אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

לשתות או לא לשתות - קפה חסין קליעים (bulletproof coffee)

לפני כמה חודשים ישבתי לי בבית קפה ובקשתי מהמלצרית החייכנית קפה עם קצת שמנת. היא חייכה בנימוס ואחרי כמה רגעים חזרה ואמרה בטון מתנצל שהיא התייעצה במטבח ושלא נראה להם לשים גבינת שמנת בקפה...
קטעים.
התמונה מתוך כתבה על הנושא (המתורגמת די רע) בעיתון הארץ

מי שצועד את צעדיו הראשונים בעולם התזונה הקדמונית, עשוי להיות מופתע מהקונספט של "קפה חסין קליעים" שהפך בשנים האחרונות לטרנד לוהט באמריקה , אך גם מי שוותיק ומכיר ויודע, עשוי למצוא את עצמו תוהה: האם כוס קפה המשודרגת בשתי כפיות חמאה ועוד שתי כפיות שמן קוקוס, ואולי גם שמנת, טובה לבריאות, למשקל ולהרגשה או שמא מסוכנת ומיותרת?
בולטפרוף קופי הפך להרבה יותר מאשר משקה-של-בוקר. בחמש שנותיו (פחות או יותר אז הוא נולד), הוא צבר לו מעריצים ומעריצות, כמו גם שונאים ושונאות. יש הנשבעים כי הוא הוא הסיבה היחידה לכך שהצליחו לרדת במשקל, יש המבטיחים כי הוא הגורם לעליה בריכוז אצלם ואחרים טוענים כי אין בו אלא כולסטרול נקי, ישר ללב.
אז קודם כל לפני שנשפוט עמדה, כדאי לנסות להכין אחד, לבד בבית, ועדיף בכמה גרסאות, כדי לראות אם אחת מהן תתאים לטעמכם. הכי פשוט: אספרסו ארוך מעורבב עם כפית חמאה וכפית שמן קוקוס. אם יש לכם מקציף, אפשר לתת להם להתמזג יחד. אפשר לשחק עם המרכיבים והכמויות, ואפשר גם להוסיף לקפה שחור (בוץ או טורקי). המרכיבים משתנים - התיאוריה אחידה: מדובר בריכוז גבוה מאוד של קפאין, יחד עם הרבה שומן רווי, ושומן קוקוס (שבדומה לחלם אם, הוא מורכב משרשראות חומצות שומן באורך בינוני, שתהליך פירוקו בגוף שונה לעומת שומן רווי אחר. אבל לא נסיתי עדיין לעשות קפה חסין-קליעים עם חלב אם). בשתיים-שלוש לגימות אתם יכולים לקבל כמות אנרגיה אדירה (כ400-500 קלוריות), יחסית לכל ארוחה.
אבל למה בעצם את כל הדבר הזה, ואם זה טוב למישהו או דווקא עלול להתגלות כרע?
אנרגיה - כפי ששמו של המוצג מרמז, מדובר בראש ובראשונה בפצצת אנרגיה. כוס קפה עתיר שומן תגרום לכם לקפץ ולהמשיך לדהור בנהיגה רצופה אל תוך הלילה. מכת חשמל של קפה ושומן למוח תגרום לו לעבוד בטורים גבוהים, וזו תחושה נעימה למדי, חייבים להודות.
שומנים טובים - משקה השכפ"ץ הוא מקור טוב לקלוריות, כלומר הקלוריות והערכים התזונתיים בו הם טובים. רוב בני האדם לא אוכלים די שומן רווי (ממקורות טובים) ורוב רובם של האנשים שנגמלו כבר מהנקה לא אוכלים כלל חומצות שומן באורך בינוני ולא שמן קוקוס. אם אתם לא מגיעים לצריכת שומן בדרך אחרת, משקה האלים-החדשים עשוי לתת לכם אהבה חדשה לשומן. לא טוב לפחד משומן. טוב לאהוב.
צריכת קלוריות מרובה - צריכה קלוריות בצורת משקה היא דרך קלה מאוד לעקוף את מנגנון השובע ולצרוך יותר קלוריות מאשר מנגנוני הרעב מאותתים לנו. לכן כתבתי בעבר כי לטובת עליה במסה, כדאי לצרוך יותר מזונות נוזליים. הקפה הזה יכול להיות טוב לאנשים שרוצים לגדול, אבל עלול להיות מגביל לאנשים שרוצים דווקא לאבד משקל. אמנם אפשר לאבד משקל גם בצריכה עצומה של שומנים (ע"ע דיאטה קטגונית), בהינתן רמה נמוכה מאוד מאוד של פחמימות. אבל, לשיטתי ולדעתי, לרוב האנשים אין סיבה עניינית להמנע לחלוטין מפחמימות. אז אם אתם צורכים פחמימות (ממקורות טובים - ירקות, שורשים), אזי העמסת שומן תכופה "בכח" תקשה לאבד משקל מיותר. יותר מזה - יש לי יותר מתחושה שרבים מהאנשים הכותבים לי "אני אוכל תזונה קדמונית אבל לא יורד במשקל" נופלים למלכודת הזו, ומחליפים התמכרות ללחם בהתמכרות למשקה-שומני. חברים - לא תאבדו משקל עודף ככה, או לפחות - זה יהיה קשה בהרבה.
במקום ארוחה (?) - טענה קלאסית היא שכוס קפה עתיר חמאה וקוקוס תחליף לכם בקלות את ארוחת הבוקר ולכן תדלגו על ארוחה ותאבדו משקל מיותר. אוקיי. זה קצת נכון אבל גם קצת לא נכון. זה נכון כי אפשר בקלות לרדת בתחושת הרעב ו"למשוך" יותר שעות על האנרגיה (ע"ע) שהקפה העניק, אבל מאידך ומניסיון אישי אומר שאפשר למשוך בקלות עד ארוחת הצהרים גם על "סתם" קפה רגיל, בלי טריקים ובלי שטיקים, אלא מקסימום עם זיפ של שמנת מתוקה במקום חלב. או גם בלי זה.
במקום ארוחה (2) - בסוף זה שומן בכוס מים חמים עם קפה. ארוחה זה לא.
במקום צום ארוךךך - קפה עם כפית חמאה וקוקוס יכול להיות דרך בטוחה לעשות צום ארוך למי שמאוד בעניין. יש אנשים המתנסים בצום של שבוע (בחיי). אחרי יומיים מפסיקים לחוש רעב (לכן שביתות רעב הן מסוכנות וארוכות). במצב כזה אספקה של קלוריות של שומן בלבד תשמור על האברים הפנימיים בריאים ובטוחים ותשאיר את הגוף במצב קטוגני (כלומר ללא פחמימות כלל ועם הרבה גופי קיטון המספקים אנרגיה למוח). אבל אם אתם לא בעניין של יום כיפור למשך כמה ימים רצוף, איני רואה לכך סיבה מיוחדת.
שומנים בדם - אנחנו לא מפחדים מכולסטרול, ובטח שלא מההפחדות המיותרות והלא-מבוססות של חלק מהממסד. מאידך, יש לדעת כי אנו אנשים שונים ולא בתבנית אחת נוצקנו. למעשה, אנו יודעים מעט מאוד על סיבה ותוצאה בנושאי שומן וכולסטרול והתקפי לב. המטה-אנליזות האחרונות בתחום מדגימות כי למעשה אין כל קשר בין צריכת שומן רווי לבין תמותה לבבית (ואם אין קשר, אין מצב שיש סיבתיות). ואמנם אני לא רופא ולא בן רופא אבל אני מקבל הרבה מכתבים ועדויות מקוראים וכמעט כולם מדווחים על שיפור מדהים בכל מדדי הדם (ירידה במשקל, בסוכר, הביקף המתוניים, ברמת הטריגליצרידים, בעליה בHDL ועוד) אבל כאמור איננו יודעים הכל. אם הטריגליצרידים שלכם קופצים באופן חריג (הם אמורים לרדת כאשר תפסיקו לאכול סוכר ודגנים), כדאי לעצור ולבדוק. אולי משהו אצלכם רגיש או אחר?

שורה תחתונה: אני חושב שקפה עם חמאה או קוקוס או שמנת (או שלושתם) יכול להיות נחמד מדי פעם, ולו רק כדי לראות את הפרצוף המזועזע של המלצרית בבית הקפה ממנה תבקשו שמנת וחמאה לקפה. אבל שתי כפיות חמאה, ועוד שתי כפיות קוקוס ועוד שמנת ועוד טיפ, נראה לי שילוב מיותר ומאביס לרוב האנשים, רוב הזמן.
כלומר: מדי פעם - בכיף גדול, כל יום - ללא הצדקה.

ומה אתם חושבים?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 13 comments

13 הערות קוראים:

את הגרסה שלי אני מכין בעיקר מעצלנות, עם שוט של אספרסו ארוך וכפית חמאה.
אני נותן לחמאה 2-3 דקות לשבת בקפה, וככה היא גם מקררת לי אותו וגם מעשירה אותו.
פוסט מפורט בנושא פה:
http://mithazek.blogspot.co.il/2014/08/blog-post.html

אני שותה קפה כזה כבר חצי שנה כל בוקר, ובסופי שבוע גם אחה"צ.

אני לא שם כל כך הרבה חמאה, וגם לא אוהב את הטעם של הקוקוס שמשתלט לי על הקפה, אבל זה בהחלט טוויסט מעשיר שהתרגלתי אליו, והיום אם יוצא לי לשתות אספרסו נקי, משהו מרגיש לי חסר.

קפה משקה קדמוני גם בלי שום תוספת. באתיופיה ועוד חלקים מכל אפריקה שותים אותו אלפי שנים.

אני אוהב כוס תה עם שמן קוקוס

דעאל! שמתי את התמונה של המאמר הזה (ספל, פולי קפה וכפית חמאה) כרקע שולחן העבודה שלי. איזו תמונה יפה!

איזה שמנת אתה שם בקפה
אתה שם שמנת נקייה או גם מעט חלב?

כדאי לשים חמאה ודבש בספל, ואז ליצוק מים רותחים ולערבב. טעם שמימי.
" וְהָיָה מֵרֹב עֲשׂוֹת חָלָב - יֹאכַל חֶמְאָה. כִּי חֶמְאָה וּדְבַשׁ יֹאכל כָּל הַנּוֹתָר בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. "(ישעיהו ז')

איפה יש לקנות בארץ חמאה מפרה שניזונה מעשב ולא מסוחה או תירס??

ושמנת טרייה? על המדפים יש רק שמנת עמידה..

מצטט אותך...
"מדובר בריכוז גבוה מאוד של קפאין, יחד עם הרבה שומן רווי, ושומן קוקוס (שבדומה לחלם אם, הוא מורכב משרשראות חומצות שומן באורך בינוני, שתהליך פירוקו בגוף שונה לעומת שומן רווי אחר. אבל לא נסיתי עדיין לעשות קפה חסין-קליעים עם חלב אם). בשתיים-שלוש לגימות אתם יכולים לקבל כמות אנרגיה אדירה (כ400-500 קלוריות), יחסית לכל ארוחה."

10 מ"ל שמן קוקוס זה בערך 80 קלוריות, 10 גרם (כפית) חמאה זה עוד 70 קלוריות... איך הגעת ל500 קלוריות? (לא בקטע מזלזל, פשוט אני בניסיון לעלות במסה, ומחפש איך לגמוע קלוריות...).

ה"מתכון הקלאסי "של קפה בולטפרופ הוא כף חמאה ושתי כפות שמן קוקוס. זה בערך 360 קלוריות.

שלום דעאל, מה דעתך על קפה ירוק?

האם במקום שמנת מתוקה אפשר לשים שמנת מקוקוס? זה ייתן את אותו האפקט מבחינת חומצות , שומנים אנרגיה וכו?

אפשר בהחלט. שמן קוקוס מצוין ואף עדיף (חומצות שומן באורך בינוני)

הוסף רשומת תגובה