אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מה קורה כש YNET יורדים מהפסים? (אמינות עיתונאית ושקרים גסים)

הבוקר שוב פצחו טמקא במתקפה הטבעונית התקופתית שלהם, ויצאו בעמוד הראשי עם כותרת בומבסטית: "תרמית דיאטת הפליאו". לא פחות. והכתבה ממשיכה במרץ וכבר במשפט הראשון טוען הכתב כי "התאוריה מאחורי דיאטת הפליאו היא שטות גמורה".
אוי ואבוי. מה נעשה עכשיו? ומה אני אוכל היום לארוחת צהריים?
האם נגזר עלי לאכול מעתה ואילך צ'יפס עם קולה או לחילופין סויה מונבטת וקורנפלקס דל שומן - רק כדי שYNET יהיו מרוצים וצודקים?

האמת היא כרגיל שהמגזין הדיגיטלי הנפוץ בארץ משתמש בכח שלו כדי לייצר כותרת שאין בינה לבין המציאות ולא כלום. ולא אכפת להם מאמת, מיושרה או מקצועיות עיתונאית, וגם לא מבריאות הציבור, אלא רק לזרות חול, קש וגבבה בעיני הציבור.

הכתבה עצמה עמוסה שטויות (או טעויות, אם נרחם) הנה למשל צרור מביך:

כותב הכתב: "דיאטת הפליאו היא 55% חלבון "
זהו הבל גמור. קודם כל, אי אפשר לשרוד עם יותר מ 35% חלבון. פשוט נמות. הקביעה שלו כי ישנם אחוזים מומלצים של חלבון בפליאו, היא לא יותר משטות, או חוסר ידיעה והבנה במקרה הטוב, או שקר לשמו במקרה היותר סביר. הנה מה שאני עצמי כתבתי בספר "הסוד הקדמוני" על אחוזי השומן/חלבון/פחמימות בתזונה האידיאלית שלנו , תחת הכותרת "אז מה אוכלים ת'כלס" (עמוד 140),

הגישה התזונאית המודרנית, על כלל הדיאטות המערביות הנגזרות ממנה, מנסה לענות על השאלה הזאת באמצעות קביעת "היחס הנכון" בין אבות המזון — פחמימות, חלבונים ושומנים. אלא שכל דיאטה דוגלת ביחסים אחרים: דיאטת פירות טבעונית, למשל, ממליצה על 80% פחמימות, 10% חלבונים ו־10% שומנים; דיאטה "דלת שומן" נפוצה מדברת על 60% פחמימות, 20% חלבונים ו־20% שומנים; בדיאטת אטקינס אוכלים 0% פחמימות בשלב הראשון בדיאטה וכן הלאה — איש־איש והדיאטה ה"נכונה" שלו.
המציאות, מה לעשות, גמישה הרבה יותר מהמסגרות המוגבלות שלנו. התבוננות רחבה על המין האנושי מגלה שלניסיון לקבוע יחס מיטבי בין פחמימות־חלבונים־שומנים אין סיכוי, בגלל המגוון העצום של בתי גידול שמאכלס המין האנושי. בני האדם הראשונים התפתחו באפריקה, ומשם נדדו לרחבי העולם כולו — ממדבריות לוהטים, דרך ג'ונגלים מהבילים, עבור בערבות העשב ועד ישימונים קפואים. בכל המקומות האלה הצליחו חברות אנושיות ילידיות להתבסס, להתפתח ולשגשג בבריאות טובה. וכך יש חברות שבהן צריכת שומן וחלבון מהחי נעה סביב 95% מהתזונה, כמו חברות האינואיט בגרנלנד ובאלסקה;1 ישנן חברות ש־60% מתזונתן הם שומן רווי, דוגמת ילידי טוקלאו ואיים אחרים באוקיינוס השקט;2 ישנן תרבויות כמו בני קיטאווה שפגשנו בפרק 4, שפחמימות משורשים מהוות 69% מתזונתם, יותר מכל תרבות ציידים־לקטים אחרת.3 הנתון הכאילו־מפתיע הוא שלמרות המגוון הקולינרי האדיר הזה, כל החברות הללו פטורות כמעט לחלוטין ממחלות שנדמות לנו ככורח המציאות. שכיחות הסרטן אצלן נמוכה ביותר, השמנה וסוכרת נעדרות כליל, אירועי לב אינם מוכרים ובריאות השיניים מעולה. 
כיוון שיחסים נוקשים בין פחמימות־חלבונים־שומנים אינם חלק מהסיפור, אנחנו צריכים להסתכל על משהו שמעבר להם -מכנה משותף לכל התרבויות הללו, שאימוצו יאפשר לנו לשגשג ולפרוח גם בסביבתנו המערבית... הכללים האלה נגזרים משני מיליון שנים של אנושות, וזה בהחלט לא מעט — אבל לכל אחד ואחת מאיתנו יש את הגוף ואת רמת הפעילות שלו או שלה. ישנם אנשים שקל להם לצבור שומן וישנם אנשים שנפטרים ממנו במהירות ברגע שהם מפחיתים מעט מצריכת הפחמימות (ככלל, לגברים קל יותר לאבד שומן מיד עם הפחתת כמות הפחמימות). יש אנשים פעילים יותר ויש פחות. יש אוהבי בשר ויש מחבקי עצים. כולם יכולים לאכול מזון בריא, טעים ומתגמל לאור כללי התזונה הקדמונית. נסו והתנסו.

כותב הכתב: "תורת דיאטת הפליאו נכתבה על ידי הפילוסופית ד"ר לורן קורדיין".
לורן קורדיין הוא גבר, והוא לא פילוסוף אלא מומחה לפזיולוגיה ותזונה. 

כותב הכתב: בדיאטת הפליאו אוכלים "ללא ירקות שורש". ובהמשך "גם לירקות שורש היה ככל הנראה מקום בתזונת האדם הקדמון, אף שמאמיני הפליאו נמנעים מהם לחלוטין. "  והשיא: "חוקרים מצאו כי בניגוד לתיאוריה, עליה מבוססת דיאטת הפליאו הפופולרית, האדם הקדמון לא התבסס רק על בשר למחייתו"
שקר גס או בורות מוחלטת במקרה הטוב. ירקות ופירות, אגוזים ושורשים הם חלק בלתי נפרד מתזונה קדמונית וממה שאכל האדם הקדמון והאדם בכלל מאז ומעולם. מי שיטרח לקרוא את הספר שלי יראה המלצות על מגוון של שורשים: גזר, סלק, בצל, לפת, צנונים ועוד וגם על בטטות, יאם, טארו ואחרים. גם תפוחי אדמה אינם מסוכנים אולם בהחלט כדאי לצמצם בהם במיוחד אם רוצים לאבד משקל עודף.
אין אף אדם רציני שכותב על תזונה קדמונית או פליאו שטען או רמז שהאדם אכל רק בשר. זו שטות. זו רק דרך נוחה לכתב להציג את הפליאו כמשהו ביזארי ומעוות בעוד שהמציאות היא שהביזאר והמעוות נותר אצל הכתב בצלחת. הנה הוכחה למה שבאמת אני כותב על תזונת האדם הקדמון (עמ' 58):
...לא רק שומן אכלו באתר בנות יעקב. גם גלעיני זיתים, שקדים ושזיפים נמצאו שם. תזונת האדם הקדמון היתה של אוכל־כול, כאשר המזון מן החי (חלבון ושומן) היה כפי הנראה מקור משמעותי לקלוריות. הדברים הללו לא נלמדים רק מאתר בנות יעקב, אלא ממאות אתרים פרהיסטוריים בישראל ובמקומות אחרים על פני הגלובוס, ובכולם הממצאים עקביים: האדם הקדמון על גלגוליו השונים, לאורך כל ההיסטוריה הנחקרת, אכל מגוון עצום של חיות וצמחים.

כותב הכתב עוד "הוכחה" מרעישה וחדשנית הממוטטת את תפיסת הפליאו כי:"החוקרים ציינו עוד, שגם הרוק התפתח טוב יותר ואיפשר לפרק בצורה יעילה צמחים עשירי עמילן. הקדמונים, כך סבורים החוקרים, גם למדו משך הזמן לבשל, מה שיפשר להם להפוך את הירקות לטעימים יותר וקלים יותר לעיכול. "
ממש נדהמתי מהממצאים. חבל שהם זהים למה שכתבתי בעצמי ושהכתב לא ציטט אותי דווקא על שני הנושאים הללו. מדוע הבישול הפך ירקות שורש למשמעותיים לתזונה ולהתפתחות האדם וכיצד התפתח הגן לפירוק עמילן. הנה ציטוט מהספר "הסוד הקדמוני" (עמוד 54)
לא רק על צריכת הבשר השפיעה האש. היא הפכה מזונות רבים אחרים לאכילים. שורשים, שלא יכלו להיות חלק משמעותי מהתזונה האנושית עד גילוי השליטה באש, הפכו באחת למזון מעולה, נחשק ועתיר קלוריות. בטטות קדמוניות ושורשים עמילניים אחרים הפכו לנכס הישרדותי. האדם גילה שכמעט כל מזון הופך קל יותר לעיכול וללעיסה לאחר הבישול ובעיקר, שהמזון המבושל מאפשר לנו לספוג הרבה יותר אנרגיה. האש הפכה למנוע הבערה הפנימי שלנו.

ובהקשר של העמילן (עמ' 61)
אם למוטציות די באלף שנה, אפשר להיות בטוחים שבעשרת אלפים השנים שחלפו מאז המהפכה החקלאית התבססו גם כמה שינויים גנטיים בחלקים של האוכלוסייה האנושית. שינוי כזה שהתרחש עם המעבר לחקלאות, וככל הנראה עוד לפניה, הוא הגברת ייצור האנזים עמילאז, המפרק עמילנים והמופרש עם הרוק ועם מיצי הלבלב. העמילאז קיים גם אצל קופי האדם, אבל מופיע רק בשני העתקים של הגן ומתבטא ביכולת מצומצמת למדי לפירוק עמילן. 
אצל ההומו סאפיינס, ששולט באש וצורך יותר שורשים מבושלים, לעמילאז 
יש ביטוי גנטי חזק יותר, מה שמוביל ליכולת משופרת לעיכול ירקות עמילניים, דוגמת תפוחי אדמה או בטטות. השינוי התחזק לאחר המעבר לחקלאות,21 אך לא כל האנשים שווים ביכולת זו. ישנם כאלו שיש להם 14 העתקים של הגן, והם מצטיינים בפירוק עמילן מדגנים ומשורשים, אך ישנם רבים שלהם רק שניים או שלושה העתקים של הגן, ואצלם עודף עמילנים ישבש מנגנוני עיכול ואנרגיה. האם אתם יודעים כמה עותקים של הגן יש לכם? כנראה לא. 

אז מה למדנו?
שיצא עוד מחקר שתומך ומחזק את הבסיס המדעי וההיסטורי של התזונה הקדמונית או דיאטת הפליאו, ושYNET יש קטע של רשלנות מקצועית, חפיפניקיות עיתונאית, וד"ר איתי גל אחד, שמצליח להפוך זהב לתבן.

שורה תחתונה: אם אתם רוצים ללמוד - בשמחה ובכיף. רוצים להתווכח או לדון בדברים לעמקם - גם בכיף. אבל לכתוב שטויות ושקרים גסים בתור "הוכחות" - זה כבר סיבה טובה להעיף את YNET וכתב הבריאות האומלל שלו, פשוט לכל הרוחות.

ומה אתם חושבים, השתכנעתם מYNET או לא?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 23 comments

23 הערות קוראים:

Ynet ידועים כשקרנים גדולים ומסלפי מציאות. כבר מזמן כל מה שהם כותבים נקרא בעירבון מוגבל.

הם רק רוצים טראפיק, ויש ביניהם טבעונים. שני אלו יחד זה מתכון לסירחון עיתונאי

אני דווקא מאוד נהניתי הכתבה שווינט פרסם - רק בגלל התגובות!
זה מדהים כמה הפליאו הוא בעצם כל כך פופולארי, איזו כמות עצומה שהגיבה נגד הכתבה ובעד הפליאו, זה פשוט מדהים! צמרמורת! היו בסה''כ 2-3 טבעונים בתגובות שניסו לדחוף את האף שלהם לכל מקום בלי שום נימוק והסבר לדבריהם.

אבל חשוב גם להסביר, כי האדם באמת לא אכל חלבון 3 פעמים ביום לדעתי. אני יודע שיש אנשים חדשים ואפילו ''ישנים'' בפליאו, שאוכלים חלבון 3 פעמים ביום, ולדעתי זה באמת מוגזם. אני משתדל לאכול ארוחה בשרית אחת ביום, ובארוחות האחרות להתבסס על ירקות, שורשים ושומן. זה גם עוזר לאוטואפגיה להתבצע, וגם מוריד סיכונים מיותרים למחלת ההמוכרומטוזיס (אני בטוח שיש לזה עוד יתרונות רבים אבל אני לא מומחה אז לא אכתוב סתם).
זה בעיה שצריך לטפל בה. אנשים חדשים שמצטרפים לפליאו מתחילים לזלול סטייקים, ביצים (ממקור גרוע), ובכלל בשר דל שומן וג'לטין - שחשוב מאוד בתזונה בשרית-חלבונית.

דעאל, ככל הנראה הכתב התכוון לפילוסופיה של לורן קורדיין וכתוצאה משגיאת כתיב זה נראה כביכול כפילוסופית. בלי קשר אני לא מבין למה רצת אחריו למהר לכתוב את הפוסט הזה, לא צחקתי מאיתי גל כבר שנים.

http://30bananotleyom.co.il/811-articles/220-the-ancient-secret

קצת אמת מאחורי השקר של דעאל!

האמת, כמו תמיד, נמצאת איפשהו באמצע. מצד אחד, התפיסה הקדמונית של אפס מזון מעובד, אפס שומנים מוקשים, מינימום סוכר לבן וכו' - אין ספק שהיא מבורכת ותעשה רק טוב לכל מי שיאמץ אותה. עם זאת, מי שיקצין בכיוון הפליאו (מינימום או אפילו אפס פחמימות וכו'), לא יצליח בחיים להעלות בצורה משמעותית במסת שריריו, כי שרירים (מה לעשות) צריכים פחמימות כדי לגדול, ולא רק חלבון (ואפילו הרבה יותר פחמימות מאשר חלבון).
אם הפחמימות חיוניות להתפתחות מסת שריר, אז איך יתכן שהן דבר שלילי וצריך להימנע מהן?... שרירים זה דבר חיובי לא? טענה זו לבדה מפילה את התפיסה של הקיצוניים שנמנעים אפילו מירקות, בגלל העובדה שיש בהן פחמימות. עם זאת, צריך לשים לב שאוכלים פחמימות טובות ולא סוכר או קמח לבן שמתפרקים במהירות מטורפת וגורמים לרכבת הרים של סוכר בגוף.
בקיצור, שתו הרבה מים, תאכלו כמה שיותר טבעי, בלי אוכל מעובד בכלל, הרבה ירקות, פירות, בשר, תפוחי אדמה, בטטות, דגנים מלאים, דגים, שמן זית - והכי חשוב, תחייכו הרבה :)

באמת חיכיתי שמישהו מקהילת 30 בננות ליום יקפיץ שוב את יריד ההבלים הזה שוב, אז תודה. "סקירת הספרות" של מר יונתן היא כל כך רצופת שקרים אבל בכל זאת ניסיתי בזמנו לענות לו שם ברצינות. לבסוף יצא המרצע מן השק, ויונתן הוכיח את אי-יכולתו להתבונן במציאות:
הנה תגובתו של יונתן על העובדה כי בכל האתרים הפרה היסטוריים נמצאו עצמות ושלל הוכחות דומות שהאדם אכל גם בשר מאז ומעולם: "אתה יכול לקרוא עד מחר לסימנים על עצמות "הוכחות", אבל הם עדיין יהיו רק ממצאים שבוצעה עליהם פרשנות מטעם מדענים שקודם כול קובעים שהאדם הוא אוכל בשר מקדמת דנא ואז, אם הם רואים עצם של בעל חיים עם סימנים, הם קובעים שזו הוכחה לאכילת בשר, אף על פי שהסימנים האלה יכלו להיגרם ממיליון סיבות. לא משנה כמה "מחקרים" כאלה תביא, כל עוד הם לא משתלבים עם היגיון פשוט, אין להם כל ערך."

אני ממליץ לקרוא שוב את המשפט האחרון. לצערי הוא משקף היטב את העמדה של חלק מהטבעונים הללו, המכפיפים את המדע והמציאות לאמונתיהם.

ברק, אתה מבולבל קצת.
כאן מדברים על דיאטת פליאו, לא דיאטה קטוגנית - שהיא הימנעות מוחלטת מפחמימות (10-50 גר' פחמימות ביום. תלוי בבן אדם). הבלוג שכאן - מעודד צריכת מזון טבעית וקדמונית (המזון עליו האדם המודרני התפתח) - כלומר, חיות, ירקות, שורשים, פירות, אגוזים וזרעים (רצוי להשרות - טכניקה של עתיקה של אבותינו). לא - בלי דגנים מלאים! אלא אם כן אתה מעבד אותם - להשרות, להנביט ולהתסיס. וגם אז עוד לא ממש כדאי. אתה יכל לקרא עוד על הנזק של הדגנים בבלוג ''הקהילה לתזונה אחראית'' (בלוג מצוין של בחור בשם יואל). יש שם פוסט בשם ''הבעיתיות בדגנים''. תקרא. מומלץ.
לגישה הקטוגנית, יש שפע יתרונות. ואתה יכל לקרא עוד קצת עליה בבלוג ''מעבר לפליאו'' המצויין של אביב. הגישה מתאימה בעיקר לחולי מחלות כרוניות או סרטן.

הכותב באמת התכוון לכתוב ''פילוסופיית דר' לורן קורדיין'', שכן אח''כ הוא ממשיך את המשפט בזכר - ''שטען כי התזונה הפליאוליטית....'' (טען -לא טענה).
בכל מקרה, זה לא מצדיק את הכתבה השקרית, העלובה, והמצחיקה הזאת.
כל הכבוד שאתה מצליח להגיב לכל שטות תקשורתית שצצה לה פתאום על דיאטת פליאו!!!! זה רק מוכיח שהתזונה הזאת נותנת אנרגיה!

לא הייתי לוקח אקמול בהוראתו של דר' איתי גל.

דעאל, האם אפשר לומר ש90% מהצלחת הפליאו נובעת מהימנעות ממזון מתועש וסוכר לבן ועלייה בפעילות הגופנית בעוד שלא ממש משנה אם אוכלים בשר וירקות טריים או רק מזון טבעוני שאינו מתועש כתחליף?

סבבה, אבל למה אתה רושם "הבוקר שוב פצחו YNET במתקפה הטבעונית התקופתית שלהם". כל מה שרשמת בהמשך מעיד על כך שפליאו יכול לחיות עם טבעונות. אז למה אתה מתחיל בהתרסה נגד טבעונות?

אתה בחור הזוי.
ממתי דיאטה הפכה לדת? אתה מגן על הפליאו כאילו היו עשרת הדיברות ואתה אברך ממאה השערים.

דורון, פליאו בכלל, ואני בפרט, יכולים לחיות בשלום עם כל אדם וכל דעה. הבעיה היא שחלק מבעלי הדעות הללו, אינם יכולים או אינם רוצים לחיות בשלום איתי. מספיק אם תציץ בפוסטים בשלושים בננות ליום או בהיסטוריה של טמקא כדי לראות שאני והפליאו הם מוקד למתקפות חוזרות ונשנות ושלל כינויי גנאי (רוצחים, אוכלי מוות וכיוצא בזה ביטויים יצירתיים). וכבר כתבתי על כך בעבר כאן לא פעם אחת. הכתבה הזו אינה נעדרת אג'נדה והיא לא הגיעה מהאו"ם.

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

דעאל תודה חסכת לי הסברים לאנשים.
בכל אופן שים לב - זה לא הופיע רק בטמקא. זה ממש מופיע בכל האינטרנט וYNET פשוט תרגמו את זה (כנראה שגם לא בצורה מוצלחת).
תריץ חיפוש בגוגל ניוז: paleo diet carbs ותראה שכל האינטרנט מפוצץ במחקר "החדשני" הזה.

ידידך פה לאו

לאנונימי המוטרד. דת היא מערכת של חוקים ואמונות המחברת את הפרט לעקרונות מוסריים מחייבים. לעתים קרובות היא שמה את עקרונות האמונה והמוסר הדתי מעל כל ממצא או מחקר. לכן למשל החרדים שציינת ממאה שערים יסרבו לקבל את עובדת היות הדינוזאורים כי הם מלפני בריאת העולם. באופן דומה חלק מהטבעונים יסרבו לקבל את העובדה כי האדם היה מאז ומעולם אוכל כל, כי זה סותר את עמדתם ואמונתם הרוחנית. זה בדיוק ההיפך ממדע המבוסס על תצפית, הגיון, מחקר ולוגיקה. עכשיו תבדוק את עצמך ואותי שוב. מי מאיתנו מכפיף את המציאות והמדע לפנטזיה ולתיאוריה רוחנית ומי מסתמך על מדע ועובדות.

לאנונימי המוטרד. דת היא מערכת של חוקים ואמונות המחברת את הפרט לעקרונות מוסריים מחייבים. לעתים קרובות היא שמה את עקרונות האמונה והמוסר הדתי מעל כל ממצא או מחקר. לכן למשל החרדים שציינת ממאה שערים יסרבו לקבל את עובדת היות הדינוזאורים כי הם מלפני בריאת העולם. באופן דומה חלק מהטבעונים יסרבו לקבל את העובדה כי האדם היה מאז ומעולם אוכל כל, כי זה סותר את עמדתם ואמונתם הרוחנית. זה בדיוק ההיפך ממדע המבוסס על תצפית, הגיון, מחקר ולוגיקה. עכשיו תבדוק את עצמך ואותי שוב. מי מאיתנו מכפיף את המציאות והמדע לפנטזיה ולתיאוריה רוחנית ומי מסתמך על מדע ועובדות.

לאנונימי אי שם למעלה...אי שום בעיה לאכול חלבון 3 פעמים ביום כל עוד לא חורגים מהכמות המומלצת של 0.8 -1.2 גרם חלבון למשקל גוף בהתאם לפעילות של אותו אדם. וגם אין בעיה לאכול גם 2 או 4 ביצים (אורגניות כמובן) מדי יום; רק נפטרים מחלק מהחלבונים ומשאירים את החלמונים שבכל מקרה הנם החלק הכי טוב בביצה.

דעאל היקר: לדעתי עדיף היה להתעלם מד"ר גל שפולט שטויות באופן סדרתי; למה לתת לו את העונג שהנה התייחסו להגיגיו?

YNET כבר מזמן איבדו את המעמד שלהם כאתר "עיתונאי". לכל היותר צהובון עם אמינות של חתול רחוב ואינטרסים מפה ועד הודעה חדשה, רוב הכתבות ממומנות או נכתבות ע"י בעלי עניין, גם מסחרי וגם פוליטי. זה היה מאוד בולט בבחירות האחרונות, אבל אם תסתכלו על כל האתר שלהם כמכלול, זה בסה"כ פלטפורמה ליצור כסף ולא יותר מזה. אין שום ערך עיתונאי.

דעאל היקר!
בעיני, עצם ״ההתקפה״ של אתר בריאות כה רדוד ושטחי המצטיין בעיקר בהפצת שטויות וחצאי אמיתות היא תעודת כבוד אמיתית לדרך הפליאו!
יבחר כל אחד כיצד לנהוג, באופן אישי רציתי להודות לך על פועלך המיטיב עם בריאותם של ככ הרבה אנשים. המשך כך!
בתור קולגה מקצועית של ד״ר איתי גל, כבר מזמן התייאשתי מלנסות להבין מדוע כתבותיו כה בלתי מקצועיות - הן ברמה הרפואית והן העיתונאית.
יובל האן, רופא ילדים

תודה יובל!!! מי יתננו עוד רופאים כמוך.

ישנו ברשת אתר בריאות מוצלח של רופא בשם Dr. Mercola, שנותן חיזוק רציני למה שדעאל טוען. שווה להכנס ולקרוא את הדברים שמופיעים שם. יש שם התנגדות נחרצת לגרעינים למיניהם, לסוכר, למזון מעובד, שמנים מוקשים מהצומח ומצד שני המלצות חמות על בשר בקר ממרעה בטבע, תרנגולות "חופש", ביצי חופש, שקדים, ירקות אורגניים וכדומה. מעניין לקרוא מה שהוא כותב שם.
כתובת האתר: http://www.mercola.com

הוסף רשומת תגובה