אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

הדיאטה הקדמונית - מדריך מעשי



מי שקורא אותי הרבה זמן, וודאי וודאי מי שקורא את הבלוגים והאתרים המובילים ברשת בנושא תזונה בריאה, עלול להתבלבל. מה "מותר" לאכול ומה "אסור" לאכול? מה אפשר ומה כדאי? מה יעזור לך ומה יעכב אותך? באופן דומה יש לי חבר שכל יומיים מציק לי עם קושיה אחרת ומתאכזב כשאני לא אומר תשובות פשוטות בנות שתי אותיות (כן או לא), אלא אומר שזה תלוי בכלל התזונה שלו, במטרות שלו, באימונים שלו ובעוד גורמים. ככלל אצבע אומר שאנשים מבינים די מהר את הרעיון של תזונה קדמונית ("הבנתי: לחם, סוכר ושמנים תעשייתיים לא; בשר וירקות כן"), אבל רבים מתקשים כשמגיעים לפרטים.
  • האם מותר לאכול גבינות ומוצרי חלב?
  • האם נכון לאכול קטניות, וכמה?
  • האם גם לחם שיפון מלא אסור, ומה עם שבולת שועל?
  • כמה חלבונים צריך לאכול?
  • האם זה בסדר לאכול שומן רווי מהחי?
  • ומה עם תפוחי אדמה, ובטטות?
  • ומה עם אורז
ועוד ועוד.
מה לעשות, אנשים אוהבים תשובות פשוטות ותבניות מוגדרות היטב היטב. המציאות, אעפס, לא תמיד כזו פשוטה, אם כי העקרונות פשוטים וברורים ליישום (בעיני, בעיני). כך למשל, תרבויות של ציידים לקטים דומות מאוד במספר מאפייני תזונה, אבל הן גם שונות מאוד זו מזו, למשל בכמות הפחמימות שהן צורכות. האינואיטים אוכלים המון שומן רווי מהחי, המון, ואילו תרבויות באפריקה אוכלות הרבה יותר שורשים עמילניים. לכן אני לא אומר מהם האחוזים "הנכונים" של שומנים-חלבונים-פחמימות. כי בעצם אין "עוגה" אחת נכונה תמיד של אחוזים כאלה או אחוזים אחרים - השונות גדולה מדי. ולכן, סורי ידידי הנוקשים, אבל לא תמצאו אצלי הגדרות קשיחות. אני לא אומר שזו דיאטה "דלת פחמימות", אני לא אומר "עשירה בחלבונים", אני לא אומר "דיאטה קטוגנית" ואני לא אומר "פליאו".
אני אומר בואו נאכל תזונה קדמונית ונשמור על עקרונות פשוטים ונכונים. אח"כ או בתוך זה אתם צריכים לדאוג שאתם בודקים בדיוק מה מתאים לכם ומה לא, מה ממלא אתכם אנרגיה ומה משאיר אתכם מרוקנים, ואחרי שתתנסו בסוגים שונים של גוונים בתזונה, תגלו מה הכי טוב לכם. רק אתם יודעים את זה.

אז הנה תקציר מנהלים של תזונה קדמונית, כפי שאני מבין אותה, שיכול להיות נקודת התחלה טובה למי שלא בטוח איך להתחיל. למרות זאת, הרשימה להלן יכולה וצריכה מעט להשתנות מאדם לאדם לפי מטרותיו (לרזות, להעלות מסה וכו'), רגישויותיו (האתיות או הרפואיות), העדפותיו (מה אני אוהב לאכול), ומה שגדל או חי באיזור שלו (אם אתם במקרה ציידים לקטים ואין לכם סופרמרקט). שום דבר כאן לא קדוש, אבל אלו בהחלט כללי אצבע פשוטים וטובים, ויעילים לשמירה על בריאות. אני מאמין מאוד שככל שתשמרו אותם תוחלת החיים ואיכות החיים שלכם תעלה, מה גם שתראו ותרגישו טוב יותר. באחריות יצרן (אלוהים). הנה זה בא:
  1. תאכלו מזון טבעי ולא מעובד. תבשלו אוכל טרי. תבשלו אוכל יום יום. ככל הניתן תתחילו את הכנת המזון שלכם מהמוצר המקורי ולא מהתוצרים שלו.
  2. אל תאכלו קמח, אל תאכלו סוכר ואל תצרכו שמנים תעשייתיים (כל אותם שמנים המופקים מזרעים ולא מפירות).
  3. כשאני אומר "אל תאכלו" הכוונה לאו דווקא לנזירות מוחלטת בכל מצב ובכל מקרה, אלא שזה לא יהיה חלק מהתפריט הרגיל שלכם. אתם ביומולדת של עצמכם ובא לכם עוגה, תאכלו. אתם רוצים לאכול פרוסת חלה בקידוש של שבת? תאכלו. השאלה היא האם זה חלק מהתפריט שלכם או לא. אם זה לא, בעיני, אין בעיה. אם אתם משקרים לעצמכם בעניין הזה, חבל.
  4. תזינו את עצמכם בשומנים טובים: צמצמו מאוד צריכת שומנים רב-בלתי-רוויים (Polyunsaturated fats) ובעיקר אומגה 6, והגדילו את צריכת אומגה 3 ואת צריכת שומנים חד-בלתי רוויים (monounsaturated fats) ושומנים רווים. דוגמאות טובות לשומן רווי: אנטריקוט, חמאה, שמנת ושמן קוקוס בכבישה קרה. דוגאות טובות לשמנים חד-בלתי רווים: שמן זית איכותי, שמן אבוקדו. אל תאכלו בכלל בכלל שמנים מוקשים תעשייתיים (מרגרינות ושומן טרנס).
  5. תאכלו חיות כחלק משמעותי מהתפריט שלכם. העדיפו בשר בקר ודגים על פני עופות. הכמות שמסתתרת מאחורי "חלק משמעותי" תלויה רק בכם ובהעדפותיכם. יש תרבויות שאוכלות מעט חלבון, יש שאוכלים הרבה, אבל כולם אוכלים חלבון מהחי.
  6. תאכלו זרעים ואגוזים במידה. כל האגוזים טובים. מקדמיה הכי טובים. בוטנים זה לא אגוזים ולא נאכל אותם.
  7. תאכלו פרי או שניים ביום, אם בא לכם. פרוקטוז רב ועודף אינו טוב לנו, והוא מקור לצרות בריאותיות רבות. בסוכר לבן, דרך אגב, 50% הוא פרוקטוז. אל תגזימו עם פירות.
  8. תאכלו ירקות. כמה, איזה ואיך שרוצים.
  9. אם אתם רוצים לרדת במשקל או לשמור על משקל ביתר קלות, המנעו או צמצמו צריכת שורשים עמילניים כמו תפוחי אדמה ובטטות. אם אתם עושים הרבה פעילות אירובית או אין לכם מטרות של ירידה במשקל, תאכלו במידה מתאימה. אורז, אם שאלתם, הוא כמו תפוח אדמה. הוא לא רעיל כמו דגנים (אפילו שבוטנית זה דגן), ונחשב פחמימה "בטוחה".
  10. אם אתם לא סובלים מרגישות ללקטוז (איך תדעו: אל תאכלו מוצרי חלב שבוע ותראו אם מערכת העיכול שלכם עובדת טוב יותר), אז מוצרי חלב הם מרכיב טוב בתפריט שלכם. העדיפו מוצרים פחות מעובדים ויותר שמנים. העדיפו מוצרים שעברו תסיסה. יוגורט 7% למשל הוא בחירה טובה בעיני. גבינות בוטיק מחלב עיזים הם אחלה. שמנת וחמאה הם בכלל בקטגוריה של "שומן מהחי" בעיני אז וגם בדרך כלל אין איתם בעיה, גם לא לרגישים ללקטוז.
  11. תזכורת: אל תאכלו דגנים. באמת, אל תאכלו דגנים. אם אתם ממש בעניין של לחם, הייתי ממליץ על דגנים עם מעט או ללא גלוטן, וגם אותם להכין בשיטות מסורתיות כלומר השרייה, התססה והתפחה ארוכה. למשל האינג'רה האתיופית היא דוגמא להכנת דגנים מסורתית שמנטרלת את עיקר הרעלנים שיש בדגנים. דוגמא אחרת היא דוסה הודית (אין מי שהיה בהודו ולא אכל דוסה מסאלה).
  12. קטניות הן מאכל מודרני והדורש עיבוד. אם אתם רוצים לאכול קטניות, כדאי מאוד להשרות אותם לפחות 24 שעות ואפילו יותר. קטניות תאכלו במידה, כלומר זה אפשרי כחלק מהתפריט שלכם, אבל לא כדאי שזה יהיה חלק משמעותי או יומיומי. קטניות נבוטות עדיפות על פני יבשות. מוצרי קטניות מעובדים עדיף לצמצם לגמרי (למשל טופו).
  13. תאכלו כבד בקר. תאכלו לב בקר. תאכלו חלקים פנימיים. זה גם זול וזה גם מזין. (תגידו תודה שאני לא מבקש מכם לשתות דם חם כמו שעושים המסאי וכמו שראיתי פעם כמה פועלים תאילנדים עושים).
  14. תשתו מים כשאתם צמאים. תשתו תה ירוק. תשתו קפה אם אתם אוהבים. תשתדלו שלא לשתות קלוריות (שתיה מתוקה, מיצי פירות, משקאות חריפים, חלב).
  15. כשבא לכן מתוק עם הקפה, פנקו את עצמכם בשוקולד מריר לפחות 74% קקאו. אני אוהב את ה 86% של Cote d'or.
  16. תתנסו בצום לסירוגין אם זה בא לכם טוב. זה מאוד בריא וזה נותן הרגשה ואנרגיה מטורפת. וזה גם טוב לירידה במשקל.

אם אתם חושבים ששכחתי משהו ברשימה הזו, תגידו לי ואוסיף.
וגם תודה לכריס סקינר שהפוסט שלו התחבר בתיאום מופלא עם המחשבות שלי אז הרשתי לעצמי לצטט ממנו פה ושם.
אז פעם הבאה ששואלים אתכם מה אתם אוכלים ולמה אתם לא אוכלים את לחם כמו כולם, אז אל תגידו "זו דיאטה דלת פחמימות" או "אטקינס" או "פליאו" אלא פשוט זו תזונה קדמונית. אנחנו אוכלים בדיוק מה שאנשים אכלו מאז ומעולם, בהתאמה לחיינו כיום מבחינת השפע והמבחר אך לא פשרות מבחינת האיכות והתיעוש.
תאכלו, תהנו, ותהיו לי בריאים תמיד.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 211 comments

211 הערות קוראים:

‏«הישן ביותר   ‏‹ישן יותר   ‏1 – 200 מתוך 211   ‏חדש יותר›   ‏החדש ביותר»

שלח את זה למנהלי בתי החולים והמחלקות הקרדיולוגיות
אולי מישהו ישנה את דעתו שם :)

אם רוצים לרדת במשקל, ואני אומרת את זה מניסיון: תרשמו! לתעד כל דבר שנכנס לפה, אין צורך באובססיביות יתר, אבל לראות את זה כתוב מכניס דברים לפרופורציה. בכלל, יש היום מחשבוני תזונה חינמיים לגמרי וגם בעברית שיגידו כמה פחמימות ושומן וכל דבר כבר אכלתם, ולמי שרוצה לקצץ בפחמימות ולא יודע איפה הוא עומד המחשבונים האלו ממש עוזרים.
דבר נוסף בקשר לירידה במשקל- צריך לזכור שאין לנו כח רצון בכלל, אם תהיה עוגה בבית אנחנו כנראה נאכל (אולי לא הכל ואולי לא בבת אחת אבל כן, וחבל שכן...) אז פשוט לא להכניס כאלה דברים הביתה, אפשר לאכול עוגה בימי הולדת של חברים.
קוטה-דור שולט, וגם לינדט לא רע :-)

מישהי/ו כאן הוא דיאטנ/ית שעובד עם תזונה קדמונית או יכול להמליץ על מישהי/ו? כי ככה אני מנסה אבל ממש לא מצליחה, וכל הדיאטניות שדיברתי איתן פסלו את זה על הסף.

למה באמת עדיף בשר ודגים על עוף. מה יש בעוף שהוא פחות טוב?

מורין, אני לא מכיר תזונאים קדמונים, ואני לא תזונאי, אבל את יכולה להתייעץ איתי, אולי אוכל לעזור.
אנונימי: בשר עוף משופע באומגה 6. בשר עוף תעשייתי (אי אפשר להשיג אחר) משופע עוד יותר באומגה 6 בגלל התפריט של התרנגולות. בתזונה קדמונית אנו רוצים להפחית מכמות האומגה 6 שגם ככה אנו צורכים ממנו הרבה יותר מדי. בבשר בקר יש הרבה פחות אומגה 6 ויותר שומן רווי. ובבשר בקר שגדל על עשב יש גם אומגה 3.
דגים זה מקור טוב מאוד לחלבון איכותי ועעדיף כמובן דגי ים מדגי בריכות. סלמון וסרדינים מקור מעולה לאומגה 3.

חחח... מה, אתה רוצה שאוותר עכשיו על הדל-פחמימות? ;-)

חוץ מזה, רשימה ממש טובה! היתי מוסיפה שאלו שמכורים לסוכר (או פחמימות כגון לחם, פסטה וכו'), יזהרו מסוגים מסויימים של ירקות. זה עלול להתניע את הרצון לעוד. איזה ירקות? כל אחד והטריגר שלו.

כמו כן, להמעיט כמות הפירות אפילו לפחות מאשר ציינת, אם יש בעיות סוכרת וכו'.

דינה :-)

בהקשר לחלקים פנימיים. אני כבר תקופה שואל ובודק בסופרים באזור שלי ולא ממש מוצא כבד בקר. אומרים לי שזה בעיקר בחגים כי זו סחורה שצריך למכור מהר.

אז ראשית- האם באמת זה מוצר השמור לאטליזים מקצועיים בלבד.
שנית- ידוע לך משהו על כך שזהו מוצר עם "חיי מדף" קצרים יחסית.

*סתם לצורך הסקרנות שלי. אין פה משהו מהותי.

הנה קישור לחבר שלי שכותב על הקשר בין לחם למלחמה (שמתם לב שבמילה "מלחמה" ישנו "לחם"...)-
http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1447860&r=1
ודעאל- סליחה על הקישור לבודי בילדרים הטבעונים חשבתי שבמקרה הכי גרוע תתייחס לזה כמו לפרסומת, כמשהו שנוכח אבל מי שזה לא מעניין אותו מתעלם מזה ועובר הלאה.
לא חשבתי שזה יפריע למישהו.

איך אפשר לשרוד בלי לחם? איך אפשר להיות באמת שבעים?

ואם בא לי גלידה פעם בשבוע? גם אסור?

לגבי לחם- אפשר להיות שבעים ללא לחם, זו עובדה. העניין הוא שרובנו הורגלנו בו כל כך הרבה זמן שקשה לנו לדמיין עולם בלעדיו. אני כבר מעט יותר משנה לא אוכל כלל לחם ואני חייב לומר שהוא כלל לא חסר לי. להיות שבע זה הרבה מאוד בראש יותר מאשר בבטן. לוקח זמן לכוונן את הגוף לזהות מתי הוא -באמת- שבע ולא סתם מפוצץ באוכל (שזה כבר יותר מדי). אבל בכל מקרה אם אוכלים הרבה ירקות עם הבשר ודואגים שיהיה אחוז שומן (שומן טוב כן?!) dבוהה, זה בד"כ סוגר את הפינה הזו של תחושת המלאות. הייתי ממליץ להתחיל לצמצם קצת כל פעם את הכמויות של הלחם עד שהוא נעשה חסר חשיבות. ובאמת, בתור אחד שהיה חי על מאפים, אין שום דבר ש"חייבים" בשבילו לחם. עצם המילה הזו יוצרת קושי. בהצלחה.

מה אוכלים למשל בארוחות ביניים ללא לחם?
מה אוכלים בבוקר ללא לחם?
צהריים אני אוכלת ללא לחם..

אייל - כבד הוא מוצר שצריך לאכול טרי בהחלט, ותמצא אותו אצל כל קצב נורמלי. אני משלם 25 ש"ח לקילו ויש לי חבר שקונה ב 19 ש"ח, אז זה הטווח (לב עגל עולה 15 ש"ח). זול ומזין. וטעים. ובריא.
לגבי הלחם, לגמרי לא צריך. חלקים גדולים מאוכלוסית העולם לא אוכלים לחם, ובכל העולם לא אכלו לחם עד למהפכה החקלאית שהיתה רק לפני כמה אלפי שנים. תחושת הצורך בלחם נובעת ממנגנון תגמול במוח המזהה את הסוכר המהיר כדרך מהירה לאנרגיה זמינה. לא תאכלו לחם, לא תזדקקו עוד ללחם כי המוח "לומד" שאין ויחד עם הלמידה הזו נעלמת תחושת הצורך או ההשתוקקות לדגנים.
לגבי מה אוכלים בארוחות ביניים, כתבתי על זה לא מעט בעבר. רעיונות יכולים להיות ירקות, יוגורט שמן, אגוזים ושקדים, פרי, ביצה קשה, ושילובים של הנ"ל. מה גם שאחרי שמפסיקים לאכול לחם וסוכרים יורד הצורך בארוחות ביניים כי רמת הסוכר בדם נשארת קבועה. פתאום אתה מגלה שאתה יכול לא לאכול הרבה יותר זמן בלי למות מזה.

אני לא ממש מבין מה זה ארוחות ביניים.
אבל בבוקר אני אוכל למשל (אם אני אוכל...אני מתרגל קצת צום לסירוגין...) ביצה כלשהי עם סלט, אני גם אוהב סרדינים אז גם כמה מהם גם. לפעמים אני אוכל משהו שנשאר מיום קודם. בכלל, אין לי כיום הגדרה לדברים שאוכלים בבוקר בצהריים או בערב. הכל יכול להיאכל בכל זמן ובהתאם לתחושה שלי. לכן עניין הלחם הוא זהה למה שכתבתי קודם- הרגל (מגונה).
אם הכוונה בארוחות ביניים זה לסתם נשנושים- אז חופן אגוזים עובד יפה, ביצה קשה, סלט עשיר...אבל חשוב לשים לב שה"ארוחות ביניים" האלה הן לא סתם אכילה מתוך שיעמום.

אני למשל צריכה מסגרת של 1300 קלוריות ביום כדי לרדת באחוזי שומן ולהתחטב.
השאלה אם אפשר להתכנס למסגרת קלורית שכזו עם שקדים אגוזים, יוגורטים וגבינות שמנות?

יקירתי האנונימית, גם בלי להכיר אותך או לדעת עליך דבר וחצי דבר אומר לך ש 1300 קלוריות ביום זו דיאטת רעב שמהלכה אינו טבעי וסופה להכשל.
במקום לצאת מנקודת ההנחה של קלוריות קראי את הפוסט "ההבל הגדול של קלוריות IN קלוריות OUT" ותעזבי אותך מקלוריות וספירתם. תתמקדי באוכל בריא ונכון (למה לא הזכרת דגים, עופות, בקר, ביצים, ירקות וכו' בדוגמאות המזון שנתת??), תעשי פעילות גופנית ותראי שאת גם מרגישה יותר טוב וגם תראי יותר טוב. אה כן, ותזרקי את המשקל מהבית. אין לך שום צורך בו כדי לדעת מה עובד על הגוף שלך. בהצלחה.

שמי שירי. פשוט לא ידעתי איך להכניס את הפרטים :).
ואני עושה פעילות גופנית של אימוני כוח עם משקלים די יפים, ואירובי 3-4 פעמים בשבוע.. אני יחסית רזה וקטנה ומעוניינת לשרוף מעליי עוד 3-4 קילו שמקורו שומנים.. והדבר קשה מנשוא כי אני כבר רזה (55 קילו על 159 ס"מ)..
לכן בשיטוטיי ברשת נתקלתי בבלוג המעניין שלך :) ובקרוספיט.
נראה לי כי ללא ספירת קלוריות מדודה לא אגיע לתוצאה המיוחלת.

שירי, את מוזמנת לפנות אלי במייל. בקצרה, אני לא ממליץ על ספירת קלוריות וגם לא להשתעבדות אובססיבית למה שמראה חוגת המשקל. אני ממליץ לך דווקא להתנסות בגישה ההפוכה לגמרי: תאכלי כמה שאת רוצה, אבל רק דברים "נכונים", תעשי פחות אירובי ויותר משקולות (תרגילי גוף מלא ולא מכונות) ויותר הליכה. תעשי חלק מהאימונים אחרי צום. בכלל, כדי "להפטר" מגרמים אחרונים צום לסירוגין בשילוב משקולות יעיל מאוד. ראי גם את leangains ואת מה שכתבתי עליו. אה, וגם קני לך קט'לבל של 16 קילו, אין כמוהו להעלמת שומנים דרך פלא.

דעאל, גם לפליאו יש גבול (למעשה ה-set-point של הגוף שלך תחת משטר דל-פחמימות). רוב הגברים (לפחות אלו מעל גיל 25) יכולים לצפות ל-set-point של 10-14 אחוזי שומן. מתחת לאחוזים כאלו זה רק אימוני אירובי פסיכיים או דיאטות ציקליות (CKD, protein sparing או UD2)

שלום,
הוזכר פה לחם אז אני אונס את זה להתאים לשאלה שלי.
אני מעוניין להכין לחם (לחם פליאו) לפי מתכון שמצאתי. העניין הוא שהוא דורש קמח שקדים, ואחד אחר שדורש קמח קוקוס.

את שניהם לא הצלחתי למצוא, גם לא בחנויות טבע. מישהו שמע, מכיר, יודע איפה משיגים דבר כזה ואם בכלל נמכר בארץ?

תודה

אני מסכים עם השומר. אם אחוזי שומן נמוכים ביותר היא היא ה-מ-ט-ר-ה אתם כנראה מסוג האנשים שמוכנים לאכול מכפית מדידה ושואפים לצלם את עצמם עושים שרירים בתחתוני טנגה מול המראה. זה לא בדיוק סגנון ההמלצות שלי. כאן תקבלו המלצות פשוטות ויעילות שלא יביאו אתכם לנתוני מר עולם - לא ברוחב החזה ולא באחוזי השומן - אבל הן בהחלט יביאו אתכם לנתוני מר קדמוני.
;-)
ולגבי השאלה על קמח שקדים וקמח קוקוס. בשני המקרים מדובר על טחינה דקה ולא על "קמח". בכל חנות טבע כמעט תמצא שקדים טחונים דק דק (רק שאף אחד לא קורא לזה קמח בארץ), וכנ"ל שבבי קוקוס טחונים דק (לוודא שהם לא ממותקים, רוב הקוקוס היבש מגיע ממותק). עושה יופי של מאפים, רק אל תצפה ללחם, זה יוצא מעין קרקר משודרג או מעין בסיס לפיצה. באמת מזמן לא עשיתי כזה.

אני מכיר את השקדים הטחונים ואת הקוקוס הטחון.

קמח הקוקוס שאני מדבר עליו הוא דק בהרבה, ממש לרמה של אבקה.

מתכון לחם שקדים- http://www.elanaspantry.com/simple-bread/

מתכון לחם מקמח קוקוס- http://www.primal-palate.com/2010/12/banana-bread.html

תמונה של קמח קוקוס- http://www.elanaspantry.com/ingredients/coconut-flour/

שומר הלילה שלום, דיאטה ציקלית?
SET POINT?אפשר סימוכין למאמר? ו\או הסבר קצר?

גם התרנגולות וגם הפרות ניזונות מתערובות תירס שמעלות את תכולת האומגה 6 בבשר החיה,וגם את תנובת החלב אצל הפרות,אז איך לבקר יש פחות אומגה 6 לא הבנתי??
ומה רע כל כך הגלוטן הקיים בחיטה שעורה שיפון ושיבולת שועל אם אין לך צלייאק ואתה ניזון ממנו במידה?אז אני לא מבין מה הבעיתיות איתו?
ולגבי צום לפני אימון גם פה אני די מופתע,אני מכיר לא מעט אנשים שלא אכלו לפני אימון,במיוחד אימון בוקר,ואז רמת הסוכר נפלה מה שגרם לעילפון ואיבוד הכרה..אז מאיפה אתה מביא את ההמלצות?ואיזה ארגון בריאות המליץ לצום לפני פעילות?

אלעד, אל תתרגש כל כך.
פרה זה לא תרנגולת בדיוק כמו שתרנגולת זה לא דג. גם אבוקדו וגם תפוזהם פירות אבל האחד מלא בשומנים והאחר מלא בסוכר. כך גם לחיות שונות יש הרכבי וכמויות חומצות שומן אחרות, וזה משתנה ממין למין וגם באותה המשפחה (וכך סרדינים וסלמון עשירים באומגה 3 אבל טונה לא). בפשטות, בעופות למיניהם (תרנגולות, ברווזים וכו') רמה גבוהה מאוד של אומגה 6 ורמה נמוכה יחסית של שומן רווי (ואכן, אם תביט בבשר התרנגולת לא תראה בו שיוש או פסי שומן לבן כמו שתראה בבשר בקר). התזונה מהדגנים מעצימה את הבעיה בעופות. בבקר לעומת זאת, גם תזונה עשירה בדגנים אינה מעלה את רמת האומגה 6 (!), אבל היא מפחיתה עד לאפס את רמת האומגה 3, לעומת פרות מרעה.
לגבי גלוטן, זהו רק אחד הבעיות שיש בדגנים. גלוטן מזיק גם למי שאינו חולה צלייק (ובמקרה פורסם על זה השבוע עוד מחקר: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21224837 - תודה לזאק). אבל בכלל, בחיטה יש רעלנים רבים, ואולי נכתוב על זה בנפרד פעם.
ולגבי צום. ראשית, אני לא מתעניין במיוחד במה שממליצים לי ארגוני הבריאות השונים. אם הייתי הולך לפי עצות המומחים כבר הייתי חולה מזמן ועל תרופות כבדות. שנית, יש הוכחות רבות ליעילות של צום לסירוגין. שלישית, לא אמרתי לאף אחד לרוץ מרתון אחרי צום. צום קשה הרבה יותר למי שרגיל לרמות סוכר גבוהות בדם (והרבה מהרצים הקלאסיים מכורים לפחמימות ולכן פועלים ברמות סוכר גבוהות). עם המעבר לתזונה קדמונית רמות הסוכר מתייצבות ויורדות וקל מאוד לצום ולעשות פעילות בצום. דרך אגב, לא רק החיות הטורפות, אלא גם בני האדם, יצאו לצוד (וזו הפעולה הפיסית ביותר שיש) דווקא, ובעיקר, שהם היו רעבים. מאוד. לקריאה נוספת ראה תחת תגיות צום אצלי. ומאיפה אתה מכיר את כל המתעלפים האלה?

מר קדמוני היקר, פניתי אלייך במייל ולא נעניתי :(

שירי

הי פסמון

Set-point (להלן ס"פ) הוא בעצם כינוי להומאוסטזיס של הגוף, קרי - כאשר אתה שומר על משטר אכילה/אימון קבוע (ובר-קיימא), מתישהו אתה תגיע לפלאטו - כל ההליכים השונים יקזזו זה את זה ואתה תישאר עם אותו הרכב גוף.

עכשיו, יש ויכוחים בקרב תזונאים עד כמה הס"פ הוא בר שינוי. ישנם כאלו המאמינים שהס"פ הוא כל כך קשיח שכמעט ואי אפשר לשנותו באמצעות דיאטה/אימונים. אחרים הם יותר רכים.

אם אתה קונה (כמוני) את התזה של טאובס ואחרים, אזי הס"פ הוא שווה ערך למאזן ההורמונלי שלך (לפחות בטווח הבינוני והארוך), שבתורו מושפע ממה שאתה אוכל ומתאמן.

עכשיו, אנשים אשר מנסים להפחית משקל ע"י מאזן קלורי (להלן מ"ק)שלילי מגלים לרוב שבנוסף לשומן, הגוף נוטה ל"אכול" גם את השרירים. ישנם פתרונות שונים לבעיה זו ודיאטות ציקליות הן אחת מהם.

בקצרה, בדיאטה ציקלית אתה שומר על מ"ק שלילי ודל פחמימות במשך מספר ימים על מנת לרוקן את מאגרי הגליקוגן ולדחוף לשרוף יותר שומן משריר ואז בתקופה של יום-יומיים אתה הופך את עורך למ"ק חיובי ועתיר פחמימות (על מנת לשמר פעילות תירואיד גבוהה ומילוי המאגרי גליקוגן) תוך בניית שריר אינטסיבית. סה"כ המאזן הקלורי השבועי שלך אמור להיות נטרלי.

האם זה עובד? אין מחקרים. מעדויות אנקדוטליות (כולל שניים שאני מכיר אישית) - כנראה שכן. האם זה בריא? לא הייתי בונה על זה.

אם תרצה יש לי ספר (אלקטרוני וקצר) בנושא. היה מעניין לקרוא אותו רק בשביל הביוכימיה של העניין.

היי שומר הלילה
אשמח אם תשלח לי
תודה דור.
dorco50@gmail.com

אני עדיין בודקת ומתנסה במה מתאים לי
מאז שמצאתי את הבלוג וקראתי בו(במאי)
החלטתי בהשראתו להוריד קמח סוכר ושמנים תעשייתיים ולהעלות בשמנים ה"טובים".
ואגב אני גדלתי על סוכר וממתקים(השכנה שהיתה שומעת אותי עולה,פותחת ומזמינה אותי למיניי "טובין")
אז אני מעדכנת מבחינת המשקל לא נראה שירדתי/עליתי
מבחינת הלחם -הפתעה אין תשוקה וצורך!? וגם ההשתוקקת למתוק התפוגגה(ואם כבר אכלתי איזה מתוק-הוא הרגיש לי מאווד מתוק)
אני יותר במודעות הרבה פעמים האכילה אינה נובעת מצורך אמיתי והגוף אינו זקוק לכמויות שאנחנו אוכלים.והכול עניין של הרגל,כמויות וטעמים.
אוריה

הי אוריה ותודה על השיתוף! אני חושב שההצלחה שלך היא בהיפרדות מהדחיפות והצורך במתוק. זה לטעמי העיקר כי הגוף שלנו חוזר לשורשים, לתזונה הטבעית שלו, ואז המאכלים הלא טבעיים (סוכר וקמחים) מרגישים פתאום אורחים ולא בעלי הבית. מכאן ואילך, אם תרצי לרזות יהיה קל יחסית ובאותה המידה קל לשמור על משקל קבוע. נהדר לשמוע.

היי מר קדמוני תשמע כתבתה פה שצריך לאכול רק מוצרי חלב עם שומן הכי רווי אם זה אני מסכים

אבל אם בטובך לקרוא את מה שד"ר אריה אבני כתב בקשר למוצרי החלב שאסור לגעת בהם בכלל והם לא חלק מהאכול שאנחנו צריכים לאכול ועוד הרבה דברים שהוא כותב

http://www.heartcenter.co.il/siteArticle.asp?aid=379&cid=49

עכשיו הוא גם מדבר עם חלב הסויה ועל היתרונות שלה הסויה

אז מה דעתך על החלב סויה ועל הסויה בכללי?

ומה דעתך על מוצרי חלב?

תודה רבה

ד"ר אבני מוכר יותר מספרו "שוטי החלב" והוא כבר שנים מייחס כל רע אפשרי לחלב. אני לא שותף לדעתו. אמנם, אפשר לחיות מצוין ויופי גם בלי חלב, זה מאוד נכון ואם מתאים לך - סבבה. החלב אינו "נדרש" לנו כמו בשר וירקות, אבל לא כל מה שבא מחלב הוא רע, ולא לכל אחד. אישית (ואחרי לא מעט שנים של קריאה בנושא), אני חושב שמוצרי חלב שמנים, בייחוד חמאה ושמנת, הם מעולים כמעט לכל אחד, כך גם מוצרים מותססים (יוגורט) . ישנם לא מעט אנשים הרגישים ללקטוז, ולהם צריכת חלב ומוצריו אינה טובה (אם כי, שוב, גם לרגישים ללקטוז אין בעיה בדרך כלל לצרוך חמאה, למשל).
כבר הבטחתי הרבה פעמים, ויום אחד עוד אקיים, לכתוב פוסט המוקדש למוצרי חלב.
לגבי סויה וחלב סויה: זה ממש ממש לא תרופת קסם ולא מאכל מוצלח במיוחד משום בחינה. הוא מעובד מאוד מאוד וסופר תעשייתי, אז אני לא מבין מראש למה להמליץ עליו. מצד שני טיסות לחלל הם לא סביבה נורמלית בה אסטרונאוטים יכולים ללכת לצוד להם איזה יעל, אז למסכנים האלה כנראה שאין ברירה אלא לאכול סויה מעובדת. אם אתה לא חושב על קריירה רצינית בחלל, אני ממליץ להמנע מחלב סויה. אם אתה רגיש ללקטוז, תמנע גם מחלב.

רציתי לדעת מה עמדתך בנושא הודו?
גם ההודו עשיר בהורמונים כמו העוף?
ומה ההבדל בין ההודו אדום ללבן מבחינת ערכו התזונתי?

בגדול, הודו לבן מתיחס לבשר חזה (ממנו עושים פסטרמה מצוינת) והודו אדום מתייחס לבשר מהירכיים והרגליים. יש הודו אדום נקבה ויש זכר כאשר לבשר נקבה מיוחס טעם עדין ומרקם רך יותר (ותמיד נכון שעופות קטנים יותר הם רכים יותר, וככלל אצבע, נקבות קטנות מזכרים).
התזונה של ההודים דומה מאוד לעופות, וחוששני שהם רגישים למחלות במידה דומה ולכן גם הם מקבלים אנטיביוטיקה. אני לא יודע לגבי הורמונים. אני מניח שכן.
מבחינה תזונתית, הודו לבן מאוד דל בשומן ועשיר בחלבון והודו אדום עשיר יותר בשומן ובהתאמה, פחות חלבון, אבל ככלל זהו מקור טוב מאוד לבשר רזה, והמקור הטוב ביותר לפסטרמות ביתיות
כמו זו: http://crossfitisrael.blogspot.com/2008/11/blog-post_19.html
שורה תחתונה: אני בעד, מה גם שהודו אדום מצוין בקציצות (אם מערבבים חצי חצי עם בשר בקר).

השוואה של ערכים תזונתיים בעוף מול הודו תמצאו כאן:
http://www.livestrong.com/article/49393-nutritional-information-turkey-vs.-chicken/

דעאל, האם קראת את הפוסט של מארק על אכילת בשר? (יעני הפוסט הזה: http://www.marksdailyapple.com/dear-mark-eating-meat/)
השאלה השניה מתייחסת לגראס-פד מול גריין-פד, ומארק מסכים עם הטענה שאם אוכלים גריין-פד עדיף דל שומן. מאיפה זה בא, והאם באמת עדיף (בארץ) לאכול בשר רזה?

מכיר וקראתי. שימי לב שהוא מתייחס לטענות של רוב וולף (שהמשיך בעקבות מייסד הפליאו דיאט - ד"ר לורן קורדיאן) שטען בעיקר בעבר שיש לאכול בשר רזה. וכמו שמארק רומז " though things may have changed", כלומר היום ברור אפילו לקורדיאן שהמיקוד הראשוני של דיאטת הפליאו בבשר רזה אינו סביר ויעיל, ואינו עולה בקנה אחד עם תזונה של ציידים לקטים.
זה שיש יתרונות לבשר גראס-פד, זה ברור, אבל אין כזה טרי בארץ. זה שבשר דגנים הוא לא כזה איום, ושהוא בעיקר סובל מיחסי ציבור גרועים, זה גם כן ברור (לי). בקיצור, מארק ממש לא אומר שעוף עדיף על בקר תעשייתי. הוא אומר שאתם תמיד יכולים להסיר שומן עודף אם זה מאוד מטריד אתכם. אני חושב שהוא, בדיוק כמוני, אוכל את הבשר בדיוק כמו שהוא בא, בכיף ובתיאבון.
בשר רזה לא מזיק. בשר רזה פחות טעים. זה הכל.

אהלן דעאל, רק רציתי לשאול אותך משהו.
אם אין בעיה לצרוך מוצרי חלב שמנים וחמאה וכל שלל הדברים שכתבת.
אז למה יש בעיה לצרוך חלב שהוא בנוזל?
אני אישית מאוד אוהב חלב ושותה 2-3 ליטר ביום, זה בעיקר מוצרי החלב שאני לוקח במהלך היום, לפעמים גבינות וכו...

אהלן אנונימי (לאן נעלמו השמות שלכם?)
הבהרה: ודאי שחלב ומוצריו אינם מאכלים קדמוניים.
ובכל זאת, אין דין חלב כדין חמאה. חמאה היא למעשה שומן בלבד והיא דומה מאוד לשומן רווי מהחי מבחינת הרכבה, ולכן "טבעית" לנו.
כך גם יש הבדל גדול בין חלב לבין מוצרי חלב שמנים או שמנת. הן לגבי חומצות השומן והן בכמות הלקטוז, אליו רבים רגישים (ולא תמיד יודעים את זה). אם חלב עושה לך טוב, מצוין. 2-3 ליטר זו כמות גדולה לאדם מצוי וכנראה שאתה עוסק בפיתוח גוף.

היי דעאל,
אני קורא קבוע של הבלוג שלך, יצרת פה מקור מידע מעולה, ותמיד כיף לראות שעוד יש לי מה ללמוד על תזונה, שיטות אימון ובכלל.
אני חייב לציין שניסיתי את הפלאו, הצלחתי לשמור באדיקות בדיוק שבועיים, וגם הרגשתי שהתוצאות טובות, אבל...
לשמור על תזונה כזאת מצריך להיות דיי מאורגן מבחינת הכנת האוכל לכל יום, מה שלא קורה אצלי לרוב, אז עברתי לתזונה שאפשר לומר שהיא 50% פלאו, כלומר מנסה לשמור על העקרונות אבל יותר בעניין של מינונים ולא נמנע לגמרי מהגלוטן, ודגנים למינהם. אני עוד מתנסה עם זה ולא יכול לדווח על תוצאות, אבל אני מבטיח לעדכן עוד מספר חודשים.

דבר נוסף, שבטח יעניין כאן אנשים בפורום, מצאתי מאמר דיי חדש של פרופסור לביולוגיה אבולוציונית (יש כזה דבר מסתבר...) למגזין New Scientist. המאמר מדבר לקראת סופו על התזונה הקדמונית ומסביר כי היא יכולה לעכב הזדקנות, ושהגוף שלנו אכן מותאם לעכל גם תזונה מבוססת חקלאות אבל היכולת הזאת והעמידות שלו הולכת ופוחתת עם הגיל.

הלינק למאמר המלא:

http://www.rightsandwrongs.co.uk/social/40-general/10341-social-the-end-of-ageing--life-begins-at-90

שוקרן גלזר.
אתה מתאר תופעה מוכרת ואנושית: בהתחלה מרטיבים את אצבעות הרגליים, לאחר מכן נכנסים למים הרדודים, ורק בסוף קופצים לעמוקים. כך גם בתזונה - הגוף נמצא צעד אחד אחרי המוח והוא צריך את הזמן שלו להסתגל. אז גם אתה, בסופו של דבר, אני מקווה, תסתגל בנוחות ל"מים" של תזונת הפליאו ו"תשחה" בהם בנוחות. אתה בודאי נמצא בכוון הנכון!
והמאמר שהבאת מרתק באמת אם כי הקשר בין התופעה לבין הסברה לא מחזק במיוחד, עדיין זה מעניין (ומפתיע). אחלה.

איך אתה מסביר את התיאורייה האיטלקית שמראה שבאיטלייה כולם אוכלים פסטות שמכילה גלוטן והאנשים שם רזים??

שלום אלעד. אני לא מכיר את המונח "התיאוריה האיטלקית" אבל אני מניח שאתה מתייחס למשהו מאוד דומה ל"פרדוקס הצרפתי" המפורסם. אוכלים גלוטן ונשארים בריאים ורזים. אז דע שבאטליה לא כ"כ בריאים. ומעבר לזה, האנשים הפשוטים אוכלים (ובאטליה במיוחד יחסית לשאר מדינות אירופה) הרבה מאוד בשר, ובעיקר חזיר ושומן חזיר כמרכיב בסיס בכל מנה ובכל ארוחה. כל זמן שאתה אוכל אוכל טרי, טבעי ולא מעובד, אז סיכוייך להשמין נמוכים. שילוב של קמח מקומי מזני חיטה ותיקים ולא מודרניים (שעשירים הרבה יותר בגלוטן), בטחינה גסה, לא "הרג" לגמרי את האיטלקים, אבל באופן לא מפתיע, כמו בכל העולם המערבי, הם רכשו את כל מחלות המערב: לב, סרטן, אסטמה וכו'. בלי החיטה והסוכר (כי שמנים מזרעים אינם קיימים שם, ודאי שלא במטבח האיטלקי המסורתי), אלו היו נחסכים מהם.
וראה מה שכתבתי באותו הנושא "מחשבות על המטבח הצרפתי", כאן:
http://crossfitisrael.blogspot.com/2011/08/blog-post_08.html

שלום מר קדמוני היקר.
לפני שאלתי חשוב לי מאוד להביע את הערכתי אלייך על ההשקעה הרבה שלך בבלוג הזה.
בזכותך ובזכות עוד כמה בלוגים, מאמרים, ספרים וסרט אחד נחמד (fathead) נפתחו לי, לחבריי ובני משפחתי העיניים. בקיצור, תודה ואמן המגמה הזאת תימשך וכולם יבינו כמה שהם טועים שאוכלים גבינה 5 אחוז עם לחם מקמח מלא לארוחת בוקר.
לאחר כל הפרגונים הגיע זמן השאלות:
קצת רקע עליי, אני שחקן כדורגל שמשחק באופן מקצועי ומתאמן במשך השבוע כ 10-12 אימונים די אינטנסייביים (הכוללים גם אימוני כוח). עד היום כל התזונאים בקבוצה ובנבחרות הרגילו אותנו, תאכלו הרבה פחמימות.. פסטה לארוחת בוקר, לארוחת צהריים וארוחת ערב. רציתי לשאול כיצד אני צריך להתייחס לתזונה הקדמונית? האם היא לא רלוונטית לגבי? אני אוכל היום בערך 500-600 גרם פחמימות, 200 גרם חלבון ובערך 150 גרם שומן. גובה 1.84 משקל 76.

תודה גבר.
יחסית לכדורגלן אתה גם גבוה וגם אינטליגנט.
:-)
(צחוקים).
עכשיו ברצינות: אני לא מתיימר להחליף מאמני כדרוגל מקצועיים אבל אני יכול להציע ולהמליץ לך לשנות את התזונה, להתנסות בעצמך ולראות מה המרגש ואיך הולך. אז ככה: אתה באמת צריך לאכול הרבה פחמימות, אני חושש שבלי זה פשוט תגמר על המגרש ואין סיבה. מצד שני, בהחלט כדאי שתפסיק מיד את כל הקמח והפסטות ותעבור לצרוך פחמימות ממקורות "בטוחים" כלומר ללא סוכר, ללא דגנים כמו תפו"א, בטטות, אורז וירקות עמילניים למיניהם. אין עם זה כל בעיה.
מאידך, אני חושב שאתה צריך לאכול הרבה יותר שומנים טובים לעומת מה שהמליצו לך, על חשבון פחמימות. שמנים טובים היינו שמן קוקוס, חמאה, שמן זית. בקיצור, הרבה יותר חלבונים ושומנים טובים, ועדיין פחמימות בשפע, אבל ממקורות בטוחים בלבד.
נסה. תאלתר. תתנסה. תקנה מצרכים. ספר איך הולך.

איזה תזונה מפגרת אני לא מאמין שיש אנשים שמקשיבים לך..
איך לעזזל חמאה ומוצרי חלב נכללים בתפריט שלך??? איך לעזזל האדם הקדמון היה אוכל חלב? מה הוא היה יונק מהפרה??או שהיה לו מכונות שנפלו מהשמיימה כדי שהוא יהפוך את החלב לגבינות???
והדבר הכי מטומטם עלאק תוכלו הרבה בשר פנימי.
לאדם אין ניבים גדולים מספיק כדי לצוד כמו אריות לדוגמא
משמע שהם לא בנויים לאכול בשר.אני רוצה לראות אותך הולך לעדר של פרות שנמצאות גם עם הזכר שלהם ומנסה לצוד אותם בכוחות עצמך, תוך שנייה הם נכנסים בך..
בקיצור אל תטעה אנשים עם התפריט המסוכן הזה אתה כולה בלוגר שמחרטט בלי סימוכין..

האדם הוא צייד ואוכל כל ומעולם הוא לא נדרש לפתח ניבים עצומים כי היה לו את השכל להשתמש בכלים לצורך צייד ולצורך פירוק הבשר (ועצם העובדה שיש לנו ניבים מעידה יותר מכל שאנחנו אוכלי בשר). האדם גם לא צד לבד בדרך כלל, אלא בקבוצה, שבט. ולא, אין שום תרבות צמחונית ומעולם לא היתה כזו. זו המצאה מודרנית.
מוצרי חלב אינם חיוניים בתפריט ומעולם לא היו חלק מתזונה קדמונית. מי שרגיש ללקטוז, שיוותר. מי שלא, יכול לקבל כך שומנים שבהרכבם דומים מאוד לכל שומן אחר מהחי, והם מרחיבים את אפשרויות התפריט.
וסימוכין יש בבלוג הזה בשפע, לכל טענה. בשביל זה יש תגית "מחקרים".
אני לך עונה בנימוס ובענייניות ומניח שהשימוש שלך במילים "מטומטם", "מפגר" ו"חרטוט" עלול להיות עקב ההשפעה השלילית של התזונה הלקויה שלך, אז אנא, חסוך מאיתנו תגובות טרוליות טיפוסיות בהמשך או שתמחק מיד.

גבינות מכינים ע''י התססה, לא צריך שום מכשור.
סה''כ כלי כיבולת,חלב ואוויר.

מר קדמוני היקר, אתה צודק כשרשמת בתגובה אלי שהאדם היה צד בקבוצות.
אבל תניח את זה רגע בצד,
אפילו שהאדם היה צד זה לא אומר שהוא היה בנוי לזה.
הטבע נתן לאדם ניבים קטנים מאוד המשמשים לחיתוך הבשר ולא לציד!אתה מוזמן ללמוד קצת ביולוגיה, מכאן נובע שהאדם לא בנוי בצורה אנטומית המאפשרת לו לצוד, לבד, ואני לא מדבר על כלי ציד כי זה עזר שהאדם בנה, אני מדבר על הצורה הביולגית שלא מאפשרת ציד..
זה כמו שאריה לא צד עם קידון או עזרים נוספים אלא הוא צד עם התכונות הביולוגיות המובנות שלו שהם ניבים מחודדים המשמשים לציד..
אני מבקש ממך בכל לשון של בקשה שתלך ללמות על מבנה הפה של האדם לעומת מבנה הפה של חייה טורפת כגון אריה..
ואחר כך אם תוכיח לי שהאדם בנוי ביולוגית לצוד אני מבטיח שאני יתחיל לאכול בשר וגם ישכנע את כל מי שאני מכיר שבשר אכן קיים כדי שהאדם יצרוך אותו

וכתגובה לאנונימי שאמר שגבינה מכינים על ידי התססה בלבד..
אני מסכים איתך שזה לא בעיה להכין גבינה כמו שאמרת.
אבל שוב, מאיפה האדם היה משיג חלב??
אמא שמביאה ילד לעולם נוצר בשדיים שלה חלב על מנת להניק את התינוק, אחרי זמן מה (משהו כמו שנה או שנתיים) או מתי שהתינוק מפסיק לינוק החלב מפסיק להיות מיוצר בשדיים שלה, אוטו הדבר אצל פרות, החלב מפסיק להיות אצלהם אחרי זמן מה, זה שהאדם נותן לפרות הורמונים כדי שהחלב ימשיך להיות מיוצר זה לא אומר שזה נכון, אני מקווה שהחכמת..
ושוב אני יסכם לך, אדם קדמון לא היה יכול להשיג חלב בשביל להכין מוצרי חלב כמו גבינות.
בגלל שלא היה לו מאיפה להשיג חלב!! הוא לא היה הולך לינוק מהתינים של הפרה ולירוק את החלב לתוך דלי.. אתה מסכים איתי !??!

אנונימי. אני שמח שהנימוסים שלך משתפרים מעט, אבל אין לי כוונה לנהל איתך כאן את הדיון הזה, כי להרגשתי אתה ילד נחמד ומעט מבולבל ששולח אותי ללמוד אנטומיה וביולוגיה בעוד לך יש לא מעט דברים בסיסיים יותר ללמוד, למשל עברית (כדון ולא קדון, עטינים ולא תינים ועוד). ובכל זאת, רק כדי שיהיה לך מעט חומר למחשבה: המשפט שכתבת "האדם לא בנוי בצורה אנטומית המאפשרת לו לצוד" הוא שטות גמורה והבל מוחלט. בגלל שאנחנו מפותחים יותר שכלית, השכלנו לבנות מכשירים וציוד ואנו יכולים להשתמש בהם. גם כדי לצוד. לאריה המסכן אין לא ידיים כדי לזרוק כידון ולא שכל לפרק את הבשר אלא בעזרת שיניו. בגלל היתרון הזה שלנו, ירדנו מהעצים והפכנו לטורף העליון על פני כדור הארץ, ובגלל זה פיתחנו ניבים, בין היתר.
(ולגבי החלב: זה שהאדם הקדמון לא אכל חלב ומוצריו זה ברור. השאלה היא אם נכון או לא נכון היום לאכול מוצרי חלב וזו שאלה אחרת לגמרי והיא תלויה בכימיה ולא בהיסטוריה).

אחרי צייד של יצור יונק נקבי עדיין,לאחר הריון,או אפילו בהריון מאוחר,נשאר חלב בגופה של היצור.
שפכו אותו על האדמה? לא נראה לי.

לא רציתי להתערב באמצע הדיון הסוער בינכם למרות שאם תרשו לי להביע את דעתי ולפנות לאנונימי, בנוגע לבשר זה ברור שהאדם אכל בשר כי זה מה שהיה לו מלבד פירות וירקות. (.טיעון נוסף לכך הוא שכבר בתורה רשום שהאדם אוכל בשר). לגבי הגבינות אני לא מספיק מבין בחומר ולא יכול להביע את דעתי אבל ההיגיון הפשוט אומר שאם אין שם שום דבר שמזיק (פחמימות\סוכרים) ויש בזה דברים מועילים (חלבונים\שומנים וגם סידן וכו') אז למה לא לגוון בתפריט ולאכול את זה?

לגבי שאלתי לדעאל:
מה דעתך לגבי מזולה? הרי בפרסומות מהללים אותה ובסופו של דבר היא בסך הכל מרגרינה.

ודבר אחרון שרציתי לשתף אתכם זה כתבה מעניינת (עוד אחת) בynet בה הרופאים שלנו(!) מספרים את סודות התזונה שלהם. כנסו ואל תלמדו! http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4136210,00.html

תודה רום. מזולה זו אכן זוועה בריאותית וקולינרית ולא הייתי נוגע בה עם מקל. זו סך הכל מרגרינה: מוצר סופר מעובד והיפר תעשייתי משמנים תעשייתיים. הפרסומות טובות למפרסמים ולייצרנים, לא לך.
לגבי הכתבה, נו, כמו שאמרת ("אל תלמדו") זו תעודת עניות (נוספת) להשכלה התזונתית העלובה של רוב הרופאים. באופן לא מפתיע המדגם הלא מייצג הזה של הרופאים בוחרים ברובם להמנע משומנים, וכולם בפוביה מצריכת חמאה, למעט אחד, ד"ר ליאור מרום שמדבר יחסית לעניין ומשתמש בשמן קוקוס. השאר פשוט מבלבלים ת'מוח.

שלום דעאל,
קודם כל תודה על כל המידע.
כמכורה לפחמימות, אני עוד מתלבטת לגבי איך להתחיל לבחון את דרך החיים הזו באופן שיהיה הדרגתי וייטמע.

ולשאלות שלי-
1. לא נתקלתי בבלוג עד כה בהתייחסות לטחינה... או שומשום לצורך העניין.
האם ייתכן שהעולם הגיע לקיצו וגם הטחינה נחשבת לשמן זרעים רע ונורא?
2. יש כיום בסופרים מוצרים של חברת "טבע עוף" שטוענת כי העופות שלה נטולי אנטיביוטיקה וניזונים מתזונה צמחית בלבד.
האם יש בזה די בכדי לכלול עוף בתפריט באופן קבוע?

מתנצלת- המשכתי לשוטט באתר ומצאתי את התשובות :)

תודה בכל אופן

רום היקר,
לגבי דבריך שהחלב לא מזיק, הייתי ממליץ לך לקרוא את הספר הנהדר ׳׳שוטי החלב׳׳
הספר מדבר על הנזקים שיכולים להיווצר כתוצאה מצריכה של מוצרי חלב ובעיקר חלב פרה שהוא נחשב כהכי גרוע
חלק מהנזקים העלולים להיווצר, סרטן הערמונית והפרשות מוגברות של אינסולין, בהתיחס לאינדק אינסוליני ולא גליקמי...

אהלן מה קדמוני.
אני שואל אלה בהמשך לשאלתי הקודמת (אני הכדורגלן).
בתשובתך אמרת לי לצרוך פחמימות ממקורות "בטוחים" כגון אורז, בטטה תפוחי אדמה וכו'.

עד היום אפילו לא חשבתי על זה, פשוט אכלתי דייסת שיבולת שועל כי הייתי בטוח שזה שיא הבריאות ולכן זה היה חלק מהתפריט הקבוע שלי בארוחת הבוקר ולפעמים גם כהשלמה לארוחת הערב.
האם שיבולת השועל נחשבת פחמימה בטוחה?
מה נחשב פחמימה לא בטוחה? כל מה שמכיל גלוטן?

"פחמימות בטוחות" אין משמען שאפשר לאכול מהן כמה שרוצים, אלא שלמיטב ידיעתנו אין הם רעילות. ככלל, דגנים אינם חלק ממזונו הטבעי וההיסטורי של האדם. שיבולת שועל אינה מכילה גלוטן ובכל זאת, אינה מזון "בטוח". ככלל, שורשים למיניהם נחשבים "בטוחים". אורז נחשב בטוח, למרות שבוטנית הוא דגן, אבל מעשית ועובדתית הוא בטוח. אני חושב שעיקר השינוי במקרה שלך הוא מעבר מתזונה המבוססת פחמימות לתזונה שאמנם המכילה פחמימות, אבל מבוססת על שומנים טובים.

מר דמוני היקר..
הנני חולק על דעתך אשר שגויה לפי עניות דעתי בנושא.
דעתך הרווחת שממליצה לאכול בשר וחלב מסכנת את הציבור הרחב על ידי כך שאתה ממלא את חלקות הקבר בישראל על ידי אנשים שאוכלים המון בשר ''בריא''
הננו, בני אדם לא נועדנו לאכול בשר.
אנו מלקטים-הווי אומר שקדים, אגוזים, זרעים,ירקות,פירות שורשים וקטניות.ללא כלים שאינם נמצאים באדם ונמצאים בחיות טורפות כגון:טפרים ניבים לסת המרסקת עצמות גוף בנוי לציד, ראיית לילה ועליות על חיות צמחוניות.
הקופים, שאתה מאמין שמהם באנו (וזה נכון) הם מלקטים וצמחונים מכאן יוצא שאבותינו היו צמחונים.
הנה סרטון מעניין ומצורפים בצד קישורים נוספים למעונינים.
http://www.youtube.com/watch?v=coGfUdI4mZY
לסיכום, חלבון מן החי הוא יוצר חומצה שלא מתאימה לאדם אשר שודדת סידן מן העצמות, כמו כן לפני תקופת האש אי אפשר לאכול בשר!! מכיון שבשר מן החי ללא בישול מכיל המון חיידים ומחלות שלאדם אין יכול להתמודד איתם.
אשמח מאוד לתגובה ממך בנושא אשר תשנה את דעתי כדי שאני אוכל להינות מן הבשר כמו שכולכם נהנים...

כתבתי על הנושא לא מעט ובשביל זה יש את הבלוג הזה, ואתה מוזמן לשוטט בו ולקרוא התייחסויותי לשאלות אלו. ובקצרה: ידוע שהאדם אוכל בשר מזה 3 מיליון שנים (! לפחות - עם או בלי מדורות), ויתרונו של האדם על הקופים הוא במוח הגדול שיש לו, שמאפשר לו לצוד, לפרק בשר, ולקבל הרבה יותר אנרגיה הדרושה למוח האנושי ולא לקופי. בזכות המוח הזה ולא בזכות אורך הניבים (שיש לנו, דרך אגב, למה?), הפך האדם לטורף עליון בכדור הארץ. הטענות על אי-התאמת בשר לאדם היום או פעם הן לא רציניות. סורי. במקום להדחק לטיעונים קלושים על "חומציות בחלבון" ושאר הבלים, אני מציע שתתבונן במציאות: בכל החברות האנושיות, ללא יוצא מן הכלל, מאז ומעולם, אין ולא היתה חברה אנושית צמחונית או טבעונית. כולנו אוכלי בשר. טבעונות היא לא יותר מהמצאה ואופנה מודרנית מערבית ואין בה דבר וחצי דבר עם התאמה לאבולוציה שלנו או לבריאות. אבל איש באמונתו יחיה.

הערה נוספת:

קופים צמחוניים? הצחקת את שימפנזה.

כאן תוכל לראות את הציד:

http://youtu.be/A1WBs74W4ik

וכאן את השלל:

http://youtu.be/WDFh5JdYh7I

ועוד כמה הערות עבורך (נאצלתי למחוק את תגובתך האחרונה כי משהו בה שיבש את תצוגת הבלוג):
1. אף אחד אינו יודע מתי האש נתגלתה, אבל לפחות 500 אלף שנים.
2. גם הרבה לפני כן האדם אכל בשר. לפחות לפני 3.4 מיליון שנים. ראה: http://crossfitisrael.blogspot.com/2010/09/blog-post_06.html
3. זה מעיד שאפשר גם אפשר לאכול בשר לא מבושל. (וגם העובדה שלפני שבוע ישבתי במסעדה ואכלתי קרפצ'יו וידידי אכל סטייק טרטר - שתי מנות שעשויות מבשל לא מבושל, והיו טעימות מאוד).
4. מכל מקום, תזונה מבוססת דגנים יש (גג) 10000 שנה, אז תעשה חשבון לבד איך האדם התפתח. 4 מיליון שנים של בשר או כמה אלפי שנים של חיטה?
5. ההפחדות בדבר חומציות הדם כתוצאה מאכילת בשר, והאסון שיקרה לך לעצמות בעקבות זה הם לא יותר מהפחדות בעלמא. עובדה: בתרבויות ציידים לקטים אין בריחת סידן ויש עצמות (ושיניים) בריאות, לעומת זאת בתרבויות אוכלות חיטה, שם המצב בכי רע.

שלום דעאל,
מאוד מעניינת התפיסה של הפריימל/פליאו. יצא לי לקרוא על זה הרבה לאחרונה.
אבל בעקבות שיחות עם אנשים וחיפוש חומר על הנושא עלתה בי מחשבה שאין לי תשובה עליה ומעניין אותי מה דעתך בעקבות עיסוקך הממושך בנושא (או אם יש לעולם הפריימל דעה):

הרי באזורים שונים בעולם, היו תנאי מחייה שונים, אקלים, צמחייה ובע"ח מה שהגיוני להניח שהניב מקורות מזון שונים.
סתם לדוגמא, באזורים טרופיים- מזג אוויר פחות קר שלא הצריך אגירת שומן אך במקביל שפע של פירות שחלקם זמינים כל/רוב השנה (כשלפי ההסבר שלך הם נועדו לאגירת שומן לקראת החורף).

האם לא ייתכן כי תזונת הפריימל יכולה בעצם לזכות לפרשנויות שונות המציגות מספר סוגי תפריטים לפי איזורים שונים בעולם?
האם ניתן להתייחס ל"תת זנים" של בני אדם (הרי ניכרים הבדלי מוצא) שלכל אחד מהם צרכים קצת שונים וכל אדם יכול לבחון את התמהיל הנכון עבורו(מאחר וכנראה יהיה קצת קשה להתחקות על מוצאם של אבותינו הקדמונים)?
או שניתן להניח שהתערבבנו מספיק לאורך ההסטוריה ומאחר וכולנו בני אדם אז כולנו אותו סוג של "חיה"?

יום טוב,
פרח.

הי פרח. ציידים לקטים בתרבויות שונות אוכלים תפריטים שונים בתכלית: ישנן תרבויות שאוכלות הרבה מאוד שומן רווי מהצומח (Tokalau), שומן רווי מהחי(אינואיטים), ישנן האוכלות הרבה מאוד פחמימות דווקא (Kivatan) ויש טווח רחב באמצע. התרבויות האלה לא אוכלות אחרת בגלל העדפה גנטית, אלא כי זה מה שגדל/חי באותו איזור/עונה.
ועדיין, בכל התרבויות האלה לא אוכלים דגנים, סוכרים או שמנים תעשייתיים, ולכן בהחלט התזונה הקדמונית יכולה להשתנות לפי העדפות ומטרות (יותר או פחות חלבון, למשל) אבל התפיסה ההוליסטית היא זהה.
מבחינת התאמת התפריט לגנים ולמוצא שלנו, זה מאוד קלוש. כן רואים התאמה טובה יותר למשל לפירוק לקטוז בקרב יוצאי הולנד ואירופה, וזה שינוי גנטי "ממש" שהתרחש כתוצאה מתזונה חקלאית, אבל אני לא מכיר עוד דוגמאות כאלה המוכרות במחקר. אנחנו כולנו (בני האדם) טורפים דומים מאוד.
(והערה: מעולם לא אמרתי שאכילת פירות נועדה לאגירת שומן לקראת החורף. אמרתי שבטבע אוכלים פירות בעונה בלבד. צריכת עודף פירות אינה בריאה ואינה קיימת בקרב ציידים לקטים, אפילו לא בתרבויות באמזונס שיש להם פירות בשפע תמיד)

אני לא רשום באתר הנ"ל אבל מסתכל שם מדי פעם:
http://www.lbs.co.il/showthread.php?t=25961
מה תוכל לענות לבחור שמתנגד (המתנגד היחיד אם אני לא טועה שמו moshe)?

1. אם בכל הארץ יש רק משה אחד שמתנגד לי, קניתי!
2. אם אני צריך לענות לכל מתנגד, אז זה יחזיק לי משרה מלאה.
3. ובכל זאת: מפתחי גוף מקצועיים או אנשים שאובססיביים למשקל שלהם ולאחוזי השומן (שזה חלק מנכבדי אותו פורום) עשויים אכן למצוא את הדיאטה הקדמונית פחות מדי מדוייקת והנדסית לצרכיהם (כי לא סופרים קלוריות ולא אוכלים בכוח כל שעתיים ולא דוחסים כמויות חלבון בכל מחיר), ולאותם אנשים שיטות קלאסיות של מפתחי גוף יעשו עבודה מצוינת (למעשה, כמעט כל שיטה תעבוד אם אתה די אובססיבי). לשאר בני התמותה, שרוצים פשוט לחיות טוב, להרגיש טוב ולהראות טוב, תזונה קדמונית תתן פתרון נהדר.

שאלה שהעסיקה אותי זמן מה.
מה עושים בנוגע לצ'יפס?, הרי לטגן את זה עם שמן קנולה זה לא מומלץ בעליל.
לטגן עם שמן קוקוס זה סופר יקר. לטגן עם שמן קוקוס זול זה מסוכן כמו שמן קנולה.
האם יש דרך שבה נוכל להנות מצ'יפס מטוגן?

על צ'יפס אפשר לוותר.
מתעקשים יכולים לטגן בשמן קוקוס.
לעקשנים שאינם שומרי מסורת, ישנה עוד אפשרות: מק'דולנד, לפני שעברו לשמן סויה בשנות השמונים בלחץ מומחי הבריאות (!!!), טיגנו את הצ'יפס שלהם בTallow שהוא חלב (השומן שמעל הכליות) - הוא אינו כשר ולכן תתקשה למצוא אותו בארץ, גם אם תרצה, אבל הוא שומן יציב ועמיד מאוד בחימום, ואמור להיות זול.

אפשר גם לטגן צ'יפס מבטטה/ארטישוק ירושלמי בשומן אווז.
אבל זה אמור להיות בכמויות קטנות,פעם טיגנתי ככה בפינג'ן,יוצא ממש טוב,אבל זה בזבוז של שומן אווז.
אפשר ליצוק אח''כ את השומן על הצ'יפס,או שהוא כבר עשה את שלו?

תודה על התשובה מר קדמוני, ננסה להסתדר איכשהו.

בנוגע לשומן אווז, יוסף, אתה מכיר מקום שאפשר לקנות בו שומן אווז?

קניתי רק כמה חבילות קפואות,לא מכיר מקום שמוכרים טרי,אומרים אצל קצבים,אבל בעיר שלי אני לא סומך על אף קצב.
בד''כ אני מטגן עם שומן כבש,אמא שלי קונה כמויות של זה.

גם קפוא בטח לא כזה נוראי מבחינת השומן, אבל בכל זאת איפה ניתן להשיג?
בנוגע לשומן כבש, אמא שלי טוענת שיש לזה ריח חזק מידי, היא לא תסכים לבשל עם זה, על אחת כמה וכמה שאני אבשל עם זה. וגם אם הייתי רוצה, איפה ניתן למצוא שומן כבש?

בחייאת, אני מרגיש כאילו אני מדבר על דברים נדירים שיחידי סגולה יכולים למצוא, איפה אתם מוצאים את כל הדברים האלה? חחחחח.

שומן אווז יש של מעדני הטלה,זה קפוא כזה באריזת וואקום עגולה.
וגם יש שומן כבש במנות קטנות במגשיות קלקר,קפוא כמובן.
לשומן כבש יש ריח חזק,אבל גם לשומן אווז יש ריח חזק מאד ויותר מסריח מכבש.
מהשוואה שלי,אין על שומן כבש טרי,אפשר לשים על שיפודים,קצת על האש ולאכול.
לא יודע למה,אחרי כל פעם כשאני אוכל כמות נאה של שומן כבש/דברים שמכילים הרבה שומן,אני מרגיש ממש חום,לפני כמה ימים הסתובבתי עם חולצה קצרה באמצע הגשם והרגשתי חום חזק.
מה ההסבר לכך? אכלתי קציצות בשר,שומן כבש וצלעות כבש,הכל מטוגן בשומן כבש.

וואלאק? אם זה יותר מסריח מכבש אז באמת לא כדאי.
ניסית פעם לטגן צ'יפס בשומן כבש?

שאלה נוספת, לך למר קדמוני ולשאר החבר'ה פה, איזה ביצים אתם קונים? אורגניות, אומגה 3, "רגילות"?

היי מר קדמוני

חייתי מספר שנים בעבר על דיאטת ניאנדרטין והיה נפלא. עם השנים האחרונות גילית כי אני סובל מתת תריסיות קלה ונטייה של הגוף לתקוף את בלוטת התריס ולאחר אפיזודה קשה של מחלת הנשיקהשלאחריה חטפתי מעין מחלת יאפים של תשישות הבנתי בעקבות בירור עצמי עם דיאטנית בגישה ביו רפואית שיש לי רגישויות למזון ולכן ביצים שפעם הייתי חיי עלייהן ירדו מהפרק ואיתן חלב(שזה מעולה ). בגלל התת תריסיות יש המלצה להמעיט בירקות מצליבים מה שמגביל מבחינת ירקות.
כמה שאלות אלייך :ראשית, אכילת דגים ומאכלי ים טובה מבחינה אחת אבל מסוכנת בגלל נושא הכספית.מה אתה עושה בעיניין הזה?
שנית:בשר- כיצד ניתן לדעת אם הבשר שקונים בסופר עבר עיבוד(הרי גם הטרי יתכן שעבר עיבוד לפני כן ובכל מקרה אם אינו שייך לחיה אוכלת עשב הרי שהבשר לא טוב מספיק.מה דעתך?
בנושא ביצים האם אתה אוכל רק אורגני ואותה שאלה לגבי ירקות.

תודה

איתן

הי איתן, כתבתי על זה כמה פעמים. חפש אצלי. ובקצרה: אני לא חושש לכספית, אני חושב שזה overrated. ובכלל עדיף סרדינים, בקלה וסלמון בהם אין כמעט חשש.
לגבי בשר: צריך להבדיל בין בשר מעובד לבין בשר אוכלי עשב. בשר קפוא או "מיושן" (היינו, מופשר) הוא מיד חשוד כמעובד, כלומר עבר תיסוף מים וחלבונים מהצומח ואולי עוד דברים כמו מונוסודיום. לכן בארץ תקנה בשר טרי. בשר grass fed טרי אין להשיג בארץ.
ביצים: לא. ביצים אורגניות אינן בריאות יותר, כי אין שום תקן לגבי התזונה של התרנגולות למעט אי-ריסוס המזון, בעוד שמה שקובע את בריאות הביצה היא יחס האומגה 3 ל 6 בביצה. עד שלא אוכל למצוא ביצי משק של ממש, אני קונה ביצים מועשרות באומגה 3.
אני לא קונה ירקות אורגנים (למעט עלים) משקולי תקציב וכתבתי על זה לא מזמן.

האם אתה מכיר את ספר המתכונים של מכון אברהמסון?
http://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=56169&perur=3
שווה לקנות? מגוון המאכלים שלי די מצומצם ואני מחפש להרחיב אותו קצת.
תודה!

שלום מר קדמוני
כתבתי תגובה לתשובתך והיא נמחקה.
מהיכן אתה מגיע למסקנה שכספית היא לא נוראה או אובררטד כפי שאתה אומר?אני יודע שהיא רעילה וגורמת הרס גם בכמויות קטנטנות ולאורך השנים נספגת במוח?!אשמח אם תפנה אותי גם לפוסטים שכתבת בנושא .
אשמח גם לקבל מידע או הפנייה לכזה לגבי העובדה שבקלה סרדינים וסלמון לא מהווים בעיה.מה אתה יודע על זה ?

תודה

איתן

זה באמת שווה פוסט נפרד ומורחב, אבל בקצרה: ברור שכספית אם תשתה אותה, תהרוג אותך. אנחנו לא מדברים על זה אלא על שאריות מזעריות של כספית שנובעות מפעילות געשית תת מימית שנכנסת לכל עולם החי התת מיימי מאז ומעולם. עכשיו השאלה היא כמה יש וכמה כספית כזו תזיק לך (וכמה דגים תצטרך לאכול כדי למות מזה).
1. רף ה"בטיחות" לכספית שנקבע ע"י האמריקאים הוא פי עשר מכל רמה שנחשבת כעלולה להיות מסוכנת. (6 מיקרוגרם לליטר במקום 60).
2. ביפן שם אוכלים המון דגים לרוב האנשים יש בדם רמה גבוהה יותר של כספית מזו "המותרת", והם בריאים לגמרי, בכל קנה מידה ופרמטר.
3. ככל שהדג קטן יותר, שאריות הכספית שבו קטנות יותר שכן הם לא נצברות. טונה (כזו שלקופסה) נחשבת לבעלת רמה נמוכה מאוד של כספית, ולעומת זאת כרישים, טונה לבנה, ועוד כמה דגי ענק נחשבים ליותר "מועדים". לא אוכלים אותם בארץ. דגי נהרות כמו סלמון "בטוחים" לחלוטין.
4. תרבויות ילידיות המתגוררת האיים באוקיינוס מבססים חלק עצום מתזונתם על יצורי ים, והם בריאים שהלוואי עלינו (ראה הפוסט על הטוקלאו למשל, אבל גם כל איי האוקיינוס השקט האחרים עומדים באותו קריטריון).
שורה תחתונה: אכול דגים לתיאבון ותשאיר את הפחדים עמוק בים.

אני חושב שכדאי שתבדוק את המידע שאתה מתבסס עליו שוב .לדעתי אתה טועה מטעה אנשים וזה מסכן את מי שמקבל את דברייך כהוויתם. כספית לא היתה מאז ומעולם בימים ובאוקיינוסים (לפחות על פי מה שאני יודע) אלא מאז התגברות שפיכת הפסולת המתכתית ופטרוכימית לימים.
יש סרט מדהים על ציד דולפינים ביפאן ובו מסופר על כמות מבהילה של מקרי פגיעה מולדים במערכת העצבים ותסמונות גנטיות כמו גם עלייה בסרטן ותחלואה בכלל בקרב היפנים בגלל צריכת הדולפינים ומאכלי הים.הרעיון של בריאות למרות הכספית צריכה להיבחן לאורך זמן ותלוי מה אתה בודק אצל יושבי האוקיינוסים עלייהם דיברת.

מה שקבעו האמריקאים הוא שערורייתי לידיעתי כיוון שלא באמת יודעים מה הרמה שמזיקה ולכן לקבוע זאת זה פשוט פשע.
הכספית נקשרת לאוטיזם מחלות דמנציה ואלצהיימר שונות בזקנה ותחלואת זרטן ורעות חולות אחרות. רצוי להתייחס אלייה בניכור מוחלט.חשבתי שאתה תספק לי מידע שיפריך את מה שאני יודע אבל אתה טועה ומטעה. זה מסוכן באמא של המסוכן.

אני מבין שדגי מים מתוקים לא מספקים את התזונה שאנחנו זקוקים לה או שהם כן מתאימים לנו?

איתן

איתן, אני דווקא בודק מה שאני כותב, לא יודע מה איתך.
הרעלת כספית ידועה עוד מימי הביניים (הקיסר הראשון של סין היה מטורף ולבסוף אף מת מהרעלת כספית, שכן האמין שהכספית תתן לו חיי נצח).
אבל לומר משפט כמו: "מה שקבעו האמריקאים הוא שערורייתי לידיעתי כיוון שלא באמת יודעים מה הרמה שמזיקה ולכן לקבוע זאת זה פשוט פשע", נו באמת. אתה מוזמן לחיות לשיטתך ולא לאכול כלל דגים. באותו האופן אני גם ממליץ לך לא לצאת מהמיטה בבוקר כי לא ידוע כמה סיכון יש בחציית הכביש שליד הבית או חלילה להחליק באמבטיה ולשבור את הראש.
לייחס את העלייה בסרטן ובתחלואה העולמית (או היפנית) לכספית שיש בדגים זה הזוי ומופרך, ובאותה המידה אפשר לייחס זאת להופעת מטאוריטים, לזנבות חד-קרן או אולי דווקא לגידול בצריכת המזון המעובד, החיטה והסוכר...
ברור שייתכנו הרעלות מזון נקודתיות באיזור מזוהם במיוחד (ליד מכרות ישנים או מפעלים פטרוכימיים המזהמים את הסביבה) אבל כמו שאמרתי: לאכול סרדינים, טונה, סלמון ודגים מקומיים, אין בכך שום סיכון. אם אתה בקטע של כרישים, אז אני מציע לא להשתולל עם זה. זה הכל.

תזהרו
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/fats-full-story/index.html

בנוגע למאמר החביב מהראווארד:
יחסית למאמר עם כל כך הרבה רפרנסים הם די נכשלים במתן ביסוס לתיאוריית השומן הרווי שלהם.
הקישור היחיד הוא קשר חלש שמופיע במחקר תצפיתי (ולא קליני, משמע לא אמין ברוב המקרים) ששומן רווי כביכול משפיע על שכיחות סרטן השד. הקורלציה שיש שם לא מוכיחה סיבתיות. זה ידוע שרוב השומן הרווי בדיאטה של האמריקנים מגיעה מקינוחים חלביים (שמכילים כמות חולנית של סוכר, ושומן טראנס) וכן גם קינוחים דגניים שגם מלאים בסוכר ולרוב גם בשומן טראנס. כך שניתן בקלות להסביר את הקשר בין הממצאים שהם מצאו. רק שהם חיפשו את הקשר לשומן רווי, במקום להסתכל על הגורם הנוסף (והעיקרי) בתזונה שכוללת שומן רווי, והוא סוכר.
מעבר לכך הם לא מציינים שום מחקרים קליניים מבוקרים שמוכיחים את טענתם זו, לכן היא לא רלוונטית.

ספציפית על הקשר כביכול בין שומן רווי לסרטן השד, כתבה דניס מינגר בפוסט אורח אצל מארק לפני שנה. ממליץ לכל אחד לקרוא ולראות עד כמה המסקנות הסיבתיות במחקר הזה אכן "מוכיחות" כזה קשר...
http://www.marksdailyapple.com/high-fat-diet-linked-to-breast-cancer/

מר קדמוני היקר,

דבר אחד לא מסתדר לי...
הרי ידוע שהפחמימות הן למעשה "מפיקות האנרגיה" של הגוף. נושאות את החלבונים לתאי השריר, אחראיות על ייצור גליקוגן בשרירים ובכבד או מילוי מאגרים, משפיעות על מצב הרוח בשחרור סרטונין ובטא אנדורפין...

הייתי רוצה להבין וללמוד ממך, איך בתזונה הקדמונית שאתה מציג הדברים הנ"ל מתרחשים בדיוק?

לדוגמא בשייק חלבון מתבקשים להכניס פחמימה זמינה כגון תמר או בננה על מנת שהשייק יהיה אפקטיבי (למטרת הספיגה) ז"א ללא הפחמימה אין ספיגה..

האם יש דרך אכילה מסויימת לתפריט הקדמוני שאתה מציג על מנת שספיגת החלבון הרב שנאכל תהיה איכותית/ תתבצע בכלל ?

תודה רבה (:

מר קדמוני היקר
אני מנסה כבר מזה כחודש לאכול לפי העקרונות של התזונה הקדמונית כולל התנזרות מאורז, חומרי טעם וריח ותוספים מלאכותיים למיניהם.
אני סה"כ לא מרגישה רעבה, ונראה שירדתי 3 ק"ג בערך, מה שעושה הרגשה טובה.
בכל זאת תהיתי האם אני מגזימה? אפשר לאכול אורז לא מלא או רק מלא? ומה עם החומרים כמו מייצבים שמוסיפים לשמנת ולחמאה?
האם להשקיע ולקנות רק בחנויות טבע חמאה ושמנת ללא חומרים או שאפשר להסתפק במה שמוצאים בסופר מרקט?
ומה לגבי תחליפי קמח ללא גלוטן כמו קמח תפוחי אדמה, קינואה ודוחן? אם הם "טובים", האם יש לך מתכונים ללחם ממוצרים אלה?
מה עם תבלינים מקופסא (בלי תוספות)?
ומה עם חלב, מידי פעם בקפה, כשאין שמנת?
תודה...

הי נועה וברוכה הבאה. וואללה הצלחה מהירה אצלך. כמה תשובות בקיצור נמרץ:
את לא מגזימה, אלא אם כן את מרגישה לא טוב
מי אמר לאכול אורז מלא? אורז לבן נראה כבטוח יותר.
חמאה ושמנת אני קונה בסופר. בחמאה אין מייצבים. העולם לא מושלם ואם את יכולה ויודעת איפה, ויש לך תקציב זמן וסבלנות, מעולה.
אני נמנע לרוב מתחליפי קמח ללא גלוטן, ואכתוב פעם למה, אבל כגוון אפשר מדי פעם. יש הרבה מתכונים ללחם כזה. גם פה פרסמתי אחד.
מה הבעיה עם תבלינים? להיפך.
אני שותה חלב בקפה או שמנת, מה שבא. אם החלב לא עושה לך טוב, תמנעי.

שלום שוב ותודה על ההתייחסות.
קראתי את רכיבי הקמח ללא גלוטן, והבנתי- יש שם סוכר, חומרים תעשייתיים למיניהם- לא מושך אותי במיוחד.
התחלתי להוסיף קמח קינואה לקציצות בשר, למשל, וזה הולך טוב.
עוד שאלות קצרות ברשותך- הבנתי שעדיף בשר בקר מעוף, מה לגבי הודו? יש הבדל? כמו כן, מה התייחסותך למחקרים רפואיים רבים שמראים ששומן מהחי מצטבר על דפנות העורקים שלנו וגורם לחסימות למיניהן?
עד כמה אפשר לצרוך דבש?
למה אורז לבן טוב מאורז מלא?
זהו בינתיים,
בריאות לכולנו
נועה

מצטרף לנועה -
אורז מלא אמור להיות פחות מעובד מאורז לבן ולכן יותר בריא, לא?

דיאטה קדמונית מתאימה למי שרוצה לעלות במאסת שריר? איך אני עושה את זה כשאני מוותר על כל כך הרבה פחמימות (לחם, פסטה וכד')?

נעה ואנונימי:
1. הודו ותרנגולת הם סוגי עופות וזהים למדי. בקר עדיף.
2. שומן מהחי לא מצטבר על הדפנות. זה מיתוס. כתבתי על זה הרבה.
3. דבש אפשר לצרוך במידה ומדי פעם.
4. אורז לבן עדיף מחום מכמה סיבות. בעיקר כי רוב הרעלנים מצויים בקליפה. כך למשל Phytic acid ואפילו ארסניק. כתבו על זה הרבה החבר'ה מ Perfect health diet, כאן:
http://perfecthealthdiet.com/?p=5231
http://perfecthealthdiet.com/?p=3855
5. דיאטה קדמונית מתאימה גם למטרות של עליה במסה. פשוט במקרה כזה תאכל הרבה יותר קלוריות, הרבה חלבונים, ופחמימות אתה יכול לצרוך ממקורות לא רעילים כמו בטטות, תפו"א, בננות ואף אורז.

גם קוואקר הוא דגן וגם ממנו אני ממליץ להמנע. לא אסון, אבל לגמרי לא נדרש.

שלום
רציתי לשאול על תזונה בזמן אימונים - אני מתכוננת למרתון - אני יודעת שלא נחשב בריא במיוחד, הכל זאת החלטתי לאתגר את עצמי. השאלה איך אמורים לאכול לפני ואחרי אימונים. איך זה מסתדר עם הצום לסרוגין, בהנחה שאני עושה אימונים 6 ימים בשבוע?
ניסיתי לשלוח לך מייל אבל לא הצלחתי כי לא מחוברת לאאוטלוק, אז אשמח לשמוע כאן.
תודה ושבוע טוב.
אגב התמונות של המתכונים פשוט עושות את העבודה. כן יירבו.
יעל

שלום חברים,
אני טייס בטיסות ארוכות ותיכף תבינו מדוע זה קשור,
אני גם עוסק בספורט שבמהותו דומה לקרוספיט רק שאני תפרתי אותו לרוחי, אני שוחה, שועט על אליפטיקל, משקולות לחיזוק ולא לבודיבילדינג, רולרבליידס, סקי אינטנסיבי(כשניתן) קייטסרפינג ופילאטיס. אז איך מגיעים לטיסה... לפני כ 5 שנים כשהרגשתי שאני עייף בטיסות והחלטתי לבצע בדיקת דם להתאמת תזונה בגלל תכנית טלויזיה שעסקה בתזונה בכלל והקשר לעייפות. במסקנות הבדיקה הומלץ לי לא לאכול את המאכלים שיש בהם קמח כלשהו מלבד כוסמין, להפסיק עם כל מוצרי חלב פרה (מוצרי חלב עיזים מותר) ולהפחית בביצים. מזכיר משהו? אז זהו שהשינוי משמעותי: החיוניות, היכולת להפיק אנרגיה ושמירת הפיגורה, מאז אני שומר רק שבשנתיים האחרונות בפחות פאנאטיות, לביצים חזרתי כי יש בהם מה שאין בתחליפים, גונב פה ושם כשמאד מתחשק לי אבל בסופו של עניין מאד מזכיר את התזונה שמוזכרת כאן. לפני אימונים אני כן לוקח פחממות (גרנולה על בסיס שיבולת שועל) ולאחר האימון אני דואג למנת חלבון:יוגורט עיזים כשיש ומעט פחממות - תמרים וגרנולה, הפחממות מיצרות אינסולין שמנהל את החלבונים לשרירים שצריכים שיפוץ לאחר האימון.
מניח שניתן להיות יותר מדוייק ויותר שמרן אבל בסופו של יום אם יש מסגרת (שניתנת לשינוי אישי) שמתיחסת למה מכניסים בתור דלק לגוף מרגישים את השינוי והתוצאות. לא פחות חשוב לאכול מספיק כדי שהגוף לא ישתמש בשרירים כמקור אנרגיה.
בלוג מצויין - כל הכבוד

הי צביקה ותודה על התגובה והשיתוף!
נראה שנוצרת פה קהילה של טייסים קדמוניים (?)
:-)

יש אולי רשימה מסודרת של מזונות שמותר / אסור לאכול?

שלום מר קדמוני, אחלה בלוג!
אני לא לוקח תוספי אומגה 3, (פשוט חברה שלי כל כך שונאת דגים היא לא סובלת תריח ואני סולד מכל דבר שבא בצורת כדור). אני אוכל כל יום 2 ביצי אומגה 3 של גליקסון הרבה חמאה, טחינה, אגוזים ואבוקדו בשר קצת פחות (סטודנטים אתה יודע) למעשה אני שואל אם הביצים יעשו את העבודה או כדי לקחת תוספת?
בכל אופן רציתי לשמוע את דעתך על שמן פשתן אולי במקום שמן דגים?

תודה
ופסח שמח.

הי רפאל. בקצרה:
1. יש אומגה 3 גם בנוזל מרוכז, לא כדור.
2. כמות האומגה 3 שצריך לקחת תלויה בעיקר בכמות האומגה 6 שאתה צורך. ככל שתצרוך פחות אומגה 6, יש פחות צורך לתסף אומגה 3. אם אתה אוכל הרבה טחינה ואגוזים, סביר שאתה אוכל הרבה אומגה 6.
3. ביצי אומגה 3 הם אחלה, אבל הם לא "יעשו עבודה" של תיסוף אומגה 3. הם פשוט יהיו בפרופורציות נכונות של אומגה 3- ל 6, ולא פי 20 אומגה 6 כמו בביצים תעשייתיות רגילות.
4. כתבתי על מה דעתי על ההבדל בין אומגה 3 צמחי לאומגה 3 מדגים. בפשטות, אתה צריך לצרוך פי 10 אומגה 3 מסוג ALA (צמחי) כדי לקבל אותה כמות של אומגה 3 EPA או DHA. אז שמן אומגה 3 צמחי אפשרי, אבל לא יעיל במיוחד.

אחלה תודה, פשוט קראתי את התגובות בפוסט על האומגה 3 ולצערי אני לא מדען אז אני כל כך מבין מה מדברים.
אחרונה בעניין סלמון מעושן הולך?

שלום,
אני חדש פה ומנסה להבין ברצינות האם לורן קורדיין הנחשב לגורו הפלאו נראה טוב בעיניכם? (http://www.youtube.com/watch?v=52A3ayfxfTs) נראה לכם שהוא לא מבצע פעילות גופנית? האם פעילות גופנית קריטית לפלאו?

הי יניב. שאלה טובה. פרופסור לורן קורדיין הוא זה שטבע את המונח "paleo diet" ואכן נחשב מחלוצי התחום. בשום אופן הוא לא נחשב ל"גורו" ולא מוביל קהילתי. שווה לכתוב על זה פעם בנפרד, אבל עד לאחרונה הגישה שלו היתה מאוד פשטנית ודגלה במזון טבעי אבל תחת "קונבנציית השומן הוא רע". רק לאחרונה הוא חזר בו והודה שאין כל סכנה בבשר שמן ורווי.
מכל מקום, הוא עוסק רק בתזונה ופחות בסגנון חיים.
פעילות גופנית היא חשובה כחלק מסגנון חיים כולל, טבעי פשוט ובריא. אבל אין שום צורך לעשות "הרבה" פעילות גופנית או אפילו כלשהי, בא תתחיל בלאכול נכון. אני מאמין שעם האוכל בא גם התיאבון לספורט.

היי מר קדמוני,
מה שמפחיד אותי זה שבימינו אנו אין הרבה אנשים שניזונים שנים רבות פלאו, ואלו שכן (בעיקר החלוצים כמו לורן קרדיין, אטקינס- לא בדיוק אבל דומה) נראים די שמנים או במקרה של אטקינס שמת מהתקף לב.
האם מישהו פה מכיר מישהו שחי ככה כבר יותר מ-10 שנים?

יניב, אטקינס האומלל מת משטף דם מוחי אחרי שהחליק על קרח בפתח ביתו! ולא משום התקף לב (זה עוד מיתוס צמחוני). הוא היה קרדיולוג ובעל מום מולד בלב.
אני בתזונה הקדמונית "רק" ארבע-חמש שנים, אבל רוב התרבויות הילידיות בעולם בזה "רק" מיליון שנים לפחות. יש בלי סוף עדויות ברשת מאנשים שחיים כך כבר שנים ארוכות מאוד: למשל עדו פורטל ידיד הבלוג. כבר 15 שנים מתאמן מדהים ואוכל נכון מאוד. ב2 למאי הוא פרסם את תוצאות בדיקות הדם שלו בעמוד שלו בפייסבוק (https://www.facebook.com/ido.portal.1 ). חפש בציר הזמן שלו...
אבל תוצאות אדם בודד אינן מוכיחות מאומה למעט אנקדוטה. הכי טוב שתבדוק ישירות עם עצמך: עשה ניסוי ואז אתה 100% מאוכלוסיית המחקר ויכולת הניבוי והסקת המסקנות.

היי יניב. ראשית הרשה לי לתקן אותך - אטקינס לא מת מהתקף לב אלא מפגיעה בראש לאחר שהוא התחלק על קרח (ראה ויקיפדיה). שנית, אני לא בטוח כמה שנים הם בעסק, אבל רוב וולף ומארק סיסון נראים ומבצעים ברמה גבוהה. ואם הם לא מספקים אותך, תחשוב על אבות אבותיך, שבוודאי חיו יותר מבסדר גמור יותר מ-10 שנים בלי רעלים בגוף שלהם (מהסיבה היחידה שרעלים אלו עדיין לא הומצאו והכניסו אותם לכל מוצר מזון).

תודה. אני אמשיך לחקור ולהעלות שאלות.
חשבתי על עוד משהו שמוזר לי וזה שרוב בני האדם לא יכולים לאכול יותר מחצי קילו, מקסימום קילו בשר בארוחה (ואז אי אפשר לאכול לפחות יום- מנסיון :)) לעומת שאר הטורפים שמסוגלים בארוחה אחת לאכול בערך 10% ממשקל גופם ואפילו יותר ואנחנו בקושי אחוז-שניים.
אשמח לדעתכם
יניב

היי דעאל, זאת חלי.
אני זוכרת שהמלצת מספר פעמים על צום לסירוגין כמסייע לירידה במשקל. משקלי קבוע ויציב על תפריט סביר ומוגבל קלורית המבוסס לפי המלצות התזונה שלך (פליאו), אבל אני רוצה לרזות מעט. האם ביצוע צום לסירוגין ללא שינוי בכמות האוכל (כלומר, בדיוק אותו תפריט רק במקום 5 ארוחות קטנות -להתרכז ב2 גדולות ובצום 18 שעות) עשוי לעזור לי בהפחתה במשקל, אפילו מועטת?...

אני יודע שזה לא המקום אבל בכל זאת...
http://www.haaretz.co.il/gallery/recipes/1.1821162

היי ,
למה קטניות לא מומלצות ?

אין בקטניות שום חומרים מזינים בכמות או באיכות עדיפה על מזונות אחרים ויש בהם חומרים שמפריעים למערכת העיכול לספוג חומרים מזינים. זוכר את הפעם האחרונה שאכלת צלחת מלאה בשעועית לבנה? אותה הרגשה של כבדות וגזים היא רק קצה הקרחון (שלא לדבר על שבתנאי הישרדות האדם לא יכול להרשות לעצמו חולשה כזאת, אבל ניחא). יש קשר הדוק בין המעיים לבריאותת הכללית.. כדי להקטין את ההשפעה השלילית הזאת אפשר להנביט את הקטניות ע"י השריה ממושכת. ההמלצה הסופית היא שניתן לצרוך בכמויות קטנות כמנת צד ורצוי מאוד להנביט לפני.

בנוסף לתשובה של גילי, אני רוצה להוסיף תת פעילות בלוטת התריס ובעיות פוריות שונות, במיוחד סויה.

זה ממש ההיפך הגמור מהנישה הקונבציונאלית ,הידועה לפחות !
אבל עכשיו כשאני בודק את הרכב הקטניות אז וואלה..

ומה ז"א תת פעילות של בלוטת התריס.. ?

יש לי שאלה: מה דעתך על בננות? האם הן נחשבות פרי, או שאפשר להחשיב אותן כפחממה - ואז אפשר לצרוך אותן נוסף על המעט פירות שמומלץ לצרוך בדיאטה הפאליאוליתית?

לא כל הפירות נולדו שווים. יש פירות שהם כמעט רק פרוקטוז (אבטיח) יש שהם בעיקר שומן (אבוקדו, זיתים) ויש שהם מועטי פרוקטוז (berries למיניהם, וגם בננות). בננות הן עדיין הם נטו פחמימה ואכילה רבה שלהן תעודד צבירת שומן. כתחליף פחמימתי, בהחלט אפשרי.

מר קדמוני היקר,
הבלוג שלך נהדר, גרם לי לשנות את התזונה שלי קצת...
יש כמה דברים שלא ברורים לי:

1. מה אוכלים לארוחת בוקר כשאי אפשר לאכול קורנפלקס, שיבולת שועל או לחם?
2. דבש שווה סוכר או לא?
3. אני מתאמן בריצה 4 פעמים בשבוע - מה יכול להחליף פחמימות לפני אימון ריצה ארוך או תחרות?

הי ניב ותודה.
1. כל דבר אחר. חביתה, שמנת, יוגורט, קפה וחצי פרי, או לא לאכול ארוחת בוקר.
2. כן, אבל עדיף תזונתית בהרבה. אם כבר להמתיק מדי פעם אז עם דבש.
3. שומנים. ואתה עדיין יכול לצרוך פחמימות, רק צרוך אותן ממקורות בטוחים כמו שורשים עמילניים, וארז וכדומה.

איך מסתדרים כל החלקים הפנימיים של הבשר עם הכולסטרול ?

מסתדרים בשורה...
אין שום בעיה עם אכילת חלקים פנימיים אלא יתרונות בלבד, ואני ממליץ לך לקרוא כאן על סיבות לכולסטרול גבוה (רמז: זה בעיקר בגלל פחמימות וסוכרים, לא בגלל שומנים רווים מהחי), מה גם שמכיון ש 85% מרמת הכולסטרול שלנו מיוצרת על ידי הגוף ורק 15% מגיעים מהתזונה, אסטרטגיה של אכילת מזון דל בכולסטרול כדרך להורדת הכולסטרול הכללי בגוף אינה אפקטיבית כלל וכלל.

מעבר לכך, כמות הכולסטרול הכללי לכשעצמה אינה מעידה על דבר, למעט מקרים שבהם הכולסטרול באמת מאוד גבוה. אז מדובר כנראה על בעיה של דלקתיות.
נהפוך הוא, הורדה של הכולסטרול בכל מחיר (לרמות נמוכות במיוחד) מעמידה אותך בסיכון גדול בהרבה מכולסטרול קצת גבוה.

מר קדמוני היקר.
אני מנסה להקפיד על אוכל בריא וטבעי.
עד עכשיו משתדלת שלא לאכול קמחים, אבל מתבססת על דגנים(אורז, קינואה, אורז מלא ומעורב,דוחן) וקטניות(הרבה עדשים)
לא מוצרי חלב, אלא מעט גבינות עיזים, והמון טחינה ....
אני לוקחת תוסף של אומגה 3 גליל.
אוכלת הרבה פריכיות אורז. כארוחת בוקר ולפעמים בערב.
מהי עמדתך בנוגע לכל הפריכיות האלו?
והאם יש הגבלה על כמות ביצים נכונה?
הכולסטרול שלי, אגב, מאד גבוה..( ה"טוב").
תודה על כל הידע והנכונות . מרתק.

הי אנונימית ואחלה. נראה שעשית את הצעד החשוב מכל והוא הסרת רוב הרעלים מהתפריט. עם זאת, עדיין התזונה שלך עשירה מאוד בפחמימות וגם הקטניות היבשות אינן אידאליות כלל וכלל. אמנם כמות כזו של פחמימות היא עדיין מודל אפשרי כתפריט בריא, אבל אני אמליץ לך לנסות להוריד את כמויות הדגנים והקטניות משמעותית ולהוסיף שמנים טובים (מהחי - בקר וחמאה) ולצמצם בכמות השמנים מזרעים (טחינה). זה ישפר את הסוכר בדם ואת ספיגת הויטמינים והמינרליים שמוגבלת בגלל הקטניות. אין מגבלה על ביצים, ועדיף ביצי אומגה 3. ככלל, פריכיות הן מעובדות אבל בהחלט אפשריות. עדיף אורז.

אתה תעשה מתישהו פוסט שמתמקד בהרזיה?

יששששששששששששששששששש

הי דעאל,
קודם כל רוצה להגיד תודה על אתר מעולה.
הפוסט הזה ספציפית הוא התנ"ך החדש שלי עד שאני אתרגל.
מנסה את הפליאו כבר בערך חודשיים ונראה שהולך לא רע אבל
עדיין יותר רעבה ממה שאתה מתאר והצום לסירוגין לא בא בקלות בכלל. זה נשמע לי סה"כ הגיוני יחסית לזמן אבל בכל זאת כמה שאלות כדי לדעת מה לעשות:
1. לאכול כשאני רעבה במהלך היום גם אם זה יוצא יותר ארוחות או לנסות ללמד את הגוף להתרגל לקצת ארוחות?
2. להתעקש על צום לסירוגין גם אם קשה או בכל זאת לחכות שיהיה יותר קל? כי חשוב לי גם להרזות ובנתיים זה לא קורה ואתה כתבת שהצום עוזר.(אני לא נוגעת בפחמימות, גם לא בטוחות ומעט מאוד פירות)
3. אין לי קצב קבוע עם קשרים ולא כסף להתעסק עם הזמנות ממעדניות יוקרה.. בשר מהקצב בשוק ומהסופר זה גם בסדר או ממש לא? יש לך המלצות למה לשים לב כדי בכל זאת לבחור את הכי פחות גרוע?
4. יש סיבה ספציפית שרק סעיף השוקולד כתוב בלשון נקבה? (-;
תודה!

בכיף יקירתי האנונימית, בשביל זה אני פה.
1. עדיף לצמצם ארוחות ובין לבין לשתות תה או דברים חסרי קלוריות אחרים וודאי דברים ללא .
2. אל תתעקשי ותלחמי, אלא תתנסי. אכן צום עוזר מאוד, בייחוד אם את משלבת אימונים במצב צום (למשל בבוקר).
3. בשר מהשוק יהיה נהדר. לכי על לב וכבד בקר, ובשר טרי שנראה טוב. זה הכל. keep it simple
4. הסיבה ללשון נקבה היא הומור גרוע. גברים מתקשים באותה המידה ובדרך כלל חלשים הרבה יותר.

אז מזל שאתה פה :)
1+2+3 - תודה! הבנתי וזה מה שאעשה.
4. הבנתי את זה. גם אני צחקתי :-)

מה עם ביצים? מה עם תירס? תודה.

הי גיל. ביצים אוכלים כמה שרוצים (ועדיף מאוד ביצים מועשרות באומגה 3 או ביצי משק). תירס הוא דגן ונמנע ממנו.

אהלן,
נהנה מאוד לקרוא וללמוד מהאתר שלך..אבל
יש לי 2 שאלות שלא הצלחתי למצוא להן תשובה ואשמח עם תעזור לי להבין, הראשונה והדחופה לי -בתור אדם שמתאמן 4 פעמים בשבוע ורוצה להגדיל או לשמר מסת שריר- עד היום חשבתי שצריך לצרוך כמות מסויימת של פחמימה(אחרי ולפני אימון) - על איזה פחממה אתה ממליץ?ומהם הכמויות בערך?(שוקל 80 קג ומתאמן)
והשאלה השניה לא הבנתי איך אכילת שומן חי(אנטריקוט) לא גורמת להשמנה? במידה ואני שומר על כלל העקרונות כמובן? איך הגוף מפרק שומן שכזה?ולא צובר אותו בכלי הדם? למה לא עדיף לאכול נגיד חלקי בקר דלים יותר בשומן?
תודה רבה

הי אנונימי (נקרא לך עומר, כדי שיהיה נחמד).
לשאלותיך - כתבתי (אפילו בעמוד הזה) שכמקור פחמימות אני ממליץ על פחמימות בטוחות כלומר בעיקר שורשים עמילניים (בטטות, תפו"א) או אורז וכמובן כל הירקות והפירות. לגבי הכמות זהו עניין של מטרות ושל העדפה אישית. אני חושב שככלל אצבע לשמירה על משקל יציב צריך משהו כמו 150 ג ביום. למתאמנים (ובעיקר מתאמני סבולת בנפח גבוה) דרוש כמובן יותר. כדי לעשות את העסק פשוט אומר שתוספת פחמימה משמעותית בארוחה אחת ביום תעשה כנראה את העבודה עבורך (+ ירקות חופשי + קצת פירות).
לגבי הבשר והשומן, השאלה שלך נובעת מעודף מיתוסים. למה אתה שואל איך הגוף מפרק שומן ולא מתעניין איך הוא מפרק סוכר למשל? השומן הוא ידידינו. הוא עשיר תזונתית, הוא הדלק המועדף על הגוף האנושי, והוא מקור לצמיחה ואנרגיה. הסבר יותר מעמיק יבוא אבל בפשטות נאמר שהגוף שלנו מותאם ומיועד לפירוק בשר (יש לנו גם אנזימים ייעודיים לכך), ושומן אינו נצבר בכלי הדם כפונקציה של השומן שאוכלים אלא בעיקר כפונקציה של הסוכר שאוכלים (עודף סוכר בדם מומר בכבד לטריגליצרידים ואלה מוסעים במחזור הדם למטרת אחסון בתאי השומן. זה ממש על רגל אחת ובהפשטת יתר).

לאנונימי עם השרירים-
אם אתה מתאמן בצורה כזאת ורוצה להעלות מסת שריר, אתה יכול לשמר את עקרונות המזון של הפליאו אבל לא את עקרונות הארוחות. קרי- חלבון ושומן מהחי, פחמימות בטוחות כמו אורז ובטטה, אבל לא שתי ארוחות ביום, ולא לדלג על ארוחת בוקר. אני אומר את זה מניסיון, אתה לא יכול להעלות מסה בצורה כזאת. שתי ארוחות ליום וצום לסירוגין זה באמת אחלה, אבל לא אם אתה רוצה להעלות מסה. אני מניח שגם קדמוני יסכים שמה שמתאים לכמה אימוני קרוספיט, ואני ממש לא מזלזל, לא יתאים לארבע שעות של משקולות בשבוע. דרישת החלבון גבוהה יותר, רצף הארוחות חשוב וכך הלאה.

היי מר קדמוני.

אתה מסכים שספורטאים שעוסקים בענפי סיבולת, דוגמת ריצות למרחקים ארוכים, צריכים לצרוך כ- 100 גרם פחמימות לכל שעת אימון שנעשית בעומסים של מעל מכ-80% VO2MAX ?

שלום

האם יש הגבלה לכמות הבשר שמותר לצרוך?
האם מותר לאכול לדוגמא 1 קילו בשר עוף ליום?

שגכש

אשמח לקבל תגובה על כמות הבשר המותרת ליום.

כרגע קראתי כתבה על 30 גרם גלוקוז ליום חובה - מאת מומחה פליאו. האמנם? מדוע לא נכתב על כך בשום מקום???.

שלום שגכש (טיפ: אני ממליץ שתמצא כינוי שפשוט יותר לתקשר עימו...). אין הגבלה על כמות החלבון היומית, והיא בעיקר פונקציה של מטרות ושל העדפה אישית. עודףחלבון עלול להיות מסוכן רק במצבים שהוא נצרך ללא שומנים כלל, מצב המכונה Rabbit starvation, אבל באופן טבעי אין יכולת להגיע לכך (אלא אם כן אתה מתכנן טיול ארוך לקוטב ולהתקע שם בלי מזון למעט ארנבי חורף רזים. כך התגלתה התופעה). תאכל לתיאבון ובשמחה. מאידך, אני לא חושב שיש צורך או הגיון לצרוך כמויות אדירות של חלבון יום יום. סירוגין בצריכת החלבון מראה תועלות לא מבוטלות. לגבי 30 ג' פחמימות ליום. קודם כל אומר שבבלוג שלי לפחות אני לא מעודד אכילת של אפס פחמימות לציבור הרחב (30 ג' זה אפס פחמימות, פרקטית). זוהי דיאטה קטוגנית שיש לה יתרונות רבים במצבים שונים אבל היא כפי הנראה לא מודל מצוי של תזונה קדמונית כלשהי. אין אף חברה "קטוגנית" והאינואיטים הכי קרובים לכך אך גם הם אוכלים פחמימות במידת מה. ועדיין, חיים בריאים ותקינים יכולים להתבצע גם עם מעט מאוד מאוד פחמימות, כאשר גופי קיטון משלימים את האנרגיה לה זקוק המוח (המוח פועל רק על סוכר). ההשלמה היא לא ב 100% אלא בקרוב לזה, וההערכה היא שכ 30 ג פחימימות נדרשות לפחות לפעילות תקינה של המח. קשה מאוד להגיע ל0 מוחלט כי ברוב המזונות יהיו כמויות מסוימות של פחמימות, גם אם נמוכות מאוד. אז שורה תחתונה: אין לך מה לדאוג. גם אם תאכל "אפס פחמימות" לא תגיע למצב בו יהיה לך חוסר בפחמימות עבור פעולה תקינה ומלאה של הגוף.
בריאות!

שלום!
חיפשתי ולא מצאתי אזכור על כוסמת, האם זה "תקין"?

תודה

כוסמת היא דגן ללא גלוטן (בדומה לטף) ולכן פחות בעייתית מחיטה. אישית איני אוכל דגנים כלל, אבל אני מניח שמדי פעם תוספת של כוסמת לא צריכה להיות בעייתית לרוב האנשים.

שלום לך קראתי בעיון רב את הפרסומים שלך נראה כי יש בה הרבה עניין. אבל צריך לזכור שמקצב החיים שלנו וחלוקת האנרגיה כלל לא דומה לאב הטיפוס שאתה נתלה בו! יותר מזה ראיתי במשרד שרוה האנשים שעברו ליאטה נטלת דגנים קרי פחמימות לא הצליחו ואם כן לטווח קצר. וחזרו לעודף משקל. ברור לי שאת. מתכוון לאורח חיים קבוע! הבעיה היא שמשהו שעברתי לא נכלל פה! אני ירדתי 18 קילו ב6 חודשים בלי סוכר ובלי פירות אבל עם פחמימות דווקא אלא שאכלתי 5 ארוחת קטנות ביום!! לדעתי זה החלק נחשוב חלוקת המזון לפרקי סמן קבועים במרווחים קבועים וזה בניגוד לתזונה חלבונית מרוכזת נטןלת פחמימות! אני לא מתוועח עם תיצאןת אצלי זה עבד! מדוע?

היי קדמוני
אני בן 57 170 ס"מ וכבר 85 ק"ג שרוב העודף מתרכז בכרס שגורמת לי אי נוחות ונעימות רבה, אני אוהב מאוד בשר שמן וגבינות שמנות ותציד אמרו לי שזה יהרוג אותי, אני בהחלט יכול להמנע מסוכרים (לא משתגע על מתוקים) וחושב שיכול להמנע מקמחים, אוהב מאוד ירקות ואין לי בעייה לאכול אותם והרבה,
הפסקתי לעשן לאחר 40 שנה ואני מוצא שלהפסיק לאכול הרבה יותר קשה לי.
נידלקתי על השיטה ונראה לי שהיא יכולה להתאים לי, איך מקבלים הנחיות ברורות להתחלה של מה מותר ומה אסור
תודה
דדי

תודה דדי. אתה בהחלט בכוון הנכון. בקצרה:
קוראים את הספר הסוד הקדמוני.
נכנסים לפורום,
קוראים פוסטים,
מצטרפים בפייסבוק,
ומתחילים לאכול ולחיות נכון כבר הערב.
בהצלחה.

מה לגבי אנשים שסובלים מכולסטרול גבוהה?

להם בדיוק התזונה הקדמונית מתאימה מאוד! ראה בעדויות מאות האנשים שדיווחו פה על ההצלחה שלהם עם התזונה הקדמונית.

הדיאטה הזו לקוחה מהדיאטה "הקוטוגנית" ומיועדת לחולי אפילפסיה.
מומלץ לכול מי שרוצה להתחיל עם הדיאטה הקדמונית לחפש בגוגל על הדיאטה "הקטוגונית שמיועדת לחולי אפילפסיה ומיוחדת לילדים שסובלים מכך
בנוסף ישנה אזהרה לגבי העצמות שמדלדלות ולכן חייב לקחת תוספי תזונה!!! מומלץ לעשות על מנת לא לסכן את הגוף את הדיאטה לפרקים!!! איך אגב אדון קדמוני הדיאטה הקדמונית דומה להפליא לדיאטה. הקטוגנית? ואם היא דומה ב100 % מדוע אינך מזהיר את האנשים שהם אמורים לקחת תוספי תזונה משום שהעצם מדלדלת???? איני אומרת זאת ביוהרה אך בדיטה הקטוגנית יש אזהרות?

אנונימי, אני חושש שאת/ה מבולבל קלות. דיאטה קטוגנית היא דיאטה בה לא אוכלים כלל פחמימות, והיא ממש לא התזונה המומלצת כאן! דיאטה קטגונית יכולה להיות טובה מאוד במקרים רבים (ואני לא מכיר שום אזהרה בה לגבי דילול עצמות) אבל מכל מקום, כאן אנו מעודדים תזונה קדמונית, מלאה, העשירה גם בפחמימות אך ממקור טבעי וטוב - ללא דגנים, סוכרים ושמנים צמחיים. אז לפני שאתה פורץ בקריאות שבר וזעקה, אני ממליץ שתקרא מה שאני כותב פה ולא מה שנדמה לך שאולי כתוב פה. עצה ידידותית.

ואיזה פחממות אוכלים בדיאטה קדמונית? ואני כן מוצאת שהדיאטה הקדמונית דומה מאוד לדיאטה הקטגונית שגורמת גםבין השאר לאבנים בכליות...!! אך ככול שקוראים על הדיאטה הקטגונית מומלץ לשלב אותה עם תוספי תזונה .... והווה נניח לציניות שמאפיינת את תשובותייך.. ונהיה קונקרטים

דרך אגב לנשים זה יכול לפגוע במחזור החודשי והדיאטה הקוטוגנית טובה גם לחולי "פסוריאזיס וגם לילדים חולי אפילפסיה" . אך שוב אם חיים את הדיאטה הזו חייבים להיות תחת פיקוח של רופא ובדיקות תקינות... שיהיה לך בהצלחה ולא יהיה נוראלהבדק מידי פעם ולבדוק את הערכים

סעיפים 6, 7, 8, 9, בדיוק בהוראות כאן למעלה מפרטות פחמימות. ובקצרה, כל הפחמימות שבני אדם אכלו מאז ומעולם (שורשים, ירקות, פירות)! פשוט ללא דגנים וסוכרים. כל השאר, חופשי. מה שבא לך. (ודרך אגב, אין שום קשר בין דיאטה קטוגנית לאבנים בכליות).

אתה רושם לאכול פרות אך מסייג שבפרות יש סוכרים שהם כידוע פחממה אז איזה פרות באמת בדיאטה הקדמונית אוכלים? חוץ מאגוזים? ועדיין הדמיון לדיאטה הקוטוגנית הוא ניכר... מעבר לכך יש אזהרה לאבנים בכליות ... אך גם בלי דיאטה יש סיכון לאבנים בכליות ... לעינייננו האם תפוח שזיף אגס תות אננס תפוז פומלה תאנה מישמש קלמנטינה אפשריים בדיאטה הקדמונית? או שוב שזה דומה לדיאטה הקוטוגנית.. כי גם שם מומלץ לאכול ירקות בלי תפוח אדמה.. שפו אפשרי??? האם ההבדל היחיד הוא בתפוח האדמה ובאגוזים וקצת אורז?? זה השוני מהדיאטה הקטוגנית לדיאטה הקדמונית

אני מציע לרדת מהקטע של "דיאטה קטוגנית" והשוואות ולקרוא היטב מה מומלץ כאן לאכול. בפשטות, שפע אינסופי של ירקות, ושורשים. פרי או שניים ביום זה גם סבבה. איזה שרוצים.

יש מנה שאני יכול לקחת איתי לעבודה בבוקר?

ודאי, ראה כאן: http://forum.kadmoni.com

כמה אחוזי פחמימות, שומנים, חלבונים עליי לאכול?
חלב אם אני לא רגיש אני יכול לאכול?

אין אחוזים קשיחים. ככלל אצבע: אכול הרבה שומנים טובים וצמצם בפחמימות. מוצרי חלב עדיף שמנים ולא מעובדים.

שלום קדמוני
אני מתלבטת כבר תקופה מה להכין לילדים לביה"ס, במקום כל הלחם שאני מכינה בכריכים שלהם. הבן הגדול שלי, תלמיד כיתה ג' מחסל כיכר לחם בשבוע רק מהכריכים של ביהס. חשוב לציין שהוא לומד במסגרת יום לימודים ארוך, לכן חשוב לי לשלוח מספיק אוכל ושיהיה משביע. יש לך הצעות?

הי אנונימית. אצלי הגדולה לוקחת כל יום סלט מושקע וחביתה משתי ביצים בחמאה. היפנים הם אלופי העולם בקופסאות אוכל עם אורז, ירקות ופירות או משהו אחר מבושל שטעים גם קר. אני מציע לעשות בהדרגה, ולהוסיף על הסנדוויץ' עוד אוכל "אמיתי" ולאט לאט להגביר את המינון של האחד על חשבון האחר. חפשי גם בהיסטוריה בבלוג.

שלום מר קדמוני,
ותודה על הסבלנות הרבה לכל השואלים
שאלותי הם בקשר לבשר והכנתו:
1. האם ניתן לקנות בשר טרי, ואז להקפיא אותו (טרי) ולהשתמש בעת הצורך?
2. מהן שיטות "הבישול" המומלצות לבשר? (האם ניתן לבשל בשר בתנור בסיר כתבשיל?, רוסטביף?, קדירה?, מרק בשר?)
3. האם החלקים "כתף" "צוואר" "שפונדרה" "בשר טחון" מתאימים? כי אנטריקוט קצת יקר...

תודה
ובריאות והצלחה לכולם

הי טל,
1. כן
2. איך שרוצים (כן, כן, כן, כן). קני לך ספר טוב על הכנת בשר. יש שפע.
3. מתאימים למה? לאכילה? ודאי. גם לשון, וכבד, ולב, ומוח וכל חלק אחר לצורך העניין.

הי, שמי דניאל. אשמח אם מישהו יעזור לבנות לי תפריט יומי. אני בן 41 שוקל 95 1.89.
עובד במשמרות לא קבועות של שש שעות. פעם מ12 בצהריים ופעם משש בערב.
אשמח לדעת מה כדאי לאכול ומתי. ורעיונות למזון שאפשר לקחת לעבודה.
אני כבר יומיים פועל לפי עקרונות השיטה. ובאופן כללי תמיד נמנעתי מאוכל מעובד ומשקאות כמו קולה ומיצים ממתוקים. האם שמן חמניות טוב? והאם אפשר לאכול פריחיות אורז או פריחיות כוסמת? ובכלל כוסמת.

תודה,
דניאל

הגעתי בעקבות הכתבה בערוץ2 ואני שמח שמצאתי שיטה שאני כל כך מתחבר אליה.

אהלן דניאל,
אני בערך בסדר גודל שלך מבחינת הגוף אז אקח על עצמי את המשימה.
למעשה אני 1.90 וירדתי מ92 קילו ל79 יציב כבר מעל שנה.

השאלה מה המטרות שלך, הערכה שלי אתה רוצה 10 קילו פחות ולהרגיש טוב יותר.

אז מה כן:

1) תאהב את עצמך (זה הדרך היחידה להתמיד!!)
2) תאכל רק שאתה רעב
3) תנקה את המטבח מרעלים
4) תכניס הביתה רק לא מעובדים שנראים לך בריאים
5) תקרא, תקרא, תקרא, תחשוב, תחשוב, תחשוב

זה כל התורה על חמש רגליים בבלוג ובכלל ברשת מבחר אדיר של מתכונים.

אני לא אוכל מ19:00 עד 12:00 למחרת ולא אוכל דגנים, קטניות, סוכרים, פירות, וירקות עמילניים.

באותן שבע שעות אני יכול לאכול סטייק, דג, עוף, שמנת(27%), אבוקדו, סלט, אגוזים, ירקות בתנור, פשטידה, ירקות מוקפצים, ביצים, בייקון מרק אם קרם קוקוס, ועוד מלא דברים טובים!

אני לא מתאמן כלל ולא עובד בעבודה פיזית, יש לי ימים שאני כל כך לא רעב שאני ממש מכריח את עצמי לאכול.

בהתחלה אכלתי פריכיות אבל הם סתם עשו אותי רעב אז הורדתי, ככה אם כל שאר הפחמימות פשוט לא צריך אותן, מה שכן טוב לקח לעבודה ירקות חתוכים לפי העונה.

בהצלחה!

ד״ר עדיאל תל-אורן - הסכנות של דיאטת הפליאו
מופיע ביוטיוב. מה דעתך על מה שהוא אומר?

ד"ר ראובן ברק. תומך בשיטה!
http://www.drbarak.com/2011/156-paleolithic-diet

לאיזה ד"ר נקשיב?

שלום לכולם.
אני בפליאו חמישה ימים, מאז הכתבה בערוץ 2
קורא המון חומר באינטרנט.

התובנה המרכזית שאני אישית הגעתי אליה ושנראית לי הכי נכונה והגיונית בשבילי (ותקנו אותי אם אני טועה!!!)
לבסס את תזונת "הפליאו" על 10-20-70 בתפריט יומי של כ 2000+ קלוריות (לגבר חסון שנות ה 30, מתאמן חובבן) . כלומר:
10% פחמימות (מתוך 2000 קלוריות), סה"כ 200 קלוריות ביום שיגיעו מפחמימות. כמו 3 בננות ביום, או 70 גר' אורז, או כל שילוב אחר מתוך הפחמימות המותרות שיגיעו עד כ 200 קלוריות ביום מפחמימות "נטו".
20% חלבון (מתוך 2000 קלוריות), סה"כ 400 קלוריות ביום שיגיעו מחלבונים. כמו 4 כופסאות טונה, או סטייק אנטריקוט עם קופסת טונה ומעט גבינות, או כל שילוב יומי אחר שייתן 400 קלוריות מחלבונים "נטו".
70% שומן טוב (מתוך 2000 קלוריות), סה"כ 1400 קלוריות ביום שיגיעו משומן טוב. כמו 100 גר' שומן בקר/כבש (750 קל') בתוך תבשיל + כמה חלמוני ביצה + 50 גר' חמאה + שומן מגבינות ושמן זית וקצת אגוזים, ובסה"כ שילוב שומנים שייתן 1400 קלוריות מ"נטו" שומן.

כמובן שלא הכוונה לשקול ולמדוד ולספור קלוריות, אלא שזה בגדול בא לעשות סדר לקנה מידות נכון,
וזה מאחר שנתקלתי בהרבה אנשים שחושבים שמותר להם לאכול ככככככלללללל כמות שהם רוצים (חלבונים/שומנים)
ואז בלי לשים לב הם אוכלים בקלות 2000 קלוריות משומן + 1000 קלוריות מחלבונים + 500 מפחמימות
ובתפריט יומי של 3,500 קלוריות (לגבר שלא מתאמן חזק) לא יורדים במשקל ואפילו קצת עולים!

כי לא משנה מהי שיטת הדיאטה שעושים ואיך קוראים לה בארץ ובעולם
*** יש חוק מספר אחד, והוא: "מאזן קלוריות שלילי" כדי לרדת במשקל.
אם אדם בפליאו יאכל ביום בממוצע 4000 קלוריות, תוך שמירה על 10-20-70, הוא עדיין יעלה במשקל!

* הבאתי דוגמה של אדם שלא מתאמן הרבה, בשביל לחדד את הנקודה העיקרית שאני רוצה להעביר.
(שצריך עדיין לאכול בתוך מסגרת מסוימת של קלוריות יומיות)

עכשיו תקנו אותי בבקשה באם אני טועה בגישה הכללית של 10-20-70 מתוך מסגרת קלוריות מסוימת.
כי אני עדיין לומד ומנסה להבין.
תודה.

שלום,
התחלתי את התוכנית הזה לפני 4 ימים.
קודם כל לא מאמינה שאני לא אוכלת לחם:),דגנים וקטניות.
אבל מרגישה שלא אוכלת מסודר.. מקווה שעוד כמה ימים זה הסתדר לי.
אני כן אוכלת קוטג' בבוקר עם ירקות
יש מצב שהשינוי עושה כאב בטן?
תודה

הי אנונימית וברוכה הבאה! כן, יש הפתעות נעימות בחיים... השינוי לא אמור ליצור שום כאב בטן. ראי שאת שותה די מים (אנשים רבים עוברים לתזונה קדמונית שוכחים לשתות ואז זה מקשה את העניינים). בכל מקרה, מקום נהדר לשאול ולהתייעץ הוא הפורום forum.kadmoni.com ובפייסבוק, וגם כאן, כמובן. בהצלחה!

מותר לאכול מלח ופלפל...?

חח מסתבר שאני אוכל לפי האדם הקדמון כבר יותר מחודש ולא שמתי לב! (: חבר סיפר לי על אורך החיים הזה וישר באתי להתעניין יותר.
אני בן 19, 1.78 ושוקל 72 קילו. במשך חודש אני אוכל בצורה מסודרת ובריאה ופשוט מרגיש מעולה עם עצמי. בהתחלה כל מי שסיפרתי לו על הדיאטה שאני עושה ישר פקפק ואמר שאי אפשר בלי פחמימות, והשינוי שאני עובר הוא ההוכחה שזה כן אפשרי! אני מתאמן בחדר כושר כבר הרבה זמן ואני עכשיו בתהליכים של חיטוב הגוף והורדת אחוזי שומן והשיטה הזאת מצליחה בצורה מדהימה!
למי שמתעניין, זה התפריט היומי שלי:
ארוחת בוקר של 4 ביצים (חביתה/ביצים קשות) עם גביע קוטג' וכמה ירקות חתוכים.
ארוחת ביניים חופן אגוזי מלך ושקדים
ארוחת צהריים מה שמוגש בבסיס או פחית טונה תלוי מה מוגש עם שפע של ירקות וסלטים חתוכים במקום(אחלה אוכל יש לי בבסיס)
ארוחת ביניים שנייה בדרך כלל אבוקדו/יוגורט/ירקות או שייק חלבון אם אני לא רעב
ארוחת ערב בדרך כלל עוד פעם ביצים עם גבינות וסלטים.
התוצאות מדהימות ואני פשוט מרגיש הרבה יותר טוב! (:

שלום מר קדמוני
רציתי לדעת אם זרעי פשתן וצ'יה טובים והשמן שלהם טוב כי לפי מה שהבנתי שרק שמן מפירות הוא טוב

איך האדם הקדמון בישל תפוחי אדמה או בטטות?. או אורז...ללא קליפה...?
בקליפת ת"א אם נשארת ירוקת ואוכלים אותה אז מסתכנים בהרעלה קשה ביותר, האדם הקדמון שהיה צריך לחפור באדמה בטח לא ידע- לא איך לבשל ולא איך לאכול
תפוח אדמה- לא רק אינדקס גליקמי ועומס=גליקמי יותר גבוהים מגלוקוז ולחמן לבן אלא אינדקי אינסולינהמי אדיר גם כן מה שבטח לא בריא ( כמו אורז ובטטות)

כמה דברים..האידאליזציה של חברת הלקטים והציידים מעוררת גיחוך. הציידים והלקטים היו נתונים לפגיעתם של אסונות טבע..מגיפות..בצורות..נראה לך שאדם שכלי הציד שלו הם רומח ושהוא נחות פיזית מרוב החיות הצליח לצוד יום יום בשר? ומה הקשר בין בשר הציד לבשר של חיות מואבסות ומלאות בהורמונים ? ואנטיביטיקה? אין קשר..סביר להניח שהלקטים ידעו תקופות רעב..הם אכלו לפי המצאי כמו החיות..מצאו עץ תפוחים אז הם מלאו את קרביהם בתפוחים..כך שתזונתם היתה רחוקה מלהיות מאוזנת לפי שיטתך...סביר להניח שהלקטים התנהגו באופו דומה לקופי אדם שאוכלים מעט בשר כמו השימפנזים..מערכת העיכול ושיני האדם אינם בנויים לעיכול בשר..בטח לא בכמויות..המעי שלנו ארוך..בנגוד לזה של טורפים..ולכן הבשר שוהה יותר מדי זמו בקיבה..גם שיני האדם אינן בנוית לקריעת בשר..

לאנונימי הטבעוני המגיב האחרון. אתה מערב תקוות ואמונות ומיתוסים בסלט חי אחד גדול. חיי האדם הקדמון רחוקים וחפים מכל זוהר רומנטי. הם היו קשים ואלימים, אבל בהחלט מוחו והכח היצירתי שלנו הביאו אותנו לראש פירמידת המזון, גם אם היו לו רק כלים פשוטים מאוד. לגבי הבשר היום ואיכותו, אם זה מטריד אותך, יש שפע פתרונות טובים שכתבתי עליהם. לגבי הקשקושים על "שיניים לא מתאימות" וכדומה (דרך אגב, אם תסתכל בראי תגלה שיש לך ניבים, כך שוודאי אינך אוכל עשב). כתבתי על כך לא מעט: חפש פוסטים תחת "מיתוסים טבעוניים", ובעיקר את סדרת "כוכב הקופים" (שלושה פוסטים). אבל יש לי תחושה שלא תחפש, כי לא באמת מעניין אותך לדעת וללמוד אלא רק לדקלם מיתוסים שמישהו סיפר לך פעם. חסוך אותם מאיתנו, תודה.

או קיי מר קדמוני. מתגובתך אני למדה שאתה אוהב רק מי שחושב כמוך. לכן אומר רק זאת. אני מזמינה אותך לקרוא ספר נפלא בשם "קיצור תולדות האנושות" הלקטים לא היו נזר הבריאה. הם היו עוד חיה אחת שנדדה יחד עם כל החיות שבטבע. בשל תנאי חייהם גם שיעור הריבוי הטבעי שלהם היה נמוך ביותר. השינוי קרה עם ביות החיטה..וכן ...לקטים אכלו חיטת בר...ומעבר לישובי קבע. אתה גם נמהר בהסקת מסקנות..אני אינני טבעונית. כל טוב לך גם אם אינני מסכימה אתך..

ורק עוד משפט..העובדה שהאדם העלה את עצמו לדרגת נזר הבריאה היא זו שגורמת להרס כדור הארץ.

אני דווקא מקשיב היטב היטב לכל מי שכותב ברצינות. על קיצור תולדות האנושות כתבתי כאן כבר לפני שנתיים (http://goo.gl/F9TYg2) ויובל אף כתב אצלי פוסט אורח, וגם ייעץ לי בכתיבת הספר שלי. אני מכיר היטב את החומר - אבל את בוחרת או להתעלם או לצטט מהרהורי ליבך. לא כתבתי "נזר הבריאה" אלא "ראש פירמידת המזון", שזה בדיוק, אבל בדיוק מה שקרה (ולא כפי שכתבת "לא יכול להיות שהאדם הנחות פיזית מרוב החיות הצליח לצוד בשר"). את מוזמנת לקרוא עוד כאמור ב"מיתוסים טבעוניים" כדי להתפכח או, לפחות, כדי להעלות טיעונים ענייניים. עייפנו מלשמוע שאנחנו לא יכולים לצוד או שיעורי אנטומיה-בשקל (מעי קצר, שינים קצרות וכל שאר ההבלים). צר לי שאת עסוקה בלהטיף במקום להקשיב, להעיר או לשאול לעניין. דיון רציני וענייני - תמיד ובכיף. מלחמת חפירות של אמונות ומיתוסים - במקום אחר.

שלום,
כאחד שהתעניין באתר שלך ואגב גם יש לי את הספר התחלתי לאכול לפי התורה המומלצת שלכם בשבועיים הראשונים אכן ירדתי במשקל וכן הורדתי 2 קילו אבל מאז אני ממשיך באותה תורה אני לא מכניס מוצרים מעובדים הביתה ואוכל הרבה שומן מהחי אבל כל פעם שאני עולה על המשקל אני רואה עלייה במשקל מה אני עושה לא בסדר והאם יש דרך להמשיך לרדת במשקל

דעאל שלום,
אני כותבת בהמשך לתשובתך לכדורגלן, בה אתה כותב לו שגופו זקוק לפחמימות בשפע, אבל ממקורות בטוחים ושימשיך לצרוך פחמימות.

שמעתי מזמן על התזונה הפלאוליתית אך מאחר שכ- 24 שנים אני צמחונית וטבעונית, לא התעניינתי ומצאתי שאינה רלוונטית לגבי.
היום ראיתי אותך מופיע בערוץ 2 ומצאתי שאולי כעת זה רלוונטי עבורי, שכן בזמן האחרון אני חשה בצורך גופני בחלבונים ( לצערי, כמיהה לבשר ולמוצרי חלב) ואני מנסה "לזרום* עם זה לאט, בשילוב עם הרגלי התזונה שלי:
לציין שלאורך כל השנים תזונתי מתבססת בעיקר על לחם עם חמאה שמנה, בלוויית ירקות טריים ואגוזים. אני בת 41, במשקל 49 ק"ג בגובה 169 ס"מ ( קרי, מבנה רזה).
כמו שירי שכתבה לך, גם לי ישנם כארבעה ק"ג של שומן עודף שלא יורד, מאחר שהפסקתי כל פעילות גופנית לאחר תאונה שאירעה לפני שנתיים (אני עדיין מוגבלת מבחינת גב, כתפיים, צוואר).
אבקש עזרתך בשילוב בין שתי השאלות:
זו שבתחילת פנייתי - בנוגע לכדורגלן: כיצד ניתן לאכול פחמימות בשפע, ממקורות מזינים ( כי אז זה מאוד יסייע לי, במידה ואתקשה בהסתגלות לאכילת בשר. יודגש כי עופות, דגים וחלקים פנימיים אינני מסוגלת לאכול כלל!!!! )
בנוסף, ישנה השאלה ששאלה שירי לעיל ואחדד: כיצד להיפטר מעודפי משקל, אך שילוב עם הקושי שלי באכילת המוצרים שכתבתי.

אודה על תשובתך למייל שלי בהקדם, אם תוכל.

נ.ב כל הכבוד לך על ייסוד בלוג מעניין וחשוב זה ומתן תשובות לכולם !!

תודה גל וכבוד על האומץ והנכונות לבחון את בחירותייך. החלפת פחמימות מדגנים בפחמימות בטוחות זה די קל - בטטות, שורשים אחרים, אורז לבן - כולם בטוחים לשימוש. העניין הוא אצל צמחונים שלעתים קרובות יש צורך בהגברה משמעותית של השומנים הטובים - התיידדי עם שמן הקוקוס וחלב הקוקוס!
איבוד משקל הוא תהליך הדרגתי. את יכולה להתנסות בצום לסירוגין (ראי פוסטים בנושא - פשוט מאוד ויעיל, בעיקר קל אחרי שמתרגלים לתזונה קדמונית).
לגבי בשר, בחני את ההבדל בין מגעיל לבין רגיל. יש שיכולים לאכול למשל בשר טחון, ועוד דברים "פשוטים". לא חייבים להתחיל ב hard core של הבשר...
ואחרונה, לגבי פעילות גופנית - ממליץ לך למצוא את המקום בו הפציעה אינה מגבילה וכן לזוז - למשל ללכת לטיולים ארוכים, או אימונים קצרים בבית ועוד.
בהצלחה וספרי איך הולך!

מר קדמוני שבוע טוב!
נראה לי שקראתי השבת במוסף דיוקן של מקור ראשון כתבה עליך
אני בן 63 182 גובה שוקל כ108 קג' זאת אומרת משקל יתר.
לפני כחודש פניתי לנטרופט במקום מגוריי .הוא נתן לי תזונה היפגלוקמית הכוללת גם 4 פרוסות לחם מלא ליום ופחמימות מלאות כגון פסטה מלאה ,קמח מלא ואורז מלא.אסור לאכול פירות בכלל חוץ מ2 תפוחים סמיט ירוקים ליום.
גם תפוחי אדמה מותר בכמות קטנה בלבד.אסור אלכוהול וכמובן סוכר וממתיקים מלאכותיים. בנוסף הוא צירף לי פורמולה צמחית וכמוסה צמחית.
האמת שבחודש האחרון ירדתי כ 3 קג'.
הבעיה היחידה שיש לי כבר כמה ימים כאבי שרירים ואין לי מושג ממה הם נובעים כי לא עשיתי פעילות גופנית מאומצת.
האם הפחתת הסוכר יכולה לגרום לכאבי שרירים כאלו? או משהו בפורמולה הצמחית עושה זאת?
האם תזונת הקדמוני תהיה לי טובה יותר?

שלום דוד. קטונתי מלהעיר על ההמלצות של הנטורופת שלך. אין לי מושג מה הוא שם לך ב"פורמולה" ומה בכדורים למה ואם זה מה שעושה לך כאבים ועוד. לעומתו, אני ממליץ לך על דרך אחרת לגמרי, בלי מרשמים ובלי כדורי פלא מסתוריים. פשוט אכול אוכל אמיתי חביבי. אוכל אמיתי.

שלום רב,
אני מנסה את העקרונות של פליאו / keto מזה חודשיים ולשמחתי אני די מרוצה.
לא משום שירדתי במשקל חס וחלילה, דווקא עליתי קילו ל 76ק"ג (189 ס"מ).
הגעתי לכאן לאחר קריאה מעמיקה והתעניינות באתרים לועזיים ולא ידעתי כלל שיש תומכים בארצנו הקטנטונת.
אני מתמיד לאחר שמאז ומעולם היו לי פעולות פעם ב2-3 ימים (ולפעמים גם פעם בשבוע). לרוב זה לא הציק אבל עם השנים (33) הרגשתי נפוח ולא בנוח אחרי ארוחות. תפריט keto טיפוסי פשוט מרשה לי לאכול ~חצי מנפח המזון וזה מקל על הבטן, למרות שהתכיפות לא השתנתה.
לשמחתי אני גם הרבה יותר עירני למרות שהילד דואג שאני אקום פעמיים כל לילה :)
רציתי לשאול לגבי פרות/חזירים (Mmmm bacon) חוץ מהמוזכר לעיל, האם בטוח לצרוך כל איבר פנימי?
לגבי דגים, מהים התיכון, טוב לנו? כזכורני דגינו רזים המה, או שמא קפוא טוב מספיק (ולמה כל כך יקר?!).
כמו כן, אשמח לקבל המלצות לקצב נורמאלי שיכול לקבל הזמנות לפנימיים באיזור בנימינה.

אגב, לחובבי הספורט כמו הכדורגלן לעיל: http://www.generationucan.com/super.html

שלום מר קדמוני..
אני כבן 47 , רץ כ - 50-60 ק"מ בשבוע . לפני כחודש התחלתי עם הדיאטה, אשמח לייעוץ בשני נושאים עיקריים : מאז שאימצתי את כללי הדיאטה לא התאמנתי (בעקבות פציעה) עכשיו אמור לחזור לאימונים , בספק אם אצליח לרוץ ללא פחמימות ..
כמו כן אני מאוד אוהב יין והוויתור עליו יהיה סיכון לתהליך... בנוסף עלי לרדת כ 10 קג לפחות...
אודה להמלצה
דודי

הי דודי ותודה. ראשית, בהצלחה! אתה עומד לעשות מהלך חשוב מאוד לבריאות שלך. שנית, אני לא אומר בשום מקום לא לאכול פחמימות! אני אומר לסלק פחמימות מזיקות ולאכול יותר אוכל אמיתי! סלק דגנים וסוכרים. לגבי פחמימות והעמסתן: כלל, עבור מי שעושה פעילות אירובית כרונית יש צורך ביותר פחמימות יחסית. (אורז, בטטות, בננות). אבל, וזה חשוב, אתה תגלה שהגוף שלך לומר לנצל שומן טוב יותר בהרבה ולכן לא תצטרך כ"כ הרבה פחמימות. זה גם מאוד יעזור לך לאבד משקל. בגלל שאתה חוזר לאימונים לאחר פציעה, אני מציע לך לעשות זאת מאוד בהדרגה ולא לקפוץ לסבולת רבה אלא ללמוד את התזונה ובד בבד להגביר את הנפח. לאט.
כוס יין אדום מדי פעם תהיה לא רעה בכלל.
בהצלחה.

דעאל שלום,

ראשית, יש לי וידוי. כאשר קראתי את הראיון איתך ב"הארץ" מיהרתי לדפדף בשאט נפש, תוך שאני מקטלג אותך כעוד אחד ברשימה ארוכה של אידיוטים שיש להם מה להגיד בנושא תזונה. והנה, נפלתי לגמרי במקרה על הבלוג הזה, ומחשבתי הראשונה הייתה "לא שוב...מה הטיפוס הזה רוצה...?" אני שמח לומר שהתבדיתי, הכתיבה פה שנונה, הדיונים ערים, והדיאטה עצמה נתמכת על ידי ההגיון הבריא וההרגשה הפנימית, בניגוד מוחלט להרבה דיאטות ביזאריות שהציעו לי לנסות. רעיון הצום גם הוא נשמע מתקבל על הדעת, וקרוספיט זה דבר מבורך.
אני בהחלט מתכוון לנסות.

תודה רבה!

תודה אנונימי! וידוויים זה בכנסיה, כאן אנחנו זורמים... :-)
בהצלחה! ותמשיך לספר איך הולך אחרי שתכנס לעניין, דעאל

שלום דעאל,
ממש מעניין אותי ונראה לי כ''כ טבעי.
אני מקווה שאני לא חוזר על בקשה חוזרת אבל יש סיכוי שתוכל לפרסם דוגמא לתפריט שבועי שלך או של מישהו שדוגל בפליאו.

תודה,

קובי

הי קובי ותודה. תפריט לחודש מלא נמצא אצלי בספר, כולל המתכונים. על התפריט האישי שלי כתבתי כאן לא אחת. ראה למשל "למה הפסקתי לאכול ארוחות בוקר".

שלום דעאל.
אני במהלך קריאת הספר, שם נחשפתי אליך ולשיטת תזונה זו, ועכשיו קורא גם את הבלוג. מאוד אוהב את מה שאני קורא. אני , לאורך השנתיים האחרונות אוכל בריא. ללא סוכרים, המון ירקות ופירות וגם קטניות ודגנים. עם זאת, אני טבעוני.... אז דגנים אני יכול להחליף ועם הרוב אני מסתדר גם כך ואף קראתי את הפרק על צמחונות בספר...
אבל מה אני עושה עם הבשר (מוצרי חלב, ביצים)?
יש איזה תחליף ראוי? כרגע אני מצליח רק לחשוב על עוד אבוקדו ועוד שמן זית....
תוכל להרחיב בנושא ספציפי זה.... למי שמתעקש לגם וגם....
תודה מראש
דודי

טוב, הגעתי לפרק המתייחס לכך.
תודה בכל מקרה.

היי דעאל קראתי בבלוג שלך http://www.kadmoni.com/2011/06/blog-post_21.html

רציתי לשאול עם גם בננות נכנסות לקטגוריה של השתי פירות ליום? כי הבנתי שהן עמילניות ולא פרוקטוז או שאני טועה?
פשוט חשבתי להוסיף שייק לבוקר עם שוקולד מריר, תמרים בננות אולי גם חלב קוקוס. מה דעתך?

הי גיל. כן, אפשר לשלב גם בננות. שייק בבוקר הוא פונקציה של מטרה. מה שאתה מתאר נשמע עמוס מאוד פחמימות (שוקולד, בננות ותמרים - כולם בעניין) ומאוד לא מוצלח כארוחת בוקר שכדאי להשאיר אותה מצומצמת בפחמימות.

תודה, האתר שלכם מאוד חשוב וחיוני. תודה עבור הטיפים החשובים ועבור הרצון לחלק את הידע שלכם בנושא על מנת לעזור לאחרים !

היי
מאחר ונתקלתי בפסטות מקמח אורז או קמח תירס,רציתי לדעת מדוע זה לא טוב ? מה ההבדל בין זה לפסטה או בכלל קמח טפיוקה/קוקוס
ושאלה נוספת, בתור אחת שרגילה לקחת לעבודה סנדביץ, אם אין לחם, מה האלטרנטיבות?גם לחם ללא גלוטן יזיק?
תודה

היי, הרצאה נחמדה בטד על התזונה הפליאוליטית, אשמח לתגובתכם
https://www.youtube.com/watch?v=bHA477prFSo

גיל

היי מר קדמוני,
האם טחינה גולמית משתלבת בתפריט האדם הקדמון?
לגבי גבינות עם אחוז שומן גבוה, האם גם גבינה צהובה נכנסת לקטגוריה הזו?
תודה מראש.

מר קדמוני בחופשה, אז אני אחליף אותו :)
טחינה גולמית זה אחלה, רצוי שתהיה איכותית ואפילו מונבטת (יש פחות רעלנים בטחינה מונבטת). בכל מקרה, בטחינה יש הרבה אומגה 6 כך שלא כדאי לאכול אותה על בסיס יומי - אלא פעם-פעמיים בשבוע.
גבינה צהובה זה טוב, כל עוד היא גם איכותית ולא מכילה כלום חוץ מחלב, מלח, תבלינים וחיידקים. תבדוק שהיא לא מכילה צבעי מאכל וחומרים משמרים.
אבל לדעתי, אם לא אוכלים אותה כל יום, זה בסדר גם להתפשר על גבינה צהובה רגילה (עם אחוז שומן גבוה כמובן! כמו עמק 28%).
בהצלחה!

בחנו את עצמכם - מה מותר ומה אסור לאכול בדיאטת פליאו

http://xnet.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4767852,00.html

המשפט הוא צדיק באמונתו יחיה...
המידע פה מכתב.

‏«הישן ביותר ‏‹ישן יותר   ‏1 – 200 מתוך 211   ‏חדש יותר› ‏החדש ביותר»

הוסף רשומת תגובה