אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

עשרה כללי ברזל לבחירת גריל גז - פוסט ליום העצמאות



הערב אנו פוצחים בחגיגות יום העצמאות, ומחר הוא "חג הקורבן" האמיתי של היהודים. אין בית שאין בו מנגל ואין פארק, כיכר או פיסת דשא שלא תעלה עננות עשן לשמים, כחלק בלתי נפרד מיום העצמאות. כמו שאיש אחד חכם פעם אמר כתמצית של כל החגים שלנו: "ניסו להרוג אותנו, לא הצליחו, בואו נאכל".
אז אם אין בית שאין בו גריל ואין אוכל-קדמוני ללא עשן (גם אם הוא בטטה שלוקטה וגם אם הוא איילה שניצודה, בשני המקרים הם עברו דרך המדורה. פירות ועלים היו חלק קטן מאוד מהקלוריות בתזונה הקדמונית), אז אין בלוג ליום העצמאות ללא טיפים למנגל. והפעם, על רכישת מנגל גז, כי על גריל פחמים או עצים פשוט וטוב אין הרבה מה לומר. תמיד יעשה את העבודה.
אנחנו, העירוניים, אוהבים תהליכים מקוצרים אבל שנותנים את האפקט של הדבר האמיתי, אז רק לאחרונה (לפני כשבועיים) רכשתי לי גריל גז שכזה, אז חשבתי לשתף בתהליך, בשיקולים ובתוצאות.
בגלל שחזרתי הבוקר מארצות הברית, זה עשה לי אפילו יותר חשק. נכנסתי שם לחנות של Home Depot ורק מי שהיה מכיר את הגודל האינסופי. בחנות שביקרתי בה השבוע היו 251 סוגי גריל גז בתצוגה במקום. 251. (לא ספרתי, אבל קיבלתי את האינפורמציה מהמוכרן). לקרניבור האמריקאי יש אינסוף אפשרויות בחירה, ובמחירים נמוכים שיש רק באמריקה. גריל גז עצום ממדים, מפלדה, כבד, מבריק, בגודל של מטבח קיבוץ, עולה שם 349 דולר, אז אתם מבינים שבתחרות ראש בראש מול אמריקה, אין לנו סיכוי. ובכל זאת, ננסה.

הנה השיקולים העקריים בבחירת גריל גז:
1. רשת ברזל כבדה. אתם רוצים רשת כבדה ועבה, שחורה וטובה, שתאגור חום לאורך זמן, לא תתקרר בקלות מהבשר שאתם מניחים עליה, ותחסוך בגז. אה כן, וגם תתן סמני צריבה יפים ועמוקים בבשר. בדרך כלל אתם יכולים לשדרג כל גריל גז לדגם עם שכבת ברזל כבדה, כדאי.
2. אש בלתי ישירה. ככל הגריל הגז פשוט יותר, כך האש בו ישירה יותר. אתם רוצים אש לא ישירה. אתם רוצים חום  שאפשר לשלוט בו (אחד היתרונות המרכזיים של גריל הגז הוא השליטה בחום לאורך זמן, שקשה הרבה יותר להשיג בגריל פחמים, טוב ככל שיהיה). אש ישירה אינה טובה. גריל גז טוב יחמם מוטות ברזל כבדים, ואלו יחממו בתורם את רשת הברזל (ואולי גם אבנים לוהטות שמונחות בתווך), אבל לא חימום ישיר של רשת הברזל מסעיף 1 ע"י האש.
3. אש אש מדורה. אתם רוצים גריל גז שיספק הרבה חום בבת אחת, כזה שיכול לייצר חום גבוה מאוד, ואש חזקה ולא אש דרדלה. המקצוענים מודדים את זה ביחידות BTU אבל הדרך הכי טובה היא פשוט להסתכל על הגריל עובד ולראות מה הולך שם. אתם רוצים יכולת ליצור רשת ברזל לוהטת ממש. חום נמוך מדי יאפשר להכין מקסימום נקניקיות...
4. מכסה גבוה. לוקסוס אבל כדאי מאוד. מכסה גבוה מאפשר לכסות גם בשר שמונח גבוה ורחוק מהגריל (למשל צטובת אסאדו הדורש חום נמוך לאורך זמן), או לבצע עישון יחד עם הצלייה (ע"י פיזור עצים ע"ג תבנית או על הרשת). מכסה טוב ישמור את החום ואת העשן ויסייע לתהליך.
5. הרבה להבות. יש גריל עם שני מבערים או עם שלושה. יש עם יותר. היתרון ביותר מבערים הוא היכולת לעבוד עם חום לא ישיר, כלומר שהבשר לא מונח מעל המבער הפתוח אלא מקבל חום "מהמרחב". גריל עם שש להבות, למשל, יאפשר (אחרי שהוא חם) להדליק את הלהבות אחת כן, אחת לא, ולתת להרבה בשר מקום מעל אש לא ישירה. זה יאפשר גם להפעיל רק חצי גריל או שליש אם אין לכם אורחים וסתם מתחשק לכם איזה סטייקון.
6. אפשרות הגבהה (או רשת נוספת, להגבהה). רשת גבוהה מצויינת וכדאית על מנת להניח מתחתיה עצים לעישון, או על מנת לצלות בחום נמוך, כמו באסאדו.
7. מגש לדרעק. כל מה שתעשו על הגריל, יטפטף וישפריץ ויגיר נוזלים. את הנוזלים האלא אתם לא רוצים שיצטברו על ראשי הגז (כי אז הם יסתמו בקלות) ולא שיצטברו כלכלוך צובר חיידקים בתחתית הגריל. לכן לגריל טוב יהיה מגש נשלף שצובר את הלכלוך ומאפשר לשפוך  אותו בקלות. מגש כזה מאפשר גם (הפתעה) להכניס לתוכו מים או בירה וכך לקבל צלייה עם אדים. לפעמים כדאי. מתכונים יבואו פעם.
8. עמידות ותחזוקתיות. אתם מוציאים על זה הרבה כסף, אז חבל שזה יחזיק מעמד עונה אחת. כדאי גריל מחומרים עמידים ועם אחריות ועם המלצות של משתמשים אחרים. אתם רוצים סוס עבודה קשוח ולא פוני מפונק ויפה. גריל תעשייתי לא ייסתם לעולם כי את החורים בו עושים עם מקדחה (ולכן יש להבה גדולה), ומעל כל מבער מונחת "ר" ברזל שמגינה עליו (ולא פח דק).
9. האופי חשוב מהיופי. ראו משפט אחרון של הפסקה הקודמת. אל תתרשמו מעיצוב, תתרשמו רק מיכולת, חוזק, עוצמה ועמידות. נכון שנחמד גריל מצוחצח ויפהפה, אבל את הגריל שופטים בצלחת, לא בתמונות.
10. משטח עבודה. גריל דורש עבודה ומקום. לבשר הלא מוכן, לבשר המוכן, לתבלינים, לכלי העבודה, לכל דבר. יש גריל-גז שמגיע עם עגלונת ולה משטח אחד או שניים קטנטנים ועקומים שטובים רק בלהפיל דברים. תפתחו את הראש. לא חייבים שהגריל יבוא עם עגלה, אבל צריך משטח עבודה. אני, למשל, קניתי בשוק הפשפשים ביפו שולחן נירוסטה של מטר וחצי ועליו הנחתי את הגריל (שכשלעצמו הוא קטן ונייד). עדיף מעגלה, עמיד לנצח ויעיל להפליא.
הנה כך:




כמו ששמתם לב, מחיר הוא לא שיקול...

אז איפה קונים?

נתחיל משיקול מיוחד ליום העצמאות: האמריקאיים אמנם טובים מאוד במנגלים (Weber עושים אחלה עבודה) וגם האוסטרלים מפורסמים במסורת הבר-בי-קיו שלהם, אבל למה לא לקנות תוצרת הארץ?
למיטב ידיעתי, יש שני יצרנים עיקריים בארץ שמייצרים גריל-גז פשוט אבל מקצועי שעומד בקריטריונים לעיל. האחד הוא שאולי והאחר הוא ויקטור. האחד ביפו, השני בחולון. שניהם מייצרים הכל בעצמם: החל מהפח, דרך המבערים, הכיפוף והמסמור כאן בארץ, בבתי מלאכה של פעם ובטעם של של היום. הרבה מאוד שיפודיות עובדות בדיוק על הגריל של שאולי או של ויקטור (לא עשיתי סקר, אבל כשאני נכנס אני מסתכל). אם זה טוב למסעדה, זה יהיה מצוין גם לכם. אני קניתי גריל עם 6 להבות עצבניות, רשת כבדה ומכסה גבוה אצל שאולי. שולחן קניתי בנפרד.
גריל גז של אמגזית או של יצרנים אחרים מיובא ברובו, ויפיק הרבה פחות חום, אם כי יותר יופי...

וכמה זה עולה?
שאלה קשה ואני לא יכול להתחייב על המחיר אצל שניהם ובטח יש עוד מתחרים שאני לא מכיר וקשה להשוות סוסים לסוסים (ותנו את הפידבק שלכם בתגובות!), אבל בכל זאת: גריל גז מקצועי אבל בסיסי עולה משהו כמו 1500 ש"ח לא כולל עגלה, מכסה ורשת ברזל כבדה. עם כל הציוד, כולל רשת נוספת ומוגבהת, יעלה כ2000 לא כולל שולחן. שולחן יכול לעלות כל מחיר, החל מכלום (אם תבנו אותו לבד) ועד 800 ש"ח, תלוי בחומר ובמצב.
בסך הכל זה לא מעט. הרבה מאוד אפילו.
אבל זה מה יש, אלא אם כן אתם גרים באמריקה. שם ב 800 דולר תקבלו גם גריל גז וגם מקסיקני שיהפוך בשבילכם את הבשר.
למאותגרים ולחסכנים האלטרנטיבה השפויה והטובה תמיד היא פשוט גריל עצים או פחמים טוב. 30 שקל ויש לכם אחלה סטייקים שבעולם. זה לדעתי עדיף מאשר לקנות גריל זול שיעשה עבודה גרועה.

אז זהו יקירים, חג שמח ויום עצמאות מלבב, לנו ולכל עם ישראל!


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 22 comments

22 הערות קוראים:

פוסט מצוין כרגיל.
הבעיה היא, שגריל גז טוב הוא יקר, ולא תמיד בא להתחיל להתעסק עם גריל פחמים בשביל שני סטייקים לארוחת ערב פשוטה לך ולזוגתך. תמיד יש את האופציה של טיגון, אבל הצלייה מנצחת, לפחות אצלי.
חג שמח לכולנו.

כאדם שנכנס ל-no 'poo בשבוע האחרון אני נוטה להתרחק מהאש, למען יאריכו חיי החברה שלי..
אשמח אם תכתוב פוסט בנושא.

מצטער להתפרץ, אבל אתה חייב לתת את דעתך על זה:
http://www.holesinthenet.co.il/archives/43977

תודה דניאל על הלינק לכבשה המשובטת שאמורה לכלול יותר שומן בריא. נו. אני די סקפטי. קודם כל לא ברור לי בכלל מהו "שומן יותר בריא" בקונטקסט הזה (על פניו נראה שהם ייצרו יותר שומן בלתי רווי במקום שומן רווי, בתפיסה אומללה שזה יותר בריא). מעבר לשאלה הפרקטית (כמה זה משמעותי) ולשאלה האתית (דא) אני לא בטוח בכלל שזה בכוון הנכון. מאידך, אין לי ספק שההתערבות בטבע תמשך וכמו שהיום יש לנו חיטה ותפוזים שעברו הנדסה גנטית כך יהיו בעתיד גם בעלי חיים מהונדסים ובעלי יותר שומן/יותר בשר/יותר ויטמינים/יותר שרידות/whatever. בינתיים אני לא ממליץ לאף אחד לנסות לאכול את הכבשה הסינית הזו. אולי במקום לשנות את הרכב השומן יעשו לה טעם של חסה וכולם יהיו מרוצים.

תשמע, אני ממזמן חשבתי על סטארטאפים כאלה.
כמו עץ פרות, שבמקום פירות יגדלו פרות.

ועכשיו ברצינות, ההתעסקות הזו בטבע היא ממש לא לעניין, ואני חושב שזה יהיה עוד אחד מן הדברים הללו שיש הסכמה בין הציבור הקדמוני לציבור הטבעוני/צמחוני.

אחלה כתבה.

תודה רבה לך!

כתבה מעולה !!!
"באת לי בול לפוני... :-)"

אני בדיוק בימים אלה בודק אפשרות לגרילר גז עם משטח עבודה מנירוסטה והכתבה שלך עשתה לי קצת סדר והתמונות שצירפת טובות יותר ממה שיש באתרי 2 החברות שציינת.
אשמח אם תוכל להעלות עוד כמה מזוויות נוספות שלו.
מניח שקנית את הגריל במידות של 40*70 ס"מ כפי שמופיע באתר.
רציתי לדעת מדוע בחרת דווקא את הגודל הנ"ל ולא את הגודל של 40*50 ס"מ ? האם ניתן להזמין במידות אחרות / אם אני רוצה 5 מבערים ולא 6 - אפשרי ?
האם נדרשת הזמנה מראש או שיש במלאי ורק לבוא לקחת ?
האם מה שקנית עלה 2000 ש"ח כפי שרשמת ?
ואשמח אם תפרט על חווית השימוש בו כי עד כה אני מנפנף רק מעל גחלים.
(מתנצל מראש על כל השאלות פשוט אין הרבה חומר באינטרנט על התחום הנ"ל...)

הרבה שאלות ומעט תשובות: הגודל הזה פשוט נראה לי, וכן, כל מבער נשלט בנפרד. אני לא יודע להגיד לך מה יש במלאי ולמי, אני לא מוכר... תתקשר ותשאל כל דבר, גם מחיר. ועד עכשיו, אני נהנה ממנו מאוד!

לא למדתי דבר מהכתבה לעיניין גריל גז.

פירוט מדוייק ונכון של כללים עבור גריל על גז

אנונימי, קנה מה שבתקציב שלך ועם יכולת גבוהה לייצור חום.

אני לא אופתע אם החברה שמייצרת את גריל וובר עומדת בכל הדרישות האלה

בבחירת מנגל גז קודם כל חשוב שהבשר יצא טעים

אם כבר קניתי והשקעתי כסף טוב בגריל גז, נראה לי לא פחות חשוב לבדוק מי נותן שירות אח"כ.

מסכימה עם "אנונימי" מעבר לזה שחשוב לבדוק את סוג המבער של הגריל ואת המבנה של תא הצלייה כדי שתיהיה אפשרות לשלוט בטמפרטורה.. חשוב גם לדעת שיש מי שיעמוד מאחורי המוצר במידה ותיהיה בעיה כי בסך הכל הקנייה היא לטווח הארוך.. אנחנו קנינו גריל של אמישראגז בגלל שידענו שהם באים מתחום הגז וגם בגלל שידענו שיהיה למי לפנות במקרה של תקלה...

אני קניתי את המנגל של שאולי זג והיתרון העצום שלו הוא שיש לו אפשרות להוספת פחמים טבעיים בשביל הטעם האמיתי.
אני מוסיף כל הפעלה מעט פחמים והשימוש מאוד נוח ומהיר.
בזכות המנגל הזה אני מתקתק לפני שבת אוכל מעולה לארוחת שבת כולל חצילים,פרגיות והכי חשוב לאוכלי הכשר שבינינו-כבד!
בקיצור פצצה של מנגל.

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

מי שמעוניין לרכוש גריל גז של ויקטור עם אבנים 6 להבות במצב חדש. מוזמן לטלפן 0544530666 בר.

היי,
יש הבדל בין גרילי גז המכילים אבני בזלת לבין כאלו שבלי?
אני תמיד חשבתי שעם אבנים זה עדיף כיוון שהחום מתפזר יותר טוב ושאולי זה משפיע על הטעם?

אבני שמוט או בזלת או אחרות אוגרות חום ולכן גם שאתה מקטין את הלהבה נותר חום גבוה. אני לא חושב שהן משפרות את הטעם, אבל אולי. אצלי בגריל יש גם אבנים בין הרשת לבין המבערים.

כתבה מושקעת מאוד תודה רבה לך שעזרת לי למצוא את הדרך הנכונה לבחור גריל גז

הוסף רשומת תגובה