אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

לתשומת לב הרמטכ"ל (לפני שהפקידה שלך תשמין ותתחצ'קן)

בני גנץ הרמטכ"ל שלנו, הוא גבוה משכמו ומעלה, תכול עיניים ואפור שיער. ובמשקל תקין. אבל למטה בבסיסים, הרחק מהקריה, ואולי גם שם, מסתובבות להן אלפי חיילות שמשמינות משבוע לשבוע ולא מבינות מה פגע בהן פתאום.

אני חושב שעליתי על זה היום.
אתם מבינים, היום היתי במילואים. ככה סתם, יום כיף. צאלים. מדבר, חם, רוח, אבק וחיילים. סתם יום רגיל שכזה, לא שטח ולא עניינים, רק כמה משימות משרדיות בעליל. בין לבין, קפצתי לארוחת ערב בבסיס. אנחנו, המילואימינקים, ניחנים בפרספקטיבה של שנים על פקידות הלשכה, פקידות הת"ש, מש"קיות הקישור ודומותיהן. דור הולך ודור בא, וכל שנתיים מתחלפות הבנות ורק אחנו נישארים אותם המילואימניקים, שנה אחרי שנה. ובכל זאת, יש איזו ראיה מרחבית, כללית על הזמן ועל האנשים. ובאמת, הצבא הולך ומשמין והחיילות הולכות ונעשות מחוצ'קנות יותר. זה מעניין, כי דווקא בצבא נותנים בשנים האחרונות הרבה יותר דגש על אוכל טרי יותר ו"בריא" יותר.
אז הנה היום, פידבק שלי, קצין מילואים, על בסיס מדגם לא מיצג בעליל של בסיסי צה"ל (סליחה מינה צמח), ולא על בסיס מעקב שיטתי של שלל ארוחות השנה, ובכל זאת. הנה מה שמצאתי היום בארוחת הערב על השולחן:
  • גבינת קוטג' 3%
  • גבינה צפתית 5%
  • גבינה מותכת 25% שומן
  • קצת סלטים (כרוב, ירקות).
  • ביצים קשות.
  • כמנה חמה היו פתיתים,
  • תפוחי אדמה מטוגנים
  • לחמנייה אפויה עם רוטב פיצה עם מעט טונה מעל.
  • שלל מעדני חלב של 1.5% שומן בטעם תות, אננס ווניל.
  • שפע שקיות שוקו.
  • לחם.
  • וקנקן מים עם קרח (מעולה!)
מה קיבלנו?
זוהי ארוחה שככל הנראה רס"ר מטבח מנסה לעשותה "בריאה" ו"דלת שומן" ולכן הוא משלם יותר על גבינות רזות ומעובדות ובפועל זוהי ארוחה נוראית של סוכרים מרוכזים ומזונות מעובדים, עתירה בפחמימות ריקות ומשרתת היטב את אתוס ההשמנה הצה"לי. ה"פרילי" והשוקו הם לא יותר מאריזות סוכר צבעוניות. בסוף הארוחה נותרו מאחור בעיקר ביצים קשות ומשולשי גבינה מותכת שכמעט איש מלבדי לא אכל אותם.
אז אחרי שהתייאשנו משר הבריאות, אולי הגיע הזמן שגם בצבא מישהו יתעורר ויתחיל לתת לחיילים ולחיילות שלו שומנים בריאים ויפסיק להלעיט אותם בסוכרים מיותרים?
מה אתם אומרים?
(בינתיים אתם יכולים לקרוא עוד פוסטים שכתבתי על צבא ועל תזונה בצבא, כאן)

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 9 comments

9 הערות קוראים:

אין שום סיכוי שהצבא יעבור לתזונה קדמונית...זה יקר לו.
וגם החיילים לא יאכלו את זה.

אתר למפתחי גוף ומתאמנים טבעונים
(אפשר למצוא שם את אבי לחיאני, הישראלי.)
http://www.veganbodybuilding.com/?page=bios

עומרי העביר סדנת קרוספיט לחיילים וקצינים אולי המהפכה תגיע מהחיילים והקצינים ולא מהרמטכ"ל שיתחילו לאכול ולהתאמן כמו שצריך, כמו שיש ארוחה צמחונית בצה"ל למה שלא ארוחת פליאו.

קובי מתי פעם אחרונה עשית מילואים וראית מה מגישים בחדרי אוכל?

בצבא מוגשת ארוחה בשרית אחת בצהרים וגם היא על הפנים, בדר"כ הבשר שם הוא בשר באיכות ירודה מדובר בנקניקיות\קבבים\המבורגרים סוג ז' מפוצצים בחומרים משמרים ושומן תעשייתי.
לעיתים מוגש איזה חזה עוף או עוף איכותי וגם אותו בדרך כלל מפוצצים בשמן.
הצבא הן מבחינה לגוסטית והן מבחינה כללית (לא יעזור הצבא לא יקנה איברים פנימיים- החיילים לא יאכלו את זה , והרבה יותר פשוט לבשל מסות של פחממה) לא יכול לעבור לתזונה קדמונית.
מה שכן בהחלט בתור לוחמים אפשר להמנע מצריכת לחם (שהיא אדירה בצבא).
הנה כמה טיפים:
-ביצים יש בשפע בצבא
-טונות בדרך כלל מוציאים ממנות קרב ואוכלים בעונג אחרי אימון מפרך יש בשפע!
-בכלל מנות קרב הרבה פעמים אפשר לפרק ולמצוא שם מטעמים שיספיקו לך להרבה זמן כמו בוטנים, חלווה וזיתים.
-אם יש בשר לארוחת הצהרים- צורך רק אותו בתופסת של סלטים.
-ארגן אם חבריך פעם בשבוע על האש\פויקה פלוגתי- אצלנו ביחידה זה היה מנהג כול שבוע היינו עושים פוייקה בשרי תענוג לחיך!
-צור קשרים טובים עם הטבחים\ אם זה לא עוזר פריצה למטבח באישון לילה וגניבת בשרים היא על אחריותך בלבד..:)
-צורך הרבה פירות וירקות- יש אותם בשפע אל תתבייש גם לקחת איתך צידה לדרך מהמטבח גם ככה הם זורקים הכול.
לי בצבא היה מקרר ולכן הייתי דוחף שם כול ראשון אוכל מהבית
(ולא ממש לא הייתי גו'בניק) אבל לא בכול יחידה יש את הלוקסוס הזה.
מה שכן הייתי מביא מלא שימורים מהבית- טונה, סרדינים, עלי גפן, שעועית וכו' (לא הייתי מקפיד על תזונה אז אבל הבנתי שמה שאני אוכל שם זה לא "שיא " הבריאות.)

חברים, אני אוהב את הדיון כאן אז תודה למגיבים!
אני לא חושב שהצבא יכול או צריך לעבוד כולו לתזונה קדמונית, אבל אפשר לגמרי לזרוק את כל הסוכרים המיותרים האלו (שוקו ודני) ולהציע הרבה יותר חלבונים, יותר שומנים טובים (למה קוטג' 3% לעזאזל?) ולתת פחמימות לא-רעילות (כמו בטטות, תפו"א, אורז) ולא סוכר-קמח לבן-פתיתים ודומיהם.
נתתי כמה הצעות לתזונה בצבא כאן: http://crossfitisrael.blogspot.com/2011/05/blog-post_05.html

ואוריאל, כקורא ותיק של הבלוג הזה אני מניח שדי ברור לך שכאן זה לא מקום שמקדם טבעונות. עד עכשיו נמנעתי מלהגיב לפרסומים שלך כי זה היה בטעם סביר, אבל בחייאת, נפשות לענין תעשה במקומות אחרים (כאן אנחנו בתפיסה של ציידים לקטים ולא של לקטים בלבד, פשוט כי אין אף תרבות אנושית שנוקטת באסטרטגיה תזונתית של טבעונות או של לקטנות בלבד. זוהי המצאה מודרנית המצמצמת מאוד את אפשרויות התזונה ואני לא מוצא בה כל יתרונות בריאותיים, אבל איש באמונתו יחיה ולא נפתח כאן את הדיון, בבקשה).

דעאל אוהבים אותך!
דעאל לרמטכליות!

בתור אחד שרק לפני שנתיים השתחרר מבסיס עורפי של יומיות אני יכול להגיד לך שחיילות ברוב המקרים בכלל לא אכלו בחדר האוכל... לא התקרבו לשם. רובם הגדול הביא אוכל מהבית. חלקם טחנו בעיקר ירקות כדיי לנסות ולהתמודד עם בעיית ההשמנה . או לסירוגין קונות אוכל בשקם שזה באמת יותר גרוע כי שם אין לך כלום חוץ מאשר פחמימה בצורה של בורקס או טוסט. אז היכן הבעיה? שנתיים שהם לא זזות! חוץ ממסיבות בסופי שבוע של פיזוזים שנתיים הם לא קמות מהכסא. הליכה לשקם נחשבת מאמץ ולכן עושות את זה בתורות. ואז שהם חוזרות הביתה בערב אחרי יום ארוך בבסיס אז שוב אוכלים ונשכבים על הספה ומשם למיטה. אני מצטער אבל אני חושב שהפעם לא שפטת נכון... מדוע זה לא קורה לבנים? כי אנחנו ממשיכים לעשות כושר. גם הג'ובניקים שבינינו.

לגאי- אני חושב שקודם כל בנות משמינות יותר בקלות מבנים.
שנית, גם בנים משמינים בצבא ואפילו בקרבי, אני יודע מניסיון שלי לפחות. ואמנם עניין הכושר הוא נכון אבל כמו שנאמר רבות גם כאן וגם במקומות נוספים- 80% מאיך שאתה נראה שייך לאיך אתה אוכל. ככה שעם אותה רמת פעילות אבל תזונה אמיתית ולא מה"חלביה" בשקם כנראה שהייתה נותנת תוצאות.

אם נמשיך עם ה'חוויות' מהמילואים (למה לא עושים אירועים לחברות בצאלים, הא? לדעתי זה יהיה מאוד מוצלח...), אני אספר על מילואים שהיו לי בבסיס הצפוני ליד מחלף אליקים. הייתי שם באימון לפני תעסוקה, משהו כמו שבוע וה'אושר' היה גדול... אם נזכיר רק את האוכל, אני אשמח לפרט לכם על התפריט המגוון שהיה לנו - אם אני זוכר טוב - מידי ערב בחדר אוכל: קוסקוס צהוב. וזהו. לא שום בחירה, אפילו לא פתיתים ואורז ליד. קוסקוס צהוב והמרק שלו, עם ירקות וכאלו. זהו! פשוט קולינריה במיטבה. ככה נותנים לאנשים הרגשה שמשקיעים בהם (אני חייב לציין שזה בסיס סדיר, אז לא רק אנחנו סבלנו)

הוסף רשומת תגובה