אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

"הדיאטה הזו מצחיקה אותי עד דמעות" - דעת מומחה על הפליאו

היה מי ששלח לי את הפנינים הבאות של כוהנת הבריאות והדיאטה הנצחית, הגברת הד"ר אולגה רז.
מסתבר שחוץ מרזומה כתזונאית הראשית של ביה"ח איכילוב כשלושים שנה, וחוץ מלהגיש תכנית טלוויזיה על דיאטה עם חלי ממן היא גם מייעצת ברדיו לאנשים בנושאי בריאות ותזונה. מסתבר שלאחרונה שואלים אותה שוב ושוב על פליאו.
לא מזמן היא חיוותה את דעתה על הפליאו וכדאי לשמוע את התשובה המזלזלת שלה כדי להאמין. הכותרת, אם תהיתם, היא: "הדיאטה הזו מצחיקה אותי עד דמעות". הטענות וההוכחות לשיטתה מתחילות בדקה 1:30, אבל למי שמתעצל לשמוע, הנה עקרי הטיעונים, בלשונה שלה (אני מצטט):


"זאת שיצרה את דיאטת הפליאו, אני לא זוכרת כרגע את השם שלה, אומרת שאנחנו צריכים לאכול כמו אנשים לפני מיליון שנה"
אפילו ידע בסיסי מבחינת "דע את האויב" אין לד"ר רז. איזו גברת המציאה את הפליאו? בטח שאת "לא זוכרת" כי מעולם לא ידעת מה זה ומי זה. בפועל, מי שטבע את המונח Paleo Diet הוא גבר בכל רמ"ח אבריו - ד"ר לורן קורדיין והוא זה שפרסם והתפרסם עמה. הוא לא אמר מעולם שצריך לאכול כמו לפני מיליון שנים דווקא, אלא שהתזונה האנושית מאז ומעולם (כן, גם לפני מיליון שנים וגם לפני חמישים אלף שנים וגם לפני עשרת אלפים שנה) כללה שפע של מזון מהחי ומהצומח ומעולם לא כללה שמנים תעשייתיים או סוכרים או דגנים.

"בפליאו אוכלים בשר, שמנת, קצת ירקות ולא אוכלים פחמימות"
כרגיל, זה פשוט לא נכון.  בפליאו אוכלים המון ירקות ואוכלים פחמימות בהחלט! אנחנו נמנעים ממזון מעובד, מסוכרים, מדגנים ומשמנים צמחיים אבל לומר שפליאו זה "קצת ירקות ובלי פחמימות" זו פשוט עיוות של המציאות לטובת יחסי ציבור או מניפוציה.

"(עובדה:) תקראו את "דוב המערות" או את הספרים האלה על פעם"
כאן היה תורי לצחוק. שבט דוב המערות, אותו קראתי שוב ושוב בילדותי הוא לא יותר מרומן משרתות דמיוני (שהשחקנית דריל האנה ארוכת הרגליים עשתה ממנו קריירה קולנועית שנים מאוחר יותר). להביא סיפורי מעשיות חצי-אירוטיים בתור "הוכחות" למה שהיה פעם זה כל כך דבילי, סליחה, עד שאין אלא לספוק כפיים ולהיאנח.

"הם היו צמחונים וטבעונים"
לא נכון, שלא לומר, שקר גס. אין אף חוקר אחד (!) שחושב כך. אין ולא הייתה מעולם שום תרבות אנושית טבעונית. במחקרים אנתרופולוגיים על ציידים לקטים נמצא כי גם בשבטים ה"לקטניים" ביותר (כלומר אלו שרוב מזונם מגיע מהצומח ולא מצייד), אחוז התזונה מהחי הוא לפחות 30-40% ! גם בכל אתרי האדם הקדמון, בכל מקום בגלובוס, מראים תמונה דומה: שפע של בעלי חיים, קטנים וגדולים, ושפע של צמחים - כולם שימשו את האדם לאורך נתיב התפתחותו.

"הם אכלו תולעים וג'וקים! "
נכון. אז מה? מעבר לעובדה ש"איכס" היא טענה מאוד רלוונטית לבריאות, הרי שאין שום רע בחרקים, ויש הרבה דוברים על כך שאולי זה מה שישמש את האנושות בעתיד כבסיס לחלבון. בכל מקרה, האדם בכל מקום אכל מה שהיה זמין ושהעניק קלוריות ואנרגיה. זה לא היה לפי שיקולים אסטטתיים (כי הם רק פונקציה של תרבות וזמן) אלא לפי שיקולים פונקציונליים והישרדותיים. הם אכלו ג'וקים כשלא היה מספיק מזונות אחרים עשירים בסביבה. אנו חיים בעידן של שפע ולכן התרגלנו שלא לצרוך אותם. סבא שלי סיפר לי איך כמורה ב"מוסד עלייה" הביאו לו תלמידים יוצאי תימן עוגת ארבה בזמן התקפת הארבה המפורסמת בארץ בשנות החמישים. זה לא היה כל כך מזמן.

"לאכול מוצרי חלב זה מגוחך. חלק מהאנשים הקדמונים לא ידעו לחלוב!"
תיקון: אף אחד מהאנשים הקדמונים לא ידעו לחלוב. משק החלב (ובכלל ביות הבהמות) החל רק לפני כמה אלפי שנים. חלב אינו חיוני לנו ואפשר בהחלט להסתדר יופי בלי מוצרי חלב ואכן רבים בקהילת הפליאו מתנזרים ממנו לחלוטין. ועדיין, היכולת לפירוק לקטוז היא אחת מהתכונות הבודדות שחלק מאיתנו רכש גנטית במהלך אלפי השנים האחרונות ולכן היום חלק מהציבור יכול בהחלט לפרק חלב ביעילות גם לאחר גיל הינקות. מה גם שמוצרי חלב שמנים (ובעיקר שמנת וחמאה) מועטים מאוד בלקטוז ומאידך עשירים מאוד בשומן טוב "מהחי", שהגוף שלנו יכול ויודע לנצל כהלכה.

"חיות צייד לא היה להם שומן. לא היה שם שומן."
לא נכון. יש חיות בר עם שומן רב מאוד, בעיקר החיות הגדולות (ממותות, פילים, היפופוטמים ועוד) ולא במקרה אלו הוכחדו ראשונים במסע ההתפשטות של האדם וכיבושו את הפלנטה. חיות צייד אחרות מועטות יותר בשומן לעומת חיות המשק וזה רק הוסיף על החשיבות והמרכזיות של השומן בתרבויות של ציידים לקטים. את הכבד, הלב, המוח ושכבת השומן אוכלים ראשונים והם מקור לבריאות ולכבוד - בכל התרבויות המסורתיות. לא במקרה השומן הוא מילה לשפע ולתמצית החיים בחברות מסורתיות רבות וכדאי מאוד לקרוא את הפוסט המאלף של מיקי בנושא.

"אין בזה common sense "
אוקיי, על זה אכן אפשר להתווכח. לפי ד"ר רז אין הגיון לאכול את אותם מוצרים שבני האדם אוכלים מאז ומעולם ומאידך יש הגיון רב לאכול בוקר צהריים וערב "דיאטת לחם" (המותג של ד"ר אולגה רז) , שלא דומה לשום פרוטוקול תזונתי של אף תרבות, בשום מקום, בשום זמן. אכן יש בינינו ויכוח על מהם גבולות ההיגיון.

"תגידו ביושר – אני אוכל בשר שמן כי זה מה שאני אוהב"
אני אוכל בשר שמן כי אני חושב שזה טבעי לנו, זה בריא לנו, וכן, אני גם אוהב את זה. איפה בדיוק הבעיה?

"זה עושה נזק לכליות"
לאנשים בריאים אין שום בעיה עם בשר או שומן (אם כי לא ברור למה בדיוק הגברת רז מתייחסת), והמחקרים בתחום מאששים זאת שוב ושוב.

"זה גורם להאצה של אוסטופורוזיס"
כנ"ל ובמיוחד: יש מאות תרבויות ברחבי העולם שאינן אוכלות מוצרי חלב ואין בהן אוסטופורוזיס כלל. (והערה: בדרך כלל הטיעון "אוסטופורוזיס" נשמע נגד אלה שלא אוכלים מוצרי חלב. כאן ד"ר רז אוחזת את המקל בשני קצותיו).

יש לנו גנים שאם יש לנו בהם מוטציה אז אסור לנו איסור מוחלט לאכול שומן מהחי בכלל. אז דיאטת פליאו תזיק.
יש גם גנים שמוטציה בהם יוצרת אלרגיה לגלוטן. קוראים לזה צלייק. האם זה הפריע אי פעם לד"ר רז לקדם את דיאטת הלחם שלה לכל אחד? יש גם אנשים עם אלרגיה לביצים, ויש עם אלרגיה לחצילים, ויש עם אלרגיה לאגוזים. כל אחד והסיפור האישי שלו. מה ההוכחה בכך "נגד" פליאו?... (והערה למתקדמים: הגן עליו [כנראה] מדברת ד"ר רז הוא Apo-E Gene מסוג 4, שעליו שווה לכתוב בנפרד פעם, והוא בכלל סמן גנטי לאלצהיימר. לנשאים שלו אין "איסור מוחלט לאכול שומן מהחי", ממש לא, אלא יתכן ויש להם רגישות מטבולית לכמויות שומן גדולות, למרות שמחקרים עדכניים בתחום לא מצליחים למצוא קשר בינו לבין תסמונת מטבולית כך שיתכן והאפקט שלו נמוך משחשבו).

השורה התחתונה של ד"ר רז: הדיאטה הזו מצחיקה אותי.

השורה תחתונה שלי: אני מאמין ומקווה שד"ר רז אינה מייצגת אף תזונאי או תזונאית במסע הצלב הפרטי שלה נגד הבריאות. בחברה הישראלית שלנו יש, חוששני, מספיק חוסר בריאות גם בלי עצות האחיתופל הללו.

שיהיה לנו חג שמח ובריא
דעאל


Share/Bookmark

By Dael with 7 comments

7 הערות קוראים:

"לכל שאלה תשובה" מאת דעאל שלו כרך 267

בושה בושה בושה בושה!
נחנקנו כבר אולגה נחנקנו!!!
עד מתי ? למה המומחים העלה לא יכולים לפחות לקרא קצת על מה שהם הולכים לדבר לפני שהם מטיפים לאנשים שטויות במיץ לחם?!?!?!?!

דעאל תוכל בבקשה לפרסם פוסט בנפרד על אותו גן שנקשר לחולי אלצייהמר? או שכבר הרחבת על כך בספר שלך? מפני שלא זכור לי שכן...

תודה עבור הכתבה המעניינת בהחלט...נושא שראוי לתת עליו את הדעת. תודה !

כמו רבים שלא יכולים לחשוב מחוץ לקופסה המימסדית, גם אולגה רז מעדיפה ללכת בדרך שגורמת לרוב האנשים להכשל ולהתיאש.
למה לא לנסות דרך אחרת?
במיוחד אחרי שדעאל עשה עבודה מדהימה בהבאת הידע (נתמך במחקרים) וכתב כל כך יפה ומשעשע?

הוסף רשומת תגובה