אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מורשת פולין דופקת בדלת - רגל קרושה עם ביצה

כן, בהחלט, אוכלים את זה. תחזיקו חזק.

בדיוק כמו דובי הקוטב, גם הרגל הקרושה נמצאת בסכנת הכחדה.
נודה על האמת: זהו אחד המאכלים עם השמות הכי לא אטרקטיביים ביקום.
גם רגל וגם קרושה. גרועים ממנה יהיו רק מאכלים בשם עין עקומה או מוח מעוות. נו, אולי גם לזה נגיע.
מכל מקום, גם מי שלא נמנה עם ידידיי הצמחוניים מתקשה לעכל את הבשורה קולינארית הזו, מבית מדרשה של וולגה זלמן, סבתה המנוחה של אשתי היקרה. מדובר במאכל שמתהדר לא רק בשם נוראי (גם ביידיש זה לא נשמע משהו: "גאלער"), אלא גם בצבע חום-אפרפר, במרקם ג'לטיני רוטט, בריח עז של שום ובקומץ חסידים אוהדים יוצאי פולניה. במבט ראשון הוא מזכיר את אחיו הגדול, הגפילטע פיש המפורסם, גם הוא אפור ורוטט, בלי תואר ובלי הדר, וגם הוא יוצא פולין והסביבה.
אבל להבדיל מהקרפיון הטחון, הרגל הקרושה היא אחד המאכלים היותר בריאים וראויים שיש (גם הדג בסדר, אבל לא באותה הליגה). היא כוללת מרכיבים טבעיים בלבד, היא עשירה בויטמינים ומינרליים, והשומן החבוי במח העצם והגידים עושה עבודה נפלאה של קלוריות נפלאות, של טעם ושל בריאות. מיקי ידידי כתב לא מזמן על נפלאות ג'לטין. זה בריא חברים, זה בריא.
ישנן שתי שיטות להכנת רגל קרושה: המלאה והמהירה. נחשו במה בחרתי? נכון, במהירה.
ההבדל בין המהיר למלא הוא השימוש בעצמות. עצמות עושות יופי של עבודה אבל דורשות לאחר הבישול את קילוף הסחוס מהעצמות והוצאת מח העצם. מאידך הגישה הפרקטית והמהירה אוחזת בשימוש בגידים בלבד, שכוללים גם הם הרבה טוב. קשה למצוא גידים טריים אבל גידים קפואים יעשו את העבודה לא פחות טוב ואין משמעות רבה לעובדה שהם היו קפואים קודם. גם כך הם עוד יעברו כמה מדורי גיהינום לפני שיגיעו אליכם לפה, והטעם רק ישתבח. קניתי חבילת גידים קפואים (חבילה היא כקילו וחצי, 35 ש"ח לקילו). מפשירים. אפשר בהחלט להשתמש גם רק בחצי חבילה כל פעם.
מכניסים לסיר ומבשלים כמה שיותר זמן ולפחות 4 שעות. לא לשכוח להסיר את הלכלוך והקצף שצף בדרך.


כדאי לשים במי הבישול גם שני עלי דפנה וקצת פלפל אנגלי. תמיד טוב. 
את הגידים המבושלים מוציאים מהסיר (לא לשפוך את מי הבישול, עוד נשתמש בהם מיד!) וטוחנים אותם במעבד מזון או במטחנת בשר. אני השתמשתי במטחנת בשר בטחינה גסה (חורים גדולים), יותר מתאים. אם השתמשתם בעצמות: הוציאו את מח העצם והסירו את הסחוסים וטחנו אותם יחד. את העצמות הריקות השליכו.
קחו חצי ראש שום וטחנו גם אותו.
את תערובת הבשר הטחון והשום החזירו למי הבישול, הוסיפו הרבה פלפל שחור (אל תוסיפו מלח, בשר מוכשר יהיה מלוח גם ככה) ובשלו עוד כחצי שעה (אה, והוציאו את עלי הדפנה).
שפכו את התערובת לפיירקס גדול ורחב.


משקיענים ומשקיעים ישקיעו בתערובת ביצים קשות פרוסות שיהיה נחמד וקצת יותר שמח בעיניים.
וזהו.
נותנים לעסק לנוח לילה במקרר ומקבלים בבוקר רגל קרושה רוטטת מהתרגשות ועם ריח מאוד ספציפי ובלתי ניתן לשכחה.
צריך רק כפית. פולין, חזרנו אליך שנית.
בתיאבון.

(הגרסה כאן כוללת הרבה בשר ומעט נוזלים. אישית אני אוהב שיש שכבה עבה יותר של "קרושה" למעלה אז בפעם הבאה צריך יותר מים בבישול. רגל ובשר יתנו צבע יותר כהה וחום ויותר סימפטי. גידים בלבד ישאירו צבע אפרפר. נראה לי מעניין לנסות להוסיף כוסברה קצוצה בסוף התהליך).
ומה איתכם? מישהו בעניין?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 21 comments

21 הערות קוראים:

מתי המשך כוכב הקופים??

מת לקרוא עוד פוסט מבית היוצר שלך

דעאל,תוכל להביא קישןר לפוסט של מיקי על נפלאות הג'לטין?
ואיך לעזזל אתה מצליח לנקות את השיערות מהגידים,בפעם האחרונה שהכנתי מרק עם גידים,ראיתי שיש בזה המון שיערות וזה הוריד לי את התיאבון,החתול זכה.
כנ"ל ברגל בקר,יש המון גלטין אך יש בה גם שיערות

למעט שערות "רציניות" שכדאי לנקות עוד לפני הבישול, אני ממליץ מאוד להוציא ולשטוף את הגידים לפני הטחינה.

חשבתי שזה בלוג על אוכל :)...

איזה יופי שמצאתי עוד חבר בברית אוהבי הרגל הקרושה.
עכשיו אצלי בבית מתבשלים הגידים בסיר לחץ. שעתיים. מחר בעלי יפתח את המקרר כמה וכמה פעמים ויישר את הקריש כמו שעושים לעוגה.

מעניין ועושה חשק לבשל עכשיו בחגי תשרי (לא כ"כ מתאים למזג אויר חורפי..)

היה טעיםםםםםםםםםםםםם! גאה במאכל הנפלא הזה!

אי אפשר היה לקצר ,או לתת את המתכון ולא בתוך כל המלל?

לקחתי לעצמי כאתגר להכין רגל קרושה, ואכן שלבי בישול אחרונים עם הרגשת "מזל של מתחילים". 4 חתיכות רגל עגל שבהתחלה באמת חשבתי שקניתי סתם ומה לעזאזל אני עושה עם זה, וגם חצי קילו גידים עם אותה מחשבה בדיוק, כולל מחשבה "מה??? ככה נראים גידים של בקר" מינון גבוה מדי של פלפל אנגלי ועלי דפנה (בעקבות צפייה בסרטון הכנת רגל קרושה) שתוקנו בזכות הפוסט. הפעלתי מעבד מזון לצורך טחינת סחוסים וגידים- לא דמיינתי שהוא ישמש לכך. אכן מלוח בגלל ההכשר של הבשר, אדע לפעם הבאה, דיללתי קצת מקווה שיעזור. וכיוון שאין לי פיירקס שטוח, אנסה פיירקס עגול רגיל. העיקר הקריש הרוטט מחר! וגם הבת שלי עזרה לי עם הרגל עגל. קראה לזה "עגל, עגל".

שלום לכם.. ומה עם החזרת????? או הלימון (למשתכנזים..)? הניטלה תורה מישראל?? איך אפשר רגל קרושה (זולצה - בפי הגרמנים, חולודץ - אצל הרוסים), ללא ה"חריין" - החונק האשכנזי..???

אי אפשר לקצר.
בלי עצם רגל זה זיוף של חלדץ.
המתכון הכי פולני הוא של רות סירקיס מלפני ארבעים שנה. עדיין יש לנו את הספר. אז הזיכרון הפולני היה טרי.
יצא לי כמו אצל אמא. לא יכול להיות יותר טעים.
לא לשכוח להוסיף פרוסית גזר למעלה.

גזר שמים בעין של הגפילטע ולא ברגל קרושה.אבל בבישול רצוי להוסיף סלרי גזרים בצל שלם שן ציפורן .גרגירי פלפל שחור ופלפל אנגלי.את כל זה מסננים בסוף הבישול. בשום אופן לא מוסיפים כוסברה שמשתלטת על הטעם. הטעמים ברגל קשורה עדינים .

בדיוק הכנתי רגל קרושה מעצמות בקר. נפלא. מי יכין אחרינו? עוד אחד מהמאכלים שייכחדו מהעולם כמו הגפילטע פיש והחזרת. כל הזכויות לפולניות

איפה קונים גידים???

גידים אפשר בדרך כלל לקנות במחלקת הקפואים בכל סופר של חרדים...

מת על רגל קרושה. טעימה!!!!! ועכשיו גם מתברר שהיא בריאה

בחצי חינם יש גידים במקפיא

הוסף רשומת תגובה