אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

ריח בחירות נישא באויר (אבל מה עם הבריאות?)

העיתונים מלאים כותרות והארץ כמרקחה לקראת הבחירות המתרגשות לבוא עלינו. שוב. (לא נמאס כבר?)
בכל מקרה, התקופה של החודשים הבאים תהיה מהמשובחות בכותרות, בהצהרות דרמטיות, ובחילופי האשמות בנושאים בטחוניים, כלכליים, חברתיים, ומה לא.
באמת על מה לא?
אף אחד לא ידבר על נושאים בריאותיים.
משעמם. שולי. זניח. למי אכפת. גם ככה התיק בסוף הולך לחרדים.

אבל באמת באמת באמת, בחיים של כל אחד מאיתנו, הבריאות האישית והמשפחתית היא הדבר היחיד שחשוב. היחיד. כל השאר עובר חולף כעננה. יש כסף, אין כסף, יש שלום, אין שלום, יש פערים, אין פערים, הכל מתגמד ומצטמק מול בעיה בריאותית, חלילה.
ומי שקורא אותי יודע שאני לא מאמין שמחלות רק "נופלות משמיים", ושכמו בלוטו או בטוטו, זה רק עניין של סטטיסטיקה. רוב האנשים והרופאים מאמינים שאלצהיימר תופס אותך, או שלא, עניין של מזל. סרטן יתפוס אותך (הסטטיסטיקה הנוכחית מדברת על משהו כמ 1 ל 3 מכל האנשים שיחלה בסרטן במהלך חייו). או שלא.
אז זהו, שלא.
התקפי לב, מחלות אוטואימוניות, סרטן, סוכרת, אלצהיימר, דמנטיה ועוד הם כולם מחלות של הציוויליזציה. אלו הן מחלות מודרניות ומערביות והמין האנושי לא "נידון מראש" לקבל אותן אלא הן מושפעות ומתכתבות ומזדרזות להופיע כפונקציה של גורמים סביבתיים רבים: אורח חיים, תזונה, זיהום, לחץ ועוד. איננו יכולים למנות או לנטרל את ההשפעה של כל מרכיב ומרכיב ואיננו יודעים את הסיבה והמסובב, אבל אנחנו כן יודעים שיש ביכולתנו להשפיע על המשוואה ושאורח החיים המערבי הורג אותנו, פשוטו כמשמעו.
אז אני מציע שפשוט נגלגל את הקוביות לטובתנו. זה עדיין משחק קלפים אבל המחלק יכול לקרוץ לנו.
אם נאכל אוכל פשוט וטבעי, קדמוני וטרי, ונחיה אורח חיים פעיל ושמח, הסיכויים יתחילו לעבוד לטובתנו.
כן. בדיוק כך.

אבל איפה המדינה בתוך הסיפור הזה? כיצד היא משפיעה על הסיכויים שלכם?
יש תקציב בריאות לבתי חולים, למיגונם, למכשור, לשעוני נוכחות לרפאים, לרפואה פרטית ולכל דבר. יש את ועדת סל התרופות (ואני מכיר אישית אחד שהיה שנים נציג הציבור בועדה: לממן תרופה מאריכת חיים בשלושה חודשים לסרטן עצם קטלני או לממן טיפול מקל סבל בסרטן מוח נדיר, ועוד ועוד, דילמות בלתי אפשריות אבל הכרחיות). יש בלי סוף הייפ וקידום של סטטינים ושאר תרופות מיותרות, אבל אין תקציב או אפילו בחינם, סתם מודעות לעידוד אנשים לאכול אוכל אמיתי. פשוט. כי רופאים רבים וקובעי מדיניות עדיין חושבים ששומן רווי (וטבעי) זה מסוכן, ושלחם מלא הוא התרופה האולטימטיבית ליגון האנושות.
(הנה דוגמא קטנטונת על איך הטכנולוגיה והקידמה כל כך השתלטו על השכל הישר של פקידי משרד הבריאות: יש לי קצב שאני מכיר שעובד כמו כל קצב אמיתי ומקצועי בעולם על "קלוץ" שזה שולחן קצבים מקצועי מעץ עבה וכבד מאוד מאוד. אבל אופס, מהחודש שעבר פקידי משרד הבריאות אוסרים עליו להשתמש בקלוץ אלא רק בקרשי חיתוך סינטטיים).
המדינה פשוט עובדת אחרת מהמוח האנושי. היא עובדת על מספרים ועל כמויות אבל אחרי הכל, למדינה יש כח עצום והשפעה אדירה על הבריאות היום יומית שלכם שלי.
משרד הבריאות באגף "הפיקוח על הבריאות" (כך במקור), מפקח שנאכל כל היום דגנים. הנה כאן. אתם יודעים שכתבתי על זה ל(סגן) שר הבריאות אבל הוא אף פעם לא ענה לי. מעניין למה.
משרד החינוך מלמד בבתי הספר את ההבלים הללו כחובה בכל הכיתות, וגם מפעיל את תכנית "תפור עלי" (במימון של תלמה, "ידידת התכנית" כפי המופיע בראש הדף), ולא במפתיע, זה אותו משרד חינוך (וספורט) שבחר, באמצעות שליחיו בועד האולימפי, את הבמבה כסמל הלאומי לאולימפיאדה וחזר בו רק אחרי התגובה העצבנית של הציבור - טוב שנותרו לציבור כמה אינסטינקטים בריאים.
ורק השבוע דאגה ועדת הכספים של הכנסת, ברוח כלכלת הבחירות, להמנע מהמס הנוסף על הסגריות שכבר אושר בעבר, אבל הם כן חושבים להטיל מס על מוצרים בעלי אחוזי שומן גבוהים.

כלומר, בשורה התחתונה המדינה עוזרת לנו להבריא ולקחת תרופות כאשר אנו חולים, אבל איך בדיוק המדינה עוזרת לכם להשאר בריאים?
"לחזור אל המערה" זה כנראה לא רק ביטוי לחזרה לאורח חיים קדמוני, אלא גם להשלה של המערכת וחוקיה, של המדינה שמרוב שהיא עסוקה לחלק כדורים פסיכיאטריים וסטטינים, היא שכחה שאפשר לחיות גם אחרת.

אני מנסה לחיות מחוץ למעגל הזה.
אתם איתי?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 23 comments

23 הערות קוראים:

אולי כדאי שנקים מפלגה קדמונית חחח.
בסך הכל, אנחנו יכולים וצריכים לדאוג לעצמנו, ולספק מידע לאלו שמוכנים לשמוע.
לנסות להשפיע ברמה הארצית והגלובאלית זה לא קל.

אני אישית מאוד מאמין בתזונה הקדמונית ובאמת ובתמים חושב שצריכת דגנים אינה טובה ובריאה יחד עם רב האנשים שגולשים באופן קבוע כאן באתר.
מאידך, יש המון סקפטים בעניין, כולל משפחה, רופאים, תזונאים, מורים ובקיצור כל אנשי "המערכת" נקרא לזה כך.

השאלה שלי היא, ניקח לדוגמה את הנושא של כולסטרול, הבאת כאן באתר הוכחה שאצל 80 אחוז ממי ש"חווה" התקף לב, כמות הכולסטרול בגופו הייתה תקינה (תקינה לפי מה שקבעו הרופאים כמובן) השאלה שמעניינת אותי, שאם יש ממצא כזה שהוא חד וחלק, איך זה שאף אחד לא קם מהכיסא וחושף את העניין? איך זה שתוכניות תחקרים, עיתונים, חדשות בערוצים שונים, קמפיינים וכו לא קמים ושמים את הדברים על השולחן?

דוגמה נוספת היא השומן הרווי, אני לא מוצא פה את המאמר שלך, אבל לפי מה שהבנתי הראת שאין קשר בין צריכת שומן רווי לבין בעיות לב, שוב נשאלת השאלה איפה כל האנשים הביקורתיים במדינה, שיודעים אגב לבקר אותה טוב טוב כשהם רוצים, שיצאו החוצה וחשפו את האמת?

איפה בדיוק החוקרים, המדענים, אנשי מקצוע שעוסקים בתזונה יום יום שיראו לנו את האמת בפנים?

הייתכן שכל האנשים האלה נתונים תחת אינטרסים מסוימים? נשמע לי תמוהה.

מה אתה אומר על זה דעאל?

לא רואה בעיה בעניין של הסיגריות. מי שרוצה להרוג את עצמו מוזמן..

אני איתך.
באמת צריך שמישהו יגיע לממשלה עצמה ויתעסק בעניינים מבפנים, עם כל השקרים שמשרד הבריאות מפיץ אנשים חושבים שאני מטורף כשאני מספר להם מה אני אוכל אבל נאלצים להאמין לי רק בגלל השינויים שהם ראו שעברו עליי. נו טוב, יהיה בסדר.

המחקרים מפורסמים, הידע קיים. לא תמיד יש מי שישמע או יראה אותם. הרבה יותר סביר לפלוני אלמוני לשמוע לעצת הרופא שלו או למשרד הבריאות מאשר לאיזו מחקר או אפילו 1000 על משהו שנוגד את מה שחשב.

ובסוף צריך להתחשב בזה שיש יצרניות תרופות ומזון שמקדמות מן הסתם את המוצרים שלהם, שאנחנו תופסים כמזיקים - ולהם יש לובי, אינטרסים וכוח פוליטי וכלכלי עצום.

זו רק השערה, נדמה לי שבישראל לא באמת מבצעים חקר עצמאי בלתי תלוי בנושא בריאות\תזונה - אלא פשוט מחקים את האמריקאים.

תודות! אני חושב שככמו שאמר ולד, יש הרבה מאוד אינטרסים כי מדובר בהרבה מאוד כסף. סטטינים, למשל, היא התרופה הנמכרת ביותר בעולם (!) ו 98% מהאנשים שלוקחים אותה בריאים לחלוטין (!!!). יש לתעשייה הזו הרבה מאוד רצון שחלילה לא תתחיל לאכול בריא ותפטר מהשטויות האלה.
והרופאים, נו, קונים אותם בזול. קודם כל הם לא מבינים במניעה אלא בריפוי ודבר שני, תזונה היא מחוץ לתחום עבור 99% מהם. שלישית, הם פשוט שבויים בקונספציה, בדיוק כמו יתר הציבור. חבר רופא אמר לי פעם שעט מהודר זה מספיק כדי לשכנע רופא (נראה אותך מוצא רופא שחותם על מרשם התרופות שלו עם עט שהוא אשכרה קנה בעצמו ולא קיבל מתנה מאיזו חברת תרופות, נגיד פייזר, בסופ"ש לרופאים במלון הילטון שקיבל יחד עם העט).
המחקרים ידועים, ואני לא חושב שיש היום רופא או חוקר רציני שיגיד שיש קשר בין צריכת שומן רווי למחלות לב. זו פשות שטות גמורה (http://www.ajcn.org/content/91/3/535.short)

אולי אנחנו נמצאים בשלב באבולוציה - האדם המגדיל ראש, החוקר, הסקפטי והמתעניין - הוא המתאים לשרוד, במקום זה שפשוט מקבל מה שאומרים לו, מסכים עם המצב (הרע) שלו ומהנהן (עם הכיס ועם הלוע) לכל מה שהאדם בחלוק הלבן אומר..

ובכל זאת אני שואל, איך החברות הללו עובדות על 7 מליארד איש?
איך עדיין לא קם אפילו אדם אחד בתחום התקשורתי ואומר לכולם את האמת בפנים\?

אומרים את "האמת". אתה מדי פעם שומע מישהו באיזו תכנית בוקר או חדשות שמדבר קצת לעניין, אפילו עמרי מקרוספיט הרצליה הופיע בתוכנית כזו. אבל הוא נבלע די מהר ע"י אייטמים אחרים ועוד אינסוף ברבורים בנושא תזונה כושר ובריאות. מרב "אמת" הציבור כבר התקהה לכל הדיון בנושא, יש כמה פרדיגמות שאוהבים לשנן שוב ושוב, מוצרים מסחריים עוזרים לחזק אותן (דגני בוקר, משקאות להורדת כולסטרול, תה להרזיה, "יעוץ") והנה לך סטטוס קוו לתפארת. איך בדיוק אתם מדמיינים את ה"אמת" הזו שמוטחת בפנים?! ראינו מה קרה אחרי שמאות אלפי ישראלים יצאו לרחובות...כלום (עדיין לא, ייקח זמן). כי שינויים מהסוג הזה קורים רק לאט ומלמטה. אופטימיות? עוד לא החלטתי.

רציתי לשאול מה דעתך על ניקוי גוף של אורז מלא וירקות מבושלים פעם בשנה.
ומה אתה אומר על כך שהדעה על דם שניזון מהפליאו הוא חומצי מאוד?
אני לרוב נוהגת לעשות דיאטת ניקוי בתחילת האביב והשנה רציתי לשאול לדעתך בנושא.

לדוד- שאלת שאלה טובה.
לדעתי הרופאים והחוקרים לא "עובדים" על הציבור (חברות התרופות ויצרני המזון הן כבר סיפור אחר), אלא הם פשוט שבויים בפרדיגמה מסויימת, כמו שכבר ציין כאן דני. בניגוד למה שחלק מאיתנו חושבים, מדענים הם אנשים בדיוק כמוני וכמוך, ולמרות שיש להם תארים וחלוקים לבנים הם עדיין נוטים להאמין ולחזק את התיאוריות עליהן "גדלו", ולהיות מושפעים מהלך הרוח הכללי. כך זה במחקר התזונה, במדעי החברה והרוח, ואפילו בתחומים שנראה שהמחקר בהם הוא אובייקטיבי לחלוטין, כגון פיזיקה ושאר מדעים מדוייקים. כפי שדעאל כתב כאן לא פעם, מאז שנות ה- 50 המאוחרות שולטת בכיפה הפרדיגמה של "שומן רווי זה רע", שהמחקר שהוכיח אותה עומד על בסיס מחקרי רעוע מאוד. בעשר השנים האחרונות יותר ויותר חוקרים מבינים שהאמיתות שגדלנו עליהן, כגון זו שכולסטרול זו הרעה החולה של המין האנושי ואם הוא מעל 170 רוץ לקחת תרופות, אינן נכונות, שלא לדבר על חברות התרופות שמרוויחות מה"אמיתות" האלו. תוכל לראות כמה עדויות רופאים וחוקרים על כך בטריילר הזה http://vimeo.com/33549663 לסרט "29 ביליון סיבות" שמדבר על תעשיית הסטטינים שהתפתחה בעקבות העלאת מדד הכולסטרול לדרגת מדד הבריאות האולי עיקרי שלנו. אני לא חובב של תיאוריות קונספירציה, אבל צריך להבין שזה ש"אמרו לנו" ואפילו אם אלו חוקרים מכובדים, לא אומר שלא צריך לבדוק את הדברים עשרים ושלושים פעם.
המון בריאות לכולנו.

דוד, אני חושבת שאנשים פשוט אוהבים מאד פסטות, לחם, במבה וכו'. זה טעים (אני מודה) וזה נח! ואנשים התרגלו לחיות ככה! לא מעט שנים! קשה מאד לשנות הרגלים. אנשים עסוקים במרוץ החיים (המודרני כמובן) ואם לא מגיע משהו ממסדי שאומר אחרת, הם מאמינים שהממסד לטובתנו. כי זה פשוט נח. נח לחשוב כמו כלם, במיוחד כשזה טעים. זה מדהים אותי הרבה פעמים לראות כמה אנשים הופכים תמימים לפעמים ואומרים משפטים כמו: "אם זה לא בריא, איך זה שמוכרים את זה בחנויות?" כאילו מישהו בחברות הענק שמוכרות את המוצרים הללו באמת חושב על בריאותינו... נו, באמת...

בשיחת שבת אחרונה עם אבא שלי סביב ארוחת הצהריים המשפחתית, אבא שלי אמר: מה יש לך נגד לחם? צריך איזון. למה את נתפסת ל"אופנה תזונתית" כזו או אחרת. אז ניסיתי להסביר לו שזוהי לא אופנה, וככה חיו ושרדו אנשים קדמונים במשך אלפי שנים, ושדווקא ה"לחם" היא האופנה השלטת כרגע, בתקווה שתתחלף מתישהו...

זה לגמרי עניין כלכלי. מה יקרה אם מחר יקום גוף בריאותי חשוב כלשהו ויכריז שצריכת דגנים בתזונה גורמת לתחלואה ובשר אדום שאכל עשב הוא המפתח לבריאות? הביקוש לבקר יעלה (אבל לא יהיה איך להאכיל אותו כי כל השטחים לגידולו הוסבו לגידול דגנים)והביקוש לדגנים ירד (לא לגמרי - דגנים הם קלוריות זולות והעניים עדיין יצרכו אותם) כל כך הרבה מהתעשייה בעולם מבוססת על ייצור ועיבוד של דגנים (חיטה,תירס, סויה). העולם לא יכול להרשות לעצמו לפקוח את העיניים בבת אחת, אז זה קורה בהדרגה (ועם הרבה התנגדות כי שינוי זה מפחיד).

ואולי אין קונספירציה, ואנשים לא מתייחסים לטענות כמו "דגנים הם סיבה עיקרית לתחלואה" כי הן לא נכונות, או אין עדויות שתומכות בנכונותן?
ספציפית בנוגע לדגנים, הנה מחקר שמסכם מאמרים אחרים ולפיו אין קשר בין צריכת דגנים מעובדים ומחלות לב וכלי דם, ואילו צריכה של דגנים מלאים מקושרת עם סיכון מופחת.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0939475307000026

אפשר למצוא מחקר שתומך בכל טענה, אבל עם תוצאות בשטח אי אפשר להתווכח, אלא אם כן אתה קורא לכל האנשים שהתחילו לאכול בצורה קדמונית שקרנים על כך שהם מרגישים טוב יותר, מורידים במשקל, מבריאים ממחלות..

ספקני, זה נחמד מאוד שאתה מתריס נגד כל מילה שיוצאת פה והכול - זה נותן אחלה אפשרות לאנשים שחיים טוב, בצורה קדמונית, לכתוב פה הודעות שאלמלא היה מישהו שכל הזמן זועק "לא זה לא נכון!", הן לא היו נכתבות.
עם זאת מעניין אותי מהי התזונה שלך ומדוע אתה ספקן, מדוע אתה מתנגד בתוקף.. האם אתה חושב שלנסות דיאטה קדמונית יפגע בך?

אולי אולי אולי משהו מתחיל לזוז???
http://www.haaretz.co.il/gallery/recipes/eatornot/1.1699040

ובעניין ספקני, אתה כרגיל מאכזב. צריכת דגנים מלאים מפחיתה סיכון לתחלואה בדיוק כמו שבשר גורם תחלואה. הבל. קשר אינו סיבתיות, ואנשים שמקפידים על דגנים מלאים ככל הנראה גם מעשנים פחות, אוכלים יותר ירקות ועושים ספורט.
מכל מקום, אתה הסטת את הדיון למקום אחר לחלוטין ממקורו: העניין לא להצביע על איכות הדגנים מ 1 עד 10, אלא לומר מעל כל במה שהתזונה המערבית בכללותה היא שורש הרע והתחלואה. כמכלול, המדינה, משרד הבריאות וחברות המזון הענקיות מקדמות בדיוק את התזונה המערבית והקלוקלת הזו.
רוצה בריאות? זרוק את תלמה לפח.

חחח, אפילו בכתבה הזו דחפו למטה פרסום לספר על קינואה. "היא דלת קלוריות..."
ממה שאני זוכר לקינואה יש מספר קלוריות די דומה לזה של דגנים.
נו שויין..

מאמר עצבני ומצויין, כרגיל!

כל המחלות שהיום אנחנו רואים אותם כמחלות הרסניות, סרטן, התקפי לב וכו' אלו הן מחלות שהתפתחו עם הזמן והאבולוציה ובעיקר בגלל תזונה לא נכונה של האדם. הרבה יותר טוב לעבור לתזונה טבעית וצמחית.

אנחנו כמעט מסכימים.
בעיני יש שתי חלופות מדויקות יותר לסוף המשפט שלך - עם מילה יותר או עם מילה פחות:
או "...לעבור לתזונה טבעית".
או "...לעבור לתזונה טבעית מחיות ומצמחים"

הייתי פעם בטבע, פגשתי שם גם כמה חיות בנוסף לצמחים...

הוסף רשומת תגובה