אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

פחדים וחרדות מול מציאות

בסוף השבוע האחרון הייתי בים. העיתונים הבטיחו מדוזות וצריבות וודאיות אבל בסופו של יום היה דווקא ים נהדר ואף לא מדוזה אחת נראתה.
אז הפחידו, ובטח כמה אלפים נשארו בגלל זה בבית, אבל זה לא אומר שהעיתון צדק.
מפחידים סתם.
מכל מקום, בים ראיתי מחזה מוזר, נדיר ומעורר מחשבות באותו העניין של פחדים מול מציאות. והנה הדברים כהווייתם, אחד לאחד בהן צדק:
תחת אותה סככה מוצלת בה ישבנו אנחנו, על מחצלת צבעונית, התיישבו זוג עם שני ילדיהם. בן ובת, בני 4 ו 6 בערך. האמא היתה שחורדינית ממוצא מזרחי והאבא אתיופי או אפריקאי. הילדים קיבלו ללא ספק את הגנים של אבא. לשניהם עיניים שחורות ענקיות ועור כהה כהה והם היו חייכניים ושמחים בחלקם. לפחות עד השלב בו החל טקס ההגנה.
האמא התחילה עם הבן הצעיר. היה לו בגד ים שלם, עם חולצה, וכובע רחב שוליים. האמא הוציאה שפורפרת של קרם הגנה 56 והחלה בסבלנות אין קץ למרוח את הילד. זה לקח 9 דקות (מהרגע שהתחלתי למדוד). היא ציפתה אותו בשכבה לבנה ועבה של קרם. מאחורי האוזניים, מאחורי הבירכיים, מתחת לזרוע, וכמובן שכבה לבנה אטומה על הפנים. כשהיא סיימה והביטה ביצירה מאושרת, הילד נראה בדיוק כמו באותם טקסי התבגרות בשבטים באפריקה, שם הם נמרחים באפר לבן על כל כולם.
חשבתי שאז הוא ישוחרר למים, אבל האמא מיד הבהירה: "אני מרשה רק בצל!!".
אני מזכיר לכם: הילד כושי.
עם אחותו הדברים לקחו מעט יותר זמן, כי היא גבוהה יותר, אז יש יותר עבודה. היה ברור שהילדים מכירים ומסוגלים נפשית לעמוד בלי תזוזה דקות ארוכות רק כדי להרגיע את החרדות של אמא שלהם. עם חליפת ההצלה הכתומה, הכובע, הקרם הלבן, הילדים נראו כמו משתתפים בנשף מסכות עצוב במיוחד.
אני יודע שזה קיצוני ולא דוגמה מייצגת במיוחד, אבל השמש והחשיפה לשמש היא פוביה פופלרית, שאמצעי התקשורת מעצימים ומקצינים. "אל תצאו לשמש בלי הגנה". כביכול כל יום זו מלחמה.
אנשים לא מבינים שלרוב האנשים בארץ יש מחסור חמור בויטמין D. אנחנו לא גרים בקנדה, שם יש בעיה אובייקטיבית לקבל מספיק שמש. אנחנו גרים כאן, בארץ שטופת השמש הזו. וויטמין D הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר במניעת מחלות ובבריאות הכללית שלנו. לאנשים עם עור כהה דרושה חשיפה ארוכה יותר בשמש כדי לסנטז את אותה כמות ויטמין D. ככל הנראה הילדים האלו צריכים להיות פי 4 זמן בשמש לעומתי כדי לייצר את אותה הכמות.
אז חברים, מה נסגר עם הפחדים האלה?
במה הועלנו לבריאות שלנו אם אנחנו מורחים בקרם הגנה את עקב הרגל אבל עוצמים את העיניים מלראות את היתרונות והפשטות של החשיפה לשמש (למען הסר ספק: אתם לא רוצים "להשרף" בשמש. זה ודאי רע ומזיק, אבל חשיפה מבוקרת וכובע פשוט יעשו עבודה טובה ובריאה יותר מאלף מסנני קרינה).
זהו
אני מקווה שאתם הולכים לים אתם לא שוכחים להנות, ולא לראות את חוף הים כחוויה מפחידה מסוכנת וקטלנית שרק שכבת 2 מ"מ קרם תציל ממנה...

מסכימים?
(נכתב בבלקברי מבטן מטוס)

Stay Connected to your MailBox when on the move, you go with BlackBerry from Cellcom! Get access from your mobile device to your mailbox anytime, when out and about.
Share/Bookmark

By מר קדמוני with 9 comments

9 הערות קוראים:

מה נחשב בעיניך בחשיפה מבוקרת?
ובלי קשר- מוויקיפדיה הבנתי שקינואה הוא בכלל קרוב משפחה של תרד (ואינו דגן או קטניה). מה היחס לקינואה בתזונה קדמונית?

חשיפה מבוקרת היא חשיפה שלא גורמת לעור להשרף אבל עדיין נמצאים בשמש כדי לקבל די ויטמין D. אצלנו בארץ בשיא הקיץ לאדם בהיר עור זה לפחות 3 דקות נטו בבגד ים ו 17 דקות בחורף. זה נשמע מעט אבל עובדה שרוב האנשים לא מקבלים מספיק (אם חושבים על זה כל יום, כל השנה) כל אחד לפי לבנבניותו או שחרחריותו.
אפשר לחשב במחשבון הזה http://nadir.nilu.no/~olaeng/fastrt/VitD-ez_quartMED.html
תל אביב נמצאת ב 32.4 על 35.45
לגבי קינואה, נכון. ועל זה בפעם אחרת. בגדול, היא בטוחה לשימוש, ואף עדיפה על אורז, ועדיין יש בה לא מעט פחמימות. תוספת כיפית ולא רעה למי שאוהב.

*אנחה גדולה* אתמול אספתי כמה בנות קטנות מהגן והלכנו הביתה. מיד רצו שאמרח אותן בקרם הגנה. זה היה בערך בארבע וחצי אחה"צ אז אמרתי שאין צורך כי השמש כבר שוקעת. מקווה שיסלחו לי על השקר אבל הרגשתי שקצת ויטמין D לא יזיק להן...

לא שאני רוצה להציק, אבל ב-16:30 יש מעט מאוד UVB בקרינת השמש, כך שהתועלת מבחינת ויטמין D היא מזערית. הזמן האופטימלי ל-UVB הוא 10:00-14:00.

שומר לילה, אתה לא מציק ;-) וזה נכון שיש פחות UVB ובכל זאת אני בדעה שעדיף קצת מאשר כלום :-)
(כמו שהיתי אומרת לכל אלו שטענו שצריכים ללכת לפחות 20 דקות כדי להתחיל לשרוף קלוריות - אם אלך שתי תחנות במקום לקחת את האוטובוס, אולי לא אשרוף הרבה קלוריות אבל בטוח יותר מאשר לשבת באוטובוס....)

דעאל מה דעתך על הדעה הנטורליסטית שאומרת שלויטמין D לוקח 48 שעות מרגע נגיעתו בעורנו ועד קליטתו בגופנו, ואנו מורידים אותו לפני קליטתו עם סבונים ושפשופים (סבון טבעי בעינייך? נראה לך שלקדמונים יש ריח מסריח? או שזה פשוט תוצר של מה שאוכלים?)והנה ציטוט:
" שיפשוף העור בסבון במקלחת: לויטמין D לוקח לפחות 48 שעות להיספג ספיגה מלאה! למחזור הדם מהעור, שיפשוף העור מקשה על הספיגה. דבר זה בעייתי, כי אנו חיים בעולם מודרני עם סטריליות יתר. המלצה שלי: לא לשפשף את העור חזק במקלחת ולא להתקלח מיד לאחר החשיפה לשמש."
וקישור-
http://www.to-heal.com/Default.asp?PageId=14563&FragmentId=141516

אוריאל, למיטב ידיעתי זה קשקוש.

חרטא בריבוע.

1. ויטמין D לא נוחת לנו על העור משל היה המן ביציאת מצריים. קרני ה-UVB חודרות את שכבת העור ושם הן מתחילות בביצוע ריאקציות ביו-כימיות שסופן ביצור ויטמין D.

2. כל הסינתזה של ויטמין D היא בתוך תאי העור *הפנימיים*. אני לא רואה כיצד שיפשוף החוצה של השכבה העליונה יכול למנוע את הסינתזה הזאת (פרט לשיפשוף שיגיע עד השכבה הבאזלית של העור - אבל זאת כבר סצנה לסרט אימה סוג ג').

3. לקריאה נוספת:

ויקיפדיה: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D#Production_in_the_skin

מאמר סקירה:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1251921/?tool=pmcentrez

4. באופן כללי, הייתי מתייג כל דבר שיוצא מהפה של נטורפתים כחשוד (ואני ממש עדין כאן)

הוסף רשומת תגובה