנים נמוכה מאוד (אבל היא תמיד קיימת, גם בירקות ונבטים כמו שיעידו לא מעט גרמנים לאחרונה)...
בגדול, בקר הרבה יותר "בטוח" מעוף. יש הרבה עופות שלא מקבלים אנטיביוטיקה וגדלים בתנאים טובים יותר, יחסית, טבעוף. יותר יקר ב ~30% בערך, והאמת יותר טעים. אפשר תמיד לפחד מרעלים, ואפשר לחיות. אני חושב שצריך לחיות.

דעאל שלום,
סליחה מראש על השאלה הקצת מוזרה. חפשתי את השם דעאל ומיד מצאתי את האתר שלך באינטרנט.
אשתי כרגע בהריון והתחלנו לדון בנושא שמות. במקרה שיצא לנו בן, היא מאד מתלהבת מהשם דעאל, כשלי יש מספר דאגות. סלח לי על חוסר הנימוס, אבל אפשר לשאול אותך איך אתה מסתדר עם השם שלך?
- האם אנשים מבינים את השם שלך כשאתה מנסה להגיד "דעאל" בטלפון (לנציג שירות לקוחות וכדו') או שצריכים להסביר להם 10 פעמים?
- אם אתה כותב דעאל ללא מקף, האם אנשים לרוב מניחים שאתה ערבי בשל הסמיכות של אותיות ע ו-א? אם אתה כותב עם מקף (דע-אל) האם תמיד מניחים שאתה דתי בעקבות המשמעות הדתית של השם?
- יש לך עוד הערות או מחשבות בנושא זה? אתה מרוצה בשם שלך? :)
שוב סליחה על השאלות המוזרות, אודה לך מאד על כל תשובה.
בברכה, ר'

שבוע טוב. האמת ר', זה באמת מייל מעט משונה.
נראה לי שאתה די חושב על הדברים מראש, וזה נחמד ויפה ובאמת כל הדברים שכתבת קורים בחיים האמיתיים לא מעט.
בקיצור, בארומה להזמין קפה זה יותר מסובך, מצד שני, בארומה אתה יכול לקרוא לעצמך איציק
כך או אחרת, אני לא הייתי מחליף לעצמי את השם, וטוב לי
אז אין לי שום יכולת לתת עצות לאחרים אם השם הזה טוב או לא טוב, יעיל או לא יעיל, מסובך או פשוט. כאמור, נראה שחשבת על הדברים, אבל אני חושש שאתה מחפש את התשובה במקום הלא נכון. פשוט במקרה קוראים לי דעאל, אבל אין בזה כדי לתת לי נקודות יתר ביכולת לשפוט את "כדאיות" השם הזה לרך הנולד. נראה שאתם תצטרכו להחליט על כך בעצמכם. אני קטונתי.
שיהיה במזל טוב

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 4 comments

4 הערות קוראים:

כתבה מעניינת בגלובס + מתכון מעניין לא פחות בסופה:

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000656910

חשבתי שהשאלה הכי מוזרה באה ממני

שלום מר קדמוני, גיליתי לא מזמן את הבלוג שלך, ונראה לי שכבר קראתי את רובו. רק רציתי לציין, מתוקף היותי תזונאית קלינית ש: יש תזונאיות קליניות לא מתוסכלות. לא כל התזונאים עובדים בצורה שבלונית (אני יודעת לגבי התזונאים הקלינים עם רישיון משרד הבריאות), לא כל התזונאיות הן ממין נקבה, משרד הבריאות האמריקאי המכתיב את הצריכה היומית המומלצת ואת פירמידת המזון הגרועה, הוא לא האורים ותומים שלי, ועוד משהו- הביוכימיה של הגוף לא משקרת במה שנוגע לעקרונות התזונה, ולכן אני מסכימה עם רוב עקרונות תזונת הפליאו עם הסתייגויות מסוימות.
כמו שנמאס לי לשמוע אנשים מדברים על קלוריות, ומבקשים לדעת רק את הנתון הזה, נמאס לי גם לקרוא התיחסות בנימה מזלזלת למקצוע שלי.
דנה, תזונאית לא מתוסכלת.

שלום דנה וברוכה הבאה!
אני שמח שאני מספק לך עניין ושאת מזדהה עם תוכן הכתוב.
לעניין הסגנון, אין לי כוונות פוגעניות, אלא רק פרובוקטיביות מצויה של בלוגר ואבחנות המבוססות מציאות. מעולם לא אמרתי שיש "רק" תזונאיות נשים ושכולן מתוסכלות. עובדה שיש כאלו שלא. אבל אני חושש שתסכימי איתי שרוב רוב רוב רובן של התזונאיות שאשכרה עובדות ומדברות מטיפות ל(1) קלוריות (2) מעט שומנים (3) הרבה דגנים מלאים (4) כל שלוש שעות.
מאיפה אני יודע את זה? כי:
יש לי ילדים במערכת החינוך שמקבלים כל שנה הרצאה תזונתית. יש לי חברים ומשפחה שמקבלים הפניה מרופא המשפחה לתזונאית. יש לי טלויזיה, עיתונים ואינטרנט.
מכל הערוצים האלה, עד היום לא פגשתי תזונאית קלינית מהסוג שלך. אני מאוד שמח שיש כאלה (היה לי ברור שיש, רק האחוז הוא זעיר ואני מקווה שהוא גדל).
אני אשמח מאוד אם תשתתפי כאן גם בעתיד בתגובות או במיילים או בפוסטים ותתרמי מניסיונך ומהשכלתך - לי ולקוראים. כאמור, ה"זירה" הזו, ארץ ובעולם, נשלטת היום כמעט אך ורק על ידי בלוגרים שאכפת להם אז בהחלט לא יזיק תגבור של אנשי מקצוע!

הוסף רשומת תגובה