אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

קדמוני בכותרות

טוב, לא ממש בכותרות. טיפל'ה הגזמתי.

ובכל זאת, בהמשך לפוסט "משהו קורה" ולתגובת ההמשך אצל מיקי, אז הנה משהו נוסף מארצנו הקטנטונת:
גליון דצמבר של דרך האוכל, שזה עתה יצא לחנויות (המובחרות), כולל כתבה על תזונה קדמונית, ועל הבלוג של עבדכם.
לעצלנים ולקמצנים, סרקתי את הכתבה, הנה כאן (לגודל מלא הנה לינקים לדף 1, 2, ו 3):


והנה העמוד הבא

והנה זה שאחריו (ובו גם מתכון)

אז אולי באמת משהו יקרה כבר ?

(והערה: בכל השבוע הבא, כמו בימים האחרונים, אהיה במילואים, אז עמכם הסליחה, אבל אהיה עסוק בהגנת המולדת, ולתרגל מה אוכלים ביום מילואים או מה אוכלים בחודש מילואים, ובטח לא אוכל את מה שמגישים כברירת מחדל בחדר האוכל, אבל בכל מקרה, ככל הנראה לא אתפנה לפרסום פוסטים. תתאזרו הסבלנות).

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 23 comments

23 הערות קוראים:

כל הכבוד דעאל, בסוף באמת יתרחש כאן שינוי משמעותי!

וואללה, התמונות לא עבדו ב IE (כמובן) והתייאשתי מלהצליח שגם הם יפתחו בגודל מלא בדף חדש וגם יראו כמו שצריך בכל הדפדפנים, אז הוספתי לינקים לדף המלא. סורי על הטרחה, אבל זה לפחות עובד...

זה מדהים. אחרי שנים ארוכות של ניסוי וטעיה, כשאני נופלת שוב ושוב (ושוב. קל מאוד לשכנע אותי אם יש לך תעודת דיאטנית או תואר רפואה) בתוך ערימת המיתוסים שמציפים אותי על שש מנות לחם (מחיטה מלאה כמובן) ביום, בלי שומן רווי מהחי טפו-טפו, עם הרבה חטיפי בריאות וגבינה לבנה דלת שומן... ולא הבנתי למה אני כל כך כל כך חסרת אנרגיה, עייפה ונפוחת-בטן, ולא משנה כמה חילקתי את הארוחות כפי שיעצו לי, אוכלת כל שלוש שעות כמו ילדה טובה ארוחות קטנות ולא משביעות... וכלום!
ואז כפי שאמרתי, אחרי שניסיתי וטעיתי אינספור צורות של תפריטים, החלטתי לזרוק לפח את כל מה שאמרו לי ולעשות מה שמרגיש לי נכון: קודם כל לא לאכול ארוחת בוקר. לאכול ארוחה ראשונה רק שש שעות אחרי הקימה (דהיינו, לפחות 16 שעות אחרי ארוחת הערב מאמש). שנית להעיף את כל הבצקים. אני אוכלת בעיקר סלטים וקורנפלקסים ובשר, למרות שהקורנפלקסים לא עושים לי טוב אבל אני כל כך מכורה שזה קשה.
עדאל - הבלוג שלך מרשים ומקסים. יש לי אליך כמה שאלות כדי לעשות את התזונה שלי מעשירה ומאשירה (=אושר) באמת, כי כרגע עדיין קשה לי:
1. אתה בעד לפחות 50% מהתזונה ממקור שומני? הרי האדם הקדמון לא צריך כל כך הרבה שומן, החיות היו רזות יותר וגם לא היו בקבוקי שמן זית ושמן קוקוס בנמצא. מה גם שהאם שומן הוא אב-מזון טוב לפעילות גופנית?! פחמימות - כן; חלבונים - בוודאי; אבל שומן? איך הוא בדיוק עוזר לשריר להתאושש אחרי אימון? בבניית רקמת שריר? בהעלאת האינסולין? הוא לא עוזר...
2. במידה ואני מעדיפה להתמקד בהעדפה למקור חלבון עיקרי כלשהו, היית ממליץ לי לנטות יותר לכיוון החלב, הדגים או הבשר? (ביצים זה מובן מאליו).
3. דבר אחד שלא הבנתי בכלל: למה בתזונת הפליאו, יוגורט שמן (וחלב שמן בכלל) עדיף על יוגורט דל שומן?? בשניהם יש בדיוק אותה כמות חלבונים, פחמימות וויטמינים, רק שבשמן יש יותר שומן. אם אני ממילא משלבת את היוגורט בארוחה עם עוד אוכל (כלומר, יש לי ממילא שומנים) מה זה משנה שהשומן נעדר מהיוגורט? למה זה הופך אותו ללא מומלץ לאכילה?
4. כרגע סדר היום שלי בנוי כך שבמשך 16 שעות לפחות אני לא אוכלת (מארוחת הערב ועד הארוחה הראשונה למחרת), ואז בערב אני אוכלת הרבה - במשך איזה שש שעות (לא ארוחות גדולות, אלא כל שעה אוכלת משהו). ככה טוב לי אבל אולי זו לא צורת אכילה נכונה?
5. קטניות, טופו ושיבולת שועל - כן או לא? אני אוהבת אבל יכולה להיגמל אם יש בכך צורך.

תודה על הסבלנות ועוד יותר תודה על תשובות! (:
שלך בהערצה

אני לא מר קדמוני, אבל אשמח לענות לך כמיטב יכולתי ובקצרה.

הסיבה העיקרית להעדפה של יוגורטים ושאר מוצרים במצבם הטבעי ולא במצבם דל השומן, היא התחליף לשומן. כאשר אתה מוריד שומן, כדי שישאר טעם בדבר הארור, צריך להחליף את השומן במשהו.. את מוזמנת לנחש, בסוכר.
בכלל, יש להניח שהוא עובר עוד המון עיבודים כדי להביא אותו למצב כזה.
נ.ב: יש כאלה שימליצו להמנע בכלל ממוצרי חלב שעוברים פיסטור וכו', אבל לא נכנס לזה פה, כי זה לא ריאלי למצוא מוצרים כאלה בארץ.

סיבה נוספת שחשובה לא פחות: סידן הוא מינרל שמסיס בשומן, אם תצרכי מעט שומן עם המוצרים שאמורים לספק לך את הסידן, זה יהיה פשוט חסר ערך, וטיפשי למדי.

כאשר הדיאטה שלך דלה בפחמימות הגוף נחשב למצב של קטוזיס, "הרעבה" אם תרצי לזה. זה לא באמת רע כמו שזה נשמע. הגוף בגדול ממיר את עודפי השומן בכבד והופך אותם לגופי קטון. ונראה (לפחות לפי כתבה מהניו-יורק טיימס שנכתבה על ידי ידידינו גארי טאובס) שגופי הקטון יעילים יותר מפחמימות ב25% (מבחינת פעילות הלב ופעילות המוח).

אך באופן כללי אין חובה להמנע לחלוטין מפחמימות, בעיקר כאשר מבצעים פעילות גופנית אינטנסיבית. הרי פחמימה היא אנרגיה זמינה ואין בכך שום דבר רע. רק מומלץ שהפחמימה תגיע ממקורות "טובים". ראי ערך ירקות, ומוצרים עמילניים בעלי אינדקס גליקימי נמוך-בטטות, אורז וכו'.

שומן אחראי על מיליון ואחד תהליכים בגוף, היי בטוחה שהוא גם עוזר לגוף שלך להתאושש. חיפוש קצר בגוגל יניב לך שלל תוצאות בנוגע לתפקידי השומן בגופך.

קטניות-רובן בסדר. אני לא מוצא סיבה לאכול טופו, אלא אם את ממש מכורה לזה. שיבולת שועל זה תחום אפור, יש שיגידו שזה זבל, ויש שיגידו שזה סביל.

אין בעיה עם סדר היום שלך. את צריכה לאכול שאת רעבה, נקודה. כל עניין הארוחת הבוקר תמוה בעיני, אני מעולם לא מצאתי סיבה לאכול ארוחת בוקר (וכאשר ניסיתי, ביליתי המון בשירותים). ואני מרגיש אנרגטי לפעמים פי כמה וכמה משאר חברינו הנהנים עם דגני הבוקר שלהם.

ציינתי לעיל את עמדתי בנוגע לחלב, לא מת על זה.. אבל אם כבר אז שיהיה בצורת גבינה עתירה בשומן (גבינה צהובה, גבינת עיזים וכו'). אחלה דרך לגרום לסידן להיספג בגוף.
לדעתי מקור החלבון האולטימטיבי הוא בשר. יש בו הכי הרבה ויטמינים ומינרלים, הוא הכי טעים (לדעתי), ויש בו הכי הרבה חלבון ל100 גרם.

עניין ה50% הוא תחום אפור, אבל זה בהחלט אמור להיות בסביבה הזו. האם הבשר היה פחות שמן בתקופה הזו? לא ממש. אולי במעט פחות. בלי שום קשר, הקדמונים היו אוכלים את החלקים הפנימיים של הבשר (לרוב), כך שגם אם הפרות עצמן (או העיזים, וכו') היו יותר רזות, הבשר עצמו היה יותר שמן, כך שיש להניח שזה מתקזז.
זה שלא היה שמן קוקוס או שמן זית בבקבוק לא אומר שצריכת השומן הייתה פחות זמינה. הם עדיין יכלו למצוא קוקוסים, זיתים, ושאר דברים עתירים בשומן, ורוב הסיכויים שהם אכלו אותם במצבם הטבעי. גם אם הם לא סחטו אותם על מנת להפיק שמן למטרות צ'יפס.

מקווה שעזרתי.

דעאל כל הכבוד על הכתבה, על הדיוק בה ותודה על הזכרת הבלוג שלי. אני ואתה נשנה את העולם...אז יבואו כבר כולם.

תודה ל"לא הצלחתי להחליט על ניק"
רק שני דברים מתוך מה שאמרת נשמעים לי לא הגיוניים.....
1. היוגורט ה0% לא עשיר יותר בסוכר. למעשה אין בו אפילו גרם אחד של פחמימה יותר על חשבון השומן. זה גם מה שכתבתי בהודעה הראשונה. שניהם אותו דבר רק שהשמן הוא פי שניים קלוריות.
האם הם ממירים את השומן במים? (כי אם כן אז באמת בשבילי זה רע כי אני בהגבלת נוזלים קבועה עקב נטיה להיפונתרמיה)
2. אני לא חושבת שהיו להם קוקוסים וזיתים כל יום... תחשוב על זה. בגדול, הגיוני יותר שרוב תזונתם נשענה על השורשים והצמחים שליקטו, וכן הבשר שצדו. כלומר שתזונתנו צריכה לכלול בעיקר חלבון ופחמימות סיביות. שומן? אולי מהבשר עצמו, אבל בטח לא בכמות שמדובר עליה כאן (50% מהתפריט).
ושוב תודה על התייחסות גם מצידך וגם מצד כותב הבלוג.

1. בעניין המים אינני יודע. אבל עניין ספיגת הסידן אמור להספיק לטעמי. השאלה הנשאלת היא למה את אוכלת את היוגורטים?, אם זה בגלל טעם אז לדעתי היוגורטים רווי השומן יהיו טעימים יותר (אני לא ממש אוהב יוגורטים כך שזו הנחה בלבד). כמובן שיש להתחשב בערך הקלורי, בכל זאת לא יעזור לדחוס לעצמנו מזון עתיר בקלוריות מעבר לגבולות שאנחנו צריכים. צריך למצוא את האיזון. אם זה לא בגלל הטעם אלא בגלל הסידן, אז עדיף לצרוך יוגורטים עם אחוזי שומן גבוהים יותר.

2. הם יכלו למצוא, לא אומר שהם בהכרח אכלו אותם בכמויות גדולות. בדיעבד זיתים זה לא דבר כל כך מושך, לפני שהם עוברים כל מיני טיפולים כאלו ואחרים.(קוקוסים לעומת זאת, דווקא מאוד מושך). אנחנו גם כנראה לא ניקח את כל ההמלצות שלהם (חלקם שותים דם, מבחינה הלכתית זה אסור, וגם מבחינה כללית.. זה מגעיל.).

אם תסתכלי על היחס של הירקות שהם אכלו ביחד עם אחוזי השומן שהיו בבשר שהם נטו לאכול (ברובו איברים פנימיים), רוב הסיכויים שכן תגיעי לרמה גבוהה למדי של שומן. אבל שוב, הכל תלוי בנו בסופו של דבר, אם את פעילה יותר יתכן ותרצי להעלות מעט את כמות הפחמימות.

בסך הכל זה לא משטר קיצוני. אני לא מאמין בקיצוניות מכל סוג שהיא, כל אדם הוא מיוחד ושונה ולכל אחד יתאים משהו אחר. כמובן שיש דברים שהם "מוחלטים" לגבי רוב מוחלט של האנשים. לדוגמה אם תאכלי רעל, 99.9% שזה לא יעשה לך טוב (אני נמנע משימוש במושג 100% שכן שום דבר איננו בטוח). חלק מהפחמימות שיש היום והמוצרים המועבדים רעים לרוב מוחלט מאוד של האנשים. ראי ערך שומן טראנס, שומנים מוקשים ומחומצנים וכו'.

יש מס' כללים עיקריים שאחריהם עוקבים, אבל מעבר לכך כל אדם יכול למצוא לעצמו את הפינה שנוחה לו. אדם אחד ירגיש מצויין על דיאטה עם 60% שומן וכמות אפסית של פחמימות. אדם אחר יתחרפן במצב כזה ויהיה חייב איזה תפוח אדמה פה ושם. העניין פה הוא לקחת את המאפיינים הכלליים של הדיאטה הקדמונית, וליישם אותם בדרך המתאימה לך ביותר תוך כדי ניסוי וטעייה.

לכן אנו רואים תרבויות שונות שכולן בריאות ומצבן מצויין, אך הדיאטה שלהן לעיתים שונה למדי. תרבות אחת תאכל 60% שומן וכו'. תרבות אחרת תאכל 35-40% שומן ויותר פחמימות (ממקורות "בטוחים", כמו שורשים עמילניים וכו') וכן הלאה. כפייה של דוגמה-dogma תזונתית אחת על כל האוכלוסייה היא שגויה ביסודה, וזה למה ה"תזונה המאוזנת" שנחשבת כאמת מוחלטת על ידי הדיאטניות בעולם פשוט לא יעילה לרוב האנשים.

אני מתנצל מראש על ה"פירוט הנרחב" בהודעה זו. פשוט הרגשתי צורך להתייחס לכל הדברים הללו.

שבוע טוב.

לאנונימית, הנה תגובה קצרה
אחלה ומעולה שאת מרגישה כזה שינוי טוב (יאללה, תכתבי כבר סיפור הצלחה מלא, ואני מבטיח לפרסם.
1. חברות של ציידים לקטים רוב הקלוריות באות משומן. המקרה הקיצוני ביותר המוכר הוא בני הטוקלאו, שם למעלה מ 70% מהקלוריות באות משומן רווי (קוקוס). אצל שבטים אחרים זה משתנה מאוד. דוגמאות לנתונים כמותיים פרסם פעם מיקי כאן: http://www.paleostyle.com/?p=690
2. דגים ובשר, לפי העדפה שלך.
3. יוגורט שמן הוא פחות מעובד. ביוגורט 0% שומן אין שום דבר טבעי. (ולמה השאלה הזו מרגישה לי שאת עדיין בפוביית שומן? )
4. צום לסירוגין הוא מצוין!
5. אם את יכולה, תגמלי. אם לא, וזה חשוב לך, לא קריטי. אם את צריכה לוותר על אחד מהם, הייתי מתחיל מהטופו שהוא למעשה תוצר קטניה והיפר-תעשייתי ומעובד.

תודה רבה לך!!
בשמחה אביא לך את סיפורי. הוא מעניין במיוחד בגלל שאני נערה מאוד צייתנית ופרפקציוניסטית, ויישמתי בכזו אדיקות את ההמלצות הקונבנציונאליות (של קמח מלא, מעט שומן וארוחות בוקר מוקדמות) וממש נכנסתי לדיכאון קליני מזה שלא חשוב מה אני עושה, אני מרגישה רע. ולהפוך את הקערה על פיה היה בשבילי בעיקר הלם (איך ייתכן שסובין חיטה רק מחמיר את העצירות, והסטייק פותר אותה כמו קסם? וכו').

אגב אני לגמרי לא בפוביית שומן. אני צורכת המון שמן דרך הסלטים (מכורה לאנטיפסטי ולסלטים טריים), ואפילו ליוגורט המדובר אני מוסיפה שקדים ופשתן. דוקא מבחינת הטעם ה0% יותר טעים כי הוא חמוץ יותר. לכן לא הבנתי מה ההבדל (מבחינה בריאותית) בין יוגורט 3% נקי, לבין יוגורט 0% שיש איתו ממילא שומן בתפריט (שקדים ופשתן או הרבה שמן בסלט)

שאלה אחרונה ברשותכם וסליחההההה על המגילות (: פשוט כיף לגלות עוד אנשים כמוני בתוך ים המטיפים-לדגנים שמסביבי:
אני סטודנטית תפרנית ששוכרת דירה וחיה על גרושים. אני חוזרת כל יום עייפה מיום ארוך של לימודים ועבודה. כל עוד הייתי בתפריט קונבנציונאלי, מבחינה טכנית היה לי שיא הקל. קונים קורנפלקס, או אורז, או מאכל בצקי, יושבים עם סלט והנה ארוחת ערב שסותמת בטן. אבל אם אני מצטמצמת לשומן וחלבונים, ואני ממש לא יכולה להרשות לעצמי סלמון כל יום או בשר (שלא לדבר על ההכנה...), האם חוץ מביצים קשות וגבינות שמנות יש מוצרים מומלצים במיוחד בתזונה הפלותיאיתית, שהם שיא העוזרים אבל גם לא עולים הרבה כסף והכנה?
נניח שאתם יוצאים לטיול תרמילאים. אתם לא יכולים לקחת אתכם בשר נא לצלות בחיק הטבע... אבל גם לא תיקחו סנדויצ'ים. מה לקחת? על מה להתבסס?
שקית אגוזים??...

לאנונימית,
יש גם הרבה אוכלוסיות ילידים שאוכלות הרבה פחמימות והן בריאות. למשל ב-Kitava התזונה היא כ-70% פחמימות.

למר ספקני...
אתה צודק אבל מה לעשות שאצלי זה לא ככה. הרבה פחמימות ואפילו שמקורן בדגנים, עשו לי רע.
וכפי שאמרתי - צייתתי באדיקות לכללי הדיאטניות שהורו על דגנים מלאים, ארוחות קטנות וצמצום סוכר לבן.
רק כשהפסקתי להתמקד בפחמימות - התחלתי להרגיש טוב יותר.

אולי אתה צודק והדרישה הבסיסית היא לאכול 70% פחמימות (בריאות) אבל אני יודעת רק שאצלי זה לא היה כך.

אם כך יש לפחות להסכים על דבר אחד, הדיאטה המערבית רעה חד משמעית.
יש אנשים שפחמימות "בריאות" יותר עובדות עליהם טוב יותר ומושלמת בשבילם.
ויש כאלו שהדיאטה הקדמונית היא מושלמת בשבילם (לא אתייחס כרגע לכמות האנשים שמתאימה להם דיאטה כזו או אחרת).

אני חייב לחלוק על אמירתו של מר קדמוני בנוגע לכך שיוגורט 0% יותר מעובד.
ככל הידוע לי(ועל פי מה שאני זוכר שקראתי אצל carbsane) ההבדל היחיד הוא שיוגורט כזה עשוי מחלב רזה, ככה שהעיבוד היחיד זה שהוציאו את השמנת מהחלב. ואם זה עיבוד אז גם שמנת היא מוצר מעובד.
כל עוד את משיגה את הויטמינים המסיסים בשומן ממקורות אחרים(ויש מקורות הרבה יותר טובים אם את שואלת אותי) אז אין בעיה ביוגורט 0%.
לא הייתי גם מתבסס יותר מידי על אגוזים, יש בהם דברים טובים אבל גם הרבה אומגה 6(חוץ ממקדמיה), phytic acid וכ'ו.
יכול להיות שהייתה לך בעיה עם דגנים(אחד מהדברים שדיאטה קדמונית הרי מבוססת עליו זה המנעות מדגנים) ולא עם פחמימות, או מ"רכבת הרים" של אינסולין שמלווה לפעמים פחמימות אז את מוזמנת לנסות משהו כמו בטטה(במיוחד אם את מוסיפה שומן שמאט את הספיגה).
ואם את מסוגלת לסבול את זה - איברים פנימיים, זול ומכיל הרבה דברים טובים.
ולטיול? לא יודע, אולי ביצים קשות ופירות, או פשוט לבנות על רעיון ה80-20 ולקחת משהו שהוא לא חלק מהתזונה הרגילה.

מר קדמוני היקר,
אני משתוקקת עד מאוד לבצע את הדיאטה/תזונה/אורח חיים שאתה ממליץ אבל זה נשמע לי כמו חלום. אני במשך שנים נאבקת במשקל בדיאטות יו-יו, סופרת קלוריות ומודדת את השמן לסלט בכפיות. אתה מציע שברגע שמאמצים את ההגבלות הדרושות, אפשר לאכול שומנים מסוימים "ללא הגבלה"... ואני מתה מפחד. קרא לזה "פוביית קלוריות" (לאו דוקא פוביה מהשומן עצמו, איני פוחדת, כל עוד הוא חלק מה1200 קלוריות שלי שכל חריגה מזה מעלה אותי במשקל). מבחינה פיזית, הגיונית, אני לא מבינה איך זה ייתכן. אם אני מכניסה לעצמי יותר קלוריות ממה שאצטרך (בהנחה שתעבור תקופת זמן עד שגופי ילמד לאותת לי בדיוק מתי אני רעבה, ואדע להקשיב למה שאני צריכה באמת, אמובן), אוכל כמה חצילים מטוגנים שאני רוצה, ושמנת ואגוזים, בקיצור--- אם יש לי עודף קלוריות בתפריט, שמקורן משומנים טובים או חלבונים. מה קורה איתן?? הן מתאדות באויר? לא הגיוני. ברור שהן נהפכות לשומן. ברור שאם אני אכן אנסה להפסיק לספור קלוריות ולאכול אוכל בריא ומזין מבלי לספור, אז עד שתחושת הרעב הטבעית שלי תחזור ותתחדש אני עלולה לעלות כמה קילו מכל הקלוריות האלו... יש לך הסבר מדעי מנומק לאן נעלמות קלוריות עודפות בתפריט כמו שלך??...

ושאלה שניה: כיצד אתה מחשיב אפונה ירוקה (עגולה, קפואה), כירק או כפחמימה? האם להגביל את צריכתה כמו פחמימה או חופשי כמו מלפפון? ופולי סויה הם פחמימה או חלבון?

אודה מאוד על תשובותיך כדי שאוכל לראות אם אכן כדאי לי להסתכן, לאזור אומץ ולנסות לאכול דיאטה ללא הגבלת קלוריות שמאפשרת לי סלטים כאוות נפשי.
שלך, חלי

חלי,
אני אמנם לא דעאל, אך אנסה לעזור לך:
בנוגע לשאלה הראשונה: אשאיר לדעאל לענות עליה, אך אני יכול להמליץ שכדי שתעלי את הסף הקלורי שחריגה ממנו גורמת לך לעלות במשקל, תתחילי להתאמן באימוני התנגדות כדי להוסיף מסת שריר. אל תדאגי, את לא תתנפחי מזה ולא תהיי שרירית יותר מדי! מה שכן, את תרוויחי שריפת קלוריות גבוהה יותר גם במנוחה (בנוסף להמון יתרונות נוספים).
לגבי האפונה: אפונה היא קטנייה ולכן לא נחשבת "חוקית" בתזונה קדמונית. כנ"ל לגבי פולי סויה.

כתבתי כבר תגובה ארוכה ואני רואה שמשום מה היא לא פורסמה... טובנו נשחזר את חלקה :\
אז לחלי- אני לא מר קדמוני, ואני מקווה שמתישהו הוא יכתוב גם כן פוסט על זה בעצמו אבל אני רואה את הטעות הזו חוזרת יותר מידי פעמים - בסופו של דבר אין קסם למרות מה שחלק מאנשי הlow carb חושבים, קלוריות עודפות יצטברו כשומן, אינסולין הוא לא הדבר היחיד שמשפיע על צבירת שומן(Acylation stimulating protein הוא אינזים שגם כן גורם לכך, אפילו פיטר מהייפרליד כתב על זה בעבר http://high-fat-nutrition.blogspot.com/2008/05/weight-loss-when-its-hard.html)
אנשים משום מה שמים את הדגש על תזונה דלת פחמימות בדיאטה קדמונית למרות שזה ממש לא חובה... לא מעט חברות ציידים לקטים התבססו על פחמימות (כדאי לך לקרוא את הבלוגים על הגישות ה"יותר מודרניות" ויותר מבוססות מדע של paleo כמו archevore, perfect health diet, chriskresser, evolutionary psychiatry ובלוגים של אנשי weston price כמו whole health source וthe daily lipid)
בעקרון זה נכון שהרבה פעמים הגבלת פחמימות עוזרת לרזות מכמה סיבות עיקריות:
1. הגדלת שומן וחלבון שעוזרים הרבה יותר לתחושת השובע
2. הקצבת פחמימות שאצל אנשים רבים גורם להגבלה גדולה של אפשרויות האוכל שיש להם
ועוד כמה גורמים כמו שליטה יותר טובה באינסולין ש"קריסה" שלו גורמת לתחושת רעב, ירידה גדולה במשקל מים שמצטבר בגלל הפחמימות וכ'ו וכ'ו... אז כן, בקרה קלורית עדיין משנה.

ובקשר לשאלה קודמת על יוגורט נטול שומן לעומת רגיל... ההבדל היחיד בינם זה שאחד עשוי מחלב רזה- כלומר חלב שהוציאו ממנו את כל השמנת. הוא לא יותר מעובד משמנת ולא אמורה להיות שום בעיה בלאכול אותו כל עוד משיגים את הויטמינים המסיסים בשומן ממקורות אחרים.

כתבתי כבר תגובה ארוכה ואני רואה שמשום מה היא לא פורסמה וזה כל פעם מוחק את התגובות שלי... טובנו נשחזר את חלקה :\
אז לחלי- אני לא מר קדמוני, ואני מקווה שמתישהו הוא יכתוב גם כן פוסט על זה בעצמו אבל אני רואה את הטעות הזו חוזרת יותר מידי פעמים - בסופו של דבר אין קסם למרות מה שחלק מאנשי הlow carb חושבים, קלוריות עודפות יצטברו כשומן, אינסולין הוא לא הדבר היחיד שמשפיע על צבירת שומן(Acylation stimulating protein הוא אינזים שגם כן גורם לכך, אפילו פיטר מהייפרליד כתב על זה בעבר http://high-fat-nutrition.blogspot.com/2008/05/weight-loss-when-its-hard.html)
אנשים משום מה שמים את הדגש על תזונה דלת פחמימות בדיאטה קדמונית למרות שזה ממש לא חובה... לא מעט חברות ציידים לקטים התבססו על פחמימות (כדאי לך לקרוא את הבלוגים על הגישות ה"יותר מודרניות" ויותר מבוססות מדע של paleo כמו archevore, perfect health diet, chriskresser, evolutionary psychiatry ובלוגים של אנשי weston price כמו whole health source וthe daily lipid)
בעקרון זה נכון שהרבה פעמים הגבלת פחמימות עוזרת לרזות מכמה סיבות עיקריות:
1. הגדלת שומן וחלבון שעוזרים הרבה יותר לתחושת השובע
2. הקצבת פחמימות שאצל אנשים רבים גורם להגבלה גדולה של אפשרויות האוכל שיש להם
ועוד כמה גורמים כמו שליטה יותר טובה באינסולין ש"קריסה" שלו גורמת לתחושת רעב, ירידה גדולה במשקל מים שמצטבר בגלל הפחמימות וכ'ו וכ'ו... אז כן, בקרה קלורית עדיין משנה.

ובקשר לשאלה קודמת על יוגורט נטול שומן לעומת רגיל... ההבדל היחיד בינם זה שאחד עשוי מחלב רזה- כלומר חלב שהוציאו ממנו את כל השמנת. הוא לא יותר מעובד משמנת ולא אמורה להיות שום בעיה בלאכול אותו כל עוד משיגים את הויטמינים המסיסים בשומן ממקורות אחרים.

נכיון שנעדרתי אז הנה תגובה קצרה ולא ממצה לשאלות שעלו כאן:
הבלוג הזה הוא ממש לא בלוג הדוגל בתזונה מעוטת פחמימות אלא בתזונה קדמונית ועיקרה המנעות מדגנים סוכרים ושמנים תעשייתיים. כתבתי כאן על תרבויות כאלה ואחרות חלקן עם יותר פחמימות (כמו קיטווה והתימנים) וחלקן עם פחות אבל כולן אוכלות שומנים טובים וכולן לא סופרות קלוריות!
ההתחברות החדשה לאכילת שומנים היא מפתח להשגת אורח חיים בריא.
כמה פחמימות זו שאלה של עדיפות אישית ואכן שווה פוסט נפרד.

תודה לעונים,
מר קדמוני היקר, טרם ענית על שאלתי לגבי הגבלה קלורית.
האם לא "מסוכן" מבחינת ההשמנה ליישם את המלצתך לגבי אכילה ללא הגבלה של שומנים טובים. ומדוע איך חושב שיש צורך להגביל ולאמוד את מספר הקלוריות הנצרכות משומנים טובים ומחלבונים, שהרי עם כל הכבוד לבריאות, אנשים כמוני שנאבקים במשקל ובאהבתם למטוגן, עלולים לצבור שומן מהקלוריות העודפות אשר אינן מתאדות באויר וגם לא בספורט.

הי חלי וברוכה הבאה. לא, אין פתרון קסמים. אין זבנג וגמרנו. אבל בהחלט יש אורח חים אלטרניבי, פשוט ובריא.
מעבר לחיים נטולי אובססיית ספירת קלוריות היא ברוכה בעיני.
אז עכשיו כמה תשובות מהירות:
1. חצילים מטוגנים אינם מאכל קדמוני. אני חושב שזה די ברור. את גם יודעת שזה חולשה אצלך, אז תפרדי מהמטוגנים.
2. תיפרדי מהמשקל. תקראי מה כתבתי על זה. (למה אין לי משקל בית).
3. כשאת מצמצמת את מגוון סוגי המזון שאת אוכלת את מפחיתה את הפידבק החיובי שאת מקבלת מהאוכל, ולכן תהיי, אני מקווה, "מכורה פחות"
4. כשאת לא צורכת דגנים וסוכרים את מצמצמת עוד יותר את ההתמכרות הנובעת ממעגל האינסולין-סוכר.
5. 1200 קלוריות זה לא תפריט שמישהו יכול לחיות בו. זהו תפריט הרעבה ולכן ברור שאת "נשברת". אי אפשר לחיות תחת הרעבה.
6. שינוי הוא באורח חים, ולא רק בצלחת. זה לקנות אחרת, זה לצאת לספורט והליכות, זה להתאמץ מאוד, זה להשאיר את האובססיות והחרדות מאחור.
7. תעברי לאכול פעמיים ביום בלבד. כמה שאת רוצה, אבל פעמיים. אם קשה לך, תוסיפי משהו קל בין לבין (כתבתי כבר על רעיונות לנשנוש). צמצום כמות הארוחות תלמד את הגוף שלך לפעול טוב יותר תחת רמות סוכר נמוכות יותר בדם, ויפחית את הצורך באכילה
8. בסופו של יום, הגוף שלנו לא משקר. כשאנחנו שמים אותו בפינה, הוא מגיב בהתאם אבל כשאנחנו מטפחים אותו ומשקיעים בו, הוא משיב לנו אהבה. זה נשמע אולי מוזר, אבל על ידי תזונה קדמונית אנו מחזירים את הגוף שלנו למקומו הטבעי, המאוזן, הנכון. הפידבק הוא מיידי, אבל השינוי לוקח זמן. אולי לא יורדים מהר במשקל, אבל אם מקשיבים, הפידק החיובי הוא מיידי.
בהצלחה.

תודה רבה!!
בבקשה אם תוכל להפנות אותי ללינקים על נשנושים בין שתי ארוחות כי לא מצאתי את הפוסט המדובר
שתהיה שבת שלום

נחמד לדעת שיש קדמונים בארץ
אני נהייתי קדמוני לפני שנה - ירדתי 20 קילו, עכשיו אני 7 אחוז שומן, דדליפט 160 קילו, סקוואט 130 קילו, עושה ספרינטים פעם בשבוע

כושר שיא אי פעם, גוף של סוס, בריאות מצויינת
אין על אורך החיים הקדמוני, וזה כזה פשוט וכיף

ולחשוב שכל השנים האלה אכלתי את כל הזבל הזה, התאמנתי לא נכון והבריאות הייתה על הפנים.

WHOLE FOODS WIN!

הוסף רשומת תגובה