אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

למה חייבים לדבר על האלימות הטבעונית

אי אפשר לשתוק ולהתעלם עוד (מצטער אם חלק מהדברים נשמעים לכם מוכרים אבל באמת שהגיעו מים עד נפש).

הנה מהגיגי טל גלבוע על ההפגנה הטבעונית שנערכה ביום שישי מול השוק הפליאוליטי הנפלא: "...שוק שמבוסס על גאווה לטבוח ביצורים מפוחדים... להזכיר בכל מקום ובכל זמן שזו תועבה גדולה... אנחנו נהיה בכל מקום ובכל ואקום, אנחנו נספר...  אך ורק שיהיה לכם תירוץ לשסף גרונות...". גם העמוד הרשמי של פעילי זכויות בעלי החיים אומר: "הפעילים מחו על העוולות המתועבות כלפי בעלי חיים שמבוצעות בכל רגע... לקוחות השוק יצאו מבויישים ונבוכים על כך שלקחו חלק בלתי נפרד בסבל הנוראי" וידידתי אפריל הצחיקה כשסיפרה: "נערה בת 19 עם סגריה אמרה לי שאמות מסרטן כי אני אוכלת בשר".
לפחות היא חסכה את האשמה על דם הילדים במצות בפסח

זה לא מקרי. כשאתה קורא לאחרונה את העתונות, הפייסבוק, כתבות הטלוויזיה או סתם גראפיטי מכוער של 269 בשדרות רוטשילד, נראה שקרוב ל 100% ממה שמעסיק את הצד הטבעוני הוא הכתיבה והעיסוק על מה אני בדיוק אוכל ועד כמה לכן אנחנו (אוכלי הכל): מתועבים, אונסים, רוצחים, מתעללים, אדישים, אכזריים, אטומים, גרגרנים, תאוותנים, שפלים, ואוכלי-מוות (ג'יי קיי רולינג, את יכולה לחייך). אולי שכחתי ביטוי דמוניזציה כלשהו. אבל לא לדאוג, מזכירים לנו כל יום (ולא, זו לא אלימות כמובן...).
התפיסה הבסיסית היא לא בתזונה אחרת או באמונה בבריאות אחרת אלא במלחמת חורמה של ממש מול האנשים שאוכלים אחרת, ועוד יותר, מול אלו שמאמינים אחרת.
ומטבען של מלחמות דת, מספיק צד אחד מספיק דתי כדי להפוך את העולם לגיהנום. מסעי הצלב היו דוגמא אחת, ומסעם המטורף של דעא"ש בימינו, דוגמא אחרת. כי זאת כדאי לדעת, אנשי דעא"ש מצווים, מבחינת פירושם הקיצוני את האיסלמם, להרוג כופרים, ורק כופרים (למשל את היזדים הכורדים האומללים) אבל תתפלאו שדווקא יהודים הם לא אמורים להרוג (לפחות לא מבחינה דתית, כי יהודים אינם נחשבים כופרים) אם אלו מוכנים לקבל את חוקי השריע'ה ולהיות נתינים וצמיתים. רוצה לומר: שתוק והישאר עם ראשך עליך או דבר ונערפך.
באופן מעורר חלחלה אי אפשר שלא לראות קווי דמיון מדאיגים. כי מי שמדבר נגד התפיסה הטבעונית ואפילו לא ישירות, אחת דינו, אולם מי שמשתף עמם פעולה מסחרית (גם אם הוא אוכל-כל בדיוק כמונו או אפילו מפעל-בשר בעצמו), פטור וזוכה להגנה מאלימות מילולית ופיסית. לפחות לעת עתה.
הנה שתי דוגמאות מקומיות שנתן רמי ידידי: דומינוס פיצה מוכרת הרבה מאוד טונות של גבינה בשנה, אבל מכיוון שהם הוסיפו לתפריטם גם "פיצה טבעונית" הם יכולים להיות כעת בני חסות ולא יאונה להם רע. עדן טבע מרקט, על הקצביות ועל חנויות הדגים שבהם, יכולים להמשיך למכור בשר במיליונים, אבל בגלל שהם נתנו לאחרונה חסות לכנס טבעוני הנה קיבלו בתמורה הגנה וכעת לא ירססו על קירותיהם, לא ישפכו דם-דמה על דוכניהם ולא ישמיצו או יחרימו אותם מעל גבי הרשת (ואולי עדן טבע מרקט בעצם רק שילמו סוג של פרוטקשן?).
אבל בינתיים האלימות הטבעונית רק משתוללת ועולה ופורחת באין מפריע ואין פוצה פה ומצפצף. לא מיקי חיימוביץ', לא אברי גלעד, לא גדי סוקניק, לא אסי עזר, לא העורך הראשי של מוסף הארץ (וודאי שכחתי עוד איזה אלף עיתונאים טבעוניים); איש מהם לא אומר מאומה או מגנה את הרוע הזה. את האלימות הקשה הזו. הם ממלאים פיהם חסה.
פורסם בעמוד הפייסבוק של "החזית לשחרור בע"ח" כאות כבוד ל"פעולה הרואית".
הנה חלק קטן קטן מהתגובות שקיבלה תמונת השחתת המשאית לעיל:

  • זה ונדליזם? איזו צביעות! כן ירבו אקטיביסטים יותר ממבקרים. Vered Eliyahu Cohen
  • מתרשם מאומץ הלב של הפעילים האלמונים להילחם ברשעות הבלתי נתפסת של הרפתנים המטונפים. Judas Maccabeus
  • טוב מאוד! להשחיט את המשחיטים! Eyal Shimshy
  • מישהו מוכן כבר לשרוף את "עד העצם" שתקוע באמצע קינג ג'ורג' כמו טופו בגרון. Roy Goldman
ועכשיו שמישהו יגיד לי שזה לא יגמר בעריפת ראש של מישהו. אולי רפתן? אולי קונה שוק? אולי בעל דוכן בשוק (דרך אגב, הוא טבעוני בעצמו אבל מקבל איומים של ממש כעת)? ומה הסיכוי, בין אחד למליון, שמשטרה חקרה את רוי גולדמן הנ"ל על הסתה לאלימות? האם יש הבדל אמיתי מבחינת הרשעות ומבחינת פוטנציאל הנפץ בין זה לבין גרפיטי נוער הגבעות אותו אפילו השב"כ חוקר במרץ?

בשמונה שנותיו של הבלוג הזה, כתבתי יותר מ 1380 פוסטים, על מגוון נושאים: על תזונה ועל פעילות גופנית, על רווחה נפשית ועל יצירת שינוי להשגת בריאות ומציאות טובה יותר, על סיפורי הצלחה ועל שאלות של קוראים, על אתגרים ועל חוויות, על מתכונים ועל התלבטויות.
בדקתי ומצאתי שמתוך כל הים הגדול הזה, כתבתי רק 14 פוסטים הנוגעים באיזשהו אופן לטבעונים או לטבעונות. 14 מתוך כ 1400. כלומר לכל היותר 1% מהאנרגיה שלי איכשהו נתפסת בחברים הללו, ובדרך כלל גם זה לא בדיבור ישיר עליהם אלא על עצמי (אני מאמין גדול באוטונומיה ואינבידואליות וב"איש באמונתו יחיה". הפילוספיה הראנדית היא נר לרגלי). וכתבתי גם עלינו, כמין אנושי וכחברה, ועל מה נכון עבורנו, מחקרית, פיסיולוגית והיסטורית, לפחות להבנתי. כשכבר כתבתי על טבעונות, היה זה כמעט תמיד בהקשר של חקירה עובדתית, או דיון פילוסופי או אפילו בקריאה לשילוב ידיים וגיוס כוחות למטרה משותפת - כמו התנגדות למזון מתועש, לתעשייות נצלניות ועוד.
בפועל, בכל הראיונות שלי לתקשורת בחודשים האחרונים שואלים אותי כמעט רק על טבעונות. ועל "האם אני נגדם" ועוד הבלים כאלה. זה לא במקרה, זה כי הטון של "הדיון" הציבורי עובד ומגיב לרק למלחמות. הכריזו עלינו מלחמה אז מצפים שגם אנחנו צד במלחמה הזו. ולא. טבעונים לא מפריעים לי, חלילה וחס. אני מכבד מעומק ליבי את הבחירות שלהם. אני מכבד את האוטונומיה והמחשבה שלהם או את זכותם לחשוב ולהאמין אחרת. אבל, אני לא מוכן שיאיימו עלי או יפגעו בי או בידידיי, נפשית או פיסית, מילולית או מעשית.

ירד לי האסימון באיחור גדול. 
כי כרגע אין כל דיאלוג, ולא נראה לי שיהיה בקרוב. לצערי האמיתי. 
אם הפנים של "חזית שחרור בעלי החיים" היא אושיית תרבות וגיבורת המסך הקטן המקדמת אלימות (באותה נשימה שהיא מצטדקת ואומרת שהיא בכלל נגד אלימות), מצבנו החברתי עגום למדי. 

אז מה נותר לנו לעשות? 
  • לא להתעלם, לא לוותר ולא לשתוק, ולהגיש תלונה במשטרה על כל פגיעה, איום או הסתה.
  • להוקיע, לכתוב, ולהסיר את מעטה ההתיפיפות מעל רוע ואלימות, טבעוני או אחר.
  • לא לקבל את השיח האלים, לא לקבל איומים. 
  • לתמוך: לקנות בשוק הפליאוליסטי, להמליץ ולספר לחברים על סגנון החיים הקדמוני. לקרוא, להקריא, לפרגן.
  • לזכור, טבעונות אינה הבעיה כלל, הבעיה היא האלימות והשיח האלים והמאיים. יש לי ידידים נפלאים שהם טבעונים אדוקים. הם אנשי אמת וחסד, אנשי שלום ושלווה. הכי רחוק שאפשר מחבורת הצווחנים האלימה והמופקרת הזו. אז לא נכליל, ולא נחשוד בכשרים, אבל נזהר ונשמר מאוד לנפשותנו. 
ואולי יש לכם רעיונות נוספים? 
(ואם אתם חושבים שזה נושא מספיק חשוב, תעשו לייק בפייסבוק, תכתבו כאן תגובה או תשתפו עם חברים ואחרים. תודה).

*** עדכון של הפוסט לאחר שנה בדיוק ***
לצערי, המציאות מזעזעת ומדגימה את הדברים עליהם התרעתי כאן.
דצמבר 2015: "אלמונים הזמינו חוקר וטרינר ממוסד אקדמי בכיר להגיע לטפל בלילה בחיה פצועה באזור בית שמש. הוא הוכה קשות ואושפז בביה"ח. ככל הנראה על רקע עיסוקו בניסויים בבעלי חיים". לכתבה המלאה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4737035,00.html
האלימות הטבעונית ממשיכה להתחזק ולרמוס כל חלקה טובה שנותרה מאידאות היופי והמוסר שלתוכן היא נולדה.
כואב הלב.
*עדכון לעדכון, ינואר 2016*
החדשות האחרונות הן שבכלל יריבות עסקית נטו (במסווה של יריבות אידאולוגית) עמדה בבסיס התקיפה הנ"ל. הפעם לא. ועדיין, זה לא אומר שאלימות טבעונית אינה קיימת, זה רק אומר שהיא נותרת בדרך כלל כאלימות מילולית (שעדיין הולכת ומקצינה) ולא נותר לנו אלא לקוות שהיא לא תתפתח לאלימות פיסית. 

Share/Bookmark

By Dael with 43 comments

43 הערות קוראים:

יפה כתבת.
אני בטוח שאלימות פיזית כלפי אוכלי בשר היא רק עניין של זמן...

ב"שיח פמיניסטי" הוצהר באחד הפוסטים שאוכלות בשר אינן יכולות להיות פמיניסטיות כי הן רוצחות ומסיעות באונס ושיש מחקרים שמראים כי אכילת בשר הינה אקט שובינסטי שמראה על נטיות אלימות.

א. איפה אורה נמיר (למשל)? לא זכור לי שהיא טבעונית.. האם פועלה בכל השנים מבוטל כי אוכלת בשר?
ב. אין טבעוני אחד שאני מכירה שלא אכל בשר עד לפני שנתיים או שלוש. אני חושבת שיש להם על מה לכפר לפני שבאים לאוכלי הבשר בתלונות
ב.

גרמת לי לעשות קישור שלא חשבתי עליו קודם.
כמו שרוב כתבי האיסלאם מדברים על "כופרים" ואיך לנהוג כלפיהם (ג'יהאד), כך רוב הטבעונים המיליטנטים מדברים על "רוצחים".
אפשר למדוד רצחנות של כת או תנועה פוליטית בכמות שהיא משקיעה ב"אויבים" שלה.

לבזות את הבזויים הללו ולהוקיע ולהקיא אותם מקרבנו.

מי שלא אוכל דברים מין החי צריך להיות במעמד מוסרי יותר גבוה.
אך מי שפונה לאלימות כלפי בני מינו עדיף יוכל בשר ולא היה אלים .

איך לעזאזל חבורת אנשים כה גדולה הנושאת את דגל ה"שלום ואחווה כלל עולמית" קוראת לאלימות ופגיעה באנשים אשר בוחרים בסך הכל לאכול באופן שונה מהם ואף אחד לא קם וזועק? מה היה קורה אילו היה קם מגזר אחר וקורא לרצח, פגיעה פיסית, נפשית, אונס, ונדליזם, נזק לרכוש אישי וציבורי?
מדוע אותם אנשים מרשים לעצמם להסתובב גאים בראש מורם כשאר הם פוגעים בציבור אשר בסך הכל בחר להתנהג שונה מהם? מה ההבדל בין אותם טבעונים פנאטים לבין ארגון טרור אחר?

דעאל,
אני שמח שהחלטת להציג עמדה ברורה בעניין.
באמת שהכיוון שהדברים הולכים אליו הוא מאוד לא חיובי ודורש טיפול.

אם כי, בישראל כמו בישראל, צריך להגיע לשפל כדי להתחיל לעלות, וזה לדעתי מה שיקרה.

לדעתי צריך לשלוח את התגובות לדף הפייסבוק של המשטרה. הם מגיבים שם

טוב שכתבת על זה. לדעתי פשוט לערב את המשטרה באופן מיידי, עדיף עם הוכחות מצולמות.

מה שבטוח הוא שהחבורה הטבעונית ההזויה והמעוותת הזו לא מבינה דבר פשוט.
כלל האוכלוסייה אוכלת מוצרים מהחי, בדיוק כמונו, כשההבדל זה בתוספות. כל זמן שה"תשקורת" תתן להם במה ותקדם גם את היום ההזוי ללא בשר, הם ימשיכו. ואנשי הטלוויזיה הבורים מתגאים שהם הפסיקו לאכול בשר. אנחנו צריכים כמה כאלה בצד שלנו. אולי אז ישתנו קצת הדברים והמשטרה תתחיל לעבוד.

טבעונות וצמחונות הוכחו כלא מוצלחות. חסרים מרכיבי מזון חיוניים ובלעדיהם אנשים פחות אינליגנטיים וחולניים. ככל שמתמעטים כך הופכים לאלימים יותר. כמו צפרדעים בשלולית מתייבשת.

כמה שטויות בפוסט אחד, נראה לי ששברת שיא... אתה מאמין באדם באמונתו יחיה? ומה אם האמונה הזאת הורגת יצורים חסרי ישע והורסת את העולם שבו אתה חי?? אתה מזדעזע מאוטו שריססו עליו קצת צבע? בוא נראה אם יהיה לך אומץ לראות את הסרט Earthlings ואז נדבר על דברים מזעזעים באמת. אתה משווה טבעונות לדת? בוא ותראה כמה הוכחות יש לטבעונות, כמה מידע יש על מה שקורה בתעשיות הרצח והסבל ותפקח את העיניים סוף כל סוף! לדת אין הוכחות מוצקות, מבקשים ממך להאמין במה שלא קיים, בטבעונות מבקשים ממך לראות מה שאתה מדחיק כי קשה לך להאמין שזה קיים ושלזה אתה נותן יד או שארוחת הערב שלך יותר חשובה לך מכל דבר אחר, וזה הכי עצוב. האלימות היחידה שקיימת היא לא של הטבעונים, האלימות היא של אנשים כמוך שגם נותנים יד וכסף לתעשיות שמתעללות והורגות ייצורים חפים מפשע וגם יוצאים נגד אלה שמנסים למנוע את כל הסבל הזה. בושה לאנושות!

אני יודע שארוך - נשפך לי, מה לעשות. בתור טבעוני אני רואה את הדברים הפוך לגמרי. לפני כן הייתי קלולס שאכל מה שבא וטעים לו ולא ייחסתי חשיבות לכלום. היום אני רואה הכל בבירור, כולל את האטימות האדירה שרווחת, שגם אני הייתי שרוי בה. לדעתי מתרחש עכשיו (בשנתיים האחרונות) פרץ הולך וגובר שקורא (כן, גם צועק, בקול רם) להתחיל להסתכל על בעלי החיים ועל התופת שמתרחשת להם. זה כמו סדק בסכר שהיה אטום בעשרות השנים האחרונות בגלל שהתאגידים היטיבו להסתיר את מה שקורה. שמו פרסומות חמודות וזהו. אפשר היה לעשות לבעלי החיים כמו בחפץ. לאורך השנים הונהגו עוד ועוד פרקטיקות, הקפיטליזם עשה שמות בבעלי החיים בלי שמישהו יגיד להם משהו. הטבעונים בישראל היו מנומסים ושתקנים, המדינה היתה מלאה בהתעסקויות של מדינה ובעלי החיים הלכו וקיבלו את המפגש עם בני האדם באופן מזוויע יותר ויותר ויותר. הו אז בא עידן האינטרנט והפייסבוק, ופתאום כל התופת הזו התחילה להיחשף. אני בספק רב אם האנשים המגיבים פה באמת נתנו מבט מעמיק אל עבר סבלם של בעלי החיים, לא התחשק להם לצפות בווידאו מזעזע, פשוט השתמשו בכלי המשומן שלנו פה בישראל שנקרא הדחקה ופטרו עצמם ב׳אבל זה טעים׳ ודיפדפו. העניין הוא שבגלל שהנושא הזה היה כל כך דחוק ונסתר, ובגלל שמדובר בעניין חמור ומעוות מהיסוד, בגלל נתוני ההרס שפושט על כדור הארץ (העתיד שייך גם לנכדייך שלך, את יודעת), הבזבזנות האדירה, האכזריות שמרקיעה שחקים, והבריאות שלנו שנפגעת (בלשון המעטה) - הכל ביחד יוצר פה קול הולך ומתגבר של יותר ויותר אנשים שמבינים שגם אחרי שהם עוברים לטבעונות, הם רק מפסיקים לפגוע (עד כמה שניתן כמובן, תנצבה ליתוש הסורר), וזה ממש, אבל ממש לא מספיק. וחייבים להפציר ולנסות לגרום לאחרים לראות מה קורה פה על הכדור האחד שלנו. זה חייב לעבוד רק ככה, דרך הפצרות וחשיפות ותמונות וסרטונים, ותחקירים. אחרת, אם לא מנסים אפילו אז מה הטעם? הכל הלך. למה?, כי היינו מנומסים. מקסים. וכמות הפעמים שהפעילים הטבעונים שומעים את המילה כפיה, אלימות, כל אלה. יש לך אפילו חצי שמץ של מושג מה מתרחש שם מאחורי הקירות שאת משתמשת במילה אלימות כלפי ה׳צעקנים׳ לכל היותר. תראי איזו חסימה רגשית יש לך עכשיו, איך בכל הכתבה שלך לא ציינת ולו לרגע מה עשוי להיות המניעים של הפעילים, אפילו לא חשבת לרגע לספור את מיליוני מליוני הקורבנות האמיתיים של כל הסיפור הזה. את פשוט מתכחשת לעצם קיומם. הם לא באמת כאן, הא?
אם היית מסתכלת רציונלית על כל הנושא, אז כבר היית מתארת לעצמך לבד את המציאות שמתרחשת, ואיך ׳מחוג האלימות׳ במטוטלת פונה בחדות דווקא כלפי הפעילים הצעקנים (ואלה עם הצבע מאכל האדום וספריי הצבע, והבריסטולים), עם ישראל הרי יודע להיות אלים, אלים מאד, והתלונות במשטרה על תקיפת פעילים (כמובן שהן גם לא ייחקרו, מדובר במשטרת ישראל להזכירך), בקיצור, אם מסתכלים בצורה אמיתית על דברים רואים בדיוק מה קורה, אנשים מנסים לעשות שינוי, עושים ככל שביכולתם הווקאלית והפייסבוקית בניסיונם להתמודד מול מציאות מעוותת, ובעיקר רוב של ציבור שכולו מדושן, עסוק בדברים אחרים, אדיש אדיש, שפתאום בוחר להתלונן שמפריעים לו כבר באוזן. אוף על הטבעונים החופרים האלה. נמאס. אז לשמחתי, יותר ויותר אנשים דווקא כן מסתכלים ברצינות על כל העניין מעבר לתחושת ה׳אנטי׳ הראשונית שלהם. זה הרי בסך הכל עניין של יישור קו עם מערכת ערכים שכולנו כבר מאמצים בחיינו. כי כולה מה זה טבעונות : ״לא פוגעים בבעלי חיים אם לא חייבים״, רק שעד לא מזמן לא היה לנו נוח להכליל גם את הפרות, החזירים, התרנגולות ושאר בעלי החיים במשקים. אולי הגיע הזמן שאת מאמץ האנטי שלך תתחילי להפנות לעבר הנושא עצמו, לעבר בעלי החיים, לעבר מה שבאמת חשוב. רפיסות מחשבתית ועצלנות רגשית אלו תכונות מאד מאד עלובות. לא צריך ממש לאהוב בעלי חיים - צריך פשוט לכבד אותם. Respect.

עומר שלו היקר,
1. גילוי נאות: לאחי הצעיר קוראים עומר שלו (אל דאגה, בדקתי וזה לא אתה), אז על כורחי אני חש כלפיך סימפטיה מה.
2. אתה חייב ללמוד להשתמש בפסקאות. אי אפשר לקרוא את זה ככה. אה, ואני מניח שאתה פונה אלי בלשון נקבה עקב טעות.
3. אתה מאשים אותי בעצימת עיניים נוכח הרג בע"ח. ממש לא. אם היית טורח לקרוא קצת כאן היית מגלה שהקהילה הזו מאוד מאוד מודעת למשמעות של הריגת בע"ח למזון, ושזה בהחלט כורח נדרש וראוי וחלק מהחיים. ראה למשל:http://www.kadmoni.com/2014/08/blog-post_11.html
4. את העיקר פספסת. הבלוג הזה אינו בלוג פילוסופי תיאורטי. הוא מקדם אורח חיים בריא ויציב, המבוסס על האבולוציה, ההיסטוריה, הביולוגיה והמחקר העדכני. תזונה שהמין האנושי משגשג עמה כבר מליוני שנים. אתה מבקש שאחליף את ההמלצה לתזונה בריאה ויציבה בהמלצה לפרוטוקול תזונתי מוסרני מודרני לא מספק ולא ממש בריא. לא תודה. לא אצלי.
5. ואם הנושא מעניין אותך, אתה מוזמן לרדת לעומקם של דברים ולא לפזר ססמאות. בהצלחה.

אהלן אני זה אני לא טבעוני כן טבעוני וואט עבר (: יש לי שאלה בלי פוליטיקה וקישקושי מילים, כשצפית בסרט ארטלינגס לא הרגשת שום דבר? הסיבה שאני שואל ואני יסביר את עצמי, היא, כי לי זה עשה הרבה. (יכול להיות שאני טיפש אולי, אבל אני באמת רוצה לדעת)

הי גיא. לא ברור לי למה אתה מתכחש לעובדה שאתה טבעוני בעוד שזה כתוב בכל מקום בפרופיל שלך??? (לא שסגנון המזון שלך מזיז לי במיוחד).
1. לשאלתך, זהו סרט תעמולה, ולא דוקומנטרי. סרט תיעודי אמור לבחון מציאות ולהסיק ממנה מסקנות, אבל הסרט הזה הוא תעמולה, כלומר כזה בו הבחירה הסלקטיבית של התיעוד והמציאות נעשית רק באופן המשרת ומצדיק ומאדיר את הטיעון המוסרני. דרך אגב, נעשו יופי של סרטים דוקומנטריים על תעשיית המזון, גם במבט קשה מאוד וביקורתי המציג את פניה הנצלניות והאכזריות, אבל סרט זה לא אחד מהם. לכן הסרט בוחר לערב עבדות וחקלאות, גזענות וכלבנות, ניסויים בבע"ח וגידול בהמות, שחיטה וחליבה, ועוד ועוד. הכל כדי ליצור לבסס את התיאוריה המוסרנית.
2. הטענה הבסיסית של היוצרים נובעת מהשטחה מוסרית מוחלטת של העולם ("אין סבל של מין ביולוגי אחד עדיפה על סבלו של מין ביולוגי אחר"). איני סבור כך. יותר מזה: איני סבור שהעולם היה מתקיים ולו שניה אחת לו מין כלשהו בעולם היה פועל על פי הצו הזה. ובני האדם אינם יוצאים מן הכלל. לא אכנס לדיון הפילוסופי למה ומדוע, וכבר כתבתי על זה רבות. ממליץ לך לקרוא את "דילמת השפע" - ספרו המעמיק והחשוב של מייקל פולאן בהקשר זה – אדם צמחוני שיוצא למסע מעמיק לחקירת "פלטפורמת ההריגה".
3. המטרה של היוצרים כדי לבסס את טענתם היא להמם את הצופה. הדרך בה הם נקטו היא פורנוגרפיה של המוות. זו גישה יעילה ליצירת אפקט רגשי. בגלל זה CSI היא התכנית הכי נצפית בארה"ב. בגלל זה דעא"ש מפרסמים סרטונים של כריתת ראשים. כי זה יעיל. תפקידו של קולנוע טוב הוא ליצור חוויה רגשית אצל הצופה, אבל קולנוע שמשתמש בפורנוגרפיה כדי ליצור זאת הוא קולנוע נמוך בעיני ולא גבוה.
4. העובדה כי אנו מזדעזעים משחיטה היא כי התרחקנו מהכפר ומהמציאות הביולוגית, גדלנו בחממה והתרגלנו לקבל את המזון שלנו ארוז בשקית. (ואני גם לא בטוח שאתה יודע מאיפה מגיע הלחם שלך וכמה קרקע נהרסת בתהליך וכמה בע"ח מתים מזה). כתבתי על כך לא מזמן. אבל ההתרחקות שלנו לא עושה את השחיטה לפחות מוסרית, אלא את רוב האנשים יותר רגישים והמומים לראות את התהליך (וכן, כאן אני מסכים שיש להכיר במציאות. הייתי בחודש שעבר בנפאל ויחד עם הילדים שלי ראינו איך מפרקים באפולו בחצר ואיך אוספים את הדם בקופסאות פלסטיק כדי להכין מזה אח"כ תבשיל. למדנו על המציאות).
5. וכאמור לעיל, אני כותב על סגנון חיים ותזונה הבריאים לאדם. אתה כמובן יכול להתבסס על הסרט, לבחור בחירה רגשית להשגת תועלת רוחנית ואולי לשלם על כך מחיר בריאותי. אני מעדיף להתבסס על האבולוציה והביולוגיה שלנו להשגת בריאות מיטבית גם אם אשלם על כך מחיר רגשי.

דעאל ..
רק תדע לך שלא בסדר כל העיניין ... באמת ...באמת באמת ...חמור מאוד !!
איך יש שוק פליאו ואתה לא כותב עליו ?! ועוד הוא רץ כבר כמה חודשים !!!
חודש הבא אני שם !!

בנימה אחרת - התגובות פה של הטבעונים פשוט מצחיקות D:
אני לא מבין למה הם לא הולכים להפגין במסעדות בישובים הערביים פה ..אהה נכון... כי יכסחו להם את התחת שם .. וגם כי ה"כיבוש" .. ובד"כ השמאל הראדיקלי הם גם טבעונים ... מדהים פשוט ...
איך עוד קוראים לחבר'ה שלא פוגעים בך אם אתה "משלם" להם משהו .. ??? מאפיה ?? וזה גם יבוא טוב בסלוגן ! :
"מאפיית הטבעונים - כי גלוטן הרבה יותר טוב מבשר" ! (הטעות במכוון)
יום נפלא לכולם , ואל תשכחו לצחוק זה הרבה יותר בריא מלהיות רציני וקשוח ..

(הפעם פונה בלשון זכר, ובפסקאות מופרדות)
אני לא מומחה לתזונה נכון. אני רק מסתכל על קהילת הכושים העבריים מדימונה, דורות על דורות של טבעונים בריאים. אני רק נוכח להבין שיש מליונים של טבעונים בעולם, ככה היה בעצם כבר המון זמן.
מכאן אני מגיע למסקנה שעל פיה הלכתי בתחילת שינוי התזונה שלי לפני שנתים וחצי - ניתן לחיות נפלא וטוב בעזרת תזונה מהצומח. לאכול מהחי זו *רק* עוד אופציה.
ובהתחשב בעובדה שבעלי החיים כבר לא מגודלים כמו בעבר עם איזשהו יחס מכובד ע"י האדם - אלא ביחס ברוטלי, כואב ואכזרי מעין כמותו, לא רק ברגע השחיטה אלא מיומם הראשון - אני בוחר לכבד את בעלי החיים, לא לקחת חלק בלהביא אותם לעולם באופן מעוות וחולני זה מלכתחילה ופשוט להיות טבעוני.
ועוד בתור טבעוני תל אביב 'מפונק', לגלות שזה גם לא סיפור כזה גדול, בכלל מראה שכל הטענות נגד הטבעונות הן סתם פחד מהלא מוכר.
מי שהיה מסתכל על בעלי החיים, אלה שמופיעים בסרט הדוקומנטרי EARTHLINGS (שהוא תעמולתי אך ורק בשל הצגתו הרוחבית והכוללנית של ההתעללות המבעיתה, מה שנעשה בסרט נעשה סביבנו בכל מקום, כל הזמן. זו לא דת - זה פשוט מה שקורה סביבנו.
אם כבר אז האדיקות של האנשים לא לרצות לראות מה קורה סביבם ובגללם, לא להתוודע לנתונים, לא לרצות לחשוב על ההשלכות של היותינו 8 מליארד, שמבזבזים את העולם ועל הדרך מעוללים מעשי תופת לחיות - הם אלה שמסנוורים בגלל דת. דת שמאפשרת נהרות על נהרות של דם ועוד דם.
אני לוקח כל כמה ימים את התוסף שגם הפרות מקבלות שנקרא B12 (הן כבר מזמן לא מגדלות אותן בתוככן) בצורת סוכריה מתחת ללשון ובזה אני סוגר את סיפור התוספות.
בכלל, מר קדמוני (וד"ש לאחיך, עם שם יפה כזה אני מקווה שהוא לפחות כבר הפסיק להתעלל בבעלי חיים כי טעים לו)
אתה שבוי של תפיסה ישנה. אפשר להיות טבעוני ולחיות סבבה? ברור שכן. אז קדימה, לקדם את הטבעונות. מה כל כך מסובך? :)
אם מהות תפקידך הוא לעזור - תתחיל לעזור לגבי מה שבאמת צריך עזרה. מה שאם לא יקבל שינוי מהיר לטובה יגרום לכדור הארץ שלנו להתבזבז ולהגמר. אתה יודע עד כמה בזבזני הוא המזון מהחי לעולם?
הנכדים שלנו יסתכלו על גרגרותינו וירצו להקיא עלינו, ובצדק.
המין האנושי שרד דור אחר דור עם מזונות פשוטים, זה רק הדורות האחרונים שהתחילו להחשף לכל השפע הזה. כל המאכלים מכל העולם למרגלותינו.
אז מעיפים את המרכיבים מהחי ועפים על כל מאות ואלפי האופציות האחרות. פה בישראל זה בכלל קל.
אני מרגיש שאני אומר דברים מה זה אלמנטריים,
אומרים שיש איזה 300,000 טבעונים, אולי זה מוגזם אבל זה עדיין המון. מה, מר קדמוני, לא מגניב לך גם להצטרף ולהפסיק להרוס ? ובנונשלנטיות שבכתיבתך אתה משדר עסקים כרגיל - כלומר - לפגוע ולהרוס.
ואתה יוצא נגד אלה שמרימים את קולם אחרי שנבהלו לראות כמה איום ונורא - איום ונורא היחס לחיות, מילים מגמדות את זה שאין דברים כאלה. בושה למין האנושי שנתן לדברים האלה לקרות.
...
אם כבר אתה מדבר על אלימות,
ראית באיזו מדינה אנחנו נמצאים? כמה אלימות אמיתית יש פה מסביב? רק תאר לעצמך דור חדש שגדל על הרחקת הסכין מהבשר, מכל בשר, מכל פגיעה, לא לחשוף שום דם. של אף אחד. לא חיה ובטח לא אדם.
זה עולם עם איזשהוא סיכוי, כי עם מה שקורה פה כבר אין סיכוי אחר. מלמדים שלהתעלם מסבל של חלק זה בסדר גמור (כי זה טעים) אז הנוער (גם אני הייתי שבוי בזה) עושה הנחות ועיגולים ומקניט את החלש וזה שלא יכול להחזיר..(כי אני יכול)
רק אם ניקח את עצמינו בידים ונחתור לחברה רגישה לכווולם, גם בני האדם יתרככו. אין יותר הגיוני מזה.

אבל יש לי תחושה שגם מילותי לא יעברו אליך. הקשר אל עטין הפרה הוא חזק מידי מכדי שמילותי תוכלנה לפרום אותו, אולי קוראים אחרים מקשיבים ומבינים יותר, מי יודע.
בינתיים תמשיך כמו שאתה, בתי החולים ימשיכו להתגדש, התורות לצנתורים יתארכו, חברות התרופות ביחד עם תאגידי המזון ימשיכו למשוך יפה יפה בחוטים ואתה ושאר הרפואה הקונבנציונלית תשחקו יפה יפה לידיהם,

לסיכום אני משאיר את הלינק להרצאונת הזו כדי שמי שקורא את דברי ואומר, 'אוי, הנה עוד אחד שמגזים'

https://www.youtube.com/watch?v=2eXtX2ScmPU

מי יודע, אולי השם שלי יצליח לגרום לך לא לפתח את האנטי ולנסות באמת להקשיב הפעם.

עומר שלו היקר ... היוש !

1.אתה רוצה שינוי ? טוב מאוד לך תפעל מול חברות הענק לא מול האנשים הקטנים
2.אתה יכול להתבסס על מה שאתה רוצה - שורה תחתונה , לא לכל אחד מתאים פזיולוגית לחיות מאוכל טבעוני .. יש כאלו שכן ויש כאלו שלא..
3.הספיקו לי 4 שניות לקלוט שהמרצה בוידאו משתמש ב NLP וישר סגרתי
4.אם אתה חושב שזה שכול כדור הארץ יפסיק להיות אלים ברגע שיעבור לטבעונות אתה טועה ובגדול
5.תקבל (אתה לא חייב) את העובדה שיש עוד בני אדם ודעותיהם ובחירותיהם שונות משלך .
6.אתה אומר שבשר גורם להרבה מחלות ובעיות , ככה כל דבר שלא נצרך במידה ו\או תוצרים תעשייתים , אבל לא ... זה לא מעניין כי בשר זה בשר ומה משנה אם הוא גדל בתנאים טובים או לא ? מבחינתכם כל הבשר צריך להפסיק להאכל .. = קיצוניות
7.שים לב שאני לא נכנס לעיניין הקטע הרגשי\הומאני בזה לפחות אתם צודקים ואני מכבד את זה
8.אם כדור הארץ היה יכול הוא היה מוחק אותנו בשניה (הוא מנסה גם לפעמים) , אתה טוען לביזבוז משאבים ופגיעה בטבע - צודק לחלוטין ! אבל אוכלי כל\בשר הם לא הכתובת ... החברות ענק שעושות את זה בקנה מידה ענקי הם הבעיה .
9.בהצלחה עם התוספים ... טוב לראות שאתה מממן תעשיה שלמה של תרופות שגם הן לא חפות מפשע
10.טבעונות היא לא דת ?! רגע רגע ... מאמינים הדוקים - יש , כוהן ראשי - יש , פעילות מסיונרית לצורכי המרה - יש , הטפה - יש , קיצוניות דתית - יש , אטימות לשאר האנשים שלא חברים בדת - יש ... שכחתי משהו ??

למען הסר ספק .. אני לא יוצא נגד הטבעונות , אני מאוד מעריך את הבחירות שאנשים עושים בחיים כלפי עצמם לא משנה מאיזו דת גזע או מין הם או מה הבחירת אוכל ו\או מין שלהם , אבל לנסות שוב ושוב ושוב להוכיח שאתם צודקים וזו ה-דרך , זו הבעיה ..
תודה לאל שיש מספיק טבעונים \ צמחוניים \ טבעונאים שלא צריכים לנסות לשנות את כל העולם כדי שהם יוכלו להרגיש שייכים .

ונסיים בשיר : http://youtu.be/DGNRX_o0AGA

לדעתי מי שקורא את התכתבויותינו יראה שדווקא דבריך רק מחזקים את טענותי.
אני ממליץ לאחרים כן לצפות בסרטון (שום NLP או שטות אחרת שמומצאת פה)

ברור שטבעונות מתאימה לכוולם.

אנחנו חיים בעולם של הבנה שיש ערכים תזונתיים שעלינו לספוג - והי, הנה הם מהצומח. נאכל כמו סוס, נהיה חזקים כמו היפופטם, או קרנף או שאר חיות אדירות שניזונות מהצומח. נלך להבדק כל חצי שנה רק כדי שהרופא יעשה יענו פרצוף של מתרשם מהנורמליות של בדיקות הדם (כי אני כבר לא)
יש המון המון מה לאכול וגם הג'אנק הטבעוני יותר טוב מנזקי החלבון מהחי.
פשוט אוכלים מהצומח בריא וטוב, לא צריך לסבך ולזרות פחדים.

זה לא דת. זה להתחיל לנסות לגרום לאנשים לשפר פה דברים.
הנה דוגמא - באירופה של אחרי מלה"ע ה1 קבוצת יהודים טובים באירופה הפצירו עם ברק בעיניים שעל היהודים לעלות לפלסטינה ולהקים את הבית היהודי, אז גם הם היו דת? 'איזה קיצונים ההזויים האלה' אמרו האנשים.
אותה ההקבלה קיימת על הירידות שספגו קבוצת המיעוט ה'קיצונית' שניסתה לגרום לביטול העבדות של השחורים. זו היתה מחשבה קיצונית מעין כמותה. אנשים כמוך לגלגו על הפעילים - גלגל חוזר על עצמו.
הכל כל כך שקוף. לו רק היית איכשהו כן מצליח להתבונן על החיה שבכלוב.
אז לא היית מתבטא בכזאת אטימות.
חברות הענק אשמות? זה הטיעון שלך? יש לך את זה ביותר מנותק מהמציאות של איך עולמינו עובד?
הכל פה זה הון שלטון! הפתעה - גם במקרה הזה.
חייבים להפציר בכל האפיקים והחזיתות, אבל קודם כל לגרום לאנשים להבין למה הם בעצמם גורמים באדישותם.
אתה מעודד המשך צורת חיים עם השלכות קשות בכל מיני רבדים.
יש מצב שאתה מפסיק עם זה? זה בלשון המעטה ממש לא סבבה.
חלילה וחס שתתן דעתך על חוסר המוסר המשווע מאחורי קירות התאגידים מהחי, לך זה נראה תקין או נסבל או כורח ההכרח או כל תירוץ אחר - בהתעלמותך העקבית בהתכתבות הזו אינך מכבד אותי ואת טענותי בדיוק כמו שאינך מכבד את האפרוח שרק נולד וכבר נגרס (אחד מיני 15,000 בכל יום) בתעשיית הביצים כי הוא זכר. - בקיצור - 'אתה לא נכנס לזה'? - אולי זה בדיוק מה שאני מדבר עליו? אנחנו מדברים בשפות שונות?
מר קדמוני היקר - אם לא הבנת אז אתה - כן אמור להכנס לזה.
אתה מתעלם מזה כמו שאתה פשוט חי בבועית משל עצמך, לא באמת יש חיות שסובלות, זה פיקציה.
העיקר הטעם והנוחות. כאן ועכשיו ,שלי שלי שלי.

אם כן היית צופה בסרטון שהצגתי היית מבין למה נחוץ הטון הנחרץ אותו אתה שומע מהטבעונים.
אכן דרוש שינוי קיצוני, ומהר, אבל השליחים הם אינם קיצוניים.

ואני מסיים שוב במסר הקיצוני הבא : "לא פוגעים בבעלי החיים אם לא חייבים"

עומר.

עומר, אתה חוזר על עצמך וקצת עייפנו: טבעונות היא תרופה והדרך הנכונה והבריאה למין האנושי ואילו אני רק "הורס" ו"ממציא" ו"מתעלם". אוקיי.
רק לשם הדגמת הבורות בדבריך, הכושים העבריים הם לא "דורות על דורות טבעונים" אלא הם הומצאו בכלל ב 1969... לו טבעונות היתה אופציה תזונתית בריאה, אפילו במקצת, היינו מוצאים איזשהי תרבות טבעונית, איפהשהו על הגלובוס, מתישהו. בפועל אין ולא היתה תרבות טבעונית מעולם, בשום מקום. פשוט כי המין האנושי אינו יכול לשגשג בה. זה עד כדי כך פשוט.
אני מכבד מאוד אנשים כמו יובל נח הררי שאומרים בעוז: אני טבעוני למרות שאני מבין שזה אינה התזונה האופטימלית עבורי ולמרות שיתכן ואני משלם על כך מחיר בריאותי. זוהי בחירה אישית הנותנת מרווח ומקום לדיון רעיוני. אבל אתה רק מכפיף ומעוות את המציאות ואת הביולוגיה כך שישרתו את האמונות הרוחניות שלך (בסגנון: אכילת בשר תהרוג אותנו והבלים דומים).
אחרי שתעמיק ותקרא מעט היסטוריה, ביולוגיה, אנתרופולוגיה, אפידמיולוגיה, אולי תתפכח מהאשליות, ואז אפשר יהיה לערוך דיון ענייני. כמו שזה עכשיו, זה פשוט לא מוסיף לך כבוד.

מה קרה? כתבה כזו פורסמה על שום מה ולמה?
מישהו נבהל כאן?
אני מציעה לכל אחד ואחד לבדוק, אבל לבדוק, לא לקשקש - מי עומד מאחורי כל האירגון הפילואוליסטי. תתפלאו לגלות שלא אחרים מאשר סחירי החרב של תעשיות הבשר שחרדים לפרנסתם.
אני נגד פגיעה בפרנסה, אבל עוד יותר נגד פגיעה בחיים. כי ברור שכדי לאכול בשר - זה לשלם למישהו שיהרוג בעל חיים שאת הבשר שלו מתכננים לאכול.

שכירי החרב.
חשבתי על סוחר.. ויצאה טעות לא טעות

לכל אוכלי הפגרים
בלה , בלה, בלה, הכפשות וכל מיני בלילי שטויות.
למה שלא תודו שבשר מדמם טעים לכם?
בריא, זה בטוח לא. אין ויכוח.
ולמה שלא תודו שאתם מוכנים לרצוח מי שיפריע לכם להכניס רצח לצלחת שלכם?

מר קדמוני ניסח את זה בצורה יפה : דיי לחזור על שטויות .
מעבר לזה תמשיכו לדקלם מנטרות ולהאמין שאתם יחידי סגולה .

גילוי נאות : הייתי כ 4 שנים בעברי צמחוני שלא אכל בשר ו\או דגים (על דבש או ביצים לא ויתרתי לאורך תקופה ארוכה) . תקופות מסויימות גם בביצים ודבש לא נגעתי , אכלתי 4-6 ארוחות מזינות ביום , לקחתי תוספים כולל B12 ובהתחלה (במקום ה B12 ) גם אצות ים .

תוצאה לאחר 4 שנים : עייפות (בהשוואה לכמות אנרגיה מול כמות אוכל) , קהות מחשבה , סבוריאה ושיער מידלל ..שלא לדבר על גזים ...
אז לי מר עומר שלו היקר - טבעונות לא התאימה ..
מי יודע אולי תזונה לפי סוג דם תתאים לי יותר ...

בנוסף , כשאתה הולך ברחוב אתה משתדל לא לדרוך על נמלים ? אתה משתדל בטעות לא להרוג עכבישים ? מה עם יתושים וזבובים ??? להם אין זכויות ??

גילוי נאות : הבחירה שלי להיות צמחוני\טבעוני היתה לא מכורח אי פגיעה בבעלי חיים אלא מתוך בחירה לראות האם הגוף שלי יתפקד הרבה יותר טוב אם הוא לא יכניס לתוכו בעלי חיים .

עומר שליו,
ברגע שכתבת "בינתיים תמשיך כמו שאתה, בתי החולים ימשיכו להתגדש, התורות לצנתורים יתארכו, חברות התרופות ביחד עם תאגידי המזון ימשיכו למשוך יפה יפה בחוטים ואתה ושאר הרפואה הקונבנציונלית תשחקו יפה יפה לידיהם..", הוכחת שאחת: באמת אין לך שמן של מושג ירוק באשר לגורמים מחוללי המחלות. שתיים: מהי תזונה קדמונית (לא אכלים בשר בלבד). ושלוש הפחדות מטופשות לא תוקעות יתד אצלנו!!! ואיך זה שלא איחלת מוות בייסורים קשים (בין השורות כן) כמו שטבעונים רבים עושים בתגובות? אבל אל תתייחס לזה כאל קומפלימנט.

אתה, מר קדמוני, משלם למישהו כדי שישסף את הגרון ליצורים חיים ומרגישים שרוצים לחיות, אך הטבעונים הם האלימים והאגרסיביים. חה. בדיחת השנה. אפילו הגמל כבר היה מבחין בדבשתו.

תנוח דעתך, מר קדמוני. אחד העקרונות המנחים של תנועת שחרור בע"ח הוא נקיטה בכל אמצעי הזהירות הדרושים על מנת שלא לפגוע באף יצור חי, בן אדם או בעל חיים אחר, כך שלא משנה כמה סבל תגרום לבע"ח, אף פעיל למען שחרור בע"ח לא יגע ו/או יפגע בך. אתה, לעומתם, כן פוגע במישהו אחר (כן, בע"ח הם מישהו אחר). אבל הטבעונים הם ה"אלימים". חה. בדיחה טובה.

הייתי בהרצאות של שני "גורואים טבעוניים", כדוגמת דר' גבריאל קאזאנס, ודר' עדיאל והם אומרים שקל מאוד לטבעוניים להגיע למצב של חוסרים תזונתיים לאחר מספר שנים. כדי למנוע זאת, יש צורך בתזונה טבעונית מאוד קשה (מזון לא מבושל ברובו ומרכיבים אקזוטיים כדוגמת אצות) ואפשר להמנע מזאת בקלות ע"י תזונה של 5% מרכיבים איכותיים מהחי.

ולו היה מדובר במשאית שבה מעבירים בע"ח מסוג אדם למחנה השמדה, האם גם אז לא הייתה לגיטימציה לפעולה כזאת? ואילו היו מושמדים שם יהודים, סלאבים צוענים והומוסקסואלים כפי שכבר קרה בתקופת מלחמת העולם השניה, האם לכוחות שפעלו נגד הזוועות לא היתה לגיטימציה לפעולה מסוג זה? כל מי שאיננו גזעני/סוגני, לא יערוך אפליה בין דם לדם, כך שזהות הנרצחים איננה משנה וכל פעולה שנועדה לשים קץ (כל עוד לא פוגעים במישהו אחר, כמובן, בע"ח ו/או בן אדם) לסבלם וניצולם של בע"ח בידי האדם, היא מבורכת.

גם אני דוגלת במשפט "איש באמונתו יחיה", אבל, קדמוני, אם שכחת, למשפט הנ"ל ישנו המשך, והמשך המשפט הוא: איש באמונתו יחיה כל עוד הוא אינו פוגע במישהו אחר. כשאתה קונה בשר, חלב, ביצים, דבש, צמר, עור, משי, פרווה, מבקר בגני חיות ו/או קרקסים, קונה מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בע"ח וקונה בע"ח מחנות חיות אתה פוגע במישהו אחר. כפי שאין "איש באמונתו יכה את אשתו" ואין "איש באמונתו יכה את ילדיו" אין "איש באמונתו יפגע בבע"ח".

קצת עצובים הם הימים בהם אנשים דואגים יותר לרכוש מאשר לחיים של מישהו אחר... לא כך?

חזרתי לפוסט הזה אחרי זמן מה לראות מה התקדם בתגובות.
לצערי, לא רואה כאן משהו חדש, שוב חזרה על מנטרות טבעוניות שלא מוכנות לקבל את זה, שאולי, בטעות, יש אנשים שדווקא כן בדקו, חקרו ולמדו, והגיעו למסקנה שבשר דווקא טוב עבורם.
מדהים אותי איך כל טיעון, מבוסס והגיוני ככל שיהיה, תמיד נתקל באותן האשמות של "מימון מתעשיית הבשר" "אטימות" "רצח" וכו'. נורא מעייף לנסות ולדבר עם אדם שכל מה שהוא עושה זה לחזור על מנטרות.
פשוט לא מאמינים לי כשאני אומר שאני אוכל בשר כי אני מאמין שהוא בריא לי. "אתה אוכל כי זה טעים לך! תודה!"
נכון, הוא טעים לי, אבל אתם יודעים מה, עוגות, עוגיות, סופגניות, גלידה, שוקולד טעימים לי הרבה יותר, אבל אלו מזונות הפסקתי לאכול לחלוטין או לעתים רחוקות מאוד. למה? כי הבנתי שהם אינם בריאים עבורי. אז מספיק לחפש סיבות למה אני אוכל בשר. אמרתי לכם למה, אתם פשוט מסרבים לקבל את זה כבחירה מודעת שלי.
אתם מעדיפים להאמין שרק אם "תגעילו" אותי מספיק, או תראו לי עוד סרט על תעשייה שאני בעד שינוי ראדיקלי שלה, אז פתאום "יפקחו עיני".
העינים שלי נפקחו לפני 5 שנים כבר, ודווקא תוך חיפוש מידע בכוונה לאמץ אורח חיים צמחוני. אבל בדרכי נתקלתי במידע ששכנע אותי אחרת.
אבל משום מה זה לא מצליח להיתפס בקרב טבעונים שאני מדבר איתם, זה לא מתאים לקטגוריה הפשוטה של "אוכל בשר".
יש פה נקודה מאוד בסיסית ומאוד קריטית שעליה יש לדון כדי שיהיה בכלל אפשר להתקדם, רק שתמיד הדיון נגרר להאשמות והטפות.
הנקודה היא- האם ציבור גדול יכול לחיות בבריאות -אופטימלית- (לא סתם לשרוד) ללא מזון מהחי כלל?
כל עוד לא מגיעים להבנות בעניין הזה, כל נושא המוסר כלל אינו רלוונטי. ומכאן נובע הפליאו, מהנקודה הבסיסית של מזון אופטימלי לבני אדם.
ועוד נקודה חשובה לדעתי-
השאיפה האוטופית של מי שמאמין בגישתו של אלן סאבורי בנוגע לגידול חיות משק על בסיס מרעה בסבבים ותזמון נכון של הרעיה, כוללת חיות חופשיות שחיות נהדר עד יום מותן.
מזון איכותי ובריא.
קרום קרקע מתחדש ועצירת תהליכי מדבור.
http://goo.gl/38memq
יכולת גידול מרעה בניהול מתקדם ונכון היא אפשרית כמעט בכל נקודה בגלובוס, גם באיזורים צחיחים ויבשים.
לעומת זאת, גם בחזון האוטופי ביותר של טבעונות, כזה שלא כולל שום מוצרים מהחי, אנחנו עדיין מדברים על שדות עצומים של דגנים שלאורך שנים פשוט משמידים את קרום הקרקע ושואבים ממנה כל נוטרינאט אפשרי, מה שמוביל כבר היום למצב שמצריך יותר ויותר דשנים כימיים כל שנה. (שלא לדבר על הרג עצום וישיר של חיות בר ושטחי מחייה שלהן).
גם במצב הטבעוני האידיאלי ביותר, אנחנו מדברים על תזונה אנושית שמבוססת על גידולים הרסניים (מכל בחינה) שגם לא ניתנים לגידול ברב אדמות העולם.
אז אולי, במקרה, בטעות, בלי להתכוון, יש בדיון הזה קצת יותר מסתם- "אתה אוכל בשר, אתה רוצח, חסר חמלה, חסר אופי, מקבל מימון מתנובה, ולא מוכן לוותר עליו בגלל קולינריה!"
אולי יש פה עוד שיקול או שניים, אולי אני כבר לא "אוכל הבשר הבור" שהייתם רגילים לצעוק עליו במשך שנים. אולי לרעיון שאני (ורבים אחרים) מנסה לקדם יש סיכוי להיות הדבר הכי חיובי שהאנושות עשתה בעשרות השנים האחרונות, אולי אני בעל חשיבה עצמאית והגעתי למסקנות משלי, אולי הן שונות משלכם, אולי...
אבל כל זמן שהשיח נראה כמו שהוא נראה פה בשרשור, אתם באמת חושבים שאפשר בכלל לדבר? שיש מקום לספקות? שהמילה "אולי" בכלל יכולה לקחת פה חלק?
אולי...

לאנונימית הטבעונית, לצערי, דברייך מדגימים היטב את האלימות עליה אני מדבר, ולא אמשיך לתת להם במה כאן. את משווה משאית עופות לרכבת בשואה ושאר הבלים הנובעים מהשטחה מוסרית מסוכנת, אלימה, מאשימה ומיתממת. כן, אני אוכל בעלי חיים, כשם שעשו בני האדם מאז ומעולם, ואין בכך כל פגם מוסרי. את, לעומת זתא, ממציאה חוקי מוסר חדשים בהם את משווה חיי אדם לחיי נמלה ורוצה לאכוף בכוח הזרוע את העוות המוסרי שלך. לא תודה. לא כאן. לא בשום מקום.
למזלנו, אני אמשיך לאכול פרות, כבשים ודגים ואילו את יכולה להמשיך לפלבל בעינייך ובדמיונך מראות רוחניים ובה בשעה להרוג עכברים שנכנסו לביתך, או שימשיך לעשות זאת בשבילך החקלאי המדביר את שדהו כדי לגדל לך לחם. מבחינתי את גם יכולה להמשיך לקרוא להשמדת כל הטורפים, כולל החתול שלך, ולדמיין עולם בו אין מוות אלא רק אהבה ועננים וורודים. אני מציע לך להתעורר, או להמשיך לישון, אבל לא כאן.

הטיעון "ולו היה מדובר במשאית שבה מעבירים בע"ח מסוג אדם למחנה השמדה" לא מספיק טוב בשבילך מר קדמוני? אין שום בעיה. יש לי טיעונים אחרים. למשל: טיעון המוסר הכפול (שתמיד עובד כשמדברים עם אוכלי בשר).

אילו היה מדובר במשאית שבה מעבירים כלבים וחתולים (בשפת העם: חיות מחמד) למחנה השמדה (קרי: משחטה), לא רק שכל אוכלי הבשר היו מתרעמים, אלא הם גם היו קמים ומצטרפים בעצמם לתנועה לשחרור בע"ח במאבק לשחרורם. כי כשמדובר בהצלת כלבים וחתולים כל האמצעים כשרים (כן, גם השחתת משאית). כשמדובר בפרות ותרנגולות, למי אכפת?

אני רואה את המוסר הכפול במו עיניי כשאני מגיעה להפגנות נגד פרווה. אני רואה שם אוכלי בשר, מפגינים במלוא המרץ והעוצמה נגד לבישת ורכישת פרווה, ואחרי שההפגנה מסתיימת, לאן פניהם מועדות? כמובן, למקדונלדס, אגאדיר, בלאק, עב בשר... מוסר כפול כבר אמרתי?

אגב, בכתבה בה הופעת בערוץ 2 לפני חודשים מספר ראיתי שיש לך כלב. חמוד. אני בספק אילו היית מוכן שיעשו לכלבך את מה שאתה מוכן שיעשו לפרות ותרנגולות. אה, נכון, שכחתי. "איש באמונתו יחיה ואין זה משנה אם הוא פוגע במישהו אחר", לכן אני יכולה לשסף את גרונו של כלבך אם המעשה הוא במסגרת מערכת האמונות שלי. טוב, חבל שאני דוגלת בשחרור בע"ח...

המוסר הכפול הוא רק שלך, לצערי ולחרדתי. "לכן אני יכולה לשסף את גרונו של כלבך" - השדים האפלים שלך יוצאים אל האור. אז אנא, הסתלקי מכאן ואל תשובי. מבחינתי את יכולה להמשיך לתת לחתול שלך אוכל צמחוני ולדמיין שאת קדושה. סיימנו את הדיון מזמן והוא לא מוסיף לך כבוד או מאמינים, רק רוע וטפשות.

תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

זו אחת הדמגגוגיות הגרועות. "התוקפן הופך לקורבן". כי מה נחמד שהטבעונים מחשיבים עצמם לקורבנות. "המדכא מתנגד להתקוממות המדוכא". אל תתבלבל טבעוני יקר. אתה אינך מדוכא. זו אולי הפרה, לשיטתך, או הדבורה, אבל הם דווקא לא התקוממו. זה אנשים חופשיים המתנגדים בשם החיות, הם המסוכנים והאלימים כל כך. הם קוראים לי (ולשר לפיד) "רוצח" והם מגלגלים עיניים אח"כ ומתחסדים ואומרים, ידינו לא שפכו את הצבע הזה על משאית או על קירות מקדונלד, לא קראנו לאיש רוצח (ציטוט של טל גלבוע, בראיון. משעשע שזה היה יום לאחר שצולמה שואגת רוצח כלפי השר יאיר לפיד במגאפון).
בקיצור, ת'כלס יש ביניכם הרבה אנשים מסוכנים ואלימים אבל אתם יכולים להמשיך לשקר לעצמכם ולדמיין שאתם נפלאים ורק קורבנות אומללים.

טוב, תמשיך לצעוק "אתם אלימים, אתם אלימים, אלימות, אלימות, אני מסכן, אני חף מפשע, אני רק אוכל בשר, אני חף מפשע, אלימות, אלימות, אלימות". אתה מקרה אבוד. העיקר שאתה משכנע את עצמך. אם חשבת שאני טוען שטבעונים הם המדוכאים (לא, בע"ח אותם אתה אוכל הם המדוכאים) לא הבנת את מהות הפוסט. מהות הפוסט היא שהתוקפן (אוכלי בשר) מנסה (כפי שניסית ברשומה הנ"ל) להציג עצמו כקורבן, כשהקורבנות בסיפור הם בע"ח. אתה לא הקורבן. הרשומה שכתבת היא מגוחכת כי אתה פוגע ואתה מנסה להציג עצמך כקורבן, בדיוק כפי שמיזוגיניים, שוביניסטים וסקסיסטים ניסו, במאה הקודמת (ומנסים גם בימינו), להציג עצמם כקורבנות של נשים שרצו, בחוצפתן, זכות הצבעה.

רוב רובם של הטבעונים והטבעוניות שאני מכיר (ואני מכיר הרבה), מתנגדים ומתנגדות גם לפגיעה באנשים ולא רק לפגיעה בחיות. רוב רובם מתנגדים ומתנגדות גם לדיכוי נשים, מתנגדים ומתנגדות לברית מילה ומתנגדים ומתנגדות לצריכת זנות וזנות מצולמת (פורנו). הייתי רוצה שכולם יהיו אלימים כמו "הטבעונים האלימים".

זהו בדיוק ההבדל בינינו. לי אין שום עניין או ביקורת על ידידייך הטבעונים שאינם אלימים. חלילה. אני גם לא שופט אותם, לא קורא להם בשמות, ולא שם אותם באיזה סרגל מוסרי דמיוני. אתה, לעומת זאת, גורס כי 98% מהעולם (אוכלי הבשר) הם אלימים ומשחקים, קורא להם בשמות, וחלק, הלוואי שקטן, מיד ידייך, גם פועל באלימות כאמור כדי להגשים אידאולוגיה זו. עליהם כתבתי, ואיתך אין לי עניין, חוץ מהעובדה שאני בז ליהירות, לשיפוטיות, והמילים ההתנשאות.

ועוד דבר אחד, "אני" , אם באמת היית אדם שוחר שלום היית אומר: אני לא מסכים איתך על כלום אבל באמת יש לי כמה חברים טבעונים מטומטמים. למירב הצער, אתה לא מסוגל להודות, ולו במקצת, שיש מתום באמונה התמימה שלך, או בקרב קהל המאמינים. אבל בסוף זו רק עוד דת או אידאולוגיה משיחית. זה הכל. אז אנחנו לא באמת מתפלאים.

אתה גם לא יכול לשפוט אותם כי טבעונים לא פוגעים באנשים ובחיות באופן מכוון. אותך אני יכול לשפוט כי אתה פוגע ביצורים שרוצים לחיות. טבעונות הינה הלכה למעשה של עקרון זכויות בע"ח (או שחרור בע"ח). להגיד שטבעונות הינה דת זה כמו להגיד ששחרור האישה היא דת או שחרור השחורים היא דת. מדובר כאן בהפסקת הדיכוי והניצול של בע"ח ואין אתה יכול לצפות מטבעונים לשבת בשקט בעודך, בתור אוכל בשר, מנצל בע"ח (וגם פותח בלוג שמדרבן אנשים לאכול בשר), כפי שאינך יכול לצפות מפמיניסטים ופמיניסטיות לשבת בשקט בעודן רואות גברים שמדכאים ומנצלים נשים למטרות שונות (כמו צריכת זנות). אתה מנצל בע"ח ואין אתה יכול לצפות שאשב בשקט ואקבל את הניצול בשלוות נפש.

פופולריות היא אינה טיעון, ועצם העובדה שניצול בע"ח הינו דבר מקובל בחברה, אינה הופכת ניצול בע"ח למעשה לגיטימי. 97% מתושבי ישראל גם מלים את ילדיהם, אין אתה יכול לצפות מאנשים (כמוני) שמתנגדים לברית מילה לשבת בשקט ולקבל פגיעה בילדים כמעשה לגיטימי רק משום שרוב האנשים מלים את ילידיהם. נכון, רוב רובם של האנשים פוגעים במישהו אחר, בע"ח או בני אדם (ואפילו בילדיהם שלהם), אין אני יכול לקבל פגיעה במישהו אחר ואנשים שגורמים סבל למישהו אחר ואינם מראים נכונות להפסיק לגרום סבל גורמים לי להתרחק מהם בסופו של דבר. לי אין חברים מטומטמים ואין לי חברים שמכחישים סבל של מישהו אחר (סבל של בע"ח ובני אדם).

היי דעאל
גם בלי ליהיות פלאולתי אני מסכים איתך לגמרי.
זה לא טבעונות זו פשוט כפייה דתית [של טבעונות].
כל הכבוד על העלאת הנושא לשיח.
דרור

צריך לכתוב עוד עדכון חדש לפוסט:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4751040,00.html
הכי קל להאשים לפני שנתפסו האשמים והוכחה האשמה- העיקר ליצור כותרות. ודרך אגב, אולי כדאי שהחברה תתחיל לטפל במתעללי ורוצחי בעלי חיים- זה הרי ידוע שמי שמסוגל להתעלל ולרצוח בעלי חיים זה רק עניין של זמן עד שיעבור לבני אדם.

מעצרם של הנאשמים בתקיפת הווטרינר ליד בית שמש, ושל האיש שגייס אותם, הוארך עד ל-20 בינואר. במשטרה סברו תחילה כי מדובר בהתקפה של פעילי זכויות בעלי חיים, שכן הקורבן עוסק במחקר בעלי חיים והתוקפים קראו לעברו 'רוצח, רוצח'. בזירה אף נמצאו פתקים המזוהים עם ארגון "אנונימוס" ועליהם כיתוב "רוצח, לא לניסויים בקופים". במהלך החקירה התברר שהרקע לתקיפה הוא ככל הנראה תחרות עסקית עם וטרינר אחר שפעל באזור, יונתן ליטווין.

הכל טוב ויפה, ובאמת 'איש באמונתו יחיה' וכן הלאה, אבל לטבעונים האקטיביסטים יש יתרון אחד, עצום, שמטה את הכף לטובתם וגם אם אולי לא מצדיק את כל פעולותיהם כן נותן גושפאנקה מוסרית לאידיולוגיה שלהם: הם נלחמים כדי להפסיק סבל של יצורים חיים.

ידוע שאוכלי בשר ושותי חלב מצדיקים את הסבל של בעלי החיים בשלל טיעונים ונמנעים מהקישור בין הסבל ובין הצלחת, אבל איך שלא יהיה: בעלי החיים סובלים למרות הנימוקים ולמרות ההתעלמות.

אז נכון, איש באמונתו יחיה - אבל כשאמונתו פוגעת ביצורים אחרים, גם אז צריך לעזוב אותו לנפשו? לדעתי פה עובר הגבול.

הוסף רשומת תגובה