אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מכתב פתוח לפרופסור איתן פרידמן (האם פליאו מסוכן?)

היום נפל דבר בישראל. in a good way.
שתי תכניות בוקר המרכזיות, אירחו במקביל, כל אחת בנפרד, אייטם העוסק בפליאו. בערוץ 10 התארח עבדכם מול אורלי וגיא, ובערוץ 2, באומץ רב מול אברי גלעד והילה קורח - ידידי מיקי בן דור.
עד כאן טוב ויפה.
אבל כמובן שאין דבש בלי מרור, ובערוץ 2 התגייסה קואליציה של ממש מול מיקי (אברי הפרו טבעוני, דיאטנית בשם דורית אייטלר ופרופ' איתן פרידמן). נדלג לרגע על שעת החינוך המתישה של הדיאטנית ואמליץ לקפוץ לסוף, לדקה 08:11, בה פרופ' פרידמן מציג מחקר המציג את סכנות דיאטת הפליאו. בקצרה: אוכלים, משמינים, חולים בסכרת והדרך למטה קצרה.
וואללה פחד.

אז חשבתי שמן הראוי לא להשאיר את הדברים כך תלויים באוויר, אז כתבתי לפרופסור פרידמן מכתב פתוח. מי יודע, אולי הוא אפילו יקרא אותו.
******************
ערב טוב פרופסור,
ראיתי את דבריך הבוקר בתכנית הבוקר של רשת, ואני מבקש להביא לתשומת ליבך מספר נקודות קצרות:
התייחסת למחקר העכברים האחרון על "נזקי הפליאו". הטקסט המקורי והמלא של המחקר מופיע אונליין
לדבריך: "העכברים האלה, נתנו להם דיאטת פליאו, לא רק שהם לא ירדו במשקל, הם גם עלו במשקל, גם היתה להם תנגודת לאינסולין, גם היה להם יותר כולסטרול". וסיכמת שהפליאו מסוכן, בחמת זעם, יש לומר. 
כאיש מדע, אני מקווה שתרצה להקדיש שתי דקות לכמה עובדות שאולי חמקו מעיניך בקריאת המחקר הנ"ל.
מדובר בעכברים מסוג New Zeland Obese כלומר עכברים המהונדסים גנטית להיות שמנים וסכרתיים ושהיו במצב קדם-סוכרתי בתחילת הניסוי. מעניין. 
מערך המחקר חילק אותם לשתי קבוצות:
  • קבוצת הביקורת קיבלה תפריט עכברים רגיל ובריא (עכברים משגשגים על דגנים). 70% פחמימות, 20% חלבון ו 10% שומן. הכל מאוכל אמיתי.
  • קבוצת הניסוי קיבלה תפריט שומני במיוחד (80% שומן), שהיה תערובת של שמנים (כולל קנולה) ובו את כל הפחמימות קיבלו העכברים מסוכר לבן טהור בלבד (לא היו פחמימות מדגנים או אוכל אמיתי) ואת מעט החלבון קיבלו העכברים מקזאין שאינו טבעי להם הידוע כגורם דלקתיות בעכברים
(אתה יכול למצוא את טבלת המרכיבים התזונתיים של הניסוי כאן
באופן לא מפתיע כלל, קבוצת הניסוי עלתה במשקל. זה תפריט שלא מתאים להם. ולמרות זאת ירדו אצלם רמות השומנים בדם (טריגליצרידים) וכן עלה הHDL. אופס. 

אבל בכל מקרה, אין שום קשר בין הניסוי הזה לבין פליאו בקרב בני אדם. שכן הפליאו אומר "לאכול אוכל אמיתי" (בין שאתה אדם ובין שאתה עכבר). ואילו כאן בניסוי דווקא קבוצת הביקורת קיבלה אוכל אמיתי המתאים לעכברים ואכן שגשגה עליו. קבוצת הניסוי לעומת זאת קיבלה תפריט הזוי, שאין בינו לבין פליאו דבר וחצי דבר (בפליאו לא אוכלים סוכר כלל, לא אוכלים שמנים צמחיים, ובעיקר, זה לא תפריט לעכברים). החוקרים גם לא כתבו את המילה פליאו בשום מקום.  
המסקנה היחידה הראויה מהניסוי הזה היא: אם אתה עכבר מהונדס גנטית, כדאי מאוד שלא תאכל תערובת של סוכר ושומן צמחי שאינה חלק מההיסטוריה התזונתית שלך.

אה, כמעט שכחתי, זה היה ניסוי בו השתתפו מספר עצום של תשעה עכברים!!! אין ספק שזו הדרך הנכונה להחליט על העתיד התזונתי לבני האדם. האם אתה עומד מאחורי זאת כרופא? 

אני מעריך מאוד רופאים וחוקרים, אבל השתלחותך היום במיקי בן דור בשידור לא היתה מכובדת, ובעיקר לא מכבדת עבורך, במיוחד לאור רשלנות החוקרים באופן בהכללת מסקנותיהם והעובדה כי מיקי ציין זאת בפניך באופן ברור. 
ואם כבר מחקרים, דווקא ניסויים קליניים בבני אדם אמיתיים ובמספרים גדולים, מראים יתרונות רבים לתפריט LCHF (דל פחמימה ועשיר בשומן). למשל המחקר הזה, מ 2015, המפרט קרוב למאה מחקרים עדכניים המוכיחים שוב ושוב את יתרונות הפרוטוקול הזה במצבי השמנה וסכרת. ניסויים בבני אדם דרך אגב. 

אני מניח ומאמין כי הרקע להתנגדותך העזה היא העובדה כי ככל הנראה אינך מכיר מהו הפליאו (אולי מישהו הציג לך פעם את הפליאו באופן מוטעה או מסולף). בפשטות ובקצרה פליאו זה לאכול אוכל אמיתי, כזה שבני אדם אכלו מאז ומעולם. זה הכל. כלומר, לא לאכול אוכל מעובד בכלל, לא לאכול סוכר, דגנים ושמנים צמחיים, וכן לאכול שפע ירקות, אגוזים, פירות, דגים, וחיות אחרות. 
קשה לי להאמין שאתה מתנגד כה חריף לכך. אם כן, אשמח מאוד לדעת מדוע.

ואחרון חביב: יש רופאים רבים שכבר עמוק בעניין. 
ההיסטוריה לצידנו. ההיסטריה היא נחלתם של המפסידים.

אם תרצה לשמוע עוד, בשמחה רבה ובכל עת.
דעאל

************

ובצד השני של השלט כאמור הופעתי אני, ואולגה רז, יקירת הבלוג, שרק לפני כמה חודשים הצהירה בקולה כי דיאטת הפליאו גורמת לי לצחוק עד דמעות, ממשיכה להתבלבל בין עובדות לביולוגיה בסיסית אבל מילא, יצא חיובי.


באולפן ערוץ 10: האם המחקרים מוכיחים שדיאטת הפליאו מזיקה או דווקא טובה from paleo.co.il on Vimeo.

******
הערה: על מחקר עכברים העלוב הזה נכתבו כבר בקורת רבות ברשת. הנה כמה מהן:
https://www.facebook.com/richard.feinman.7/posts/959579280793676
https://www.bulletproofexec.com/bulletproof-bullet-points-februarys-biohacking-news/
http://thepaleodiet.com/prediabetic-new-zealand-obese-nzo-mice/


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 3 comments

3 הערות קוראים:

אתה יכול להוסיף גם את שרה בלנטיין לאוסף המגיבים המכובדים

http://www.thepaleomom.com/2016/02/rebuttal-to-paleo-diet-could-lead-to-rapid-weight-gain-new-study-shows.html

שמה של הדיאטנית הוא דורית אדלר (ולא איילטר), לא שלמישהו אכפת משמה...

ענק אתה דעאל! עשיתה לה פשוט קקי על המצח

הוסף רשומת תגובה