אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

אז מה אם אבא שלך והרופא חושבים אחרת (חלק שני)

זוכרים את ע'? (נקרא לו להלן ערן לצורך הפשטות)
הסטודנט הנמרץ שלפני חצי שנה החליט לשנות את התזונה שלו והיה מודאג איך יכול להיות שאנחנו צודקים וכל הרפואה הקונבנציונאלית אומרת את ההיפך הגמור, ואבא שלו הפחיד ושלח לו ציטוטים מדאיגים מה יקרה אם יאכל שומן רווי ועוד ועוד.
אז באמת, בואו נקרא קודם את המייל המקורי שלו כאן.
או אז כתבתי (בין יתר הדברים): "תעשה בדיקות דם. תבדוק את עצמך. תשקל, תבדוק את עצמך. תסתכל בראי, תבדוק את עצמך. תשאל איך אתה מרגיש. תבדוק את עצמך. אם בכל הסעיפים האלה אתה יותר טוב על תזונה קדמונית, אז לעזאזל הרופא הזה ודעתו".
ערן לא התעצל באמת ועשה בדיקות דם. זה היה במרס, ועכשיו שוב, בספטמבר, אחרי חצי שנה עמוק בעניין. זה לא שלפני כן הוא היה חולה ואומלל. הוא בחור צעיר ובריא, בלי בעיות מיוחדות, ועם נתוני דם טובים. ובכל זאת, אתמול ערן שלח לי את התוצאות העדכניות של בדיקות הדם שלו כדי לספר לי שאבא שלו מתחיל אשכרה להשתכנע שזה בטח ועובד, השגעון הקדמוני הזה... (*ראו ציטוט מהאבא בסוף פוסט זה).
אז בואו נקרא כמה מהסעיפים של בדיקות הדם "לפני" ו"אחרי", ונבין יחד מה כתוב שם ומה זה אומר.
לנוחותכם, הנה גרף נחמד שערכתי לעקרי התוצאות:

האמת, ערן היה קצת מודאג.
סה"כ רמת הכולסטרול שלו עלתה (מ 190 ל 197) ויש לרוב בני האדם המערביים רפלקס מותנה לדאוג או לדאוג מאוד כשהם שומעים שרמת הכולסטרול שלהם יותר גבוהה. אז חשוב שתדעו שלרמת ה Total Cholesterol שלכם אין כמעט כל משמעות לגבי סיכון לבבי או אחר. רוב הרופאים יגידו שסך כולסטרול מעל 200 או 250 זה "גבוה" אבל אין שום התייחסות או התבוננות במה מרכיב את המספר הזה. והוא כשלעצמו חסר משמעות, כאמור (לא יותר מחישוב מתמטי מוזר של HDL ועוד LDL ועוד חמישית מרמת הטריגליצרידים). לעומת זאת, מאוד מעניין להסתכל על הפרטים:
ה LDL של ערן נותר ללא שינוי (125 לעומת 124 זה בגדר שינוי דגימה). ה LDL, הוא ה"כוסטרול הרע" המושמץ, גם הוא בדיקה שאמינותה מוטלת בספק. היום די ברור שרמת ה LDL מושפעת מגודל גופי ה LDL וצפיפותם והתחמצנותם (אלו מדדים שונים, ומנבאים טובים בהרבה לסיכון לבבי, אבל לצערנו לא בודקים אותם בבדיקות הדם בארץ). כתב על זה יפה ומעמיק כרגיל סטפן, או בשפה פשוטה וקצרה יותר (ובעברית), מיקי. אני גם מזכיר לכם שלרופאים יש נטיה לדחוף סטטינים כתרופה להורדת רמת הכולסטרול ברגע שה LDL מעט עולה (ספרתי פה על חבר שלוקח כבר ב 190. פגשתי אותו שוב שבוע שעבר. הוא כבר שנה לוקח סטטינים, עלה במשקל ונראה הרבה פחות טוב ובריא). גם אם ה LDL שלכם עולה מעט, זה לאו דווקא סימן ללחץ. צריך להתבונן על התמונה הכוללת ולראות איך אתם מרגישים. המראה לא משקרת, בדרך כלל. גם רוב הרופאים לא.
הHDL של ערן עלה משמעותית וזה מצוין (זה מדד אמיתי). בין 40-50 נחשב בנורמה לגברים, ומעל 60 נחשב "רמה שמגנה מפני התקפי לב". אחרי השינוי התזונתי ערן עכשיו 59.8. קרוב מספיק? לפני השינוי הוא היה 45.7 וחצי שנה בלבד אחרי זה כבר 33% יותר. מעולה. התזונה הקדמונית מעלה את רמת הכולסטרול ה"טוב" באופן משמעותי ומהיר. זה מה שאתם רוצים!
הטריגליצרידים של ערן ירדו משמעותית ביותר 40%. לא יכול להיות טוב יותר. מ 96 ל 55. שאפו.
גם רמת הסוכר בדם (גלוקוז) ירדה מ 83.4 ל 79. לא רע, לא רע.
בקיצור, אם מתבוננים במה קרה לערן אחרי חצי שנה של זלילת שומנים והפחתת כל הדגנים והסוכרים, רואים שהשתנו שני דברים באופן משמעותי. רמת השומנים שלו בדם ירדה דרמטית ורמת ה HDL עלתה דרמטית.
האם יכלנו לבקש תוצאות טובות מאלה?!

ואחרי שאנחנו בטוחים שערן נמצא במסלול הנכון להיות בריא לאורך זמן, נשאל גם אתכם: האם אתם יודעים לקרוא את משמעות בדיקות הדם שלכם, או שאתם מחפשים רק מה שמחוץ לסוגריים, ומה שבפנים הוא בסדר? למה אתם יודעים לקרוא את הדוח של בדיקת מנוע לרכב אבל לא יודעים לקרוא את הדוח החשוב באמת הזה, של בדיקת הגוף שלכם (שאי אפשר לקנות יד שניה או להחליף אצל סוחר משומשות). כיתבו לנו מה אתם רוצים לדעת.


*ציטוט: "האבא הפרנואיד שלי קיבל את הנתונים וכתב לי : כל הכבוד ! :) תמשיך כך , כאילו זכיתי במדליה"


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 11 comments

11 הערות קוראים:

זה הסתה, זה יכול לגרום לאנשים לעשות דיאטות לא נכונות מחוסר ידיעה.

אני מכיר את יצחאק... זה בסדר, אצלם במגזר זה הכל בשר חלק אבל יש גם הפגנות בשבת

שלום יצחאאק, לא ברור לי אם אני ואתה קוראים את אותו המילון, אבל הסתה אין כאן. אני לא קורא חלילה לפגוע במישהו אלא פשוט לפתוח את הראש כדי לא לפגוע בעצמכם. אני חושב שחשוב מאוד להתייעץ עם הרופא, אבל לא צריך לקחת את דבריו בהכרח כתורה מסיני. כל אחד צריך לדעת לקרוא בעצמו את בדיקות הדם שלו. זו אחריות אישית!

בס"ד
ערן השפיעה עלי רבות. הוא הסביר לי את תורת הפלאו עד כדי כך שאני אוכל יותר אגוזים, חמוציות ובשר, ומפחית מוצרי חלב. אך הבעיה היא שבשבת אני אוהב לאכול חלה מתוקה שלמה ולשתות קולה עם אפונה מקופסא - את זה ערן לא מקבל. בעקבות הכתבה אשתדל לאכול יותר בשר חלק ולהפחית בקפה על בסיס חלב עמיד כשר בד"ץ בשבת.

תודה על העצה בעניין הבדיקות!

לאנונימי חולה הסוכרת:

במקום לחפש את הפתרון בתרופות, למה שלא תנסה לשנות את התזונה?

דעאל,
לא ניתן לבדוק את כמות הLDL וחלוקה לחלקיקים הגדולים והקטנים בבדיקת מעבדה בארץ?
ידוע לך על מכון פרטי שמבצע את הבדיקה?

נראה לי שצריך לפנות למכונים הפרטיים (מור,אסותא?)ולשאול לגבי בדיקת VAP - vertical auto profile. לא ידוע לי שיש בארץ.

דאעל שלום - האם מופיע בבלוג שלך איזה בדיקות דם בדיוק כדאי לבקש כשרוצים לראות תקופתית מה המצב? האם אלה בדיקות סטנדרטיות או שצריך לבקש משהו מיוחד?
תודה!

האמת שגם את בדיקת הדוח של המנוע אני ממש לא יודעת לקרוא
;-)
דוקא בקריאת בדיקות דם אני טובה יותר
אולי אפשר הסבר מה עדיף שיהיו כל הערכים? גם לנשים. יש פוסט על זה?

הוסף רשומת תגובה