אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

על המוכנות ועל האחריות


"אני יודע שניחנת באומץ גדול", כותב סנקה לידידו לוקליוס, במכתב העוסק בעצות כיצד להתמודד עם אסונות הנוחתים עלינו.  

סנקה, הפילוסוף הסטואי שנולד ככל הנראה בשנת אפס, לפני 2020 שנה, השאיר לנו כתבים שנותרו רעננים ברוחם ורלוונטים לחיינו גם כעת, בימי מגיפה הנוגסת בנו.

"לא יוכל מתאבק לבוא לתחרות מלא עוז ועוצמה אם לא ספג מעולם מהלומות נאמנות. רק מי שראה את דמו ניגר, שחש איך מכת אגרוף מרעידה את שיניו, שהופל ארצה ונשא על גופו את מלוא כובד יריבו, שנפל אך לא נפלה רוחו, שנפל וקם והתייצב ביתר עוז, רק איש כזה יוצא לקרב בתקווה גדולה. על כן, כדי להמשיך בדימוי, תכופות גבר עליך הגורל, ובכל זאת לא נכנעת. אלא קמת וביתר שאת השבת מלחמה שערה" (מכתבים ללוקליוס, בתרגום דבורה גילולה, הוצאת מאגנס, עמוד 52).

אומר לנו סנקה כי הגורל הולם בפנינו בנו כמו יריב במתאגרף. ומשקיבלנו את המהלומה יש לנו שתי אפשרויות: אנו יכולים לשכב על הרצפה ולהמתין שהשופט יספור עד עשר ויעבור זעם, או שעלינו לקום ולנער את הראש, לנגב את המצח מהזיעה, להגן על הפנים בשתי הידיים ולצעוד חזרה פנימה אל תוך הזירה, זירת חיינו.
אנו חוזרים אליה כואבים יותר ומדממים, אבל גם נחושים וחזקים יותר.
המהלומה לא הכניעה אותנו, היא לימדה אותנו.
כי בפעם הבאה ננוע מהר יותר, נתחמק, נזיז את הראש, נכה חזרה.
וכך בפעם הבאה נגיע מוכנים הרבה יותר, וגם המכה הבאה לא תכניע אותנו, כי אנו יודעים שגורל חיינו ימשיך להכות, נרצה או לא נרצה.

מאז סוף 2006 אני כותב ברבים. בהתחלה בלוג, אחר כך גם פוסטים, אחר כך גם ספרים: "הסוד הקדמוני, לחיות כמו שהגוף שלך רוצה" על תזונה ובריאות, ו"ביטקוין והעתיד הכלכלי שלך", על עולם הקריפטו וחוסן פיננסי. שני הספרים נולדו מתוך המסע האישי שלי, והספרים, כמו הפוסטים, נועדו לשתף כדי לחזק את שרירי הליבה, את השרירים הסמויים שלנו, כך שנתמודד טוב יותר עם מהלומות הגורל, החברה והטבע האנושי. הקורונה, לצערי, מדגימה לנו בעוצמה חסרת תקדים את חשיבות המוכנות המקדימה של השרירים הללו בדיוק – הן של ההון, והן של הבריאות.

"ביטקוין והעתיד הכלכלי שלך" ממליץ לכל אחד מאיתנו לקחת אחריות אישית על ההון והעתיד, ולהתבונן במציאות הפיננסית של חברת המערב  בעיניים מפוקחות. במבט שרואה שאנו נצבים על סף התהום, במערכת שעיוותה את מהות הכסף באופן חסר אחריות. ללמוד על האלטרנטיבה. להבין מדוע נולד הביטקוין וכיצד הוא רוצה להעביר את הכוח לציבור - מהכוח המוחלט והאינסופי והמשחית של מי שאוחז במפתחות להדפסת כסף מהאוויר. כתבתי כאן לפני שנה שהבורסה והעולם הפיננסי על סף קריסה. לא ניחשתי שום קורונה, אבל כשהיא הגיעה, היא תקפה כאשר הגוף הפיננסי של מדינות המערב הוא במצב קשה של שלל מחלות רקע. גוף שהיה מונשם מלאכותי הרבה לפני ששום סיני אכל שום עטלף. הפדרל רזרב בנק הדפיס מיליארדי דולרים שוב ושוב כבר בספטמבר 19 כדי לאפשר נזילות למערכת הריפו (הלוואות בין בנקים). לא משנה המנגנון, לא משנה המניפולציה שנעשתה, אבל משנת 1971, אז נותק הדולר מבסיס הזהב, ועד היום, המערכת של כסף הפיאט (=דולר, אירו, שקל, וכו) הלכה והתרחקה מהמציאות. הביטקוין הוא תרופה למחלה. תרופה שעדיין איננו ששים לבלוע. תרופה שעדיין בשלב הניסויים הקליניים (עשר שנים בדיוק, בינתיים בהצלחה מלאה). אבל כרגע היא התרופה היחידה.

הקורונה מאלצת אותנו לבחון את הנחות היסוד. כל אחד מאיתנו חטף כעת מהלומה כלכלית, וגם האופן בו נתאושש – כפרטים, כמדינות וכחברה אנושית – עדיין לא ברור. אנו יודעים שמי שהגיע מוכן יותר לעתיד הכלכלי שלו, (כמשק בית או כמדינה) סיכוייו לצלוח את המשבר בהצלחה גבוהים יותר. מדינות כמו אמריקה, שנכנעו לדמיונות של כסף אינסופי מהמדפסת, עלולות להתעורר לבוקר חדש ואפל. זה הזמן ללמוד, זה הזמן להעמיק, זה הזמן לקחת אחריות אישית. מניסיון: זו תחושה נהדרת.

אבל החיים הם לא רק כסף - הם קודם כל בריאות.

"הסוד הקדמוני" ממליץ לחזור לתבנית האכילה והחיים שאפיינה את המין האנושי מאז שחר ההיסטוריה, ומרגע שאבותינו דמויי האדם ירדו מהעצים לפני מיליוני שנים. לסלק סוכר ודגנים מהתפריט, לחזור לאוכל אמיתי מגוון וטרי, להתחזק, לנוע, לישון, להירגע. והנה מגיעה הקורונה ואנו רואים כיצד היא מפילה חללים ופוגעת קשות בעיקר במי שהתרחקו מהתבנית הבסיסית של שגשוג המין האנושי. כן, כל אחד, גם אני עלול להיפגע ממנה קשות, ואולי אף למות, חלילה. הסטטיסטיקה לא משקרת. אבל במקביל המחקר מתרחב ואנו רואים שחולי סוכרת סוג 2 (המחלה הלא-מידבקת הנפוצה ביותר בעולם) נפגעים ממנה הרבה יותר (סיכויי ההדבקה זהים לכל, סיכויי ההסתבכות והמוות, גבוהים בהרבה). אלו עדיין רק מחקרים תצפיתיים ולא קליניים אולם אנו רואים כיצד מי שלוקח כדורים כרוניים לטיפול בלחץ דם גבוה, נפגע גם הוא בשיעורי יתר. גם מי שיש לו כולסטרול נמוך במיוחד, כנראה עקב טיפול תרופתי אינטנסיבי. אלו הן כולן מחלות של סגנון חיים. מחלות הנוצרות בעקבות תזונה לקויה ובעקבות רפואת יתר שלעיתים קרובות מיותרת לגמרי – כי לחץ דם וסכרת ניתנות ברוב המקרים לנסיגה והחלמה רק על ידי שינוי תזונתי, בכיוון הנכון. מחקר הקורונה עדיין בראשיתו ואיננו יודעים באמת לפענח מה הסיבה ומהו המנגנון. אבל אנו שוב רואים כי לטבע חוקים משלו, והוא לא שועה לבקשותינו. איננו יכולים לזייף את הגיל שלנו למרות שצעירים הם חסונים יותר. בגילי, אני בסיכון גדול יותר לעומת ילדי. זו המציאות. אבל אני יודע שעשיתי כל מה שאני יכול, כל מה שבכוחי ובהחלטתי, כדי לצמצם את פגיעת המשחית. כדי לחזק את המערכת החיסונית שלי, את תפקוד המערכות שלי, את השרירים ואת המערכת המטבולית.
כאשר אפגוש אישית את הקורונה, וזה יקרה, אני מקווה ומאמין שאגיע אליה מוכן ככל שאני יכול.
אולי הקורונה תחליט שזה לא היה מספיק, אבל אני יודע שאני עולה אל הזירה באגרופים קמוצים, בידיים המוכנות להכות ובגוף שהתאמן לקראת הקרב הזה.

השיעור של הקורונה היא שיעור כפול: באחריות אישית, ובנחישות אל מול קרב חיינו. איננו יכולים להתחמק מהמציאות, איננו יכולים לברוח מהאחריות.

עלינו להתמודד. עלינו להכין את עצמנו ליום פקודה: נפשית, פיננסית, פיסית.
ועתה, יום הפקודה הגיע.
האם אנו מוכנים?

***
פסח שמח, בריא ואיתן, חברות וחברים, ואשמח לשמוע את התגובות שלכם, ושיתופים, ומה שבא לכם בטוב. דעאל 

Share/Bookmark

By Dael with 4 comments

4 הערות קוראים:

מסכימה ומזדהה שכל אחד מאיתנו צריך להכין את עצמו כל הזמן למצבים של חולשה ומחסור. חסרה לי גם מוכנות נוספת. להיות כל הזמן במחשבה על הטבע. לבדוק כל הזמן במעשינו, האם אנו חיים בדרך טבעית. כי ככל שאנו מתרחקים מהטבע, אנחנו מתרחקים ממהותנו.
אתה מדבר הרבה על תזונה טבעית ואיך היא טובה לנו. וכן על אורח חיים קדמוני וטבעי. אבל יש עוד ממדים לטבעיות של החיים ולשותפות עם הטבע. חסר לי הדיבור על ניצול משאבים. על כך שהאדם שואב ושואב משאבים בלי לחשוב על כך שזה מוגזם. אם חושבים על כך שהחברה שלנו צפופה ואי אפשר לחיות כאילו יש לנו משאבים בלי סוף. כל אחד מאיתנו חושב על הטיסה הבאה, על הקניה הבאה, על המשלוח הבא, על נעל הנוחות הבאה וכו וכו. הדיבור הזה חסר לי. לקיחת מה שיש כמובן מאליו. כאילו אין השפעות למעשינו. על הזיהום, על ההתחממות הגלובלית, על הכחדת חיות ועל הפרעה לסביבתם הטבעית

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

ווי נועה, מה שכתבת זה כזה כאילו מה זה מדהים. אבל לפי דעתי צריך גם שלום עולמי. אבל הכל מתחיל בתוכנו.
זה מממש חשוב כאילו עכשיו.

הוסף רשומת תגובה