אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

את מי אנחנו מרגיזים (ואת מי אנחנו רוצים להרגיז?)

הרופא שלי רגע לאחר ששמע אותי מבקר את התפריט שלו

כל אחד מהקוראים והקוראות הקבועים כאן (אתם כבר כמה אלפים קבועים, רק שתהיו בעניינים), מבין בחוש או במישוש שאורח החיים וההמלצות שאנו קוראים להם כאן מעצבנות לא מעט אנשים. גורמות להם לחוסר נחת. אנשים ששומעים לראשונה על תזונה קדמונית מקבלים סחרור קל או לפחות מכה קלה בכנף. "זה לא מה שאנחנו יודעים על אוכל ועל בריאות, על תחלואה ועל אורח חיים בריא" הם אומרים "אז זה לא נראה לי". לעומת זאת, יש לא מעט אנשים שלא מגיבים באדישות או בפליאה אלא בכעס או במרמור או בהתנגדות תקיפה ועזה.
פוסט זה בא לעשות מעט סדר בדברים.

את מי אנחנו מרגיזים בדרך כלל (אבל לא באמת רוצים להרגיז):
טבעונים - בת'כלס, אין לנו סיבה לריב עם הטבעונים. הם לא פוגעים בנו. הם לא שולטים במדייה ובקופות החולים. טבעונים אמיתיים, שלא אוכלים סוכר ודגנים, הם אנשים שלמעשה אוכלים רק דברים בריאים (כבוד! מאידך, הם לא אוכלים מספיק דברים בריאים ולכן יהיו חסרים ברזל, ויטמינים, מינרליים ויתקשו מאוד להשיג מסה וחוזק בסיסי - אבל זו החלטה אוטונומית שלהם). למרות שלכאורה אין לנו עניין בהם, אני מגלה שהרבה מהאנרגיות שלי מופנות בסופו של יום אל הטבעונים, פשוט כי חבורה מהם הכריזה עלינו מלחמה, קוראים לנו בשמות, מכנים אותנו רוצחים, מציעים להוציאנו להורג (באמת), מציקים לנו בתגובות ובספאמים ועוד שלל התבטאויות יצירתיות במיוחד של רודפי השלווה הללו. אז חברים טבעונים, אם במקרה הזדמנתם לכאן, חאליק, יש מלחמות אמיתיות, יותר חשובות ויותר רציניות לעשות.
מה שמצחיק הוא שכתבתי הערב תוכן דומה כתגובה בפורום הבננות, והופ, הם מחקו את התגובה שלי אחרי 3 דקות בול. יופי להם הסובלנות.
צמחונים - האמת שאלו בדרך כלל ממש לא מתעצבנים. אחלה.

לעומת זאת, את מי אנחנו רוצים להרגיז:
אם אתם איתי, אם אתם חושבים שהציבור כולו חולה, אם אתם רואים שרוב הילדים בכיתה של הילד שלכם במשקל עודף רציני, אם נמאס לכם להסתכל על מדיניות התזונה במדינה ולראות שכולם כאן בעצם משוגעים לגמרי, אם נמאס לכם לקרוא מאמרים בעיתון שבשר מקצר את החיים ושלחם מלא מציל את הגלובוס, אז הגיע הזמן לעשות מעשה!
כן, רבותי, אני קורא לכם לעמוד על שלכם, גם אם זה בדרך מעצבן את הגורמים הבאים:

משרדי ממשלה
שר הבריאות, תומכיו ואוהדיו עסוקים באלף ואחד דברים אבל לא עושים מאומה כדי לשפר את המניעה לתחלואה ולחנך לתזונה בריאה באמת. במקום זה הם עסוקים בבניית פירמידות. אני כתבתי כבר לפני שנתיים לשר על הפירמידה ולא שמעתי עוד תשובה. אני מקווה שהוא התעצבן. אולי בפברואר הוא גם יתחלף?

דיאטניות, במיוחד בקופות החולים
הנה דוגמא מהכתבה הנפלאה הזו של תזונאית קופ" ח כללית על כמה כדאי לצרוך גלוטן. אתם מבינים את זה? אנשים סובלים מגיעים לקופ"ח ומקבלים הפניה לדיאטנית שמוכרת להם את הזבל הזה. מה הסיכוי שהם באמת ישנו לטובה את התזונה שלהם אם הדיאטנית המוסמכת, שלמדה 4 שנים, אומרת להם:
...אנשים הנמנעים מגלוטן ...נמנעים מדגנים מלאים, טעימים וזמינים כמו חיטה מלאה, שיפון מלא, שיבולת שועל וכוסמת. לדגנים האלה יתרונות תזונתיים כיוון שהם מכילים סיבים, ויטמינים ומינרלים התורמים לתחושת השובע וחשובים לתזונה מאוזנת.
ועוד דבר שנכון לכל דיאטה: אם אתם נמשכים למאפים וללחם טרי, תיאלצו לוותר עליהם בתפריט נטול גלוטן. אם תנהגו כך,  ייתכן שתרדו במשקל בעקבות צמצום הקלוריות היומי, אבל האם לנצח תוכלו להימנע מהמזונות האהובים עליכם? כמה זמן תוכלו להקפיד על דיאטה כזאת? מה יקרה כאשר תשתמשו בפריבילגיה של היותכם אנשים בריאים ותחזרו לאכול כרגיל?
ללא ספק יש לצפות לעלייה בלתי נמנעת במשקל, וקיים סיכוי סביר שתגיעו למשקל גבוה יותר מזה שהיה לכם בתחילת הדיאטה...
בקיצור, עם כאלה חברים (תזונאים), מי צריך אויבים? אנחנו צריכים להקשות על דיאטנים כאלה. לשאול אותה למה היא ממליצה את מה שהיא ממליצה, האם היא קוראת מחקרים, האם היא מעודכנת, האם היא ניסתה בעצמה, ועוד. תאתגרו אותם. תשאלו, תקשו. תגרמו לה להזיע. תגרמו לה לחשוב, לעזאזל, ולא רק לדקלם שוב ושוב מנטרות ששמעה בבית הספר לתזונאים שרק אלוהים יודע מה הם מלמדים שם, אבל בריאות זה לא. זה טוב שהיא תהיה מאותגרת, אולי בסוף גם היא תהיה במשקל תקין.

רופאי משפחה ובקהילה
אבא שלי הלך לרופא לבדיקות תקופתיות. אמרתי לו מראש שיבקש לבדוק גם רמת ויטמין D. הוא ביקש. הרופא אמר לו: לא צריך. אז אבא שלי האמין לו ולא בדק. גם רופא המשפחה שלי אמר לי "לא צריך", רק שאני לא וויתרתי לו, ובסוף הוא בדק. אני מאמין שאנחנו צריכים לדרוש מהרופאים שלנו יותר. הם חייבים להתעדכן. לא ייתכן וחברים שלי מספרים לי שרשמו להם סטטינים על כולסטרול של 190. לא יכול להיות שחברות התרופות ימשיכו לחלק נופשונים, בתי מלון ועטים לרופאים מצטיינים בחלוקת תרופות (ולא, אתם א יודעים עד כמה התחום הזה פרוץ).
כל אחד מאיתנו שאומר לרופא: אני דווקא אוכל הרבה שומן רווי ומאז מרגיש בריא יותר, נראה טוב יותר ועם תוצאות טובות יותר בבדיקות הדם - כל אחד כזה גורם לרופא לעצור לרגע ולחשוב. אולי קצת להתעצבן (בכל זאת, יש גאווה מקצועית), אבל גם להתמודד. אולי בסוף הוא יתעדכן, יחכים וישנה גישה.

כתבי בריאות בעיתונות.
אלו מהזן הכי גרוע. העיתונים הגדולים (והארץ יותר מכולם) עושים כל שביכולתם לקדם אג'נדה מסויימת ומצומצמת של תפיסת הבריאות. הווה אומר "טבעונות".למשל רחל טל שיר. בקצה השני של כתבי הבריאות יש את הכתבות הנפלאות כמו יעל דרוד שמזבלת בYNET עם כתבות כמו "מה יותר בריא - במבה או שוש" או "איזה ממרח שוקולד הכי דיאטטי" ועד הבלים שמעודדים אנשים לאכול זבל, וזה עוד על תקן "כתבת בריאות". ואולי הקיצוצים בעתונות הכתובה באים על הרקע הזה בכלל?
אתם יכולים לשאול את כתבי הבריאות האלה למה הם ממליצים לכם דברים רעים. למה הם חוטאים לתפקידם. למה הם לא מקדמים בריאות אלא אינטרסים. טוב מאוד שאנחנו מעצבנים אותם קצת. אולי יחליפו אותם בסוף.

מאמני סבולת 
נמאס לי, באמת שנמאס לי, מאלף ואחד מאמני ריצה שדוחפים למתאמנים שלהם פסטות ולחמים בוקר וערב, מיצים ואיזוטונים, ממליצים על 60 ק"מ בשבוע, ומתפלצים למשמע לקוחות שמבקשים דווקא שילוב של אימוני משקולות, ריצה לאחר צום, התבססות על שומן לפני ובמהלך ריצות ועוד. האנשים האלה אמורים לעזור לנו להגיע לבריאות טובה יותר והם חייבים לקבל פידבק כשהם לא בכוון, מה שקורה לא מעט... אולי בסוף הם ינסו בעצמם לאכול אחרת ופתאום יגלו שהם רצים מהר יותר ורעבים פחות (ובלי שלשולים).

מסעדנים פלצנים שמגישים אוכל רע
אין כמו ללכת למסעדה שדורשת לא מעט על כל מנה ולגלות שבכל המנות יש סוכר. היום ישבתי במסעדה יפנית בהרצליה פיתוח בפגישה עסקית. אחרי שתחקרתי את המלצרית שתי וערב היא הודתה שאין אף מנה, כולל המרק מיסו, שלא מוסיפים לה סוכר, והרבה (האמת, יפה שהיא ידעה). אחרי שבדקה עם השף ואחרי שחזרה שוב, הסכימו להכין לי מנה בלי שום תוספת סוכר בכלל.  אל תוותרו לשפים רק בגלל שהם שפים. ואל תוותרו למלצרית רק בגלל שהיא אומרת "בטח, אין בזה שום תוספת" כי בדרך כלל אין לה מושג ירוק מה אתם רוצים. אז היא תתעצבן שאתם נודניקים, אז מה. 

האמת, שיש לי עוד רשימה ארוכה של סתם אנשים שמתעצבנים ממני. למשל, יום אחד הלכתי ברחוב עם אחותי. היא פגשה חברה שאיני מכיר והתפצלנו. מאוחר יותר סיפרה לי אחותי שהחברה שאלה אותה: "מי זה היה, אחיך? אה, המעצבן הזה". ולא, מעולם לא דיברנו. אני "מעצבן" כי הדעות שלי מאיימות על הסטטוס קוו אצלה במטבח ועל איזור הנוחות שלה עם עצמה, כי היא במשקל עודף ובדיאטות אינסופיות וחסידה של ספירת קלוריות לשווא. אז בטח שאני מעצבן כשאני כותב לא לספור ודווקא לזלול שומן. 

אני מאחל לכם שתעצבנו עוד רבים וטובים באופן הזה. על ידי איכפתיות. על ידי סקרנות. על ידי דוגמא אישית לאורח חיים שלם, מלא ובריא. 


רק אהבה.


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 28 comments

28 הערות קוראים:

לעיניין הויטמין D, בכללית לא בודקים יותר ויטמין D, למעט מקרים בהם יש אינדיקציות שמצדיקות את הבדיקה, אין אפשרות לעשות את הבדיקה לצורך טיפול מונע בכלל. הרופאה הראתה לי את ההטראה הזו שקיבלו הרופאים בכללית לפני כחודשיים.
אז עכשיו שרואים פרסומת של הכללית "הכי טובה למשפחה" אפשר גם לדעת איך ממנים אותה. אני ניתקלתי בויטמין D ובסטיקים לבדיקת סוכר שקוצצו ב- 50% כאשר גם לפני הקיצוץ בכללית נתנו פחות מכל משלוש הקופות האחרות.
סטטינים אם רק רוצים אפשר לקבל בשפע, אבל לא לפיטור, לפיטור זה רק למקרים קשים, אינדיקציה טובה לדעתי מתי הם באמת חושבים שמצב הכולסטרול מצריך סטטינים. (אחרי הכל יש פה ושם כאלו שיש להם בעיה אמיתית של כולסטרול)
אז לצפות מסגן שר הבריאות (השר בפועל) שיעסוק בתזונה?
המערכת קורסת לו מתחת לידים הכללית מוכיחה שרפואה מונעת זה נושא נחמד לדבר עליו אבל לא מעבר.
מה שנשאר לאנשים שרוצים לשמור על בריאותם זה אתרים כמו זה ודומים לו.
תודה גדולה לאלו שמפעילים את האתרים והבלוגים האלו למען הכלל.

לגבי הטבעונים - כמות הנאצות והכינויים וההתייחסויות המקטינות לטבעונים וצמחונים היא עצומה- אז מין הסתם יש לזה תגובה.
אפשר לראות פוסט לדוגמה של יקירת הקהילה הפליאוליטית לגבי מיקי חיימוביץ'- פוסט אלים ומזעזע - אך ורק כי מיקי חיימוביץ' מעיזה להיות צמחונית.
http://etgarkadmoni.blogspot.co.il/2012/09/stupid-bitch-syndrome.html

רק לתקן התגובה למעלה - התכוונתי כמות הנאצות והזילזול בקרב האוכלוסיה הפליאוליטית - לא באופן כללי

אני לא ראיתי באתר הזה ("מר קדמוני") נאצות כלפי טבעונים או צמחונים.
מה שנכתב בבלוג שקישרת אליו הוא דעה אישית של כותבת הבלוג, ואני לא מזדהה איתה.

גם אני נתקלתי לפני כמה ימים בפוסט הזה על מיקי חיימוביץ והתכווצתי באי נוחות כשקראתי אותו. באמת לא לעניין. לא אטרח להכנס אליו יותר.

אני לא יודע אם לצחוק או לבכות, כל כך נכון מה שמתואר פה. אני גם מרגיש שיש הרבה אנשים ש"כועסים" עלי. מצד שני, מי שקצת פחות מזר מוחלט, אחרי הכעס הראשוני מתחיל לחזור עם שאלות ועניין... אולי יש עוד סיכוי

פוסט נפלא! מעורר הזדהות...

מה שהכי מפליא אותי זה כמה אנרגיה מטורפת יש לאנשים האלה שאנו מעצבנים,בעיקר מגיבים אנונימיים שכנראה ממש משעמם להם בחיים אם הם טורחים להתעדכן בכל התפתחות בקהילה הקדמונית... אותם הכי כיף לעצבן. אחח אם אנשים היו מאמצים את "איש איש באמונתו יחיה."

ענת

הפוסט על מיקי בא לבטא זעם, וזעם מובן.

אם היא רוצה לקדם יום בו אנשים לא יוכלו בשר מטעמי:
אני חושבת שאני יודעת מהן בעיות העולם אבל אני בעצם רק מובילה את עדר החולים שהולך כצאן לטבח, שתתנזר בעצמה רק על תכפה עלינו.

קראתי את הכתבה על מיקי.
אם היא הייתה אומרת שהימנעות מבשר מסוכנת או לא טבעית הייתי מרגיש איזושהי סולידריות על הדרך הכביכול טבעית שלה כרגע טיפוסים כמוה הם בהחלט אויב.

כן בריאות הציבור חשובה לי.

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

המלחמה עם הטבעונים לדעתי עברה כבר את גבול הטעם הטוב.
מבחינתם הם עושים את עבודתם וזה לזעזע לנו את המערכת, והעיסוק שלנו איתם, עם הפוסטים הלא נגמרים, הפרחת המיתוסים ותגובות לפוסטים שלהם רק מועילות להם. כמו שאומרים אין דבר כזה פרסום רע.
בקיצור, בואו אנחנו הקדמונים, נהיה בוגרים ונמשיך הלאה בשלנו, נמשיך לאכול טוב, להתאמן טוב ולחיות טוב.
את הוויכוחים נשאיר למי שרוצה להתווכח.

מסכים לגמרי עם דוד. בסוף מה שמנצח זו ההתמדה, והבגרות שמפגינים. מי שצודק לא צועק.

אבל, אמרו פה נכון אנשים שדואגים לבריאות הציבור. גם אם לא מעניין אף אחד שאר הציבור, בסופו של דבר כולנו נהיה מושפעים מהמלצות תזונה ברמה הממלכתית. אם דרך התייקרות מוצרים מסוימים, חינוך קלוקל בבתי הספר (בנוסף למצב ה"מזהיר" כיום) ובכלל יחס לא תומך כללי שלא ממש עוזר לשמור על אורך חיים שונה מהמקובל, כולנו בני אדם ומושפעים מלחץ חברתי.

מול הטבעונים/צמחונים באמת שאין מה להתווכח על פני הרשת. אני כן אתמוך במאבקים ברמה הממלכתית.

בהצלחה לכולנו

לפני שנה עשיתי בדיקות דם וביקשתי גם ויטמין D לא מפתיע שהיה חסר לי, נכון?

לגבי הכולסטרול, חבורה של לוביסטית העבירו הצעה בכנסת להורדת רף הכולסטרול הגבוה על מנת שחברות התרופות יוכלו למכור לנו סטטינים. בערך משנת 2005-2006 רף הכולסטרול יורד
הוא ירד מ220 ל-200, אחר כך ל180, אחר כך ל150 וממש בשנה שעברה ל130
ככה שהיום רופאים ממליצים לאנשים שיש להם כולסטרול מעל 130! לקחת סטטינים

והסטטינים האלה, עושים חתיכת נזק! זה בכלל לא בריא
ממה שקראתי חברות התרופות מרוויחיות 29 מיליארד דולר בשנה ממכירות סטטינים - אחלה סיבה לדחוף לנו את הרעל הזה לגוף.

מסכימה עם דויד
המלחמה הזו מיותרת לגמרי,ביזבוז זמן. אני הגעתי למסקנה הזאת בבלוג שלי,בהתחלה עוד ניסיתי לדבר איתם,לאט לאט הבנתי שאין עם מי לדבר והפסקתי להגיב להם,כמובן שזה רק גורם להם להמשיך לנסות ולהציף אותי בכל מיני נאצות,זה רק מעיד עם מי יש לנו עסק.
את מי שכן צריך להרגיז זה את האנשים שמפיצים מידע מוטעה לציבור במסווה של בריאות.
http://www.youtube.com/watch?v=RQNmertrCJ8
השם ישמור

שיהיה חג נפלא!

ממש ההגדרה של אירוניה - הבחורה שעיקר גאוותה הוא פוסט אלים ורווי שנאת חינם למי שחושב שונה ממנה - קוראת ל"איש באמונתו יחיה" (אגב המשפט המקורי הוא צדיק באמונתו יחיה - ואת לא עושה רושם של צדיקה)

הנה מאמר שכורסטרול ושומן רווי אל קשורים למחלות לב
http://www.drbarak.com/2012/162-%D7%94%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%A3-%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%9C[
חוץ מזה טוב שהרופאה שלי עדיין בעד בערכים הישנים של הכורסטרול .

הרופאים הם לא מדד לכלום לא לבריאות, עריכות ימים או אושר הם לא באמת מבינים הרבה יותר מאיתנו.
לפי הבנתי בפשוטה רופא אמור לתת תשובות, בינתיים עולם הרפואה מעלה יותר שאלות מתשובות, וגם שיש להם התשובות הנכונות כבר הם לא משכילים לפרסם וליישם אותם.

צריך להשלים אם העובה שהאחריות לחיינו ובריאותנו עלינו ולא על רופאים, מאמנים, תזו.נאים או פוליטיקאים.

קחו אחריות, צאו לשמש שמתחילה להתחבות, עזבו את מדדי הבריאות של הרופאים.

תזכרו שהחבר'ה האלה אם כל הכבוד שיש לי עליהם ויש הרבה רק לא מזמן נזכרו להלחם על זכותם לישון מדי פעם.

אני מציע מחקר שיבדוק (גם שנים אחורה) את תוחלת החיים של רופאים וסיבות המוות השונות שלהם. אפשר להוריד רופאים שנוסעים למדינות נידחות ומסוכנות, רק רופאים במדינות מערביות ב-50 שנה האחרונות. אני באמת חושב שאם התוצאות לא יותר טובות משאר האוכלוסיה אז אין להם כל כך זכות לתת המלצות.

אני מציע מחקר שיבדוק כמה דיאטנים סובלים מיאוש אחרי שראו שמה שהם מציעים פשוט לא עובד.

אבל למה אתם מתעלמים מהעובדה הברורה והמוצקה בשטח,
שהטבעונים באמת רובם ככולם רזים יותר מאוכלי בשר?
כל אוכלי הבשר/אטקינס/סאות'ביץ'/פליאו שאני מכיר הם מלאים. בין אם בשרירים ובין אם במסת שומן. אבל אין בהם רזים.
אני מדבר על רזון בריא, לא חולני.
בזה הקהילה הטבעונית אכן מצטיינת יותר.
ולא, אני לא מנסה לעורר פה מלחמה או ויכוח אני פשוט מציין עובדה שרובכם מתעלמים ממנה.

מאיר, הדיון פה לא עוסק במי יותר רזה אלא במי יותר בריא.
אדם רזה הוא לא בהכרח יותר בריא.

לMEIR
אני אנסה להתייחס ברצינות למה שאתה אומר מקווה שאני אצליח
האם בדקת קלינית אמפירית או שאתה מנחש ? בכדי להגיע למסקנה המאד נחרצת ולא רלוונטית בעליל לגבי "רזון בריא" אצל צימחונים טבעונים, אתה מציין "עובדה"? MEIR האם אתה בטוח שמדידת אחוז השומן אצל האוכלוסייות שעליהם אתה מדבר מדוייקת , הייתי מציע קצת ללמוד פיזיולוגיה אולי קצת אנטומיה ולדעת להבדיל בין בריא ,חטוב , רזה, חולה , חיוני , אקטומורף , מזומורף , אנדומורף.....וכוליי "עובדה ברורה ומוצקה "? קצת יהיר ,
זיו לנצנר .

שוב, אף אחד לא מחק את התגובה שלך באתר של 811, אפשר עדיין לראות אותה שם ואת התגובה אליה. למה סתם לשקר?!

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

ל- MEIR יופי אז אולי ככה עם תזונת פליאו אפסיק להיות מאוד רזה.
אחוז השומן שלי באמת נמוך ואני בריאה.

לפי דעתי טיבעוני אוכלים יותר מידי פממחות , אבל יש להם רגישות לאינסולין ,לכן הם רזים ביוחד אילו שאוכלים טיבעי ומאוזן.
אני דווקא כן חושבת שתזונת פליאו כן בריאה. ברור שהתזונה המערבית , גם צימחונית פחות בריאה מתזונה שאכלו אפילו לאחר המהפכה החקלאית. למה להתעלם מהעובדה שהמחלות התחילו לאחר המהפכה החקלאית שלא לדבר על המחלות של לאחר המהפכה בתזונה לפני 200 שנה ולפני 40 שנה.

השורה התחתונה היא תמיד אותו דבר - אנחנו ציידים, בדרכנו לצוד אנחנו מלקטים.
מהאמזונס לאלסקה, אפריקה אוסטרליה כולם תלויים בדייג או צייד.

אם לא תדע לצוד או לדוג או להשיג חלבונים ושומנים מחיות אף בת שבט הדזה או אסקימואית או שוכנת יערות מפפואה ניו גני לא תרצה להתחתן איתך ומהסיבה הנכונה.

טבעונות שמיבעונות טירוף חושים של היפים אנמים שחיים באשליה אופטית טוטאלית לגבי איך הטבע מתנהל.

דיון פורה כאן!
livliv רצית לומר שכולסטרול לא קשור למחלות לב, ויצא לך הפוך..
:-)
מאיר, אולי הם רזים יותר, אולי לא, אבל הם בודאי לא בריאים יותר, מה גם שרזון יהיה טבעי אם אתה בתת תזונה.

והבהרה לגבי התגובה שלי אצל הבננות: היא נמחקה בודאות, ואני שמח ומעריך את העובדה שהיא הוחזרה. אולי זו פרוצדורה קבועה אולי לא, בכל מקרה, הנה הבהרתי: התגובה שלי עכשיו שם ו no hard feelings בעניין זה יותר. לפחות מצידי.

כתבה ב-YNET על כמה שסטאטינים זה טוב - http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4276336,00.html
מצפה לפוסט קטילה, דעאל..

הוסף רשומת תגובה