אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

שלוש שאלות שכדאי לשאול כדי להפוך חלומות לגלגל תנופה


אמא שלי מספרת שיום אחד חזרתי מהגן ואמרתי שאני רוצה להיות כבאי. האגדה ממשיכה ומספרת שאבא שלי הבטיח לי בו במקום שאם רק ארצה, אוכל להיות לא רק כבאי אלא אפילו שוטר! פירגן לי בענק.
חלומותיהם של ילדים הם פשוטים וברי השגה. לגדול, לצמוח, להיות כמו אמא או אבא או לנסוע במשאית אדומה וגדולה עם צופר. אחר כך, כשעלינו ליסודי, החלומות כבר גדלו מעט. קנינו בזוקה ושם הבטיחו לנו שעד גיל 21 נגיע לירח. 
לא קרה. 
ועדיין, גם היום יש לי חלומות. אני בטוח שגם לכם.
לפעמים הם קטנים ואפורים אבל לעתים קרובות הם נוצצים ומרגשים, הלא זהו טבעם של חלומות. יש מי שחולמת לבקר בכל פלאי תבל ולישון במלונות יוקרה ויש מי שחולם לעבור משכירות בקופסת גפרורים לבעלות על דירת פנטהאוז צופה לים בת"א. יש מי שחולמת לעשות מסע קניות בלי חשבון, אחרת חולמת להקים חברת סטארטאפ ולעשות אקזיט של מיליונים ושלישי חולם לפרוש בגיל ארבעים ולגור על החוף בברזיל עם אהובה אקזוטית.

האם אתם יודעים מהם החלומות שלכם?
לפני שאתם עונים, הנה טיפ קטן. השאלה החשובה היא לא מהם חלומותיכם, אלא עד כמה הם אמיתיים, מה הסיכוי שהם יתגשמו, ועד כמה זה תלוי בכם. גם בלי מחקר מעמיק אפשר לדעת שאצל רוב האנשים החלומות נשארים אך החיים חולפים. החלומות הם גדולים, ערטילאיים, וגורמים לנו לבהות באוויר ולחייך לעצמנו, אבל על פי רוב הם אינם גורמים לנו לפעולה. יותר מכך: עם השנים החלומות נוטים להיות רחוקים יותר ויותר והופכים ממראה חד של יום בהיר לתמונה מטושטשת בערפל של דמיונות. 
הסיבה לטשטוש היא שישנו פער גדל והולך בין החלום לבין שברו. ישנו מרחק עצום בין הפנטזיה לבין היכולת לבנות תכנית שתגרום לה להתממש. חלומות ותכניות נראים כשני עולמות שונים ורחוקים מאוד זה מזה. התכנית אמנם נולדת מתוך החלום אולם היא לא מצליחה להדביק את הקצב וממילא התכנית ננטשת ונזנחת עוד לפני שהבשילה. למשל, אם אני חולם לרכוש דירת פאר בחמישה מיליון שקלים אבל גר בשכירות ויש לי הון של מאה אלף, איזה תכנית לעזאזל תגרום לי להגשים את החלום? לכן אנשים מפרידים בין חלומותיהם לבין תכניותיהם. רוצה לומר: "תעזוב אותי באמ'שך מתכניות לא ראליות ותן להמשיך להזיל ריר על הפנטזיה של עצמי כעשיר בלונדיני עם קוביות בבטן / סקסית בביקיני על יאכטה פרטית משלי" (מחק את המיותר). 
אבל אולי ביסוד הדברים אין פער כה גדול בין חלומותיכם לבין היכולת לממש אותם? כדי לגלות אם זה אפשרי, כדאי לשאול את עצמנו שלוש שאלות: האם אלו באמת החלומות שלנו, האם החלום יעניק לנו את האושר המובטח, ומהו החלום המסתתר מאחורי החלום?

האם אלו החלומות שלכם?
אנו רואים את עצמנו כיצורים נבונים, עצמאיים, ומבקשי חופש. מתוך המציאות בה אנו חיים מבליחים מחשבות ודמיונות על עתיד אחר, זוהר ובוהק יותר. לא מעט פעמים החלום הוא כלל לא החלום שלנו, אלא של התרבות בה אנו חיים, של בן או בת הזוג, של ההורים שלנו או של מה שהיינו פעם. חבר טוב שלי חלם במשך עשרות שנים להיות שופט. הוא עו"ד מוכשר, איש אמת וצדק, הוא הגון ויסודי ויש בו את כל התכונות הנדרשות לשופט, אבל קצת לפני שהגיש את מועמדותו, שוחחנו ושאלתי למה בכלל הוא רוצה להיות שופט. הוא הסתכל לי בעיניים, שתה עוד שלוק גדול מהבירה שעמדה בינינו, ואמר לי "אני לא באמת יודע". כל חייו הוא נסע ברכבת שעברה בין התחנות של "לעשות את הדבר הנכון". הוא רצה שההורים יהיו גאים, שהאשה תהיה מרוצה, אבל באמת באמת באמת, הוא אף פעם לא רצה את האחריות הכבדה של שפיטה, את היכולת לפרוש רק בגיל 70 ואת חוסר היכולת לשבת בפאב עם חברים "כי זה לא מכובד לשופט". ברגע אחד של התפכחות מתוך שתייה, הוא גילה כי החלום הגדול מעולם לא היה באמת שלו. שאלו את עצמכם האם החלומות שלכם הם שלכם בעומק לבכם, בצורה אותנטית ואמיתית או צל והדהוד של ציפיות סביבתכם או אולי ציפיותיכם שלכם מעצמכם? אולי הגיעה השעה לעדכן את החלום? 

האם החלום יעניק לנו את האושר המובטח ?
החלום מביא אותנו לתחושה של אושר עד שאנו מקיצים מההזיה עם חיוך דבילי. בחלום הרי מתגשמים כל התנאים, ואנו מאמינים כי אז, ורק אז, יעלמו כל צרותינו, כל הלחצים יתפוגגו, ובו בזמן תעלה תחושה פנימית עילאית של שמחה. תהיה לי דירת גג משלי, במקום הכי טוב. יהיה לי את הגוף המושלם שתמיד קינאתי בו. תהיה לי את המכונית הכי מהירה, חדשה ונוצצת. יהיו לי את הבגדים הכי מדהימים והמגפיים הכי גבוהות. וכן הלאה. הבעיה היא שברוב המקרים, מאחורי הפנטזיות הנעימות הללו לא מסתתר שום אושר. נניח שהשגת את המכונית המדהימה ההיא (חונה לי אחת כזו בדיוק ברחוב, דרך אגב). אין ספק שזה ימלא אותך שמחה. אחר כך תצטרך למלא לה דלק, שהיא שותה בכמויות וזה מבאס. אחר כך נער טיפש יעבור ברחוב ויחרוץ בה עם מפתח ויכאב לך הלב ותתעצבן. אחר כך משהו יתקלקל, ותסע למוסך כמה פעמים עד שיבינו מה זה, ותשרוף זמן ועצבים. אחר כך תגלה שנחתך לה הערך לחצי. באמצע יהיו ערסים שינסו לעשות מולך רייסים ברמזור, ושוטר שיתעקש לתת לך קנס על מהירות זניחה רק כי הוא לא אהב את הפוזה. זה לא מיוחד למכוניות. כל החפצים לא מביאים לנו אושר לאורך זמן. כמו סוכר, הגורם לקפיצת אנרגיה מהירה ואז לנפילה, כך גם "דברים יפים" יגרמו לעליה חדה ומהירה במפלס האושר, רק כדי לקבל ירידה תלולה יותר ביום המחרת. כל מי שנשבר לו מסך הטלפון החדש למחרת יום הקנייה מכיר את ההרגשה היטב היטב. (מודה). 
אז אם החלומות שלכם בנויים על חפצים, על רכוש, על פעולות רכישה, יתכן מאוד והם חלומות עקרים, שלא יעניקו לכם לא שלוות נפש ולא הנאה לאורך זמן. הם רק דימויים נוצצים ויקרים, אך לא הדבר האמיתי. אם החלומות שלכם כאלה, הגיע הזמן לעצב אותם מחדש.

מהו החלום המסתתר מאחורי החלום?
אבל נניח שאתם עדיין חולמים על חפצים, מה לעשות. על גוף מושלם, על אקזיט, על הנוף שיהיה לכם ממגדלי אקירוב. בסדר, אבל למה אתם חולמים את החלום הזה דווקא? אפשר לומר כי ישנן שתי סיבות. האחת היא מציאות אפורה והאחרת היא תקווה ורודה. ראשית, החלום הוא הכי רחוק מהמציאות, הכי מסעיר, יפה ונהדר ולכן ככל שהמציאות שלנו לוחצת, כך נברח לחלום מתוק יותר. מתקשים כלכלית? נחלום על עושר טראמפי. מתקשים למצוא דייט? נחלום על זוגיות עם בר רפאלי. You name it. לעומת החלום כמשקל נגד ללחצי היומיום, הרי שהחלום הוא גם תקווה למשהו אמיתי. יש אנשים שחולמים על הון עצום (שישיגו בירושה, בשוד בנק או באקזיט) אבל ששואלים אותם, בסדר, בסדר, נניח שיש לך את ההון. מה אז? למה את רוצה להיות עשירה? והתשובה לפעמים היא "כדי שאוכל לעזוב את העבודה המעצבנת שלי" או "כדי שאוכל לטייל לדרום אמריקה חצי שנה, שתמיד רציתי ולא יכלתי" או "כי בתור עשירה יהיה לי קל למצוא בן זוג נורמלי ולא להתפשר". והנה מגלים שחלום הר הכסף אינו מעלה ואינו משנה מאומה. הוא רק מקפצה, הסוואה, מדרגה, בדרך המנטלית אל החלום האמיתי, שלמרבה ההפתעה לא דורש סכומים דמיוניים או כסף כלל. אפשר הרי לעזוב את העבודה גם מבלי להתעשר. אפשר גם לעשות טיול לדרום אמריקה ואפילו למצוא זוגיות. החלום שמאחורי החלום, לכן, הוא הוא הדבר האמיתי. המציאות היא זו שמקשה עלינו לראות את הדרך ומטשטשת את התקוות והחלומות שלנו בעיגולי ענק שאינם ברי השגה. 
בחנו את עצמכם, מהי התקווה הנעוצה מאחורי חלומכם? אתם עשויים לגלות כי החלום הגדול הוא בלון ריק ומיותר, ולמעשה מה שאתם רוצים הוא משהו פשוט בהרבה: לקרוא יותר. ללכת כל יום לים. למצוא בעצמי אנרגיה לעשות ספורט. למצוא אהבה. למצוא שלווה. 
אם תדעו להגדיר את החלום שלכם כך, הרי שעשיתם צעד ענק. החלום יהיה הרבה יותר קטן, אבל הרבה יותר אמיתי וככזה הוא יוכל למלא באושר. ובעיקר, יהיה זה חלום שתמיד, אבל תמיד, יוכל להפוך למציאות. זו כבר רק שאלה של החלטה, לא של הון, גורל או מזל. חלום אמיתי הוא כזה שאפשר לבנות תכנית ממשית כדי להשיג אותו. חלום שיהפוך לכם לכוכב צפון או למצפן בדרככם ולא חלום שיערפל את החלטותיכם בענן של תקוות כוזבות. 

יש לנו את הכח ויש בנו את היכולת לעצב את חלומותינו ולממש את חיינו מולם.

תפילת מוסף של ראש השנה ויום הכיפורים מזכירה לנו כי חיי האדם הם רגעיים וחולפים: "אדם...משול כחרס הנשבר, כחציר יבש, וכציץ נובל, כצל עובר, וכענן כלה, וכרוח נושבת, וכאבק פורח, וכחלום יעוף".
מאז ומתמיד ידענו כי חיי האדם יעלמו ויגוזו כעננים ברוח, כאבק דרכים, כחלומות האתמול. 
אבל אם נדע לבחור את חלומותינו, נוכל לעצב את חיינו ולהעניק להם משמעות.  

ספרו לי מהם החלומות שלכם.


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 5 comments

5 הערות קוראים:

מה שאתה מתאר פה זה איך להפוך חלומות למטרות. אבל בשביל מה? אפשר לחלום בשביל לחלום, בשביל ההנאה שבחלום. ולהציב מטרות אמיתיות ובנות השגה.

חלומות לא מיועדים להתגשם. הם מיועדים בשביל שנהנה לחלום עליהם בהקיץ! אני מרגישה שהפוסט שלך, אחד מיני רבים בז'אנר של "איך להפוך חלום למציאות" עושה דה לגיטיצמיה לחלום באשר הוא. כאילו כל אדם ראוי חייב לשאוף להגשים את כל חלמותיו, ואין לו זכות לחלום לשם ההנאה שבכך.

ואני איני מסכימה.

"חלום ומעשה אינם שונים כל כך כפי שנוטים לחשוב, כי כל מעשי בני האדם בחלום יסודם וגם אחריתם - חלום היא..."

אפשר לחלום בהקיץ לשם ההנאה. ואפשר לחלום על מה שבלתי אפשרי להשגה בימיי חיי, בלי לנסות להקטין את המטרות שלי לכאלו בנות השגה. גם זה מותר.

המטרה של להתפטר מהעבודה שונה במהותה מהחלום. הרי מהותו של החלום זה העדר כל הקשיים והמכשלות שיש במציאות. תן לאנשים להנות מהחלומות בהקיץ שלהם!

בחיים המודרניים גם ככה יש יותר מידי דגש עם עשייה, ומעט מידי מקום להוויה ובהייה. אל תקחו לנו גם את החלומות!

תודה אסתר. כתבת דברים של טעם. אולם חשוב לי להבהיר: אינני "גוזל חלומות". ההיפך הוא הנכון. אצל רבים החלומות הופכים למשהו מעכב, למשהו שגורם תסכול או תחושת תקיעות ולא משרתים שום אושר, עכשיו או עתידי. אז אם זה המצב, הצעתי עוד דרך להתבונן במציאות וללמוד ממנה...

מה הסיבה שכל החלומות הניתנים כדוגמא בפוסט זה מצומצמים ללהיות יפים ועשירים?

הממ. אולי את חטאי כתבתי...
לשאלתך, דומני כי אנשים חולמים על כח, תהילה ודברים דומים ולשם כיוונתי את דברי. חוששני כי מעטים האנשים החולמים להיות פילוסופים דגולים.

אולי אנחנו מסתובבים בסביבות חברתיות שונות, אבל מה שלדעתי מפריע ומעכב אנשים זו התפיסה המודרנית ש"אם רק תרצה - תצליח להגשים את כל חלומותייך". הבעיה היא לא בחלומות, אלא בציפיות, במסר מהסביבה שאתה לא בסדר אם לא הגשמת את החלומות שלך.
בחוסר הלגיטימציה להשאיר את החלומות - חלומות.

עצם הכותרת, שלא לומר - שאר הפוסט - מנציחים את זה. לדעתי יש בזה מידה גדולה מאוד של יוהרה. לא את כל החלומות אפשר להגשים. ובוודאי שלא בימי חיי. כמו שמראה הציטוט שבחרתי...

אני רואה את זה ככה - יש ציפייה ולחץ חזקים מאוד בחברה המודרנית "להגשים את עצמי" ו"להגשים חלומות" ושאר ציפיות שלא היו פעם (בעיה). מה שגורם לכל מיני תחושות שליליות. הפתרון שלך הוא להפוך את החלמות לקטנים, מתחשבים בתנאים הריאליים, בני השגה. מה שיאפשר למלא את הציפייה של החברה.

בעיני הפתרון הוא להפטר מהציפייה של החברה. לא חייבים להגשים את עצמי, או את החלומות.

באופן כללי, בעיניי חלק גדול מהרגשות השליליים בחיים באים מצפיות, והויתור עליהן יגרום להם להעלם.

ובנוגע לחלומות של אנשים - גם האנשים שמסביבי הם בעלי חלומות פחות אה... מפוקפקים. אני חושבת שבמקרים רבים החלומות על כסף וכוח הם בעצם שם קוד לדברים אחרים. נניח, בן הזוג שלי היה רוצה שיהיה לו כמה כסף שבא לו, כדי שיוכל לעסוק אך ורק במה שהוא אוהב, בלי לדאוג לפרנסה. והוא עוסק בעיקרון בתחום שהוא אוהב, אבל במסגרת האילוצים שיש במציאות. הוא כביכול "הגשים את החלום". אבל כלהמהות של החלום, זה שהוא מאפשר עולם מושלם, ללא כל המגבלות ששמה המציאות.

אנשים שרוצים "כוח" ברובם רוצים לתקן כל מיני דברים לטובה. אפשר לראות את הפנטזיה הזו (ואת מידת האוניברסליות הזו) בסדרה האוקראינית "משרת העם" שמוזכרת בפוסט הזה: https://dannyorbach.com/2016/12/05/%d7%9e%d7%9c%d7%a4%d7%a4%d7%95%d7%9f-%d7%98%d7%a8%d7%99-%d7%91%d7%a6%d7%a0%d7%a6%d7%a0%d7%aa-%d7%97%d7%9e%d7%95%d7%a6%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%a8%d7%a4%d7%aa%d7%a7%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%a9%d7%97%d7%99/ ועוסקת במורה בתיכון שנבחר להיות נשיא אחרי נאום שלו בו הוא מגנה את השחיתות שתלמיד שלו העלה לפייסבוק, ובה הוא כמובן נלחם בשחיתות.

אני לא חושבת ש"כוח" זה החלום שהסדרה הזו מייצגת. בעיני זה חלום על עולם טוב יותר, נטול שחיתות, ועם פוליטיקאים ראויים.

זה למשל, חלום שלא יתגשם בימי חיי. אבל לא עלי לגמור את המלאכה, ולא עלי להבטל ממנה. וזו גישה שאני מעדיפה בהרבה על הגישה של "הגשם את חלומותייך", שהרבה פעמים גוררת אשמה מצד מי שלא הצליח להגשים אותם.

הוסף רשומת תגובה