אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

למה כדאי מאוד לאכול שומן רווי או פילים (כולל הוכחה מרתקת שנתגלתה לא מזמן)

אבן יד ומקצץ אבן, בני חצי מיליון שנים, מכוסים בשכבת שומן פילים טעימה.
מי שקרא את הספר שלי יודע שפילים דווקא היו מעדן מועדף על תושבי ארץ ישראל הקדומים כבר לפני קרוב למיליון שנים.
בעת התחקיר לספר ראיינתי את פרופ' נעמה גורן ענבר מהאוניברסיטה העברית, על הממצאים המרתקים מאתר גשר בנות יעקב שעל גדות הירדן (אתר בן 790 אלף שנים, בו נמצאה בין היתר גולגולת פיל קדמון ועצום, מפוצחת, והוכחות לשימוש באש, ששמשה כפי הנראה לבישול צלי פילים משובח). "בכל השכבות של אתר בנות יעקב יש שרידים של פילים", אמרה לי פרופ' גורן־ענבר. "זה חוזר על עצמו בכל האתרים הקדומים בארץ: עוּבֵּדִיָה, מעיין ברוך, חולון, רבדים — כל האתרים האלה מלווים בפילים. אני לא חושבת שזה אקראי. בני האדם צדו את הפילים".
(על גדות אותו הירדן ממש, במסגרת התחקיר לאותו הספר ממש, פגשתי גם את ד"ר גונן שרון ממכללת תל חי, בעת שחפר באתר צעיר יותר, בן 60 אלף שנים בקושי. וכן, גם באתר הזה נמצאו שרידים רבים של בעלי חיים, חודים וכלי אבן ששימשו לפיצוח העצמות, לביתור ולחיתוך).
והנה, היום ממש, פורסמה ידיעה מעניינת מאוד ב"פורטל הישראלי לחקלאות, טבע וסביבה" בענייני אותם הפילים. וזו לשונה של כותרת הכתבה: תגלית נדירה: שרידי שומן של בעלי-חיים על כלי צור בני חצי מיליון שנה. אם תקראו תגדלו שמדובר כאן שוב, כן, על פילים. לא סתם. נמצאה באתר רבדים גם צלע ענקית של פיל, מחורצת בסימני חיתוך, ויותר מכך, לראשונה בעולם (!) נמצאו שרידי שומן פילים על כלי העבודה עצמו.
תקופת האבן, שהחלה לפני כשניים וחצי מיליוני שנים, נקראת כך על שם האבן שהפכה לכלי בידי ההומינידים הקדמונים. כבר שנים רבות שישנה תמימות דעים במחקר הפאלארכיאולוגי על העובדה כי כבר מתקופה קדומה זו הוכנו כלים אך אופן השימוש נותר במחלוקת-מה. וכמה ארכיאולוגים (אולי בעלי אג'נדה טבעונית במיוחד) ניסו לטעון כי ייצור הכלים היה לטובת רושם במסגרת משחקי חיזור ולא ככלי להכנת מזון, אבל אלו דעות חריגות ולא ממש סבירות. אבל לא רק הלוגיקה הפשוטה נופלת על התיאוריה הזו, גם ההוכחות הפשוטות מהשטח. לפני זה, בואו נביט מעט בהיסטוריית הכלים המזורזת.

בעת הכנת הספר המאייר המוכשר יהונתן קינן עזר לי להציג כיצד נראו ארבע מליון שנים של ארוחות ערב. הנה כך:


מה שמעניין לענייננו הוא מקצצי האבן ואבני היד (אבן דו פנית היא אבן המסותת משתי פניה. בשלב מאוחר יותר בהיסטוריה הופיעו החודים, אלו הם כלים המוכנים מנתזים ולא מאבן שלמה). אלו הכלים הקדומים ביותר וכלים כאלה נמצאו גם באתר רבדים שבדרום הארץ כמו גם באתרים רבים אחרים. 


והנה נחזור לידיעה המרגשת מהיום (מרגשת באמת). החוקרים החרוצים ניתחו את השיירים על גבי כלי האבן עצמם והראו כי הן כוללות שרידי שומן פילים. לראשונה בעולם מוצגת לנו הוכחה בלתי אמצעית כי מקצצי היד לא נועדו כדי לכתוש אגוזים או כדי להפיק באמצעותם מיץ גזר או מיץ חסה אלא כדי לבתר, לחתוך ולקצוץ את שכבת השומן העשירה של הפילים (וחיות אחרות), על האבנים נותרה שכבת שומן. מזל שמישהו קדמוני לא "עשה כלים" וכך נותרה לנו עוד הוכחה מרתקת על תפקיד השומן בהיסטוריה האנושית. השומן שהפך לדלק הסילוני של האבולוציה האנושית. שאיפשר לנו לקבל מזון דחוס אנרגטית ולגדל לאט (אבל בטוח) מוח ענקי וזולל אנרגיה ולהותיר מאחור את בני דודינו הקופיפים.

כי השומן הוא הידיד הותיק שלנו כבר מיליוני שנים. וכאן זו רק עוד הוכחה קטנה ודרישת שלום מהעבר המאוד מאוד רחוק.

כבוד לפרופ' בקראי וצוותו.
אני אוהב היסטוריה.
ואני אוהב שומן.

ואתם?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 5 comments

5 הערות קוראים:

יהיה נחמד לראות איך הצמחונים יגיבו לזה...

לאנונימי, אין בעייה, הם מייד יאמרו שאין הוכחה שהשומן נאכל (הרי זה מגעיל).

הטבעונים יגידו שפעם לא הייתה ברירה והאדם היה חייב לאכול חיות. אבל היום, עם כל השפע, עדיף לו שיאכל רק מהצומח.

לכל הצוחקים על צמחוניים,
לא בכל האזורים בעולם אכלו הרבה בשר.
רוב האנשים חייו מתזונה שהיא בעיקר צמחונית.

יש על זה טונות של מחקרים מכל מיני כיוונים שאתם יכולים למצוא אם רק תחפשו.
והרצאה מעניינת בטד "דיאטת פליאו דימיון מול עובדות" שמסכמת בצורה די טובה את עניין הפלאו.
בשורה התחתונה העיקר לא לאכול אוכל תעשייתי שמלא ברעלים.

לא מצאתי אפילו הרצאה אחת על פליאו הטד יש מצב שאתה מביא קישור?

הוסף רשומת תגובה