אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

על שמן קוקוס ועל דתיים (פוסט לקראת פסח)


הציבור הדתי, תהילתו נודעת ברבים ונוגעת בדברים רבים אבל פתיחות קולינרית היא לא אחת מהם.
רוב הציבור הזה שותה יין פטישים או מיץ ענבים ומדמיין שזה יין אדום משובח, נהנה מגפילטע פיש אפור עם גזר בתור סושי והתחכום המירבי במטבח האשכנזי הקלאסי הוא צ'ולנט עם בובקעס. מרגרינה היא כוכב בכל מקרר (כדי לעשות עוגות "פרווה") והחלבון העקרי מגיע מ(רבע) עוף מכובס, לא מאסאדו או אנטריקוט.
כך או אחרת, בקרב הציבור הזה שמן קוקוס זוכה לעדנה פעם בשנה. בפסח. או אז מזדרזים שומרי המסורת האשכנזים לקנות שמנים שונים ומשונים ובלבד שלא יהיה בהם שמץ או בדל של קטנייה (הקטניות אסורות בפסח לאשכנזים שומרי מסורת. הספרדים, כרגיל, זורמים). קיצורו של דבר, שמן הקוקוס ושמן הדקלים מגיעים אל המדפים בחודש שלפני פסח, ועקרות בית נואשות קונות ומנסות לעשות עוגיות קוקוס או בוטנים "ללא חשש קטניות".
מאידך, גם גדולי הרבנים הנותנים את "הסכמתם" לשמן הקוקוס מצמידים אליו אזהרה חמורה, הנה למשל ציטוט אמיתי מהוראה כזו, מרב אחד שאני מכיר:
"שמנים שאינם מקטניות (מותרים לכולם ללא ספקות): שמן זית; שמן אגוזים; שמן דקלים; שמן קוקוס. (שני האחרונים מכילים כמות עצומה של שומן רווי, והם ממש לא בריאים. שמן אגוזים הוא שמן בריא. ניתן לרכשו במחיר סביר. (ואם כבר-  מעטו כל השנה להשתמש ב ריץ' או בקצפות צמחיות אחרות. הן עשויות משמן דקלים מעובד ומכילות כל השנה המון שומן רווי)"
ע.כ.ל.

נראה כי מדריך השומנים הגדול שלי עדיין לא הפך למסמך יסוד בפסיקה הרבנית. אז בכל זאת, ממה ואיך נתחיל לפרק את המוקש התרבותי והקולינרי הזה?

שמן דקלים בכלל ושמן קוקוס בפרט הם מרכיבים מהותיים ומרכזיים בתזונתם של אלפי ומאות אלפי אנשים בעולם. בכל איי האוקיינוס השקט, שם גם גדלים בשפע ובקלות, הקוקוס משמש הגרעין תזונתי. כמשקה, כמזון טרי או מיובש, עלי העץ וגזעו משמשים לבניה, לסירות ולמגורים כך שמעץ הקוקוס לא נותרת קליפה לא מנוצלת. שמן הקוקוס הוא כמעט 90% שומן רווי כלומר הרווי ביותר בטבע. הקוקוס הוא ידידו הטוב של האדם מזה אלפי שנים.

מאיפה ואיך מגיע הנה אגוז הקוקוס?
אם אתם לא יודעים, שווה לשמוע את ההסבר המאלף מקטע הפתיחה האלמותי של "מונטי פייטון והגביע הקדוש":

 שני שומרי המגדל מתווכחים ארוכות עם המלך ארתור איך יכול אגוז הקוקוס להגיע לבריטניה. האם הוא נודד כמו סנונית, האם סנונית נודדת אחת מסוגלת לסחוב עמה בנדידתה אגוז קוקוס השוקל יותר ממנה או אולי צריכים סנונית אפריקאית או דווקא שתי סנוניות בכדי להצליח במשימה, ואם כן, איך בדיוק הן עפות יחד. ועוד שאלות ברומו של עולם.
ואכן, אגוז הקוקוס (שהוא אגוז) מגיע מאיזורים טרופיים כמו תאילנד שם הוא גדל במהירות ומשגשג בקלות.

אגוזי הקוקוס ואוכלוסיית האיים
כבר כתבתי כאן בעבר על בני הטוקלאו. האוכלוסיה האוכלת שומן רווי יותר מכל אוכלוסיה אחרת על פני כדור הארץ והיא בריאה ונקייה מכל תחלואה לבבית, כולסטרול גבוה או סרטן. הקוקוס אינו "עוד" מרכיב בתזונתם אלא נדבך יסוד, בסיס של ממש. אז לפני שנתפלפל במחקרים ובביוכימיה חשוב להבין עובדה פשוטה: תרבויות רבות אוכלות המון (ממש המון) שמן קוקוס ולמעשה פי חמש שומן רווי מאשר ההמלצה הבריאותית המערבית, ולמרות זאת (ולמרות שחלקן הגדול סתם מתבטלים כל היום בצל), הן מפגינות בריאות לבבית, עור מבריק וחיוניות. שאל כל עובד תיאלנדי הוא יענה לך שבלי קוקוס המטבח התיאלנדי אינו מטבח. ולא, אין להם התקפי לב (כמעט ולא) והעור שלהם נראה תמיד מבריק ובריא. אז מהתבוננות פשוטה בעולם ובהיסטוריה של התחלואה ברור שצריכת קוקוס, וגם בהיקפים גדולים מאוד, אינה מזיקה ככל ועיקר, וההיפך הוא הנכון.
אם מישהו אומר לכם שקוקוס הוא רע, תשאלו אותו מאיפה הוא יודע את זה. כנראה שאין לו מושג ושהוא סתם מצטט מיתוס ששומן רווי זה רע, למרות שאנו יודעים מזמן שזו שטות מוחלטת.

תכונות כימיות וביולוגיה
שמן קוקוס הוא מיוחד מאוד בטבע. הוא גם כולל כמעט 50% של lauric acid שהיא חומצת שומן די נדירה בטבע, וייחודית מאוד בכך שהגוף ממיר אותה ל monolaurin ובגדול, יש לחומר הזה תכונות אנטי ויראליות ואנטי בקטריליות  נהדרות (וחוץ מבחלב קוקוס יש את זה גם בחלב אם).
מעבר לכך, השומן הרווי של הקוקוס מתאפיין בשרשראות שומן בינוניות. במקרה הזה, בינוניות היא דווקא סימן לאיכות. להבדיל משרשראות טריגליצרידים ארוכות (המצויות בשומן בלתי רווי), שרשראות שומן בינוניות עוברות דרך הכבד שיכול לנצלן מהר כאנרגיה (באופן דומה לפעולת הכבד להמרת פחמימות לאנרגיה, רק בלי העניין של האינסולין) ובגלל המבנה המולקולרי הקטן יותר, הן נוטות פחות להצבר כשומן בגוף ומסייעות לניצול אנרגיה טוב יותר. חקלאים באירופה של שנות הארבעים גילו זאת דרך מקרה. הם ניסו להשמין את חיות המשק שלהם ע"י שמן דקלים זול והפלא ופלא, החיות דווקא רזו והפכו פעילות יותר. היום אנו גם מבינים את הביולוגיה.
סטפן הביא סקירה של מחקרים קליניים על צריכת שמן קוקוס בבני אדם ובבעלי חיים, וברובם הביאה צריכת שמן קוקוס לשיפור פרופיל הדם. במחקרים אחרים הביאה להגנה מטרשת עורקים, אבל יש עוד מחקרים לעייפה, לכאן ולכאן, ורובם ככולם עסוקים במולקולריה ולא בתמונה הכוללת - והיא אכילת המזון השלם, הטבעי.
שמן קוקוס עמיד בחימום והוא אינו מתחמצן בקלות, ולכן הוא טוב מאוד לטיגון, להקפצת ירקות או בשר, מרקים או תבשילי קדירה. תתיידדו עם שמן הקוקוס שלכם, ותתחילו לחייך.

איזה סוגי שמן הקוקוס שיש?
אגוז קוקוס טרי וצעיר הוא ירוק, כזה שרואים ב"השרדות". אגוז קוקוס שאתם קונים בסופר הוא בוגר, קשיח ושעיר.
יש שמן קוקוס המופק מקוקוסים טריים, מכבישה קרה, ויש שמן קוקוס המופק מקופרה, שהוא בשר הקוקוס המיובש המופק מאגוזים בוגרים. ההבדלים בין שיטות ההכנה עצומים, ובהתאמה גם הערך התזונתי של המוצר המוגמר.
שמן מכבישה קרה מקוקסים טריים יהיה בעל ריח נעים של קוקוס, מרקם שומני רך, והוא ימס לנוזל בטמפרטורה נמוכה של 27 מעלות. לעומתו, שמן המופק מקופרה דורש חימום גבוה, וכן תהליכי סינון ודיאורדורניזציה (יש מילה כזו?) לנטרול הריחות הרעים המתלויים לתהליך. המוצר המוגמר יהיה מוצק מאוד, חסר ריח כמעט לחלוטין, ולעתים הוא אף עובר תהליכים של הדרוליזה, כלומר הוספת מימן כדי שיהיה מוצק אף יותר (כן, בדיוק כמו שעושים במרגרינה!), והוא יהפוך לנוזל רק בטמפרטורת 70 מעלות.
אחד הפוסטים הפופלריים כאן הוא איזה שמן קוקוס תקנו היום. לצערי, שוק שמני הקוקוס בארץ דומה כפרוץ לחלוטין. יש פערים עצומים באיכות, אבל חמור מכך, יש רמאים חדשים כל יום, הממתגים את עצמם כשמן קוקוס מכבישה קרה בזמן שהם מוכרים שמן מעובד מאוד מקופרה. למשל, שמן הקוקוס של אגס, הוא ללא ספק לא מכבישה קרה, למרות הבטחותיהם הנמרצות. בדקתי במחבת ואפילו טרחתי והתקשרתי לבחור שמייבא אותם. הוא בעצמו אומר שהשמן שלו הופך לנוזל בטמפרטורת 70 מעלות בלבד. לא טוב. גם באתר של שמן הקוקוס של חברת סומסום מירושלים, כתוב שהם ממצים את השמן כאן בארץ, וזה פשוט לא יכול להיות נכון: וודאי שהם לא מייבאים אגוזים טריים לארץ ולא כובשים אותם כאן. ואם אני טועה, אני אשמח לבלוע את הכובע וללכת לראות את המפעל הזה! לעומתם, כבר כתבתי על שמן הקוקוס של ג'מוקה, שהוא פשוט נהדר. אני מניח שיש עוד יבואנים ישרים אבל אני לא מכיר. תמיד אשמח לעוד המלצות בעניין.
שורה תחתונה: שמן קוקוס הוא בריא. הוא בריא מאוד אפילו. בריא ביותר. בריא לנשמה, לגוף ולנפש, לעור וללב. וכן, הוא גם כשר לפסח, איזה מזל.
שמן דקלים, אעפס, יכול להיות טוב באותה המידה, אבל שמן הדקלים שתמצאו בארץ הוא שמן היפר-מעובד, מחומם, נטול ריח, שעבר אינספור תהליכים כימיים וכאן אני מסכים עם הממסד הרבני - אל תקנו אותו ואל תשתמשו בו בכלל. שמן דקלים אדום אורגני מכבישה קרה אפשר להזמין מחו"ל והוא יהיה טוב ונהדר כמו שמן קוקוס.

וכמה מילים של הסכמה בכל זאת עם הרב המוזכר לעיל: אכן, מעטו (ועדיף, זרקו לגמרי מהבית) קצפות סינטטיות, תחליפי פרווה למיניהם ועוד. רוצים קצפת? הקציפו שמנת 38% ללא סוכר וראו כי טוב.

(ואם כבר מדברים על פסח, גיליתי שאני כל השנה אוכל כשר לפסח ואפילו למהדרין מן המהדרין. אני לא אוכל קמח או בצקים, לא מותפחים ולא רקיקי מצה. אני אפילו מחמיר כמו חרדים של ממש, ולא אוכל גם לא מצה שרויה. רק קצת קטניות מדי פעם. מצד שני, אני גם קצת ספרדי, אז זה כנראה בסדר).


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 41 comments

41 הערות קוראים:

אני מפרסם מחדש תגובה של ורד לב (http://veredleb-nutrition.blogspot.com/), שנמחקה בגלל תקלה טכנית:
ורד לב:
פוסט נפלא.
יש גם שמן קוקוס מצויין של pucca הוא יקר יותר מזה של ג'מוקה.
רק כי ביקשת לדעת...
אה, וקל מאד להכין לבד בבית חלב קוקוס וחמאת קוקוס:
http://alturl.com/7oirb

שמן הקוקוס של אגס נטול ריח לחלוטין, שזה באמת חשוד. אנא שתפו המלצות לגבי שמן קוקוס איכותי חוץ מג'מוקה

חשבתי שתתייחס למה שאותו הרב כתב בהמשך דבריו, שאשכנזי שלא בריא לו לאכול מצה, מותר לו לאכול קטניות בפסח...

מה אתם אומרים על חברת בריאני?

שני דברים:

1. הידרוליזה איננו התהליך המשמש מרגרינה, זהו הידרוגנציה. בהכללה גסה, הראשון משתמש במים ע"מ לפרק מולקולות ואילו השני מוסיף מימנים למולוקלות קיימות (במרגרינה, הופך שומן רב-לא רווי לשומן חד-לא רווי). אז או שטעית בתהליך או באינטרפטציה (מה מקור המידע שלך?). מכיוון שאי אפשר לבצע הידרוגנציה על שומן רווי (כשמו כן הוא - רווי במימנים עד תום) אני מהמר על אינטרפטציה.

2. מכיוון שאני משתמש באגס וזכור לי שבקיץ הוא הופך לנוזל, הלכתי היום למעבדה ובדקתי לעומק - ב-30 מעלות הוא מעט נוזלי, ב-35 הוא כבר נוזל צמיגי וב-40 הוא נוזל צלול. מה זה אומר? אין לי מושג, אבל הוא לא נופל לתוך שתי האופציות שציינת (אולי הוא ערבוב של שניהן)

שומר הלילה, אני מניח שיש דרגות איכות מסויימות של השמן.
אני זוכר שהשמן קוקוס של פוקה היה ממש נוזלי בקיץ.
לעומת זאת הג'מוקה קצת פחות נוזלי בתנאים דומים. (אבל לא זהים, כך שאינני בטוח).
השאלה הנשאלת היא, האם זה נובע מהידרוליזה חלקית או שמא הסיבה תמימה יותר.

על השמן של אגס כתוב "ללא תוספת ריח"
מה זה אומר? שבג'מוקה הם מוסיפים ריח?
העלילה מסתבכת

תודה לשומר ולאחרים.
אכן יש דרגות איכות רבות המשקפות את שיטת ההכנה (כימי, חום, צנטריפוגה, כבישה ועוד) וחומר הגלם (טרי/מיובש).
שמן קוקוס מאגוזים טריים וכבישה קרה (virgin / extra virgin) צריך לעבור מצב צבירה ב 24 -27 מעלות. אם זה לא קורה, זה שמן שעבר תהליכים כימיים (ולא רק מכניים) ששינו את הרכבו הכימי.
את ה 70 מעלות לאגס, קיבלתי בטלפון מהבחור שמבקבק אותם בארץ (זו הטמפרטורה עמה הם עובדים). חוסר הריח המוחלט באגס, הצבע הלבן מדי והעמידות הגבוהה יותר לחום מעידים שזה לא שמן כתית אלא שזה עבר הלבנה והסרת-ריח. גם בלי מדחום (אין לי מעבדה), בקיץ הג'מוקה אצלי בארון נוזלי לגמרי והאגס לא.
וכמו שכתבתי בפוסט, זה שכתוב משהו על האריזה לא בהכרח אומר שזה נכון. אני מניח שאין תוספת ריח אצל אגס אבל זה לא אומר שלא היה תהליך של הסרת ריח (מה שקרוי Deodorized).
על תהליכי ההקשייה בשמן קוקוס, זה משיחה עם יבואן אחר כאן בארץ. תהליכי העיבוד של קופרה (הקוקוס המיובש) משלבים חומרים כימיים וחימום גבוה ושומר נפשו ירחק.

שמן קוקוס מורכב מ92% שומן רווי ועוד 8% שומן בלתי רווי(חד ורב). כאשר מבצעים בו הידרוגנציה אז אפשר להתעסק רק עם ה8% הלא רווים שחלקם הופכים לשומני טרנס, דבר המקנה לשמן המוקשה טמפ' התכה גבוהה יותר. טווח הטמפ' ששומר הלילה ציין מתאים בדיוק למה שמצויין בויקיפדיה על שמן קוקוס מוקשה, אז כנראה שזה שמן קוקוס מוקשה. דני

מה זה אומר? עדיין להתרחק?

כמו שדעאל אמר אם זה שמן קוקוס איכותי שניתך ב24 מעלות ויש לו ריח קוקוס אופייני, אז זה טוב.
אבל אם זה שמן שניתך ב34 מעלות אז כן מומלץ להרחק כי זה בטח שמן שעבר הידרוגנציה ויש שם גם שומן טרנס.דני

אחלה פוסט!
(אם כי התבלבלתי לגמרי מכל התגובות)

דני, בפוסט על השומנים דעאל כתב על שומני טראנס טבעיים לא מזיקים, להבדיל מזה שבמרגרינה..
אז על איזה שומני טראנס אנחנו מדברים פה?

דעאל נראה לי שזה זמן להוסיף אזהרות על אגס בפוסטים המתאימים..

אופס, אני רואה שיש כאן הרבה בלבול.
ננסה לעשות סדר קל:
1. שמן קוקוס בכבישה קרה לא עובר שום תהליכי הקשייה או הסרת ריח, אלא תהליכים מכניים בלבד (כמו כבישה, צנטריפוגה) ולכן הוא הופך לנוזל בטמפרטורה נמוכה, כראוי. שמני קוקוס מעובדים הם או חסרי ריח או בעלי ריח חזק מדי, והם הופכים לנוזל בטמפרטורה גבוהה יותר, ואנחנו לא רוצים להשתמש בהם בכלל!
2. שומן טראנס הוא שומן שהתווספה לו מולקולה של מימן, וכך הוא יציב יותר. על פי רוב זה נעשה במעבדה, באופן מלאכותי, וזהו שומן רע ומזיק. הוא מזיק במרגרינה והוא מזיק בשמן קוקוס או שמן דקלים שעברו עיבוד כימי דומה.
3. בצד ההשכלה הרחבה יותר, ולא קשור ישירות לדיון זה, נצייו שיש בטבע גם שומן טראנס שנוצר באופן טבעי כלומר השתנות של מולקולת שומן למצב יציב יותר. למיטב ידיעתי מצב כזה נוצר בעטיני הפרה על חלק מהשומן המצוי בחלב. שומן טראנס טבעי שכזה אינו מזיק כלל ואנו מזכירים אותו כאן רק בהקשר הדיון על תהליכים כימיים.
מקווה שיש יותר סדר כעת.

מבקש לשים אזהרות לגבי אגס בפוסטים המתאימים והצעות מה אני עכשיו עושה עם חצי קופסה..
מתעצבן שעיכלתי כבר קופסה של הדבר הזה.

שמתי הערת אזהרה לצרכנות נבונה בפוסט "איזה שמן קוקוס נקנה היום".

דעאל, ברמה הכימית שומן טראנס הוא שומן שאמור היה לעבור הרוויה/הידרוגנציה(תהליך מלאכותי ע"י בני אדם) אבל במקום זה נשאר לא רווי ***אבל*** הקשר הכפול 'הסתובב' ובמקום מבנה מרחבי ציס שהוא הטבעי בשומנים הלא הרווים(מלבד שומני הטראנס הטבעיים שציינת)מקבלים מבנה מרחבי טראנס, המבנה הזה מקנה משיכה טובה יותר בין המולקולות ולכן טמפ' ההתכה גבוהה יותר. בקיצור אני מקווה שלא סיבכתי אתכם מדי עם הכימיה. אבל אין פה שום דבר חדש - ככל שהשמן פחות מעובד ויותר טבעי כך יותר טוב. דני

טוב אני מרגיש שעבדו עלי. מה אני בדיוק אומר להם אם אני רוצה להתקשר להתלונן?

חברים, היתה לי טעות באחת התגובות שלי קודם. המבקבק איתו דיברתי בזמנו הוא של זנבר, לא של אגס. הוא בחור מעין השופט שנשמע מאוד נחמד אבל לא היה לו מושג למה זה מצביע על בעיה אם נדרש לחמם את השמן ל 70 מעלות לטובת ביקבוק. הוא טוען שהוא קונה את השמן ממקור "מוסמך עם כל האישורים". יכול להיות שזה מה שמכרו לו אבל אני בספק גדול אם זה באמת שמן איכותי, כאמור. מכל מקום, אעשה קצת יותר בירורים עם עוד יבואנים ואשתף בממצאים.

אז בסופו של דבר חברים אני ישמח אם תגידו לנו איזה שמנים לקנות ואיפה?

תודה לכם

אולי מישהו מעוניין לייבא? הבאנו מצרפת שמן קוקוס מדהים! טעים אפילו יותר משל פוקה (היקררררר).

דיברתי היום עם היבואן של אגס. אדם חביב מאוד ופתוח לשאלות. הוא הוא לא הכיר את ההבדל בין שמן מקופרה לשמן מאגוזים טריים והוא יבדוק זאת, אבל הוא אומר שכל משלוח הוא מעביר לבדיקת אחוזי שומן במעבדה ושיש לו אישור מהמעבדה ומהיצרן שאין שום תהליכי הדרוגנציה לשמן. עם זאת, הוא אכן עומד ליבא שמן "רך" יותר המגיע בצורה נוזלית. הוא הבטיח לחזור אלי עם עדכונים בקרוב.
השערה שלי: השמן הנוכחי שלו כן מיוצר מקופרה, עובר תהליכי חימום מסיבים בהכנתו הגולמית ולכן הרכבו וטמפרטורת ההתכה שלו השתנו. נעדכן בהמשך.

ודברתי גם עם דוב, האבא של משפחת ברמן, בעלי חברת "שומשום ירושלים" להם יש שמן קוקוס חדש. הם אכן מייצרים את השמן בירושלים, אבל לא מאגוזים טריים אלא מהבשר הלבן של אגוזי קוקוס מיובשים. זה לא קופרה, הכוללת גם סיבים, אלא בשר קוקוס לבן בלבד. לדבריו, השמן שלהם ניתך ב 24 מעלות ועובר חימום ל 40 מעלות בזמן ההכנה שלו בלבד, ולא עובר שום תהליכים נוספים (ריח, הקשייה) לאחר מכן.
מה למדנו?
1. שמן מכבישה של אגוזים טריים. כרגע בארץ רק של ג'מוקה ונראה לי עדיין הטוב ביותר. רך, ריחני, נמס בקלות, צבע חלבי.
2. שמן מבשר אגוזים מיובש ע"י חברת שומשום ירושלים (ואולי גם אגס?). היצרנים טוענים שאין שום תהליכי הדרוגנציה או עיבוד נוספים. השמן נראה כיותר קשה. ראוי לבדוק יותר לעומק.
3. שמן מעובד מקופרה. אלו שמנים לבנים מדי, חסרי ריח, והנמסים בטמפרטורות גבוהות בלבד. כמו ה"כבישה קרה" של זנבר.

תותח. תודה על החקירה הנוספת בעניין.
רק שאלה, אתה חושב שבאגס יש שומן טראנס?

וואו,
עכשיו רק נשאר לי לנקות לפסח..
לפחות אני יודעת שאני מאכילה ואוכלת בסדר (-;

אם משתמשים בשמן כשמן גוף, אולי כזה שמתקשה בטמפ' גבוהה אפילו עדיף, לא?

האם רואים שיפור משמעותי גם אם מתחילים לצרוך תזונה מבוססת שומנים טובים בגיל 30? ומה קורה אם בכ"ז אוכלים מעט דגנים? האם אז בשילוב עם השמנים יש סכנה להשמנה?

לשאלה הראשונה - כן.
לשאלה השניה - לא כדאי. תקראי במקומות הנכונים.
דגנים גורמים להשמנה, אז כן.

אני רזיתי (ושמרתי על המשקל)בתזונה שכוללת דגנים ולא הרעבתי את עצמי..ככה שקצת קשה לי לקבל שדגנים פרופר גורמים להשמנה. קראתי בתגובות שונות בבלוג שיש אנשים שמשלבים קצת דגנים וזה סבבה להם.

שינוי לטובה אפשר וכדאי לעשות בכל גיל. אני ממליץ לא לאכול דגנים כלל, ולא רק בגלל שהם מעודדים השמנה, אלא כי הם אינם נחוצים במקרה הטוב ומזיקים במקרה הרע. נכון שאפשר לחיות ולא להשמין על כל תפריט כמעט אבל זה לא אומר שזה בריא. האנשים הם יצורים סתגלנים להפליא. מאידך, זה שאפשר לא אומר שכדאי. תעשי מה שנכון לך, אבל אם את שואלת אותי אז קיבלת תשובה.

מישהו יודע אם אפשר לקנות שמן קוקוס מחו"ל? האם יש הגבלות על זה כי זה גם מזון? מכס?

תודה

איפה אפשר לראות את המרכיבים של ג'מוקה שקדמוני ממליץ עליו? אפילו באתר של ג'מוקה זה לא מופיע. קיבלתי המלצה לשמן קוקוס של Barlean שלא ניתן להשגה בארץ אך ברצוני להשוות את המרכיבים. להלן מרכיבי Barlean

Calories 125 -
Calories from Fat 125 -
Total Fat 14 g 22%
Saturated Fat 12.5 g 65%
Polyunsaturated Fat 0.3 g -
Monounsaturated Fat 1 g -
Cholesterol 0 mg 0%
Medium Chain Triglycerides (MCTs) - -
Lauric Acid 6930 mg -
Caprylic Acid 1050 mg -
Caprilic Acid 882 mg -
Omega-6 Polyunsaturated Fat - -
Linoleic Acid (LA) 266 mg -
Omega-9 Monounsaturated Fat - -
Oleic Acid 1050 mg

אני לא יודעת אם זה עדיין אקטואלי אבל קניתי שמן קוקוס של אגס לפני כחודשיים, מהרגע שיצאתי מהחנות ועד שהגעתי הביתה הוא כבר הפך לנוזלי ונשאר כך גם בארון במטבח. האם זה באמת סוג שונה וטוב יותר ממה שכתבת עליו בפוסט?

נראה לי שאם כן, בינתיים אני אשאר איתו ופעם הבאה אולי אנסה של ג׳מוקה.

ומה לגבי חלב/נוזל קוקוס?

לא הצלחתי למצוא שום דבר נורמלי
אני משתמש בזה במקום חלב בנס קפה ולפעמים גם לבישול

תודה
::)

שלום מר קדמוני!
שמחה להכיר את הבלוג שלך.
בתור צרכנית שמן קוקוס מושבעת, שמחתי לגלות אצלך מס' ידיעות חדשות.
אני קונה את שמן הקוקוס של One tribe (שמכל השמנים שניסיתי הוא הכי "טעים", אורגני, כבישה קרה וכו), אמממא, בשמן האחרון שקניתי גיליתי שאמנם רובו נוזלי (קיץ כרגע) אך כל החלק בתחתית הצנצנת (20%) הוא גבישי ולא הופך לנוזל.
האם זה אומר שהשמן מעובד ?
אשמח לדעתך, תודה, מיכל

שלום מר קדמוני
שמחתי לקרוא על כך שחשוב להבדיל בין שמני הקוקוס השונים ולהבין ששמן קוקוס שנעשה מהקופרה ועבר הדרלוזציה הוא מסוכן כיוון שאינו נמס בטמפורת הגוף וגורם לסתימת עורקים ונזקים רבים נוספים
לכן על מנת למצוא את שמן הקוקוס הנכון בדקתי את כל השמנים המשווקים בארץ במטרה ךנסות למצוא שמן קוקס בריא אמיתי כמעט שהתיאשתי כיוון שכולם נמצאו עמידים ולא הפכו לנוזל רק בטמפרטורה גבוהה
והנה להפתעתי גיליתי שיש שמן אחד שהוא לשם שינוי מיוצר בארץ ולהפתעתי נמס בטמפרטורה של 24 מעלות התקשתי להאמין שהוא אכן מיוצר בארץ לא הבנתי איך זה יכול ליהות יצרתי קשר עם היצרן ובקשתי לבוא לראות את הפלא היצרן הכניס אותי בשמחה ושם ראיתי במו עיני איך נכנסים למכונת הכבישה פתיתי קוקוס טבעי שלמים ומצד אח יוצא שמן ומצד אחר יוצאים חזרה פתיתי הקוקוס נטולי השמן אחר שראיתי זאת במו עיני הבנתי שאכן מצאתי אתשמן הקןקוס הטוב בעולם כדי לא להשאיר אתכם במתח אגלה לכם ששמן הקוקס הנ"ל מיוצר ע"י חברת ירושלים לשומשום במפעל שלהם בירושלים
שמחתי לשתף אתכם בממצא שמצאתי ולהמליץ לכם להשתמש בשמן הנ"ל שיש לו ריח וטעם של קוקוס טבעי

זה לגבי שמן "וואן טרייב" של אקו גרין - מאתר החברה.
מקור שמן הקוקוס האיכותי והויטאלי של ONE TRIBE ב"משולש הקוקוס" שבסרי לנקה, אזור הידוע באיכויות הגבוהות ובטעמם המשובח של אגוזי הקוקוס שלו. השמן מופק אך ורק מאגוזים אורגניים טריים והוא מצטיין בטעם אגוזי עדין ועשיר. מיידית לאחר ביקוע האגוזים ולפני שתהליכי החמצון מתחילים האגוזים מעובדים ועוברים כבישה קרה ללא כל תהליך כימי וללא זיכוך. השמן מופק בקואופרטיב סרנדיפול במסגרת תקן אורגני ותקן סחר הוגן ומתוך מודעות סביבתית וחברתית עמוקה לכל אורך תהליך הייצור, ישנה הקפדה על האיכותי ביותר: זני הקוקוס האיכותיים ביותר, האדמה והמיקום המתאימים ביותר, תהליך הייצור הקרוב ביותר לרגע הקטיף, ללא חימום, ללא תוספת כימיקלים, הלבנה וזיכוך. הקפדה זאת שומרת על רכיבי הפרי- טעמו, ריחו וערכיו התזונתיים. ( סרטון בנושא מחקרים על השמן ועל הקואופרטיב ב:http://www.ecogreen.co.il/dynamic.aspx?menu=movies&link=59505). דבר נוסף שמייחד את השמן של ONE TRIBEשהוא נסחט מאגוזים יחד עם קליפתם העדינה (החומה), מה שקרוי "אגוז מלא", ולכך יש תרומה לטעם ולערכים התזונתיים ובעיקר לנוגדי חמצון פנוליים וקרוטנואידים, שרמתם עולה על אלו של שמן שהופק מאגוז לא מלא. יתרונותיו הרבים הפכו שמן זה לחומר גלם הכרחי במטבחיהם המקצועיים של שפים המקפידים על מזון בריא, כמו גם במטבחים ביתיים. בנוסף ליתרונותיו הבריאותיים הוא מעניק ניחוח וטעם מיוחדים ומהווה תחליף אידיאלי לחמאה או מרגרינה בבישול ובאפיה (השימוש באפייה הוא מחצית מכמות החמאה), כתוספת לסמות'יס וכרכיב בהכנת שוקולד "חי". בנוסף, שמן הקוקוס הנו בעל נקודת שריפה גבוהה במיוחד בהשוואה לכל השמנים המוכרים ולכן הוא מתחמצן פחות בטיגון, בישול, הקפצה או אפייה, ומומלץ לשימוש יום יומי במטבח כחלופה לשמנים המשמשים לטיגון ותיבול ואפייה. השמן מתאים גם למאכלים פרווה. מדד לשמן קוקוס איכותי וטבעי: נמצא במצב נוזלי ושקוף כשהוא בטמפרטורה מעל 24̊C והוא לבן ומוצק בטמפרטורה נמוכה מכך. טעם וריח עדינים האופייניים לקוקוס.

שלום
לא כתוב על השמן כשר לפסח
מדוע אין לו כשרות?

אשמח שתעשה סדר בין השמנים. התחלתי להתבלבל כבר בין כל החברות, מי אכן איכותי ומי לא... נשמח לפוסט מסודר על בדיקת השמנים מחדש (זה מכוון כלפי אגס שפירסמו שהם מייבאים שמן חדש בכבישה קרה).

לגבי שאלתו של אנונימי כאן על חלב קוקוס- כדאי לדעת ששימורים אינם בריאים מכיוון שמוסיפים הורמונים בתהליך לקופסאות השימורים ועוד חומרים, כך ששווה להימנע מקנייתם ולהכין לבד. זה ממש פשוט.

למה אנונימי אמר שלשמן קוקוס נקודת שריפה גבוהה? זה ידוע שזה רק 177 מעלות. בויקיפדיה כתוב שבמקרה של זיכוך יבש זה 232.

הוסף רשומת תגובה