אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

חסידות ולידת תינוקות - עכשיו יש הוכחה אמפירית!

ישנן שתי תאוריות מרכזיות הנוגעות ללידת ילדים. האחת (תיאורית המיניות) מניחה קשר סיבתי בין קיום יחסי מין בקרב מבוגרים לבין לידת תינוקות, והתיאוריה האחרת (תאורית החסידה) מניחה קשר סיבתי בין נדידת החסידות להופעת התינוקות.
לרוע המזל בשנים האחרונות התגברה הפופלריות של התיאוריה הראשונה (והמודרנית יותר), אבל אנו מחויבים לשקיפות מחקרית ולכן נביא את הנתונים כהווייתם.
אמנם תיאורית החסידה מעלה לא מעט תהיות, בעיקר בהקשר של שרידות תרבויות קדמוניות בסביבות הארקטיות (כמו האינואיטים), שם נדידת החסידות אינה שכיחה ובכל זאת ישנם די ילדים! אבל הוכחות חדשות מכתב העת paediatric and perinatal epidemiology (אפידמיולוגיה של ילדים וקדם לידה), מציעות ביסוס חדש לתיאורית החסידה דווקא!!!

המתאם שבין נדידת החסידות ללידת הילדים
מאז ומעולם ידוע כי ילודת תינוקות גדלה עם נדידת החסידות. זה ברור גם במחקרי אורך (לאורך ציר הזמן באותו המקום) וגם במחקרי "קו רוחב" (המרחק של המקום בקו המשווה). המתאם במקרה האחרון ברור לגמרי והוא הסיבה שבצפון הארקטי יש גם מעט חסידות וגם מעט ילדים. אבל מעניינים יותר הם המחקרים לאורך ציר הזמן. כך במחקר שמבוסס על 30 שנה של תצפיות מדוקדקות בגרמניה. 
הנה הנתונים. הקו העליון הוא מספר הלידות, והקו התחתון הוא מספר החסידות בין השנים 1971 ל 2000
כפי שאתם רואים, המתאם אינו מושלם. כלומר ברור שיש מתאם אבל אין בו מובהקות סטטיסטית. אם כן, מהי המסקנה החדשה לה הגיעו החוקרים במחקר המדובר המחזקת את קשר הסיבתיות בין החסידות ללידות? 
החוקרים ניתחו כי הופעת מערכות מיזוג האויר בבתי החולים, וכן ההסקה המרכזית, הביאו לתופעה של סגירת חלונות תמידית בתי החולים, מה שהפחית את המתאם בין החסידות להופעת תינוקות. וכהוכחה, מוסיפים החוקרים, רק לעתים נדירות נצפות חסידות בתוך בית החולים עצמם! 
לאור השערה זו הם בצעו ניסוי אפידמיולוגי נוסף, בו בדקו את הקשר בין הופעת החסידות לבין לידת תינוקות בבתי מגורים פרטיים (בהם החלונות נוטים להיות פתוחים יותר) במחוז אחר בגרמניה. והנה התוצאות:
הגרף השמאלי מתאר את הקשר בין הופעת חסידות לכלל הלידות במחוז וברור שהמתאם אינו חזק. לעומת זאת, הגרף הימני מתאר את לידות הבית בלבד, ושם נמצא לא רק מתאם אלא קשר מובהק סטטיסטית!
החוקרים מסכמים:
התערבות רפואית תתכן כתחליף לחסידות בעיקר בבתי חולים שם חסידות אינן מופיעות שכיח. מחקרינו מוכיח שתיאורית החסידות תקפה ללידות בית בלבד.

מסקנות
נראה כי לאור הנתונים החדשים יש לגבש תיאוריה חליפית, בה הן יחסי מין בין מבוגרים והן נדידת החסידות משלבים כוחות בהסברת ההתרבות של המין האנושי! אולם, יש לבצע מחקרים קליניים על מנת להגיע למסקנות ברורות. בכל מקרה, אם אתם מתכננים בקרוב לידה טבעית בבית, כדאי שתצטיידו בחסידה או לפחות תשאירו את החלונות פתוחים.

את הפוסט הזה תרגמתי ברובו מהבלוג של פול ג'מנייט והוא בא לי טוב אחרי הדיונים הארוכים על המתאם בין אכילת בשר לבין מוות ביסורים. תחליפו חסידות בבשר (או שפשוט תאכלו את החסידות), ותראו מה יקרה.
ואצלי בחצר ראיתי אתמול את מקור החסידה. עכשיו זו העונה. אפריל. (בדיוק התחיל).

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 4 comments

4 הערות קוראים:

וואו תאמין לי שעשית לי את הערב דעאל, אף אחד ממאורעות האחד באפריל לא הצחיק אותי כמו הפוסט הזה.

ענק. אפשר להחליף גם לכולסטרול והתקפי לב?

מעולה ! הפוסט הראשון שהיה מצחיק יותר ממעניין
ובאופן אישי לי יש כרגע שלושה ילדים... אשתי בעד ילד רביעי אבל אני ממש לא !אחרי בדיקה גולאבלית התברר שכל תינוק רביעי בעולם הוא סיני.
האם הטיעון שאני לא רוצה ילד סיני יכול לעזור לי?
האם אתה חושב שזה ישכנע אותה שאין צורך להגדיל את המשפחה ? היא מאוד חזק בעיינים הירוקים וניסיתי טיעונים של איכות הסביבה שזה לא "ירוק" להביא עוד ילד...
שאלה נוספת בהסתמך על המחקר המלומד שהבאת האם ציד של חסידות (למאכל כמובן)יכול לעזור למניעת כניסה להריון דרך אגב מנסיון חסידה בתבשיל בירה זה מעולה בעיקר הכנפיים הן ממש יוצאות קריספי
תודה אשמח לתשובות אני אבוד

הוסף רשומת תגובה