אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

שאלות שלכם (תנוקות, שומנים, כתבי עת, אימונים, תקציב)




הנה מקבץ קטן מהשאלות שקיבלתי למייל באפריל, וזה הזמן להזכיר שתמיד סבבה לשאול ולהגיב כאן.

 האם אתה ממליץ על שגרת אימונים מסויימת וקבועה או לעשות פעילות קצרה ואינטנסיבית?
"מסויימת וקבועה" לא סותרת את "קצרה ואינטנסיבית". אני ממליץ על פעילות קצרה, עצימה, מגוונת ושהיא תהיה חלק מהלו"ז השבועי שלך. כלומר כן קבוע (שעושים ספורט) אבל לחלוטין לא קבוע (מה עושים), וכן קצר וכן מאומץ. בקיצור גמור, קרוספיט יכול לעשות עבודה לא רעה.

ערב טוב,
לפני מס' ימים נתקלתי בבלוג שלך והדברים הכתובים שם מרגישים לי מאוד הגיוניים ונכונים.
אני מעוניינת להתנסות בתזונה כזו אך מכיוון שנכנסים אצלי גם שיקולי מוסר אני מוכנה רק לאכול עוף חופש ופרות שרעו במרעה וביצי חופש עם אומגה 3 ואני גם מאוד אוהבת דגים... וגם גבינות. ושמן קוקוס. וחמאה. וכל הדברים הטעימים והשמנים והמאוד יקרים שאתה ממליץ עליהם.
השאלה שלי איך לכל הרוחות אני מתקצבת תזונה כזו- זה נראה כמו הוצאה מטורפת של כמה אלפי שקלים בחודש..
הדברים הכי יקרים,ובתזונה הזו הם נאכלים בכמויות..
הוויתור על דגנים לא בדיוק יקזז את זה כי הדגנים זולים למדיי, ואני לא קונה כמעט אוכל מתועש... האם אפשר להתאים אורח חיים כזה למי שמוגבל בתקציב? יש עוד שאלות אבל קודם אני אשמח לדעת אם זה ריאלי בשבילי.
תודה רבה, ל'
אני ממליץ שתקראי את פוסט האורח של "שומר הלילה" על כמה באמת עולה לאכול תזונה קדמונית. השורה התחתונה היא שזה יותר יקר אבל אפשרי בהחלט עם עושים צרכנות חכמה, מוצרים בסיסיים, וכו'. אפשר לצרוך גם שורשים שאינם עולים הרבה, ובכלל יש בבשר חלקים זולים מאוד ובריאים מאוד כמו לב וכבד שאנשים מאוד נרתעים מהם אבל אין בהם שום פחיתות ערכית או מוסרית מכל חלק אחר. לגבי מה את מוכנה לאכול ומה לא, זה בודאי בחירה אישית לחלוטין.
כמה נקודות לתשומת ליבך:
כמעט כל הבשר שמגיע קוא מארגנטינה הוא אוכל עשב בלבד, ויש גם יבואנים שמביאים בשר "קפוא טרי" כלומר שלא עבר עיבוד. אישית אני קונה טרי אבל אם תחפשי, תמצאי.
לגבי עופות למאכל, אין עופות חופש. יש עופות אורגניים אבל לא חופש.
אני לא מכיר ביצים שהם גם חופש וגם מועשרות באומגה 3. ביצים אורגניות או חופש אין שום פיקוח או תקן לגבי ולכן לעתים קרובות ערכן התזונתי גרוע בהרבה מביצים מועשרות באומגה 3
שורה תחתונה:
אני והמשפחה שלי, ומאות ואלפי משפחות אחרות, חיים כך ואין זו הוצאה מטורפת או הסטרית. זו עליית-מה בהוצאות אבל גם תחסכי על "שטויות" שהיום את אולי קונה. זכרי, לרכב שלך לא היית מתדלקת באוקטן נמוך כי זה יותר זול, אז למה לחשוב שגוף שלנו אפשר לחפף ולהאכיל אותו זבל?

דעאל שלום,
יש לי שאלה שנוגעת לתזונה לתינוקות/ילדים קטנים. יש לי ילד בן 10 חודשים, ומלבד סימילאק אוכל כבר ירקות ופירות, ביצים ועוף. הבעיה מתחילה עם כל מה שקשור לחלב ומוצריו. חמתי ובעלה שלידם אנו גרים הם חסידים של מחקר סין ושל הספר שוטי החלב ולא אוכלים שומן או חלבון מהחי, בטח ובטח לא חלב שאותו הם מגדירים 'רעל' וצורכים הרבה לחם, קטניות, ירקות ופירות. הם מסתכלים עלי כמו על מי שהורג את הילד כשאני רוצה לטגן לו ביצה מקושקשת בחמאה. הם מעודדים שיאכל מעדני סויה וחס וחלילה לא יוגורט או שמנת (וכשאני מעלה את האפשרות הזאת הם מתחלחלים ממש). לאשתי לא ממש אכפת, כל הדיון הזה נראה לה מיותר. השאלה שלי, כדי להיות בטוח שאני לא עושה משהו לא נכון, האם אפשר לתת לילד קטן חמאה או שמנת או יוגורט במקום שמני קנולה/סויה וכד' ובמקום מעדני סויה או רק מגיל מסוים?  חשוב לי לציין שהילד כבר אכל פה ושם שמנת ונחשף לחלב דרך מאכלים אחרים ולא נראה שהוא רגיש לכך או סובל מזה. קראתי גם בבלוג שאתה ממליץ על יוגורט 7% שומן - איפה אפשר להשיג כזה? הכי הרבה שראיתי היה 4%
אשמח לשמוע ממך, תודה, י'.

שלום י'
אני לא בעד ריב במשפחה, ואני גם לא חסיד גדול של מוצרי חלב. אבל אני כן חושב שמחקר סין הוא הבל.
אין שום חובה לתת לילד או למבוגר חלב ומוצריו, אך ברור שחמאה ושמנת (ומוצרים דלי לקטוז אחרים) עדיפים מאוד על פני חלב וגבינות קלות. ילד יכול לחיות היטב גם ללא חלב כלל. מה שבטוח זה שילד וגם מבוגר לא צריכים לאכול בכלל בכלל שמני תירס, סויה וחבריהם - אלה המזיקים האמיתיים! יש שמן קוקוס, שמן זית, אבוקדו, שומן כבש, שומן אווז, ועוד ועוד שמנים איכותיים.
יוגורט 7% של תנובה יש בכד של ליטר בכל סופר (מכסה ירוק. המכסה האדום זה 4.5%). בריאות והצלחה.

אני מחפש כתבי עת בנושאי תזונה ובריאות בעברית עם ידוע לכם משהו נא לציין את שמותיהם
אני פונה אליכם, חברי הקהילה, נא עזרו לקורא (ע"י תגובות) למצוא את אשר חשקה נפשו.

בפוסט "מדריך השומנים הגדול" פרטת את מרכיבי השומן השונים, וכשחיברתי את המרכיבים שבשומן הבקר, לא הבנתי, שאם כ40% משומן הבקר הוא רווי, וכ40% חד לא רווי, וכ5% אומגה 6, ו2% שומן טראנס טבעי, מה עם שאר ה13%? ואני שואל בבבקר הניזון מתזונה קונבנציונלית, אבל גם בבקר הניזון מעשב (שאפילו שבו השומן מכיל גם אומגה 3, אבל לא 13%). בנוסף, במאמר לא מפורט מה היחס בשומן החלב. היה באמת טוב אם הייתי יכול לפרט את היחסים בשומנים של בשר בקר וחלב.

סורי גבר, אבל התעייפתי. בפעם אחרת. 




Share/Bookmark

By מר קדמוני with 7 comments

7 הערות קוראים:

אני אתרום תשובה לשאלה האחרונה. על פי האתר nutritiondata שבו אפשר להסתכל על הרכב שומנים של כל דבר כמעט, יש בשומן בקר (לא מצוין מה הם אכלו): 50% רווי, 42% חד בלתי רווי, 3.1% אומגה 6, 0.6% אומגה 3 (לא מצוין כמה טראנס טבעי). כפי שאתה רואה המספרים משתנים קצת ממקור למקור, כנראה בגלל שזה תלוי במה הפרות אוכלות ובאיזה זן נבדק.
http://nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/482/2
בחלב יש אחוז גבוה יותר של שומן רווי על חשבון השומן החד בלתי רווי (בערך 65% רווי)

לגבי שאלתו של האבא, ממש לא ממליצה להאכיל קטנטנים על בסיס קבוע במוצרי סויה למיניהם. אפשר מדיי פעם, אם זה משהו שנמצא בתפריט המשפחתי, אולם לא לתת מעדנים למיניהם, שהם מאד מעובדים וחסרי ערכים תזונתיים (וגם דיי מרוחקים מסויה, אם כבר רוצים משהו טוב ממנה...).
ממש אין כל צורך בשמנים מעובדים למיניהם, כמו קנולה, סויה, תירס וכו'.

הדבר הכי חשוב הוא לשלב את הילד בתפריט המשפחתי שלכם. אם אתה בעצמך עובר שינוי תזונתי לכיוון ה"קדמוני" אז מן הסתם לזה ייחשף הילד יותר.

ממליצה כן לקחת את זוגתך לשיחה. לא כדי לדבר על ההורים שלה, אלא יותר כדי לדבר על מה שחשוב לך, איך אתה רואה את הדברים, מה אתה היית מעדיף שיהיה יותר בבית וכו'.
כשהדברים ביניכם יהיו יותר ברורים יהיה קל יותר לשים גבולות לשאר העולם, כולל השכנים המיידיים שלכם.

מוצרי חלב דווקא מאוד חשובים, בעיקר בתקופת הילדות.התזונה בגיל הילדות היא המפתח לגדילה והתפתחות אופטימליות. תזונה דלה מדי בקלוריות או תזונה שלא מכילה את כל הויטמינים והמינרלים החיוניים בכמות הדרושה לגוף עלולה לגרום לפגיעה בגדילה. החלבונים שבמוצרי החלב מהווים את אבני הבניין של הגוף, חיוניים לבניית תאים, שרירים, לגדילה ולתפקוד הורמונים ואנזימים שונים.החלב ומוצריו הם המקור הטוב ביותר לסידן, שהוא הבסיס החיוני והחשוב ביותר לבניית העצמות. עיקר בניית העצם מתרחשת בגיל הילדות וההתבגרות, כך שתקופה זו מהווה חלון ההזדמנויות לבניית עצמות בריאות וחזקות יותר, שישמשו את הגוף לאורך כל החיים. מצורף נייר העמדה של איגוד רופאי המשפחה http://bit.ly/xx5Inc

וואללה, אנחנו מקבלים כאן תגובה ראשונה "מהממסד".
ברוך הבא, ממסד.
אנחנו לא מתרשמים במיוחד מההמלצות של הפרופסורים בשכר בלינק ששלחת. האדם יכול לחיות חיים שלמים ובריאים ללא כל בריחת סידן ובלי חלב. הוא עשה זאת בהצלחה מיליון שנה לפחות. מוצרי חלב אינם רעים דווקא (אני מאוד אוהב גבינות שמנות במיוחד), אבל ודאי שמוצרי חלב אינם "חיוניים" (למעט חלב אם כמובן), לא בגיל צעיר ולא בגיל מבוגר.

זה לא נכון, קדמוני - מוצרי חלב חיוניים אם ברצונך לסבול מבריחת סידן, אקנה ובעיות בעיכול..

ראיתי את ההרצאה הזאת..ורציתי לשתף גם את חברי קהילת הקרוספיט..ולצאת ולראות דברים אחרים..
להלן הלינק
http://gary-tv.com/index.htm

והייתי שמח לתגובות בהתאם..אני רותקתי להרצאה.. ולמדתי המון דברים חדשים..
אך לדעתי גם הסויה מהונדס גנטית???תקנו אותי אם אני טועה..ולכן אשמח לדעת מה אתם אומרים על כך

אלעד, כבר פרסמת פה את הלינק להרצאה הזו כמה פעמים. חלאס! מהפעם הבאה תחשב כאן לספאמר ותמחק מיד!
"אנחנו" (אני) אומרים על כך: לא, אנחנו לא מעוניינים להיות טבעונים או צמחונים ו"אנחנו" (אני) מכירים את הטענות, ומי שבוחר לעשות כך, זכותו המלאה. זה לא ישנה את העובדה הפשוטה מכולם: אין ולא היתה מעולם אף חברה אנושית שאינה מתבססת, בחלקים משמעותיים מאוד מהתזונה שלה, על מקורות מזון מהחי. וגוף האדם התעצב ונבנה בדיוק לשם כך במליוני השנים האחרונות. רוצה לעצום עיניים מול המציאות, בבקשה.
ולא, אין לי כוונה לנהל כאן שוב את הדיון הזה. יש פוסטים ייעודיים לנושא.

הוסף רשומת תגובה