אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מה נלמד מדובי הפנדה? (רמז: לא קונג-פו)


כולנו אוהבים דובי פנדה.
היצורים העצומים והיפהפיים הללו, הנעים באיטיות חיננית בהררי סין, ומכרסמים מקלות במבוק להנאתם, שובים את הנפש. גם כשהם שוכבים על הגב ונרדמים יש בהם משהו מקסים. ואולי זה רק אני ממשיך לדמיין כיצד בלילות הם לומדים כיצד לעשות תנועות קונג-פו מסובכות ממאסטר שיפו הקפדן.
ת'כלס, אין כמו פנדה.
מחקר חדש מתחקה אחר התזונה של דובי הפנדה וכיצד זה יתכן שזהו הדוב הצמחוני היחיד (99% מהתזונה שלו מגיעה מענפי במבוק), בעוד שכל הדובים האחרים הם אוכלי כל או קרניבורים מוחלטים. ומדובר כאן בחתיכת דוב. הפנדה הענק אינו דובי קטן אלא דוב גדול מידות שצריך הרבה אנרגיה כדי להחזיק את כל המסה הזו.
מבחינה אבולוציונית ברור שהפנדה התפתח מדוב קדמון יותר שהיה קרניבור מוחלט. אז מה קרה לפנדה בדרך לצמחונות ומה היא עשתה לו, פיזיולוגית וביולוגית?
ישנם שני דברים ברורים השונים אצל דוב הפנדה לעומת דובים אחרים: הוא איטי הרבה יותר, והוא צמחוני. עכשיו החוקרים גם מבינים את הקשר בין השניים.
בהשוואה לאביו הקדמון והקרניבור, הפנדה, שנדחק לאיזורים קשים, נאלץ לשרוד על תפריט עני של במבוק דל קלוריות במקום תפריט עשיר ודחוס אנרגטית של בעלי חיים (ודבש - זוכרים את פו הדוב?). מסתבר שכדי להחזיק את כל המסה הפיסית העצומה שלו, הפעילות המטבולית של הדוב היתה חייבת לרדת משמעותית. כלומר להפחית את צריכת האנרגיה - בפעילות ובמנוחה. הדרך של הפנדות להסתגל למציאות בה יש רק מזון צמחי דל היתה יעילה להפליא אך גם עצובה למדי:

  1. הפנדות פיתחו תת פעילות של בלוטת התריס (מוכר למישהו?) היוצרת האטה בפעילות המטבולית.
  2. הפנדות עברו לתבנית פעילות איטית מאוד ומוגבלת. למעשה דב פנדה מוציא רק 38% מהאנרגיה לעומת מיני דובים אחרים במשקלו ובגודלו. הוא מתקדם 20 מטר לשעה (שזה 0.02 קמ"ש), ובעיקר לא זז הרבה. הוא גילה שקני הבמבוק לא בורחים לשום מקום. 
  3. הפנדות "פיתחו" לעצמם הרבה פחות מוח. המוח הוא מעבד-מהיר הזולל אנרגיה ולכן מוח גדול דורש אנרגיה עצומה (אצל בני אדם כ 20% מהאנרגיה במנוחה מופנית לטובת המח, לעומת רק 8% אצל קופי האדם המפותחים ביותר. המעבד שלנו גדול יותר ורעבתן למזון דחוס אנרגטית). אבל אצל הפנדות, התקדמות וההסתגלות האבולוציונית היו גם צעד לאחור מבחינה אינטלקטואלית. פחות מוח זה פחות אנרגיה "לבזבז" ולכן אצל הפנדות, דווקא הטפשים שרדו.

אולי בגלל זה אנחנו כל כך אוהבים את הפנדות היום. דוב גדול ואיטי, שמחייך אלינו את חיוכו השחור-לבן והסימטרי להפליא, חיוך עצוב של מי שהצליח לשרוד את האבולוציה, אך במחיר האנרגיה והאונה הקדמית.

עכשיו נחכה כמה עשרות אלפי שנים, ונראה איזה דובי חמוד נקבל במקום מיקי חיימוביץ'.


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 3 comments

3 הערות קוראים:

אף שקראתי את המחקר לפני זמן מה, מאוד אהבתי את האופן בו הארת את הסיבות אשר הובילו את הפנדה להסתגל לתזונה צמחונית במחיר יקר אשר עלה לה בבריאותה ואיטיות תנועתה.

פיל, אחת החיות החכמות ביותר- צמחונית. סוסים- חיה חכמה, חזקה ומהירה- צמחונית. קרנפים, ג'ירפות, היפופוטמים- כולם צמחוניים. עדרים של עשרות מליוני ראשי באפלו שרעו בעבר על אדמת אמריקה- צמחוניים. מה למדנו? שאולי אין באמת קשר בין חכמה, גודל פיזי או מהירות- לתזונה (המסקנה הפשטנית שאנשים עלולים להסיק). ולא מדובר על חוסרים אלא על סוג תזונה (צמחי, אוכל כל, קרניבור וכד'). בטח ובטח כשמדובר על התבססות של מין שלם על צמח יחיד בלבד- במבוק. זו לא תזונה צמחית, זאת "תזונת במבוק". כמה נוח לכותב הפוסט להתעלם מעובדה זו, ומהעובדה שאנו איננו דובי פנדה והסקת מסקנות לגבינו על סמך מקרה דובי הפנדה היא רופפת מאוד. ודרך אגב, הוזכרה תת פעילות של בלוטת התריס. למי שלא יודע- יוד יש גם במזון צמחי (חוסר ביוד גורם לתת פעילות). חשוב שהאדמה עליה הצמח גודל תהיה עשירה ביוד, למשל ליד הים (בדיוק כמו במקרה של סלניום או כל מינרל אחר). הרי מאיפה הדגים מקבלים יוד או אומגה 3? מהאצות אותם הם אוכלים או מהיצורים אוכלי אצות אותם הם טרפו (ואצות זה גם צמחוני, אופסי). זה עלול להישמע כאילו טורפים מקבלים הכל יש מאין, ולשכוח שהתזונה שלהם מתבססת על חיות שניזונות מתזונה צמחית המספקת להם את כל צורכיהם (סוס, היפופוטם, פיל וכד' כבר הזכרנו?). ולגבי טיפשות- מוח איננו מבטיח שרידות, שתלויה בכל כך הרבה גורמים ומשתנים, רק בני אדם עלולים לחשוב שכן. טיפשות וחכמה זה מושגים סובייקטיביים, בדיוק כמו עוני. האם הבמבוק אשם בכל? זה קצת כבד על ענף במבוק, לא? מעניין מה יקרה אם פנדה תוזן מגיל אפס בתזונה צמחית שאיננה מוגבלת רק לבמבוק.

אנונימי מעליי -
מדובר על חיה שנאלצה לוותר על הדיאטה לאורח החיים שהיה מיטבי עבורה, והתוצאה העגומה של הויתור הזה.
חיות אחרות מותאמות לאורח חיים צמחוני ולכן משגשגות כתוצאה ממנו.
אבל, כמובן, אתה יכול להמשיך ולהתעלם מראיות ועובדות. אנחנו נמשיך לאסוף אותן בכל זאת.

הוסף רשומת תגובה