אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מתכון שילדים אוהבים

אחת התלונות המקובלות והנפוצות הוא שהתזונה הקדמונית זה טוב ויפה אבל אעפס, לא ממש מתאים לילדים.

משום מה יש לאנשים רבים תפיסה שאומרת שדגים, בשר, עופות, בטטות וירקות זה סבבה למבוגרים אבל "אין כניסה" לילדים, ושללא קורנפלקס, פיתה בשוקולד, פסטה ברוטב עגבניות, המבורגר קנוי בלחמניה ופיצה - ללא אלה הילד ימות מרעב.
אז רבותי, הפתעה, יש חיים אחרי הקמח, גם לילדים.
הפוסט הזה הוא הראשון בסדרה (אבל אני לא מתחייב על הקצב) של איך להאכיל את הילדים שלך ומה קורה בעקבות זה בבית, אבל נתחיל במשהו קטן.
תפתחו את הראש.
ה"מזונות" שהזכרתי קודם לכן נראים אולי כעולם ומלואו לאנשים רבים, אבל חסרונם הוא כפול: הם גם נראים כמספיקים ומזינים בעוד שהם לא, וגם נוכחותם מאפילה על היכולת שלכם לראות ולשקול מוצרי מזון אחרים. אמיתיים ומזינים.
הדוגמא הקלאסית היא פסטה. הורים רבים חושבים שכל ילד צריך פסטה בדיוק כמו שכל בית צריך מרפסת. ואם אפשר, פסטה אדומה, ואם אפשר, מקרוני, ואם אפשר, בארוחת ערב. שכחתי משוה? אבל מה תעשו אם תדמיינו (או תחליטו) שמהיום אין בבית פסטה. בכלל בכלל.
אז יש כמה חלופות בטוחות, טעימות, זמינות ופשוטות להכנה במידה שווה. וכן, בריאות הרבה יותר וטעימות לא פחות. למשל, אטריות שעועית. אטריות מה? כן, לא טעיתי, אטריות שעועית. אלו אטריות דקיקות דקיקות שנוטות להיות מעט שקופות אחרי שהן מבלות כמה דקות במים. אין בהם קמח או גלוטן, ויש בהן כ 30% פחמימות, שזה מעט מאוד, אפילו יחסית לאטריות אורז. הן עולות כמו פסטה איכותית. בשופרסל שלמתי 7 ש"ח לחבילה. יש גם בחנויות טבע והמחיר משתנה עד 10 ש"ח לחבילה. להכין אטריות שעועית זה פחות או יותר ההדבר הכי קל בעולם. 5 דקות השרייה במים קרים, ואז 5 דקות השרייה במים רותחים. זהו. מוכן.
אז הנה מתכון שעשיתי באיזה יום חביב אחד לפני שבוע.
מכינים את האיטריות כנ"ל.
במקביל שופכים למחבת קופסה שלמה של חלב קוקוס. מביאים לרתיחה עדינה. מוסיפים מלח, מעט פלפל שחור ואבקת קארי ברוחב לב. מוסיפים חצי חבילת אפונה קפואה (עדיף אחרי שחלטתם אותה במים חמים אבל לא חייבים). מבשלים יחד 10 דקות. טועמים ומתקנים תיבול. וזהו.


שופכים את הרוטב על האטריות ומקבלים "פסטה בשמנת ואפונה" כמו שאמרה הבת שלי. בשורה התחתונה, שלושת המפונקים שלי ירדו על ה"פסטה" הזו ולא נודע כי בא אל קרבם.

אז מי אמר שאין חיים ללא קמח?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 14 comments

14 הערות קוראים:

לפני שנה היינו בחופשה בצפון אמריקה. החלטנו שאין מה לעשות, הילדים יאכלו מה שכולם אוכלים. שלושה שבועות, יסלח לי אלוהים, הם חיו על לחם לבן, פסטה, קורנפלקס, חלב, נקניקים, גבינה צהובה, צ'יפס, פנקייקים ועוגיות.
בכל זאת הלכנו לסופר וקנינו המון פירות וירקות, כי הילדים שלנו אוכלים המון פירות וגם קצת ירקות, וראה זה פלא, גם הילדים של המארחים התחילו פתאום לאכול פירות (אבל לא ירקות).
השיא היה כשנסענו לכמה ימים בלי המארחים שומרי הכשרות שלנו. בשמחה וששון הסתערנו על מסעדה קוריאנית והזמנו כל מה שבא לנו. הילדים זללו שרימפסים ואכלו בשקיקה את המרק (עם האטריות, אמנם). סוף סוף האוכל לא היה מתוק!
כשחזרנו פחדתי שהרסתי מפעל חיים. הלכתי עם הילדים לעשות קניות, ומצאתי את הבן שלי מסתכל בשקיקה על שק של עדשים אדומים. הוא התחנן שאכין לו מרק עדשים. אתה תאכל את זה? שאלתי אותו. כן, הוא אמר. ואכל.
הללויה.

אני מנסה לצמצם את צריכת הפחממות של הבן שלי שהוא בן 9 .
הבעיה היא האוכל לבית הספר .אני לא מצליח חלופה לסנדביץ המסורתי שתהיה גם דלת בפחמימות ,גם משביעה וגם פרקטית .
האם יש לך רעיון כלשהו ?

אני מניח שאני עוד נחשב לילד ומאז ששיניתי הרגלי תזונה בפעם בכמה זמן שיוצא לי לרמא(סליחה, refeed ;]) אני מוצא את עצמי מתאכז מהאוכל, מוצא אותו מתוק מידי וכו.
למרות שאני מניח שזה נתון לוויכוח אבל- אין בעיות עם הלקטינים בשעועית?
וראיתי היום כתבה בידיעות אחרונות(בדיוק באמצע העיתון) על מיסים שמטילים במדינות אירופה על מוצרים משמינים, וכמובן ששומן רווי הוא הכוכב שם(למרות שגם סוכר מוזכר), ועל כך שגם בישראל מנסים לקדם חוק דומה Someone stop the madness...
למה לעזעזל המדינה צריכה להתערב בזה? אף אחד לא מכריח אנשים לקנות, ולמה לעזעזל רק שומן רווי מופיע שם? אם התירוץ הוא מוצרים שמשמנים אז כל שומן כולל את אותה כמות קלוריות ומשמין באותה מידה. וכן בואו גם נתעלם מההשפעה של שומן על השובע ונוריד לאנשים עוד יותר את הויטמנים שמתמוססים בו$@#@#
סתם רציתי לשפוך את זה :)

כמה תגובות מהירות:
1. תמר, כשאת כותבת "יסלח לי אלוהים" את מתכוונת לעובדה שהם אכלו לחם או לעובדה שהם אכלו שרימפסים? :-)
2. שגיא, זו שאלה טובה ובלי תשובה פשוטה וקלה. אני מבטיח לכתוב על זה. שווה פוסט נפרד.
3. אנונימי, אני לא מוטרד במיוחד מהלקטינים בשעועית. זה לא שאני מתבסס על שעועית ופסוליה בתזונה שלי, ומאידך זה ודאי הרבה יותר בריא מפסטה, ועם זאת זמין ופשוט, וחוץ מזה, צריך לגוון! לגבי היוזמה השטותית למסות מוצרי שומן רווי (כך שאוטוטו, חלילה, נשלם מיליונים על חמאה, ותנובה יחזרו להרוויח בלי סיבה), זה חלק מהטירוף העולמי והאבסורד של התזונה המערבית. ואני מסכים איתך ושואל, עד מתי???

אלוהים אוהב שרימפס. בהשראתך נכנסתי איתם היום הביתה ולא היה לי שום רעיון מה לעשות ושום דב רמוכן. ביצה וסלט כבר אכלו אתמול ושלשום. ברגע חלטתי אטריות אורז, זרקתי שעועית ירוקה ושרימפס להפשיר במחבת, ואחר כך לפי המתכון שלך, עם קצת שום וקארי ירוק. ליקקו את האצבעות.
רוצה לומר, גם ילדים אוהבים את זה.

לגבי האוכל לבית הספר, אנחנו שולחים ארבעה דברים: סנדוויץ' קטן (חצי לחמניה מלאה) ופרי או ירק (שלמים, תמיד שלמים, אחרת חבל"ז), ומעבר לזה יכול להיות רסק תפוחים או גביע קטן של יוגורט (ולא במכלים חד-פעמיים; משקיעים בצנצנת נעימה שנסגרת טוב, זה שווה את זה) פיסטוקים, קשיו, שקדים, צימוקים, מקלות מוצרלה, גרנולה. זה לא מושלם, זה לא בלי סוכר, זה עם מוצרי חלב, אבל זה נחמד וזה לא רק הלחם המנפח הזה.

כמה אופציות לא-לחם שאהובות אצלנו: פריכיות אורז, קופסא קטנה עם ממרח חומוס תוצרת בית וכפית (אפשר מקלות של גזר ומלפפון אם יש לך ילדים שאוכלים את זה), לבנה או יוגרט עם זמן זית וזעתר, עם/בלי קרקרים או פריכיות ליד, שניצל או חזה עוף צלוי חתוכים לקוביות, סלט פירות, קופסא של אגוזים ופירות יבשים.

אני מודה שלא משנה כמה חיפשתי, לא ברור לי האם אטריות שעועית מוגדרות פליאו.
מישהו יכול לעזור בבקשה.

גם אני אשמח להבין האם אטריות שעועית /אורז נכנסות בגג הפליאו. ודפי אורז?

תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

הי רינת. באופן כללי הפרוטוקול של הפליאו ממליץ על אכילת אוכל אמיתי בלבד, כלומר מזון מעובד (ובכלל זה פריכיות, אטריות אורז ודומיהן) אינם נכללים. מצד שני ישנם פחמימות בטוחות, כלומר שאינן מזיקות, וכאשר אין מטרה לרדת במשקל, ובמיוחד כפתרון לילדים דורשים, אלו יכולים להיות תוספת נחמדה מדי פעם.
שורה תחתונה: תלוי במטרות. בגדול, עדיף בלי. בחיים מדי פעם, בהחלט אפשר.

הי,האם תוכל לתת כמה דגשים על תפריט מומלץ לירידה במשקל? אני מקפידה על פליאו אבל מעונינית לרדת במשקל.תודה!

מנסה להבין את עקרונות הפליאו ... הבנתי שזה לאכול את המזון בצורה הבסיסית שלו. לכן איך פסטת שעועית יכולה להיחשב פליאו... אני מאוד אשמח אם כן. הן נהדרות אטריות השעועית האלה, יש כאלה גם מאפונה. אבל זה למעשה לא הצורה הבסיסית של שעועית או אפונה..

תודה גל. מעניין שמצאת מתכון שפרסמתי לפני שש שנים. ככלל, כתבתי בגוף הטקסט למה בחרתי להכין שעועית. הילדים אוהבים את זה וזו בחירה סבירה . לא הרבה פחמימות, ללא גלוטן ובטח כשזה בא עם חלב קוקוס שמן. לא אידאלי, אבל בהחלט פשרה סבירה ויעילה. אני לא טהרן, אני פרקטי.

הוסף רשומת תגובה