אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

רעיונות לשבת בשרית

כרגיל, אני מצרף כמה מתכונים ותמונות מהשבת האחרונה. כפי שתראו, הרוב על טהרת הבשר לסוגיו.
כאלה אנחנו, רעבים.

בגריל עשינו שוב אסאדו - בנחת ועל הרשת המוגבהת - אחרי שהוא נח לו יממה בשמן זית, שום וסילאן.
משני צידיו בתמונה מלאכים שומרים: פסטרמות. העשן מקבב ורוזמרין שנתנו ריח וסיפקו נשנוש תוך כדי.
את הפסטרמה עשינו מחזות עוף נקיים היטב משומן או עצמות, שהושרו 24 שעות במים עם מלח ועלי דפנה ויממה נוספת בחרדל, שום, מעט פלפל מתוק, שמן זית וכף דבש. החזות נקשרו היטב בחוט קשירה גמיש והופ, לגריל המוגבה כדי שלא ישרפו.

מימיני מיכאל משמאלי גבריאל

במקביל על הגריל שמנו כמה חצילים וכמה פלפלים שאח"כ חתכנו ועם שום לימון ושמן זית יצא סלט חגיגה.



עוד על הגריל עשינו כבדי בקר  וכבדי עוף (הבהרה לשואלים: להבדיל מכבדי עוף שיש לעשות רק קלות כדי שלא יתייבשו, כבדי בקר יש לעשות היטב היטב). במקביל על אש גבוהה מטגנים עד להשחמה רצועות בצל (חתכו את הבצל לפרוסות ואז לשניים). כשהכבדים מתקררים, הסירו את הקליפה או הקרום וקצצו אותם לקוביות זעירות ביותר. הוסיפו ביצה וערבבו יחד עם שמן זת והרבה פלפל שחור גרוס טרי ומלח. אפשר גם לזלף מעט לימון. פצצות.
כדאי להוסיף גם כסברה קצוצה.
ההבדל העקרי בין סלט זהה מכבדי עוף הוא המרקם היותר רך בכבדי עוף והטעם היותר עז ובשרי בכבד בקר (שגם יותר אוהב פלפל שחור).

יצאה תמונה מוזרה


בכיריים כמעט ולא השתמשנו: אלא רק למתכון אחד - קדירת בשר כתף (5) - שקיבלנו מאחותי.
1. מכניסים קילו בשר כתף טרי פרוס לקוביות בינוניות-גדולות. "סוגרים" אותו בסיר. מוציאים.
2. משחימים חמישה בצלים פרוסים לחצאי עיגולים.
3. מוסיפים:
שני פלפלים אדומים פרוסים
(אפשר וכדאי גם פלפלון אחד חריף)
חמש שיני שום קצוצות לפרוסות
צרור עלי נענע
שתי כפות סילאן
פפריקה חריפה, פפריקה מתוקה, עלי דפנה מלח ופלפל
4. מוסיפים 500 ג חומוס יבש מושרה
5. מוסיפים כוס וחצי מים
6. לתת לזה לרתוח, להנמיך את האש ולבשל בנחת 3-4 שעות.
7. בשעה האחרונה אפשר להוסיף בטטות חתוכות לקוביות.


כתף, חומוס, פלפלים ונענע רוקדים יחד
ובצד הגשנו גם אורז לבן.

שבת שלום,
ובתיאבון

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 9 comments

9 הערות קוראים:

יש לי שאלה קטנה, שקשורה יותר לשומן הרווי שנמצא בבשר..
טענתך היא ששומן רווי אינו מזיק כלל לבריאות- זה זה אני מקבל, אבל מאיפה ההנחה שהוא דווקא בריא וחיוני לגוף?
ועוד שאלה שלא ברורה לי, מדוע שומן מן הצומח כמו סויה וקנולה אינם בריאים? אני רואה יותר בפוסטים שלך אמירות של זה-בריא זה-לא, פחות נימוקים שמלווים בהוכחות\ השערות\ מחקרים.
אשמח לקבל את המידע הזה

לאנונימי, יש לי תחושה שדי מהר יגיבו פה בעניין. (לי אישית אין כל כך סבלנות אני חייב להודות). אבל בתור התחלה וכלל אצבע- למען בריאותך, עדיף לך להימנע ממוצרי "מזון" שעוברים עיבוד אינטנסיבי (כמעט כל עיבוד למעשה). אני מזכיר את זה בהקשר לאותם שמני סויה וקנולה שהזכרת. התהליכים שמעבירים אותם לקבלת המוצר גורמים לך לרצות להתרחק מהם, גם אם אתה לא מאמין בגישת הפליאו. אני חייב לתת קרדיט לאנשי השיווק שהצליחו לשכנע בני אדם שמוצרים כל כך מלאכותיים הפכו לחלק אינטגרלי כל כך מהתזונה.

*יש המון מידע באתרי פליאו למיניהם (דוגמת התפוח של מרק, עם הקישור פה למעלה) שאפשר לקרוא עצמאית. בחלקם גם קישורים למחקרים בנושא.

אוקי את זה אני מקבל, מוצרים מעובדים הם בהחלט לא בריאים.
ומה בנוגע לשומן הרווי?
ויש לי עוד שאלה, שעלתה אצל אנשים שסיפרתי להם על התזונה הקדמונית- צריכה גדולה מאוד של חלבון לא יכולה לגרום לבעיות בכליות?

לאנונימי,
יש הרבה מה להגיד על שמנים מן הצומח, אני לא מומחה אלא פשוט מישהו שמתעניין בנושא.
קודם כל, את השמנים הצמחיים הפופולריים ביותר, אלו שמטגנים בהם את הפלאפל והסביח וכנראה גם המוקפץ שאנחנו אוכלים, ותמצא כמעט אצל כל עקרת בית, כלומר שמני סויה, תירס וחמניות, לא ניתן להפיק בלי להעביר את הצמח תהליכים כימיים המתבצעים בין השאר בחום גבוה מאוד, וכך נוצר מה שנקרא "שמן מזוכך". התהליכים האלו הורסים כל דבר טוב שהיה בצמח, ומשאירים בתוכו מטען כבד של חומרים מזיקים ומסרטנים. כך שאת כל אלו אפשר ורצוי למחוק מיידית מהתפריט.
לגבי שמנים צמחיים בכבישה קרה (אלו שאפשר להפיק מהם שמן ללא חימום אלא בשיטות מסורתיות של לחיצה) העניין מורכב יותר. דרך ההפקה כאן היא לא הבעיה, אלא תכולת חומצות השומן השונות בתוך השמן, והקלות שבה הוא מתחמצן. נתחיל מהעניין הראשון- שמנים צמחיים מכילים בדרך כלל כמות רבה של חומצת שומן מסוג אומגה-6 וכמות מעטה מאוד אם בכלל של חומצת שומן מסוג אומגה- 3. יחס האומגה-6 לאומגה-3 הוא קריטי לבריאותנו, ורובנו המוחלט לא צורך מספיק שמנים בעלי אחוז גבוה של חומצות אומגה-3, ולכן גם כדאי שנצמצם בצריכת שמנים שיש בהם הרבה אומגה-6, כלומר שמנים ממקור צמחי. ולעניין השני- שמנים צמחיים, חוץ משמן קוקוס, הם שמנים חד בלתי רוויים. לא נכנס לכל הסיפור הזה, רק אומר שה"חד" עושה אותם לא יציבים ומתחמצנים בקלות משינוי טמפרטורה ואפילו חשיפה לאור (לכן משווקים שמן זית מכבישה קרה בבקבוקים כהים). שמן שהתחמצן אתה לא רוצה לאכול, ושוב, קצרה היריעה מלפרט כאן.
לסיכום- וכל מה שכתוב כאן הוא לדעתי בלבד, שמנים מהצומח בכבישה קרה כגון שמן זית, ניתן לאכול בכמויות מדודות כדי לא להעלות את רמת האומגה-6 בגוף. שמנים מהצומח שניתן לצרוך ישירות מהמקור- אבוקדו לדוגנא, הם ברכה, ואין כאן את בעיית החמצון. משמנים מזוככים- תירס, סויה, חמניות, קנולה, הייתי מתרחק כמו מאש.
שמן קוקוס, כמו שכתבתי קודם, הוא סיפור אחר, ומספיק שתחפש עליו פוסטים שפורסמו כאן.

הארוחה הבשרית לשבת שלי מורכבת מחצי קילו קציצות עם קצת שום מטוגנים בשמן קוקוס ו-6 ביצים קשות.. תענוג

תודה לשואלים ותודה לעונים! הידד ואכן כך.
ולגבי השאלה על השומן הרווי: קודם כל עצם ה"פחד" בציבור משומן מרווי מהחי נובע ממסע תעמולה בן 40 שנה נגד צריכת שומן מהחי (http://www.kadmoni.com/2010/05/blog-post_03.html), בעוד שהמציאות וההיסטוריה האנושית מראים כי זה האנרגיה העדיפה לגוף והמועדף בקרב תרבויות בריאות.
ואכן, מיטב המחקר האקדמי התפכח באיחור אופנתי ומצא שאין שום קשר בין צריכת שומן רווי למחלות לב, למשל: http://alturl.com/ecru3

מישהו מכיר קצב טוב באזור רמת-גן?
אני מנסה תקופה לא מבוטלת למצוא קצב שמביא חלקי פנים טריים,

קדמוני אני חייב לשתף אותך - בתור סטודנט (מרושש) בישראל אני קצת פוחד שאנשים יגלו מה טוב להם ויתחילו לקנות את השמנת 27% של תנובה (מקור האנרגיה הזול וטוב שלי) והמחיר שלהם יתחיל לעלות.
כן ככה אנחנו אנוכיים. יש לי תחביב חדש, שגורם לי לצחוק ולחייך שלדעתי זה מאוד בריא! וזה בחינם!
אני כל כך נהנה לאכול כפיות של חמאה מול המשפחה של חברה שלי אני יום אחד יצלם אותם וישלח תמונות הם בהלם!
האבסורד שאני פי 10 חזק ורזה מכל אחד מהם, הם עדיין קונים מעדנים 0%, ומחזיקים בצק עלים קפוא בפריזר לבורקסים ופיתות כי אי אפשר מדי פעם בלי פיתה פיצה, והכי חשוב הם אוכלים שניצלים -נקי משומן! אבל מטוגנים בשמן קנולה.
ביום העצמאות עשיתי להם חזיר על האש (ותודה לטיב טעם) הם היו בטוחים שאני לא יתעורר יום למחרת בגלל כמות השומן שאכלתי, היה ממש מצחיק :)

אני רואה שהארוחות שלך אף פעם לא מיכלות ביצים.
האם יש בעיה כולשהי איתם?

ביצים הן מזון על. תאכל בכיף ואל תשכח לתסף באומגה 3.

הוסף רשומת תגובה