אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

פליאו או מקרוביוטיקה - מדע או ממבו ג'מבו?


הנה דווקא בעיתון הארץ ודווקא מרחל טל שיר, כוהנת הטבעונות, יצאה הבוקר כתבה הבוחנת על רגל אחת ובחסרים מתבקשים, את גישת הפליאו מול גישה הנקראת "מקרוביוטיקה" ובעיקר: האם נכון וכדאי לאכול דגנים.

ראשית, טל שיר מצטטת אותי יפה:
"אל תאכלו דגנים. באמת, אל תאכלו דגנים"
אמנם הקונטקסט של הסיפור מוצג כך שהקורא הנאיבי עלול להבין כי אני אי פעם אמרתי שאי-אכילת דגנים היא תרופה לסרטן. כמובן שלא היו דברים מעולם. פליאו אינה תרופת פלא ואינו מזור לכל צרות האנושות. זהו פרוטוקול תזונתי יעיל ומוכח, העובד נפלא עבור המין האנושי כבר מיליוני שנים.
זה עד כדי כך פשוט.

אבל הדברים נעשים מעניינים הרבה יותר כשטל שיר משווה את הפליאו למקרוביוטיקה.
הנה תמצית הרעיון כפי שמביאה אותו טל שיר מפי המומחית לנושא, ד"ר ניאזוב.

השיטה דוגלת בהתאמתו של המזון לתקופה לזמן ולמצבו של האדם, וקריאת כיוון לכך ניתן למצוא בדפי המידע שמחלקים במרפאה של ד"ר ניאזוב ברמלה. הדפים האלה הוכנו לקראת שנת הקוף הסינית שמתחילה ממש עכשיו. לפיהם, אורז מלא, אורז מתוק וקינואה יחזקו את הריאות בחצי הראשון של השנה. את הלב יחזקו בזמן הזה אמרנט וכוסמת. חיטה מלאה או מונבטת, דוחן ואמרנט יחזקו את הטחול והלבלב. בחצי השני של השנה מומלץ להוציא מהתפריט כל מה שגורם ללחות, לרבות חיטה.

ברור לגמרי, לא?
כלומר, אם אתה מאמין בכשפים ומעשי ניסים, בתופעות בריאותיות הנגרמות מעודף "לחות" או מקופים בלוח השנה, אז פשוט תן לעצמך שם ארוך לועזי ו"מדעי", נאמר, "מקרוביוטיקה" והנה פתרת את כל צרות העולם.

כמובן ש"על הדרך" טל שיר אינה מתאפקת ושולחת לכיוון הפליאו שתי תובנות עמוקות שלה, המלמדות על הקבעון המחשבתי של הכותבת יותר מאשר על הפליאו. האחת, בשם ד"ר ניאזוב ובהתייחסות לפליאו היא ש:
 אף שיטה קיצונית שכלליה קשוחים לא יכולה להביא מרפא
זו אחת הטקטיקות הקלאסיות -לסווג את הפליאו כ "תזונה קיצונית" ו "כללים קשוחים" בעוד שההיפך הגמור הוא הנכון. הפליאו הוא טווח, הוא פרוטוקול גמיש ומשתנה בין איזורים, תקופות ותרבויות. זוהי גישה המבקשת לאכול באופן טבעי ובריא, אוכל אמיתי ואותנטי, ולא תחליפים ופתרונות קסמים. אבל היי, יותר קל לסווג אותנו במחלקת המשוגעים והקיצוניים, זה פוטר את טל שיר מההתמודדות.
השורה המעניינת יותר היא השורה התחתונה של הכתבה כולה. ושם טל שיר מודה:
ובעניין הדגנים...הם משביעים מאוד. קשה לחשוב על עוד מזון שמעניק כזו תחושת שובע.
הממ. בואו נראה אם אנחנו מצליחים לחשוב על משהו יותר משביע מפרוסת לחם:
לא יודע, אולי סטייק 300 ג' עם סלט וכוס יין אדום?

בקיצור, אם אתם רוצים להיות בריאים, אני ממליץ לכם לא להקשיב לד"ר ניאזוב, לא לחפש לחות במזון ולא לנסות לחזק את הטחול.
פשוט לאכול אוכל אמיתי.

תהיו לי בריאים ואל תאמינו לעיתונים.

****
ואם אתם רוצים לשמוע דברים מרתקים על פליאו, מפי חוקרים ומומחים אמיתיים, ולא מתחזים ושאר ממבו-ג'מבו, אתם יותר ממוזמנים לכנס הראשון לפליאו, מדע וקהילה, ב 18 לפב', יום חמישי, באמפי דוהל בת"א. כרטיסים וכו' כאן

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 4 comments

4 הערות קוראים:

מעניין שטבעונית מקטרגת שיטות קיצוניות שכלליהן קשוחים...

העיתונים שימושיים ביותר לעטיפת דגים ולצביעת קירות.

בעיקרון אין קשר בין הגישה המקרוביוטית לבין גישת "חמשת התנועות וששת הצ'י" (פרקים 66-73 בקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב העוסקים באנרגיה הקוסמית והשפעתה על האדם).
אם כי יהיו אנשים שיעשו את החיבור ובהתאם יבנו תפריט.

יותר מדוייק לדעתי להתבונן במבנה הצלחת הסינית ולראות כיצד מתקיים בה המשפט "הפליאו הוא טווח, הוא פרוטוקול גמיש ומשתנה בין איזורים, תקופות ותרבויות".

האם יש כאן באיזה שהוא מקום קישור למחקר אמיתי בנושא?

הוסף רשומת תגובה