אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

שאלות שלכם (פרה משוגעת, כבש, תמרים, צום, צבא ועוד)

מאז שיצא הספר לאור אני מקבל מבול גדול מהרגיל של שאלות וקושיות שונות, ובשמחה אני עונה (מצטער שלפעמים לוקח לי קצת זמן אבל אני ממש משתדל לענות לכולללם). הנה לקט מהשבועות האחרונים. כרגיל, תרגישו חופשי לענות בעצמכם, להרחיב ולשתף, כי לעתים התשובות קצרות מדי...
יאללה לעסק
*************************************************************************

אני נמצא לקראת סיום קריאת הספר שלך ובתזמון מושלם עברתי לגור לבד בקיבוץ, כך ששינוי אורחות חיים זה משהו שבאופן טבעי יהיה לי קל מאוד לעשות עכשיו. בקריאת הספר שלך מה שהכי מדבר אליי הוא ההיגיון האבולוציוני שמאחורי התפישות. סוג של "איך לא חשבנו על זה קודם".
ועכשיו לעניין. בספר אתה מדבר הרבה על אכילת מאכלים דחוסים אנרגטית, עם דגש על חלקי פנים כמו לב כבד ומח, ועל כל התועלות שיש באכילתם. קיבלתי. עכשיו, אני ממוצא טריפוליטאי, ומאז שאני זוכר את עצמי אמרו לי להיזהר מאיברים פנימיים, פן אלקה במחלת קרויצפלד-יעקב, הנפוצה אצל גברים ממוצא כזה, ואפילו אבא של סבא או משהו כזה חלה בה. האם אתה מכיר סוגייה כזאת, או מישהו שאפשר לשאול אותו? ונאמר ובאמת עליי להימנע מאיברים פנימיים, על אילו תחליפים ראויים תוכל להמליץ כדי לקבל את כל הטוב שייגזל ממני? תודה רבה!

קרויצפלד יעקב היא מחלה נוונית של המוח והיא נדירה ביותר (כאחד למיליון). והיא אכן בשכיחות גבוהה יותר בקרב יהודים יוצאי לוב (פי 30 משאר האוכלוסיה). עדיין היא מאוד נדירה. הסיבות להתפרצותה אינן ברורות והקשר לאכילת אברים פנימיים רופף מאוד. ניתן להדבק בה לאחר אכילת מח או חוט שדרה של פרה נגועה (המחלה קיימת גם בבקר). מאידך, לא היו מקרים של בקר נגוע בארץ מעולם, וגם בעולם התופעה נדירה מאוד, וסיכויי ההדבקות שווים לכל האוכלוסייה, ללא קשר למוצא. השכיחות המוגברת כאמור אצל יוצאי לוב אינה קשורה כלל בצריכת מח בקר נגוע אלא למוטציה בחלבון בשם פריון - כך שבמוצא טריפוליטאי הסיכון הוא גנטי, כפי הנראה, ולא קשור לתזונה כלל. לידע כללי, בסיכון "גבוה" דומה להדבקות קיימים גם רופאי שיניים (!), מקבלי תרומות דם, קניבלים, ועוד כמה אוכלוסיות.
ואחרונה, אתה לא חייב לאכול מח. אפשר להסתפק בכבד ולב...
בריאות וטוב, דעאל

*********
נפגשנו במתחם ליזמות, מאז אני משתדל לבקר הרבה אצל הקצב ועוקב אחרי התחום, בקיצור מעניין לי. מעניין אותי לדעת מה עמדתך לגבי תמרים, לא מצאתי תשובה מוחלטת. תודה

אני שמח שמעניין לך... תמרים אפשר במידה. הם פרי, וככאלו עשירים בסוכר פירות, אבל תמר-שניים-שלושה ביום לא יהרגו אותך וינעימו את הזמן.

*********
לא ברור לי מה הסטטוס של בשר כבש עם הרבה שומן ביחס לבשר בקר ?

בשר כבש הוא מצוין וטעים ודומה מאוד לבשר בקר מבחינת ערכים תזונתיים.
היידה שרה, שנאכל איזו שווארמה כבש (אמיתית)?

*********
שמי אורטל ואני מיישמת את פליאו כשנה וחצי. אני יודעת שאתה מאמין בצום לסירוגין בייחוד אצל אנשים שנתקעו בירידה במשקל וזו המטרה שלהם.  נתקלתי לאחרונה במחקר (קטן אומנם) שבדק מצב של צריכה קלורית מועטה משמעותית למשך ארבעה ימים (אפשר לקרוא לזה צום...) בשילוב עם ספורט ממושך למטרה של ירידה במשקל, והאפקט של מצב כזה לאורך זמן (שנצפה כאפקט חיובי). לצערי אין לי את הגישה המלאה למחקר (למרות היותי סטודנטית/ סטאז'רית, מבאס ממש). http://goo.gl/ohNJ4k 
בכל אופן רציתי לדעת מה אתה חושב על זה? האם יש לזה מקום בפליאו לדעתך?
המחשבה עלתה לי בעיקר בגלל שאני מאמינה שפעם היו ימים/ תקופות שגם לא היה להם שפע ונאלצו להתמודד עם מחסור קלורי לזמן מוגבל... אולי 4 ימים כאלו יכולים ליצור סוג של boost לאותם אנשים שנתקעים עם הירידה במשקל..

הי אורטל ותודה על המייל.
מחקר הזה קטן אבל אין ספק שדיאטה חריפה וקצרה יכולה לערער את הגוף ולהוריד משקל שאם ממשיכים לאכול נכון אח"כ לא בהכרח עולים במשקל. יש רבים שעושים צום מוחלט של כמה ימים אפילו (אבל עם כמה כפות שמן קוקוס ליום), ג'ון דוראנט כתב על הניסיון שלו בזה למשך שבוע שלם , מרתק. אבל באופן פחות דרסטי אפשר לעשות עוד דברים שיזיזו את הפלאטו במשקל (חלקם או כולם.  עדיף חלקם):

  • אימונים במצב צום
  • צום לסירוגין תכוף ארוך יותר כמו ב leangains
  • הסרת כל מוצרי חלב 
  • הפחתה דרסטית רק בפחמימות (מצב קטוגני) 
  • מוזר אבל עובד וגם בריא ומעט מטורף: אמבטיות קרח.

ככלל, צום מועיל ובריא לאוטופגיה ואם אינך חוששת ממנו, קדימה,  לפחות כתום לסירוגין.
בהצלחה וספרי איך הולך, דעאל

*********
היי דעאל, שמי רועי ואני חייל לקראת קורס, קורס מדריכי אימון גופני ולאחר מכן מדריכי קרב מגע.
קודם כל, אני בערך באמצע הספר שלך ואני נהנה מאוד ולומד המון, אף פעם לא ישבתי כל כך מרותק לספר עיוני. 
...כמו שאתה בטח יודע, בצבא קשה לשמור על התפריט שאתה ממליץ עליו בספר שלך, (שלא לדבר על שעות השינה המעטות והלא רצופות) כל חייל זכאי למנת בשר של בערך 100 גרם ביום, הירקות לא טריים וחוץ מפחמימות אני לא יודע מה אני יכול לאכול שם כדי שיתדלק אותי ויפצה את השרירים על האימונים הרבים. האם היית ממליץ לי ספציפית לתקופת הקורס דווקא כן להעמיס פחמימות כמו אורז או מה שיגישו שם? וגם, מה לגבי קופסת גבינה לארוחות הבוקר שם כמקור לחלבון? החסרונות בזה עולים על היתרונות?

הי רועי ותודה על המייל. אני שמח שאתה נהנה מהספר!
כתבתי במרוצת השנים לא מעט פוסטים על אכילה בצבא (חפש תחת תגית "צבא" אצלי בבלוג). אין כל צורך "להעמיס" פחמימות אבל בהחלט מן הסתם אתה בהחלט צריך לאכול פחמימות ולכן בחר אותן ממקורות בטוחים יחסית (שורשים, אורז - שניהם יש בצבא בשפע). גבינות זה עניין אישי. אפשרי. בדר"כ ביצים יש בשפע בחדר אוכל והן פתרון טוב הרבה יותר.

*********
היי דעאל, נכחתי בהרצאה שלך היום בפאב החונטה בטכניון, נהניתי... אבל לא יצא לי לשאול בהרצאה:
יש האומרים כי הדבר שלא בריא לנו בבשר בקר כיום הוא יחס לא תקין של אומגה6 לאומגה3 בבשר, בעקבות זה שהפרות ניזונות מדגנים במקום מעשב (יחס שבאופן טבעי אמור להיות הפוך, הרבה אומגה 3 מעט מאוד אומגה 6). אם נכון הדבר, יש לציין זאת כשמעודדים אנשים לאכול בקר, שכן בקר שמלא באומגה 6 באמת עלול להוות מקור לבעיות.

בקצרצרה: אמנם בבשר גראס פד יש יותר אומגה 3, אבל בבשר דגנים אין יותר אומגה 6 בהשוואה לגראס פד, ולכן אין בעיה בצריכתו (בהנחה שאתה אוכל די אומגה 3 ממקורות אחרים).

*********
דעאל שלום, ראשית אציג את עצמי: בת 63, משקל 122, גובה 157, למודת דיאטות יו-יו.
ביום ראשון נכנסתי לתזונה הקדמונית. איני צורכת ממתיקים, מוצרי חלב וכמובן לא פחמימות מלבד אלה שנמצאות באופן טבעי במזון. היום סיכמתי את שאכלתי וחשכו עיניי: 2048 קלוריות, 73 גר' פחמימות, 159 גר' חלבון, 120 גר' שומן.
מרכיב הפחמימות מהצומח: 1.093 ק"ג ירקות=35 גר' פחמימות, 250 גר' מלון = 18 גר' פחמימות, ובסה"כ 53 גר'.
אשמח באם תוכל לעזור לי לעשות סדר "בבלאגן" שאני נתונה בו.

תודה על המייל. אני די נדהם מהדיוק ומהמדידה. רק דבר אחד איני מבין: ממה ולמה חשכו עינייך? ומה זה משנה לך כמה קלוריות בדיוק אכלת? אני ממליץ "להשען אחורה ולהנות מהנוף". תני לגוף שלך הזדמנות להסתגל, ללמוד, לבשל אחרת. קחי את הזמן, זו אולי ההמלצה הכי חשובה שלי למי שמתחיל. אל תהיי בלחץ - גם לא בריא וגם לא עוזר.
 איני יודע מה אכלת, מתי, ומה השתנה בתפריט שלך. ומה זה "פחמימות הנמצאות באופן טבעי במזון".אם את אוכלת תפריט קדמוני אמיתי (בדומה לזה בספר או בהתאם לכללים), את תגלי שהגוף שלך לומד לאכול אחרת. לאט לאט תוכלי לשלב גם דילוג על ארוחות ותגלי שאת רעבה הרבה פחות ורמות הסוכר בדם יורדות. קחי את הזמן. תנשמי עמוק. יהיה בסדר, באמת.

*********
שלום דעאל היקר, רציתי לומר תודה רבה על הספר ובכלל על החשיפה לשיטת התזונה הקדמונית, אני בתחילת הדרך, ובעלי והילדים מצטרפים לאיטם ואנחנו ממש רואים ומרגישים בזה ברכה ושמחה! רציתי לשאול
(א) האם מותר לאכול תירס, קמח תירס וכדומה? או שזה דגן ומזיק לנו?

דינו כדגן. אפשר בקלות גם בלי תירס

*********
(ב) ...איך הולך לי? רזיתי כבר 4 ק"ג שזה ממש ממש יפה יחסית למשקל שלי (משקל נמוך יותר קשה להוריד מאשר עודפים גדולים, לא?), עוד קילו וחצי ואני במשקל החתונה. אני מרגישה קלילה וטוב יותר, אבל כשהתנזרתי מקמח וסוכר כמעט לגמרי - הופיעו לי גירודים בגוף כשכן אכלתי פעם ב-  איזה סנדוויץ'. לכן אני אוכלת פה ושם טיפה לחם או סוכר כדי לא לפתח אלרגיה לזה, וגם כי זה טעים לי. אבל ממש במידה ובתשומת לב. מה דעתך?

אין בעיה לאכול כל דבר כל זמן שזה לא חלק מהתפריט. במובן זה, לחם מדי פעם, בדיוק כמו טעימת חלה בקידוש, לא יזיקו.

*********
(ג) התחלתי טיפה אימונים בבית, אבל קצת קשה לי לבד. אני מרגישה צורך לעמוד במשהו, להראות למדריכה או משהו כזה איך אני מתקדמת ולשפר את עצמי משבוע לשבוע. העניין הוא שאני דתייה וממש לא מעוניינת להיות בחדר כושר עם גברים. האם יש לך הצעה בשבילי? שמעתי שיש קהילה של קרוספיט בארץ?... וגם שמעתי שמועה שמקבלים סמסים לנייד עם איזה תרגיל לעשות היום ואז אפשר לכתוב תוצאות וכו' - ידוע לך?
אשמח מאד לזריקת מרץ, אני בשלב צעיר אבל מאד דורש גופנית בחיים, אמא לשני קטנים...ואשמח לחזק את הגוף שלי במהרה...

קרוספיט הוא רק שיטת ספורט אחת מיני רבים ואין בו "קדושה" מיוחדת. יש לפחות 21 מועדוני קרוספיט ברחבי הארץ אבל אני לא חושב שאיזשהו מועדון מקיים אימונים נפרדים לגברים ולנשים, אבל אולי. איפה אתם גרים?
אם זה מעניין אותך, את יכולה להתחיל עם סדנת יסודות (אולי עם בעלך?) - יש בכל מועדון קרוספיט - שזה כמה שעות של בסיס שנותן לכם עקרונות ותנועות ואחכ תוכלו להמשיך לבד - אם יש לכם את המוטיבציה והמשמעת העצמית, ומעט מאוד ציוד (כמו מוט מתח, וקצת משקולות וכו'). יש אנשים כמוני שמסתדרים לבד ויש כמו אשתי שמעדיפה מסגרת ואימון.
יש בלי סוף (ממש) אתרים שנותנים תכנית אימונים יומית, גם בעברית כמובן, אבל כדאי להכיר את התרגילים והטכניקה ושיהיה את ציוד הבסיס המתאים כמובן. יש גם קבוצות סגורות בפייסבוק ועוד.
בקיצור, צריך רק לעשות. בהצלחה רבה ותמשיכי לספר איך הולך, דעאל
(ומנהלי מועדוני קרוספיט: שימו לב, גם דתיות עשויות להיות בקהל לקוחותיכם)

*********
מה עושים עם המשפחה? אבא הוא בחור, איך לומר- רגיל. עובד בהייטק עד שעות מאוחרות, מנשנש שטויות בלי הרף, עושה נסיעות ארוכות באופניים פעם פעמיים בשבוע, ומגדל בגאווה גדולה (או שלא) כרס נחמדה. אחרי השינוי שלי הוא רצה שאני אעזור לו, לימדתי אותו את כל העקרונות, ובשבוע השני לדיאטה הוא אכל פיצה. בנוסף לזה, שהתחלתי לחשוף אותו לתזונה הקדמונית, הוא ישר התחיל עם הסקפטיות האופיינית לו (ולכל אדם מערבי קלאסי שחושבים על זה) "מי כתב את זה? הוא דוקטור? זה נראה לך הגיוני להקשיב לכל מטורף שכותב ספר?" "מה לאכול שומן? השתגעת?" "תראה מה קרה לאנשים שעשו דיאטת אטקינס" וכו' וכו'. הנחתי לו את הספר על המיטה בצירוף מכתב נחמד, אבל בתור אדם ששיכנע רבים בדרכו, יש דרך נכונה ואפקטיבית יותר לעשות זאת?

אני שמח לשמוע שאתה מתחבר לדברים ומנסה לשכנע בבית, אבל הורים זה לא קל. סבלנות ותוצאות בשטח עושים בסוף את העבודה. אין לי פטנט מיוחד על שכנוע ורבים וטובים ממני כשלו בלשכנע את ההורים שלהם. מניסיון אישי אומר לך שזה עשוי לקחת שנים ארוכות, ואפילו נצח. אבל בסוף ההורים רואים את המציאות ועושים את החשבון. אפשר להביא מישהו אל השוקת אך אי אפשר להכריח איש לשתות. בהצלחה.

*********
שלום דעאל, בשבת האחרונה קראתי את הספר שלך שגרם לי לשינוי מחשבתי ושינה לי את התפיסה... אני לא אוכלת בשר בקר לא מתוך אידיאל או מתוך הימנעות משומן אלא פשוט כי זה מגעיל אותי ואני לא מסוגלת לאכול את זה קל וחומר איברים פנימיים. אני אוכלת עוף, משתדלת שהוא יהיה אורגני, הודו ודגים. השאלה שלי היא אם אי אכילת בשר בקר מהווה מכשול או בעיה לשיטת התזונה הקדמונית?

בהצלחה בדרכך הקדמונית החדשה. לא, אין בעיה. דגים יספקו את כל מחסורך. ברזל יהיה אמנם אתגר להשיג רק מעוף. ובהעדר בשק בקר, אל תשכחי לאכול די שומן טוב (קוקוס, זית, אבוקדו, חמאה)!

*********
אם בסופו של דבר לא אצליח להימנע מדגנים ואיכשהו יצא שאני אחזור להרגלים הקודמים שלי, האם כמות השומן שאצרוך בתקופה שכן אשמור לא תפגע בבריאותי במידה ולא אצליח לטווח ארוך? 

אני מציע לאכול בריא ונכון. אם תחזרי לאכול גרוע, זה יהיה גרוע. מזון קדמוני שעכשיו תאכלי יהיה בכל מקרה מצוין.

*********
עד כאן להפעם
שנמשיך בתגובות?



Share/Bookmark

By מר קדמוני with 14 comments

14 הערות קוראים:

מלבד מים קרים מה עוד אתה שותה? נשמח לרעיונות מעניינים.

אני עושה תה קמומיל וקינמון קר, תמיד יש במקרר.
ניתן להוסיף סטיביה :)

בקשר לדתייה שמחפשת להתאמן, חפשי קרוספיט גוש של גוש עציון.

מרתק! למדתי המון משאלות ותשובות. בלוג מצוין ותכליתי היום!
תודה :-)

אם מותר אורז...זה אומר שאפשר גם פירכיות אורז?
ואם אפשר אז של אורז מלא או רגיל?

במודיעין יש קבוצות רק של בנות. זה לא רשמי אז בפועל קורה שמגיע גם גבר, אבל בפועל יש בדרך כלל רק נשים

לגבי אמבטיות הקרח ככלי הרזיה - זה נחקר בידי הבלוגר טים פריס באחד מספריו. ההסבר מאוד פשוט ועוצמתי - רוב שריפת הקלוריות בגוף מיועדת לשמירת חום הגוף, ולא לפעילות גופנית, ולכן, אם מורידים את טמפרטורת הסביבה (באמצעות אמבטיות קרח) אז הגוף צריך לשרוף הרבה קלוריות לצרכי חימום. זו גם הסיבה מדוע שחיינים מקצועיים צורכים הרבה מאוד קלוריות בלי להשמין - הם מאבדים מחום הגוף בבריכה הקרה. הוא מציע גם דרך קיצור לאמבטיות הקרח - מכיוון שה"טרמוסטט" של חום הגוף נמצא בעורף ובכתפיים, הוא מציע לשים מגבת עם קרח על העורף והכתפיים, וזה יספיק להעלאת שריפת הקלוריות בגוף

שלום לך דעאל ולכל המשתתפים בדיונים המרתקים, לפני כמה שנים עשיתי קורס מקצועי של תזונה מותאמת מטבולית לאדם (metabolic typing). בעיקרון מדובר בשלושה אבות טיפוס: פחמימתי, חלבוני ומעורב. שאלון מורכב ביותר אמור לסווג אותך לטיפוס הנכון. ואחרי שאתה יודע איזה משלושת הטיפוסים אתה, מומלץ שתאכל בהתאם. כלומר חלק לא קטן מהאוכלוסיה יהיה טיפוס פחמימתי או מעורב ומומלץ לו מאוד לצרוך בעיקר דגנים וקיטניות וכמובן ירקות. הרעיון מאוד שכנע אותי, כי כשחושבים על זה במציאות יש גם הרבה צימחונים\טבעונים שנהנים מבריאות טובה ואף מתגברים על מחלות קשות. ולעומת זאת צמחונות טבעונות לא עובדת בשביל אחרים. לכן היה נראה לי הגיוני שיהיה זה נכון לא לתת את אותה תזונה לכל האוכלוסיה. והנה קיבלתי במתנה את "הקסם הקדמוני" ושוב עולה אצלי השאלה: אם הדרך הקדמונית המתוארת פה באתר ובספר היא הדרך הבריאה עבורנו כמין אנושי, כיצד ניתן להסביר החלמה ממחלות קשות דווקא ע"י הטבעונות? אני עוקבת אחרי סיפורי הצלחה של אנשים, צופה בראיונות עם רופאים ותזונאים מכל העולם וגם קראתי את מחקר סין ואני תוהה ומבולבלת...אשמח לדעותיכם ולדעתך דעאל. וגם האם שמעתם על אנשים חולי סרטן למשל שהחלימו בזכות המעבר לקדמוניות? צורכים הרבה בשרים ואיברים פנימיים ועדיין הצליחו להחלים?

תודה רחל. התשובה לשאלה שלך מורכבת. מעבר לטבעונות כולל תמיד מודעות למזון שאוכלים ופעמים רבות גם הרחקה של גורמי התחלואה העקריים מהמזון כמו הפסקת כל האוכל המעובד, סוכר, קמח ושמנים מזרעים. כבר עשה האדם דבר עצום למען בריאותו. אבל זוהי חרב פיפיות כי לצד התועלת מהפסקת הרעלים, הוא לא ניזון מספיק מחומרים איכותיים.
מחקר סין הוא רעה חולה ומניפולציה של הנתונים הסטטיסטיים, ואם כבר, המציאות הראה את ההיפך הגמור.
מעבר לתזונה קדמונית מחולל פלאים לטובת הבריאות, גם ממחלות רבות. ראי את הסיפור של ד"ר טרי וואלש שהחלימה מטרשת לאחר מעבר לתזונה קדמונית (וגם כתבה על זה ספר), אנשים רבים מאוד שמדווחים על שיפור עצום במחלות אוטואימוניות, ובעיקר מחלות מעיים, וחזית המחקר בתחום הסרטן, הממליצה עם המנעות מסוכר כאסטרטגיה יעילה טיפולית.

תודה רבה דעאל :) למרות שכבר שנים אני כמעט ולא אוכלת מזון מעובד וסוכר, עדיין אני לא לגמרי מרוצה מהתפקוד של הגוף. אני במשקל מצוין (זה גם הגנים וגם התזונה..)אבל כל מיני סימפטומים של שנים שאין להם תשובה ברפואה וגם לי לא, מביאים אותי לחיפוש. תוצאות הבדיקות שלי היו תמיד טובות, אבל לפני כחודשיים הסתבר שמחסני הברזל שלי (Ferritin) מדוללים - פחות מ8 וההמוגלובין ממש נמוך 7.8 בשנה שעברה לא מדדתי את הפריטין ורמת ההמוגלובין היתה עדיין בנורמה בסביבות 12. בשנתיים האחרונות אכלתי די מעט חלבונים ושומנים מין החי. בעקבות התוצאה הזאת (שכבר השתפרה כי התחלתי לאכול כבד עוף וגם לוקחת ברזל נוזלי), החיפוש של התזונה הנכונה תפס תאוצה ובאורח פלא...קיבלתי את סיפרך. אני מתחילה את הפלאו ואשתף בהמשך....תודה שוב על האתר המצוין, על הספר המרתק שכתוב בטוב טעם וכמובן על התמיכה כאן : )

שאלה לגבי גלוקוז

קראתי בכמה מקומות שהגוף יכול להשתמש בשומן בתור מקור אנרגיה אבל שיש כמה איברים ספציפיים כמו המוח והקרנית של העין שחייבים גלוקוז בשביל לעבוד
אז השאלה היא לגבי התזונה פליאוליתית עם הגבלה של 100-50 גרם פחמימות ביום לא חובה לאכול פחמימה בבוקר בשביל המוח?
אני רק כמה ימים בפליאו ואני משתדל לאכול רק חלבון ושומן עד הצהריים אבל אני מרגיש פשוט כאילו המוח שלי לא "נדלק" עד שאני לא אוכל פחמימה כלשהי,ולמעשה כל הזמן הזה עד הצהריים אני מתפקד פחות טוב גם אם אני לא מרגיש רעב במיוחד

תודה

מה לגבי סוכרזית במקום סוכר אני בטוח שעדיף להימנע בכלל אבל חסר לי המתוק בקפה בטירוף ניסיתי דבש במקום סוכר אבל יצא בטעם של קיר אשמח לשמוע את דעתך ןתודה על הבלוג המדהים

תודה אנונימי. דומני שאתה יודע (או את יודעת) את התשובה. ממתיקים עדיף שלא. מאידך, אם זה דחוף, כוס ביום כנראה שלא תהרוג אותך. אבל גם לא בטוח שתחשל אותך...

מסתבר שצורת האכילה הקדמונית משפרת גם פסוריאזיס. שאלה: מה עם נשים בהריון. האם זה בסדר לאכול "קדמונית"?

הוסף רשומת תגובה