אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

עוד מכתבים שלכם


אתם יודעים שאני מעודד (ומעודד) לקבל מכתבים שלכם. שאלות, תהיות, הרגשות ומחשבות. ואכן, השבוע הופצצתי בכמה וכמה מיילים של קוראים וקוראות שנחשפו רק לאחרונה לתזונה קדמונית או לקרוספיט והם מתחילים את צעדיהם הראשונים, כצעדי תינוק, בעולם החדש הזה. ככל עולם חדש, גם הוא נראה מפחיד ובלתי אפשרי למתבונן מבחוץ, אבל משעוברים את הדלת, הפרספקטיבה משתנה לגמרי.

אז הנה ציטוטים נבחרים מסדרת מיילים עם ל', בן 36 מאיזור המרכז, וכך הוא כותב במייל הראשון, שמרובה שאלות ותהיות כרימון:
היי מר קדמוני ..נעים מאוד.
רוב חיי התאמנתי בחדרי כושר ולאט לאט הבנתי שמכשירים לא באמת עושים אותי חזק ובכושר..... אני כבר שנתיים מתאמן בתרגילים מורכבים בסגנון תוכנית ה- STARTING STRAIGTH. עליתי במסה והתחזקתי ,אבל עדיין אני מרגיש שחסרה לי תנועתיות ואני די כבד וחסר סיבולת. ראיתי סרטונים של קרוספיט וביקרתי במספר אתרים עד שהגעתי לבלוג המדהים שלך.
אני לא יודע כיצד להתחיל, האם להתחיל ישר מתוכניות שהכרתי מצפיה ביוטיוב כמו סידני, פראן, הלן, אנני וכו ??? לא נראה לי שאני בעל סיבולת לזה. איך אני מסדר את האימונים במהלך השבוע ? כמה אימונים צריך ? האם אפשר עדיין לשמור על ההישגים שאליהן הגעתי בסקוואט ובדדליפט ? עושים אימוני כוח מידי פעם ? לגבי תזונה, לא הבנתי מהיכן תגיע האנרגיה שלי לאימונים ?? אין פחמימות ??

אחרי שעניתי מה שעניתי, מסכם ל' את מחשבותיו, ובסוף הדברים מבצבצת התלהבות:
אני חושב להתאמן 4 עד 5 פעמין בשבוע, כאשר 2 אימונים יהיו כוח שבאחד אני אעשה דדליפט של 5X5, ובשני סקוואט 5X5 בתקווה לשבור שיאים (עד כה הסקוואט שלי 120 ק"ג והדדליפט 160 ל-3 חזרות). ועוד 2 עד 3 אימונים שיהיו פראן\סינדי\אנני וכו..... אני בסדר עד כה ?
לגבי התזונה ,אני קצת בבעיה ,כי ירקות אני מאז הילדות לא אוהב ובקושי אוכל מלפפון ועגבניה ביום ולכן אני קצת מודאג לגבי פחממות ועדין אני צריך להרכיב תפריט שישמור לי על מסת השריר שהשגתי מאימוני הכח. אין לי סיבולת ואני לא אצליח להגיע למספרים ולזמנים הנדרשים ובטוח אני אקצר בהתחלה.
אני מתלהב מזה כמו ילד קטן שקיבל צעצוע חדש ואני מדליק את כולם מסביבי ...

אחרי כמה ימים ל' מעדכן אותי, הפעם אחרי שכבר "קפץ למים":
עשיתי היום פראן ובקושי הצלחתי ... נגמר לי האוויר אחרי הסיבוב הראשון של ה-21 עשיתי הפסקות של חצי דקה-דקה ואת הסיבוב של ה-15 עשיתי 10 חזרות ואת הסיבוב של ה-9 עשיתי 5 ונשמתי כמו משוגע.
ניסיתי קפיצות חבל ואני מנסה ללמוד איך עודים כפולות.
בזכות האתר שלך אני כבר 4 ימים הורדתי בכמויות הלחם באיזה 80% ומשום מה הבטן שלי הרבה פחות נפוחה ממה שהיתה קודם.....מה הולך כאן ??? איפה הייתי עד היום ....??
אני ממש מודה לך על העזרה והדחיפה הראשונית ונהנה לצפות בך מתאמן\סובל (הקליפ של פסח ענק !!!).

נראה לי שלא ממש חשובות התשובות שלי, אלא ההתייחסות של האנשים ומה זה עושה להם, ומהי החוויה.
לעומת המיילים האחרונים שהיו בעיקר על קרוספיט, אני מקבל הרבה מאוד תגובות ומיילים על תזונה. באופן מקביל ובלתי תלוי, קבלתי מיילים מכמה וכמה נשים, וכל אחת מהן רצתה לרדת במשקל (או להוריד את המשקל של בעלה), לעשות שינוי והיתה זקוקה ל"דחיפה הראשונית". כולן חששו מאוד לוותר על דגנים. הנה ציטוטים נבחרים מהמיילים שלהן (כל אחת מהן שלחה כמה), ואני מערבב וחותך כאן כרצוני, כי שוב, אני לא רוצה להתמקד בתשובות שלי (אולי על זה בפעם אחרת) אלא על טיב השאלות, ויותר מכך, על טיב החששות ועל החוויה של האנשים לאחר שמעזים לעשות שינוי:

אני לא יודעת מה אפשר לאכול, תמיד מה שמשביע זה הפחמימה- הלחם, האורז, התפו"א.

לאכול כל היום רק ירקות ובערב לאכול בשר זה נראה לי שלא נעמוד בזה. תמיד כשלא בבית אוכלים סנדוויצים ופתאום אי אפשר- אז מה אוכלים? אני יודעת שלא נוכל לוותר על הלחם לגמרי.

מה שמלחיץ אותי זה הצורך התמידי לבשל אוכל ולתכנן אותו מראש, כי בד"כ אנחנו חיים על לחם עם חומוס, סלט גדול וחביתה. ומבשלים רק בסוף שבוע.

האם ניתן לעשות את הדיאטה בהריון? כמה פחמימות צריך להוסיף לעובר? האם אפשר לאכול במסגרת הכמות הקטנה של הפחמימות לחם שיפון ללא שמרים של ד"ר מרק. ומה לגבי כמויות החלבון? ניסיתי לעשות החזקתי כמעט שבוע (זה היה לפני חודש) אבל אכלתי הרבה חלבונים כי הרגשתי רעב אינסופי ונהייתה לי עצירות ותחושת כבדות. האם צריך להגביל את החלבונים או שבהתחלה פשוט להתפרע ולחכות להמשך? אני רוצה לרזות אבל גם להרגיש טוב, זו הנקודה.

מצאתי את האתר שלך והעמקתי בו ונראה לי שזה מה שחיפשתי= שפיות. אני לא חולמת להיות רזונת או משהו אלא רוצה להרגיש טוב, להיות אנרגטית, לשמור על משקל קבוע ולחוות יחסים נורמליים עם אוכל. טוב חפרתי קצת.

רציתי לשאול אותך, אני רוצה מאד להמעיט במוצרי החלב, אבל מה אם כן אפשר לקחת לעבודה לאכול כי עד עכשיו נוח לי לקחת פירות פריכיות, ירקות וקוטג' או משהו. מה אפשר למרוח על פריכיות במקום מוצרי חלב? מה לוקחים? ביצים קשות? זה לא הכי פרקטי אתה מבין... אשמח לתשובה

בינתיים עברו להם 5 ימים, אני בטוחה שלא רזיתי יותר מדי אבל ההרגשה טובה יותר ובעיקר מצב רוח
וקלילות כזאת בנפש, מקווה שזה גם יתבטא יותר בגוף. אני אישית מאמינה שהקמחים והסוכר לא רק משמינים אותי אלא גם מדכאים אותי

רציתי רק לומר לך 2 דברים נחמדים
א. בזכותך אכלתי אתמול סלט ושמתי שמן זית בכיף אני בד"כ אוכלת סלט תפל בלי שמן, אמנם היה שומני לי אבל החליק לקיבה ולא נתקע כמו תמיד וכבר נראה לי שזה משפיע לטובה על בעיית העצירות- איך לא חשבתי על זה עד עכשיו?? אין לי מושג אבל תודה
ב. נשקלתי היום אצל האחות והמשקל אצלי בבית לא טוב, 2 וחצי קילו פחות אז אני שמחה שלא התייאשתי ונמשיך במסלול הבריא.

אנחנו כבר עוד מעט שבועיים בתוך השינוי, מסתדרים מצויין עם האוכל וכל החששות שנהיה רעבים התפוגגו בן רגע. יש לנו בעיה אחת גדולה והיא הכסף. לא שיערנו כמה זה ייקר לנו את הארוחות. לכן עכשיו אנחנו מתחילים להכניס אורז ותפו"א, פשוט כי הם זולים. אנחנו אוכלים הרבה שמנת, יוגורט, ביצים וחמאה, וזיתים בסלט ירקות גדול לארוחות בוקר וצהריים, וגם אגוזים ושקדים. ופרי אחד ליום. ולארוחת ערב עוף או בשר(למדתי רק עכשיו לבשל בשר) וירקות מוקפצים...

אני נהנית מאוד מתחושת קלילות וערנות. אני נהנת מהאוכל ובאמת שאם לא בעיית המחיר אין לי בעיה להמשיך בדיאטה פליאוליתית אדוקה. יש 2 דברים מעניינים שקרו לי:
1. אני נמשכת לשתיית יין. (אף פעם לא הייתי שותה יותר מקצת בקידוש ופתאום זה ממש טעים לי ואני מסוגלת לשתות כמות של חצי כוס בלי בעיה...)
2. נפטרתי מגרבי לחץ שאני הולכת איתם כבר שנה וחצי יום יום בגלל בעיות של הוורידים וכאבים ברגליים אם אני שוכחת ללבוש, ופתאום אני מרגישה שוב כמו נערה...


ומה אצלכם?
תמשיכו לשאול, בכיף.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 5 comments

5 הערות קוראים:

שלום דעאל,

אנקדוטה נחמדה אפרופו ההערה על היין-
מאז ששיניתי את התזונה שלי (נעזרת אינסוף בבלוג הנהדר שלך)
פיתחתי התמכרות קשה לתה מנטה שפעם שנאתי ממש.
זה הפך לבדיחה פנימית במשפחה. :)
מה שיפה בזה זה שזה סממן שמשהו קורה גם אם המידה של הג'ינס עוד לא ירדה.
ואכן- מערכת העיכול עובדת כמו שעון שוויצרי ו"נפילות" העייפות הקשות פחתו משמעותית.

ושאלה או שתיים- האם תוכל להפנות אותי להסבר שמפרט על פי מה לעשות התאמות ושינויים אם אני לא זזה למטה במסת השומן שלי?
אני עדיין בגדר רזה אבל מתחילה להתקרב לגבול העגלגלה בשל מצבור קטן של שומן בטני.
(אמנם התחלתי להתאמן אצל עומרי פלד כמה פעמים בשבוע, אבל הפסקתי לעשן ואני מאוד אוהבת לאכול, אולי אני מגזימה איפהשהו?)

בנוסף, יש לי מדי פעם תשוקה חזקה למשהו פחמימתי. אז אם אני ממש נשברת אני מרשה לעצמי 3 פירות ביום במקום 2. אני משתדלת לספק את זה עם אגוזים או חתיכת גבינה שמנה.
ועדיין יש לי תחושה שאני לא אנרגטית מספיק.
יכול להיות שמשהו בכל זאת חסר לי? שוב, איפה אני מוצאת מידע על איך לפרש את תחושות הגוף ולבדוק איזונים שונים?

יש לי אינסוף שאלות אבל אני אעצור פה (מדהים כמה מסובך פתאום לחזור להיות טבעי וקשוב לצרכים בסיסיים :) )

מצטערת על החפירה, שיהיה יום מעולה.
פרח

ועוד אחת קטנה- האם יש "תקופת הסתגלות" של הגוף לתזונה החדשה?

תודה פרח ואני שמח לשמוע על התחושות החיוביות ועל השינויים הבריאים. כן, בוודאי, הגוף צריך להסתגל מחדש וללמוד איך "לעבוד מחדש" תחת רמות סוכר נמוכות הרבה יותר. זה לא קורה בן-לילה. בין היתר, הגוף (ובעליו) בהחלט לומדים להיות "קשובים יותר" לעצמם...
ירידה במשקל לא צריכה להיות מהירה. קחי את הזמן. את כבר מרגישה אחרת, אז לא צריך למהר מדי. לאחר זמן מה, אני חושב שאת יכולה לבחון את הדברים הבאים כדי להפטר משומן עקשן:
1. האם את ישנה מספיק? שני לפחות 8 שעות.
2. האם את עושה ספורט שכולל משקולות או רק אירובי? עומרי ידאג לזה, אני בטוח.
3. האם ניסית לעשות "צום לסירוגין" (+לעשות את האימונים אחרי צום?). נסי פעם פעמיים בשבוע. 18 או 20 שעות.
4. ל"משהו" פחמימתי, אורז או בטטות עדיפים מ 3 פירות.
בהצלחה, ותמשיכי לספר איך הולך!

קדמוני, מעניין אותי לשמוע את דעתך על מלח לאדם מן המניין ולאדם המתאמן בעצימות גבוהה.
תודה

הוסף רשומת תגובה