אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

גינה לי גינה לי גינה לי חביבה. בקרוב הסרט.

אני גר ביישוב קהילתי כפרי כבר שנים ארוכות, ולמרות שעיתותי על פי רוב בידי, ולמרות שאני לגמרי בעניין של תזונה קדמונית וכמה שיותר טבעית, הרי שכל השנים התעצלתי מלגדל ירקות של ממש בגינה. בטח, יש לי ערוגת צמחי תבלין ועצי לימון וזית ורימון וגם אלונים ואולמוסים ועוד כמה, אבל ירקות עלים ושורשים, לא גידלתי.
יותר פשוט לגדל דשא.
אבל הרבה פחות כלכלי וידידותי לסביבה.
נראה שהחלום הזעיר-בורגני הוטמע בי היטב אי שם בילדותי והחקלאי נותר רק כמשהו מספרי הילדים של פניה ברגשטיין כמו "נצא אל השדה"... זה לא שלא ניסינו. היו לנו קצת עגבניות פעם ואפילו אבטיח וחסה, אבל זה היה בקטנטן ולא ממש בהצלחה. עכשיו, אולי בהשפעת התרנגולות (שעדיין לא הטילו, אם אתם מתעניינים) החלטתי לצאת לדרך.
אמנם מתחיל תיכף החורף וזו לא עונה אידאלית, מאידך, עם איך שהחורף שלנו נראה, אפשר לגדל בו גם גידולי קיץ.
ראשית חכמה החלטתי לקנות ספר מקצועי.

קניתי אותו לפני כמה שבועות בThe books depository  שם אני קונה הרבה, ויחסית לא יקר, ומשלוח חינם ומהיר למדי.
הספר כתוב באנגלית ובמידות אמרקאיות (אינצ'יפם ופאונדים), אז  אני לא בטוח שהוא מומלץ למי שלא שולט לגמרי בשפה. בכל מקרה, עקרו של הספר די פשוט:
תיאור מפורט של שיטת תיחוח והפיכת האדמה כדי לבנות את המצע או הערוגה: הם מכנים זאת Double Dig כלומר הוצאת "פס" אדמה ברוחב כ40 ש"ה ובעומק כ 30 ס"מ (להוציא ממש ולהזיז הצידה) ואז תיחוח בקלשון את השכבה התחתונה. עוברים לפס הבא ואדמה ממנו עוברת לבור הסמוך שנותר וכך הלאה עד שכל ערוגה מתוחחת היטב.
נושא אחר הוא כיצד להכין קומפסוט (בשיטה קרה, ולא חמה). ננסה. יש לי קומפוסטייר בחוץ שהביא יותר מדי ברחשים. השיטה שלהם משלבת אדמה ויותר קרה ולכן פחות "תוססת". נראה.
נושא אחר הוא תיאור מפורט כיצד לזרוע ו/או לשתול יותר נפח צמחים בפחות שטח. הגישה היא שילוב של צמחים שונים תוך התחשבות בקוטר השורשים ואז אפשר לשתול בצפיפות רבה מאוד ועדיין לקבל תוצרת. לצורך זה יש איורים ושרטוטים למכביר.
עיקר הספר בעיני הוא טבלאות נתונים ארוכות לגבי כל ירק ושורש - מתי יש לשתול, באיזה פיזור, באיזה עומק, עם מה כדאי, כמה תוצרת מתקבלת ועוד.
הספר גם מעודד כמובן אג'נדה צמחונית וקיימות - בניית "משק אוטרקי" כלומר כזה המספק את כל צרכי עצמו. אני לא שם אבל ודאי שאפשר ללמוד מהמקצוענים דבר או שניים.

קיצורו של עניין  - היום אחר צהריים הפשלתי שרווליים.
התחלתי לעבוד וחפרתי כהוגן שעה וחצי (למרות שאין לי מגפיים אדומים מגניבים כאלה) ולא השלמתי עדיין ולו חצי מהערוגה המיוחלת. לוקח הרבה זמן ולא מעט אנרגיה להוציא את אדמה, להפוך, להעביר וחוזר חלילה. החשבתי את זה כאימון פונקציונאלי של בין ערביים. בגלל שכבר ירד ערב נוסיף תמונות של תהליך בימים הקרובים. אני עדיין בשלב הכנת הקרקע, ואח"כ גם נזרע ונשתול, נשקע ונעדור, נעשב ונקצור. אולה.

אז מעתה יהיה על מה לדווח. קישואים, חצילים, ברוקולי, כרובית, מלפפונים, עגבניות, שומר וסלק - הנה אני בא!


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 6 comments

6 הערות קוראים:

וואלה דעאל
לא שוחחנו על כך
אבל גם אני בתכנוני גינה מתקדמים
הולכת שבוע הבא לקנות אדמה בקדמת הגליל, רוצה גם?
לימור

שלום דעאל, לפי התאור השיטה נקראת grow biointensive לפני כמה שנים אלכס קצ'אן העביר סדנאות של השיטה בארץ. לטעמי בחרת את השיטה הקשה ביותר מבחינת ההשקעה הנדרשת בשעות עבודה(אלא אם כן אתה מתייחס לזה כאימון קרוספיט :-)
לפי דעתי אנחנו קרובים ואני קונה שתילים אורגניים אצל איריס בן צבי בכפר יהושע
לא תמיד יש מבחר אבל שווה לנסות. מנסיון שלי ירקות עלים הם הכי פשוטים לגידול בעונה הזו (מנגולד,קייל,חסה וכו')
בהצלחה,זה כיף גדול לקטוף מיבול הגינה

שלום דעאל
לפי התאור זו שיטת grow Biointensive
לפני כמה שנים אלכס קצ'אן העביר סדנאות בארץ,אין לי מושג אם גם כיום.
לטעמי זאת השיטה שדורשת הכי הרבה השקעה מבחינת עבודה אבל תמיד אפשר להתייחס לזה כאל אימון קרוספיט :-)
לדעתי אנחנו באותו אזור ואני קונה שתילים אורגניים אצל איריס בן צבי בכפר יהושע
לא תמיד יש מבחר אבל שווה לנסות.
מנסיוני הכי קל בעונה הזאת עם ירקות עלים: מנגולד,קייל,חסה וכו'
בהצלחה רבה, אין כמו לקטוף יבול טרי מהגינה
חיימון

איזה תחליפים יש בעצם ללחם כשמכינים קציצות?

תודה חיימון. אדווח מהשטח ואני מקווה שהמאמץ היה ויהיה שווה.
אנונימי, תוכל להשתמש בזרעי פשתה טחונים, אפשר להוסיף קמח שקדים, אפשר קוקוס ואפשר שפע של שורשים טחונים (תפו"א, בטטות וגם סלק שנותן לקציצות צבע משגע). ובכלל, אתה מוזמן להציץ ב"מדריך הקציצות הגדול" שכתבתי כאן: http://www.kadmoni.com/2011/10/blog-post_26.html

היום התחלתי את הגינה הקטנה שלי וסיימתי הכל כולל לשתול כל זה בשלוש שעות (קיבוצניק עזר לי) בקיצור נראה מה יהיה מעניין בטוח יהיה.

הוסף רשומת תגובה