אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

עצות קטנות ומהירות לצמים הערב


באופן מתאים לאוירת הימים האחרונים, הנכאה מעט, פורץ הערב ט' באב.
מכיוון שיש מבין קוראי וקוראות בלוג זה המקפידים או המתנסים בצום כחובה דתית או תחושת שיתוף לאומית, חשבתי שראוי ונכון להתייחס לכך, גם אם בקיצור. כך או אחרת, אמנם ברגע האחרון ממש, אבל הנה כמה עצות מועילות למתקשים לצום.
1. צמצמו היום הקפה. מחר הגוף שלכם ידרוש את הקפה שלו, וצמצום הדרגתי או מוחלט של הקפה בימים שלפני הצום מקל על המעבר. הנזרות מוחלטת מקפה מדי פעם לא רעה בכלל. גם אם זה רק כדי שתדעו שאתם יכולים ולא "חייבים" את הקפה בבוקר.
2. הרבו בשתיית מים. בקיץ השורף שלנו הדבר המציק ביותר בצום דתי הוא ההמנעות משתייה. שתו הרבה היום.
3. הארוחה שלפני הצום, המפסקת, כדאי שלא תהיה כבדה במיוחד. אל תאכלו "להתפוצץ" אלא ארוחה רגילה, צנועה. ארוחה כבדה מעייפת, מעמיסה, ואינה מקלה כלל על הצום מאוחר יותר.
4. בארוחה, תתרכזו בשומנים, לא בחלבונים. שומנים הם מקור אנרגיה מצוין, יעיל, זמין. אבוקדו, ביצים ומאכלים שומניים אחרים מתאימים מאוד לארוחה המפסקת.
5. אל "תעמיסו" פחמימות. אם אתם כבר אוכלים קדמוני מזה זמן, רוב הסיכויים שארוחה עשירה בפחמימות תעצים את תחושת הרעב בבוקר המחר. כאמור, איכלו רגיל. לא חייבים אפילו לגמור מהצלחת.
6. מסורת בית סבא היא לא לאכול בשר בערב תשעה באב, כאות אבל. בסדר גמור. ארוחה חלבית תהיה מצוינת. אני אוהב כקינוח שוקולד 85% - פצצת שומן וקלוריות.
7. ביום עצמו תעסיקו את עצמכם. תכננו משימות ודברים שיש לכם לעשות. יום בטלה נמשך נצח ויום תעסוקה מעניינת חולף בין רגע. תשעה באב עשוי להתגלות כזמן טוב לחסל את הרשימות שמחכות לכם כבר שנה.

שנראה ימים של שקט ובניה ולא רק ימי רעש וזכרונות חורבן.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 5 comments

5 הערות קוראים:

קורא את זה ליד האספרסו הכפול השני היום חח.. אבל עדיף מאוחר וכו' .. תודה!

תודה רבה! חדשת לי לגבי הקפה....

בשוקולד 85% ואחרים יש סוכר...זה חוקי?

אני ממש לא דתי ומעולם לא צמתי בעבר. אבל היום החלטתי שהגיע הזמן להתנסות בצום. אני גם לא בדיוק צם לפי השעות ה"נכונות". סתם מנסה לצום בשביל ה"כיף".
אבל השאלה המתבקשת היא- מה אוכלים בסוף הצום שלא יעשה אחר כך צרות בבטן? האם אפשר לחזור ישר לבשר השמן? או אולי קודם פחמימות בטוחות?

בחפיסת שוקולד מריר 85% שלמה יש על פי (תלוי ביצרן) כ 20 ג' פחמימה שזה סוכר בערך כמו בתפוח אחד. עדיין מפחיד?
ולצם המתנסה: מקווה שעובר לך בקלות!
תזכורת: צום דתי, להבדיל מצום בריאותי, כולל המנעות משתיה, ולכן קשה יותר ויעיל פחות (כלומר שאני ממליץ על "צום לסירוגין" אני מתכוון לצום ללא הגבלת שתיה) אבל כמובן שיש משהו ראוי מאוד בהתנסות בצום בט' באב.
לאור זאת, "שבירת הצום" היא פונקציה של מהלכו. אם זה קיץ, ולא שתית מאומה, הנתיב הקריטי של הגוף הוא נוזלים חסרים. בצום "רגיל" או כשלא איבדת הרבה נוזלים, הקושי הוא רמות סוכר נמוכות (ולכן יש כאבי ראש, או חולשה וכדומה) ולכן מזון פחמימתי יעזור מהר. בשני המקרים אמליץ על אכילת משהו קל מאוד, פחמימתי, יחד עם שתיה, כמה זמן לפני הארוחה.
למשל, לשתות כוס מים ואז כוס קפה או תה לא רותח, יחד עם פרי או שוקולד מריר. זה ירגיע מיד את הרעב והצמא, ויבטיח כי האכילה הראשונית תהיה איטית, יחסית, ולא מיד ליפול על ארוחה. אחרי רבע שעה, תאכל.
גם מזון חומצי יהיה מצוין. למשל מלפפון אחד חמוץ, כמה זיתים, וכדומה, יכינו את הקיבה למה שיבוא אחר כך. ואז תאכל אוכל רגיל. אני אישית לא חושב שבשר כבד מתאים בסוף הצום אלא אוכל קל יותר. ת'כלס, די דומה לסעודה לפני, כמו סלט ודג. כמובן שאם לאחר הצום אין שום סימני לוואי, חולשה או תופעות לוואי (בדר"כ כך יהיה בצום לסירוגין למי שרגיל), אכול רגיל לגמרי.
שנהיה בריאים וחזקים. ושבעים.

הוסף רשומת תגובה