אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

הצילו, נתקעתי במשקל!!!


אני מקבל מדי יום מיילים מקוראות ומקוראים של "הסוד הקדמוני" שהרימו את הכפפה, קפצו למים, עשו שינוי, והם מרוצים עד מאוד מהתפריט החדש, מהאנרגיות המתחדשות, ומהמשקל שלהם, שפתאום יורד ללא מאמץ. תודה!!
אבל יש ואני מקבל גם מיילים של קוראים וקוראות המדווחים כי הפסיקו לרדת במשקל לאחר כחודש-חודשיים. כלומר היה איבוד יעיל של קילוגרמים מיותרים בהחלט, מיד עם אימצוה של התזונה הקדמונית. זה קל, זה פשוט וזה טעים. אבל יש קוראים שמספרים לי שלמרות שהם כבר אוכלים נכון ומתאמנים נכון, המשקל "נתקע" מסרב להמשיך ולרדת. זה לא מפריע להם כמובן להיות מרוצים מהתפריט ומהאנרגיות אבל כבר הקיץ בפתח ובגדי הים מבקשים לצאת מן הארון.
מכירים או מכירות את ההרגשה?
בעגה הכמו-מקצועית של התזונה הקדמונית זה מכונה The Paleo Plateau. (לא, לא על שם פלאטו שרון אלא על שם המישור אליו מגיעים). וזה נכון, דרך אגב, כמעט בכל שינוי, בכל ענף. יש התקדמות מהירה ודרמטית בהתחלה, אבל אחר כך כל שינוי נוסף ייקח הרבה זמן ומאמץ. התפוקה השולית פוחתת. למשל, מי שמעולם לא עשה כושר גופני יגלה כי הוא רוכש כח בסיסי מהר למדי. אבל ככל שמשתפרים נדרש יותר זמן ומאמץ כדי להוסיף כח. כך, מי שמתאמן על דדליפט ברצינות יצליח בתחילת הדרך לשפר ולהרים 5 קילו יותר לעומת השבוע שעבר, אבל לאחר שמגיעים למשקל כבד, כל קילו נוסף עולה כבר ביזע ודמעות. טוב אולי בלי הקטע של הדמעות.
אז אם אתם כבר ירדם במשקל באמצעות התזונה הקדמונית, ואתם רוצים לאבד דווקא את הגרמים האחרונים, הנה כמה עצות וטיפים כדי שתצליחו לכבוש את הפסגה הבאה:

האם אתם באמת צריכים/ות להמשיך לרדת?
תזכורת: גם אם תתאמצו, לא תהיו קייט מוס, וטוב שכך. כלומר, אנו חיים בעולם של דימויים ותמונות והרצון לגוף מושלם הוא כנראה מטבע עובר לסוחר, אבל לא תמיד צריך להמשיך ללחוץ. אולי כבר כולם אומרים לך "את נראית נהדר" ומתכוונים לזה? כלומר, קחו את זה בפרופורציה. "הסוד הקדמוני" משחרר אותנו מהצורך לספור, למנות או לדאוג ולכן קל לשמור על משקל תקין לאורך זמן ושנים ארוכות, במוד של "טייס אוטומטי". זה לא מעט. תעריכו את המתנה הזו. עיצרו לרגע כדי לבדוק אם המטרות משקל שלכם הן ריאליות ואם לא, תאזנו מעט. בהנחה שעוד יש לאן לרדת בצורה "אובייקטיבית" המשיכו לקרוא...

האם אתם ישנים מספיק? האם אתם רגועים מספיק?
חוסר בשינה, וידידו הטוב, עודף לחץ, מעודדים הפרשת ההורמון קורטיזול, וזה מצידו מתערב ומשבש את הפעילות והמטבוליזם ומקשה על איבוד המשקל. אם אתם רוצים לאבד משקל, פשוט תישנו יותר שעות. זו כנראה הדרך הכי קלה (אובייקטיבית) לאבד משקל. נסו לסלק גורמי לחץ או לאמץ מיומנויות של הרגעה עצמית או מדיטציה. הלחץ הוא האויב הגדול של הבריאות שלכם, ואין שום סיבה לתת לו מקום. סלקו את הלחץ.

כמה ארוחות אתם אוכלים ביום?
איבוד משקל מתרחש בין היתר כאשר ישנה ירידה ברמת האינסולין בדם לאורך זמן, והגוף פונה לניצול אנרגיה מתאי השומן. אם אתם אוכלים ללא הרף, או כל שלוש שעות, כמצוות חלק מהדיאטנים, מובטח לכם שרמות האינסולין בדם ישארו גבוהות ויהיה קשה לאבד משקל. מאידך, שילוב של צום לסירוגין, כלומר דילוג על ארוחה או שתיים, יהיה יעיל מאוד לאיבוד המשקל הסורר. נסו לשלב צום לסירוגין מדי פעם, או אפילו מדי יום - למשל דילוג על ארוחת בוקר או צהרים. שתי ארוחות ביום ולא יותר יעזרו מאוד. נסו. לא כל יום, אבל לפחות להתחיל.

מהם החטיפים שלכם?
ידידי כתב לי "אני מת על התזונה הזו שלך. קראתי והתאהבתי. אני מפרק כל יום חפיסת שוקולד מריר 85%". אוקיי. הוא נהנה וזה יופי אבל הוא גם מעט מתפלא שהוא לא יורד במשקל, ויש לו עוד מה להוריד. הסיבה היא פשוטה. זה נכון ש"אפשר לאכול שוקולד מריר מעולה" בתזונה קדמונית, אבל זה לא אומר שצריך לרדת על חפיסה שלמה בכל פעם. כך גם אגוזים או חטיפים אחרים שהופכים בקלות, מבלי משים, לארוחות שלמות, מבחינה קלורית, והופ, הצריכה עולה והמשקל נותר בעינו. זה בסדר גמור לצרוך חטיפים עתירי קלוריות, אבל עשו זאת בשכל. אם אתם מנשנשים הרבה (ע"ע סעיף קודם), זה יהיה מאוד לא יעיל בכדי לרדת עוד במשקל. נסו ככלל אצבע לצמצם מאוד את כמות הפסקות הנשנוש ולהתמקד בארוחות גדולות יותר. בחרו בתבונה. אנו אוהבים שומן אבל אין סיבה "לדחוף" שומן בכח ובכל הזדמנות. אכלו כשרעבים, אבל אל תאכלו רק כדי לנשנש משהו.

כיצד נראים האימונים שלכם?
ישנם שני סוגי אימונים המביאים תועלת רבה למי שמבקש או מבקשת לאבד משקל: אימוני התנגדות ואימוני אינטרוולים. ובעברית: משקולות וריצות קצרות ומהירות. נשים: אל תפחדנה: אימוני משקל והתנגדות ובעיקר לאחר צום, יבנו שריר וישרפו הרבה שומן. ולא, אל דאגה, אתן לא תהפכונה לשרירניות אלא ל"סתם חטובות". ספרינטים היא גישה משלימה ופשוטה להפליא. ריצת של 30 שניות (בכל הכח והמהירות) ולאחריה 30 שניות מנוחה, כפול 10 פעמים, תהיה אימון מעולה (ומתיש ביותר) של 10 דקות בלבד. שלבו ספרינטים ואל תשכחו את המשקולות.

מהו נפח האימונים שלכם?
אולי אתם מתאמנים מעט מדי (כלומר לא עושים כלום) ואולי אתם מתאמנים הרבה מדי (רצי מרתון מישהו). בשני המקרים זה לא פרוטוקול אימונים אידיאלי על מנת להגיע לקומפוזיצית גוף מיטבית. אתם צריכים לתת לגוף שלכם את המנוחה שלו, וזמן ההתאוששות, ומאידך גם לשבת מול הטלויזיה רגל על רגל לא יקח אתכם רחוק. היו פעילים, הזיעו, התאמצו, אבל אל תשתגעו אם אימונים אינסופיים. קאפיש?

מה עם הפרות?
מוצרי חלב, זאת יש לדעת, גורמים לאנשים רבים לשמר את המשקל והפסקת צריכתם עשוה מאידך לסייע מאוד באיבוד משקל מיותר. הסיבה היא כפולה: מוצרי חלב, למרות היותם דלים בפחמימות, מעודדים הפרשת אינסולין, מה שמאט את הירידה במשקל. הסיבה האחרת היא שמוצרי חלב הם קלים לצריכה, וקל לצרוך מהם הרבה, גם אם לא באמת רעבים. נסו חודש בלי חלב בכלל.

מהי כמות הפחמימות בתזונה שלכם?
תזונה קדמונית אינה תזונה של "אפס פחמימות" אבל אם אתם ממש תקועים, שיקלו להפחית משמעותית את כמות הפחמימות, לפחות למשך הזמן הדרוש לירידה "האחרונה" במשקל. אח"כ יהיה קל יחסית לשמור על המשקל קבוע גם אם תוסיפו חזרה את הפחמימות לתפריט שלכם. ככלל, תזונה של פחות מ 100 גרם פחמימות ביום תעודד ירידה במשקל. אם אתם תקועים לאורך זמן, נסו לרדת ל 50 ולראות מה קורה.

מה עם הרגלים וקבעונות?
אולי כדאי לוותר על קפה? אולי לנסות להגדיל את ארוחת הבוקר (כדי לא לנשנש אחר כך)? אולי יש לכם טקס קבוע של שניים-שלושה תמרים עם כל כוס תה או קפה? לכל אחד מאיתנו יש הרגלים וקבעונות. שינוי שלהם טוב לנפש, ויכול מאוד שגם למשקל. המערכת שלנו שואפת לקבעון ויציבות ולכן קשה ליצור שינוי פיסי לאורך זמן. שינוי ההרגלים יכול מאוד לסייע. אני לא יכול לדעת מה דיוק יעבוד עבורכם, וגם אתם לא יודעים, אבל זה חלק ממסע הניסוי העצמי

אולי יש לכם עצות נוספות, שעבדו טוב עבורכם?
תרגישו חופשי לשתף, להגיב, להעיר ולהאיר. בשביל זה אנחנו כאן.


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 18 comments

18 הערות קוראים:

מה שאתה מתאר בפוסט הנפלא הזה נקרא שלב התקיעה במונחי הספורט, תכלס כאשר אני רוצה להבין מהלקוח מדוע הוא תקוע על אותו משקל בכל המובנים צריך לעשות לו תחקיר בן אדם רגיל לא מעולם הספורט והתזונה לא ידע איך ומה ההקשר לשלב התקיעה ומה הביא אותו לשם לרוב הם רצים להעסיק מסקנות

יופי של פוסט :) אהבתי

יופי של פוסט :) אהבתי

אני תקוע כבר חודש במשקל, אף על פי שאני אוכל שתי ארוחות ביום בלבד, לא צורך סוכרים כלל ולא דגנים כמובן, הפחמימות היחידות שאני צורך הן של המעט ירקות שאני אוכל, אוכל מעט אגוזים (אולי לא כל כך מעט) הרבה בשר שומנים וחמאה והמון ביצים, מה לעשות? האם להוריד בכמויות הבשר?

בא לי בדיוק בזמן הפוסט הזה. בחודש הראשון ירדתי קרוב לארבע שעבר והחל משהוע שעבר התחלתי לצום לסירוגן ומאז נתקעתי. האמת שמאז שהתחלתי לצום לסירוגין, תדירות הביקור שלי בשירותים ירדה משמעותית. כעת מפסיקה עם הצום לסירוגין בתקווה שזה יחזיר אותי למסלול.
.

דדי, אם אתה מרגיש שאתה אוכל יותר ממה שאתה צריך, תוריד. אבל אם אתה אוכל מתאים, אכול כרגיל ושלב ספורט או נסה לזהות, על דרך האלימינציה, מה הגורם המפריע.
אנונימי, העצה הכי טובה שלי היא לשתות יותר מים. בגלל שבתזונה קדמונית אנשים בדרך כלל פחות רעבים, ובגלל שאנשים רגילים לשתות רק עם הארוחה, רבים פשוט שוכחים לשתות מספיק בצום, ואז "נתקעים".

דעאל רק אל תשכח להדגיש שצום לא אומר לוותר על מים! נתקלתי בכאלה שהרימו גבה שאמרתי להם שאני בצום חצי מהיום, ולא הבינו איך אני לא מתייבש. באופן כללי אני מעדיף לאכול שתי ארוחות גדולות מאוד ביום ללא נשנושים אבל זה לא תמיד אפשרי.

שלום דעאל,
אשמח אם תוכל לפרט יותר על מוצרי חלב מה מותר ומה אסור..כי מצד אחד אתה אומר שגבינות שמנות ויוגורטים 7% זה בסדר והם גם נחשבים מוצרי חלב,קצת מבולבל בנושא הזה.
תודה

Deddi
לרוב התשובה היא בכמות האוכל אולי אתה אוכל מעט מידי אתה גם מתאמן

לא מוצאת פוסט ספציפי לנושא אז שואלת כאן: אני חווה כל מיני תופעות שאני לא יודעת אם לקשר אותן להפחתה הדרסטית של הפחמימות או למשהו אחר -
דופק מהיר אחרי אוכל (אכלתי 4 קציצות קטנות, בום הדופק שלי מפגיז), חולשה בשרירים - בעיקר ברגליים ובידיים, וכאבי ראש.
קחו בחשבון שאני לא אוכלת אגוזים/ביצים/שום מוצרי חלב כי אני עושה פליאו לאוטואימוניים.
תודה
מיכל

אני לא מכיר כאלה תופעות בכלל במעבר לתזונה קדמונית, אלא אם כן את עברת לאפס פחמימות או קרוב לזה. אני מציע שתוסיפי חזרה עוד פחמימות בטוחות כמו שפע ירקות ושורשים. הרעיון הוא לחיות במלוא העוצמה ובהרגשה נפלאה, ולכן אם זה לא עובד - לשנות!

מנסיוני, הורדה פתאומית בצריכת סוכרים יכולה לגרום לסימפטומים האלה, אפילו ליומיים-שלושה, גם אם ממשיכים בצריכת פחמימות מורכבות.
במילים אחרות - מעבר חד מתזונה גרועה לתזונה בריאה בהחלט יכול לגרום לכך.
סבלנות, זה עובר צ'יק-צ'ק.

אז במקום 6 ארוחות קטנות כל שעה וחצי- 3 שעות כמו שחלק מהדיאטנים דוגלים (חלי ממן בעיקר)
מה אתה ממליץ?

לא, אני ממליץ על שלוש ארוחות למי שמבקש לשמור על משקל. למרות ששיטת ממן בהחלט תעזור לאנשים להשמין... (אבל לא בטוח שעל זה הם שילמו).

שלום מר קדמוני, האם אפשר לקבל את המייל שלך ?

שלום דעאל .אני צריכה בבקשה מספר אגוזים מדויק ליום. וגם כמה דבש מותר לאכול כדי לרדת במשקל. קשה לי בלי מתוק בכלל. אני צריכה להוריד 24 קילו. המון תודה

אין משמעות אמיתי למספר מדויק של אגוזים. תעברי לאוכל אמיתי, שפע גדול בארוחות ומעט מאוד נשנושים בין הארוחות! לחודש תוותרי על מתוק. אחר כך כבר יהיה קל הרבה יותר.

הוסף רשומת תגובה