אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

"כך ניצחו בפינלנד את ההשמנה" - האמנם??

כתבת ynet החרוצה ליאת רותם מלמד החכימה אתמול את ציבור הקוראים בכתבה "כדאי ללמוד מהם: כך ניצחו בפינדלנד את ההשמנה".
זהו, אפשר לסגור את הבסטה כאן.
נותר רק ללכת הביתה, ללבוש מעיל עבה ולנסוע תיכף ומיד לפינלנד כדי לרזות ולהיות חטובים יפים ומאושרים. חבל רק ששם לא רואים את הגזרה בגלל המעיל העבה.

אז זהו, שהמציאות לא תמיד עולה בקנה אחד עם כותרות העיתונות ועם הצהרות המומחים למניהם.
אז מה הם אומרים שם בכתבה?
אחרי שהכתבת מתארת כמה מצב ההשמנה והסוכרת בפינלנד היה קשה ודומה לישראל, מגיע העיקר:
...הממשלה החליטה שהגיע הזמן למהפך ורפורמה מקיפה לטיפול במגיפת ההשמנה. לטובת הפרוייקט גוייס פרופ' יאקו טומילטו, מומחה בעל שם עולמי בתחום הסוכרת, אשר הרכיב תוכנית מקיפה לטיפול בבעיה. התוכנית יושמה במלואה על ידי הממשלה - וכיום עומדים אחוזי ההשמנה במדינה על 15% בלבד, וממשיכים לרדת בכל שנה.
פרופ' טומילטו התארח השבוע בישראל כאורח כנס הסוכרת השנתי אשר נערך על ידי הפורום הישראלי לאורח חיים בריא. בדקנו איתו כיצד הצליחה פינלנד לעשות מהפיכה בתחום בזמן קצר כל כך - ומה אנחנו בישראל יכולים ללמוד מכך.
(ההדגשות שלי)
אחר כך בא ראיון עם הפרופסור המעונב שמספר איזה יופי טופי להם שם בפינלנד שהצליחו למגר את הרשע ולחסל את המפלצת הנוראה מכולן - ההשמנה. לו הייתי פחות ספקן, הייתי מרגיש ששיר פורץ מתוך גרוני ותקווה גדולה היתה ממלאת את ליבי.
אבל בדרך כלל אני לא מאמין לממסד הרפואי, ולחוקרי תזונה בחליפות שמגיעים לכנס של קופת חולים כללית, על אחת כמה וכמה. כבר ראינו פעם פרופסורים הזויים ולא אחראיים שמעסיקה קופ"ח כללית, אז כנראה שלאור ההצלחה הם החליטו לעסוק גם בייבוא אישי של פרופסורים לא יעילים אחרים לענייני תזונה.
מכל מקום, כשירות לקוראים בדקתי ומצאתי שלפרופ' יאקו טומילטו כוכב הכתבה קוראים באמת Jaakko Tuomilehto (כן, אני יודע, ודאי שהייתם יודעים איך לכתוב את השם שלו נכון. עכשיו תעצמו עיניים ותנסו לאיית את שמו שוב. כיף, לא?). הוא חבר המכון הפיני הלאומי לבריאות ורווחה. עד כאן, הכל אמת ואחלה.
אבל הפינים מאמינים גם בשקיפות ממסדית (ובכלל, זו אומה חרוצה, גאה, קשוחה ועקשנית ויש לי אליהם הרבה מאוד רספקט. יש להם גם טעם טוב בעיצוב, יערות עד ומיקו סאלו אחד - אלוף משחקי קרוספיט בדימוס), ולכן כל הנתונים הלאומיים שלהם מפורסמים ברשת וכל דכפין יבוא ויחקור ויבדוק בעצמו. חלק מהנתונים מפורסמים רק בפינית, אבל לאלוהי הגוגל פתרונות תרגום אוטומטיים שעובדים היטב על כל הנתונים הללו.
והנה, רק לא מזמן, במרץ 2012, הציג פרופסור חבר אחר של הועדה הלאומית לתזונה ובריאות (Suvi M. Virtanen) מצגת גאה ששמה "מדיניות התזונה של פינלנד" לא פחות ולא יותר. בדיוק מה שרצינו לדעת. המצגת המסכמת ההיסטוריה וההשגים של תכנית התזונה הלאומית בפינלנד ומונה את השגי השינוי התזונתי בחברה. מכיוון שהפינים גם מסודרים, יש את כל הנתונים מאז 1978 ועד 2011. הפינים עשו תכניות התערבות תזונתיות כבר מ 1941 אז יש להם ניסיון מה עובד ומה לא. (רמז: לא עובד). התכנית הלאומית הנוכחית הופעלה בשנת 2000 כמו שמספר לנו פרופסור Jaakko אז היו להם 12 שנים לפחות להביא תוצאות מדהימות, כדי שנוכל לכתוב על זה בעיתונים כאן, לקנא ולקטר שכאן בארץ לא מצליחים, אבל הפינים, הו הפינים.
בואו נקרא יחד.
הגאווה הפינית היא על מפעל ההזנה לילדים בבתי הספר. שלא כמו אצלנו, שם מדובר בארוחות חינם באמת לכל הילדים עד כיתה ח', בכל יום לימודים. המטרה היא ארוחות מאוזנות ובריאות. ההנחייה היא 55% פחמימות ועד 30% שומן ולא יותר מ10% שומן רווי (עמוד 10 במצגת הפינית). דג לפחות פעם בשבוע. הארוחה היא גם אירוע חברתי וזה מצוין.
הפינים עשו ועושים לא רק תכניות תזונה אלא גם סקרים לבדיקת ההצלחה ויישום הפרוטוקול התזונתי המומלץ, ואכן, הפלא ופלא, העם הפיני הוא ממושמע ובלע את הפיתיון. הנה נתוני הועדה על צריכת שומנים בתזונה בפינלנד בשלושים השנים האחרונות לערך.

אנו רואים יפה שכמות צריכת החמאה (הקו הכתום) היא בירידה דרסטית לרמות אפסיות ואילו צריכת החלב נטול השומן עולה בהתמדה. יופי?
בואו נמשיך


 אלו נתוני צריכת השומן בכלל, כאחוזים מצריכת הקלוריות היומית. הצבעים לא נבחרו במקרה. הקו השחור העליון הוא  סך צריכת השומן לסוגיו השונים. אנו רואים שהוא בירידה מתמדת כבר קרוב ל 30 שנה והוא מעט מעל 30% (אבל עדיין לא הגיע ליעד הממשלתי שהוא מקסימום 25% מהקלוריות ממקור שומן). הקו האדום והמסוכן הוא אחוזי השומן הרווי. שם אנו רואים בהחלט ירידה דרמטית משנה לשנה וגם שם עדיין לא הגיעו יעד הממשלתי הנכסף של מקסימום 10% מהתזונה ממקור שומן רווי.
עד כאן הם מונים את ההשגים שלהם ומתגאים בכך שהמדיניות הממשלתית עובדת!
אבל מעט לאחר מכן מופיע הרישום המטריד הבא. נא קראו היטב:
Data from Adolescent Health Survey
נכון
זהו גרף המייצג את שכיחות הנשים והילדים במשקל עודף בכלל האוכלוסיה הפינית ומהי המגמה. מעניין מאוד. מישהו רואה מגמה או שזה רק אני?
האם ייתכן שלמרות שהפינים אוכלים הרבה פחות שומן. הרבה הרבה פחות שומן, קצב ההשמנה שלהם דווקא עולה?
ומה אומרים על כך ידידינו הפרופסורים הפינים? דף המסקנות הוא מרתק בעוורונו ומופת לחשיבה דוגמטית ומקובעת. נביא את עקרי המקור, באנגלית:


Dietary changes in Finland during the last decades have been mainly beneficial: less saturated fat and salt, more fruits and vegetables
Dietary challenges: energy intake vs. expenditure, saturated fat, vitamin D, folate, sugars, alcohol
Nutritional monitoring of children is urgently needed
Obesity is increasing, especially among men and in children
Diabetes is increasing


כלומר, הם אומרים בראש ובראשונה: הצלחנו! הרי הורדנו את הכמות השומן ואת כמות המלח ואוכלים יותר ירקות. הידד!
אבל אחר כך הם אומרים שעדיין צריך לחשוב על האתגר האמיתי: איך מוציאים יותר קלוריות ממה שאוכלים (הממ - אנו יודעים שזה הבל), איך מתמודדים עם מה שילדים אוכלים, ההשמנה רק גוברת והסוכרת רק שכיחה יותר.
כן.
אלו מסקנות 2012 להזכירכם.
מאותה פינלנד.
שאנו מקנאים בה כל כך והם עושים הכל נכון ויפה תמיד.
בא לבכות.

אבל הפינים גם הצליחו לעשות כמה דברים טובים וחשובים שמשום מה נעלמים כאן.
ידידה טובה שלי חזרה לפני חודש מעשרה ימי ביקור בפינלנד הקפואה. ביקור חינוכי מקצועי שהתמקד בהשגי מערכת החינוך שם והיא אכן חזרה מלאת התפעלות ואנרגיה. יש מה ללמוד מהם בנושא חינוך! היא ספרה לי את הפרספקטיבה של על התזונה של הילדים שם. לאחרונה החליטו בכל בתי הספר שמכונות השתיה הממותקת אסורות ושגם חטיפים אסורים. הידד אמיתי. לארוחות הצהרים (היא אכלה שם מדי יום בבתי הספר), מקבלים בעיקר סלמון וירקות מבושלים עם פרוסת לחם כפרי וכוס חלב. אין מבחר. היא לא ראתה שם פסטה אפילו פעם אחת. מעניין. המוסדות בוחרים להטמיע את המדיניות הממשלתית כטוב בעניהם והם עכשיו נוקטים בגישה של פחות (או למעשה ללא) סוכר והרבה פחות דגנים. אבל זה לא כתוב בשום מקום במדיניות הממשלתית של המכון הלאומי הפיני.
בהקשר זה מעניין ומרתק לזהות כי המילה FAT מופיעה במצגת 48 פעמים. המילה סוכר לעומת זאת מופיעה רק 8 פעמים, ומתוכם 4 פעמים בעמוד אחד של טבלת ערכים תזונתיים. מראה מה ומי חשוב באמת, לא?

כי הם חיים במיתוסים ושום עובדה ומציאות לא תבלבל אותם עם התיאוריה הנכונה שלהם.



ולסיום עוד קצת פרגון אמיתי לפינים וחומר למחשבה פתוחה.
הפינים כן הצליחו והורידו את שכיחות התקפי הלב באוכלוסיה באופן דרמטי ב40 השנים האחרונות! הירידה היא באמת חסרת תקדים משהו כמו 80% ירידה. ועכשיו, ילדים, נשאל למה זה הצליח להם?
האם זה בגלל ששכיחות העישון בפינלנד ירדה באופן קיצוני?
האם בגלל שהפינים התחילו לעשות ספורט כמו משוגעים?
האם זה בגלל שבתי החולים השתפרו בזיהוי מוקדם ובטיפול בעת אירועי לב?
האם זה בגלל שהפסיקו לאכול שם מרגרינה?
האם זה בגלל שיש יותר מדיניות בדיקות רפואיות ומניעה?
ואולי בכלל דווקא בגלל שמשמינים שם יותר אז מקבלים פחות התקפי לב??
האם זה בגלל שינוי בצריכת התרופות בחברה הפינית?
האם זה בגלל שבבתי הספר החלו יום לימודים ארוך?
האם זה בגלל שירדה שם רמת הכולסטרול?
האם זה בגלל שינוי במסלול נדידת החסידות וכלבי הים?
איני יודע.
כי אי אפשר להסיק סיבתיות בגלל מתאם. אבל הם החליטו שזה בגלל שאוכלים פחות שומן.
כל אחת מהסיבות הללו יכולה בעולם דמיוני להסביר חלק או כלום מהתופעה של ירידת שכיחות המוות מהתקפי לב. הם גם בוחרים להתעלם מההצלחה הלאומית של שבדיה השכנה, שנוקטת בגישה הפוכה לחלוטין.
אני יודע שאנחנו מרגיזים כמה אנשים אבל היי, שווה לחשוב!

ומה אתם חושבים על התזונה שלכם והתזונה הפינית?
האם השומן הוא האויב הגדול?

ואם אהבתם מה שקראתם כאן, שתפו אחרים. קצת יותר חשיבה בקורתית לא תזיק במדינה הזאת.

Share/Bookmark

By Dael with 11 comments

11 הערות קוראים:

כל הכבוד דעאל, אותי זה כבר משעשע (אחרי יותר משלוש שנות פליאו) ומזמן הפסקתי לנסות לשכנע אנשים, אבל המרץ שלך ראוי להערכה. יום טוב

אני דווקא חושב שאתה צריך להמשיך לשכנע.
אולי מכיוון שזה תמיד נעשה כפי שזה נעשה בפוסט הזה: בשכל ישר, בחוכמה, ועם עובדות ונתונים שמגבים את הכתוב.
ומי שלא משתכנע מפוסט כל כך סדור, ברור ולוגי, שילך לבדוק את עצמו....
חזק ואמץ :)

ראיתם השיפוע של הגרף של הבנות נמוך מזה של הבנים, אולי בכל זאת כל הדיאטות שהן עושות כל הזמן עוזרות

אני פליאו טהור - פחמימות רק מירקות, ובשפע (ולא עמילניים) - והמשקל הפסיק לרדת.
נותרו לי עוד איזה 5 קילו לרדת. לא כדי להיות מקל אלא רזה במשקל תקין. כרגע אני מלאה קצת.
הוספתי כושר אך בנוסף לכך שמעתי שאם אקטין את צריכת הירקות (כלומר הפחמימות) לאפס או כמעט אפס, אעודד את תהליך הקטוזיס וארד במשקל.
כרגע צריכת הגרמים מפחמימות אצלי עומדת על 50 גרם.
מה דעתך על הורדת צריכת הירקות (פחמימות) במטרה לרדת במשקל?
לא יודעת אם אפס, אבל נניח, 10 גרם (=שתי כוסות סלט ביום בלבד).

הי אנונימית. דיאטה קטוגנית כמו שאת מתארת בהחלט יעילה להרזיה. אישית אני רואה שברוב המקרים אין בכך צורך ודי בשילוב של צום לסירוגין וספורט כדי להשיג יעדים רצויים במשקל גם עם רמה גבוהה בהרבה של פחמימות. אני מעריך שאם תתחילי עם שתי ארוחות ביום (ואפילו באותה צריכה קלורית יומית), תראי שינוי מהר מאוד.

באופן פרדוקסלי, לפעמים הגוף דווקא מאט את הירידה במשקל (מגיע לאיזון כלשהו) לאחר תקופה של הפחתה בפחמימות או בקלוריות בכלל.
צום לסירוגין (16/8) אכן יכול להיות הפיתרון. עוד דבר יכול להיות יום בשבוע שבו דווקא אוכלים מעט יותר פחמימות (בטטה למשל) כדי להראות לגוף ש-"זה בסדר, אתה יכול לשרוף עוד שומן".
לא אמרת כמה זמן המשקל נשאר כמו שהוא, ירידה במשקל זה לא דבר לינארי תמיד. יש ישורות, לפעמים ארוכות, וצריך רק לדעת להתגבר עליהן. אז כמה זמן את באותו משקל?

וואן , אתה ממש חכם !!!!
רק "שכחת " לציין שנתוני גרף ההשמנה נגמרים ב- 2005 והתכנית תפסה תאוצה ב - 2007 .
לא נורא , זו כנראה בעיית ראיה (המשקפיים שלך כנראה מעוותות את המציאות).
את תדאג, תחליף משקפיים הכל יסתדר .

וואו יובל, ואתה כל כך ציני ומתוחכם...
שכחת ש:
1. אחוזי השומן יורדים בעקביות בפינלנד כבר 30 שנה.
2. ואחוזי ההשמנה עולים בעקביות ובדרמטיות משך אותם שלושים שנה בדיוק.
3. והדאגה מאי הצלחת התוכנית היא ממצגת שנת 2012 (!) של אותו מכון לאומי פיני
4. ושאם בשלוש שנים האחרונות יש בלימה בהשמנה (הלוואי, אבל נתונים אלו לא מפורסמים בשום מקום ואולי הם רק פרי תקוותך), אז מן הסתם זה בגלל האיסור למכור או להביא שתיה מתוקה וחטיפים בבתי הספר ומזון בריא באמת לילדים.
5. אתה יכול להמשיך לאכול את הלחם שלך עם ממרח דל שומן ולדמיין שאתה בריא.

מעניין, קשה לקבוע למה הפינים יותר בריאים היום אבל מאוד קל לך (ולאחרים) לקבוע בדיוק למה האדם הקדמון היה "בריא" יותר?!
אני חושב שכל דיאטה שהופכת אנשים שמנים לפחות שמנים היא טובה (כולל טבעונות ופליאו, כן באותו משפט :)) אבל מה הקשר לאדם הקדמון? לא היו אז מחלות, המחלות התחילו רק לאחר פיצוץ אוכלוסין שהגיע לאחר החקלאות.
לדוגמה: כאשר האירופאים (אוכלי הדגנים) הגיעו לאוסטרליה (ציידים-לקטים) כ 80% מהאבוריג'ינים מתו ממחלות... כמה מהאירופאים מתו ממחלות חדשות, נכון אפס.
ויש אין סוף דוגמאות כאלו מההיסטוריה. אז בלתי אפשרי להאשים את האוכל בעידן החקלאות במותם של אנשים מפני שהוא הביא לערים הגדולות, פיצוץ אוכלוסיה ועם כל זה מחלות שלא היו לפני בגלל צפיפות האוכלוסיה. וזאת רק דוגמא קטנה אחת לשינוים שעברנו, אני יוכל לתת הרבה יותר.
קצת אחריות, תחשוב לכמה אנשים אתה יכול להזיק אם אתה טועה (וכלנו טועים לפעמים).

הי אנונימי ותודה. נראה לי שאתה מתבלבל מעט בין מחלות נגיפיות למחלות נווניות. הראשונות הגיעו אכן עם הופעת החקלאות וזאת בגלל המעבר ישובי קבע וחיים בקרבה לחיות משק (לא בגלל פיצוץ אכלוסין). לעומת זאת מחלת ניווניות היו קיימות תמיד אך בשכיחות נמוכה ביותר והתפרצו בעשרות השנים האחרונות בדיוק בגלל המעבר לתזנה מערבית, ובייחוד למתקפת השומנים-מלאכותיים+סוכר+דגנים.
ואני כמובן מסכים שכל מה שעוזר לאנשים לחיות טוב יותר ולהרגיש בריא יותר הוא מבורך, ללא קשר לפרוטוקול תזונתי כזה או אחר.

הוסף רשומת תגובה