אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

ברכות להתבגרות


בן יקר שלי, איתמר.
אתה בר מצווה היום. בשבת תעלה לתורה. מיום ראשון אתה חלק מהמבוגרים.
בר מצווה הוא טקס המעבר לבגרות אצלנו היהודים. יש שבטים שצריכים לצוד משהו כדי להוכיח את גבריותם, יש שצריכים ללכת על פרות בלי ליפול, יש שקופצים מעץ וקשורים רק לשורש דק. אצלנו צריך רק לשנן כמה פסוקים, לעלות לתורה, לדרוש מול הקהל ולחטוף סוכריות טופי לפנים.
בקטנה.

אז חשבתי, איתמר, מהי הצידה לדרך אותה אני רוצה להעניק לך כעת. מהן הברכות אותן אני מאחל לך.

  • תהיה בריא. כל חיי חשתי עצמי כאוטונומי ועצמאי, והעולם ובעיותיו לא חדרו את קרום ההגנה שלי. רק משנולדה אחותך הבכורה, משנולדת אתה, משנולד אחיך, רק אז הבנתי פתאום שליבי אינו מצוי עוד בתוך גופי, אלא הופקע הוא ממני והושתל בגופם של ילדי. מכאן ואילך, ליבי חרד לבריאותכם. בפרספקטיבה של שנים ושל דרכים, הבריאות היא הנכס האמיתי העצמי היחיד שאדם נהנה ממנו באמת. קשרים חברתיים, אהבה ומשפחה אינם ברשותך, ונכסים חומריים יכולים לבוא לעתים אך גם ללכת כלעומת שבאו. הבריאות, לעומת זאת, היא רק שלך. העדרה נורא, ונוכחותה נפלאה. להיות בריא היא משאלת לב של כל אדם, אבל אני רוצה להאמין שלך יש גם את הכלים ואת הידע לשמור על הבריאות שלך, ושיהיה לך את המזל וברכת האל שהבריאות תהיה עימך תמיד. שמור על הגוף שלך. הזן אותו היטב. הפעל אותו. טפח אותו. אחרי הכל, הלב שלי שתול בחזך, אז אם לא עבורך, שמור עליו בשבילי. תהיה לי בריא מתוק. עכשיו ותמיד.  
  • תהיה אתה עצמך. החיים מובילים אותנו בדרכים אותם איננו יודעים לשער מראש. כל חיינו אנו נתקלים בסיטואציות חדשות, באנשים חדשים, בתפיסות חדשות, בנורמות, בציפיות. מול כל אלה אתה תעמוד לבדך. יצפו ממך להתיישר ולזרום עם העדר, לעשות מה שאומרים, להתאים את עצמך, להסתגל, להעמיד פנים. אבל זכור שאתה הוא הדבר האמיתי. היה כנה עם עצמך ולעצמך והדרכים יסללו עבורך מציאות חדשה. 
  • תפעיל את המוח. פראנק זאפה אמר פעם שהמוח שלנו הוא כמו מצנח: אם הוא לא פתוח, הוא לא עובד. תשאיר את המוח שלך פתוח לגירויים, למציאות משתנה, לידיעות חדשות, לדברים אחרים. היוזמה, החדשנות, האילתור, היצירתיות היא מנוע שיש לך. תשאיר אותו תמיד פועל, ולעולם תדחוף קדימה. אל תקח את המציאות כמובנת מאליה. גלילאו לא הסכים שהשמש סובבת את כדור הארץ. בגיל שלוש שאלת אותי "אבא, איך עובד מחשב". אל תפסיק לשאול. שאל אחרים, שאל את עצמך. חקור בעצמך. האינטרנט פרש את כל העולם בקצות אצבעותיך. נותר לך רק לבדוק, לשאול, להסתקרן, להתנסות. ואל תעשה שטויות בבקשה. 
  • תהיה אמיץ. לא צריך שדה קרב כדי להפגין אומץ (אני מקווה שאומץ כזה לעולם לא יידרש ממך), אבל החיים דורשים אומץ ונחישות על כל צעד ושעל. אומץ יאפשר לך לעשות צעדים גדולים ומשמעותיים ולדלג לגדה האחרת כשאחרים נותרים מאחור. הוא יאפשר לך לראות מטרות גדולות ולהשיג את כל אשר תסמן לעצמך. הנחישות תאפשר לך להתקדם והאומץ יחזק אותך מול מכשולים וקשיים, כי תמיד יצוצו גם כאלה. ואל תעשה שטויות בבקשה (2). 
  • תהיה אדיב, תהיה נדיב. יש לך המון. חוננת בשכל ישר ומהיר, באוזן טובה, בעין חדה, בלב רחב. לא כולם זכו כמוך. לא כולם מהירים כמוך. לא כולם נחמדים כמוך. כזה הוא העולם - לא מושלם. אז היה נדיב וסבלן לסביבתך. תרום לחברה. עזור לאחרים. הפגן סבלנות. קח את הכישורים שלך וצא איתם אל העולם. תן מעצמך. אם תעניק, תקבל. שלח לחמך על פני המים כי ברבות הימים תמצאנו. 
  • דע מאין באת. אתה חלק מעם, אתה חלק משבט, ממשפחה. אתה חלק ממורשת, אתה פרק בתוך סיפור גדול. אתה אדם אחד שהוא עולם ומלואו בתוך שרשרת רב דורית. הזהות ההיסטורית היא חלק ממך והיא חלק מהעוצמה שמטעינה אותך. הכר את העבר שלך ושל המשפחה. הכר את העבר של העם שלנו, את העבר של החברה האנושית בכלל, את העבר של כדור הארץ. אנחנו חלק מהרקמה האנושית החיה הזו. 
  • תהיה שמח. תהנה מהרגע. אני רואה אותך השבוע שומע עם חיוך גדול תקליטי ויניל של בוב דילן, סגול כהה, לד זפלין, ביטלס ודייר סטרייט ואני נזכר בעצמי עושה את אותו הדבר בדיוק בגילך לפני 27 שנים. תשאר תמיד עם החיוך הזה. מצא לך את השקט שלך, את השמחה הפנימית הזו, את הרוגע. חייה את חייך בכל הצבעים החזקים שיש להם להציע, בכל העוצמה ובכל המהירות או בכל הרוגע ובכל השקט שאתה מבקש. שים את היד על החלון ותהנה מהרוח בשערות (עדיין אין לך קרחת כמו לי), או שתשכב תחת העץ ותביט על העננים, כך או כך, העיקר שתמצא את המקום שמתאים לך לשמוח ומאפשר ללב שלך להתמלא. 
  • תישאר צעיר לנצח. כתב את זה הרבה יותר טוב ממני בוב דילן (ותרגם את זה יפה יאיר לפיד).
May God bless and keep you always 
May your wishes all come true
May you always do for others 
And let others do for you
May you build a ladder to the stars 
And climb on every rung
May you stay forever young
Forever young, forever young 
May you stay forever young.

May you grow up to be righteous 
May you grow up to be true
May you always know the truth 
And see the lights surrounding you
May you always be courageous 
Stand upright and be strong
May you stay forever young
Forever young, forever young 
May you stay forever young.

May your hands always be busy 
May your feet always be swift
May you have a strong foundation 
When the winds of changes shift
May your heart always be joyful 
And may your song always be sung
May you stay forever young
Forever young, forever young 
May you stay forever young.


ילד שלי, אני תמיד אהיה כאן בשבילך.
אוהב,
אבא



Share/Bookmark

By מר קדמוני with 3 comments

3 הערות קוראים:

אחח בר מצווה, חוויה יחודית ומרגשת שחרוטה לכל גבר בזכרונו.
מזל טוב איתמר! תן בראש בבית כנסת

מזל טוב. רוב אושר והצלחה לאיתמר, ורוב נחת לאבא!
אביב

עוכבת כבר כמה זמן אחרי הבלוג ויצא לי לראות כמה תמונות ואפילו סרטון שמראה את הילדים שלך. התרשמתי שכל ילדיך יפים, אינטליגנטיים וטובים. אין לי ספק שאיתמר יישם את כל אחת מהברכות שלך ויגיע לכוכבים :) מזל טוב!

הוסף רשומת תגובה