אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

אטקינס זה תזונה קדמונית?

אוקיי, זה הולך ככה:

אחרי שמישהו מדבר איתכם ושומע שאתם לא אוכלים חיטה, דגנים וסוכר, אז הוא אומר: "נו, בטח, זו דיאטת אטקינס. זה היה פופלרי לפני איזה 20 שנה ובסוף אטקינס הזה מת מהתקף לב".
אז גם אם לא נתקן את החבר ונשים בצד את העובדה שאטקינס האומלל מת מהסיבה הביזארית שהוא החליק על הקרח בפתח ביתו וחטף מכה בראש ולא משום התקף לב, עדיין שווה להתייחס לשאלה האם אטקינס ותזונה קדמונית הם היינו הך.
נתחיל בתשובה קצרה: ממש לא.

אטקינס היה רופא וקרדיולוג, שעבר עשרות שנים עם אלפי מטופלים חולי לב ואחרים, ופיתח את דיאטת אטקינס כדרך לירידה במשקל ולשפר נתונים לבביים. אטקינס הציע סוג של דיאטה קטוגנית. בדיאטה קטוגנית צריכת הפחמימות היא נמוכה מאוד. מאוד. משהו כמו עד 20 גרם פחמימות ביום, והדבר מדמה מעשה את מה שקורה לגוף בזמן צום. כדי לעמוד בתפריט כזה יש לאכול בעיקר שומנים עם מעט ירקות עלים, כלל לא שורשים עמילניים וכמעט שלא לאכול פירות אף פעם. דיאטה כזו מכונה גם דיאטה קטוגנית משום שבמהלכה הכבד משחרר גופי קטון Ketons כדרך לנצל חומצות שומן ביתר יעילות כמקור אנרגיה. משום שהמוח שלנו חייב קלוקוז, המגיע מפחמימות, לגוף יש מנגנון הגנה יעיל מאוד - כאשר ישנו חוסר של פחמימות, הוא משנה את המטבוליזם ויוצר את גופי הקטון (שרמתם ניתנת למדידה בבדיקת שתן), אלו מגיעים למוח ומשמשים לו כדלק במקום הגלוקוז.
דיאטה קטוגנית הוכחה כמאוד יעילה במגוון מצבים נוירולוגים, ביניהם אפילפסיה, אלצהיימר ואפילו שיפור בסמפטומים אוטיסטיים.
אטקינס היה חלוץ בהדגשת חשיבותם של השומנים הרווים מהחי כדרך לבריאות כוללת ואת עובדת היותם מנגנון האנרגיה המועדף על האדם, וכי אין בין צריכתם לבין התקפי לב ולא כלום.
מכיון שהמטרה העקרית של אטקינס היתה ירידה במשקל, הוא גם עודד שימוש בממתיקים מלאכותיים כדי לאכול קינוחים וממתקים, שתיה של סודה דיאט לסוגיה, ואף לא פסל שימוש בשומן רווי מלאכותי (מרגרינה), לפחות בעבר (בגרסה של הספר שלו שיש אצלי). מוצרי חלב היו בסיס נרחב בדיאטת אטקינס. הגישה של אטקינס לכן היא: תאכל כמה שיותר שומנים וכמה שפחות פחמימות, הפרטים פחות חשובים כל זמן שכמות הפחמימות פחותה מ 20 גרם ליום - אתה תרד במשקל.
במובן זה הוא צדק כמובן, זוהי דרך יעילה מאוד לירידה במשקל, אבל השאלה היא האם היא בריאה והאם היא טובה לאורך זמן כסגנון חיים.

אז הנה כמה התבוננויות ומחשבות:
  • איני מכיר אף מחקר המצביע על בעיה בריאותית בדיאטה קטוגנית המבוצעת לאורך זמן.
  • לעומת זאת, נראה שבני האדם מעולם לא חיו (כיחידים, כחברה, כתרבות) על דיאטה קטוגנית. בכל התרבויות של הציידים לקטים, על פני כל הגלובוס, ישנה צריכה של פחמימות כחלק מהתזונה. פחמימות אלו לא מגיעות מדגנים או סוכרים אלא בעיקר משורשים עמילניים כמו טארו, בטטות, גזרים ועוד. נראה ש 10-20% מהקלוריות באו מפחמימות בתרבויות אלה, וזה בהחלט יותר מאטקינס. הרבה יותר. ציידים לקטים גם אוכלים פירות כשאלו נמצאים (בעונה).
  • תזונה קדמונית אינה מעודדת צריכה של ממתיקים מלאכותיים כלשהם וודאי שלא מוצרים תעשייתיים כמו סודה דיאט או תחליפי סוכר אחרים. זה רעל, ואין שום סיבה בעולם לצרוך אותו. כנ"ל מרגרינה ושומן רווי מלאכותי (טראנס).
  • תזונה קדמונית תגביל את צריכת מוצרי החלב לאנשים שיש להם רגישות ללקטוז ולמוצרים טבעיים ושמנים או מותססים (כמו חמאה, שמנת, יוגורט שמן וחלב מלא). יש רבים שאינם צורכים מוצרי חלב כלל, וזה בסדר גמור, אבל אני אישית צורך מוצרים, ושוב, בשאיפה רק מוצרי חלב מינימום תעשייתיים ומאוד שמנים.
  • בדיאטת אטקינס יש ארבעה שלבים, ששונים זה מזה ברמה של הפחמימות ה"מותרת" (ירידה במשקל מול שמירה על משקל), וזה בסדר בעיני. זה נראה בעיני סתם התקצ'קצ'ות כדי לייצר שיטה שמוכרת. גם בסדר.
  • אטקינס היא דיאטה שעובדת. היא בריאה, ודאי שיחסית לכל הדיאטות דלות שומן למיניהן, והיא פשוטה למדי ליישום.
אז שורה תחתונה בבקשה:
מר אטקינס היה רופא נחמד ששיפר את איכות החיים של אלפים. אני רוצה לחשוב שאם עדיין היה חי, הוא היה משנה את עמדתו לגבי מוצרים תעשייתיים בכלל וממתיקים באופן ספציפי. הדיאטה הקטוגנית יכולה להיות יעילה מאוד אם רוצים לרדת מהר במשקל (ואני חושב שלא כדאי לרדת מהר אלא לאט לאט), או אם יש חלילה בעיה נוירולוגית. אחרת, אין שום סיבה בעולם שלא לאכול פחמימות מסוג ירקות ופירות, במידה.


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 6 comments

6 הערות קוראים:

בתזונת פליאו, סודה (מים מוגזים) זה בסדר?

כמה הערות:

- "קלוקוז" צריך להיות גלוקוז אני מניח.
- גופי קטון לא עוזרים לניצול שומן. הם תוצר של ניצול שומן.
- שומן טראנס פר הגדרה לא יכול להיות רווי. לכן הצירוף "שומן רווי מלאכותי (טראנס)" הוא שגוי.
- אטקינס היא לא דיאטה קטוגנית בהגדרתה. השלבים הראשון הוא קטוגני אבל שלבים מאוחרים יותר המכילים כמות גדולה יותר של פחמימות בהחלט יכולים להיות קטוגנים או לא (זה תלוי גם בצריכת החלבון).
- 10-20% פחמימות בהחלט יכול להיות בתוך מסגרת של אטקינס. 10% זה בערך 50 גרם וזה בהחלט בתחום של אטקינס (חוץ מהשבועיים הראשונים).
- הספרים המעודכנים (יש לי את הגירסה שיצאה בערך לפני שנה) מעודכנים ומכילים כמובן המלצות בהתאם. שומן טראנס כמובן נזרק החוצה ושומן רווי (כולל קוקוס ודקלים) מככבים.
- השלבים השונים באטקינס מבטאים עלייה הדגרתית בכמות הפחמימות הנצרכת. יש בזה הגיון אם אתה מאמין שיש קשר מאוד חזק וישיר בין כמות הפחמימות הנצרכת ועלייה/ירידה במשקל. זה אותו דבר כמו הגרף של סיסון. אישית אני לא חושב שזה נכון, אבל אני יכול לראות את ההיגיון הפנימי של השיטה למי שמאמין בזה.

אנונימי - שתה סודה אם זה טוב לך.
מורן, תודה. אני לא מסכים לגבי שומן טראנס. שומן טראנס הוא שומן שהופך לרווי אחרי התערבות כימית של העשרת שרשראות חומצות השומן. במקרה זה מקבלים חומצות שומן עמידות וסמי-יציבות כך למשל מרגרינה, "מתנהגת" על השולחן כמו שומן רווי - חמאה (מוצקה ולא נוזל כמו שומן בלתי רווי). העניין הוא כמובן שיש הבדל עצום מבחינת הגוף בין שומן רווי "אמיתי" לבין שומן טראנס מלאכותי (יש גם שומן טראנס טבעי הנוצר בעטיני הפרה, אך הוא בסדר גמור לצריכה). שומן הטראנס אינו יציב ורבים המחקרים על גודל זוועתו לבריאות, אז אנה, זרקו את הבורקס מהיד...
לגבי אטקינס -אכן. מעבר לשאלת הקטוגניות, המפתח הוא שאטקינס היא שיטה שעיקרה הוא ירידה במשקל ופחות סגנון חיים כולל (המתייחס גם למקור המזון, שינה, פעילות ספורט ועוד), למרות שככל שעובר הזמן הגרסאות מתעדנות ומתקרבות זו לזו (כדוגמא שנתת בהבדל בין הגרסה האחרונה של הספר לזו הישנה שברשותי).

דעאל,
ה"טראנס" מתייחס לקונפיגורציה הכימית של קשר כפול בין שני פחמנים בשרשרת השומן. בשומן רווי אין קשרים כפולים - לכן הוא רווי. כלומר, שומן שהוא רווי לא יכול להיות לא טראנס ולא ציס (הקונפיגורציה השניה).
חומצת השומן העיקרית שנוצרת בתהליך הקשחת שומן צמחי (הכנת מרגרינה) היא חומצת שומן בשם elaidic acid. קונפיגרציית הטראנס בקשר הכפול הבודד שלה יוצרת חומצת שומן בעלת מבנה ישר שדומה לחומצות שומן רוויות ולכן גם מקנה קשיחות למרגרינה. זה לא הופך אותה לחומצת שומן רוויה. היא לא יכולה להיות רוויה. יש בה קשר כפול.

מעניין שאתה בוחר להתעלם מהעובדה הפעוטה שכשאטקינס נפטר הוא שקל ״רק״ 115 קילוגרם. בטח תסנן את התגובה שלי

לא ברורה לי טענתך דור. מידת ההקפדה של אטקינס עצמו על הדיאטה שעיצב 30 שנה קודם לכן אינה מעלה ואינה מורידה מאומה מאיכות ההמלצות או מטיב ההסבר הביולוגי.

הוסף רשומת תגובה