אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

ביטקוין – למה, איך וכמה?

 

כשעליסה נפלה אל תוך מאורת הארנב, היה זה רגע מפחיד מאוד, אבל גם תחילתו של מסע מרתק. רגע אחד היא התנמנמה על גדת הנחל, וברגע הבא היא צנחה אל עולם זר ומוזר. היא לא ידעה שבעולם הזה יש חוקים אחרים. שהיא תפגוש בו אנשים מוזרים שמבטיחים הבטחות, שהיא תתכווץ לגודל קטנטן, ושרגע אחר כך היא תגדל במהירות עצומה, שהיא תתעמת עם השלטון הרודני של מלכת הקלפים ותנצח בעימות, ולא ידעה שבסוף היא תתעורר מחדש מתחת לעץ, רק עם חיוך גדול, כשהיא חכמה יותר ומנוסה יותר.

אני מבטיח שאם תתקרבו אל מאורת הארנב של הביטקוין, זה בדיוק מה שיקרה גם לכם. תצאו למסע מרתק ומסחרר שיעמת אתכם עם הנחות היסוד שלכם, יפגיש אתכם עם עולם מקבילי שיש בו המון יופי, הרבה סכנות, והמון המון פוטנציאל.

אני צללתי אל המאורה הזו כבר לפני יותר מחמש שנים, ואני מציע לכם כאן הצצה קטנה, רגע לפני שאתם קופצים גם.

***

כולנו שמענו על ביטקוין הרבה דברים: זה אמיתי, זה לא אמיתי, זה וירטואלי, זה כסף, זה לא באמת כסף, זה לרמאים ופושעים, זה עומד למות, זה נצחי, המדינות יהרגו אותו, זה לספקולנטים, זה העתיד, זה העבר, זה אנונימי, זה לא אנונימי, זה חדשני, זה מיושן יחסית למטבעות אחרים, זה הימור, זה בטוח, זה ללא ערך פנימי. אני מקווה שלא שכחתי משהו.

הדברים להלן נועדו לעשות מעט סדר בחרושת השמועות. זה באמת רק על קצה המזלג, וכדי לדעת ולהשתכנע צריך לקרוא הרבה יותר (המלצות בהמשך), אבל היי, צריך להתחיל איפשהו.

 ***

כלל ראשון: ביטקוין הוא משהו אמיתי, והוא כאן להישאר. לתמיד.

ביטקוין הוא חיה מוזרה מאוד. הוא לא אינטואיטבי וקשה מאוד להבין כיצד הוא עובד ומדוע הוא מצליח. למרות זאת, ביטקוין הוא אחת ההמצאות החשובות אי פעם: לראשונה בעידן החדש, בני אדם יכולים להעביר ערך זה לזה באופן אוטונומי, ללא כל צד שלישי (אין מדינה שקובעת את קצב הדפסת הכסף, אין ריבון, אין בנק ששומר על ההון, אין חברת אשראי, אין צורך לבקש רשות מאף אחד, אין גבולות). אני יכול להעביר כסף לכל אדם בכל מדינה אחרת בתוך שניות, ואף כוח בעולם לא יכול לעצור זאת. אני יכול לשמור אצלי הון ואף כוח בעולם לא יכול לחלט או להלאים אותו. אני יכול להחזיק ביטקוין ואף מדינה לא יכולה לדלל אותי או ליצור אינפלציה או לגרום לפיחות בהון שלי. למעשה, ביטקוין הוא בדיוק כמו גידור הנכסים ע"י החזקת זהב, רק שהוא יעיל הרבה יותר: הוא דיגיטלי, לא תופס מקום או משקל, אי אפשר להחרים אותו, אי אפשר לזייף אותו, והוא עומד להיות הרבה יותר נדיר מזהב.

המציאות היא שביטקוין קיים כבר יותר מעשור, ובכל הזמן הזה כולם אמרו "זה עוד מעט יפסיק לעבוד", אם בגלל סיבות טכניות או רגולטוריות. בפועל אנו רואים אימוץ הולך וגובר שלו בכל מקום, כי הוא פותר בעיה אמיתית: כסף הפיאט (דולר, אירו, שקל, וכו) כולם מונפקים על ידי מדינות וכולם לא מגובים במאומה אלא בהבטחת המדינה ש"יהיה בסדר". בפועל ברגעי משבר כמו שאנו חווים כעת ב 2020, מדינות מדפיסות את עצמן לדעת וכתוצאה מכך מפחיתות את ערך המטבע. אבל הביטקוין חופשי ממשוגות בני האדם ומפוליטיקאים ונגידים חסרי אחריות. הוא כאן כדי להישאר וככזה, הוא לעולם יעמיד אלטרנטיבה למטבעות הפיאט. האופן הטכני בו ביטקוין עובד הוא מתוחכם ומורכב (לא, זה לא רק בלוקצ'יין. זה גם חלוקה, וגם תגמול, וגם הוכחת עבודה, ועוד כמה). לצורך העניין: אם אתם לא גיקים תוכלו פשוט להסתפק בעובדה שזה עובד. למען האמת זה עובד כל כך טוב שאף אחד לא הצליח לשבור את זה אפילו קצת. זו מערכת תכנה עם זמינות מוחלטת, שלעולם לא למטה, לא עצרה לנוח, לא הושבתה מתקלה, לא נפרצה על ידי שום האקר. היא חסינה לחלוטין 24/7/365, כבר 11 שנים. זה לא עומד להשתנות. היא הרשת החזקה והיציבה ביותר בעולם, בפער. ביטקוין כאן להישאר.

 

כלל שני: ביטקוין זה לא "קריפטו"

כל מיני יזמים נכלוליים, כל מיני מומחים מטעם עצמם (או מטעם המדינה או הבנקים - ארגונים שמתעבים את החופש שהביטקוין מביא עימו) כותבים המלצות על השקעות ב"קריפטו". בדרך כלל כדי לשכנע אתכם להשקיע במטבע הקריפטו החדש, המיוחד, בעל העתיד המזהיר שלהם. כאילו יש למילה קריפטו איזו משמעות מיוחדת. ההיפך הוא הנכון. כמעט כל מיזמי "הקריפטו" נועדו לכישלון והם מבחינת פיתיונות לדגים התמימים ששוחים שם בחוץ. ביטקוין הוא חיה אחרת (על רגל אחת: יש בו משהו חד פעמי שאי אפשר לשכפל למטבעות אחרים. גם הביזור שלו, גם נתח השוק שלו, גם גודל וחוזק הרשת, גם האנונימיות של יוצרו ועוד). אז אם אתם רוצים חשיפה "לקריפטו" אמליץ לכם על חשיפה לביטקוין. תשאירו את משחקי הקריפטו לתמימים ולכרישים ותלכו על בונקר: על המטבע היחיד שהוא גם ותיק, עמיד, ומחזיק לבדו 60-70% משווי שוק הקריפטו כולו, ושלא הולך לשום מקום, בטח לא להיעלם.

 

כלל שלישי: אולי אתם סוחרי מניות מומחים, אבל אתם לא סוחרי ביטקוין מומחים

כשאנשים שואלים אותי איך לקנות ביטקוין, כמעט תמיד השאלה הבאה שלהם היא איפה כדאי לסחור בביטקוין. על פי רוב הם מתאכזבים מהתשובה שלי: לא כדאי לסחור בביטקוין.

ביטקוין הוא נכס מאוד מאוד תנודתי. הוא עלה פי שלושים בערכו בשנת 2013, רק כדי ליפול ב 90% ב 2014.הוא התחיל את שנת 2017 בשווי של 1000 דולר אבל סיים אותה כמעט פי עשרים, ב 19 אלף דולר ליחידה אולם לאחר מכן ירד עד 3000 דולר לביט. עכשיו, אם תהיתם, הוא שוב באיזור ה 12 אלף דולר. למה הוא כה תנודתי? כי הוא מבוסס על ציפיות של אנשים ופחות על שימוש קשיח בו. רוב מחזיקי המטבעות משתמשים בו כדרך לשמור על ההון שלהם ופחות לטובת מסחר וקניית חפצים. לכן רוב הערך בא מהציפיה כלפי מחירו העתידי ומכאן גם התנודתיות (ועדיין במבט על משנה לשנה כמות המשתמשים גדלה, כמות המחזיקים וכמובן שווי השוק והערך הגלום במטבע). התנודתיות מפחידה אנשים אולם גם הופכת לתקווה אצל אחרים: מה הבעיה, נקנה בזול ונמכור ביוקר. אז זהו, שלא כל כך. כן, יש אנשים שהם סוחרי יום בביטקוין וקונים ומוכרים (נדרש לכך חשבון בבורסת קריפטו), אולם זו בעיקר דרך טובה לשחוק את האחזקות שלכם, להיעקץ, להתפתות, להמר, ובסופו של יום להפסיד. אם אתם בוחרים להיכנס ולהשקיע בביטקוין, כדאי לעשות זאת לטווח זמן משמעותי ולפי קריטריוני יציאה שתחליטו עליהם מראש. לקפץ אחר כל אתר חדשות בניסיון להכות את השוק, לא יביא ברכה לרוב בני התמותה. השיטה הזו נקראת בז'רגון HODL. ובתרגום לעברית: אני הודל, אתם הודלים, אנחנו מהדלים. תהדלו, זה הרבה יותר סבבה.

 

כלל רביעי: להחזיק ביטקוין זה מאתגר (אבל יש פתרונות)

ביטקוין זה לא חשבון בנק. דרוש ארנק ייעודי. יש לגבות את הארנק. יש לדעת כיצד לאבטח ולבצע העברות וגיבוי. כדאי לרכוש רק מחלפן רשום או מזירה מפוקחת ומקובלת ויש להיזהר מנוכלים. אוהו. כן, כל אחד יכול ללמוד כיצד לעשות זאת אבל זה לא פשוט ואינואיטיבי כמו ארנק שטרות בכיס או כרטיס אשראי. ועדיין, ודאי שאתם יכולים להבין את זה, וכדאי מאוד להשקיע את הזמן הנדרש לכך. אחזקת ביטקוין בסכום משמעותי מחייבת הבנה ולימוד. אין ברירה.

אלטרנטיבה היא לרכוש כלים מחקים. יש מספר קרנות באירופה ובארה"ב המאפשרות חשיפה למטבע מבלי להחזיק את נכס הבסיס עצמו. כמובן שיש כאן פער מהותי: אתה נדרש לסמוך על צד שלישי שאכן יחזיק מטבעות כנגד הדולרים שלכם ושהוא יהיה שם כשתרצו למשוך את הכסף, רעיונות שבדיוק כדי למנוע אותם נולד הביטקוין. אבל היי, זו דרך פשוטה מהירה להגדיל את החשיפה שלכם. למשל קרן GBTC האמריקאית (כיום גוף המחזיק בלמעלה מ 4 מיליארד דולר בביטקוין). אפשר לרכוש אותה בכל פלטפורמת מסחר בנקאית והיא משקפת את מחיר הביטקוין (כמובן עם פרמייה מסוימת ודמי אחזקה שנתיים). זו אינה המלצת מסחר אבל זו אופציה שיכולה להיות חלק מתיק המניות שלכם גם בלי לצאת מהמערכת לטובת חלפנים וזירות קריפטו. אפשר אפילו לרכוש זאת דרך ה IRA שלכם.  יש עוד פתרונות ביניים כמו להחזיק ביטקוין באמצעות חברות Custody, יש קרנות גידור פרטיות המחזיקות ביטקוין ועוד. תלמדו להחזיק ותחליטו איך. 

 

כלל חמישי: השמים הם הגבול

שווי שוק ניירות הערך העולמי הוא 90 טריליון דולר (לא כולל נגזרים). שווי כל שוק הזהב בעולם הוא רק 8% מזה - כשבעה טריליון דולר בלבד. שווי שוק הביטקוין כולו הוא כ 200 מליארד, כ 2% משוק הזהב בלבד. אם נתח השוק של הביטקוין יהיה שווה לזהב בערכים של היום, זה אומר שהמחיר יצמח פי שלושים לפחות. יש לא מעט המהרים על ערכים גבוהים אף יותר, ואין מי שבאמת יודע מה ילד יום. לביטקוין יש את כל הנתונים להמשיך ולצמוח: הוא גלובלי, הוא בראשיתו, האינפלציה שלו מוגבלת לחלוטין (לא יהיו לעולם יותר מ 21 מיליון מטבעות. הוא יהפוך להיות המשאב הנדיר ביותר בטבע). ובעיקר, הביטקוין נותן מענה אמיתי לבעיית יסוד בעולם: אנחנו חייבים לתת אמון במערכת הפיננסית בעת שאנו יודעים שהיא שבירה ונשחקת באינפלציה. הביטקוין עמיד לכל אלה, וככזה, יש הרבה יסוד להניח כי הרשת תמשיך ותגדל, ולכן תמשוך אליה עוד מתעניינים ומשקיעים ומשתמשים וממילא תוסיף לערכו הדולרי (או שהדולר סתם יוסיף להישחק למולו, איך שתבחרו). עינינו הרואות כי רק בחודשים האחרונים הרבה חברות ציבוריות בחרו להשקיע הון בביטקוין, וכשהמוסדיים וחברות ציבוריות נכנסות להשקעות, זה סמן חיצוני חזק מאוד לטרנד. כך למשל חברת MicroStrategy הודיעה לפני מספר שבועות כי השקיעה 425 מיליון דולר (!) מההון שלה בביטקוין. פייפאל הודיעו השבוע שיאפשרו קניה ומכירה של ביטקוין או שימוש בו לטובת תשלומים. העולם צועד אל הביטקוין בקצב מעורר השתאות.

 

וכלל שישי ואחרון: תקראו, תלמדו עוד

אל תאמינו לעיתונים. אל תאמינו למבטיחי תשואות בזק. אל תתפתו לעסקאות מפוקפקות. אל תאמינו ל"דעות". Do your own research - האמינו רק לעצמכם. לצורך העניין, אל תאמינו גם לי. לכן אני מזמין אתכם לא להסתפק בפוסט הזה, שהוא באמת על קצה המזלג, אלא להרחיב ולהקדיש לכך זמן. אנחנו עדיין בשלב ההזדמנות הנדירה, כדי שיום אחד תוכלו לומר לילדיכם "הייתם מאמינים שהצטרפתי לביטקוין כל כך מוקדם שהצלחתי לקנות כמה ביטקוינים שלמים בעצמי!?". כבר היום אין מספיק לכולם.

כדי להצליח בתהליך הצלילה הזה, שהוא מפחיד וקשה וארוך, דרושה סבלנות ודרושה הנכונות להשקיע בעצמכם: לקרוא ולשאול וללמוד ולנסות ולא לסמוך על הכותרות המתחלפות כל יומיים.


להלן המלצתי על  כמה מקורות בעברית:

  • ביטקוין – הקהילה הישראלית, בפייסבוק. זהו מקום לכל שאלה והרבה הפניות לחומר רקע מצוין.
  • שגרירות הביטקוין בישראל. ארגון נפלא העוזר מאוד ומפרסם הרצאות פתוחות לקהל הרחב, ולאחרונה אף העלה לרשת (יוטיוב, ספוטיפי וכו) את סדרת הרצאות המבוא בנושא ביטקוין. מומלץ מאוד.
  • יש ערוץ וידאו ופייסבוק מצוין הנקרא "ביטקוין בדקה" עם סרטונים קצרים, יעילים וטובים ויש מדריך ממוקד ויעיל על הקמת ארנק שנקרא ביטקוין על בירה https://bek.beer/
  • יש *המון* חומר וספרים באנגלית בנושא. אמליץ על סדרת ההרצאות ביוטיוב של Andreas Antonopoulos (ועל הספר שלו), על האתר של James Lopp המחזיק מעין אינדקס מעולה של חומרים באנגלית כאן https://www.lopp.net/bitcoin-information.html
  • במיוחד לקורא הישראלי כתבתי את הספר "ביטקוין והעתיד הכלכלי שלך" שנותן את התורה כולה ואפשר למצוא כאן:  https://bitcoin.daelshalev.com. אפשר לקרוא את הפרק הראשון ומקורות מידע וחומרים חינם (כמו ה bitcoin white paper בתרגום חדש לעברית ועוד) ולהשיגו בכל ספרייה או חנות ספרים או באתר עצמו.
  • למי שאין כוח לספר יש גם מאמר נרחב שנקרא "ביטקוין – הצצה לכלכלת העתיד" שכתבתי והופיע בעבר בכתב העת השילוח, ואפשר למצוא אותו אונליין ברשת.
  • יש סדרת וידאו הנקראת "המסלול המהיר למתחיל בעולם המטבעות הדיגיטליים" של קריפטו ג'נגל CryptoJungle
  • לרכישת מטבעות בארץ כדאי אצל אחד משני השחקנים הותיקים והאמינים בישראל: Bits of Gold או  Bit2C

  


ומה עכשיו?

פשוט תקפצו למאורת הארנב. יהיה מרתק. אני מבטיח.

 **

תזכורת: אני לא יועץ השקעות ולא תזונאי (ואמליץ לקחת את דברי עם קורטוב של מלח. זו בכלל גישה בריאה לחיים). אפשר למצוא את הפוסט המלא בבלוג שלי "מר קדמוני" 


Share/Bookmark

By Dael with 3 comments

3 הערות קוראים:

הספר של דאעל "ביטקויין והעתיד הכלכלי שלך" מומלץ מאוד! יתן ידע מקיף על כל הדברים החשובים שיש לדעת...

ביטקוין מתיימר לשמש כאמצעי חליפין יעיל מהיר ומוגן מפני אינפלציה, אולם מכיוון שערכו משתנה בצורה כה תנודתית, הוא לא יכול לשמש כאמצעי חליפין.
אז מה יש לנו כאן? נכס וירטואלי ש-99% מהאנשים שמחזיקים בו עושים זאת בתקווה למכור אותו בעתיד, תמורת סכום כסף פיאט "נחות" רב יותר ממה שעלה להם לרכוש את אותו הנכס הדיגיטלי. במילים אחרות: פקעת צבעוני שאפילו לא יכול להצמיח פרח יפה.

הוסף רשומת תגובה