אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

פילים וחיפושיות על דף - ומה הקשר לתזונה קדמונית

Source: flickr.com via Aeron on Pinterest


הביטו היטב.
מה אתם רואים בתמונה הנהדרת הזו?
נכון, חיפושיות. לא סתם חיפושיות, אלא מהאוסף של מוזיאון הטבע בגרמניה.
האם תוכלו לזהות בתמונה שתי חיפושיות זהות?
אני לא הצלחתי. יש כאן חיפושיות קצרות ויש ארוכות, יש מבריקות ויש בצבע מט, יש אחידות ויש מגוונות, יש מנוקדות ויש מפוספסות, יש כחולות ויש צהובות, יש ענקיות ויש זעירות. ועדיין, כולן חיפושיות. ולא סתם חיפושיות, אלא חיפושיות עם מעטה כנפיים קשיח ומבריק. אני לא אנטימולוג, ותורת החרקים זרה לי ברובה, אבל המוח שלנו מיד מבין שיש כאן קבוצה בעלת מגוון פנימי עצום, ועם זו, היא קבוצה מובהקת וברורה. אתם לא תתבלבלו בין החיפושיות כאן לבין חתול, או אפילו בינן לבין פשפש הגינה.

בחזרה אלינו.
אם נשווה את התפריטים של האנשים השונים בעולם, ונדמיין בעיני רוחנו כי כל לכל תפריט נצמיד עם סיכה חיה אחת, מתוך מיליוני המינים המקוטלגים במגירות מוזיאוני הטבע ברחבי העולם: פרפרים, נמלים, פרוקי רגליים, עכבישים, חיפושיות. you name it.
עכשיו נארגן את התפריטים בקבוצות ובמגירות ובארוניות תצוגה בוהקים ונצעד כמה צעדים לאחור, לראות מה קיבלנו. אני די בטוח שאם נקבץ את תפריטי הקהילה הקדמונית ונשווה אותם לתפריטי הקהילה המערבית-הרגילה או לתפריטי ידידינו הצמחונים, נקבל מבנה המזכיר את עמוד החיפושיות כאן בראש הדף.
אנחנו חיפושיות, לצורך העניין. ואין בינינו שניים שאוכלים את אותו הדבר ממש. האחד לא אוכל בקר, כי זה לא בא לו טוב. האחר לא סובל דגים. שלישי אוכל כמויות של גבינות שמנות ורביעי רגיש ללקטוז. גברת אחת אוכלת פעמיים ביום ארוחות זעירות ובעלה המתאמן אימוני כח רבים אוכל דווקא הרבה מאוד. אחד מבסס את תזונתו על שורשים ואחר כמעט ולא נוגע במשהו שהיה לו שורשים אלא בחיות בלבד. כל אחד מהדמויות הדמיוניות הללו (שזה אני, אתם), יכולה לקבל לה חיפושית אחת לבחירתה, וכולנו יחד נייצר יופי של דף חיפושיות נוצץ ושובה לב.
מאידך, את חברינו - אוכלי הפסטה, מכורי הבורקסים, שותי הקולה, מכרסמי חטיפי "הבריאות", מנשנשי הצ'יפס, מטגני החצילים, זוללי המלאווח, סופרי הקלוריות, סופרות הנקודות, מעריצי היורופסקי - להם כנראה יהיה דף אחר לגמרי. הם, במוזיאון הטבע הדמיוני שלנו, לא יקבלו חיפושית אלא חיה אחרת לגמרי. פילים או נמלים, מה שבא לכם טוב בסיפור...
אז מה אני אומר?
שהתזונה הקדמונית היא לא אחידה, היא לגם לא צריכה להיות בתבנית קשיחה, מוחלטת, שכל אחד חייב להתאים את עצמו אליה ב 100%. יכולות להיות התאמות אישיות, העדפות אישיות, או פשוט צרכים תזונתיים שונים (מתאמנים לעומת לא מתאמנים, וכו'). אבל אני עדיין יכול לומר בוודאות שרב הדימיון על השוני. הקווים המחברים, המשותפים, לכל האנשים הבוחרים לאכול נכון, טבעי ובריא הוא ההפרדות מאכילת רעלים, מאכילת סוכרים, משתיית קלוריות, וצריכת שמנים תעשייתיים, ובחיבוק לשמנים בריאים ולמזונות בראשתיים, פשוטים, שיכלתם ללקט או לצוד.
אז הבחירה שלכם בתזונה קדמונית היא גם בחירה בהתנסות אישית, במציאת הנקודה המשרתת אתכם באופן הטוב ביותר - מבחינה נפשית וגופנית, תקציבית ואנרגטית. כל זמן שתשמרו על כללי הבסיס, אתם תקבלו את החיפושית המבריקה שלכם ויחד נרכיב פסיפס משגע של איכויות.
רק תזהרו לא להפוך לי לפיל.

חג שמח

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 24 comments

24 הערות קוראים:

סוף סוף עוד מישהו מזכיר את עניין הדמיון הרב באופן רשמי.
אני מנסה כל הזמן להסביר לאנשים איך יכולות להיות כל כך הרבה גישות קדמוניות שמתאימות אידיאולוגית.

שיהיה חג שמח.

תמונה נהדרת עם פוסט נהדר.

בסופו של יום מה שאני לוקח לחיי זה את שלושת הלואים: לא לאכול סוכר, דגנים, ושמנים תעשייתים.
מכאן אני זורם, יום אחד מתאים לי לא לגעת בפחמימות מלבד ירקות, יום אחר מתאים לי לאכול בטטה שלמה. העיקר שאני שומר על השלושה כללים הברורים- והנה אני חיפושית גאה! ;)

מסכימה לגמרי. חשבתי על זה בימים האחרונים: לכל אחד יש את הצרכים המיוחדים שלו בנוגע לתזונה. גם הצרכים שלנו עצמנו משתנים מחודש לחודש, משבוע לשבוע, משנה לשנה. כן צריך לדעת מה טוב ומה רע לאכול, אבל בתוך המסגרת הזו כל אחד צריך להקשיב לקול הפנימי שלו ולצרכים הפנימיים שלו: מה וכמה ומתי מתאים לו לאכול.

יש הרבה מן המשותף בתזונה שהמליץ הרמב"ם לפני כ-900 שנה לתזונה הקדמונית. אני מנסה לשלב את השתיים, המשותף, יותר ירקות פחות פירות בשר, אצל הרמב"ם מומלץ בשר של עגלים צעירים, גדיים ופרגיות. הבדל, הרמב"ם נגד אכילת איברים פנימיים.
הרמב"ם שם דגש מיוחד על כמות המזון, לא לאכול יותר מידי,
בכדי להדגיש את החשיבות של הכמות הוא אומר שעדיף מעט מזונות רעים על הרבה מזונות טובים.
לפעילות גופנית (נחשבת מאד גם אצל הרמב"ם)יוצאים על בטן ריקה, משותף לשתי התזונות.
הרמב"ם ממליץ על שתי ארוחות ביום, לא יותר,(למעט זקנים) לאפשר כיבה ריקה במשך רוב שעות היממה. דילוג על ארוחה אחת בשבוע, היינו צום של יממה פעם בשבוע (בזה אני עדיין מתקשה לעמוד)
על שמנים תעשיתיים הוא לא מדבר כי לא היו אז.
התזונה שלו כמו הקדמונית דלה בפחממות, גם הוא אומר שכאשר מקפידים על אכילה נכונה אפשר לחטוא מידי פעם והגוף ידע להיתגבר על זה.
הדברים שכתב הרמב"ם לפני מאות שנים מוכחים היום ברובם כנכונים מדעית.
מה שלא ברור זה איך הגיעו היום לתזונה של חמש ושש ארוחות ביום, כיבה שעסוקה בעיכול מהבוקר עד הערב ללא הפסקה, לאכול לפני פעילות גופנית, מכביד על הנשימה בזמן הפעילות לדעת הרמב"ם.
אני מוצא שהשילוב בין שתי שיטות התזונה שיש בהם הרבה משותף
והרבה אפשרויות בחירה היא הדרך הטובה ביותר לשמור על הבריאות.

גם מבחינת מראה יש שונות גבוהה. חלק נראים שריריים, וחלק ממש בעלי עודף משקל

סליחה, מה הבעיה בלטגן חצילים?

99.9% ממטגני החצילים עושים זאת בשמן זרעים גרוע (סויה, וכו') ו 0.01% עושים זאת בחמאה או בשמן קוקוס. להקפיץ קצת חצילים עם שמן זית זה בסדר, אבל לא לזה הייתה הכוונה כאן.

"אף מטגן חצילים לא נפגע (פיזית) בעת כתיבת הפוסט"

הטבעונאים (סוף סוף) התייחסו לפליאו מבחינה מדעית - להפריך:
http://30bananotleyom.com/811-articles/149-paleo-diet-science-or-religion

ה"מאמר המדעי" הזה כל כך משעשע, שהייתי בטוח שזה מערכון של החמישייה הקאמרית ושהכותב הוא מלכת הולנד. ובקצרה:
1. הטבעונות (היורופסקית) היא דת יותר קיצונית ופונדמנטליסטית מכל הדתות המוכרות כיום. רק מה, לכותב נח להפוך את היוצרות, ככה הוא נשמע לעצמו יותר רציני.
2. הטיעונים "המדעיים" - אוסף מגובב מכדי להתייחס אליו ברצינות. חלקם מצוצים מהאצבע וכולם מערבים אמת ובדייה לפי נוחות הכותב ואמונתו, במיטב המסורת היורופסקית. למשל, "rabbit starvation" היא תופעה ידועה שנתגלתה דווקא בקרב חוקרי קוטב אירופאים שנתקעו בצפון בחורף הארקטי. רק מה הקשר בין "טיעון" זה לבין תזונה קדמונית??? גם אם מישהו יאכל רק חסה אורגנית הוא ימות מ "hasa starvation". העיקר לומר משהו שנשמע "טוב" נגד אכילת חיות. (ואגב, הדבר היחיד שבאמת חיוני לגוף כדי לשרוד הוא שומן דווקא...)
3. הכותב מציג עצמו כאיש מדע ולכן: "במידה ותגלית חדשה מערערת על ההיפותזה, ההיפותזה משתנה בהתאם". יקום נא המדען הזה ויספר לנו איזו תגלית מדעית (היפוטית) תשכנע אותו לאכול בשר. ניחשתם נכון. שום דבר. זה סותר את חוקי הדת שלו. בדיוק כמו ששום אמת מדעית לא תשכנע יהודי מאמין לאכול חזיר. זה לגיטימי, אבל שלא יבלבל את המוח על "האמת המדעית" כביכול שלו לעומת "הטירוף הדתי" שלנו. להבדיל מעדת הטבעונים הנוהים אחרי המטיף התורן, הקהילה הקדמונית (בארץ ובעולם) מתברכת בחוש של ספקנות, העמקה וירידה לפרטים. אנחנו דווקא קוראים מאמרים מדעיים. אנחנו יודעים ששומן רווי אינו מזיק (והוא ממשיך לצטט שהוא עושה טרשת), אנו יודעים שאין אף תרבות ילידית צמחונית (!) שלא לומר טבעונית, ואנו יודעים שלומר משפטים דרמטיים בטון רציני תוך גלגול עיניים לא עושה אותם נכונים יותר.

וציטוט חובה לסיום:
"בדומה לכומר הקתולי שמתנזר מיחסי מין עם נשים אך בועל את נערי הכנסייה, כך חסידי תזונת הפליאו מטיפים כי האדם אכל בשר נא במשך מיליוני שנים, אך התזונה שלהם שונה לחלוטין". חבר'ה התבלבלתם, אנחנו דווקא בעניין של יחסים רגילים עם הטבע. אולי מי שהפך את היוצרות זה דווקא אתם?

ועוד לא התייחסנו בכלל לעובדה שהם רואים בבישול כאפקט הרסני, רעיל ומזיק לאוכל בצורה משמעותית.
אני הייתי סקרנית לדעת, סוף כל סוף, מה זה ה"רעלים" האלה שהם מדברים עליהם כל כך הרבה בהסברים המדעיים שלהם. אותם "רעלים" שהגוף לכאורה "מתנקה" מהם אחרי תזונה צמודה של פירות+ירקות בלבד, ושאם כואב לי הראש ויש לי נזלת וחולשה אחרי כמה ימים של פירות+ירקות בלבד זה מצוין כי זה אומר שהגוף שלי מתנקה מרעלים ומפריש אותם.
הם מדברים על זה כל כך הרבה ובכזו תבונה שאני תוהה אם באמת יש לכך איזשהו ביסוס מדעי.

דעאל למה שלא תכתוב להם איזושהי תגובה יפה בפורום כמו שאתה יודע להתנסח? אני בטוחה שהם יופתעו שאיזה פליאוליסט משקיע להם תשובה רהוטה

רונית, אני חושב שמה שמבדיל אותנו מרוב הטבעוניים זה שאנחנו לא מחפשים התנצחויות ולא באים להתווכח. הדרך הטובה ביותר להוכיח למישהו שהוא טועה ע"י הוכחה עצמית - תחיה טוב, בריא וחזק.
תמנעו מלהיות כמוהם - להתחבר לאינטרנט במטרה להוכיח שמישהו אחר טועה או להתנצח דיונים אינסופיים על תזונה זאת ממש לא המטרה שלנו, כך אני מאמין.

צודקים, התנצחויות כאלה לא מוסיפות הרבה. מה גם שמניסיון מדובר פה בדו שיח של חירשים. שני הצדדים כל כך בטוחים ב"עובדות" שלהם שאין כל כך לאן להתקדם. אין ספק שזה קצת מיותר, אבל כבני אדם עם אגו (בכל גודל שהוא) קשה לשתוק כשמכנים אותך טיפש.

אותי מעניין איך יכול להיות שיש כל כך הרבה "עובדות" סותרות. לא יתכן שקהילה המדעית טוענת גם שהאדם אכל בעיקר בשר וגם שהוא לא אכל אותו. מישהו פה טועה...

יש שאומרים שמעולם לא היו מספיק פירות לקיים תזונה כזו, יש שאומרים שתמיד היו פירות... גם פה, מישהו חייב לטעות!

אכן, אין פה באמת דו שיח והסיבה היא שמדובר על מישורים מקבילים שלעולם לא ייפגשו: ההבדל בין תפיסה אידאולוגית-מוסרנית (טבעונות) לבין תפיסה מדעית-פרקטית (קדמוניות).

אני גם מאמין שהמידע שלי מדויק. אבל עובדה שכל אחד מצליח למצוא לעצמו את ה"עובדות" הרלוונטיות. אין ספק שלפעמים זה גורם לך לפקפק בעובדות בכלל...

גם טרוריסטים מוצאים לעצמם סיבות. כשאתה מאמין במשהו, סיבות באות לבד והרבה יותר קל לזרום איתם.

מצחיקה התגובה שלך קדמוני, על זה אתה לא מסוגל לנהל דיון עם טבעונים כי הם אידאולוגיים ואילו אתה פרקטי - הרי המאמר שהובא כאן היה כולו מבוסס על מידע עובדתי בלי שום קשר לאידאולוגיה - והתגובה שלך אליו הייתה רק זילזול ולגלוג בלי שוב תגובה עיניינית. אתה לא בדיוק עושה רושם פרקטי אלא של מישהו שרק רוצה "לצאת גבר" ו"להעליב בחזרה"

אין שם שום מידע עובדתי, הכל דעה אישית. שיפנו למאמרים אם הם כל כך בטוחים בדעות שלהם.

די מעייף כל המלחמה הזו. הייתי שמח לאכול את הסטייק והקוקוס שלי בשקט, אבל נראה שקשה להתעלם מכל הבלגן במגוון בלוגי האוכל.

אני אומר שאם זו כבר דת אז עד הסוף, אני מבקש הכרה של המדינה ותמיכה כלכלית. אני מכריז על עצמי פרתו מזונו. ויש הרבה דברים שאסור לי כי הם פוגעים בבריאות שלי... אה, סליחה, באל הפליאו הקדמון... אני לא יכול לעבוד במקומות עבודה שאין בהם אור שמש, לא יכול להשתמש בכלי אוכל ששימשו לאכילת מזונות מעובדים, אסור לי לבוא במגע עם מי שלא אוכל שומן מהחי, אני מתפלל פעם וחצי ביום, תפילות ארוכות ומספקות, בלי ארוחת (תפילת) בוקר... והאמת ששקלתי גם לצאת למסע שיפוד בקרוב להפצת הבשורה כפי שניתנה לנו מידיו של האדם הפרו-חקלאי הנאור.

*קצת נסחפתי פה עם הציניות, כבר לא ממש ברור למי היא מופנית... בכל אופן, הכל נכתב בהומור, בערך.

וחוץ מזה, כתבתי שם את התגובה הבאה, וכמובן שהנהלת הפורום הסובלנית ואוהבת השלום מחקה אותה תוך דקה:
אני לא אתווכח עם הטענות ה"מדעיות" כאן ולצערי הן לא רציניות ומערבות אמת ובדיה.
כמה נקודות כלליות למחשבה בנושא:
1. המציאות מראה שעד ימינו אנו, כל התרבויות של ציידים לקטים מתאפיינות בבריאות טובה וללא "מחלות הציביליזציה" (וכן, כולם גם ציידים). כך גם מעידים אישית כל האנשים שעוברים לתזונה קדמונית. ועם הצלחה קשה להתווכח. זו לא אידאולוגיה, זו פרקטיקה.
2. לו הייתם מתעניינים בעיקר בשיפור בריאות המין האנושי, אולי הייתם אומרים: וואללה, אנחנו והחברים המשונים מהפליאו דווקא ממליצים על דברים דומים כדי להיות בריאים: להפסיק לאכול דגנים, סוכרים ושמנים תעשייתיים. אולי נתרכז בזה?
אנחנו גם אוכלים בשר, אתם לא. סבבה.
העניין הוא שלצערי רוב הווגנים (לפחות הקולניים שביניהם) לא באמת מתעניינים בבריאות המין האנושי אלא דווקא בבריאות כל בעלי החיים האחרים, שזה בסדר, אבל לכופף את המציאות האנתרופולוגית, המחקרית והרפואית לטובת אידאולוגיה רוחנית, זה חבל.
3. לסיום סיומת, לעולם לא מאוחר מדי לשקול מחדש את עמדתכם: גורו הטבעונות מריון דיאמונדס, מחברת התנ"ך הטבעוני, Fit for Life חזרה בימים אלו לאכול בעיקר בשר ושומן לאחר 25 שנים! מה נאמר, אם בארזים נפלה שלהבת...

באמת?? הם מחקו אותה?!
טוב זה לבדו שווה אלף מילים.

ועוד איך שמחקו. אשכרה תוך דקה.

ההתייחסות שלך מופיעה בתגובות למאמר- והם גם הגיבו עליה.

הוסף רשומת תגובה