אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

אז מה יקחו הילדים לבית הספר (חלק שני)

יאמי. עוד מזה תמצאו כאן

מחר זה קורה.
בקול תרועה רמה תפתח שנת הלימודים, ובקול דממה דקה ישבו הילדים בכיתה למשך ארבע דקות בדיוק. אחר כך כבר יחזור הבלאגן הרגיל.
אחרי שבחלק הראשון כתבנו על רעיונות פרקטיים מצד ההתארגנות להכנת אוכל לבית הספר, החלק הזה יוקדש לרעיונות מעשיים ותפריטים אפשריים שאינם "לחמניה עם שוקולד ושקית שוקו".

אל תחשבו סנדוויץ', תחשבו אוכל
נכון, "כולם" שולחים כריכים. אנחנו לא כולם ואנחנו משתדלים לשלוח אוכל. כל מה שהייתם שמחים לאכול בעצמכם, ילך מצוין. אוכל אנשים, אוכל אמיתי.

אורז הוא סוג של קסם
קחו את האורז מהיפנים, ומיליוני ילדים יפנים יגוועו מרעב למחרת היום בבית הספר. האורז לא רק מזין, טעים, ומשביע, הוא גם בעל תכונה שסופחת טעמים מהסביבה בקלות ולכן טוב למאכלים רבים או כבסיס למנות אינספור. היפנים מגישים אותו תמיד עם אצות, אבל גם אם הילד שלכם לא בעניין של אקווריומים, אורז יהיה יופי של ארוחה, שמערבבים אותלה רק בהגשה. תלולית "תוספת" לאורז (למשל אפונה ירוקה, שעועית, בשר, קציצות, בצל ירוק עם עגבניות וחרדל (!), ועוד ועוד - הכל הולך).

סלטים
כן. אפשר לאכול סלט. החכמה היא לעשות את המילה הזו טעימה ולא רק "בריאה", כי ילדים, וגם אנחנו, אוהבים קודם כל אוכל טעים. אחר כך בודקים שהוא גם בריא. אז נא להיות יצירתיים ומלאי טעם. למשל סלט תפוחי אדמה, ביצה וטונה יהיה נפלא. סלט ירקות עם הרבה שמן זית, ועם חתיכות גבינה מלוחה או זיתים הולך הרבה יותר טוב מאשר "סתם" סלט. סלט יכול להיות גם ערבוב של קרעי עוף עם חסה בצל ועגבניה. ואפשר גם רק ירקות קשים חתוכים (סלרי, גזר, מלפפון, פלפל) עם המון לימון ושמן זית. הבת שלי מתה על זה. טיפ: כדי שהסלט לא יצא "ווצ'י" כלומר מסמורטט, אפשר את הרוטב לקשור בשקית קטנה ולהניח בתוך הקופסה. לילדים בוגרים בלבד.

פירות
יש מגוון עצום של פירות, קטנים וגדולים, ירוקים ואדומים, מתוקים וחמצמצים. כולם יהיו מנצוינים לילד שלכם ליום לימודים. סלט פירות בכלל ישדרג את החוויה. פירות קצוצים מתחת לערמה ענקית של שמנת או יוגורט יהיו מעדן אמיתי וארוחה קלה, טעימה ומתוקה. דניאלה מפליאה לעשות זאת. ובכלל יש לה עוד אינספור רעיונות יפים וטעימים. כמעט ושכחתי שאפשר לשלוח גם גרנולה קדמונית, אם לא תחסלו אותה עוד קודם.

ארוזים מהסופר:
לא, אני לא מתכוון ל"אריזת שוגי אישית" וזוועות דומות. אבל יש דברים ארוזים שאפשר לשלוח. יש טונה קטנה עם כפית מובנית בפנים, והבת שלי מאוד אוהבת כזו לפעמים. יש גביע שמנת. יש גביע יוגורט שמן. יש קופסת גבינה קטנה או קוטג'. יש אצבעות מוצרלה בשקיונות אישיות. בטח יש עוד כמה דברים אפשריים בכוון זה שיכולים להיות תוספת או השלמה לקופסת האוכל העקרית.

סנדוויצ'ים אלטרנטיביים
כשחושבים על זה, ת'כלס כריך הוא שתי פרוסות לחם שאמורות להחזיק את מה שבא ביניהן. בפועל, אפשר ליישם את הקונספט הזה גם באמצעים אחרים, אבל כשרים. למשל, תפוח אדמה חצוי לשניים, שבמרכזו ממרח פסטו טעים, או חמאה, ביצה, או אבוקדו. אפשר גם להמיר את ה"לחם" בפריכיות אורז (פשרה סבירה מאוד בעיני לתלמיד), אפשר במאפים קדמוניים אבל להם דרושה השקעה מוקדמת (לא לקום בבוקר ולהתפלל שהם יצוצו מעצמם מהתנור), אז זה רעיון נחמד אבל לא ישים לרוב האנשים ליום יום. אפשר גם פלפל אדום עם גבינה מלוחה וזיתים בתוכו.

תקפיצו את הטעם
אוכל קר דורש טוויסט כדי שלא יגרום לנו לפהק. מלפפון חמוץ יעשה הבדל גדול. חרדל. זיתים. בצל ירוק. ממרח פסטו.  כל אלו עזי טעם ויעזרו לרומן כל ארוחה חפוזה לארוחה שנחרטת על הלשון ועוזרת לחייך במקום לקטר. אם הם יקטרו, הם לא יאכלו, ואם הם לא יאכלו, זה לא יחזיק מעמד. גם כמה אגוזים יוסיפו קראנצ'יות. וגם צבע.

תשקיעו בעיצוב
אנחנו, כמו שאומרים, אוכלים בעיניים, ולא בידיים. לפתוח קופסה של אוכל רק כדי לגלות ערימה לא מזוהה, לא בא טוב לאף אחד. אבל לפתוח קופסה ולראות חגיגה של צבעים שונים, סדר וארגון, ונצנוץ של טריות, עושה הרבה חשק לאכול מיד את הכל. שימו חתיכת מנגו, פיסת תות, זרוע אבוקדו, חלמון ביצה - גם אם הם לא חלק "משמעותי" מהתפריט או הקופסה, ה"קצת" צבע ישדרג לילד את חווית האוכל. כי "הכינו לי במיוחד את זה". יש המרבים לעשות גם פרצופים וחייכנים אבל אפשר להסתפק גם בנשיקה על הלחי ואוכל ממש טעים. יש רעיונות מדהימים ברשת.

שאריות הן המלך החדש
תתפלאו כמה מנות חדשות אפשר להכין מהאוכל של אתמול. ועם קצת יצירתיות הן ירגישו וגם יראו חדשות לגמרי וממש לא "משומשות". קרעים של עוף או בשר, כבר אמרתי. בעיקר סלטים עזי טעם המשלבים מבושל וחי, ירק ופרי, חלבון ופחמימה. תקצצו, תערבבו, תפזרו קצת פטרוזיליה מלמעלה, והופ: חדש.

ביצים קשות, פסטרמות וגבינות צהובות (אבל לא ביחד :-) 
אלו שלושה מאכלים יעילים וטעימים שבעיקר טובים גם קרים ומשתלבים באינסוף פתרונות, וגם עומדים בזכות עצמם. רול של פרוסת גבינה צהובה עם פלפלון אדום מציץ מתוכה יהיה חמוד וטעים. כך גם עם רול פסטרמה. ביצה קשה לא תאבד את הצורה ועם קצת מלח (ומלפפון חמוץ בצד) תהיה פצצות. הנה לכם ארוחת מלכים. טיפ של אלופים: תנו לילד מלחיה ופלפליה. יש חמודות וקטנות שלא נשפכות, בחנויות טיול.

תשוטטו ברשת ותקבלו רעיונות
הנה ארבעים ימים מצולמים של ארוחות מושקעות וקדמוניות בקופסת מתכת מחולקת היטב
הנה שבוע מנות אוכל לילדים של הצלמת והבלוגרית המובילה נוםנום פליאו
והנה רשימה בתמונות מתוך pinterest
אני בטוח שתמצאו עוד יותר רעיונות ממני.

וזהו.
נשאר רק לכוון שעון מעורר למוקדם מחר בבוקר, ומלאי מוטיבציה להכין אוכל, לנשק על המצח, ולשלוח אותם בבעיטה קלה חזרה אל המציאות.
ועכשיו תורכם: הוסיפו רעיונות בתגובות, ובחייאת, תשתפו עם אחרים.
שנת לימודים שמחה, פוריה וטעימה.


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 6 comments

6 הערות קוראים:

דעאל, כרגיל, פוסט חשוב ומועיל.
שכחת את סנדוויץ הפליאו האולטימטיבי: ספרינג רולז. קצת עבודת גלגול, (אולי אפשר בערב לפני, לא בדקתי) ובפנים הכל הולך
בשר קצוץ וירקות (טריים או מבושלים)
כמה סוגי נבטים, סלמון כבוש וקערית רוטב לטבילה.
ירקות שונים וקרעי עוף
רצועות חביתה ומקלות גזר ומלפפון.
בקיצור כל שילוב בתוספת רוטב. תענוג

אז רגע, לילדים מותר דברים שהם לא בדיוק פליאו? (אפונה, שעועית, פריכיות אורז, גבינה וקוטג' שאני מניחה שכמות השומן המירבית בהם היא 9%)

לאנונימי, "חוקי הפליאו" לא חצובים בסלע. מה מותר ומה אסור, צריך להיות משוקלל על פי השפעתו החיובית או השלילית על הגוף; לא באם הוא היה זמין לפני מאות אלפי שנים או לא. בהתאם, אין שום פסול באפונה או שעועית כל עוד הם טריים (הבעיה במצב הצבירה היבש כאשר הפכו לקטניה). ומהבחינה הנ"ל אפשר גם לאכול אדממה במידה. בפריכית אורז אין כלום חוץ מאורז (לא שאני אוכל את זה). לגבי הגבינות, הדעות חלוקות, אבל הדגש תמיד יישאר על גבינות שמנות וקשות על פני רזות וקלות.

אהלן נועה,
איפה ניתן להשיג את ה"ספרינג רולז"?
להבנתי זה בעצם משטח עגול שעשוי מאורז... (מעין טורטיה מאורז).

נראה לי שבכל סופר במחלקת המזרח הרחוק ובוודאות בחנויות הטבע (ניצת הדובדבן וכד׳)
כדי לגלגל צריך להרטיב. אני שמה מגש קטן עם מים פושרים ושמה את העלה לרבע דקה בערך מכל צד (או פשוט בזמן שאני מגלגלת את קודמו)

אני תלמיד בבית ספר. רוב הזמן אני מסיים ב-14:25 ויש ימים שאני עד 16:00.
בבוקר אני אוכל אבוקדו אחד גדול או שניים קטנים\ יוגורט שמן עם אגוזים מושרים ללילה (לא חובה אבל אני מעדיף להשרות)\ סלט קטן קצוץ\ מדי פעם מתגבר בפירכיות אורז מרוחות בגיבנת שמנת כלשהי (נפוליאון לרוב).
בגלל שהמשפחה שלי לא קונה ביצי אומגה 3 או חופש, אני ממעיט בביצים (לדעתי זה לא בריא כל האומגה 6 שיש שם שלא לדבר על השפעות שונות על הביצה בגלל חיי התרנגולת - שעמום, חוסר שינה...). אבל אם היו לי ביצים נורמאליות, הייתי אוכל, וזה גם היה משביע אותי להרבה יותר זמן.
אחד הבונוסים של הפליאו - לא רעבים כל הזמן. לכן בימים שאני עד 14:25, אני יכל להסתדר בקלות ללא אוכל, ולאכול צהריים בבית. כשאני כן לוקח אוכל בימים כאלה אז זה בסדר גודל של תפוח ו\או מלפפון.
בימים יותר ארוכים, אני לוקח איזשהו סלט בקופסה עם סלמון\טונה\עוף (בעוף אני גם משתדל להמעיט כי המשפחה שלי לא קונה עופות ללא אנטיביוטיקה), אפשר לקחת גם חביתה\ג'רקי\קציצות\אגוזים\שוקולד מריר.... כלל מפתח חשוב מאוד לבית ספר - לא לקחת פחמימות (אורז\תפו''א) - גורם לנפילת אנרגיה ברמות!!! לא מומלץ מנסיון.
אתם יודעים, זה מעניין לראות את כל שאר הילדים שמתבססים על קורנפלקס בבוקר וארוחת עשר בקפיטריה (בורקס\מאפה\נאצ'וס\ברד\דונאט\זוועה אחרת),אין פלא שכל הפנים שלהם מחוצ'קנות, הם לא רגועים, או שהם עייפים מאוד... בקיצור, אני מקדש את היום בו גיליתי את הפליאו ואני שמח שזה קרה בגיל צעיר כל כך!

הוסף רשומת תגובה