אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

שאלות שלכם (מה אני אוכל, חלב קוקוס, אבולוציה ועוד)

כרגיל לאחרונה, אני משתדל לפרסם פוסט עם שאלות שלכם ובשבועות האחרונים קיבלתי לא מעט כאלה. בכיף. ושוב כרגיל, השאלות בכתב נטוי והתשובות בכתב רגיל.


האם ויתרת לגמרי על מאכלים העשויים מקמח? אין פסטה? אין לנגב חומוס? אין סנדוויץ'? על מה אתה מורח סלט אבוקדו? 

אכן, לחדשים בעניין קשה להאמין. נכון, אני לא אוכל קמח, לא פסטה, לא סנדוויץ. לא מקמח לבן ולא מקמח מלא. לא לחמניה ולא פיתה. ותתפלא, חומוס אפשר גם בלי הפיתה. אבוקדו לבד זה סבבה (מלח גס ופלפל טחון ויש לך יופי של נשנוש).


אתה מביא אוכלוסיות ילידים לא מערביים הרבה פעמים כדוגמא לבני אדם שניזונו מאוכל קדמוני ולא סבלו מתחלואה. האם לא יכול להיות שהם פשוט מתו בגילאים יחסית צעירים ולכן הם לא הספיקו לחלות?

זו אגדה נחמדה אבל לא נכונה. המעבר לתרבות התזונה המערבית מביא תחלואה לאוכלסויות ילידיות, ואכן כך נקראות המחלות האלה (מחלות ציוויליזציה).קרא למשל את הסיפור על בני הטוקלאו. הגיל הממוצע של המוות בקרב ציידים לקטים היה נמוך, אבל מושפע מאוד מתמותה גבוהה מאוד של ילדים ותנוקות. לאדם שהגיע לגיל בגרות הסיכוי להגיע לגיל 65 היה גבוה מאוד. מעבר לכך, חלק מהתמותה נובעת מאורח חיים מסוכן יותר (קרנפים ואריות), וחשיפה לתמותה ממחלות שבזכות הרפואה המערבית כבר לא מתים מהם (למשל דלקת ריאות).


על סמך מה אתה אומר שאורז, שגם נחשב מן הדגן, הוא פחמימה "בטוחה"?

מאות מיליונים של יפנים ותושבי המזרח. מה גם שאין בו גלוטן ואין בו פרוקטוז. שני מחוללי תחלואה מרכזיים בתרבות המערבית. אורז נחשב לבטוח כי לא הוכח אחרת.


אשמח אם תוכל לתאר לי תפריט יומי שלך.

  • בערך ב 08:00 כוס קפה עם מעט מאוד חלב וללא סוכר.
  • אם קמתי רעב אני אוכל כוס יוגורט תנובה 7%. בימים כאלה ארוחת הצהרים תהיה מעט יותר מאוחר. בדרך כלל וברוב רובם של הימים אני לא אוכל מאומה בבוקר.
  • בערך ב 10 או 11, כוס קפה שחור (בוץ) ללא סוכר
  • ארוחת צהרים ב 13:00-14:00 הכוללת בשר, ירקות מבושלים וסלט. לפעמים גם תוספת כמו בטטות או אורז. תלוי. 
  • קפה במהלך הצהרים או כוס תה ירוק.
  • ב19:30 בערך ארוחת ערב. משתנה. אם אני עושה אימון בערב, אז על פי רוב אני אוכל אותה אחרי האימון. לפעמים "חלבי" ולפעמים "בשרי", תלוי מה מרגיש לי. בדרך כלל זו ארוחה קלה יותר מהצהרים אבל על פי רוב היא "אמיתית" (כלומר כוללת מרכיב אחד מבושל). תמצאו שם דברים מבושלים שקשוקה, פשטידה, קציצות, פסטרמה ביתית, דג ודברים בסיסיים כמו סלט, חביתות, גבינות קשות, טחינה, וכדומה.
  • מתישהו בערב כוס תה או קפה של סוף היום עם האשה. לפעמים עם תמר או שוקולד מריר 85%.
  • בקיצור: שתי ארוחות ביום. עד ארבע כוסות קפה. הארוחות תמיד מאוד גדולות וכוללות תמיד הרבה מאוד שומן. 


רציתי לדעת מה עמדתך לגבי נקניקים או קבנוס ? 
מנקניקים וקבנוס אני די נמנע (למעט טיולים ומילואים), פשוט כי זה בשר סופר-מעובד, והכולל הרבה שומן טראנס ושאר מרעין-בישין שאינם בשר כלל וכלל. יש גם נקניקים איכותיים (ויקרים) בשוק, ותמיד כדאי לעשות לבד פסטרמה בבית. יוצא מעולה בריא וזול יותר.

האם שני גביעי שמנת ביום זה הגזמה?
לא.

בשבוע האחרון התחלתי לאט לאט, באופן הדרגתי לשנות את התזונה שלי מתזונה מודרנית רגילה לתזונה קדמונית. נכון להיום אני מקפיד לאכול רק שתי פרוסות לחם ליום (לעומת 5-6 בעבר), לא אוכל עוגיות וחטיפים, מחפש לאכול יותר חלבון וגם מלמד את המשפחה קצת. בכל אופן, השאלה שלי היא מתי התחושה הזו שהיא סוג של תחושת רעב, אך בפועל כנראה היא תחושת רעב לסוכר תעלם?
הקטע הוא שגם אחרי ארוחה דשנא הכוללת לדוגמה חביתת ירק עם שתי ביצים, תפוח אדמה מגורד בתוכה ופטרוזיליה+ חצי גביע קוטג' , הרצון הזה של לאכול קורנפלקס, לזרוק איזה עוגייה שתיים (שלוש) לפה או לעשות איזה טוסט עם לחם נשארת, הראש אמנם אומר שאכלתי טוב (ואולי גם מספיק?) אבל הפה רוצה את האוכל הנוסף הזה, את הדבר המתוק הזה.
השאלה שלי היא האם זה עובר מתישהו, שכן הגוף רגיל לרמות נמוכות של אינסולין, או שההרגשה הזו מלווה אותך, לדוגמה, תמיד?

שלום ד'. אני שמח שאתה בכוון. אני ממליץ לך לא לרדת "בהדרגה" כי אין בזה שום תועלת אלא להפסיק לחלוטין
כל קמח וכל סוכר. אחרת ההתמכרות תשאר גם פיסית ובעיקר פסיכולוגית. ה"רעב" לפחמימות מפסיק אחרי כשבועיים שלושה ונותר נמוך מאוד לנצח (בהנתן המשך תזונה תקינה). זה לא שלפעמים לא מתחשק לך חתיכת עוגה, אבל אין שום "דחף" יותר. כל מי שעבר לתזונה הקדמונית שמח לספר לי עד כמה הוא מופתע מכך ש"נעלם" אצלו הדחף לפחמימות.



אני כבר שבוע בתזונה הקדמונית ומרגיש נהדר, אמנם אני חוטא בקצת גלידה בערב, אבל בכל זאת אני מרגיש שאני ממש בתוך העניין וההרגשה עד כה נהדרת...יחד עם התזונה הכניסה שלי לתזונה הקדמונית יוצא לי לקרוא הרבה על מאכלים שונים וכושר גופני, וכן גם להתווכח קצת עם האחים לגבי התזונה...עלתה טענה שהאדם הקדמון שונה במנה גופו מהאדם המודרני, וכי האדם המודרני בשל תהליכים לאורך ההיסטוריה (קרי, עידן החקלאות) כבר לא מאפשרים לאדם לצרוך כמות גדולה של חלבון ובשר, משמע- האדם במשך ה 2-3 מיליון שני עבר איזשהו שינוי אבוליציוני. מה אתה אומר על טענה זו?
אכן, האדם עבר שינויים אבוצוליונים רבים ב2-3 מיליוני השנים האחרונות (לפני כן הוא לא היה ממש הומוניד, כלומר לא ממין האדם. מכל מיני האדם הקדמוניים, ההומו ספיינס "שלנו" הפציע רק לפני 40,000 שנים). שינויים אלה נוגעים לפיסיולוגיה כולה: לגודל המח, למסת השריר, למבנה העצמות, למערכת העיכול ועוד ועוד. אבל, החיטה נכנסה  לחיי בני האדם רק לפני 10,000 שנה וכך גם החלב. פסיק בזמן האבולוציוני. למרות שעבר זמן כה מועט, בכל זאת ניתן לזהות מעט שינויים אבולוציוניים שהתרחשו מאז והקשורים בתזונה. הבולט שבהם הוא הסבילות ללקטוז (היכולת לפרק את חלבון החלב. אם אין לך את זה, החלב יעשה לך כאבי בטן). סבילות זו מופיעה ברוב אוכלוסית צפון אירופה, ונעדרת כמעט כליל באוכולוסיות כמו אפריקה והמזרח. עמי אירופה הקדומים, שם החלה חקלאות החלב, פיתחו עמידות לפירוק חלבון החלב כי הם התבססו במידה רבה עליו.
לעומת זאת, אין כל שינוי גנטי שיצר עמידות לחלבון או לבשר, או למגבלה כלשהי בצריכתם. מה גם שטיבם של שינויים גנטים הוא לאפשר יותר למין ולא לצמצם אפשרויות, וממילא שינוי גנטי תיאורטי שיגרום לצמצום אפשרויות המזון הניתן לעיכול אינו נשמע לי או לטבע אסטרטגיה מוצלחת במיוחד. כנראה בגלל זה הוא לא באמת התרחש מעולם. שורה תחתונה: אם האחים שלך משוכנעים שכך אכן קרה, שימצאו לכך איזשהי הוכחה או השערה. זה כה הזוי, שרק טבעונים אדוקים עדיין מטיפים לזה (שמערכת העיכול שלנו לא בנויה לאכול בשר וכל מיני המצאות דומות).



אני זקוק לטבלה תזונתית על נסיכת הנילוס, עם פירוט מלא של כמויות כל סוגי השומנים השונים שבה. אולי יש לך אתר מכובד בר סמכא, הנותן פרטים אלה על דג זה? באתרים שראיתי בעברית, יש סתירות צורמות. 
אם אתה ממש זקוק לזה, אז קבל: http://nutritiondata.self.com/facts/finfish-and-shellfish-products/4086/2

מה אתה חושב על שימורי טונה וסרדינים? אני אוכל מהם הרבה יותר מאז שאני קדמוני.
אני חושב ששימורי טונה וסרדינים טובים אם הם בשמן זית איכותי. השבוע האחרון למשל, הבאתי איתי למילואים שימורי "פילה מקרל בשמן זית", שהתגלו כמצוינים ממש, שימורי סרדינים בשמן זית וטונה בשמן זית (ידעתי שאהיה כל השבוע בשטח ואקבל דרעק של אוכל אז הכנתי מצבור). מאידך, גם כשכתוב "שמן זית" מדובר על פי רוב בשמן מאיכות ירודה. דגים טריים עדיפים. דגים בשימורים סבירים הם פתרון מצוין לארוחת ערב מהירה ופשוטה שרעבים וטוב שיהיו תמיד כמה כאלו זמינים במזווה, על כל רעב שלא יבוא...

אני עוקב ותיק של הבלוג שלך  ונהנה מאוד מהפוסטים שלך וגם של האורחים בעת האחרונה.
אני מקפיד על דיאטה קדמונית בשילוב עם אימונים של קרוספיט "מיין סייט" כבר מעל לשנה, וחש מצויין. שאלתי היא לגבי קרם קוקוס המיובא בפחיות, על האריזה רשום מחית קוקוס, מים, מייצב וכמובן קצת חומר משמר. אני צורך ממנו די הרבה לדוגמה כחלב לקפה וכמו שמנת לקינוח. מה דעתך? טוב, רע, ליהודים?
טוב ליהודים. חלב קוקוס בפחיות הוא נהדר ואני משתמש בו הרבה מאוד. מצוין לדגים, לבשר ומרקים ולתבשילים בכלל. הפירמה המוצלחת ביותר היא ללא מייצבים או חומרים משמרים וכל פעם שאני מוצא אותה, אני קונה לפחות 10 קופסאות. למרות שכתוב "מי אגוזי קוקוס" מדובר בחלב קוקוס של ממש (17% שומן) ולא בנוזל (~5% שומן) ולכן הוא טעים ומצוין, וללא שום תוספות כלשהן. רק מים וקוקוס. כבוד. על פי האריזה היבואן הוא אס.די. אס פוד בע"מ, השקד 8, ראשל"צ. 050-5434204. דיברתי עם הבנאדם ואכן החלב הזה לא נמכר ברוב הרשתות כי הוא יקר יותר בגרוש וחצי ומהקופסאות הרגילות עם החומרים המשמרים, אז אם אתם רוצים לדעת איפה כן אפשר להשיג, הוא הציע שתתקשרו לפקידה של המשווק במספר 03-9607260/8 ותשאלו אותה איפה באיזור שלכם ניתן לקנות את "חלב הקוקוס של שמואל".



האם במהלך הקריאה של חומרים על תזונה נתקלת בהמלצות תזונה למי שהתגלתה בקיבה שלו רמה גבוהה של החיידק הליקובקטור פילורי, שגורם לצרבות, אולקוס ועוד מרעין בישין ?
לגבי הבקטריה "שלך" (H. Pylori), יש כמה דברים. הוא מצוי אצל חלק גדול מהאוכלוסיה, אבל ברמות גבוהות הוא מסוכן ונבזי
ומעורב מאוד ביצירת סרטן בקיבה. אכילת הרבה מאוד פחמימות מעודדת גידול הבקטריות. חד וחלק. אתה צריך לחתוך שם דרמטית לדיאטה מעוטת פחמימות. מאידך, לא טוב במצב זה להיות בדיאטה קטוגנית, כלומר דיאטה ללא פחמימות בכלל. אתה צריך דיאטה עם מספיק פחמימות וחלבונים כ 400-600 קלוריות מזה ביום (קבל את הפחמימות משורשים עמילניים/אורז).
תוספי תזונה משמעותיים שאולי חסרים לך הם ויטמין D, מגנזיום, ויטמין K2, ויטמין C, ויוד. אלו מאוד מאוד מרכזי בבריאות מעיים. בדוק את הרמה שלך ותסף. עוד על תוספים בפעם אחרת.
אמליץ לך גם לקרוא בנושא את פול ג'ימנייט שכותב הרבה מאוד על בריאות מעיים ואת כריס קרסר שגם הוא כותב לא מעט על כך ואומר דברים דומים מאוד.




יש לך מקור אמין ובטוח לביצי משק אורגניות? אמרו לי בארותיים...שלהם יש גם בעדן טבע ובסופרמרקטים.

לא מכיר. רעיונות מישהו?




שמי הגר, אני כותבת עם בעלי אסף בלוג בשם "בלוג דל פחמימות"
אנחנו נהנים מהבלוג שלך כבר כמה חודשים, כשמצאנו אותו כל כך שמחנו לגלות שאנחנו לא לבד!
אני אוכלת פליאו, אסף אוכל לפי התזונה של ד"ר ברנשטיין לסכרתיים אבל מתמקד במזונות אמיתיים, ולכן אפשר לקרוא גם לזה גרסה מאוד דלת פחמימות של פליאו. כתבתי לאחרונה פוסט על איך הגעתי לתזונה הזו, ונזכרתי שביקשת סיפורים אישיים לפרסום אצלך בבלוג, כדי לגרום לכמה שיותר אנשים להבין שזה אפשרי. אם זה נראה לך מתאים אשמח מאוד שתעלה אותו אצלך.
בבקשה.

האם אתה מכיר מרכז קרופסיט ליד ת"א/נתניה/ירושלים/ראשון לציון (וכו', זה מייצג הרבה מאוד מיילים שאני מקבל בנושא).

יש היום לא מעט מרכזים בכל הארץ, מבנימינה ועד ראשון, אשדוד וירושלים. ראו מפה מפורטת כאן (קישור מהדף הראשי באתר).


אני קוראת נלהבת... ואני כבר מרגישה מוכנה להתחיל את התזונה הקדמונית ורק רציתי לשאול איזה בדיקות ומדידות אתה ממליץ לעשות לפני... עשיתי היום בדיקות דם וגם ביקשתי לבדוק ויטמין די, מדדתי היקף מותניים, משקל, עוד משהו? ראיתי שבבלוגים בחו"ל הם בודקים שומנים בדם, צריך גם את זה? 

זה מזכיר לי את השיר של אביתר בנאי:
"שמתי לי פודרה
צבעתי ריסים
לבשתי שמלה
מקושטת כיסים
סלסלתי שיער
והכל כבר מוכן
עכשיו רק חסר
שיבוא החתן"
שומנים בדם זה בדרך כלל חלק מסט בדיקות דם סטנדרטיות (טריגליצרידים) אז אולי כבר יש לך את זה. אכן כדאי. מכל מקום, נראה לי שאת מוכנה לצאת לדרך! ולכולם: ממליץ מאוד למדוד את כל ההיקפים, לרשום אותם, לצלם את עצמכם מהחזית מהצד ולשמור את תוצאות הבדיקות. בלי השוואה, לא תדעו עד כמה הצלחתם (ואיך תוכלו לספר לנו אח"כ על ההצלחה שלכם?)


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 50 comments

50 הערות קוראים:

תגיד קופאין זה לא דבר מסוכן או משהו?
אני חולה על קפה אבל השמועה אומרת שזה לא בריא במיוחד

בקשר לאיך תזונה מערבית (בעיקר קמח לבן וסוכר) - מיקי כתב פה:
http://www.paleostyle.co.il/?p=172
על רופא שיניים בשם ווסטון פרייס שעשה מחקר מדהים בשנות ה-30 שהקיף בערך את כל העולם, על מצב השיניים של אוכלוסיות שונות. אתם יכולים לנחש את התוצאות. אבל מה שמעניין, בקשר להסתגלות\שינויים גנטים כתוצאה מאכילת הדברים המזיקים הללו, שאפילו בדור אחר היו שינויים. כלומר מספיק שההורים התחילו לאכול "מערבית", הילדים שלהם נולדו עם מוטציות קטנות כמו נחיריים יותר קטנים, נסיגת החלק המרכזי של הפנים אחורה ולעיתים גם עיוותים ברגליים. והכל מתועד אצלו בתמונות.

גם אני משתמשת בחלב הקוקוס הזה!
כל כך שמחתי כשגיליתי אותו - הוא היחיד שלא עושה לי כאב ראש.
ומאז שהפסקתי עם מוצרי חלב גיליתי שהוא מחליף שמנת באופן מושלם במתכונים, למשל במרק פטריות.

כיף לקרוא..

איזה היקפים למדוד מותניים ויריכיים?

נפתחה קבוצת קרוספיט בנתניה
http://www.facebook.com/urbanOlympics עם המאמן יורי כץ

עוד שאלה, יש בארץ רופאים שיודעים שכולסטרול גבוה לא גורם למחלות לב?
יש רופא מסויים שתוכל להמליץ עליו?
אני לא מצליח להרגיע את אשתי, אולי הרופא יצליח....

יש ויש. במילואים בשבוע פגשתי חבר שלא ראיתי מזמן (הוא לא בא הרבה למילואים, הנקניק) ושהוריד 18 ק"ג לאחרונה (!) הרופא אמר לו "תאכל כמה שאתה רוצה חלבונים ושומנים, אבל תחתוך את הפחמימות". יש עתיד לרפואה. כנראה שאם דופקים על מסמר מספיק פעמים, בסוף הוא נכנס
(בהמלצת הרופא החבר אמנם אוכל באדיקות כל שלוש שעות אבל היי, העולם לא מושלם עדיין).

לגבי ביצים- זה ממש תלוי באיזה איזור בארץ גרים. צריך קצת לשאול ולברר. יש לא מעט אנשים שמגדלים ומוכרים את התוצרת שלהם. זה אמנם לא בהכרח מפוקח ועם אישורים, אולם אפשר לסייר לבד במקום, להכיר את האנשים ולהתרשם.
דרך קואופרטיבים אורגניים זה אולי קל יותר...

לגבי חלב קוקוס, אכן זה הסוג המומלץ לקנייה.
אפשר גם להכין לבד, ממש בקלות
http://veredleb-nutrition.blogspot.com/2012/02/blog-post_07.html

התגובה שלי שלפי המאמר אתה לא אוכל לחם כי הוא מקמח אבל כן אוכל פחמימות אתה לא צריך להטעות את שואל השאלה "אתה לא אוכל בכלל קמח הוא כנראה לא יודע מה זה פחמימות תפקידן וההבדל בין צורות האינרגיה אדם חייב לאכול פחמימות במיוחד שהוא מתאמן חייב לאכול לפי עקרון הההצלבה בעוד שילדים שלא אוכלים מספיק פחמימות יכולים ליצור פגיעה מוחית היזהר בהמלצותיך ומקד ואותם.
שלא תבין לא נכון אני בדעה שלך רק לא רוצה שתטעה ציבור שלא מבין אם תרצה אוכל להעביר לך מאמרים מוסמכים אשר מסברים על אורח תזונתי נכון עם זה ירידה באחוזי שומן או מהם 3 מקורות האנרגיה של הגוף ועוד בכיף ואהבה

דעאל, מה בקשר לשאלה הראשונה על הקפאין?
בריא או לא? מומלץ בכמויות גדולות\קטנות\לא משנה?

קפאין אפשרי בהחלט, וכמו הרבה דברים שלא היו קיימים בעולם העתיק, יש לו גם חסרונות וגם יתרונות. יתרונות כמו אנטי-אוקסידנטים, וחסרונות כמו התמכרות. שווה פוסט נפרד, אבל למיטב שיפוטי, כמה כוסות ביום הן בלתי מזיקות לחלוטין. מאידך, שווה לנסות לחיות ללא קפה כמה שבועות ולראות איך מרגישים. לאנשים בעלי מחלות אוטואימוניות נראה שכדאי לוותר על קפה.

מה אתה אומר על צריכת קפאין (בתור מישהו ששותה 4 כוסות ביום)? טוב/רע/לא מפריע ?

היי
זאת אני מהשאלה האחרונה עם הבדיקות...
הייתי אתמול אצל רופא אלרגיה והוא הסתכל על התודאות של הבדיקות הכלליות שעשיתי וממש נבהל מהכולסטרול שלי,אני בת 23,הוא אמר שאני חייבת טיפול! ושזה יעשה לי בעיות בעתיד,ואני יושבת שם ורק מחייכת,אמרתי לו שזה בסדר והוא אמר לי שמי שאמר לי שזה בסדר הוא משוגע חחח... הסברתי לו שהיחס בין הHDL לLDL שלי בסדר והוא ביטל את דבריי...
רק לחשוב שאם זה היה קורה לי לפני 3 חודשים הייתי ממש נבהלת ורצה לקבל טיפול.
הLDL שלי 172.. חפני תזונה קדמונית.

חג נפלא!

*תודאות-תוצאות
*חפני-לפני

תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

ל-ekorein,
זה ממש לא נכון של-LDL אין כל חשיבות. התוצאה שלך היא גבוהה ואת צריכה לברר את הסיבה לכך.

ל-Vlad,
השיטה "היותר מדויקת" היא שטות מוחלטת. כתבתי על זה כאן: http://www.kadmoni.com/2012/01/blog-post.html?showComment=1333964695985

שאלה
האם חומצת לימון היא חומר בטוח?

לגבי חומצת לימון (מאדם עם ידע בסיסי בכימיה וביולוגיה): היא חומר בטוח. החומצה הזו נוצרת באופן טבעי בגוף שלנו בתהליך המטבולי. בלימון ותפוז יש חומצת לימון, בקוקה קולה (שאני מקווה שאתה לא שותה) יש חומצת לימון, ומלח לימון שהוא בעצם חומצת לימון גבישית הוא מנקה מצויין לאבנית שבקומקום. אתה בטח מתכוון לחומצה ציטרית כחומר משמר והמלצתי הכללית בנושא היא: תשתדל לא לאכול/לשתות דברים שמגיעים עם רשימת רכיבים כתובה עליהם :)

מר ספקני, מהדיון בפורום של מארק, כשאתה מקבל נתונים של בדיקת דם יש לך 3 אפשרויות.
- אם הטריגליצרידים שלך בין 100 ל-400, תעשה בשיטה של פריידוולד.
- אם הטריגליצרידים שלך קטנים מ-100 וגם הכולסטרול הכולל גדול מ-250, תחשב בשיטה האירנית.
- אם אתה לא נכנס לאחת משני הקטגוריות האלו אז אין דרך מדוייקת לדעת.

גם כהטריגליצרידים נמוך מ-100 צריך להשתמש בפרידולד.

דעאל, איך לא כתבת על איך לצלוח את חג השבועות בשלום?!

לאהבנתי חומצת לימון ומלח לימון זה היינו הך.
ז"א הם בסדר לשימוש.?
ומה זה כמויות גדולות של אוכל?
כמה בשר לאכול?
אני כבר כמה שנים אוכלת חלבונים ללא פחמימות מלבד מעט אורז קיטניות פה ושם ומדי פעם אינג'רה אתיופית.
פירות אני אוכלת פעמיים שלוש בשבוע.
ותמיד אני רוצה מתוק ולפעמים אוכלת המון מתוק.
דברי חלב גם אוכלת הרבה וטוב לי עם זה

כמה דברים:

חומוס זה לא קדמוני - מארק כתב פוסט על חומוס לפני 10 ימים.
קטניות בכלל זה לא קדמוני....

ל ד' שכתב שהוא עדיין רעב למתוק ןפרט את הארוחה ה "דשנה" שבה כביכול הוא אוכל הרבה. לעניות דעתי ד', אתה אוכל מעט מדי אפילו מעט מאד. סלט ענק בערב מ 10 סוגי ירקות (כן, קערה שלמה לך), מנת דג/בשר 200-300 גר' ובטטה - תאכל ולא תרגיש רעב. ותעיף את הלחם והקוטג', שניהם רעל.

שימורי טונה וסרדינים - ממליץ מאד על ORTIZ ו CUCA - תוצרת ספרד, הכי איכותיים שיש, בשמן זית. ניתן להשיג בשוק הנמל בת"א וב... ספרד.

ביצי משק - גם אני מחפש מקור איכותי ובטוח. גם אני אוכל "בארותיים" כרגע.

עידית יקרה - רק אם את באמת מאמינה ורוצה להיות קדמונית....קטניות זה מחוץ למשחק, המון מתוק זה המון רעל, סוכר זה רעל - נקודה. זה שטוב לך עם חלב זה לא אומר שזה טוב, אין בזה שום דבר טוב מלבד השומן. את שאר הדברים ניתן לצרוך ממקורות "בטוחים".

מר ספקני, אתה טועה. צריך להשתמש באחת משתי הנוסחאות לפי הנתונים. הנה מקור שמאשש את זה -
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18426324.

(או שאתה מטיל סנקציות על האירנים גם במחקרים?!)

כבר הסברתי מדוע המאמר האירני הוא ברמה נמוכה. גם לפי הנתונים שמוצגים במאמר האירני נוסחת פריידוולד מדויקת עבור אנשים עם טריג' < 100 וכולסטרול > 250, פרט למספר מקרים קטן (שייתכן שהטעות אצלם היא טעות במדידה, ולא בעיה בנוסחה).

נכנסתי למסמך המחקר עצמו, ולפי מה שראיתי נוסחת פריידוולד מנבאת לא רע עבור אנשים עם טריג' < 100 וכולסטרול > 250. לא רע, אבל בממוצע 12 מ"ג\ד"ל יותר מהאמת. הנוסחה האירנית מדוייקת יותר, וניבאה את התוצאה בממוצע 0.85 מ"ג\ד"ל פחות מהאמת.
אגב, הם אכן ציינו שראוי להמשיך לחקור את זה עם קבוצות יותר גדולות.

נוסחה "יותר מדויקת" זה לא בהכרח דבר טוב. זה נקרא overfitting. ראה http://en.wikipedia.org/wiki/Overfitting

תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

קורין, בלי שנת עוד נתונים, דומני כי אכן אין לך מה לחשוש. נוסחת החישוב כאן לא קריטית שכן LDL 172 הוא מספר סביר ותקין בהחלט ואין שום צורך לסטטינים. יש להתבונן בתמונה כולה (רמת ה HDL, רמת הטריגליצרידים, וכו). ובכלל, המחקר מצא את ה LDL כסימן מעורר דאגה כאשר הוא ברמות גבוהות מאוד, כלומר מעל 250.
ספקני, אם כל תפקידך כאן הוא לקפוץ מהמחבוא בכל פעם שיש פוסט שלא מוצא חן בעיניך ואז לצווח בקול גדול אזהרות שאין בהן מאומה, אז תעשה טובה ותחסוך מאיתנו את זה.

והערה: ולד, בגלל בעיית תצוגה אני מוחק את ההערות האחרונות ביניכם (לינקים מקוצרים עובדים. לינקים ארוכים מאוד משום מה משבשים את תצוגת התגובות)

uהנה שתי התגובות של ולד (תודה) בתקווה שעכשיו הן יוצגו כמו שצריך, אפילו שהן לא מופיעות במקומן הנכון בשרשור.
1.
אגב כולסטרול וLDL, אני יודע שלפחות בקופת חולים כללית הם מחשבים את הLDL בצורה מפגרת ולא מדוייקת למדיי. תוכלי למצוא פה שיטה יותר מדוייקת - http://alturl.com/f7jqs
גם אצלי הרופאה הסתכלה על הבדיקות דם ואמרה "טוב, אתה צריך להתחיל לקחת ססטינים!". בתור בחור בן 21, רזה ופעיל למדיי זה היה הרגע שבו איבדתי את האמון שלי במערכת הבריאות הממשלתית. האטימות הורגת

2.
אני לא מבין למה אתה מתעקש על זה כ"כ. אני חושב שהתוצאות מדברות בעד עצמן. כשפיירדוולד המציא את הנוסחא ב-1972 הוא ביסס אותה על אנשים כשטריג' שלהם היה בנורמה של בין 150 ל250 מ"ג\ד"ל. הוא בכלל לא התעסק עם רמות של 100 ומטה. אבל מסתבר שברמות כאלו הנוסחה שלו לא מדייקת, כפי שהוכח. הנה עוד רופא ועוד מחקר שגילה את זה בעקיפין: http://www.proteinpower.com/drmike/weight-loss/low-carbohydrate-diets-increase-ldl-debunking-the-myth/

באמת שאין הרבה טעם שאכתוב כאן כי הגישה שלך היא שאתה תמיד צודק ואין אצלך מקום לספק שאולי חלק מהדברים שאתה כותב שגויים.

זה כי מבחן התוצאה עובד בשבילו.. ובשביל כל מי שעשה את השינוי לתזונה קדמונית.
מה עובד בשבילך? ומה באמת המטרה שלך? איזה אג'נדה באת לדחוף?

אתה מכיר אישית את כל האנשים בעולם שניסו תזונה קדמונית? אם לא, איך אתה יודע שהתזונה הקדמונית עבדה *לכל* מי שניסה אותה? אני יכול למצוא לך בקלות אנשים שהתזונה לא עבדה עבורם. חוץ מזה, מה זה "התזונה עבדה"? איך מודדים זאת? למשל, מה תוצאות בדיקת הדם שלך (LDL/HDL/טריג')? האם רמות הכולסטרול שלך דומות לאלו של ציידים-לקטים?

ברגע שאעשה בדיקת דם אני מבטיח לפרסם אותה.
ניתן למדוד אם התזונה ואורח החיים עובדים ע"פ עדויות.
אם למשל הבטן שלי מרגישה טוב יותר ועיכול שלי נינוח יותר,בעקבות התזונה שלי, הרי שהיא עובדתלי. אם מחלות תכרוניות שחליתי בהן נרפאו כליל או שחל בהן שיפור, הרי שהתזונה עובדת לי. אם רמתסוכרבדם שלי נשארת קבועה וכך גם רמת האנרגיה שלי.. אם רזיתי.. להמשיך?

עכשיו תוכיח לי ש (1) זה מה שקורה אצל *כל* מי שניסה תזונה זו (2) אין אף תזונה אחרת שנותנת תוצאות דומות.
בעצם, אל תגיב. הדיונים פה כפי שכתבתי קודם הם חסרי תוחלת.

מחקר ישראלי מספיק טוב לך? מיקי כתב על המחקר שנעשה בכור בדימונה.
http://www.paleostyle.co.il/?p=73

מר ספקני, אני מרגיש שכאילו אתה חייב לשחק את פרקליט השטן כל הזמן. ולא שזה רע, הרי כולנו רואים שבימינו חייבים להטיל ספק בכל מה שאומרים לנו. אבל מה המטרה שלך? בסוף חייבים להחליט על איזו דרך, עד שנתונים חדשים יגרמו לנו לשנות או להתאים אותה. למה אתה כ"כ אנטי?

אה ותודה דעאל, אני אקצר לינקים להבא. (אפשר למחוק תגובה זו)

להוכיח לך משהו? אני עובד אצלך ולא אמרו לי? חייב לך משהו? מצדי תמשיך להיות ספקן.

Gillibuns
התגובה שלך מראה שוב שפה זה לא מקום לדיונים.

ספקני תתנסה כבר אתה כמו אימפוטנט שלא מצליח לגמור, תנסה וזהו מה יש לך להפסיד?

ספקני, בפעם האחרונה שבדקתי זהו לא פורום ומטרת הבלוג היא לא לדון באם התזונה עובדת, שהרי היא עובדת עבור מי שדובק בה. למה שלא תיגש לפורומים של מארק? לי, אישית, נמאס מהתגובות שלך ומהגישה הניהיליסטית שאתה מפגין. לא מתאים לך לנסות פריימל? אל תנסה. למה להציק למי שטוב לו?

משהוא בבקשה יכול לעזור ולהגיד מה אוכלים לפני איימון גופני אינטנסיבי אם לא פחמימות?
מאז שהפסקתי אם שיבולת השועל, אין לי כח ומרץ בזמן האימון.

לאנונימי
http://www.youtube.com/watch?v=lMWMZq1acAM

אתה לא צריך להמנע מפחמימות לחלוטין,
פירות וירקות הם מקור טוב.

תודה על ההמלצה על חלב קוקוס.
אני אנסה להתקשר למספר שכתבת כדי לראות איך אפשר להשיג בירושלים.

חייבת לעדכן אתכם לגבי חלב הקוקוס שמומלץ למעלה (יבואן אס די אם אס), הם שינו את האריזה, הרכיבים, והערכים התזונתיים באותו המוצר. כמובן שעכשיו כן יש חומר משמר...
האם מדובר במוצר אחר לגמרי תחת אותה אריזה, או ש"בסך הכל" האמת לגבי הרכיבים נחשפה...?
באריזה החדשה (ת. יצור 13/6/2012) הרכיבים: מי אגוז הקוקוס, מים, סולפיט.
קלוריות 179, חלבונים 1.6 פחמימות 1.6 שומנים 18.5 מתוכם רווי 17, נתרן 18.
במקרה יש לי גם אריזה ישנה וגם חדשה - תמונה מצורפת מצאו את ההבדלים להנאתכם (בצד ימין הישנה, בשמאל החדשה).
oi48.tinypic.com/2utj7l5.jpg

לגבי החלב קוקוס - שמתי לב לזה רק אחרי שהגעתי במיוחד לרמי לוי וקניתי איזה 10 פחיות שימורים של זה.
אתקשר למספר שדעאל שם ונראה מה הם אומרים.

מצאתי ברמי לוי חלב קוקוס בקרטון, 100% חלב קוקוס, בלי מים אפילו! ליטר בעשרים שקלים.

שלום
אני נעזרת בבלוג ונהנת ממנו ויש לי שאילה
אני משתמשת בשמנת מתוקה 38% שומן לתבשילים ובקפה
וגם בשמנת חמוצה 28% לפעמים יוגורט יווני 7% השיאלה אם זה טוב ליהודים
והאם גם שמנת חמוצה 15% מתקבלת .
אופירה

הי אנונימית. לשאלותייך: כן!

הוסף רשומת תגובה