אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

שאלות שלכם (וגם כמה צרפתים, דקלים, מחקרים, טלפונים ועוד)

הי חברים. לאחרונה אני נע על משבוע לשבוע הציר שבין חו"ל לבין מילואים וחוזר חלילה אז עמכם הסליחה על הקצב הנמוך של הפוסטים.
מכיון שכבר מזמן לא פרסמתי פוסט על שאלות חדשות שאני מקבל, אז הנה מקבץ מקרי מהשבועות האחרונים, וכרגיל כאן, התשובות שלי הן רק התחלה ואתם בשמחה יכולים להוסיף תובנות, הערות והארות משלכם (או שאלות אחרות).

שלום מר קדמוני, התגלגלתי לבלוג שלך על ידי חבר שנדבק בחידק הקרוספיט, והתזונה. מרותק, ישבתי וקראתי לא מעט את הכתבות שפירסמת, דעות של אחרים וכו. בגדול, אני מאמין בגישה הזו, אבל משהו מטריד את דעתי, אני אוהב בשר, אבל אוהב מאוד לחם ופאסטות (ופיצות.) עניין אותי במיוחד הכתבה שלך על הצרפתים ותגובה למשהו שכתב על האיטלקים.
נברתי באתרך ולא ראיתי הסבר מניח את הדעת לפרדוקס הצרפתי, שורה תחתונה הם אוכלים חיטה (טרי או לא) בכמויות (ברמה יומית לפי מה שאתה מתאר). הם אוכלים עוגות מפוצצות סוכר ועוגיות כגון עוגיות מקרון (ברמות סוכר חולניות.) חבריהם האיטלקים צורכים פסטה ופיצה 24\7 וחיים (יחסית ) מצוין. (מעניין לבדוק את תוחלת החיים המומוצעת באיטליה למשל) אז האם אני יכול לאכול לחם שאפיתי בביתי ? (יותר טרי מזה כנראה שאין...), ומה דעתך על הנושא הזה שעומד בסתירה למהות האכילה נטולת החיטה?
שלום ותודה. אני שמח שאתה אוהב את הבלוג. לשאלתך: זו לא שאלה של טריות המאפה אלא שאלה של כמות הרעל שאתה אוכל. התססה והשרייה מבטלות חלק גדול מרעלני הגלוטן. מעבר לכך, סוג החיטה המודרני - החיטה הננסית - משופעת בהרבה יותר גלוטן מאשר כל הזנים הקודמים ואכן הצרפתים חולים בימינו הרבה יותר מאשר בעבר וכמובן כך גם האטלקים. במטבח הצרפתי הקלאסי אוכלים מעט מאוד סוכר, תתפלא. מעט סוכר מדי פעם לא הורג אף אחד אבל כמויות סיטונאיות של סוכר ושמנים תעשייתיים הורגים גם הורגים. הם (הצרפתים) לא משתמשים בשמנים תעשייתיים בכלל בכלל, הם לא משתמשים במזון מעובד ומשומר בכלל, וכן, אנשים מסוגלים לשגשג על טווח נרחב של תפריטים. בהצלחה, דעאל.


I'm looking for a research that can indicates the results of using this diet (as much subjects as possible). I'm talking about rates of diseases such as cancer and heart attacks. Do you know where I can get those kind of researches? Thank you. Moshe.

Hi Moshe, if you're talking about controlled diet research - this is very problematic and possible only in rats (or prison), where you control actual feeding of the people 24/7 and can control change-result. Most food-based essays fail on the basic thing: relations is not reasoning.
There are many evidence that high-fat food is healthy and that sugar-grains are not, but again - all are observational and cannot conclude.
I suggest you try and then measure and see results. Regards, Dael

אני כחודש ושבוע בתזונה הקדמונית. השוויתי לבדיקות שערכתי לפני כארבעה חודשים.(בעיקר להרגיע את אמא שלי...) יצא שה HDL שלי עלה מ35 ל 40. הטריגליצרידים שלי ירדו מ117 ל 77. עד כאן טוב. במקביל הכולסטרול הכללי שלי עלה מ155 ל 167. הLDL שלי עלה מ97 ל111.
אני מבין ששני הראשונים טובים מאוד. השאלה היא מה המשמעות של עליה בLDL ומה המשמעות של עליה כללית בכולסטרול?
בקצרה: אתה פשוט נעשה בריא. (תזכורת: אני לא רופא. בריאותך בידיך ובאחריותך בלבד).
חינכו אותך לחשוב שהמד של ה LDL הוא המד של סכנת המוות. יותר גבוה=יותר סיכון. זה די בולשיט. הLDL הוא מדד אחד מתוך רבים ומה שחשוב היא תמונת הדם הכוללת שלך. שים לב, אתה חודש+ אוכל בלי סוף שומנים רוויים אבל כמות השומנים שלך בדם יורדת (!), אתה אוכל הרבה שומן רווי אבל ה HDL עולה. עודף המשקל שלך ירד. רמת הכולסטרול הכללית אינה מנבאת דבר. LDL מעל רמות של 250 בצירוף HDL נמוך, רמת סוכר גבוהה בדם, רמת ויטמין D נמוכה והיקף מותניים רחב וכדומה - אלה סימנים בעלי מתאם גבוה ומשמעותי ועלולים להיות מנבאים לבעיה לבבית. ממה שאני שומע ממך תמונת הדם שלך משתפרת לגמרי. אין שום בעיה אם הטוטאל כולסטרול עולה. ההבנה שלו כבעייתי וכמדד יחיד וקובע לשיכון היא שטות מוחלטת. ראה את הפוסט שכתבתי על "בריאות לבבית" להרחבת ידע. בינתיים, תהיה רגוע.

היי לך, קראתי כמה מאמרים באינטרנט בנוגע לשמן קוקוס... אני מתלבטת.. ואשמח לקבל ממך אינפורמציה עליו... אם יש לך... אני צריכה לרדת  כ-15 ק"ג. בנוסף אני גבולית עם הסוכר... אני לא רוצה לקבל כולסטרול גבוה או טריגליצרידים.... האם נכון לי לקחת את שמן הקוקוס???????????????
אם יש לך אינפורציה אני אודה לך... שבת שלום, אורלי
שלום אורלי ושבוע טוב. נשמע לי שאת רוצה לעשות שינוי בחיים אבל מחפשת פתרון קסם קל בדמות שמן קוקוס. אולי אני טועה. שמן קוקוס הוא חשוב ובריא ומומלץ מאוד אבל לבדו הוא לא ישנה את המשקל, הסוכר או הטריגליצרידים שלך. כדי לעשות שינוי את צריכה להחליט לעשות זאת: להפסיק לגמרי קמחים, שמנים תעשייתיים וסוכרים ולהתחיל לאכול אוכל אמיתי וטוב. תמצאי שפע של פרטים אצלי. תשאלי חופשי. בהצלחה, דעאל

בוקר טוב. מספר שאלות.
א. האם אנו זקוקים לסיבים לטובת מערכת העיכול? אם כן מאיפה מקבלים אותם?
ב. הבנתי שהמוח שלנו זקוק לגלוקוז ושזה המרכיב היחיד שמשפיע עליו. האם נכון? איך מקבלים גלוקוז?
א. כן (כדאי אבל לא חובה). בעיקר מצמחים או שורשים.
ב. בודאי. זהו "זולל האנרגיה" העקרי בגוף האדם בגלל שמוח שלנו גדול מאוד. גלוקוז הוא סוכר שהוא פירוק הפחמימות. לאדם בוגר מספיק כ 70 ג פחמימות ביום לצורך זה. מעבר לכך, אנשים חיים היטב גם ללא פחמימות תזנתיות כלל (=דיאטה קטוגנית). במצב זה הגוף מסתנטז גליקוגן מחומצות אמינו באמצעות "גופיפי קיטון" (ולכן השם "דיאטה קטוגנית"). אני מבין שהשאלות האלה באו אחרי שאיזו נשמה טובה הפחידה אותך שרק דיאטה צמחונית היא טובה. זו שטות מוחלטת. הדיאטה הטבעית לאדם כוללת צמחים וחיות. רק בריאות, דעאל.

שלום, אני רוצה להצטרף לתוכנית שלך. אשמח אם תיתקשר אלי (מס טלפון). יום נעים. אסנת.
שלום אסנת. אני בחו"ל כעת אבל אני לא בטוח למה את מתכוונת ב"תכנית שלך". אני מספק ידע והמלצות לאורח חיים בריא ונכון יותר לכל אחד ואת מאוד מוזמנת לקרוא בבלוג - יש שפע רב של חומר הדרכה ועצות כדי להתחיל. במובן זה, את לא צריכה לדבר איתי כדי להתחיל או כדי להתנסות - את צריכה בעיקר לדבר עם עצמך....
קיפצי למים ותראי שתתחילי לשחות מיד. אשמח לעזור בכל שאלה או תהייה או קושי! בהצלחה, דעאל

מה האלטרנטיבה לסנדביץ בבוקר?
אני כאמור לא אוכל ארוחות בוקר ואם את בעניין של ירידה במשקל זה יכול מאוד לעזור גם לך (לפחות מדי פעם לדלג). ארוחת בוקר קלה ונחמדה תהיה גביע יוגורט 7% או ביציה וכדומה או כל מה שבא לך טוב, אבל הייתי ממליץ לא לאכול פרי בבוקר. 

האם שמן דקלים טוב לשימוש?האם בריא כמו שמן זית או אבוקדו? הדעות חלוקות ואין תשובה ברורה. אודה לתשובתך
שמן דקלים בכבישה קרה יכול להיות מצוין ודומה מאוד לשמן קוקוס. בפועל, קשה מאוד למצוא כזה בארץ ושמן הדקלים שיש הוא היפר מעובד ואני לא נוגע בו


כמו שאתם רואים, כשיש לכם שאלות, אני בדרך כלל משתדל להיות נחמד
:-)
ומה אתם יכולים להוסיף/לחלוק/להעשיר או לשאול?


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 12 comments

12 הערות קוראים:

אני כבר 3 שבועות ללא גלוטן/מוצרים עם גלוטן
ההבדל מהותי, קודם כל כל הבטן שלי שהייתה נפוחה תמידית קיבלה פרופורציה נורמלית
שנית, אני לא עייפה יותר
ואני מרגישה קלה יותר ולא את הכבדות הזאת
אני מודה שאני אוכלת לחם נ"ז (מקמחים אחרים) אבל זה קורה רק פעם ביום...

אגב, ראיתי בסופר שמן קוקוס (בצנצנת) אבל לא של אף אחת מהחברות שציינת בבלוג אלא של חברה בשם גפן. אני מתלבטת אם לקנות או לא.
בעקרון אני משתמשת המון בשמ"ז או בחמאה
מבחינתי השמ"ז בהחלט מספיק ולא הרגשתי עד עכשיו צורך לגוון

היי דעואל !
ראשית תודה על הנדיבות שמשתקפת בתשובותיך,במיוחד בתקופה המטורפת הזו.
ושאלה קטנה:בד"כ מתחילה את הבוקר דווקא בסמודי (שהוא מאוד פופולרי בימינו ),המורכב מפרי והרבה עלים ירוקים מכל הבא ליד (סלרי,תרד,פטרוזליה וכו').
יוגורט על הבוקר נראה לי מאוד חומצי .
ראיתי שהמלצת להמנע מפרי בבוקר.
בטח יש הסבר...
אשמח לתגובתך

דעאל, זה ממש כייף שאתה מעלה פוסטים לעיתים קרובות יחסית, באמת! יש תחושת קשר ורצף ככה, כל הכבוד, ואת כל זה אתה עושה - גם כשאתה עסוק יחסית - שאפו!

רחלי, ההמלצה להמנע מפרי על הבוקר היא כי אכילת פחמימות מפריעה לתהליך האוטופאגיה. את יכולה לקרוא על אוטופאגיה כאן:
http://www.paleostyle.co.il/?p=1340

דעאל, אם כבר מדברים על טיסות מרובות, אתה מרגיש שינוי משמעותי בג'ט לגים?

נ_לי, את נשמעת לגמרי בכוון הנכון ומוזמנת כמובן לשתף את הסיפור שלך במאגר העדויות כשתהיה לך מעט יותר פרספקטיבה על הניסיון וההצלחה!
רחלי, "סמודי" הוא לא פרי אלא שם משפחה למשקאות ירוקים המערבים עלים ופירות גם יחד. משום מה משקה בצבע ירוק גורם לאנשים לדמיין שהוא גם משקה בריא בהכרח. בפועל, לשתות מיץ אננס או תפוחים על הבוקר, גם אם הוא מעורבב היטב עם מליון עלים וצרור פטרוזליה, הרי שזו לא אסטרטגיה מוצלחת במיוחד, ותביא בעיקר לעליה באינסולין. אז לא, דלגי על פירות רבים בבוקר, בטח שכמיץ שמותיר בעיקר את הסוכר.

לגבי שאלת פאולון, חזרתי מארה"ב לפני שבוע בלי בעיות כלל, לא בהלוך ולא בחזור, אבל ככלל, ג'טלג נוטה להחמיר ככל שמתבגרים. ראה הוזהרת...

נכנסו עכשיו המון שמני קוקוס חדשים לשוק.
טעמתי את גפן והוא מצויין.

הנה מאמר שבדיוק פורסם באחד הבלוגים, על שמן דקלים, למי ששאל
http://tinyurl.com/dye2fgx

לגבי הסמודי, אפשר להוסיף לו שומנים על חשבון הפירות ואז תהיה השפעה שונה על מנגנוני הגוף, אינסולין וכו'.
שמן קוקוס, אגוזים למיניהם וכדומה

דעאל, מתי אתה חושב שכן מתאים לאכול פירות? בקינגסטון ממליצים דווקא לאכול פירות (לא הרבה: כשניים) בבוקר, ובמנות קטנות, הם אומרים שזה הכי קל לעיכול לבטן, עד 11, ושהבטן עוד לא התאוששה ממנוחת הלילה שלה. זה מתאים להרבה אנשים, מבחינה זו שבבוקר באמת עוד לא ממש רעבים. מתחילים ממש להיות רעבים רק מ-10-11.

אם אנשים לא ממש רעבים עד 10-11 אז למה לאכול קודם? רק כי כמה "מומחים" אומרים שזה מה שצריך?? אם מתחשק לך תפוח ב 10, סבבה...

דעאל,
ביוגורט 7% יש כמות כמעט כפולה של פחמימות מזו שליוגורט 1.5% שומן.
אני אוכלית מאכלים שמנים מאוד מהחי, אבל דוקא ביוגורט לא הצלחתי לאהוב את השמנים, נשארתי עם אהבתי הישנה ל1.5% הפשוט הטבעי, רמת החמיצות והקרמיות שלו מתאימה לי בדיוק.
עם זאת ראיתי שאתה נחוש בטענתך שה7% עדיף על ה1.5%, וזה לא מסתדר לי עם העובדה שה1.5% הוא הדל ביותר בפחמימות מבין כל שאר היוגורטים.אין ספק שדלי השומן הממותקים באספרטיים הם הגרועים ביותר, אבל למה ה1.5% הטבעי גם הוא נחשב פחות מומלץ? אני כדי לזרז את הירידה במשקל חוסכת בפחמימות ככל האפשר (ורואה תוצאות!), לכן לשם מטרת ההרזיה טוב לי יוגורט שמופחת בפחמימות כמו ה1.5% על פני ה7%. קלוריות ושומנים אני לא סופרת, כמובן...

הי הלי.
1. אם יוגורט 1.5% בא לך טוב יותר, לכי עם ההעדפות שלך כמובן.
2. ביוגורט, כזה או כזה, יש כמות פחמימות זניחה כך שעוד גרם פחמימה או שניים לארוחה לא ישנו מאומה מבחינת סך צריכת הפחמימות היומית.
3. יוגורט 7% בכד הוא הרבה פחות מעובד ומתועש מכל הדנונות למיניהן.
4. ואפשר כמובן לוותר הן על זה והן על זה, הכל עניין של טעם אישי והעדפה.

אני עובד במשק עבודה פיסית..ואם אני לא אוכל ארוחת בוקר אני מרגיש חולשה ועייפות..אך לפי מה שאתה אומר יש לוותר על ארוחת הבוקר..והממסד אומר בדיוק הפוך..אז מה אתה מציע?

הי משה. השיטה צריכה להתאים לך ולא ההיפך, אז ברור שתאכל אם אתה צריך זאת. עם זאת אני אומר שהאדם לא אמור ולא צריך לאכול כל 3 שעות וברוב התרבויות הילידיות אוכלים פעם או פעמיים ביום. יש כאלה שמעדיפים לדלג על ארוחת הבוקר (כמוני) ויש המדלגים על ארוחת הצהרים ויש על ארוחת הערב, אבל אף אחד מהנ"ל אינו חובה אלא המלצה. תתנסה. תראה איך ומה מתאים עבורך. ואפשר כמובן לאכול בריא ונכון גם עם שלוש ארוחות מלאות ביום.

הוסף רשומת תגובה