אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

כמה כדורים אתם יכולים להחזיק באוויר?


מזדהים?

כשהייתי ילד ביקר בחיפה קרקס נודד אחד, עם כלובים אמיתיים נגררים מאחור, רחבה גדולה ואוהל קרקס צבעוני ומטפטף.
נדחסנו ארבעה ילדים אל המושב האחורי של הסובארו (אז עוד לא המציאו חגורת בטיחות לכל אחד), ונסענו למפרץ, להכנס אל האוהל הגדול, ולראות מקרוב ובאמת אריות מקפצים דרך חישוק של אש, ליצנים נופלים לגיגיות מים, לוליינים הולכים על חבל ומעופפים בין טרפזים.
אבל אחד מאנשי הקרקס משך את תשומת ליבי יותר מהאחרים. היה זה להטוטן שליהטט עם חמישה כדורים לפחות, והוא ערבל וערסל, וגלגל והחליף אותם זה בזה בלי להפיל אותם ולו פעם אחת. היה זה מופע מדהים של זריזות ויציבות, שליטה וקואורדינציה.
מאז גדלתי וגם בגרתי מעט, אבל האיש עם הכדורים עוד חקוק באחורי מוחי וגם בלי שרציתי, תמיד מצאתי את עצמי מנסה להחזיק כמה שיותר כדורים באוויר. מוחשית ודמיונית.
לכדרר שלושה כדורים באוויר למדתי חיש קל ועם השנים היכולת לכדרר גם משימות הפכה לטבע שני שלי.
לעולם איני עסוק בדבר אחד בלבד.
מאז ועד היום אני תמיד, אבל תמיד, מוצא את עצמי עושה עשרה דברים במקביל. כותב, מנהל אנשים, מייעץ, נוסע לחו"ל למכירה, עובד על פרוייקט סודי, מצייר, מנהל תיק השקעות, משפץ רהיטים, עושה גינה, עושה ציפורניים. טוב, זה בעצם לא. התכונה הזו התלבשה היטב עם הפרעת הקשב שלי אבל גם קידמה ודחפה אותי להרחיב את סל המיומנויות הזמינות שלי.
היום אני לא מומחה של ממש בשום דבר, אבל אני יכול להשתמש ברמה סבירה ברתכת, לבנות בעץ וכלי נגרות,לערוך ספר בצורה מקצועית, לתקן אינסטלציה, לנהל תהליך מכירה, ללקט פטריות מאכל, לנהל תיק השקעות, לכתוב טקסט מקצועי באנגלית, לרוץ יחף, לצייר בשמן, להרצות בכנסים מקצועיים ואחרים, להקים חברה ולנהל אותה, לבשל ארוחה מלאה לעשרה אנשים, לבצע הנפות אולימפית בטכניקה תקינה, לבנות אתרים ולשלוף חרב יפנית. באמת, קוראים לזה איאיידו.
בכל מקרה, לא הייתי נדרש לרשימת המכולת הזו אם לא הייתי סבור שיש בה משהו חשוב: רשימת היכולות הזו מרכיבה את סוד העצמאות שלי, לא פחות.

כאמור, אני חוטא במשיכת מכחול מדי פעם
אבינו הקדמון היה מופע מרתק של יכולות ומיומנויות רבות. כל אחד מחבורת הציידים-לקטים מוכרח היה לשלוט במגוון עצום של מיומנויות, אחרת לא היה שורד. מיומנויות לחימה ומעקב, גישוש וצייד, פירוק והכנת מזון, זיהוי צמחי מאכל וצמחי מרפא, איתור מקורות מים, נווט, בנייה וארגון מלכודות, כלי נשק ועיצוב והכנת כלי עבודה, כולל סיתות אבנים, כריתת ענפים ועיבודם, בניית מחסה למגורים ועוד ועוד. מיומנויות קדמוניות רבות אבדו בדרך לחיים המודרניים.
למזלנו ולנוחותינו, מאז המהפכה התעשייתית אנו לא נאלצים עוד לחשל בעצמנו את סכין המטבח ולא לזהות מקורות מים כדי לשרוד, אבל אנו כנראה חייבים לרכוש מיומנויות אחרות כדי לשרוד בג'ונגל העירוני הסואן, ובעיקרן: היכולת להתפרנס בהצלחה.
ואכן, רבים מידידיי שכללו מאוד את יכולתם להתפרנס והמשיכו להתמקצע וללמוד ולהחכים בתחום בו הם עובדים, אבל מאידך, כל מיומנויות הכפיים האחרות מעולם לא נרכשו. הם לא יודעים להחליף נורה וגם לא לנהל את תיק הפנסיה שלהם. לא לבשל ולא לבנות. הם סומכים על המערכת בכל דבר ועניין, כי את כל השירותים ניתן לרכוש ויכול אדם להעביר את עיתותיו ללא שום יכולת, כל עוד הוא יכול לשלם על השירות.
אך אליה וקוץ בה.
המיקוד והשכלול של מיומנות מרכזית אחת בלבד הם חרב פיפיות. הם מונעים מהאדם את היכולת להחליף עיסוק כאשר השוק משתנה, והידע העמוק בתחום צר הופך למגבלה כי הוא מחייב אותך להזדקק לרכישת שירותים בכל תחום ובכל מצב, גם אם המצב הכלכלי הורע עקב פיטורים או בעיה אחרת. דלות היריעה והיכולות מגבילה את העצמאות האישית הטבועה בנו משחר ההיסטוריה. מעבר לכך, רכישת שפע של מיומנויות מגדילה את יכולתנו לנצל את משאבינו טוב יותר. לחסוך כסף רב - באנשי מקצוע ובצרכנות מיותרת (למשל, לשפץ לבד רהיט ישן שמצאתם בזבל יעלה עשירית מלקנות רהיט חדש, וגם תהיה נחת רוח. אם יוצא יפה). ומעל לכל, היכולת להסתדר ולשלוט במיומנויות רבות ככל הניתן יאפשר לנו לנצל יותר הזדמנויות. היא תבנה את היכולת הכללית שלכם, נפשית והיא תעלה את הערך שלכם בשוק העבודה.
אם תדעו לבנות עסק באינטרנט, אולי יום אחד תוכלו להפיק מכך רווחים?  אם תדעו לתפור ולעצב בגדים, אולי יום אחד תקימו מתפרה? אם תדעו לקרוא נכון דוחות רווח והפסד ומאזנים, אולי תוכלו להקים עסק משלכם? אם תדעו איך עובד הכסף ומהו שוק ההון, אולי תוכלו להרוויח מזה?
לא לכל המיומנויות יש תועלת מיידית וחומרית, חלקן הגדול הוא תועלת רוחנית ונפשית (למשל, לדעת לדבר ולכתוב קחזית או לצייר היטב). אבל עצם היכולת לצבור מיומנויות מגדילה את תחושת המסוגלות ואת האובייקטיביות של הערך הכולל שלכם - קודם כל בעיני עצמכם, אבל גם בערך האובייקטיבי מול "העולם". אם תדעו להחזיק ביעילות יותר כדורים באוויר, אתם תהפכו ליעילים יותר ומסוגלים יותר, ושם אנו רוצים להיות: עצמאיים, דינמיים, המתגברים על כל אתגר ומכשול, ומסוגלים לנצל הזדמנויות.
יש מיומנויות פיסיות (עמידת ידיים, הליכה על חבל), יש מיומנויות טכניות (תיקון מקרר, איטום מקלחת, כתיבת קוד), יש מיומנויות מקצועיות (השקעה, ניהול), יש מיומניות מנטליות (שפות, פיסול) ויש רבות שמערבות את התחומים השונים.
האני מאמין שלי הוא שכדי להצליח בחיים אנו צריכים לרכוש כמה שיותר מיומנויות, כמה שיותר מגוונות, כמה שיותר מעניינות וכמה שיותר שונות. אנו רוצים לשרוד ולשגשג בכל מצב, בכל תנאי, ולעשות זאת בהצלחה יתרה.
האדם הקדמון היה יכול להתיידד היטב עם ליאונרדו דה וינצ'י, דמות הרנסאנס הקאנונית מכולן, שידע לצייר ולפסל, מהנדס גאון ואסטרטג צבאי, איש אומנות ואיש רפואה ומחקר, איש של שפות ושל מקומות ותרבויות שונות. אני אף פעם לא אהיה דה וינצ'י אבל להיות איש רנאסנס קדמוני מתאים לי מאוד. ללקט ולבשל, לזוז ולצוד פרנסה, ליצור ולהנות, ולכתוב על זה מדי פעם, כאן.

ומה איתכם?
האם אתם משקיעים מרץ ואנרגיה כדי לשכלל את רשימת היכולות והמיומנויות שלכם או רק יושבים על התחת ומקווים שתיפול עליכם היכולת?
ספרו לנו גם מה התועלת הכי מפתיעה שהגיעה ממיומנות שרכשתם
(ותרגישו חופשי לשתף, כמובן).

שבת שלום
דעאל



Share/Bookmark

By מר קדמוני with 6 comments

6 הערות קוראים:

אהלן יא דעאל,
תודה על עוד פוסט מצוין, התחברתי מאד.

עדיין לא צברתי ניסיון חיים גדול (בן 23 בחודש הבא).
אבל מאז ומתמיד היה נראה לי הגיוני לטמון ידי בדברים שמעניינים אותי (ומעניינים אותי הרבה דברים) וללמוד איך לשלב ביניהם.
עד היום סבלתי הרבה מהרצון הזה כיוון שהסביבה דווקא כיוונה אותי אחרת, היום אני מתחיל לראות סימנים טובים ונכונים, ושהעולם (והאדם קטן) משתנים בכל רגע והיכולת להתגמש, להשתנות ולראות סיטואציות בכמה זוויות היא יכולת בסיסית והכרחית.

שבת שלום !

זה מזכיר לי סיפור אמיתי על אנתרופולוגית אחת שחקרה איזה שבט באיי פיג'י. היא הביאה מתנה לראש השבט - כוס (עם חולם), למחרת אסף ראש השבט את אנשיו וביקש ממנה להראות לכולם איך עושים את הכוס. היא כמובן לא יכלה ואז הם החליטו שהקולגות שלה הגלו אותה לאי שלהם כי היא מטומטמת. רק תאר לך לאיזה רמה של תחושת שוויון ואוטונומיה אישית אפשר להגיע אם יודעים לעשות את כל מה שצריך כדי להתקיים.

אני כל כך אוהבת את הפוסט הזה.
בכלל אני מאמינה שאנשי העתיד הם אלו רבי היכולות, כי המצאות חדשות טמונות ביכולת לקחת מכל מיני תחומים וליצור שילובים חדשים ומפתיעים.
תוהה לאחרונה אם "הפרעות קשב" ראויות באמת להגדרה "הפרעות".
אני חושבת שפשוט עוד לא יודעים להנחות אנשים להשתמש נכון ביכולת לצבור מגוון יכולות, ליטוות לעצמם את הדרך ע"י נגיעה בהרבה דברים במקום להשקיע עצמם בקריירה אחת.
אלו שיש להם קוצים בישבן חייבים לקפוץ מנושא לנושא זה לא עניין של בחירה. אבל לא תזיק קצת הכוונה ותמיכה לעומת הגינוי והזלזול שהנטיה הזו זוכה לו.

באופן אישי, סקרנית לגלות לאן כל ההתעסקויות שלי יביאו אותי בסופו של דבר.

רשימת המכולת שלך מיד מעלה בי הזדהות כאשה ואם המנהלת משק בית. נשים רבות המנהלות משק בית וגם עובדות מחוצה לו, ללא ספק מחזיקות ברשימת מיומנויות ארוכה מאוד...

האם רשימת המכולת המפוארת קשורה אולי באיזה אופן לגנטיקה וכרומוזומים?

פוסט מקסים, המרחבים אין סופיים, המשיך להמריא.

הוסף רשומת תגובה