אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

ארבעה שמנים שאתם צריכים להתנסות בבישול איתם

שמנים רווים מצויינים לנו, כמו שקראתם ודאי ב"מדריך השומנים הגדול". ובכל זאת, רובנו (הבריאותיים) נוטים להשתמש "רק" בשמן זית לרבות ממשימות המטבח, ויהיו אלה אשר יהיו. בחיים האמיתיים צריך לדעת ששמן זית הוא אמנם טעים, וכשמן המופק מפירות ולא מזרעים הוא מועט יותר באומגה 6, אבל הוא לא אידיאלי לשימוש בחום גבוה של בישול וודאי שלא לטיגון. לאלה טוב מאוד להשתמש בשמנים רווים, אז נסו להוסיף את אלה להרגלי המטבח שלכם, וספרו לנו איך הולך:

חמאה - כתבתי על זה, אבל באמת, חברים, תשתמשו בחמאה לכל מטרה של בישול וטיגון. זה זמין, זה לא יקר במיוחד, זה טעים לאללה. אבל זהירות, חמאה נשרפת די במהירות ולכן כדאי להשתמש בה לטיגונים קצרים (כמו חביתה) או כתוספת לבישולים או אפיות (דג בתנור, מישהו). חמאה, שלוש ביצים, וכמה חתיכות מוצרלה מעל וזוהי ביצת העין הטובה ביותר שאכלתם.
שמן קוקוס - גם כאן, עשינו סקירה. שמן קוקוס הוא שרשראות שומן רווי באורך בינוני (90% שומן רווי), מה שאומר שהוא מתעכל ביתר קלות (אינו זקוק למיצי המרה ולכן טוב למי שעבר ניתוח להסרת כיס מרה, החבר'ה האלה רגישים למאכלים שומניים). הוא יציב מאוד בחום ואינו מתפרק ולכן טוב לבישול וטיגון בחום גבוה. יש שפע של מבחר אבל לכו על הכבישה הקרה, וצבעו צריך להיות לבן-שקוף. בקיץ הוא אמור להיות די נוזלי ובחורף מוצק. אם מטגנים בו תבשיל ירקות, הילדים לא מרגישים את הטעם של הקוקוס. מעולה במרקים.
ג'יי (Ghee) - חמאה מומסת שמוצקי החלב הוסרו ממנה ע"י חימום. היא מאוד פופולרית במטבח ההודי מסיבות פרקטיות (חמאה צריכה קירור וג'יי כמעט ולא), וקל מאוד לעשות אותה בבית ולשמור בצנצנת. היא שקופה למדי, טעימה והרבה יותר עמידה בטיגון מאשר חמאה. אחלה למרקים ולהשחמה. נסו ותהנו.
שומן אווז - חברים, תמצאו אותו בקופסאות זכוכית בסופרים או במעדניות. כף ממנו תשדרג כל מאכל בשרי, ו(לא ניסיתי עדיין) אבל צ'יפס מטוגנים או אפויים בשומן אווז הם "הדבר האמיתי", כך אומרים וכך היה עד שהמציאו, לאסוננו, את השמנים התעשייתיים מזרעים. שומן אווז הוא רווי כנדרש והוא חבר טוב לדרך ולמזווה. יקר אבל טעים.
למען ההגינות והשלמות יש גם שומן רווי שנחשב איכותי והוא ה"חלב" (עם ניקוד זה סגול-סגול, כמו ילד או גשר) אותו שומן לבן לבן ומוצק הנמצא מעל הכליות. לפי חוקי הכשרות הוא אינו כשר ולכן תתקשו למצוא אותו בארץ, גם אם אתם די בעניין. בכל מקרה הוא יציב מאוד לטיגון בחום גבוה מאוד.
ותודה לכריס קריסר.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 4 comments

4 הערות קוראים:

תודה רבה על המידע רב הערך. קיבלתי עוד פרספקטיבה על עוד שמנים איכותיים. אני משתמשת בשומן אווז שציינת לתבשילי בשר ועוף והוא פשוט מעולה. ממליצה בחום.

גם שמן מקדמיה הוא מצויין. 80% שומן חד-לא רווי (דומה לשמן זית), אבל בעל נקודת עישון גבוהה וטעם חמאתי. מומלץ בחום! (תרתי משמע)

שומר הלילה:
יש לך המלצה איפה לקנות שמן מקדמיה במחירים שפויים?

לא מצאתי בארץ. אני כרגע בחופשה בארה"ב ומצטייד בסטוק לשנה....

הוסף רשומת תגובה