אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

איך להכין אוכל מדהים ומגוון עם גריל אחד

שואלים אותי הרבה מה אתה אוכל, ועוד יותר מזה: מה הילדים שלך אוכלים?
לא נענה על הכל על רגל אחת, אבל שישי האחרון היה הזדמנות לתעד שוב את התפריט הפשוט, הקבוע כמעט, המשביע, הטעים והמספק שלנו. דרושים רק בשר, ירקות וגריל אחד עצבני.

ככה מתחילים: כבד למטה ושני נתחי שפונדרה מלמעלה
איך סבא שלי נהג לומר: אני יהודי פשוט.
ואני מוסיף: רק תנו לי גריל, מוצרי בסיס טובים וירקות, ואתקין לכם סעודת מלכים. בלי הרבה תחכום ובלי הרבה שטיקים של שפים וטבחי על, אבל עם מסורת עתיקת יומין, הרבה טעם והכי חשוב: פשטות מנצחת.
במיטב המסורת הזו, השבוע היו לי נתחי שפודרה, נתחי כבד בקר, עוף אורגני שלם, ושפע ירקות: חצילים, פלפלים, דלורית וכרובית.
כך נעשה:
המלצות לבחירת ועשיית נתח שפונדרה:
את הנתחים כדאי תמיד לבחור בעצמכם. הדרך הטובה לדעת איזה חלק טוב כרוכה בניסיון אבל ככלל, תלכו תמיד על נתח טרי טרי (תריחו אותו ואם אתם לא בטוחים, אל תקנו!). הוא צריך להיות מבריק ושכבת השומן עדיף שתהיה אחידה לאורך כל הנתח, וששכבת הבשר גם היא תהיה אחידה ככל שניתן. לעתים יש נתחים עם הרבה בשר ועבים (כמו בתמונה), ולעתים הנתחים שטוחים - שניהם מצויינים, אבל אישית אני מעדיף דווקא את השטוחים כי הטעם חודר טוב יותר לעומק. אם אין נתח אחד גדול דיו, אפשר כמובן גם שניים, כמו שעשיתי אני השבוע.
את השפונדרה אני עושה על פי רוב בתנור, אבל כשיש לי חשק, אז כאסאדו על הגריל (כלומר בצלייה איטית), זה יותר נפלא והטעם עשיר ומזיל לי ריר גם בעת כתיבת שורות אלו.
לפני שהנתח מתכבד על הגריל אני מעסה אותו קלות עם כף שמן זית, כף סילאן, כמה שיני שום (עם סכין חדה ודקה עשו חורים והשחילו פנימה את חצאי שיני השום), וכמובן שפע של עשבי תיבול טריים והמון (אבל המון) פלפל שחור גרוס טרי. גם מעט מלח אטלנטי. מעט. על הגריל אני גם מניח גבעולי רוזמרין טריים שנותנים לעשן ריח מצויין וארומה  מענגת. שימו את הנתח על רשת מוגבהת, כאשר העצמות למטה, תחזרו אחרי שלוש שעות וזה מוכן. לא צריך להפוך ולא כלום.
כבד בקר: 
כבר כתבתי אלף פעם. כבד בקר הוא המולטי ויטמין של הטבע, ויעשה לכם טעים בלשון וכיף למאגרי הויטמינים בכבד. בקשו מהקצב שיפרוס לכם אותו דק ופשוט על הגריל עם מעט פלפל שחור כמה דקות מכל צד. כבד בקר אוהב להיות עשוי היטב (זה לא כבד עוף שאוהב להשאר רייר). טעים ככה, ישר מהגריל ופצצה גם בתור כבד קצוץ, אח"כ.
עוף שלם:
קניתי כאמור עוף שלם טרי ואורגני (30 ש"ח לקילו. פי שניים יותר יקר מעוף רגיל אבל פי שניים יותר טעים ופי 100 יותר בריא). פתחתי את עצם הגב לאורכה ועשיתי ממנו פרפר אחד ענקי, ואותו השריתי רבע שעה בבירה עם חרדל קצת שמן זית, פלפל שחור ותערובת עשבי טוסקנה. את העוף תניחו על גריל בחום נמוך-בינוני, ועליו כדאי להניח מחבת ברזל כבדה ש"תמעך" אותו לרשת. אחרי 30 דקות תהפכו אותו ותנו לו עוד 15 דקות מהצד השני. מתקבל עוף ריחני ומלא טעם. אפילו את חזה העוף ה"יבש" הילדים זללו וטענו שזה יצא בטעם של פסטרמה אורגינל.
דלורית: 
קלאסי. עכשיו העונה והדלוריות מתוקות וטעימות וגם לא יקרות. פשוט חוצים לשניים. חורצים. מפזרים זעתר ו/או פלפל שאטה + שמן זית ואופים כארבעים דקות בתנור תחת הגריל.
שאר ירקות:
בקטנה, כמה חצילים וכמה פלפלים על הגריל. אח"כ מקלפים, קוצצים, מערבבים, סוחטים פנימה לימון ושפע שמן זית ומלקקים את האצבעות. את הכרובית אפשר לאפות כבר כפרחים עטופים בשמן זית בתנור. סה טו.



הלילה הזה, הלילה הזה, כולו על הגרי-הי-היל

ומה אתם אוהבים לעשות על הגריל?
ספרו לנו ושתפו חוויות ומתכונים!

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 12 comments

12 הערות קוראים:

נראה טעיםםם!

החסרון היחיד זה שכנראה שגריל זה הדרך הפחות בריאה להכין בשר. לצערי. מה אתה אומר על זה?

דעאל איפה אתה קונה עוף אורגני ב 30 ש"ח לקילו ?

אנונימי, בחום נמוך כמו שעשיתי את האסאדו והעוף ודאי שאין שום בעיה, וגם בחום גבוה, צלייה קצרה מאוד כמו בכבד אינה בעייתית למיטב ידיעתי. זו גם כנראה הדרך העתיקה ביותר בעולם להכין בשר, וממילא, אין מה לדאוג.
אבי, עוף אורגני קניתי ב"אחים דוד" ברמת ישי. שים לב שהמחיר הוא לעוף שלם ולא לכרעיים בלבד (שעולים ~40 ש"ח לאורגני). בקיצור, עוף אורגני עולה כפול, ככלל אצבע.

שולחן למופת דעאל :-)

נראה מצוין!
אם אפשר לשאול, איפה קנית את האסאדו?
הקצב שלנו פשוט לא מחזיק אצלו באופן קבוע (בפעם היחידה שהיה לו היה נתח כ"כ טעים ומאז לא הצלחנו לשחזר)
יש חשיבות להאם זה מעגל/פרה/מבכירה?
הרבה שאלות ובעיקר הרבה תיאבון שנפתח בשעה מאוחרת מידי... :-)

זה נשמע לי מחיר מטורף לעוף אורגני...
לא מכירה מחירים כאלה...
אתה בטוח שזנה אורגני? או טבע-עוף?
אם כן, שווה נסיעה לרמת ישי :-)

אוקיי לאור הפידבקים נבדקו שוב העובדות והנה מסקנו ועדת החקירה: אישתי היתה זו שקנתה את העוף וזה אכן היה טבע עוף ולא אורגני (אני קיבלתי אותו ממנה כבר בקערה, לעבודה בגריל, אז זכרתי לא נכון). צודקים! 30 ש"ח לטבע עוף. אופס.

עשיתי בדיקת דם ויצא לי כולסטרול גבוה (LDL) אין לי מה לדאוג נכון? זה סתם חרטא שזה כולסטרול רע אם אני זוכר נכון ממאמרים קודמים

יש להשוות לשאר המדדים. טריגליצרידים. כולסטרול HDL וכו'.
LDL מחושב בבדיקה, הוא לא נמדד בפועל לפי מה שהבנתי, מה גם שישנם שני סוגים שהבדיקה לא מבדילה ביניהם.

אבל בין ידע והסקת מסקנות יש לא מעט מרחק...

הי אנונימי. אני לא יכול לענות לך כי אני לא יודע למה אתה מתכוון ב "גבוה", מה היה קודם ועוד. כולסטרול גבוה יכול להיות סימן לבעיה והוא יכול להיות עדות לשום דבר אלא לבריאות. תלוי בתמונת הדם הכוללת שלך (מה ה HDL למשל, רמת הטריגליצרידים, סוכרים בדם ועוד) ובכל מקרה אין שום סיבה להאמין שככל שהמספר גבוה יותר המצב פחות טוב. זה פשוט לא עובד ככה (למרות המיתוסים).

אפשר לטגן גם עם מחבתות גריל

היי, אני כל כך מתרגשת לקבל בחזרה את הנישואים השבורים שלי ואת בעלי בחזרה אחרי שהוא עזב אותי ואת שני הילדים שלנו בשביל אישה אחרת. אחרי 8 שנות נישואים, בעלי ואני ניהלנו ויכוח אחד עם השני עד שהוא עזב אותי לבסוף ועבר לקליפורניה כדי להיות עם אישה אחרת. הרגשתי שהחיים שלי נגמרו והילדים שלי חשבו שלעולם לא יראו את אביהם יותר. ניסיתי להיות חזקה רק בשביל הילדים, אבל לא יכולתי לשלוט בכאבים שעינו אותי, הלב שלי התמלא עצב וכאב, כי באמת הייתי מאוהבת בבעלי. אני חושבת עליו כל יום ולילה ואני תמיד רוצה שהוא יחזור אליי, הייתי ממש מוטרדת והייתי צריכה עזרה, אז חיפשתי עזרה באינטרנט ונתקלתי באתר שהציע שד"ר אפטה יכול לעזור לי לחזור מהר , אז הרגשתי שאני צריך לנסות את זה. יצרתי איתו קשר והוא אמר לי מה לעשות ועשיתי את זה, ואז הוא עשה לי (Love Spell). 48 שעות לאחר מכן, בעלי באמת התקשר אלי ואמר לי שהוא כל כך מתגעגע אליי ולילדים, כל כך מדהים!! אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדים. אז, מאותו יום ואילך, נישואינו היו חזקים יותר מבעבר, הכל הודות לד"ר APATA. הוא כל כך חזק והחלטתי לשתף את הסיפור שלי באינטרנט. ד"ר אפטה הוא גלגל כישוף אמיתי ועוצמתי שתמיד אתפלל לחיות זמן רב כדי לעזור לילדים שלי בעת צרה אם אתה כאן וצריך את האקס שלך בחזרה או את בעלך עבר לאישה אחרת, אל תבכה יותר, צור קשר עם הקוסם החזק הזה עכשיו. הנה איש הקשר שלו: שלח לו דוא"ל לכתובת: drapata4@gmail.com, אתה יכול גם לשלוח לו Whatsapp/viber עם המספר הזה (+66 81 302 8552), תודה

הוסף רשומת תגובה