אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

אז מה שולחים עם הילד לבית הספר? (חלק ראשון)

flickr: Melissa Deakin
תאמינו או לא, אבל ממש מעבר לפינה כבר האחד בספטמבר. היפ, היפ, הוריי.
זה לא אומר שיהיה פתאום קר ונעים במקום חם והביל, אבל ככל הנראה הילדים כן יחזרו לבית הספר, ויתקשו לקום בבוקר, ובשאיפה יבלו פחות שעות מול המחשב כל יום ויותר שעות מול אנשים אמיתיים. התגעגענו לזה. גם הם.
השאלה היא מה נשלח איתם בילקוט.
במנטליות הישראלית המקובלת, ילד בלי סנדוויץ' להפסקת עשר הוא ילד אומלל וצריך מיד להתקשר ליצחק קדמן, יו"ר המועצה לשלום הילד. מאידך, אתם ואני יודעים שהאמת היא שלא חייבים כלל לאכול לחם (לא ילדים ולא מבוגרים), ות'כלס יש מליארדים של ילדים, חצי עולם בערך, שמעולם לא עלה על דעתם לקחת סנדוויץ' לבית הספר. ביפן ובסין לחם אינו אופציה כמעט. בטח שלא לילדי בית הספר. אבל מה, אנחנו סינים? לא, אנחנו ישראלים אוהבי אוכל ותאבי חיים.
אז הנה כמה רעיונות להתאמת המטבח לילדים הקדמוניים שלכם.

שתפו את הילד
בכח זה לא ילך. יש ילדים שלא מוכנים לוותר על הסנדוויץ', וזה בסדר גמור. אם יוצגו להם לפעמים אופציות אחרות שהם אוהבים, והם ישתפו פעולה לנסות, זה יכול מאוד להצליח. בכלל, בגלל שיש אינספור אפשרויות, כדאי מאוד שהילד יהיה שותף פעיל בתכנון ובתעדוף. ערכו ביחד רשימה של דברים שהוא אוהבים: צימוקים הוא אוהב או לא? אגוזים? ברוקולי? טונה? וכו'. לא תמיד הוא יודע, אבל בדרך כלל לכם יש יותר ממושג קלוש לגבי מה עובד טוב אצלו או אצלה.
אפשר גם להתחיל ממדיניות של "יום בשבוע" ללא סנדוויץ' ולהתפתח עם ההצלחות. חשוב לייצר הצלחות ותגמול.

מה קורה בבית בארוחת הבוקר
ברוב הבתים בישראל הבוקר נפתח בכוס שוקו וקערת קורנפלקס. במבט קליני מדובר במשהו כמו שמונה כפיות סוכר. וזה רע, רע מאוד. זה לא מזין וזה מרגיל את רמות הסוכר לקפוץ (ואחר כך לך תבין למה הם נרדמים בכיתה). עוד לפני שתדאגו מה לשים להם בילקוט, כדאי להקדיש מחשבה ולעשות שינוי במה מוגש להם בצלחת בבוקר במטבח. חביתה או אבוקדו, גרנולת קוקוס עם שמנת, או אפילו פנקייק קדמוני (שקדים, ביצים וקוקוס) - כולם יהיו חלופות אמיתיות ומרעננות ויקטינו מאוד את הצורך ב"ארוחת עשר" ל"הפסקת עשר" ובה משהו כמו פרי קטן, או כמה אגוזים ועוד יספיקו בהחלט. תמצאו את ארוחת הבוקר הנכונה עבור דור ההמשך הפרטי שלכם.

יום ארוך או יום קצר
תודה לאל ויש לנו "יום לימודים ארוך" אבל לא תמיד ולא בכל מקום ולא בכל יום. תלו את המערככת על המקרר ותדעו עד מתי הילדים בבית הספר, ובהתאמה, כמה מזון הם צריכים לקחת, ומאיזה סוג. האם אפשר לחכות עם הארוחה הגדולה עד הבית או כדאי לשלוחח ארוחת צהריים ארוזה? האם יש מפעל הזנה בבית הספר, ומה מגישים שם (הימור שלי: שניצל עם פתיתים וקטשופ בצד. אולי השילוב הגרוע ביותר של צהרים לזאטוט שלכם), והאם יש לכם איזשהי השפעה על התפריט שם. החיים מלמדים כי יהיו ימים שדורשים הרבה התארגנות ויהיו ימים קלים. תתחילו עם הקלים.

ציוד טוב הוא קריטי
להשקיע, להכין, לשלוח אוכל ארוז ואז הכל נשפך בילקוט, זה האופציה הגרועה ביותר, והסיוט של כל תלמיד. אתם רוצים שהאוכל יגיע ארוז היטב, מאורגן ומסודר, ושהרוטב של הבשר לא יתערבב עם החביתה, למשל. לצורך זה כדאי מאוד שיהיו לכם קופסאות מעולות בגדלים שונים. קופסאות של lock and lock הן היעילות ביותר שניסיתי. ליפנים יש bento box שלהן חלוקה פנימית. יש לי גם קופסאות מחולקות לשלוש, אך למירב הצער הן לא אטומות דיין. אני מציע לקנות קופסאות בגדלים שונים, גם ממש קטנטנות. בסוף אנחנו לא רוצים שהילקוט יהיה מפוצץ קופסאות אלא קופסה אחת עקרית ואולי עוד קטנטנה או שתיים, ליד. ואולי תמצאו קופסאות מחולקות טובות ותספרו לנו איפה..
כדאי מאוד לקנות גם תרמוס קטן ואיכותי. חברת thermos עושה פלאים. בחורף מרק חם יהיה נפלא.

קחו בחשבון שצריך לקום קודם
היתרון העקרי של הסנדוויץ' שהוא מלך מלכי המהירות. שניה וחצי של פרוסה או פיתה עם שוקולד, והופ, הילד בדרך לבית הספר. אוכל לעומת זאת, מצריך זמן. מה לעשות, זהו מחיר התהילה, והבריאות. אל תצפו שבבוקר יתרחשו קסמים והאוכל יארגן את עצמו לתוך הקופסה באפס זמן. אתם צריכים להתארגן על זה. לא שעות, אבל גם לא דקה. משהו כמו עשר דקות רבע שעה בבוקר. תכננו. התאימו את השעון המעורר. באהבה.

דעו מה יש בבית הספר
בכיתה של הבת שלי קנו מיקרוגל. עשרה שקלים לתלמיד והנה יש מיקרוגל. אצל הבן שלי הם משתמשים לפעמים במיקרו שבחדר מורים ואצל הבן הצעיר אין עדיין אופציה לחימום (אבל עובדים על זה). אוכל שניתן לחימום יהיה שונה מאוכל קר, וכדאי שתכירו את האפשרויות. לפעמים רק צריך לדעת לבקש והנה המיקרו לרשותכם. ארוחת צהרים חמה טעימה פי שלוש מארוחה קרה. ושתיהן עדיפות על פרוסת לחם עצובה. 

ארגון ותכנון מראש
יש ילדים (וגם מבוגרים) שאוהבים אוכל קבוע. תנו להם כל החיים אותה מנה או שתיים טעימות, והם בסבבה. יש ילדים (וגם מבוגרים) שמשתעממים מהאוכל אחרי כמה דקות והמגוון והשינוי הוא הפקטור החיוני עבורם. מאיזה סוג הילדים שלכם? אם הם מהשמרנים המסתפקים במנה אחת מנצחת, זה יהיה קל יותר. אם הם מהמגוונים, נדרש תכנון קפדני יותר. אתם לא רוצים לשבור את הראש כל בוקר מה להכין (גם ככה קמתם יותר מוקדם), אז כדאי מאוד להכין רשימה שבועית (ע"ע סעיף ראשון - בשיתוף עם הילד!) של מאכלים שונים, עדיף מאוד על בסיס מה שיש בבית ולא המצאות ופנטזיות, וממנה לקחת רעיונות בבוקר.

בפוסט הבא בסדרה ניתן כמה רעיונות אמיתיים וקונקרטיים מה לקחת לבית הספר (או: מה שמים בקופסה).
ובינתיים, אני מקווה שצלחתם את החופש בשלום, ושתפו אותנו בתגובות: האם אתם שולחים אוכל אמיתי או רק כריכים? מה דעתכם ומה עמדת דור ההמשך הפרטי שלכם?

אה, ותרגישו חופשי גם לשתף.


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 3 comments

3 הערות קוראים:

משהו שמצאתי ברשת... http://nomnompaleo.com/post/59118514268/forky-friday-paleo-lunchbox-round-up-2013

פנקייק משקדים ביצים וקוקוס נשמע טוב.
האם יש גם מתכון?

איך כדאי להתמודד עם ילד בגן, כשבגן אוכלים כריכים ופסטה? יש מבשל שמכין אוכל טרי ומגוון. יש הרבה ירקות ופרוטאין ברמה טובה וברובו האוכל ממש טוב אבל כמובן אין מספיק שומן בתפריט וגם אחר הצהריים מגישים כריכים ולפעמים יש פסטה. גם תירס מככב בארוחות בוקר.

הוסף רשומת תגובה