אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

אימפריות נופלות לאט - דברים שאמרתי בפארק הירקון

מתכנסים על הדשא בפארק

אתמול ישבתי באוטו ושמעתי ברדיו את אריאל זילבר שר את  "תני לי מחסה " של שמוליק צ'יזיק.
השיר הזה מתחיל במילים "עשן סמיך את עיני מכסה, מחפש אותך אבל לא מוצא, ולא יודע איך לצאת מזה. תני לי מחסה, כמו פעם"
ואיכשהו ומסיבה מוזרה כלשהי מאוד התחברתי למילים האלה ועד כמה הן רלוונטיות בהקשרים רחבים מאוד.
עשן סמיך את עיני מכסה… תני לי מחסה.
זה נשמע לי כמו תיאור טוב של רוב העולם היום. אפוף עשן ומחפש מחסה מהצרות המגיחות מהערפל.
אני מסתכל על אבא שלי, על החברים שלי, על החברים בכיתה של הילדים שלי, ואני רואה אנשים שמסתובבים בעולם הזה כסומים בעולם של ערפל כבד. הם מנווטים את החיים כשהם יודעים בוודאות שמחכה להם שרטון אי שם, אבל חושך ואין להם שום מושג איך להתחמק מהגורל האכזר הזה. סטטיסטיקה על העולם המערבי מצביעה שכל אדם שלישי יחלה בסרטן במהלך חייו (למעשה, יותר מ 40% מהאוכלוסייה), שליש מהאוכלוסייה יחלו בסוכרת, רבע (!) מהגברים ימותו מאירוע לבבי. אחד מעשרה יהיה דמנטי. ועוד לא הזכרנו מחלות אוטואימוניות ושלל צרות אחרות. המספרים האלה לא נתפסים.
אנחנו חיים בעולם חולה.
תסתכלו לרגע על המשפחה שלכם. על ההורים, האחים, בני הזוג וההורים שלהם, הילדים שלכם. זה לפחות עשרה אנשים שקרובים לנו בדרגה ראשונה. מה הסטטיסטיקה אומרת לגביהם עכשיו? האם אנו מוכנים שזה יהיה גם הגורל שלנו או שיש משהו שאנחנו יכולים לעשות בעניין?
לי יש שלושה ילדים. אני מסתכל עליהם אבל בשמים יש עננים של  40% סרטן, 30% סוכרת, 25% מחלות לב, 10% דמנציה. אני לא יודע מה אתכם אבל אישית אני לא מתכוונן להכנע אי פעם לסטטיסטיקה הנוראה הזו.

אתם יודעים שכל המחלות האלו נקראות בפי הרופאים "מחלות הציביליזציה". לא אני המצאתי את זה. המציאו את זה הרופאים והאפידמיולוגים בראשית המאה העשרים, כי לא הייתה שום דרך אחרת לתאר מחלות שמתרחשות רק בעולם המערבי. מחלות הציבילזציה מכנים אותן עד היום. ציביליזציה במילון אבן שושן היא "תרבות, הישגי ההתפתחות של החברה האנושית, ביחוד בתחום הטכניקה והמדע". אכן, התפתחות של החברה האנושית. באיי האוקיינוס הפסיפיק, ביערות האמזונס, במרחבי הקרח של הצפון, בסוואנות של אפריקה, במישורים הגדולים של אמריקה – בכל המקומות הללו לא התפתחו הישגי החברה האנושית מבחינה טכנולוגית אבל גם לא סובלים שם מסרטן, מהתקפי לב, מסוכרת או מדמנציה. הציביליזציה מתגלה לנו כחרב פיפיות, המעשירה את חיי החומר והמקצרת את חיי הנפש.
אז אם התרבות שלנו, הציבילזציה שלנו, הובילה אותנו למצב בו שליש מהאוכלוסיה לפחות נידונים לאיכות חיים נוראה ולמוות בייסורים ממחלות קשות אנחנו צריכים לחשוב טוב טוב אם אנחנו רוצים להיות חלק ממנה. אולי אנחנו צריכים להגיד: "סליחה, טעינו, אנחנו רוצים לרדת מהרכבת הזו".

אנחנו לא מוכנים להיות חלק מהסטטיסטיקה.

הציביליזציה שלנו עושה הכל כדי לעשות לנו את החיים נוחים, יעילים וטעימים יותר, אבל בדרך היא גם עושה אותם שמנים, חולים וקצרים הרבה יותר. היא ממליצה לנו לאכול כל שלוש שעות לחם מלא עם ממרח מלאכותי. היא ממליצה לנו לאכול רזה ויבש. היא ממליצה לנו לספור קלוריות ולהשקל. היא ממליצה לנו לקחת כדורים קטנים וירוקים.
אנחנו רוצים לנטוש את ההמלצות האלה ולחזור אל השורשים הפשוטים שליקטנו בעבר. אל הבטטות והתפוחים, אל הדגה, אל הביצים מהתרנגולת שבחצר, אל שמן הבישול שהכנו משומן הבהמות, אל הירקות הטריים ואל הבישול הביתי. 

בציביליזציה שלנו קרדיולוג בכיר וראש מחלקה ממליץ לתת סטטינים לכל האוכלוסיה. כן, גם לאוכלוסיה הבריאה. הציביליזציה הזו קודם כל הורגת אותנו ואז היא מנסה להציל אותנו מעצמה עם כדור פלא. 
אנחנו בעד תרופות לחולים אבל גם בעד סכין ומזלג כתרופה מצויינת לבריאים. 

בציביליזציה שלנו בונים עד היום פירמידות, פירמידות בריאות, ומכריחים את הילדים שלנו להשתתף בבנייה שלהן.
אנחנו רוצים לפרק את הפירמידה הזו ולהפוך אותה על הראש, ולשחרר את הילדים שלנו מההפחדות ומהשקרים.  כי אני לא מוכן שהילדים שלי יואבסו ברעל. אני רוצה לקחת אחריות, אני רוצה לשנות את המציאות.

בציביליזציה שלנו, הישנה, הכח בא מלמעלה. החוקרים חקרו, הפוליטיקאים נאמו, חברות התרופות קידמו, הרופאים רשמו, התזונאיות המליצו והעיתונים ציטטו. האדם הקטן נלכד במכבש העצום של כוחות ענק שלא הותירו לו שום ברירה אלא לאכול לפי הפירמידה, לשחק לפי החוקים, לקחת את הכדורים הירוקים, להפחיד את הילדים מחמאה ומבשר, ולהפוך מבריא לחולה במעגל קסמים שרק מחזק את עצמו.
אבל בעולם שלנו, זה שאנו רוצים לבנות ולעשות, הכח בא דווקא מלמטה. מהאדם הקטן. ממני ומכם. אנחנו חוקרים בעצמנו, ולא מחכים למסקנות האקדמיה כתורה מסיני. אנחנו מדברים, ולא מחכים לפוליטיקאים ולשר הבריאות שימליצו לנו. אנחנו אחראיים על הבריאות שלנו, ולא הרופא. אנחנו מחנכים את הילדים שלנו, ולא המערכת. אנחנו בונים את התפריט שלנו, ולא התזונאית. אנחנו כותבים את החדשות ולא קוראים פסיבית את העיתונות.
רבותי, אנחנו משתחררים מעול מכבש הדעות התעשייתי והפוליטי ויוצרים סדר יום חדש.

הדרך לשינוי העולם לא תבוא מחברת תרופות גדולה שתתנצל ולא מעיתון יומי כזה או אחר שישנה את דעתו וגם לא ממנהיג מדינה שיעשה את העבודה בשבילנו. אלכסנדר מוקדון כבר מת. לא, הדרך לשינוי הציביליזציה עוברת אצל כל אחד ואחד מאיתנו. אנחנו - אתם - אני - נעשה את הציביליזציה שלנו בריאה יותר, הגיונית יותר, אמיתית יותר, טבעית יותר, פשוטה יותר. מקום בו כל אדם אחראי באמת על הבריאות שלו הוא מקום בריא יותר.

דן תורן כתב פעם מילים נפלאות:
"ובתוך הדפים של הזמן שאבד,
אנשים נגמרים ברגע אחד.
אימפריות נופלות, לאט"

כן. אנחנו בדרך הנכונה להפיל את האימפריה הישנה. היא אמנם לא נופלת מהר, אבל נמאס לנו לראות סביבנו אנשים הנגמרים ברגע אחד. נמאס לנו מהזמן האבוד. אנחנו עושים את השינוי היום. כאן, עכשיו. כל אחד בביתו, כל אחד במשפחתו. כל אחד הוא קטן ואישי ולבד, אבל כולנו יחד מייצרים כח אדיר שמכתיב ומייצר מציאות חדשה. 
כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים להביט קדימה ולקחת את הסביבה איתנו לשם.
אל תחכו למישהו שיגיד או למסה קריטית או למנהיגות אחרת או להשד יודע מה. יחד נעשה מהפכה. יחד נסלול דרך לעולם טוב יותר לילדים שלנו. אני אחראי על עצמי ומשפחתי ועל הסובב אותי. אתם אחראיים על עצמכם, על משפחתכם ועל הסובב אתכם. 
יחד, נראה את האימפריות הישנות נופלות ואת האימפריות הבריאות עולה.

תודה.
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------

הדברים לעיל נאמרו הבוקר בפגישה של הקהילה שלנו. היה מפגש נהדר. מזג האויר היה נעים והרוח נשבה קרירה, כ 80 איש ישבו על הדשא והחליפו דעות ומחשבות, ואכלו איש ממטעמי רעהו (האמת, היו שם דברים מדהימים, וזה הזמן להזכיר לשלוח לי את המתכונים כדי שנוכל לאגד אותם ונוספים לספר מתכוני הקהילה).
היו שם אנשי קרוספיט ואנשי תזונה, מתעניינים ומכורים, מתחילים ומנוסים, שבעים ורעבים. היו שם בלוגרים ומובילי דעות כמו מיקי, הגר ואסף, ענת ואור, אודי, ורד לבדינה, זיו שארגן, אנשי קרוספיט כמו אדוארד, ירון, רעות, גלי (של עומרי), היו שם אנשים נפלאים כמו יריב, טוד מאפס פחמימות וגיתית שמובילה את הפורום בנושא בפייסבוק, ועוד רבים כמו ולאד, רם, יותם, רועי, בת אל, כפיר, ועוד ועוד עשרות  (והזכרתי כאן כמה שמות רק כדי שיהיה נחמד, ולא שחלילה מישהו יעלב לי).
אתם נפלאים ואני בטוח שזה לא המפגש האחרון.

ועיקר שכחתי: האם גם אתם מתכוונים לשנות את העולם? ספרו לנו למה ואיך!

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 18 comments

18 הערות קוראים:

באמת נפלאים (מי שיצא לי לדבר איתו, מקווה שבפעם הבאה אצליח לתקשר עם יותר אנשים) אנשים מעניינים, אינטליגנטיים ונחמדים עם מכנה משותף חזק וחיובי. אולי מעכשיו מפגש קבוע פעם בחודש...? שבת שלום

מילים כדורבנות. ציידים לקטים מאופיינים באוטונומיה אישית גבוהה. בדרך כלל אין מנהיגים בקבוצותיהם. הם היו חותמים על המילים שלך בעיניים עצומות.
היה כיף לפגוש אנשים בריאים ובעלי מחשבה עצמית אוטונומית. כן ירבו ופגישות כגון זו יעזרו שכך יהיה.

היה תענוג , תודה דעאל , תודה מיקי, תודה לכולם

רעיון טוב, רעות, לקיים פגישות קבועות יותר.
אולי לפי אזורים. בגדול...
הזדמנות להעמיק, לחשוב ביחד, לארגן קבוצות רכישה ו...לאכול ביחד, ברור

היה ממש נחמד מאוד וטעים. דעאל אני ישלח לך תמונות יותר טובות של האירוע

ניתן לראות את המפגש כאן .
http://www.youtube.com/watch?v=I6cAHqVc45w&feature=youtu.be
כמובן רצוי להאראות את המפגש עצמו שצולם במצלמה בבלוג.
מצטערת על האיכות פשוט צילמתי בטלפון.

עושה חשק להגיע גם במפגש הבא. אני חוזרת על הבקשה להיפגש לא בשישי בבוקר. מה עם שבת אחרי-הצהרים? יש הרבה אנשים ששומרים שבת ולא יכולים להיפגש אז?

לא בשבת אני לא יכולה להגיע בשבת , אני תלוייה בתחבורה ציבורית.

שלחתי קישור לכנס שהיה אתמול שבלוג של משהו שמכנה את עמצו קנקן התה.
ומה התגובה.

lvlv(האתר שלי) , 17:31 13/10/2012:
מפגש הקהילה הישראית לתזונת פליאו(תזונה בראייה אבולוציונית).
http://www.youtube.com/watch?v=I6cAHqVc45w&feature=youtu.be
אני מציעה לך לצפות בזה בעניי זה חשוב.

הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה

--------------------------------------------------------------------------------

קנקן התה (האתר שלי) , 18:31 13/10/2012:

צר לי לומר שבהרצאה הזו אני שומע סממנים אידיאולוגים ולא מדוייקים מדעית, באופן שמזכיר את יורופסקי על הצמחונות. איך אדם שיש לו נסיון של שנה אחת בלבד במדע, מבקר מדענים שיש להם נסיון של 30 שנה, וספרי לימוד בביוכימיה? איך הוא יכול לטעון שסיבוב הארץ סביב השמש זו תאוריה (לא דמגוגי?)לגופו של עניין בהרצאה יש הרבה מאוד הטעיות. ראשית לא כל דבר בגופנו זו אבולוציה. האבולוציה אינה פועלת על תכונות שאינן משפיעות על פוריות (מחלות לאחר גיל הפוריות אינן משפיעות כהוא זה על האבולוציה). דיאטת עתירת שומן מסוכנת לבריאות ויחד עם הורדה בפחמימות גורמת ליצירת גופים קֶטוֹנים - הרעילים לאדם. המטבוליזם הבסיסי בגוף ליצירת אנרגיה הוא הגליקוליזה ואנרגיה חימצונית (מעגל קרֶבּס במיטוכונדריה) - שהן מבוססות רק על פחממות.
המשך>>>



הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^

--------------------------------------------------------------------------------

קנקן התה (האתר שלי) , 18:31 13/10/2012:
כל תהליך הנשימה מגויס ליצירת אנרגיה מפחמימות. בהיעדר סוכרים הגוף מפרק שומן לצורך אנרגיה תוך יצירת גופים קטונים רעילים. האדם הקדמון אכן אכל פחות פחמימות מהיום ויותר חלבונים (מבשר). מה שחשוב הוא היחס בין החלבון (שגם עודף שלו רעיל לכליות) לבין הפחמימות, כאשר השומן (רצוי יותר שמנים מהצומח ) לא יעבור את ה-10%. לצערי הדיאטה של הקבוצה הזו מסוכנת ולא מאוזנת. כאמור אקדיש פוסט לדיאטה מאוזנת בעתיד.

הי ליב ותודה על הצילום. לא ברור לי מיהו ומהו קנקן התה אבל אני לא מתרשם כלל ממה שהוא אומר. זו פרופוגנדה ווגנית טיפוסית ושקרית. אני בעד לאכול "מסוכן ולא מאוזן" ובתמורה לחיות שנים ארוכות בבריאות מעולה. נשמע לי עסק טוב.

מעניין שגופי הקטון ה"מסוכנים" ששוררים דרך קבע בגופם של חלק נכבד מהחברות הילידיות לא משפיעים עליהם לרעה.

מעבר לכך, כל דבר נחשב בגדר תיאוריה. כנראה שהכותב בעצמו לא כל כך מעורה במושג המדעי של "תיאוריה" ששונה למדי מהמושג "תיאוריה" בשפה המדוברת. גם כוח המשיכה נחשב לתיאוריה, פשוט לאחת ממש מבוססת.

גם בנוגע למושגים החביבים שאמורים להעלות את קרנו בעולם המדע, "מעגל קרבס" ודומיו. כל התהליכים הללו (מלבד הגליקוליזה) באופן לא מפתיע יכולים לעבוד גם על תוצרי הביניים של פירוק חומצות שומן וחלבונים. הגליקוליזה עצמה מהווה אחוז זעום מסך האנרגיה בנשימה התאית.

איני אומר שפחמימות הן דבר רע,גם מר קדמוני חזר ואמר שהדיאטה הקדמונית היא לאו דווקא דיאטה דלת פחמימות. מה שחשוב הוא מקור הפחמימות.

גם אני הבנתי מכל הפוסטים פה שהבעיה היא לא עם פחמימות באופן כללי אלא עם פחמימות תעשייתיות כמו פסטה, סוכרים ולחמים למיניהם... נראה לי מאד הגיוני שבריא לאכול פחמימות טבעיות כמה שמרגישים שצריך. אני צודק?

תודה דעאל, היה נפלא לפגוש את כולם. נראה שכולנו חזרנו הביתה מרוממים ביותר, וכפי שמעיד דף הקבוצה בפייסבוק - עוד לא נחתנו :-)

שלום דעאל.
אני כבר כמה זמן מנסה להכניס את התזונה הקדמונית בחיי, ויש לי שאלה שעדיין לא הבנתי מה התשובה אליה.
אישית, אני לא צורך: דגנים (חוץ מאורז), סוכר ושמנים תעשייתים.
העניין הוא שהתזונה שלי לא שונה בצורה דרסטית מהתזונה הקודמת שלי. לדוגמה בצהריים אני אוכל אורז עם עוף, בערב אני בדרך כלל אוכל דג כולשהו, קצת גבינות של 28%, קצת קוטג' ופיריכות.
לפעמים בצהריים אני אוכל תפוחי אדמה או בטטות.

השאלה שלי היא האם זה נחשב קדמוני? כי אפשר לומר שאני מקיים את שלושת הלואים אבל עם זאת אני כן אוכל פחמימות ברמה שאכלתי גם לפני (פחות או יותר, אולי קצת פחות כי בכל זאת אין סוכר ולחם)
מה אתה אומר? בריא או לא? כן לפחמימות או לא לפחמימות?

לאנונימי
תזונה קדמונית לא אומרת לא לפחמימות, גם לא אומרת להפחית בהן,אם אתה רוצה להוריד במשקל אז פחןת פחמימות יעזרו.
אבל הדגש במקור הפחמימות הוא העניין, אורז תפוחי אדמה ובטטות זה בסדר, דגנים, מה שאמרת שאתה לא אוכל, מהם צריך להמנע

שלום אני חדש יחסית בעניין (3 חודשים) יש אחלה תוצאות.
ראיתי את הסרט של המפגש.

זיו אמר שהוא קונה שומן וממיס אותו ומאחסן וכו'
1) הרמתי טלפון לטיב טעם ועוד כמה מקומות והם מוכרים רק שומן כבש שאני די מתקשה אם הריח שלו.
מישהו יודע איפה בתל אביב מוכרים שומן רגיל?

2) מישהו בקיא בתהליך ההכנה של זה?

אלון שלום , אפשר לקנות אצל כל קצב או איטליז אופן ההכנה -מחבת או סיר בריאה , אש (גז מדורה ) חותכים את הגוש לקוביות של בערך 3 סמ כל הקובית לתוך המחבת ואינה זה פלא הם נמסות והופכות לשומן חלקם יהפכו לגוש מצומק וחום (טעים מאד) יש להפרדם מהנוזל , לסנן לצנצנת , אפשר לקרר עם רוצים למנן כמו כמוצק או להשאיר בחוץ אם רוצים כנוזל

תודה רבה זיו.
דרך אגב גילית שטיב טעם מוכרים שומן חזיר ושמאלץ של מזרע.

הוסף רשומת תגובה