אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

ארוחת ערב של ייקים אמיתיים מהסגנון הישן

אני לא יודע מה אתכם השבוע, אבל אני בהמבורג. גרמניה. עיר נמל.
את הפרטים בפעם אחרת, נספר רק בתמצית שאני כאן במשימה משפחתית-אישית-היסטורית-אקדמאית. זוכרים את סבתא שלי? אז אני, בת דודתי ושני ילדי הגדולים מלווים אותה במסעה לעיר הולדתה, המבורג. הזמינו אותה לכאן לכבוד יום הולדתה ה90.
מכל מקום, אמש היינו מלוויה בארוחת ערב ביתית של האגודה האקדמאית ע"ש יוסף קרליבך (=אבא של סבתא שלי), במטרה לתכנן יחד (יחד = סבתא שלי ועוד ששה פרופסורים) את הכנס האקדמאי הבא ע"ש יוסף קרליבך שיערך באוקטובר. מלאה תוכניות כרימון סבתא שלי.

האירוח היה בדירתם של ברברה ומיכאל ווגל, שופט בדימוס ופרופסורית להיסטוריה, באחת השכונות היותר "ה" בהמבורג. היה משעשע, מוזר ומעניין, אבל בעיקר רציתי לספר כאן בעיקר על התקרובת. עכשיו כאן ערבי אביב קרירים וצלולים ולכן המארחים הכינו ארוחת ערב ש (1) מתאימה לעונה (2) מתאימה לאירוח יהודים (3) קלה, כי זו ישיבת עבודה (4) בריאה (5) בסטייל מתאים.
אז באמת היתה פשוט אחלה ארוחת אביב קלה, ואני החלטתי שאאמץ את זה בהזדמנות הקרובה שיהיה אצלי בבית חוג פרופסורים בחליפות. הנה מה יש על השולחן.


קערת ירקות ודגים: אוקיי, זה באמת נשמע מוזר אבל זה היה מעולה. מדובר בקערה גדולה (האליפסה הגבוהה במרכז השולחן) שיש בה כל טוב: עלי סלק, צנוניות, אבוקדו, סלק, פטריות, קולורבי (ועוד מלא ירקות שאני לא משחזר), וגם חתיכות סלמון מעושן, חתיכות מקרל מעושן וחתיכת פורל מעושן. לא מעורבב אלא מפוזר חלקים חלקים סביב. זה פשוט ארוחה שלמה יפה וקדמונית לגמרי.
קערת תותים ואספרגוס: אוקיי, זה נשמע מוזר יותר, אבל טעים מאוד. תותים חצויים לשניים ואספרגוס קצוצים לחתיכות של 2-3 ס"מ, מעורבבים ברוטב של שמן וחרדל. משהו.
קערת תותים, קערת מלונים: פשוט, בסיסי וכיף כנשנוש.
חוץ מזה עוד חמאה, מעט מאוד לחם, וגם הוא היה שיפון מלא, ויין רוזה קר. ובהמשך הוגשה גם צלחת ענקית של גבינות קשות ואיכותיות.
זהו. מעט מאוד פרטים, אבל הרבה ריח של אריסטוקרטיה.


כשהפרופסורים הפליגו למחוזות אחרים, אנחנו השתעשענו בספרייה.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 9 comments

9 הערות קוראים:

" מעט מאוד לחם, וגם הוא היה שיפון מלא"
זאת אומרת שאם כבר בן אדם מחליט לאכול לחם עדיף לו שיפון מלא? או שאתה מזכיר את זה כדי להראות שגם אם יש לחם, אז הוא איכותי?

בשיפון מלא יש הרבה פחות גלוטן, אז ש"אם כבר" אז כן. וזה גם מושקע יותר. בטח.

משהו מרענן וטעים לחודשים החמים:
קרטיב לאנשי מערות
http://fastpaleo.com/primal-popsicles

קל ומפנק

דעאל שאלה לי אליך.
לאחרונה ניתקלתי בטענה הבאה
" כמות האנרגיה המצאת בשומן גדולה פי כמה מכבות האנרגיה הנמצאת בפחמימה, לכן שומן הוא משמין בהרבה מפחמימה"
טכנית, המשפט נכון, יש יותר אנרגיה בשומן (קלורויות?), מצד שני, האם הוא באמת יותר משמין מפחמימות? זה אני לא יודע וגם לא בטוח, לא מצאתי תשובה כאן באתר למרות שאמר פה רבות ששומן לא משמין.
אם כן אשמח לשמוע איך שומן לא משמין אם יש בו יותר אנרגיה.

תודה.

צריך לעשות רפורמה ענקית בכל השימוש במילה "משמין" או בכלל לבטל אותה לחלוטין. הסיבות שגורמות לך להשמין הן שונות ומגוונות ואין שום אוכל יחיד שיגרום לך להשמין. עם זאת, יש מאכלים מסויימים שמעודדים חלק מהגורמים לפעול יותר מאחרים.

אז ככה, כעיקרון בסיסי, אם אתה אוכל יותר קלוריות ממה שאתה מוציא אתה תעלה במשקל (מה שנהוג לקרוא "תשמין" בשכונה) ואם תאכל פחות אז תרד במשקל (אין פה שום התייחסות לגבי מקור המשקל הזה- אחוזי שומן או שריר...). מכאן בטח נובעת הטענה ששומן "משמין"- כי הרי יש בו יותר קלוריות אז יש לך בפוטנציאל יותר סיכוי להגיע לכמות קלוריות גדולה מדי.

אבל! קלוריות זה רק צד אחד בסיפור. יש הורמונים מסויימים שהגוף שלנו משחרר שמעודדים צבירה/שריפה שומן ובנייה/הריסה של שריר. ויש כמובן מאכלים שמעודדים יותר או פחות הורמונים כאלה ואחרים. פחמימות למשל גורמות לשחרור אינסולין שבעיקרון מעודד שמירת שומן בגוף (אבל גם מעודדות את הגוף לבנות שריר).

אימון עצים תורם לשחרור של הורמון גדילה שגם הוא מעודד בנייה של הגוף.

יש מן הסתם עוד הרבה ידע ונושאים מבלבלים אבל אני מניח שאפשר להבין מזה שאין שום דבר שהוא "משמין" לכשעצמו ושהעולם קצת יותר מורכב מזה (רק אם מנסים להבין כל דבר, אם מנסים פשוט לחיות בריא אפשר לפשט את זה לכמה כללים בסיסיים, שנידונים פה בבלוג לא מעט, ולא להסתבך עם המדע שמאחורי הכל).

אז בשומן יש יותר קלוריות so what. ופחמימות מעודדות דלקתיות וחלבון יוצר חומציות. הכל נכון והכל מטעה כשהוא לא בהקשר ולא במינון.

בתיאבון.

מארק קרא את מחשבותיו של אנונימי:
http://www.guardian.co.uk/business/2012/jun/11/why-our-food-is-making-us-fat?fb=optOut

בגלל שכדי להגיע לשובע אתה צריך לאכול כמות עצומה של פחמימות לעומת הכמות של שומן שתשביע אותך.

סבתא שלי קראה ושלחה לי מייל תגובה, היא מתנצלת שאינה מכירה כיצד לפרסם כאן תגובות, אז הנה תובה עם מעט בקורת בונה בשמה, ככתבה וכלשונה:
לדעאל הקדמוני והזריז,
נהניתי לחזור דרך מסך הPC ודרך האינטרנט ל"מסעות החמישיה". אין לי זמן לכתוב אלא רק להעיר: אין גרמנים גויים נקראים "ייקים", אלא רק יהודי גרמניה, בעיקר אלה שעלו לישראל הצברית. לתשומת ליבך!
שבת שלום
המחכה להמשך המסע דרך דיווחי האינטרנט של מר קדמוני...
סבתי

הוסף רשומת תגובה