אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

אווירה אווזית חגיגית


אינני יודע מי היה האדם שחיבר את השמות לנתחי הבשר, אבל יש לי תחושה שהוא היה יותר משורר מאשר קצב. אווזית, שייטל, אגוז וכף, שפונדרה וויסבראטן, כולם שמות יצירתיים שכמו נלקחו מעולמות אחרים.
כבר כמה זמן שאני רוצה לכתוב מסודר על חלקי הבשר השונים ומה אפשר (ומה כדאי) לעשות עם כל אחד מהם. עוד לא הגעתי לזה אבל מבטיח להשתדל...
בכל מקרה, לפני כמה ימים הזדמנתי למקום שלא הייתי בו בעבר ויצא מה שיצא וקניתי נתח אווזית חגיגי. אווזית (שאינה עשויה מאווז, אין חשש), הוא נתח אחורי וגדול למדי (כארבעה קילו), ונוטה להופיע בצורת פרפר. זהו נתח אדום מאוד, ויש בו מעט שומן יחסית, אלא חלבון כמעט "נטו". מאומה לא הולך לאיבוד. מאידך, בגלל שאין בתוכו הרבה שומן הוא מעט קשה ונוטה להתייבש, אבל זה גם סוד קיסמו (בני הצעיר, ענבר, הכריז כבר מזמן שאווזית הוא הכי אוהב מכל הנתחים). זהו נתח עשיר בטעם וינפק בשר שטעים גם חם, אבל עוד יותר טעים קר. הוא הופך בקלות ל"נקניק" כלומר לבשר מהודק היטב, שילך מצוין עם שכבת חרדל בסלט חסה. האווזית אינו נתח זול אבל אין בו פחת כלל ולפעמים יש אותו במבצעים - השבוע קניתי בחמישים ש"ח לקילו, טרי.
יש שתי דרכים עקריות לנצל היטב את האווזית. האחת, לחתוך ממנה פרוסות להקפצה מהירה יחד עם ירקות. בעשר דקות קיבלתם ארוחת צהרים (או ערב) מעולה. הדרך האחרת היא לנצל את הנתח כצלי, בבישול בסיר כבד עם ירקות שורש ויין.


מהנתח של השבוע עשיתי  גם וגם. את "הכנפיים" של הנתח חתכתי לטובת הקפצה (כאמור הוא מזכיר פרפר ולכן קל להשאיר את הליבה כנתח שלם ועדיין לנצל את "הכנפיים" לטובת מה שתרצו). המתכון על זה בפעם אחרת (ובקצרה: משמן קוקוס או זית או שמאלץ תאדו בצל חתוך לרצועות, גזר, כרובית, שומר, פלפל אדום - הכל על אש גבוהה. מוסיפים מלח ופלפל ותבלינים. מוציאים לקערה. מכניסים את הבשר החתוך לרצועות דקות. מקפיצים. מחזירים את הירקות ומערבבים יחד).
ועכשיו למתכון הצלי:
2 בצלים - חתוכים לרבעים
חמש שיני שום לפחות
2 שומרים - חתוכים לרבעים
3 גזרים - חתוכים גס
1 סלק גדול - חתוכים גס
כוס יין אדום (אפשר גם יותר)
טימין טרי (אפשר גם יבש)
פלפל שחור גרוס ומלח גס
זרעי חרדל (או חרדל)
קילו וחצי אווזית

את האווזית עשיתי בקדרת ברזל כבדה. מעסים את הבשר בשמן זית, חרדל וטימין, מלח ופלפל. את הירקות מקפיצים קלות (חורכים) על הגז כמה דקות, וכך גם לבשר. עם כל המצרכים מכניסים את הקדירה לתנור חם מאוד ל 20 דקות. מנמיכים את האש ל 170 מעלות ומבשלים יחד עוד כשעה וחצי.
הסלק נותן לתבשיל צבע עמוק וכהה. אם רוצים, אפשר להשתמש בציר הנהדר שנוצר (רואים בתמונה?) ולהוסיף אותו למרק בשר שעשיתם במקביל (כך עשיתי אני) ומרוויחים פעמיים - גם ממרק טעים וכהה יותר, וגם מניצול הרוטב.
כאמור, בשר האווזית טעים לא פחות גם כשהוא קר ממש. ישר מהמקרר. הוא נפרס נהדר וטעים לאללה.


חם או קר, אבל שיהיה בתיאבון!




Share/Bookmark

By מר קדמוני with 2 comments

2 הערות קוראים:

אתה עושה מוקפץ עם רוטב סויה? ובכלל מה יחסך אל הרוטב הזה ולרוטב ווסטרשייר? הם הרי מכילים דגנים ועוד חומרים מעובדים...

אבל למה הנתח נקרא "אווזית" ????

זאת השאלה הכי חשובה והכי מעניינת!!!!!

למה דעאל?

הוסף רשומת תגובה