אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

על רופאים, טרשת נפוצה ותזונה נכונה

לפעמים אני שמח שאני לא רופא. הנה סיפור.
ביום שישי האחרון, למשל, מכר שלי, שהוא גם רופא, גם איש נחמד וגם חובב ריצה, השתתף לראשונה בחייו בריצת חצי מרתון. חצי מרתון בית שאן. היה מזג אויר נאה ונח לבריות, והוא היה בקצב יפה וטוב מעבר לציפיותיו, וכבר כמעט כמעט הריח את הסוף, והנה, בקילומטר ה 17 (הג'י.פי.אס שלו אמר שזה היה אחרי 17,250 מטר מהזינוק), שוכב לו רץ חסר הכרה על הכביש. ידידינו הרופא אמנם במירוץ, אבל שבועת היפוקרטס חזקה מכל הישג אישי, והוא ניגש לטפל בבחור, שככל הנראה התייבש. הוא בדק לו דופק (שהיה איתן), הכניס לו ג'ל מתחת ללשון ועזר לו להתאושש. אחרי כמה דקות הבחור חזר להכרה אך היה כנראה מטושטש או במצב פסיכוטי קל והחל להשתולל ולנהוג באלימות של אדם שחוזר להכרה ולא סגור מה הולך איתו. קורה. גם ידידינו הרופא חטף צרור חבטות הגונות בתודה על מאמציו. אח"כ הוא חזר למסלול והשלים את 21 הקילומטרים בנפש נכאה. הלך לו הזמן, הלך לו המצב רוח, וגם הלך לו האף. מאידך, הוא עזר לאדם אחד במצוקה.
איש טוב, כבר אמרנו?
אבל חוץ מלעזור לאחרים, האם רופא יכול גם לעזור לעצמו? תיכף נדבר על זה.
תוקפי התזונה הקדמונית (וגם סתם סקפטיים) נוהגים לומר טיעונים פשוטים כגון: אם זה היה נכון, אז כל הממסד הרפואי היה אומר את זה. או איך אתה נותן המלצות תזונתיות בעוד שאינך רופא! (ובדרך הם שכחו שכל הנטורופתים, המדקרים הסיניים, המעסים, משחררי הצ'אקרות וההילות, ההומאופתים, מקדמי פרחי באך, יועצות התזונה, יועצות ההנקה, התזונאיות, מאמני הדיאטה, טבעונים וקואצ'רים של תזונה, ועוד כמה ששכחתי, רובם ככולם אינם רופאים, הכשרתם והשכלתם אינה עומדת תחת פיקוח או תקינה, ובכל זאת כולם נותנים המלצות גורפות, חד משמעיות, נחרצות ומשונת לעתים לגבי מה לאכול ומה לא לאכול, מתי ואיך, ומתפרנסים מזה היטב, מי יותר ומי פחות).
לכן עבדכם לא מתיימר להמציא המצאות חדשות (כמו "דיאטת לחם", "דיאטת כרוב", ועוד) אלא לספר ולהמליץ לכל אחד על סגנון חיים ותזונה שבני אדם אכלו מאז ומעולם, ואוכלים גם כיום במקומות שאינם מערביים. זה הכל. אל תאכל רעלים (או לפחות דברים שחשודים כרעלים), אלא רק מזונות שאכלו תמיד. הם כנראה בטוחים מאוד. בלוגיקה שלי זה עובד יופי. אבל כמה בדיוק לאכול מכל דבר, כמה קלוריות, כמה נקודות, זה הכל עניין של התאמה אישית, העדפה אישית והתנסות אישית.
מכל מקום, זה עדיין לא מניח את דעתם של רבים שנשארים על הגדר ומחכים עד בוש ל"פתק" מהרופא.
אז רק בשבילכם, הנה פתק כזה.
לפני חודש עמדה על במה באיווה שבארה"ב ד"ר אחת, טרי וויילש, רופאה וחוקרת רפואית, וספרה את סיפורה האישי והמדהים במשך 17 דקות (שזה מסגרת הזמן המותרת בכנסי TED הנחשבים). למעשה, יש פה הצטלבות של ארבעה אירועים מפתיעים: הגברת עמדה (לאחר שבשנים לפני כן היא רק ישבה בכסא גלגלים), הגברת היא רופאה וחוקרת מוליכות עצבית, הגברת הציגה ב TEDx כאמור, שזו אחת הבימות המכובדות בעולם, והסיפור שלה הוא סיפור של תזונה קדמונית. לא פחות ולא יותר. וכן, היא רופאה, והיא עזרה לעצמה אחרי שאף אחד אחר לא יכל לעזור לה.
שבו (או עדיף, תעמדו) ותראו:



ולמי שעוד לא החליט לראות, הנה הקדמה: מהי טרשת נפוצה (מתוך WIKI)
טרשת נפוצה (באנגלית Multiple Sclerosis או MS) הינה מחלה כרונית של מערכת העצבים, הפוגעת בתפקודם התקין של תאי העצב במערכת העצבים המרכזית על ידי פגיעה והפחתה במיאלין, חומר שומני המבודד את סיבי העצבים (האקסונים). המיאלין עוזר בעיקר להעברת זרמים חשמליים בין תאי עצב. הפגיעה בהעברת הזרמים מקשה על תפקוד תקין של המוח (שמבוסס על העברת זרמים חשמליים), מה שמשפיע על תפקוד הגוף כולו. תהליך זה גורם לפגיעה באיברים שונים, ולרוב בחוט השדרה, המוח ועצב הראיה. למחלה יש מגוון רחב של תסמינים, ביניהם ראייה מטושטשת, קשיים בהליכה, סחרחורות וניוון שרירים.
אין תרופה למחלה הזו, ושיפור בתסמינים לא מתרחש. יש מספר סוגי טרשת, ולד"ר "שלנו" היה טרשת נפוצה מתקדמת משנית ולפי וויקי היא:
"צורה זו היא בעלת הסיכויים הגדולים ביותר לפיתוח נכות."
דכאון רציני.
ואכן, ד"ר ווייל חשה על בשרה הדרדרות ארוכת שנים. היא נסתה כל טיפול אפשרי, אבל כאלה אין ממש. היא הגיעה לכסא גלגלים. בצר לה, ועובדת היותה חוקרת עזרה, היא קראה כל חומר שאפשרי על הנושא, ועשתה ניסויים קליניים, על עצמה. היא פשוט שינתה את התזונה שלה. מקצה לקצה. ואז היא פשוט קמה מכסא הגלגלים שלה. כך היא גם קראה לספר שלה: up from the chair

Dr Wahls

וכדאי לכם להקדיש את הזמן ולראות מה היא מספרת (תחזרו למעלה בשביל זה).
וכאילו לא די בכך, היא גם החלה בניסוי על חולים נוספים. את התוצאות היא הציגה בנובמבר האחרון הכנס השנתי האחרון של מדעי המוח. הנה כותרת התקציר (וחוברת התקצירים של הכנס כאן).
Effects of intensive directed nutrition, progressive exercise program and neuromuscular electrical stimulation on secondary progressive multiple sclerosis
ובעברית: ההשפעות של התערבות תזונתית אינטנסיבית, תכנית אימונים וגרוי חשמלי על חולי טרשת נפוצה מתקדמת משנית.
אמנם הנתונים הם על מספר חולים מצומצם, אבל התוצאות מרשימות מאוד עבור אוכלוסית חולים עבורה לא היתה כל תקווה לשיפור. במדד הכולל הרפואי המדרג את דרגת הטרשת הנפוצה הספסטית הציון שלהם השתפר אחרי 3 חודשים ב 16.3% ואחרי 6 חודשים ב 26.5%. להוריד את הכובע. זוהי דרך טיפול המראה אפקט שיפור משמעותי לחולים עבורם למדע אין מה להציע. בכלל. האם זו תרופה? ואולי זה רק להפסיק את הטירוף התזונתי שנולדנו לתוכו? האם זה מקרה שטרשת נפוצה אינה קמיימת בתרבויות לא-מערביות המתבססות על תזונה נטולת רעלים?
אז מה היה לנו בתפריט של ד"ר ווייל?
לא לאכול זבל. כן לאכול הרבה ירקות ונוגדי חמצון, לאכול בשר ודגים, לאכול אברים פנימיים. זה הכל. וזה גם כל הסיפור.

עכשיו תסתכלו במראה ותחשבו מה אתם רוצים עבורכם.

האם כל כך קשה לכם להאמין שתזונה הטבעית לאדם, כזו שאכל מאז ומעולם, היא הנכונה והבריאה ביותר לגוף שלכם?
האם אתם צריכים להיות רופאים כדי לדעת את זה, או שאתם צריכים רק שכל ישר, וניסוי עצמי קטן?
אל תאמינו לי, פשוט תנסו בעצמכם:
תעשו בדיקות דם, תעברו לחודש בלי דגנים, סוכרים ושמנים תעשייתיים ותעשו בדיקות דם שוב.
גם אם אין לכם טרשת (חס וחלילה), הנתונים לא ישקרו לכם.

ניסתם כבר? מה הולך? ספרו לנו!
ותהיו לי בריאים, נשמות.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 20 comments

20 הערות קוראים:

הסיפור של הד"ר בהחלט מרתק. לגבי TEDx, ה-x מציין שמדובר לא באירוע של TED אלא בכנס שאורגן בנפרד תחת רשיון מ-TED. גם אתה יכול לארגן אחד כזה (וזה לא רעיון רע בכלל). בכל מקרה, אני חושב שמה שהיא מביאה לגמרי מתאים גם לכנס TED רשמי.

אחלה פוסט, תודה רבה. היא מאוד מרשימה, ומוכיחה שוב את מה שאנחנו מאמינים בו.

דעאל!

אני רוצה שואף חושק חולם ונחוש להשיג בשר גראס-פד.

כיצד אני יכול להשיג אותו בארץ?

אני לא דעאל, אבל למיטב ידיעתי, הכי אוכלי עשב שאפשר למצוא זה עדרים קטנים ברמת הגולן: מרינדו וגיליס למשל. גם במקרים האלה, בעגלים מתחילים את דרכם במפטמה, ובהמשך יוצאים לרעות עשב (כל המידע מבוסס על מה ששמעתי מהם בשיחת טלפון).
שני אלה גם מגיעים לכל רחבי הארץ כמעט במשלוחים.
הבנתי פעם משיחה עם זהר ווילסון שיש עוד כמה וכמה מגדלים כאלה ברמת הגולן.

דעאל ידידי, טרם אמשיך ואקרא עוד פוסט מעניין בבלוג המעולה שלך, וכדיאטנית קלינית שקוראת את הבלוג שלך ובלוגים נוספים בנושא, ובנושאים אחרים, רק אציין שדיאטנית קלינית (ודיאטן קליני) זה מקצוע מפוקח ביותר, ברישיון משרד הבריאות, רק שלושה מוסדות בארץ מכשירות דיאטנים קלינים. ואנו היחידים בתחום המאושרים לעבוד בבתי חולים,קופות חולים, מוסדות שונים כמו בתי אבות ועוד. אתה יכול ומוזמן בהחלט לדון ולחלוק על המלצות משרד הבריאות, ובראשן הפירמידה השנויה במחלוקת. אז נכון דיאטנים הם לא רופאים, אבל הם מקצוע פארא-רפואי ברישיון. גם פיזיותראפיסטים, מרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת הם לא רופאים, אבל כמו רופאים,מדובר על מקצוע בעל רישיון משרד הבריאות. יש להבדיל מקצועות אלו מכלמיני תראפיסטים הקמים חדשות לבקרים, ועובדים ללא הכשרה מתאימה ורישיון.
דנה.

מכשירות=מכשירים. וכעת אמשיך לקרוא בפוסט.

לאנונימי-חובב-הגראס,

אני בזמנו יצרתי קשר עם טיב-טעם והם הבטיחו לי חגיגית שהבשר המיושן-מופשר שלהם הוא כזה שגדל בברזיל, אכל 100% עשב, ולא הוזרקו לו שום חומרים (כולל מים).

אני מדי פעם קופץ לשם ע"מ לקחת סטייק לאותו יום.

לאנונימית ולדניאלה. במקרה גיליס מרמת הגולן הוא גם דוד שלי (ובאמת יש אצלו את הבשר הטרי הכי טוב שאני מכיר בארץ), אז אני קצת מכיר את החומר. בארץ אין גידול בקר גרס-פד. נקודה. לא משנה מה אוכל העגל בתחילת חייו, ולא משנה אם הוא יוצא למרעה בסופו של דבר, כולם עוברים במפטמה בשבועות שלפני השחיטה. זה לא מסיבות אידיאולוגיות דוקא אלא בגלל העובדה שמזג האויר בארץ לא מאפשר זאת על בסיס מסחרי. יש ניסיונות מקומיים לעגלים "grass-finished" כלומר שאוכלים עשב בשבועות האחרונים בלבד (מה שמשפר דרמטית את איכות הבשר, הן בטעם והן באיכות), אבל כרגע זה לא מסחרי, ולא כל השנה.

מקווה שהניסיונות המקומיים יצליחו, יהיה מאוד נחמד לאכול בשר שקרוב לרמה של grass-fed בארץ. למרות שהמחיר בטח יהיה חולני בטירוף.

אגב, האם יש סיבה למה מוצרים מדגנים מלאים נחשבים בריאים יותר? מלבד הטעם הנוראי?
אני מודע לכך שהם כביכול עוברים פחות עיבוד, אבל במקרה הזה אורז מלא ודגנים מלאים דווקא פחות בריאים מהמוצרים הלא מעובדים (לחם לבן רגיל ואורז רגיל), כי הרי.. הקליפה שלהם במידה מסויימת רעילה לנו.

אני לא כל כך קונה את התזה של סיסון ואחרים שמלאים יותר רעים מלבנים. בני אדם אכלו דגנים מלאים מראשית החקלאות ועד לפני 150-200 שנה. היינו מתים לחזור לסטטיסטיקות המחלות לב, סרטן וסכרת של אז.

השאלה הנשאלת היא, האם הם יותר בריאים? או שעדיף לנו בלעדיהם.

אם אתה שואל תזונאי-קונצנזוס, הוא יגיד לך שיש בניגוד לדגנים לבנים, בדגנים מלאים יש סיבים ומספר קומפלקסי ויטמין B.

אם אתה שואל אותי, זה נבלה וזה טריפה. מי שאוכל ירקות ובשר אין לו בעיה של סיבים או ויטמיני B.

ועכשיו שהבנו שאין לזה יתרון יחסי, מה החסרון היחסי של דגנים וכו'? (שמעתי הרבה טענות, אבל אשמח לשמוע עוד חוות דעת. ככה למאגר התגובות הקדמוניות שלי).

ואלו העובדות המדברות בעד עצמן:
- לא שמענו עוד על שום חולה שנרפא (!!!) בזכות הרפואה המערבית. מקסימום הצליחו לטשטש או להעלים לו את הסימפטומים ו/או לדחות את הקץ (כמו "ריפוי" הסרטן. תראו לי מישהו שהגידול ש"נעלם" בזכות ה"ריפוי" לא חזר אצלו, בסופו של דבר...)
- לא שמענו על שום חולה שנרפא (!!!) מהמלצותיהן של הדיאטניות הקליניות שמתרוצצות ברישיון בבתי החולים ובתי האבות. רובן משמשות ככיסוי *** לאזלת היד של המערכת הרפואית, רק כדי לומר ש"הנה, אנחנו דואגים גם לתזונת החולים". מספיק לראות ממה מורכב התפריט בבתי החולים, כדי להבין שמדובר באחיזת עיניים לאומית (ואולי בגלל זה קוראים להם "בתי חולים" - יענו בתים שנעשים בהם חולים...).
- ואגב דיאטניות, תראו לי אנשים שהצליחו להשיל את כל(!!!) המשקל העודף שלהם עם ההמלצות שבקונצנזוס הדיאטנולוגי ולשמור עליו לשארית חייהם.
- ועכשיו, תספרו מסביבכם את האנשים, שהצליחו לעשות שינויים מרחיקי לכת באורחות ובאיכות חייהם, כשהתמסרו להמלצות של מטפלים חסרי השכלה רפואית, מכל התחומים האיזוטריים. ולא משנה אם ההמלצות כוללות שומן מן החי או לא. אבל הן כוללות ראייה רחבה "מחוץ לקופסה", תעוזה, חדשנות והתבססות על ניסיון עשיר, שחלקו משתרע על אלפי שנות מסורת (רפואה סינית, למשל), הרבה יותר מהניסיון הקצר והכושל של הרפואה המערבית לרפא אנשים (לרפא? הצחקתם אותנו...)

בקיצור, פקחו את עיניכם, התבוננו מסביב בלי השתעבדות לקונצנזוס ול"כך עושים כולם" ותתחילו לקחת אחריות על חייכם ושתזכו למות מוות טבעי אמיתי (מוות טבעי זה מוות שלא בעזרת רופאים...)

אני הצטרפתי למהפיכה, ובענק. פרטים נוספים ומעניינים במיוחד בהמשך...

אודי, כחולת טרשת טרייה ועצמאית לחלוטין שמתכוונת להחלים בדרכים טבעיות ובאמונה בכוח הריפוי העצמי של הגופנףש, אני מסכימה עם כל מילה שאתה אומר.
אמנם החלפתי את התזונה שלי לטבעונית ונראה לי מוזר העצה של לאכול בשר כאן, אבל כל אחד ומה שעובד לגוף שלו. הרופאה שהחלימה מטרשת מתקדמת היא בפירוש אישה אמיצה וחזקה.
בכל מקרה, אם אתה רוצה ליצור מהפכה קטנה בנושא, עידוד אנשים לזנוח את הרעל שמציע הרפואה הקונבנציולית, לסמוך על הגוף לרפא את עצמו, לעבור לתזונה בריאה, ובכלל לשנות את אורח החיים שתובעות המחלות האלה מאיתנו, יש לך אחת שמעוניינת להצטרף אליך ולשמוע על המהפכה שאתה מציע.
יש לי גם רעיונות משלי (:
לחיי ה- free thinkers!
velvetfog@walla.com

מרתק ! ורק בשביל במקצוענות, הייתי משמיט את ההקדמה הלא קשורה כ"כ של רץ המרתון ...

ידידי האנונימי, תודה על הפרגון אבל לענייני ניסוח ותוכן, אתה מוזמן לפתוח בלוג משלך ולהיות שם הכי מקצועני בעולם.

אשמח כי תיצרי עימי קשר 0523763815

אשמח כי תיצרי עימי קשר 0523763815

הוסף רשומת תגובה